Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hembiobygge på vindsvåning

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 February 2010 - 16:23

Unregisteredf339c6b3
  • Unregisteredf339c6b3
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hemma i huset har jag en tom vindsvåning för tillfället. Min plan är att isolera den, samt bygga hembio i ena halvan av utrymmet.
Det är ca 4 meter brett, och då räknar jag bort ytan som försvinner pga snedtaket. Och ungefär 6-7 meter långt.
Mina tankar går åt de snygga dedikerade hembiorummen som finns på minhembios galleri.
Det stora frågetecknet är just nu hur tusan man ska lösa väggarna för att få så bra akustik som möjligt.
Mina tankar faller lite åt detta hållet
https://www.minhembi...yal/46339#67797

Väggarna går bra i tyg, men kan också gå lika bra att gipsa, vilket som nu anses bli bäst.
Tips på hur man löser väggarna uppskattas varmt, vad för isolering, hur man ska gå till väga osv.
Alla förslag är intressanta :)

Med vänliga hälsningar Simon

Postad 25 February 2010 - 12:34

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Jättekul projekt!

Jag hade funderat STARKT på om det hade gått att göra IB-basar
med dessa element:
http://www.aespeaker...php?driver_id=8
Tex sätta 2-4 st per sida i väggarna vid duken och använda kryputrymmet mellan vägg o tak som "låda".
Full spätta ner till ~10Hz är inte fel till film!

ang vägg.
För att få till bra ljud så ska du helst ha ett så stumt o slutet rum det bara går, tex inga fönster, dubbla dörrar, dubbel/trippel gipsvägg c-c 30 reglar. med luftspalt o fluff i.
Måtten på rummet i så fördelaktiga proportioner du bara kan få till.
Heltäckningsmatta och diffusering mm mm
Men läs på läs på läs på o sen läser du lite till.
kolla in http://forum.studio....hp?showforum=31 för lite inspiration o tips.

Lycka till!

Postad 28 February 2010 - 07:13

C20
  • C20
  • Användare

• 194 inlägg
  • 0
Om utrymmet ändå ska isoleras så kan man ju bygga så att man utnyttjar isoleringens dämpverkan så behöver man kanske inte köpa nåt dämpmaterial alls eller avsätta utrymme för dämpningen. Man kan t ex göra golvet samt väggar och tak med smala plankor istället för skivmaterial - t ex 45x45 mm fyrkantsprofil där man lämnar litet mellanrum på ca 10 mm mellan plakorna och låter isoleringen under/innanför fungera som absorbent. Sen klär man nåt tjockt men luft-genomsläppligt tyg utanpå plankorna för att stoppa ev damm från isoleringen och dämpa högfrekventa reflexer mot plankorna).
Ev kan man bygga basfällor också - dock så har man nog inte så mycket basproblem på en vind. Taket brukar ju ofta vara byggda i trä eller annat som ofta släpper ut en stor del av basen utomhus och golvet har ju oftast isolering sen typ en gipsskiva för innertaket i rummet under, vilken också släpper igenom men dämpar en stor del av basen
- isoleringen, skivan och rummet under fungerar då som en stor basfälla om man bygger vindsgolvet genomsläppligt)

Annars är nog inte iden helt dålig att utnyttja utrymmet mellan ytter- och innertak som stor baslåda (det minskar ju utrymmesproblemen man annars får med sluten låda) - då måste det utrymmet byggas tätt istället och sen måste innertaket byggas väldigt formstabilt - t ex nåt riktigt hårt styvt material tjocka MDF-skivor och kort regelavstånd (annars kommer det mesta från bakdelen tillbaka in i rummet igen och släcker ut en stor del av det som kommer från framdelen). Då kan det dock hända att man även behöver bygga till endel dämpning också - eftersom dessa skivor kommer reflektera en hel del också.

Redigerat av C20, 28 February 2010 - 07:17.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.