Postad 27 February 2010 - 15:57
Min Onkyo TX-SR606 har börjat ge ifrån sig riktigt elaka oljud som låter som elektriska störningar av något slag och jag undrar vad som skulle kunna vara källan till allt detta? I mitt galleri, https://www.minhembio.com/dalys, längst ner finns en film där ljudet hörs i några sekunder i början. Problemet uppstår slumpartat oberoende vilken ljud/bild-källa jag har valt. Det uppstår även om jag kopplar ur precis allting förutom högtalarkablarna så jag antar att det är själva förstärkaren det är fel på. Jag har testat sättat ett billigt clas ohlson spänningskydd till strömmen utan någon verkan. Förstärkaren är inkopplad till en ojordad kontakt då endast detta finns att tillgå. Tacksam om någon skulle kunna bringa klarhet i vad som skulle kunna vara fel.
Postad 27 February 2010 - 18:31
Elmotorer/kylskåp/frys,mobilen som söker en bättre sändare + en massa andra saker som sänder ut radiovågor eller är kopplat till elnätet..., lätt å hitta felet nu va?
Men just kyl/frys/elmotorer som slår av/på, brukar ge sig till känna, om man kör med ojordat.., testa å vänd på stickkontakten, så att nolla å fas byter plats, det kanske hjälper
Klipp från: http://www.kennethsh...arskroenor.html
Vända nätkontakten rätt:
En del personer påstår enträget att de får mindre störningar och/eller brum om de vänder nätkontakten till förstärkaren och/eller stereons övriga komponenter åt ett visst håll i vägguttaget. Det här är faktiskt INGEN skröna! Varför tar jag då upp det på den här sidan? Jo, helt enkelt för att de flesta tror att det är ett tokigt påhitt och min ambition är att föra fram fakta framför övertro.
OK, hur kan nu kontaktvändandet ha någon som helst betydelse. Amatörelektrikern kommer genast med motargumentet att det är växelström i uttaget så det spelar ingen roll hur man sätter i pluggen. Tja, det hade varit sant om vi haft spänning i båda hålen i vägguttaget. Det ena hålet är kopplat till fasen med en potential på 230 volt (Ja, ja, ja, ja, VI HAR FAKTISKT 230 VOLT I VÄGGUTTAGEN I SVERIGE SEDAN FLERA ÅR TILLBAKA. Glöm allt om 220 volt. Vi är en del av Europa om ni inte märkt det tidigare). Det andra hålet har nollpotential och ligger max på någon volt i förhållande till jord. Nätspänningen som kommer in i elektroniklådan går normalt till en transformator och det är här det får betydelse hur ni stoppar i kontakten. Helt beroende hur transformatorn är tillverkad så kommer det ytterlager på transformatorlindningen som är närmast kopplad till fasen att kopplas olika mycket kapacitivt till transformatorns sekundärlindning (utgångslindning). Om man vänder på kontakten så att nollan kommer närmast sekundärlindningen så blir den kapacitiva strömmen mycket mindre. Om nu två apparater är ihopkopplade så kommer den här strömmen att gå mellan dem och ibland ge upphov till brum eller tom störningar som kan finnas på nätet. Effekten kommer att variera med hur de två apparaternas nätkontakter är vända i förhållande till varandra. Så skratta inte åt en vän som säger att det har betydelse. Han kan faktiskt ha rätt.
Men just kyl/frys/elmotorer som slår av/på, brukar ge sig till känna, om man kör med ojordat.., testa å vänd på stickkontakten, så att nolla å fas byter plats, det kanske hjälper
Klipp från: http://www.kennethsh...arskroenor.html
Vända nätkontakten rätt:
En del personer påstår enträget att de får mindre störningar och/eller brum om de vänder nätkontakten till förstärkaren och/eller stereons övriga komponenter åt ett visst håll i vägguttaget. Det här är faktiskt INGEN skröna! Varför tar jag då upp det på den här sidan? Jo, helt enkelt för att de flesta tror att det är ett tokigt påhitt och min ambition är att föra fram fakta framför övertro.
OK, hur kan nu kontaktvändandet ha någon som helst betydelse. Amatörelektrikern kommer genast med motargumentet att det är växelström i uttaget så det spelar ingen roll hur man sätter i pluggen. Tja, det hade varit sant om vi haft spänning i båda hålen i vägguttaget. Det ena hålet är kopplat till fasen med en potential på 230 volt (Ja, ja, ja, ja, VI HAR FAKTISKT 230 VOLT I VÄGGUTTAGEN I SVERIGE SEDAN FLERA ÅR TILLBAKA. Glöm allt om 220 volt. Vi är en del av Europa om ni inte märkt det tidigare). Det andra hålet har nollpotential och ligger max på någon volt i förhållande till jord. Nätspänningen som kommer in i elektroniklådan går normalt till en transformator och det är här det får betydelse hur ni stoppar i kontakten. Helt beroende hur transformatorn är tillverkad så kommer det ytterlager på transformatorlindningen som är närmast kopplad till fasen att kopplas olika mycket kapacitivt till transformatorns sekundärlindning (utgångslindning). Om man vänder på kontakten så att nollan kommer närmast sekundärlindningen så blir den kapacitiva strömmen mycket mindre. Om nu två apparater är ihopkopplade så kommer den här strömmen att gå mellan dem och ibland ge upphov till brum eller tom störningar som kan finnas på nätet. Effekten kommer att variera med hur de två apparaternas nätkontakter är vända i förhållande till varandra. Så skratta inte åt en vän som säger att det har betydelse. Han kan faktiskt ha rätt.
Postad 28 February 2010 - 13:45
Tackar för svaret! Jag har testat att vända på kontakter och slita ut andra apparater med mera med mera och det verkar som det var en timer som satt i samma grenuttag som ställde till besväret. En sådan här gammal analog som har flera watt spillvärme konstant och brummar och har sig. Får testköra några dagar till så jag är säker.
Tack åter igen.
Postad 28 February 2010 - 14:29
Bara å hålla tummarna då..., i värsta fall så kan problemet ligga flera grannar bort (långt ifrån ovanligt i äldre elnät), å då är nog bästa lösningen att dra fram jord å sen ansluta ett nätfilter...Tackar för svaret! Jag har testat att vända på kontakter och slita ut andra apparater med mera med mera och det verkar som det var en timer som satt i samma grenuttag som ställde till besväret. En sådan här gammal analog som har flera watt spillvärme konstant och brummar och har sig. Får testköra några dagar till så jag är säker.
Tack åter igen.
Jag har själv samma problem, men har uppnått den åldern, att jag inte längre irriteras över såna saker..
Jag har gjort, var så säker, men tack o lov så blir man mer tolerant med åren.., eller om det beror på försämrad hörsel
Redigerat av humlan57, 28 February 2010 - 14:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?