Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

VU+ Satellitmottagare

3302 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Vu+ Duo (Digitalboxar) 3 8,71 (16) Inga priser
Vu+ Solo (Digitalboxar) 2 8 (2) Inga priser
Vu+ Uno (Digitalboxar) 2 7,5 (1) 3 323:-
Vu+ Uno C/T (Digitalboxar) Rapporterad 1 (0) Inga priser
Vu+ Ultimo (Digitalboxar) 2 6 (1) Inga priser
GigaBlue Quad HD 2xS2 (Digitalboxar) 1 (0) 3 990:-
Vu+ Solo2 (Digitalboxar) 3 8,89 (18) Inga priser
Vu+ Duo2 (Digitalboxar) 1 (0) Inga priser
Vu+ Duo2 2xS2 (Digitalboxar) 2 8,86 (6) Inga priser
Vu+ Zero (Digitalboxar) 4 8 (2) 475:-
Vu+ Solo SE V2 2xS2 (Digitalboxar) 4 7 (1) Inga priser
Vu+ Solo 4K 2xS2 (Digitalboxar) 3 7,5 (1) Inga priser
Vu+ Duo 4K (Digitalboxar) 1 (0) 4 094:-
7 relaterade trådar

#51

Postad 31 mars 2010 - 20:45

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Ja men nu finns det dom som vill köra både kabel och satellit.
Även om jag skulle sätta upp en parabol för CD varför ska jag betalar 250-300:- + kortavgift på det för att kunna se Viasat Sport när jag kan få det för 139:- hos Tele2 ?
Jag är intresserad av att det kommer konkurerande boxar som den här och den är ett steg i rätt riktning men det hjälper inte mig jag vill ha möjlighet att köra Vu+ Duo med DVB-C tuners.

Redigerat av Leatherface, 31 mars 2010 - 20:48.


#52

Postad 01 april 2010 - 01:51

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Men nu kan du inte få det
Du hackade på HD800 i två år på Dreamforum och nu skall du hacka på denna
Du är den enda som tjatar om att du vill ha en box som kan köra 2-3 olika tuners
Men köp en 8000 så slipper du vänta på att någon annan har det och så kan vi fortsätta prata om VU här
Bara Ett tips :D

#53

Postad 01 april 2010 - 01:55

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Nu har jag testat och kommit fram till att bilden även är bra på 100" :D

Redigerat av cedergren, 01 april 2010 - 02:00.


#54

Postad 01 april 2010 - 07:52

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Jag säger bara vad som är dåligt med den dt finns mycket som är bra med den här boxen också och rä ett steg i rätt riktn ing.
Den är bättre än dm800 har ajg sagt hela tiden så har man satellit ska man välja den i valet mellan dom modellerna iaf.
Den är också bättre nä ipbox, kathrein, octagon också både i hårdvara och mjukvara.
Hårdvara i Axbox HD är väl snäppet vassare men värdelös mjukvara så därför vinner den här boxen över den.
Men som sagt måste kunna nämna dåliga sidor på en box utan att det blir en massa bråk du och andra kommer ju hela tiden och gör likadant bla på dm8000 också.
Även den har ju nackdelar och det är ju självklart priset då men jag tycker den är värd det men just nu har jag inte råd med varken den eller Vu+.
Alla 4 tunerna kunde varit Plug N Play också men man kan inte få allt och en ny Plus modell med CI+ skulle inte skadat heller men det kommer inte hända då dom aldrig lär få licens för det.

Redigerat av Leatherface, 01 april 2010 - 07:53.


#55

Postad 01 april 2010 - 13:08

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Okey, då vet vi det nu. Du får skriva till tillverkarna om dina behov så kanske de kan göra en box till bara dig

Men för alla andra som inte är i behov av kabeltuners och som har parabol, så är detta ett mycket bra alternativ.
Vilket också var meningen med boxen när den gick i produktion. ( de tä'nkte inte på Lädrets behov :D ) Så vi kan kanske ägna oss till att i fortsättningen prata om det som den är bra på. Och vi som redan har boxen kanske kan ge lite tips för en ännu bättre box.

Till boxen
Jag har testat Dream Elit och Pli

Dream elit är lite mer åt det Glittriga. Snygga skins och många inbyggda funktioner. Men det hindrar också från att göra allt för stora förändringar. Det är inte lätt att lägga in egna script, då det ofta hindras av något som dom har ändrat på.

Pli är mer mindre användarvänligt men tvärtom mer användar vänligt om man har kunskapen om linux
och att man lär sig att använda pli på rätt sätt. Inte minst vägarna i menyn "som inte finns"
Mycket stabil och deras inbyggda text är överlägsen allt annat ( vid sidan av 2Sub som inte funkar med VU )

Rådet är att testa båda i en vecka och sedan välja det som passar en bäst. Jag skulle vilja ha en blandning.
Men då jag i grunden skulle vilja ha Pli och sedan lägga till funktioner och skins från Dream Elit, är detta inte
möjligt. Synd att de inte samarbetar. Men då Pli är open så lär väl pli få en hel del nytt inom snar framtid.

Redigerat av cedergren, 01 april 2010 - 13:08.


#56

Postad 01 april 2010 - 13:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Jag är knappast ensam och att vilja ha en Vu+ med DVB-C tuners eller blanda tuners.
bpl t.ex är ju ett exempel som ser Viasat Sport genom Comhem och CD genom Satellit.
När det gäller images så är PLi den enda image som gjort nåt åt den inbyggda textningen också då den inbyggda är värdelös + lite annat smått och gott så skulle hellre rekomendera den då inte LT finns för Vu+.
Sen så är PLi's image helt opensource också för den som vill göra egna ändringar i deras image.
Till skillnad från andra som krypterar skina osv som förstör just anledningen till att ha en opensource box.

Redigerat av Leatherface, 01 april 2010 - 13:45.


#57

Postad 01 april 2010 - 15:23

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
DVB-C är ju ganska förlegat idag utanför Sverige, tror det är bara Sverige som är det mest parabolfientliga landet i Europa idag.

Om man vill ha bra bild och ljudkvalitet och ett enormt utbud kör man med parabol, jag kan inte dock fatta att nån kör en Linux box och har bara DVB-C, då kan man lika gärna köra leverantörens egen box.

Redigerat av BGPv4, 01 april 2010 - 15:24.


#58

Postad 01 april 2010 - 15:59

bpl
  • bpl
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
@cedergren: Script lägger du i /usr/script/ som startas via grön fjärr-knapp. Vad har dom ändrat på som gör detta svårt?

@BGPv4: Nä varför skulle man köra med operatörernas skitboxar? Det är Linuxboxarnas funktioner man vill komma åt...

Redigerat av bpl, 01 april 2010 - 16:00.


#59

Postad 01 april 2010 - 18:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

DVB-C är ju ganska förlegat idag utanför Sverige, tror det är bara Sverige som är det mest parabolfientliga landet i Europa idag.

Om man vill ha bra bild och ljudkvalitet och ett enormt utbud kör man med parabol, jag kan inte dock fatta att nån kör en Linux box och har bara DVB-C, då kan man lika gärna köra leverantörens egen box.

Varför skulle jag göra det? Deras egna boxar är inte linuxbaserad opensource box med nätverk, webinterface där jag kan ställa in timers och streama kanal osv, spela in flera kanaler samtidigt och bränna ut inspelningar, grabba EPG 14 dagar från internet istället för operatörens icke fungerande EPG, all utveckling som sker till boxen, tja går att nämna hur mycket som helst. Dessutom har jag brinnande intresse av linux, nätverk och programmering som också är en orsak. Av vilken anledning måste man ha en linuxbox mer om man har satellit? Sen så har jag utmärkt bild på dom flesta kanaler.
Sen spelar det ju ingen roll hur parabolfientlig man är alla har inte förutsättningar att sätta upp en parabol helt enkelt. Det oavsett om man bor i Sverige eller utomlands.

Redigerat av Leatherface, 02 april 2010 - 14:11.


#60

Postad 01 april 2010 - 21:36

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Fick min box idag. Senaste revision på kretskortet, men vit fjärr :). Är rookie på Enigma2 (har dock kört Enigma1 i många år) så det tar nog ett tag innan allt är färdigkonfigurerat.

Har börjat med vti-imagen men lär byta till PLi senare då det är den jag kört senaste åren på min dm7020.

Första intrycken: Snabb box, snabbt nätverk. Tunern verkar hitta fler kanaler på svaga transpondrar/sats än mitt firedtv S2. Största intrycket är dock att det krävs tid att sätta sig in i Enigma2 och det hade ju gällt även med dm500/800/8000 :)

Vad gäller bildkvalitet har jag inte så mycket att jämföra med vad gäller HD. Ska testa spela upp en mkv på både min tvix och denna och se om det skiljer. På sd-kanaler kan jag jämföra med dm7020 (via scart) och denna och märker ingen skillnad direkt. HD-kanaler ser bra ut (föga förvånande).

/Martin

#61

Postad 02 april 2010 - 06:34

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Ett par mer reflektioner:

Disecq 1.1 funkar bra, inga problem för mig.

Fläkten låter efter ett tag, precis som om den skaver mot ngt när det blivit lite varmt. Får undersökas senare, så ska det inte vara.

En enigma2-undring: Om jag vill ha boxens UI på engelska, men ändå få textning (dvb och text-tv-textning), förvalt ljudspår samt epg på svenska - hur ställer jag in det? På enigma1 körde jag gsub som fixade detta.

Verkar som om det är officiellt att senaste revisionen på boxen har hw för deepstandby-recording, sw saknas.

/Martin

Redigerat av MartinG, 02 april 2010 - 09:34.


#62

Postad 02 april 2010 - 07:25

bpl
  • bpl
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Du måste välja Svenska som meny språk om du vill ha EPG på Svenska.

Textningen ställer du in per kanal, reboota boxen via menyn så sparas dina inställningar.

#63

Postad 02 april 2010 - 08:13

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Du måste välja Svenska som meny språk om du vill ha EPG på Svenska.

Textningen ställer du in per kanal, reboota boxen via menyn så sparas dina inställningar.


OK, tackar! Inget sätt att få defaultspråk vad gäller textning alltså? I vilken fil sparas dessa inställningar?

Boxen känns stabil. Ingen hängning eller konstigheter än så länge.

/Martin

#64

Postad 02 april 2010 - 08:47

memito
  • memito
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
opppsss hamnade på fel tråd...

Redigerat av memito, 02 april 2010 - 08:51.


#65

Postad 02 april 2010 - 12:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
2sub som gäller om man vill ha default textning på alla kanaler men den lär inte funka i Vu+ då det är andra chip i den.
PLi däremot har gjort lite åt den dåliga standard textningen i enigma2.
Om man startar om boxen eller enigma2 från menyn efter att ha aktiverat interna textningen så sparar dom inställningarna så man inte behöver aktivera igen.

Här finns PLI's repository där man kan ladda hem koden och kompilera och ändra saker själv
http://openpli.pli-images.org

Redigerat av Leatherface, 02 april 2010 - 12:29.


#66

Postad 03 april 2010 - 16:56

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

@cedergren: Script lägger du i /usr/script/ som startas via grön fjärr-knapp. Vad har dom ändrat på som gör detta svårt?

Vet inte vad man ändrat på, men det är mycket som inte fungerar med senaste uppdateringarna
och som fungerade innan. Gäller både E1 och E2

#67

Postad 03 april 2010 - 17:08

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Om man vill ha bra bild och ljudkvalitet och ett enormt utbud kör man med parabol,

Håller med dig och inte minst för valfrihetens skull. Jag skulle aldrig flytta till ett hus eller lägenhet om det inte gick att installera en parabol.

#68

Postad 04 april 2010 - 00:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Visst det ger väl mer valfrihet men jag har alla kanaler som jag behöver till billigare pris än vad det skulle kosta och ha både canal digital och viasat för att få dom kanaler jag vill.
Skulle kunna kombinera CD med Viasat Sport + TV6 som är fri genom Tele2 så skulle jag komma undan billigare.
Bildkvaliten är samma hos Tele2 som satellit på dom flesta kanaler så det är ingen orsak heller.
Men Vu+ Duo saknar möjlighet att stoppa in DVB-C tuner så då går inte det.
Sen att få in en massa tyska, franska, itallienska osv kanaler är inte i mitt intresse.
Sen då det gäller flytta till lägenehter där man kan sätta upp parabol så är det ju inte så att man har den valfriheten alltid. Finns ju inte precis lägenheter så man kan välja och vraka och dessutom som man ska ha råd med.

Redigerat av Leatherface, 04 april 2010 - 00:48.


#69

Postad 05 april 2010 - 14:24

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
okey ladret då vet vi varför du inte kommer att köpa någon VU+
vilket du skrivit i många inlägg nu.
Har du något annat att tillföra tråden ?

#70

Postad 06 april 2010 - 14:51

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

Ett par nyckelfrågor innan jag också beställer en:

  • Får du fram DVB-textremsor både vid live-TV och från inspelat material?
  • Om du har den till Canal Digital - fungerar den inbyggda Conax-en?
  • Får du full EPG från Canal Digital?
  • Är den stabil, dvs klarar den normal daglig användning i en familj utan att strula?


Vore toppen om någon hade lust att besvara detta tidigare inlägg (jag har samma funderingar). :D

Jag har även en bonusfråga; är det någon som vet om det fungerar att köra utan hårddisk kopplad direkt till burken och istället spela in på nätverksdisk (NAS)? Kanske kan tänka mig att köra med SSD eller något annat, men min egentliga fundering är om jag kan lägga inspelningar på min NAS.

#71

Postad 06 april 2010 - 14:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
DVB textning funkar men man måste aktivera det för varje kanal och inspelning.

Ser ingen anledning till varför inbyggd Conax inte skulle fungera.
Kan bli problem för HD kanalerna däremot den dan dom slår på pairing.

Ja full EPG funkar för både Viasat och CD men man måste stå på vissa kanaler för att få uppdateringen alternativt grabba EPG 14 dagar framåt från internet.

Det går spela in till en disk utdelat på nätverket däremot rekomenederar jag inte SSD för inspelning.

Redigerat av Leatherface, 06 april 2010 - 14:59.


#72

Postad 06 april 2010 - 15:18

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

  • 460 inlägg
  • 0

DVB textning funkar men man måste aktivera det för varje kanal och inspelning.

Ser ingen anledning till varför inbyggd Conax inte skulle fungera.
Kan bli problem för HD kanalerna däremot den dan dom slår på pairing.

Ja full EPG funkar för både Viasat och CD men man måste stå på vissa kanaler för att få uppdateringen alternativt grabba EPG 14 dagar framåt från internet.

Det går spela in till en disk utdelat på nätverket däremot rekomenederar jag inte SSD för inspelning.


Tackar! :D

Du menar att man måste s a s handgripligen aktivera DVB-textning varje gång man ska spela in, eller är det en engångsinställning för varje kanal? Låter som att det ev kan vara ett hinder för fru och barn att kunna använda. :S

Japp, håller med i pairingfrågan. Fast den dagen, den sorgen. Det har ju varit samma besked från CD sedan våren 2006.

Borde ha formulerat mig bättre om SSD. Om inte den interna programvaran etc läggs på EEPROM, förmodar jag att det krävs någon systemdisk. Min tanke var att man i så fall kan lägga detta på en SSD och lägga själva inspelningarna på NAS:en. Hur som helst så är i alla fall min huvudfråga besvarad (nätverksinspelningar); tackar för det! :D

#73

Postad 06 april 2010 - 20:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Det finns ett plugin till dreamboxarna som heter 2sub som gör det automatiskt men då den har ett annat chip så lär det inte funka tyvärr. I tyskland där programmerarna till enigma2 finns dubbar dom ju allt till tyska.
Ang pairing har dom ju själva sagt under 2009/2010 och 2010 är inte slut än.
Men hoppet är att dom ska vara lite humana och inte ha CI+ som krav och då funkar deras godkända pairing CA moduler.

Redigerat av Leatherface, 06 april 2010 - 20:07.


#74

Postad 06 april 2010 - 20:42

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Ny uppdaterad original FW :D

[NEW] Original Image V4.3

Ver 4.3 Release note

1. Fix Stop key problem

2. Fix framerate information

3. Improve HDMI/Component video PQ(Picture Quality)
- Enhance deinterlacing algorithm.

4. Provide interface for user control of PQ

5. Fix E2 bug.(crash when adding radio channel to favorites)

Changed Folders/Files.

Makefile-vuplus-4.3

./local/packages/enigma2/enigma2-2.8git20100129/enigma2_vuplus.patch
./local/packages/mbox/mbox-dvb-modules.bb
./local/packages/mbox/mbox-dvb-modules/dvb-bcm7335.ko


De är duktiga på att få ut nya FW med fixar och annat gott. Bara hoppas att det fortsätter så. Ser fram emot när grupperna har fått in denna uppdatering i sina egna images.

#75

Postad 06 april 2010 - 20:55

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Du menar att man måste s a s handgripligen aktivera DVB-textning varje gång man ska spela in, eller är det en engångsinställning för varje kanal? Låter som att det ev kan vara ett hinder för fru och barn att kunna använda. :S


Vad jag kan se är det en engångsinställning för varje kanal. Inspelningar funkar bra.

Ett textproblem jag inte löst ännu (men inte heller lagt ner krut på) är att texttv-textning ger ljusröd text. Ngn som vet vart man ändrar detta till tex vitt?

#76

Postad 06 april 2010 - 21:10

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Vad jag kan se är det en engångsinställning för varje kanal. Inspelningar funkar bra.

Ett textproblem jag inte löst ännu (men inte heller lagt ner krut på) är att texttv-textning ger ljusröd text. Ngn som vet vart man ändrar detta till tex vitt?

Vilken image använder du samt vilka/vilken kanaler är det på?
Har inte sett detta själv nämligen.

#77

Postad 06 april 2010 - 21:15

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
VTI-imagen. De flesta kanaler med text-tv-text ger denna färg, tex Canal+-kanalerna. Vill minnas jag sett en annan färgnyans också på ngn kanal, kan ha varit TV1000 eller liknande.

Har som sagt inte lagt ner ngt krut på det förutom en snabbtitt i inställningarna.

Är din text vit?

#78

Postad 06 april 2010 - 21:20

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0
Japp, min text är vit. Kör med DreamElite Black Hole 1.2.
Men jag provar runt mellan olika images för att se vilken som passar mig bäst. Just nu är det DE, men det som "stör" mig lite med deras image är att textningen inte radbryter på rätt sätt när det är ngn ny som pratar. Tydligen är PLi imagen bättre på detta då de har gjort en egen variant av textningen. Men har inte provat den imagen alls än :D
Finns ju så mkt skoj att göra så man hinner ju bara en liten del. Man ska ju se på tvprogrammen också :D

#79

Postad 06 april 2010 - 21:29

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Ny uppdaterad original FW :D
De är duktiga på att få ut nya FW med fixar och annat gott. Bara hoppas att det fortsätter så. Ser fram emot när grupperna har fått in denna uppdatering i sina egna images.

Driverna brukar finnas som IPK paket så det går uppdatera i vilken image som helst så man har senaste drivers.
Vissa saker kan förstås kräva nya enigma2 också självklart.

VTI-imagen. De flesta kanaler med text-tv-text ger denna färg, tex Canal+-kanalerna. Vill minnas jag sett en annan färgnyans också på ngn kanal, kan ha varit TV1000 eller liknande.

Har som sagt inte lagt ner ngt krut på det förutom en snabbtitt i inställningarna.

Är din text vit?

Man kan ändra storlek, färg och font bla i det skin man kör i boxen men Dream Elite är ju utbrytargrupp till Nabilosat som krypterar sina skins.
Det man ska ändra är där det ser ut i stil med det här.

<!-- Subtitle effects -->
<subtitles>
<sub name="Subtitle_TTX" font="Regular;30" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
<sub name="Subtitle_Regular" font="Regular;30" foregroundColor="#DCDCDC" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
<sub name="Subtitle_Bold" font="Replacement;30" foregroundColor="#DCDCDC" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
<sub name="Subtitle_Italic" font="Regular;30" foregroundColor="#DCAAAA" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />
<!-- omitting foregroundColor attribute will enable auto-assignment of color -->
</subtitles>

Vill man ha vit text så ändrar men Subtitle_TTX raden till nåt i stil med

<sub name="Subtitle_TTX" font="Regular;30" foregroundColor="#FFFFFF" shadowColor="#40101010" shadowOffset="3,3" />

Man kan även använda dom fördefinerade färgerna som finns i skinnet och lägga till fonter under <fonts> osv.
Efter man editerat så måste man starta om enigma2.

Skinsen ligger i /usr/share/enigma2

Redigerat av Leatherface, 06 april 2010 - 21:42.


#80

Postad 06 april 2010 - 22:51

memito
  • memito
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
nu blir jag verkligen sugen på det. vad tycker ni? ni som har det. var köper jag det? från swerige eller tyskland? vad är bästa priset nu?

Redigerat av memito, 06 april 2010 - 22:51.


#81

Postad 07 april 2010 - 01:01

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Svarar på några inlägg i ett svep

Använder ni Open Pli så får ni ordentlig text på tex canal+ och viasat filmkanalerna
Aktiveras en gång och sedan ligger det i minnet

Berggren
Den text du får med DE är vit men det är också allt
Den felar helt vad gäller radbrytningar och det kan du inte göra något åt
Pli har fixat detta och det enda du inte få med pli är DE skins
men bild och text måste gå före skins i detta läget.
Jag använder Yadi HD skin med Pli och det funkar perfekt.

Samma IMG uppdateras dagligen, men ni behöver inte göra det
Ni kan uppdatera mjukvaran genom att använda softwaremanager
"uppdatera mjukvara"

Vill ni inte vänta så kan ni tex ladda ner senaste driver här
http://openpli.git.s...dded;a=shortlog
och den lägger ni bara in över den andra genom ett ftp program

Det finns mycket att göra för den som har tid och lust. Men för att lära er mer
så läs på forum, där det finns folk som ÄGER en VU+

Pli och Dream elit forumen är bra

Redigerat av cedergren, 07 april 2010 - 01:06.


#82

Postad 07 april 2010 - 06:29

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 1

Man kan ändra storlek, färg och font bla i det skin man kör i boxen men Dream Elite är ju utbrytargrupp till Nabilosat som krypterar sina skins.
Det man ska ändra är där det ser ut i stil med det här.
<snip>


Stort tack, får ta en titt när jag kommer hem!

#83

Postad 07 april 2010 - 08:02

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 0

Berggren
Den text du får med DE är vit men det är också allt
Den felar helt vad gäller radbrytningar och det kan du inte göra något åt
Pli har fixat detta och det enda du inte få med pli är DE skins
men bild och text måste gå före skins i detta läget.
Jag använder Yadi HD skin med Pli och det funkar perfekt.

Samma IMG uppdateras dagligen, men ni behöver inte göra det
Ni kan uppdatera mjukvaran genom att använda softwaremanager
"uppdatera mjukvara"

Det finns mycket att göra för den som har tid och lust. Men för att lära er mer
så läs på forum, där det finns folk som ÄGER en VU+

Pli och Dream elit forumen är bra

Jupp, hänger redan på de forumen som du nämner, håller med om att de är väldigt bra. Men jag vill också hjälpa till här på minhembio med det som jag kan (det lilla :D ).
Får prova PLi för precis som du säger så går textning och ordentlig radbrytning före eventuella skins.
Skins till Pli, finns det på deras sida eller tar man bara ner det via menyerna i imagen?
Har bara inte kommit dit än utan har koncentrerat mig på att få igång grejorna. Har nämligen börjat från noll med en helt ny installation av parabol och allt annat.

Även Satelite Universe tycker jag är bra, men en bra Vu+ del.

#84

Postad 07 april 2010 - 08:04

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Snabbast med ny info om VU+ är ju http://www.vuplus-support.com

Lite tendenser till elittyskar bland admins, men tycker där finns mest info (om man orkar läsa tyskan vill säga...)

#85

Postad 07 april 2010 - 09:57

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Berggren

Skins finns under plugins

Skillnaden på Pli och övriga är att pli pekar sin nerladdning till VU arkivet
Det varken kan eller gör DE då DE inte går att uppdatera annat än genom när
de kommer med nya IMG

Jag har haft Dreambox i många år och har aldrig gillat Pli annat än för E1 burkarna
där pli varit outstanding. Men nu när det har blivit en öppen kod för Pli så har det hänt mycket även hos dom
även för E2 burkarna.

Det tyska forumet du länkar till Martin, är som sagt bra om man kan tyska. Men de är insnöade på
en egen variant och deras IMG är riktad till tyskar enbart

#86

Postad 07 april 2010 - 10:13

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
PLi har egen repository och kan uppdatera den precis hur som vill.

Redigerat av Leatherface, 07 april 2010 - 10:18.


#87

Postad 07 april 2010 - 10:37

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
just precis ;)

#88

Postad 07 april 2010 - 12:26

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Ska nog dunka in PLi ikväll, det är favoritimagen på DM7020S.

cedergren: På vilket sätt har PLi brustit i enigma2-images tidigare jämfört med andra? Som du skriver, för enigma1 tyckte jag de var bäst

#89

Postad 07 april 2010 - 13:19

matbl
  • matbl
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Jag funderar på en sån här för CD-mottagning och har lite frågor.
Förutsättningar:
"Vanligt" betalt CD-abbonnemang med HD-kanaler.
Hdmi ut för ljud och bild.
Även om jag jobbar med mjukvaruutveckling på inbyggda linux-system så orkar jag inte med sånt strul hemma.

För frågorna så anta att det alltid är HD-kanaler på DVB-S2 som avses.
Helst också med VU+ egna mjukvara. Har inget emot att uppdatera den men testa den ena efter andra imagen från tredje part är jag inte så intresserad av.

Funkar det inbyggda conaxstödet bra med CD i dagsläget? (Ev. pairing-diskussion undanbedes)
Funkar det fint att se på en kanal och spela in en annan? Spela in två och samtidigt titta på en tidigare inspelning?
PiP? (Mindre viktigt)
Bra EPG?
Stöd för serieinspelningar? Från EPG? Kan den skilja på nya avsnitt och repriser?
Hur är bildkvaliteten på HD? Skiljer det något alls mot andra boxar på HD-kanaler på HDMI ut?
Hur är bildkvaliteten på SD-sändningar? Uppskalningen bra? Deinterlacningen? HDMI ut snackar vi fortfarande.
DVB-subtitles fungerande? Snyggt?
Går det att stoppa i en USB DVB-T mottagare?

#90

Postad 07 april 2010 - 14:19

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Jag funderar på en sån här för CD-mottagning och har lite frågor.
Förutsättningar:
"Vanligt" betalt CD-abbonnemang med HD-kanaler.
Hdmi ut för ljud och bild.
Även om jag jobbar med mjukvaruutveckling på inbyggda linux-system så orkar jag inte med sånt strul hemma.

För frågorna så anta att det alltid är HD-kanaler på DVB-S2 som avses.
Helst också med VU+ egna mjukvara. Har inget emot att uppdatera den men testa den ena efter andra imagen från tredje part är jag inte så intresserad av.

1. Funkar det inbyggda conaxstödet bra med CD i dagsläget? (Ev. pairing-diskussion undanbedes)
2. Funkar det fint att se på en kanal och spela in en annan? Spela in två och samtidigt titta på en tidigare inspelning?
3. PiP? (Mindre viktigt)
4. Bra EPG?
5. Stöd för serieinspelningar? Från EPG? Kan den skilja på nya avsnitt och repriser?
6. Hur är bildkvaliteten på HD? Skiljer det något alls mot andra boxar på HD-kanaler på HDMI ut?
Hur är bildkvaliteten på SD-sändningar? Uppskalningen bra? Deinterlacningen? HDMI ut snackar vi fortfarande.
7.-DVB-subtitles fungerande? Snyggt?
8. Går det att stoppa i en USB DVB-T mottagare?


1. Osäker. Men du bör flasha med en alternativ image, det är då man får tillgång till mer saker. Du behöver inte flasha boxen ofta, men minst en gång.
2. Japp. För eller senare lär det sega ner om du drar igång massvis med inspelningar dock, speciellt om hdtv.
3. Nej
4. Ja, det tycker jag. Finns också flera varianter att välja mellan.
5. Vet ej. Kan finnas plugin för detta.
6. HD bra. SD får lite kritik men jag kan inte avgöra själv då jag inte har andra boxar att jämföra med. Har kommit patch för tuning av SD-bild igår, har inte testat ännu.
7. Funkar bra
8. Inte i nuläget. Vet inte om det är fullt fungerande i dreambox heller ännu, men det är inte omöjligt det kan komma i framtiden. Skulle dock inte köpa boxen med hopp om detta.

Jag tycker boxen funkar tillräckligt bra som den gör just nu. Att den fortfarande utvecklas med firmware är ju kanon, men skulle det av ngn anledning försvinna är det tråkigt men inte hela världen - man har ändå en fullt fungerande box.

#91

Postad 07 april 2010 - 15:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

Ska nog dunka in PLi ikväll, det är favoritimagen på DM7020S.

cedergren: På vilket sätt har PLi brustit i enigma2-images tidigare jämfört med andra? Som du skriver, för enigma1 tyckte jag de var bäst

Genom att inte ha krypterade skins som många verkar gilla.
Personligen är LT min favorit men den finns bara till DMM's HD boxar nu.

Redigerat av Leatherface, 07 april 2010 - 15:09.


#92

Postad 07 april 2010 - 15:13

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Huh, på vilket sätt är krypterade skins bra och vad är krypterat i detta sammahang? Kryptiskt ;)

#93

Postad 07 april 2010 - 15:38

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0

Ska nog dunka in PLi ikväll, det är favoritimagen på DM7020S.

cedergren: På vilket sätt har PLi brustit i enigma2-images tidigare jämfört med andra? Som du skriver, för enigma1 tyckte jag de var bäst


Det har ju varit lite så att Pli har varit den tråkiga IMG och tex Nabilo/Dream elit den roliga
Men även gemeni och LT har varit betydligt roligare att leka med i boxen.

Men nu när man värdesätter tex text till filmerna som ser bra ut och en stabil IMG
som får sina uppdateringar när de skall komma, så har Pli ett försprång gällande VU
Men pratar vi HD800 så föredrar jag Dream Elit då 2 sub funkar i den och allt annat
också. Enkel att handskas med och allt ligger för nerladdning en knapptryckning bort.
Vu är där HD800 var för två år sedan, men jag är helt säker på att VU kommer att köra
åtor runt HD800 om ett par månader, när allt har fallit på plats.

#94

Postad 07 april 2010 - 16:55

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Vi får väl se om ett år, så där har alla sagt om dom andra linux boxarna också när det kommit en ny på marknaden, "Den kommer åka i åttor runt dreambox när dom får ordning på det"

Problemet bara att i alla fall så har dessa alternative boxar fallerat, mycket snack och liten verkstad.

Sen är inte Enigma2 mycket hänga i granen längre, föråldrat system idag.

Bättre är om dom satsar på att göra ett nytt system som slår allt annat istället för att försöka göra en dreamboxkopia.

Tex Neutrino är ju så mycket trevligare än Enigma2 eftersom man slipper all bloat.

#95

Postad 07 april 2010 - 17:07

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0

Problemet bara att i alla fall så har dessa alternative boxar fallerat, mycket snack och liten verkstad.


Håller med. Men vad gäller VU+ är skillnaden att den funkar bra redan nu. De eventuella problem som finns har jag inte åkt på/störts av ännu. Men mediecenterfunktionaliteten är tydligen inte 100 ännu, och det kan ju vara viktigt för många (jag skulle tex kunna sälja min Tvix om VU+ är 100% vad gäller detta).

#96

Postad 07 april 2010 - 18:19

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Skillnaden är att boxen bygger på samma mjukvara som dreamboxarna som funnits i flera år nu medans andra konkurerande boxar har sämre egenutvecklad mjukvara som är stängd.
Vet inte vad det är för problem med multimediafunktionalitet men det måste isf vara driverproblem då det funkar utmärkt på dm8000.

Redigerat av Leatherface, 07 april 2010 - 18:22.


#97

Postad 07 april 2010 - 18:46

MartinG
  • MartinG
  • Användare

  • 177 inlägg
  • 0
Japp, det är driverproblem tror jag. Vad jag har förstått funkade det tom lite bättre i tidigare versioner. Men det jag testat har funkat bra än så länge.

Helt klart åker VU+ lite snålskjuts på DMMs utveckling av Enigma2...

#98

Postad 07 april 2010 - 18:47

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
BGPv4

Helt rätt som både Martin och Lädret svarar dig. Sedan äger jag både VU och HD800
så jag vet vad jag pratar om. Vill också lägga till att jag INTE skrev alla dreamboxar
utan HD800 DVS INTE HD8000 som är i en klass för sig själv gällande Dreamboxar.
Men även den kommer VU att närma sig sakta men säkert vad gäller funktioner
även om VU inte ens kostar hälften.

Bara för att klargöra så att du inte missförstår

#99

Postad 07 april 2010 - 18:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0
Ja kör man satellit är det en prisvärd box om man klarar sig utan dom extragrejer som dm8000 ger som t.ex 4 tuners och inbyggd DVD spelare.
Det kan vara viktigt som sagt att säga att man kan inte ha CD och ta in marksända TV6 med den här som man kan med dm8000 eller CD's egna boxar.

Redigerat av Leatherface, 07 april 2010 - 19:03.


#100

Postad 07 april 2010 - 23:55

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Lädret
Jag kan berätta för dig varför man inte behöver allt det som du tar upp.

DVD spelare i en satellitbox, vad skall man med det till ?
- Man har väl en blurayspelare !
Marknätet i en satellitbox för att ta in TV6 ?
- Man har väl både Viasat och Canaldigital när det finns kortplatser för det i boxen
(man har oftast också en boxerbox i sin tv)
Fyra tuners ?
- det räcker med två och att kunna spela in 4 kanaler samtidigt. ( den som gör det borde skaffa sig ett liv )



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.