Var är alla rörälskare?
247 svar till detta ämne
Postad 25 February 2010 - 16:21
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Själv har jag efter ett antal år i hi-fi dvala, gjort mig av med alla gamla ljudmanicker, å köpt mig en rörförstärkare, å fler rördelar ska det bli..
Rör har ju i det närmaste varit oöverkommligt för oss som även vill lägga pengar på annat än ljud, men nu finns äntligen möjligheten för oss med begränsad budget att få njuta av "riktigt" väljud..
Själv valde jag att köpa "grisen i säcken", en Yaqin MC100-B, helt grundat på alla spaltkilometer beröm den fått..
Å herre ######r vilken "gris" det låg i säcken! Jag kan inte annat än hålla med om vad som sas i en test: "Den låter så bra i orginal, att det inte är lönt att förbättra nåt.., det blir ändå inte bättre, bara annorlunda".
Här finns precis allt jag kan önska.., kraft, renhet, å den där ljuvliga, mjuka å varma klangen, som bara kommer från rör...
Så nu väntar jag bara på att kunna köpa mig en CD-spelare av samma märke, en Yaqin SD-32A.
Tyvärr kom en sån där otrevlig å oförutsedd utgift i vägen, så köpet måste vänta ett tag
Postad 25 February 2010 - 18:36
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Svar på topicfrågan: HÄR!
Har tänkt starta en tråd för att undersöka hur många på forumet som använder stärkare, slutsteg, försteg och spelare som är rörbaserade och i sådana fall vilken modell/-er. Kanske lite bilder också. Och en liten "deklaration" om VARFÖR de har hoppat på "rörideologin". Var man, som jag, tidigare trissenarkoman som fick möjlighet att lyssna på någon trevlig rörprodukt som förändrade hifi-tillvaron för gott, eller har man alltid kört med rörprylar? Vore kul att få ta del av lite erfarenheter av rörälskarna här i forumet.
PS: Sorry om jag lånar din tråd för eget syfte men om du inte tycker att min idé överensstämmer med ditt trådsyfte, är det bara att hojta till och sätta stopp!
Postad 25 February 2010 - 19:55
LittleFriend
-
LittleFriend
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har ingen erfarenhet av rör, skulle gärna vilja lyssna dock för att själv få en uppfattning om skillnad i karaktär mot vanliga förstärkare. Det ser så vansinnigt snyggt ut när man ser olika rörförstärkare i olika hifi-magasin. Klart snyggare i mina ögon än traditionella lådor.
Postad 25 February 2010 - 19:59
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Här är en till!
Har en advance acoustic mcd 203 mk 2. Fantastisk ljud ur denna.
Prisvärd så det smäller efter det. Har bytt rör.
Kolla gärna mitt album.
Postad 25 February 2010 - 20:27
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Jättekul att nån svarar ö.h.t.., rör har på nåt vis hamnat väldigt "på sidan om" i Sverige, lite märkligt, då intresset bara ökar utomlands.. Tack o lov att kineser å ryssar aldrig slutat med sin rörtillverkning, å nu är deras kvalite på rören, högre än någonsin tidigare.., påstås det.. Personligen har jag alltid älskat rörförstärkare ända sen jag var så liten, att jag kunde knäppa på en radio Jo det liger faktiskt lite sanning i det, för trots min nuvarande ålder så får jag fortfarande höra, hur jag kunde ligga i timmar å lyssna på radio som liten.., å det långt före jag lärde mig hur man skulle göra, för att ratta in radio Luxemburg på AM bandet..., ja så gammal är jag.. Bilder på Yaqin:s rörförstärkare finns i högupplösta bilder på ebay.uk, där finns även de lägsta priserna. "Priserna" för att kineser har lite annorlunda prissättning än vad vi västerlänningar är vana vid = priset varierar på samma produkt.., jag kan förklara senare, om nån inte vet varför... Dessutom finns massvis med snygga bilder på Google, bara att söka på Yaqin... Ja va är det som är så speciellt med rör då..., ja svårt att säga på nåt vettigt sätt, utan att börja låta flummig.., men det finns en slags värme, en rymd i ljudet som attraherar.., liksom gosigare på nåt vis Sen är inte rör så kinkiga när det gäller distorsion.., med trissor låter det ju ankskit direkt det börjar dista, med rör smyger det sig på, så det går att spela överstyrt utan att det märks. Har visst nåt med hur rör hanterar övertonerna 1, 3 å 5, om jag inte minns fel.. Dessutom finns ju massvis med möjligheter för den (o)händige att tweaka sin rörförstärkare. För den ohändige genom att byta typ av rör, å för den händige att byta komponenter. Så även om det inte finns en massa knappar å rattar att välja ljudkaraktär, så finns det stora möjligheter att ändra den ändå.. Nackdelsrna är väl att förstärkarna jobbar med höga spänningar 400-500 V, så man sticker inte in fingrarna i rörförstärkare ostraffat Å sen så drar dom en förstås hel del ström, dom jobbar ju i klass A eller klass AB (push pull) klass A = ca 15-20% verkninggrad, å AB ca 30%, så det blir en hel del go värme från både rör å transformatorer.. Slutskrivet för den här gången, annars orkar ingen läsa.. Har ingen erfarenhet av rör, skulle gärna vilja lyssna dock för att själv få en uppfattning om skillnad i karaktär mot vanliga förstärkare. Det ser så vansinnigt snyggt ut när man ser olika rörförstärkare i olika hifi-magasin. Klart snyggare i mina ögon än traditionella lådor.
Se upp, rör är helt klart vanebildande...
Postad 25 February 2010 - 20:33
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Kör med rör i riaa och lurförstärkaren. Audio valve.
Postad 25 February 2010 - 20:38
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Har rör i mitt Vincent slutsteg SP331 ett av mina bästa köp än så länge ..
Postad 25 February 2010 - 21:22
mr richards
-
mr richards
-
Forumräv
-
-
904 inlägg
har en cdspelare advance acoustic mcd 203II som jag bytt rör i, underbart ljud.
Postad 25 February 2010 - 21:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Svar på tråd rubriken: På behörigt avstånd... Edit: jag var bara tvungen... jag har ju ett rykta att leva upp till Edit2: har ägt säkert runt 10st olika rörbestyckade "ljud manicker" så jag har inget emot dom så, men äger dock ingen nu..
Redigerat av DVD-ai, 25 February 2010 - 21:32.
Postad 25 February 2010 - 22:39
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Svar på tråd rubriken: På behörigt avstånd...
Edit: jag var bara tvungen... jag har ju ett rykta att leva upp till
Edit2: har ägt säkert runt 10st olika rörbestyckade "ljud manicker" så jag har inget emot dom så, men äger dock ingen nu.. 
Då tycker jag det är hög tid att börja kolla upp vad som hänt.. Nu finns massor med High End till priser som bara man kunnat drömma om tidigare. Rörförstärkare är ju inga hemligheter, utan kvaliten ligger mest i nätdelar/trafos å valet av övriga komponenter, å dom är ju inte många.. Å tar du Yaqin så sitter enbart svindyra fina märket komponenter i dom, som Alps potentiometrar/volymkontroller, Japanska trafos, Burr Brown DAC:ar, m.m, alltså eleektronik man bara hittar i dyra produkter här i Sverige. Obs. Yaqin kan ibland säljas under annat namn i USA, men då kostar dom det dubbla, mot att köpa "äkta vara" från Hong Kong.., ev tull å frakt inberäknat..
Postad 26 February 2010 - 01:00
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Tro nu för allt i världen att jag är nån klippa på rör, för det är det minsta jag är.. Det är ungefär som med kvinnor, jag gillar dom mycket, man inte begriper jag mig på dom för det Glöm inte att jag varit försatt i djup hi-fi dvala under många år, å först nu börjat vakna upp igen. Dels genom att grabben ruskat liv i mitt gamla ljudintresse, dels genom upptäckten av all fin rörbestyckad elektronik, som jag har råd att köpa..., å den möjligheten tänker jag inte missa. Men en del tips kanske jag kan bistå med, trots allt så är det en annan (ljud)värld, än den som den moderna elektroniken hör hemma i. Med rör så tweakas det t.ex mer handgripligt, det är ju inte samma finlir som behövs när man ger sig på en rörförstärkare.., inget pilligt ytmonterande här inte.. Dessutom används ofta helt andra högtalarkonstruktioner, där verkningsgrad är nåt som prioriteras högt.. Ofta är det konstruktioner från 20-30-40-talet som används å nu förfinas med hjälp av datorberäkningar, alltså före transistorns intåg.. De flesta konstruktioner är horn eller open baffle.., har visst döps om till open air när det numera används i bilar.. Hornkonstruktiner togs fram i mängder, då biografägarna klagade över att ljudet inte gick att få tillräckligt högt å bra, å krävde bättre grejer, när ljudfilmen kom till å ljudbiograferna blev allt större, å biointresset ökade. Å att enbart öka effkten var inte nån lösning, för att plocka ur några 1000 watt med rör å klass A förstärkare, så krävs smärre kraftverk.., med horn så blir det en helt annan sak. Så det fanns konstruktioner som i storlek lätt överstiger en normalstor villa.., hela källarvåningar kunde användas för att ordenligt ljudtryck i basen.., mellan å diskanthorn var såklart lite mindre, men i längd definitivt inga horn vi lätt placerar i våra vardagsrum... Idag finns det bra förfinade konstruktioner av hornhögtalare som har en acceptabel WAF men vill man ta steget fullt ut, så får man räkna med att dom blir nån m³..., Men då får man en riktigt bra bas, å ett ljudtryck långt över 100dB med enbart några få watt... En del hävdar att basen aldrig blir bra, rent struntprat, det är precis som men andra konstruktioner, det ska vara utfört på rätt sätt, för att låta bra. Jag har själv haft bashorn å transmissionline basar, modell större, som skulle få dagens sk subbasar att låta som en "fis i rymden" Det här är väl rätt manligt eller hur http://i82.photobuck..._1734Custom.jpgHär är ett del rätt justa ljudanläggningar: http://www.jacmusic....-all-text2.html
Postad 26 February 2010 - 12:47
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Själv har jag efter ett antal år i hi-fi dvala, gjort mig av med alla gamla ljudmanicker, å köpt mig en rörförstärkare, å fler rördelar ska det bli..
Rör har ju i det närmaste varit oöverkommligt för oss som även vill lägga pengar på annat än ljud, men nu finns äntligen möjligheten för oss med begränsad budget att få njuta av "riktigt" väljud..
Själv valde jag att köpa "grisen i säcken", en Yaqin MC100-B, helt grundat på alla spaltkilometer beröm den fått.. Å herre ######r vilken "gris" det låg i säcken! Jag kan inte annat än hålla med om vad som sas i en test: "Den låter så bra i orginal, att det inte är lönt att förbättra nåt.., det blir ändå inte bättre, bara annorlunda". Här finns precis allt jag kan önska.., kraft, renhet, å den där ljuvliga, mjuka å varma klangen, som bara kommer från rör...
Så nu väntar jag bara på att kunna köpa mig en CD-spelare av samma märke, en Yaqin SD-32A. Tyvärr kom en sån där otrevlig å oförutsedd utgift i vägen, så köpet måste vänta ett tag 
Roligt! Jag har själv suttit och letat bland kinagrejorna för att hitta något intressant. Är mycket nyfiken på rörljudet och är beredd att chansa (köpa olyssnat) trots att jag aldrig hört en rörstärkare. Dock är jag osäker på om kraften kommer räcka till till att "dra på lite". Har ett par Canton vento 890DC som verkar vilja ha lite kräm när man spelar högre. Vad kör du med för högtalare till din yaqin? Upplever du att du har kraft över fast du vill spela HÖGT? En fördel var ju att man kan koppla in sitt försteg direkt på slutstegen och på så vis koppla förbi det inbyggda försteget. Nackdelen var väl att dom ingångarna sitter på framsidan men det får väl vara så då. Jag hittar inte en enda sådan på www.ebay.co.uk Help please! MVH Martin EDIT: Hittade nu  Sök på endast Yaqin
Redigerat av walle_1, 26 February 2010 - 12:52.
Postad 26 February 2010 - 15:30
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Hur högt du kan spela beror på känsligheten hos dina högtalare, å förstås vad du själv upplever/anser vara högt...
Jag kollade in känsligheten på dina ht (88.5dB), å det är lite lågt för att kunna dra på riktigt "fyllehögt".
Men du bör med Yaqin MC-100B:s 60W (UL) kunna kräma på rätt ordenligt ändå. I triod läge (30W) så mister du förstås en del i styrka, men personligen har jag svårt att märka nån påtaglig skillnad., sen så passar UL (ultra linear) mig bättre.., mer puch i basen å mer riv i diskanten.., men som vanligt är det en smaksak.
Jag har dom löjligt billiga Dynavoice M-65, har ju startat på ny kula, så dom är ett impulsköp, åxå det helt grundat på vad kunderna säger.
Men jag gillar dom skarpt, trots att dom inte kan mäta sig med de monster jag haft i mitt tidigare hifi liv.., dom låter på ren svenska, skitbra
Det är verkligen en konstruktion som ligger helt i klass med betydligt dyrare högtalare, vilket måste kännas surt för många ägare av "fina märket".. Kul för alla med liten budget, här får dom nåt som vida överstiger det mesta, om inte allt, som finna att köpa i dom stora elektronikvaruhusen..
Känsligheten på dom är 93-94 dB, så med dom har jag inga problem att spela riktigt högt.., jag behöver iaf inte kräma på det som finns, utan det finns marginaler att ta av..., åtminstone i nyktert tillstånd..
Tänk på att vid ett ev köp av "kineserna", så finns inget enhetligt pris.
Du måste alltså själv söka dig fram till det lägsta pris dom annonserar ut, men pruta inte på den summan!!!
Vill du försöka komma undan ännubilligare, så bjud istället i en auktion.
En överenskommelse om lägre pris då, ses inte som ett brutet avtal, å du riskerar inte att dom plockat i billigare komponenter...
Att börja pruta på ett givet/överenskommet pris, det kan tolkas som att du vill ha en billigare vara, å då plockar dom ihop det åt dig..
Det är många som satt flinet i halsen, när dom trott sig ha gjort en bra affär genom att pruta. Men så här går det till "där bort", har jag fått blivit upplyst om, å för kineserna är det en självklarhet, å inte alls att dom är ute efter att lura köparen..
Ja det där med ingångarna på framsidan har jag åxå funderat över.., det är inte bara Yaqin som har så, men kan inte komma på nåt bra skäl till det.., men det finns säkert, om man ger sig tid att rota fram det.
Som tur är, så finns det gott om plats under förstärkaren, så man kan lätt dra signalkabeln den vägen...
Tänk på att den väger sina modiga ca 30kg, så akta fingrar å tår
För övrigt så är visst MC100-B nån förfinad kopia, på en legendarisk japansk rörförstärkare. Japanerna verkar vara de som tagit rörförstärkar å hornhögtalare allra längst.., men jag vet inte riktigt.., måste läsa på mer för att kunna uttala mig mer ingående om det..., mycke läsa blir det
Bara som en upplysning, fast jag antar du redan vet det..
Rör behöver spelas en tid innan dom når full prestanda, brännas in, som det heter.
Det är inte att dom behöver bli varma, utan att dom ska köras ett antal timmar innan dom blivit "inkörda" om du förstår vad jag menar.
Innan dess kan dom lite tunna i ljudet, som om det fattas en masssa överallt, men det brukar förändras rätt rejält efter ett tag..., du märker det, så nån tidsangivelse bryr jag mig inte om..
Redigerat av humlan57, 26 February 2010 - 15:39.
Postad 26 February 2010 - 15:55
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Hjälp!! Nu inser jag att jag kanske lurar några att köpa en rörförstörkare, trots att det inte finns den minsta lilla regel, som säger att alla måste gilla ljudet från rören..
Det finns många som inte ens tål att se en rörförtäkare, å tycker att ljudet är slappt å detaljlöst, eller bara dåligt i största allmänhet..
Fast å andra sidan, så brukar de flesta som dissar rörljud, vara de som vill ha massor med watt..
Nåja.., det ska iaf bli riktigt riktigt kul att höra vad nån annan tycker, som köper lika förstärkare som jag har.., om det nu blir nån.
Då slipper jag vara ensam om tyckandet, å så blir det inte längre så ensidigt å subjektivt..., lite mothugg å andra(s) åsikter är aldrig fel..
Postad 26 February 2010 - 16:15
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Hur högt du kan spela beror på känsligheten hos dina högtalare, å förstås vad du själv upplever/anser vara högt...
Jag kollade in känsligheten på dina ht (88.5dB), å det är lite lågt för att kunna dra på riktigt "fyllehögt". Men du bör med Yaqin MC-100B:s 60W (UL) kunna kräma på rätt ordenligt ändå. I triod läge (30W) så mister du förstås en del i styrka, men personligen har jag svårt att märka nån påtaglig skillnad., sen så passar UL (ultra linear) mig bättre.., mer puch i basen å mer riv i diskanten.., men som vanligt är det en smaksak.
Jag har dom löjligt billiga Dynavoice M-65, har ju startat på ny kula, så dom är ett impulsköp, åxå det helt grundat på vad kunderna säger. Men jag gillar dom skarpt, trots att dom inte kan mäta sig med de monster jag haft i mitt tidigare hifi liv.., dom låter på ren svenska, skitbra Det är verkligen en konstruktion som ligger helt i klass med betydligt dyrare högtalare, vilket måste kännas surt för många ägare av "fina märket".. Kul för alla med liten budget, här får dom nåt som vida överstiger det mesta, om inte allt, som finna att köpa i dom stora elektronikvaruhusen..
Känsligheten på dom är 93-94 dB, så med dom har jag inga problem att spela riktigt högt.., jag behöver iaf inte kräma på det som finns, utan det finns marginaler att ta av..., åtminstone i nyktert tillstånd..
Tänk på att vid ett ev köp av "kineserna", så finns inget enhetligt pris. Du måste alltså själv söka dig fram till det lägsta pris dom annonserar ut, men pruta inte på den summan!!! Vill du försöka komma undan ännubilligare, så bjud istället i en auktion. En överenskommelse om lägre pris då, ses inte som ett brutet avtal, å du riskerar inte att dom plockat i billigare komponenter...
Att börja pruta på ett givet/överenskommet pris, det kan tolkas som att du vill ha en billigare vara, å då plockar dom ihop det åt dig.. Det är många som satt flinet i halsen, när dom trott sig ha gjort en bra affär genom att pruta. Men så här går det till "där bort", har jag fått blivit upplyst om, å för kineserna är det en självklarhet, å inte alls att dom är ute efter att lura köparen..
Ja det där med ingångarna på framsidan har jag åxå funderat över.., det är inte bara Yaqin som har så, men kan inte komma på nåt bra skäl till det.., men det finns säkert, om man ger sig tid att rota fram det. Som tur är, så finns det gott om plats under förstärkaren, så man kan lätt dra signalkabeln den vägen... Tänk på att den väger sina modiga ca 30kg, så akta fingrar å tår
För övrigt så är visst MC100-B nån förfinad kopia, på en legendarisk japansk rörförstärkare. Japanerna verkar vara de som tagit rörförstärkar å hornhögtalare allra längst.., men jag vet inte riktigt.., måste läsa på mer för att kunna uttala mig mer ingående om det..., mycke läsa blir det 
Bara som en upplysning, fast jag antar du redan vet det.. Rör behöver spelas en tid innan dom når full prestanda, brännas in, som det heter. Det är inte att dom behöver bli varma, utan att dom ska köras ett antal timmar innan dom blivit "inkörda" om du förstår vad jag menar. Innan dess kan dom lite tunna i ljudet, som om det fattas en masssa överallt, men det brukar förändras rätt rejält efter ett tag..., du märker det, så nån tidsangivelse bryr jag mig inte om..
Jo, att det beror på känsligheten hajar jag. Därför jag är tveksam då dom ligger på 88.5 dB. Har just nu 2 st classic 8.0b bi-ampade till mina högtalare och dom har jag lyckats försätta i "safe-mode" när volymen skenat iväg lite så rör kanske inte är grejen till dessa högtalare  Man kanske får satsa på en vincent rörhybrid istället för att få rörljud med kraften från trissor. Men det skulle vara grymt härligt med en renodlad röris. Tycker dom är fantastiskt läckra att titta på. Synd man inte har någon affär i närheten där man kan låna hem och testa. Man får väl fundera vidare så får vi se hur det blir. MVH Martin
Postad 26 February 2010 - 19:31
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Ja rör å svenskar är inte nån bra kombination., ö.h.t är Sverige inte vidare mycket till hifi land..., allt handlar mest om effekt å subbasar, å en massa dyra konstigheter jag inte alls begriper mig på
Lite märkligt då vi en gång i tiden tillverkade riktigt bra rörförstärkare, både til hifi å live musik.
Dom delarna är numera smalarobjekt, för att inte tala om de gitarrförstärkare som fortfarande används å vårdas ömt.
Men rören kommer att överleva ett bra tag till, trots att dom sas vara dödsdömda redan för 40 år sedan..
Om nån skulle tvivla på det, så har det nu kommit rörförstärkare, som det direkt går att koppla in sin iPod i..
Det måsta väl ändå tolkas som, att det är nåt visst med rör, å som inte nåt annat kan fås att likna..
Visst är det otroligt, nästan magiskt, att en elektronisk uppfinning, som firade 100 års jubileum i fjol, fortfarande lever i högsta välbefinnande, å även utvecklas å förfinas.
Det har överlevt, både bandet, vinylen, å kommer säkert även att överleva CD:n, som nu kan sägas passerat toppen, å är på väg ut.
Den lär ju inom några år bli omkörd av nån form av minneskretsar, å rätt fort fasas ut från marknaden..
Postad 26 February 2010 - 22:21
Bolstersork
-
Bolstersork
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Sitter själv och lyssnar med rörgrejer, en ShengYa CD-S10 som jag bytt rör i till ett 6822 "Bugle Boy", ett Pro-Ject Tube Box SE II RIAA i vilket jag provat mig fram till att Sylvania 7025-rör passar mig bra. Samt en Rogue Audio Tempest Magnum som lämnar runt 2x90 W, det räcker bra för mig.
Redigerat av Bolstersork, 26 February 2010 - 22:23.
Postad 26 February 2010 - 22:35
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Sitter själv och lyssnar med rörgrejer, en ShengYa CD-S10 som jag bytt rör i till ett 6822 "Bugle Boy", ett Pro-Ject Tube Box SE II RIAA i vilket jag provat mig fram till att Sylvania 7025-rör passar mig bra. Samt en Rogue Audio Tempest Magnum som lämnar runt 2x90 W, det räcker bra för mig.
Ha ha ha, skriver du ser fackmannamässigt, så skrämmer du bort alla nybörjare Så ta gärna den lite längre varianten, så du väcker lite mer nyfikenhet, å även jag vill veta lite mer.. Sen kan vi väl få höra din defintion på rörljud, kontra transistorljud..
Redigerat av humlan57, 26 February 2010 - 22:49.
Postad 27 February 2010 - 00:11
bensnake
-
bensnake
-
Veteran
-
-
1949 inlägg
Lite bilder, boys! Give us some tube porn...
Nedan ett par bilder på mina rörprylar...
powerplant2.jpg 119.68K
2 Antal nerladdningar
vintage_005.jpg 140.3K
2 Antal nerladdningar
Postad 27 February 2010 - 10:10
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
SnyggtBensnake
Så här ser det ut hemma hos mig idag. Supremes och Four Tops rullar runt.Inköpt för 5 kr. Skall nu ut med hustru och leta igenom några skivbackar.
Bremnes_001.jpg 991.12K
2 Antal nerladdningar
Postad 27 February 2010 - 13:31
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Postad 27 February 2010 - 13:40
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Yaqin MC100-B
Yaqin MC100-B
Yaqin MC100-B
Postad 28 February 2010 - 13:18
Bolstersork
-
Bolstersork
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Ha ha ha, skriver du ser fackmannamässigt, så skrämmer du bort alla nybörjare Så ta gärna den lite längre varianten, så du väcker lite mer nyfikenhet, å även jag vill veta lite mer..
Sen kan vi väl få höra din defintion på rörljud, kontra transistorljud..
Okej, det var absolut inte min avsikt. Den längre varianten: Mitt rörintresse väcktes när jag hörde en bekants anläggning som var kopplad till en Copland rörförstärkare. Det lär mjukt men ändå detaljerat. En del år senare var det dags att förnya hemma och då fanns rörljudet i tankarna, särskilt som vi (jag och sambon) varit runt och lyssnat på mängder med transistorförstärkare utan att fastna för någon speciell. Kom då över ett demoex av Rogue Audios integrerade Tempest Magnum-förstärkare som inte gått många timmar. Där fanns värmen och mysigheten i ljudet utan att att detaljerna i musiken suddades ut. 4 st. KT88 rör i slutsteget ger bra punch, en del rörförstärkare med låg effekt kan bli lite tunna i basen. Eftersom den inte har någon inbyggd phonoförstärkare fick jag anledning att köpa en  Jag valde Pro-Jects Tube Box SE II, i den har jag provat en del rör av typen 12AX7 och dess ekvivalenter och fastnade till slut för de Sylvaniarör från tidigt 60-tal jag nämnde innan. I förstärkaren har jag bytt de ryska drivrören mot äldre från General Electric, KT88:orna är dock av rysk härkomst, tillverkaren rekommenderar dem och jag ser ingen anledning att tvivla på vad dom som byggt grejorna säger. Eftersom jag inte var riktigt nöjd med CD-ljudet hemma, och diverse provlyssningar av CD-spelare inte gav någon mersmak provade jag en ShengYa med rör i den analoga utgången, där satt det. Nu låter det äntligen som jag vill, inte vasst och digitalt. Där har jag två favoritrör, ett Bugle Boy från 1961 och ett nytt ryskt Electro_Harmonix, båda låter bra fast på lite olika sätt. Det är kul att kunna tweaka sin stereo på ett så enkelt sätt. Kan man byta glödlampor så kan man byta rör, det är inte svårare än så.
Postad 28 February 2010 - 14:53
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Var längesedan jag skrev något i HiFi-delarna, är helt enkelt nöjd med utrustningen.
Men i.a.f - jag gillar helt klart rör och har rörinblandning både till högtalarna och hörlurarna. Mina två hörlursförstärkare som har rör i försteget.
Har dels en "sovrumsanläggning" bestående av Marantz DV8300 + Vincent KHV-1pre + Sennheiser HD600 samt en "vardagsrumsanläggning" med Marantz DV7001 + LittleDot LD I+ + Grado RS2.
Min uppfattning att den rör/transistorkombination jag använder är mycket välljudande och jag känner fortfarande mig helt nöjd.
Högtalarna drivs i stereoläge av Musical Fidelity X-T100 som har rör i försteget, transistorer till slutstegen.
Något säger mig att kombinationen rör/transistor är utmärkt när det gäller effekten och förmågan att driva högtalare/lurar med en kombination av god kontroll och hög volym.
Postad 28 February 2010 - 15:01
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Bolstersork, det där låter som jag skulle kunna ha skrivit det själv...
Varför jag bad dig skriva lite mer, är att försöka skapa lite mer intresse för rör, å då inte av den av den mest fanatiska sorten.
Utan att visa på att det nu finns möjligheter att köpa rör-hifi i alla led, utan att det längre kostar en förmögenhet.
Å det i minst lika hög kvalité å med samma prestanda, som "fina märket" kan leverera..
Jag är helt övertygad om, att det finns många rörälskare där ute, dom vet bara inte om det själva.. Kanske p.g.a dom helt vanvettiga priser, som tidigare plockats ut för den relativt tillverknings-billiga rör hifi:n.
Kul du även nämner möjligheten att skapa sitt helt personliga favoritljud, genom nåt så enkelt som att bara byta lite rör.
Om nån undrar, så är det inte svårare än att byta en vanlig glödlampa, å betydligt billigare (undantag finns) än de flesta andra tweaks som används.
Jag tänker åxå testa andra rör längre fram, men vill först köpa på mig både CD-spelare å försteg till vinylen, så jag vet vilket ljud jag kommer att utgå från.
Min sons kompis farsa, har haft en firma för rep av elektronik förlänge sen, så han har tydligen en större "gömma" med NOS* av märket Telefunken, så jag ska försöka få titta å kanske köpa några av han...
* NOS = New Old Stock = Helt oanvända äldre rör i orginalförpackning. Vissa är svindyra smalarobjekt, medans andra inte kostar mer än nytillverkade kopior..
Postad 28 February 2010 - 15:08
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
@ AVR4000.
Du har helt rätt i kombinationen rör i försteg, å trissor i slutsteg kan bli riktigt lyckade.
Dessutom så är det en billig genväg, för de som bara vill testa hur rör förändrar ljudet, att koppla in ett rörförsteg till sitt/sina slutsteg..
Troligen inte så optimalt att göra så, men förändringen bör iaf finnas där.., å vem vet, det kanske blir ett lyckokast..
Postad 01 March 2010 - 19:56
Bolstersork
-
Bolstersork
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Min sons kompis farsa, har haft en firma för rep av elektronik förlänge sen, så han har tydligen en större "gömma" med NOS* av märket Telefunken, så jag ska försöka få titta å kanske köpa några av han...
Säg gärna till om han vill bli av med flera
Postad 01 March 2010 - 22:18
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Säg gärna till om han vill bli av med flera 
Ha ha, ja det tror jag det.., tyvärr är han medveten om rörens värde, så det blir nog till att "lufta lädret", men det kan ju va kul att testa några iaf. Vissa Telefunken rör, betingar ju rent otroliga summor hos samlarna, har jag sett.. Själv skulle jag vilja ha några av ryssarnas militära rör.., de som aldrig fanns på öppna marknaden.., dom ska visst vara nåt alldeles i hästväg. Har läst att amerikanarna blev chockade när dom såg dessa rör i nån nerskjuten Mig under Kores-kriget.., dom hade aldrig trott att det gick att göra rör med sån hållbarhet å precision. Snygga var dom kanske inte, men tydligen hade dom en prestanda som vida översteg vad vi i väst kunde tillverka..., sanning eller myt.., ja inte vet jag.
Postad 02 March 2010 - 00:20
Bolstersork
-
Bolstersork
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Ha ha, ja det tror jag det.., tyvärr är han medveten om rörens värde, så det blir nog till att "lufta lädret", men det kan ju va kul att testa några iaf. Vissa Telefunken rör, betingar ju rent otroliga summor hos samlarna, har jag sett..
Själv skulle jag vilja ha några av ryssarnas militära rör.., de som aldrig fanns på öppna marknaden.., dom ska visst vara nåt alldeles i hästväg. Har läst att amerikanarna blev chockade när dom såg dessa rör i nån nerskjuten Mig under Kores-kriget.., dom hade aldrig trott att det gick att göra rör med sån hållbarhet å precision. Snygga var dom kanske inte, men tydligen hade dom en prestanda som vida översteg vad vi i väst kunde tillverka..., sanning eller myt.., ja inte vet jag.
Det kan säkert ligga någon sanning i det, det är ju i princip bara ryssarna som kan massproducera rör med jämn kvalitet idag. Visst, det går att köpa kinesiska rör men det verkar vara rena lotteriet. JJ/Tesla i Slovakien är ju små på marknaden jämfört med ryssarna och de som tillverkar 300B rör i USA kan knappast beskyllas för massproduktion. Det sista hoppet i västeuropa var ju den gamla Mullardfabriken i Blackburn som försökte sig på att tillverka ECC83/82/81 ekvivalenta rör men som tyvärr kursade i höstas
Postad 02 March 2010 - 10:32
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Lite fel tråd kanske men vet någon en bra rör-cd för runt 7000 kr? Tittade lite Advance Acoustic mcd204 men jag vet inte riktigt. Ni verkar ha koll på läget runt japanska.
Postad 02 March 2010 - 11:11
Audiovector
-
Audiovector
-
Guru
-
-
4885 inlägg
Så nu väntar jag bara på att kunna köpa mig en CD-spelare av samma märke, en Yaqin SD-32A.
Denna kanske?
Postad 02 March 2010 - 11:14
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Lite fel tråd kanske men vet någon en bra rör-cd för runt 7000 kr? Tittade lite Advance Acoustic mcd204 men jag vet inte riktigt. Ni verkar ha koll på läget runt japanska. 
Varför inte den som trådskaparen kikat på? http://cgi.ebay.com/...=item414d483d17Mycket läcker spelare tycker jag och knappast ett dåligt köp. Det mesta från Kina brukar vara väldigt prisvärt. Jag är mycket sugen på att prova ta hem en sådan där Yaqin MC-100B som trådskaparen gjort. Någon som köper den av mig om jag inte skulle gilla "rörljudet"?  MVH Martin
Postad 02 March 2010 - 12:11
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Den verkar väldigt intressant. Men jag tror inte att jag vill köpa från Ebay. Finns det någon återförsäljare eller kan man köpa direkt från Kina?
Postad 02 March 2010 - 13:16
Bolstersork
-
Bolstersork
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Du kan köpa genom en firma som heter http://www.china-highend-hifi.com/Du kan få grejerna hemkörda till dörren tullat och klart.
Postad 02 March 2010 - 14:00
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Varför inte den som trådskaparen kikat på?
http://cgi.ebay.com/...=item414d483d17
Mycket läcker spelare tycker jag och knappast ett dåligt köp. Det mesta från Kina brukar vara väldigt prisvärt.
Jag är mycket sugen på att prova ta hem en sådan där Yaqin MC-100B som trådskaparen gjort. Någon som köper den av mig om jag inte skulle gilla "rörljudet"?
MVH Martin
Jag ska förtydliga lite..., Yaqin (Ibland stavat Yaoin) är inte kinesisk, den är helt å hållet en japansk produkt. Konstruerad i Japan av japaner, å inehåller mest japanska komponenter å med högkvalitativa japanska trafos. Det som är kinesiskt är rör + att monteringen är gjord i Kina, därav "Made in China". Å jag kan garantera, det är välljud/välgjort, ut i minsta detalj.., alltså ett helt riskfritt köp, om inte oturen grinar illa mot dig.. Det här är 1:a förstärkaren jag ägt, sen min 1:a Luxman, som gett mig ståpäls ända upp i rövhåren Troligen för att jag inte skruvat upp förväntningarna, p.g.a att jag inte längre sitter med en massa high-end att testa mot. Men man ska tänka på att rör å rör inte är samma sak. De vana rörälskarna har sina favoriter, så rörljud är inget statiskt i nån förstärkare. Det är möjligt att jag skulle tycka ännu bättre om andra rör, än de som sitter i från fabrik, det vet jag inte. Ska prova vid tillfälle, trots att jag inte kan hitta minsta lilla sak att klaga på.. Ja jag vet att det är att ta i.. Men jag har en son i "basåldern", å t.o.m han tycker att den låter fantastikst bra, å då måste det bara vara bra, när ljudet når så pass över generationsgränserna  Den verkar väldigt intressant. Men jag tror inte att jag vill köpa från Ebay. Finns det någon återförsäljare eller kan man köpa direkt från Kina?
Köp från Tubestein via ebay.uk, det gjorde jag. Blev mycket seriöst behandlad av dom, fick t.o.m en del foton på paketet, innan det skickades...
Redigerat av humlan57, 02 March 2010 - 13:58.
Postad 02 March 2010 - 14:48
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Här finns Yaqin MC100-B i USA tappning, då med namnet Markhill, såklart med det nästan sedvanliga 100%, påslaget på priset.. http://vacuumtube.co...rkhill Amps.htmTänk på det, nästa gång ni sägar nåt om "kinesisk skit".., det kan vara ert favoritmärke i orginaltappning, ni dömer ut
Postad 02 March 2010 - 15:21
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Jag har läst runt lite i några trådar om folk som köpt cdn och dom verkar onekligen väldigt nöjda för det priset. En fick byta rör innan han blev nöjd men dom andra blev kära från första stund.
Jag är dock skeptisk till att köpa grisen i säcken. Men den ser ju riktigt rå ut iaf.
Postad 02 March 2010 - 15:44
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Jag har läst runt lite i några trådar om folk som köpt cdn och dom verkar onekligen väldigt nöjda för det priset. En fick byta rör innan han blev nöjd men dom andra blev kära från första stund.
Jag är dock skeptisk till att köpa grisen i säcken. Men den ser ju riktigt rå ut iaf. 
Det ska du vara, skeptisk alltså. Själv läste jag allt som jag hittade, från alla världsdelar, å som tur är så finns det mycket som är på engelska.. Det ovanliga är att det sägs samma possitiva saker i alla världsdelar, å det är ovanligt. Favoriter å hatmärken brukar finnas överallt, å inom alla områden... Å jag kan lova, hade det funnits bara lite skit skrivit om Yaqin på Internet, så hade den varit dizzad till förbannelse här på forumet, å den här tråden hade redan varit stendöd. Det jag själv hittat är gammalt å gällde att dom stora kondingarna mellan trasformatorerna var strömförande. Det felet är åtgärdat å finns inte längre.., om det ens har funnits nåt fel.., i vilket fall som helst är kondingarna nu helt plast-inkapslade.. Sen finns nån oseriös tråd där Yaqin helt döms ut, men trådskaparen blir rätt fort tastad med sakliga frågor å argument.. Annars är det mest possitvia omdömmen, å de sedvanliga tweaks som gäller rörförstärkare, som tas upp. Men läs själv, å hojta till om du hittar nåt negativt, då jag själv tänker köpa en Yaqin CD SD-32A.., har alltid önskat mig en fjärrkontroll, fräst i ett solitt stycke aluminium
Postad 04 March 2010 - 12:13
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Varför inte den som trådskaparen kikat på?
http://cgi.ebay.com/...=item414d483d17
Mycket läcker spelare tycker jag och knappast ett dåligt köp. Det mesta från Kina brukar vara väldigt prisvärt.
Jag är mycket sugen på att prova ta hem en sådan där Yaqin MC-100B som trådskaparen gjort. Någon som köper den av mig om jag inte skulle gilla "rörljudet"?
MVH Martin
Jag kan försöka hjälpa dig att hitta en köpare.. Det fanns en till salu på Tradera, denna tog mer för en beg,än jag gav för min ny, så du riskerar inget vid ett ev köp.., inte mer än vid andra köp iaf..
Redigerat av humlan57, 04 March 2010 - 15:24.
Postad 04 March 2010 - 13:59
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Humlan: Hur mycket blev det i tullavgifter och frakt när du beställde?
Postad 04 March 2010 - 15:23
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Humlan: Hur mycket blev det i tullavgifter och frakt när du beställde?
Jag betalade £130,00 GBP i (frakt)avgifter, men det var för att jag ville ha hem den snabbt, å inte vänta i ca 8 veckor, annars är det ungefär hälften.., tror jag. Det står annars exakt vad det kostar på ebay.uk (Tubestein). Tull ja.., vet inte ens om jag betalde nån tull. Nån dam från Tullverket ringde upp mig å förklarade att dom villa ha 200 sek, eller nåt sån´t.. Jag förklarade då att det var ett varuprov (hade bett Tubestein märka försändelsen med det, vilket dom även gjort), men det hjälpte inte, så jag betalde snällt dom pengarna. Så vad det var jag betalade för, fattade jag aldrig riktigt, tyckte inte heller summan var värd att bråka nåt om..
Redigerat av humlan57, 04 March 2010 - 15:24.
Postad 04 March 2010 - 19:00
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Jag såg att man visst har klubbar för resp märke här..., å jag vill åxå ha en klubb, men va f-n, jag är ju ensam om Yaqin, så nu får ni allt ta å skärpa till er, å stötta mig i min ensamhet
Postad 04 March 2010 - 19:37
ynnorc
-
ynnorc
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej,
Kul tråd Humlan!
Även jag gillar rör.
Sitter just nu med en Advance Aqustic MCD203II med bytta rör som spelar mycket bra för det relativt ringa priset.
Men, jag vill ha mer rör. Helst skal dom synas!
Så, jag letar efter ett försteg med rör som skall komplettera mina Vincent monoblock.
Förslag någon?
Postad 04 March 2010 - 19:49
Unregistered2141
-
Unregistered2141
-
Mästare
-
-
2530 inlägg
Hej! Något man måste lyssna på om man gillar rör är Tannoy och Leben, helst då Tannoy Glenair eller någon annan gammal goding som tex Tannoy Kensington http://www.tannoy.co...ialSummary.aspxhttp://www.lebenhifi.com/Mvh Perra
Postad 04 March 2010 - 20:40
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Hej,
Kul tråd Humlan!
Även jag gillar rör. Sitter just nu med en Advance Aqustic MCD203II med bytta rör som spelar mycket bra för det relativt ringa priset. Men, jag vill ha mer rör. Helst skal dom synas! Så, jag letar efter ett försteg med rör som skall komplettera mina Vincent monoblock.
Förslag någon?
Kan för lite om vad som finns idag, har ju just vaknat upp från en längre tids hifi-dvala.. Fast Yaqin har ett försteg, men jag tror inte det är nåt för dig, då det är ett RIAA-steg + försteg.., alltså inte ett renodlat försteg med ingångsväljare. Men själv ska jag köpa ett annat RIAA-steg från dom.., försteg sitter ju i min MC100B Å så blir det deras CD-spelare SD-32A. Å självklart ska du kolla vad som finns i Asien, å då framför allt de Japanska å Kinesiska produkterna. Japanerna sägs ju ha flera legendariska förlagor, som andra sen gjort sina egna varianter på... Utgå från ebay, det ger en del namn som du sen kan söka på med Google, så hittar du säkert en del fina produkter..
Postad 04 March 2010 - 20:48
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Hej,
Kul tråd Humlan!
Även jag gillar rör. Sitter just nu med en Advance Aqustic MCD203II med bytta rör som spelar mycket bra för det relativt ringa priset. Men, jag vill ha mer rör. Helst skal dom synas! Så, jag letar efter ett försteg med rör som skall komplettera mina Vincent monoblock.
Förslag någon?
Den här var inte helt fel: http://cgi.ebay.co.u...=item1e5aa5fd6dHemsidan: http://www.mei-xing..../Products3.html
Redigerat av humlan57, 04 March 2010 - 20:56.
Postad 04 March 2010 - 23:08
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Den här var inte helt fel: http://cgi.ebay.co.u...=item1e5aa5fd6d
Hemsidan: http://www.mei-xing..../Products3.html
Helt otroligt vilka läckra saker. Man myser ju bara av att sitta och titta på dessa skönheter. Jag tror inte heller att det blir problem att bli av med en Yaqin om man skulle köpa en. Det är ju inga jättesummor heller så man går ju inte under om man skulle förlora några hundringar. Jag väntar på att få tillbaka pengar från england för ett slutsteg som aldrig kom. När dom kommer är det överhängande risk att jag trycker på "buy now" på ebay på en Yaqin-stärkare  Kommer köra på den svarta versionen av MC100 isåfall, finns även silver för dom som inte vill ha guld. MVH Martin
Redigerat av walle_1, 04 March 2010 - 23:09.
Postad 05 March 2010 - 01:56
walle_1
-
walle_1
-
Beroende
-
-
1174 inlägg
Äsch, kunde inte hålla mig
La ett bud nu, hoppas det håller så kan vi starta en Yaqin-klubb sen Humlan
MVH Martin
Postad 05 March 2010 - 11:02
Unregisteredefd85ed3
-
Unregisteredefd85ed3
-
Forumräv
-
-
576 inlägg
Jag visade CDn för en rörälskare på jobbet och han blev ruggigt sugen på att beställa han med. Jag är inte långt ifrån att trycka på buy-knappen jag heller.
Postad 05 March 2010 - 11:40
humlan57
-
humlan57
-
Beroende
-
-
1434 inlägg
Ops.., tur ni inte vet var jag bor
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|