Går det att göra egna fjärrkontroller ?? Och hur isf hur ? och vart ska jag börja... tänkte mest på komponenterna som är inuti... själva knapparna och utseendet kan man ju fippla med sen när den fungerar...
Nån kunnig som kan upplysa ??
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 17 February 2010 - 14:00
Fick en knäpp idé häromdagen när jag insåg att jag använder 4 knappar av ca 45 på min fjärrkontroll till 2-kanalsförstärkaren, känns jävligt onödigt att ha en stor fjärr som ligger och skräpar när man endast använder den till volymreglage typ...
Går det att göra egna fjärrkontroller ?? Och hur isf hur ? och vart ska jag börja... tänkte mest på komponenterna som är inuti... själva knapparna och utseendet kan man ju fippla med sen när den fungerar... Nån kunnig som kan upplysa ?? Postad 17 February 2010 - 16:59
Klart de går, leta upp en billig multi-fjärr som fungerar med din förstärkare och stripa den från komponenter och lägg den i ett nytt skal. Det är det lätta sättet.
Det svåra sättet innebär att du måste hitta samma chip som i den nuvarande kontrollen, samt alla essentiella delar sen fick man kopiera kopplingsschemat och ta bort de knappar du inte behövde och löda efter det. Postad 17 February 2010 - 17:20
Ingen dum idé... Men hela idén var ju att den ska vara så liten som möjligt, med typ 4 knappar... Rippar man en multifjärr så minskar väl inte storleken så mycket ? Men det kanske finns små och billiga multifjärrar ? Man vill ju inte gärna köpa en Harmony One och använda den till 4 knappar Rekommendera gärna nån... Postad 17 February 2010 - 17:24
Sen uppstår väl problematiken att hitta en billig multifjärr som fungerar med min Jungson ja-88d förresten... Kan tänka mig att Rustas 99kr multifjärr inte är förprogrammerad med Jungson direkt...
Redigerat av Unregistered93edb1ba, 17 February 2010 - 17:25. Postad 17 February 2010 - 17:59
Nja, skulle snarare kolla om Jungson var förprogrammerad på en annan fjärrkontroll. Det är vanligt att använda andras restlager av fjärrkontroller och bara programmera sin receiver del i förstärkaren efter fjärrkontrollen snarare än tvärtom. Därav det stora överflödet av funktioner som du inte använder på fjärren.
I så fall kan du bara ta inställningarna från det märke som Jungson fått sina kontroller av och koderna därifrån. När du har en fjärr som fungerar så tar du ut delarna ut den, sparar batteri delen, ritar upp kopplingsschemat som sakerna är lödade till, borde inte vara allt för komplicerat, sen gör du en kopia på den kretsen fast mindre och tar komponenterna från din billiga multifjärr och lödar ihop det och sätter i ett mindre paket. Kanske den här storleken passar dig bättre? http://www.electroki...ppsats_41003796 Det där är en tom ask, kretsen får du göra själv. Om fjärrkontrollen använder en viss mängd ström kanske du får räkna om den så du kan använda ett knapp batteri istället. Så vad jag gjort var. 1. Hitta ursprunget på min nuvarande fjärrkontroll. Kolla efter fjärrkontrolls-koder. Etc. 2. Göra en simpel krets som jag kan ta komponenterna från min inköpta multi-fjärr och sätta på den nya kretsen. 3. Sätta allt i ett litet apparathus. Men du har tur du, jag funderar på att modernisera min Phillips förstärkare från 1972. Så det är lite fler komponenter som ska in där för att få fungerande fjärrkontroll. Postad 17 February 2010 - 18:25
Låter lite mer komplicerat än vad jag hade tänkt mig
Tänkte mest om det fanns ett "kit" på nåt ställe som man slängde in i valfritt skal Hade tänkt göra själva "skalet" själv av nåt finare träslag t ex... 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |