Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audio out till Logitech z2300 funkar inte =\

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 March 2010 - 01:21

rickards
  • rickards
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej på er,

jag köpte idag ett Logitech z-2300 2.1 system för att koppla in till min tv:s audio ut.
Köpte även en 3,5mm hona till RCA hane för att kunna koppla in systemet i tvn och på så sätt få ut allt ljud från tvn så att de kommer ur mitt nya system istället för de inbyggda tv högtalarna.

Detta fungerade inte och jag vet inte vad ajg gjort för fel.
Gick in i inställningarna på tv:n och ändrade ljudkälla från Tv speakers till Audio system (min tv är en Sony bravia), men det fungerade fortfarande inte.

Kopplade jag dock in 3,5mm sladden direkt in i tvs hörlursutgång så fungerade det perfekt.
Jag vet alltså med detta att högtalarna och subben fungerar.

Jag har två frågor:

1. Vad gör jag för fel? Borde inte min koppling fungera med audio out som beskrivet ovan?
2. Vad är skillnaden mellan att koppla in systemet till hörlursutgången jämnfört med audio ut? blir det sämre ljud eller är det precis samma sak?

NI som har tid och ork att hjälpa mig och svara på denna tråd vill jag tacka tusen gånger om.
Vill ni att jag klistrar in bilder på allting så att det blir bättre beskrivet så gör jag mer än gärna det.

Trevlig helg.
MVH
Rickard :)

Redigerat av rickards, 06 March 2010 - 01:40.

Postad 06 March 2010 - 11:54

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Hej

Jag svarade på din tidigare tråd men tänkte inte på att TV-dj****r är konstruerrade så att audio-ut kanske bara funkar med vissa TV-källor :)
Sony alltså!

Funkar audio-ut RCA kontakterna med TV-kanalerna/sändningar?

Bilder skulle hjälpa och hur och med vad varje apparat är kopplad till TV:n.

Postad 06 March 2010 - 12:10

rickards
  • rickards
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Hej

Jag svarade på din tidigare tråd men tänkte inte på att TV-dj****r är konstruerrade så att audio-ut kanske bara funkar med vissa TV-källor :)
Sony alltså!

Funkar audio-ut RCA kontakterna med TV-kanalerna/sändningar?

Bilder skulle hjälpa och hur och med vad varje apparat är kopplad till TV:n.

Hej,

och jag är dig evigt tacksam =D.
Jo jag åkte och köpte både kabel och system efter ditt tips,
jag gör så att när jag kommer hem från jobbet ikväll så drar jag fram den dammiga digitalkameran och knäpper bilder på alt och hur det är sammankopplat :).

Såg du även min fråga om hörlursutgången och audio out, alltså om det gör någon skillnad eller om det blir lika bra ljud? :). Haha ja om Sony kör en sån så är det beklagligt, apple syndrom :).

Hoppas på svar även gällande detta,
Ni är bäst.

MVH
Rickard

Postad 06 March 2010 - 20:53

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Audio-ut, linje ut och låg-nivå: RCA, 3,5mm, XLR kontakter.
har en fastställd strömstyrka.

Medan hörlurs uttaget (i de allra flesta fall med en 3,5mm kontakt) har en liten förstärkare, avsedd för att driva hörlurar men förstärkningen är så svag att den går utmärkt att använda som linje-ut också.

Jag är också intresserad av mer info om ämnet, hoppas någon kan upplysa oss.

Postad 07 March 2010 - 11:34

rickards
  • rickards
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ok nu har jag fixat bilder från google som visar vad jag har och så förklarar jag hur det är sammankopplat.

Mina problem var alltså att jag inte får ut något ljud på detta sätt, och jag undrar varför?

*note: jag har testat så att högtalarsystemet fungerar.

Förklaring:
Jag har då först den gröna 3,5mm hanen som går ut från mitt 2.1 system.

Se bild:
Postad bild

Denna gröna sladd har jag sedan inkopplad i en 3,5mm hona som leder ut till 2st RCA hanar.

Se bild:
Postad bild

Dessa 2st RCA hanarär sedan inkopplade in min audio ut utgång (RCA honor) på min Sony Bravia Tv.

Se bild:
Postad bild
.

Så nu är allt inkopplat precis enligt ovan.
Ljudet låter fortfarande hur mina tv högtalare, så då går jag in i "settings / Audio / och väljer audio system istället för tv speakers (finns bara dessa alternativ), men det fungerar fortfarande inte, inget ljud.

Har ni någon idé?

Ha det gott.
MVH
Rickard

Postad 07 March 2010 - 11:45

Unregistered5c451229
  • Unregistered5c451229
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Om du använder dom som sitter där på sidan är det inte konstigt att du inte får något ljud ur dom. Det är rca-ingångar.

Edit: Kolla på baksidan av tv:n. Det är där rca-utgångarna bör sitta.

Redigerat av Unregistered5c451229, 07 March 2010 - 11:47.

Postad 07 March 2010 - 12:19

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Aj sjutton, den gode Mr-Andersson har rätt
Det är ingångar för ljud och bild utom hörlursuttaget som är en utgång för ljud.

Värre ändå om du har en ljud-ut från TV-n tillsammans med den gula RCA kontakten och/eller S-vhs kontakten, så funkar ljud-ut från de röd-vita bara med TV:n ställd på komposit och S-vhs läget (som är de sämsta bildlägena som TV-apparater har, tyvärr).

Om det är möjligt kör med den gröna 3,5mm hörlurs kontakten, den är ju rätt så dold och ändå lätt att sätta i och dra ur (Det håller kontakten för)

Dina Z2300 kommer inte gå sönder eller slitas i förtid bara för du har max volym på hörlurs-utgången.
Kanske fungerar Bravians volym så att du har ett läge för de inbyggda högtalarna och ett för hörlurs-utgången automatiskt.

Visst blev det bättre ljud med Z2300 än de inbyggda TV-högtalarna?
Filmljud måste låta mäktigt nu och musiken mer fyllig?
Har du provat några spel ännu?

Nu är det bara att hålla uppgraderingsdjävulen i shack.
Lycka till

Postad 07 March 2010 - 15:55

rickards
  • rickards
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Om du använder dom som sitter där på sidan är det inte konstigt att du inte får något ljud ur dom. Det är rca-ingångar.

Edit: Kolla på baksidan av tv:n. Det är där rca-utgångarna bör sitta.

Haha så det är därför det inte fungade =D,
ska kolla på baksidan så fort jag kommer hem.

Tack för din hjälp

Postad 07 March 2010 - 17:23

rickards
  • rickards
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Aj sjutton, den gode Mr-Andersson har rätt
Det är ingångar för ljud och bild utom hörlursuttaget som är en utgång för ljud.

Värre ändå om du har en ljud-ut från TV-n tillsammans med den gula RCA kontakten och/eller S-vhs kontakten, så funkar ljud-ut från de röd-vita bara med TV:n ställd på komposit och S-vhs läget (som är de sämsta bildlägena som TV-apparater har, tyvärr).

Om det är möjligt kör med den gröna 3,5mm hörlurs kontakten, den är ju rätt så dold och ändå lätt att sätta i och dra ur (Det håller kontakten för)

Dina Z2300 kommer inte gå sönder eller slitas i förtid bara för du har max volym på hörlurs-utgången.
Kanske fungerar Bravians volym så att du har ett läge för de inbyggda högtalarna och ett för hörlurs-utgången automatiskt.

Visst blev det bättre ljud med Z2300 än de inbyggda TV-högtalarna?
Filmljud måste låta mäktigt nu och musiken mer fyllig?
Har du provat några spel ännu?

Nu är det bara att hålla uppgraderingsdjävulen i shack.
Lycka till

"Värre ändå om du har en ljud-ut från TV-n tillsammans med den gula RCA kontakten och/eller S-vhs kontakten, så funkar ljud-ut från de röd-vita bara med TV:n ställd på komposit och S-vhs läget (som är de sämsta bildlägena som TV-apparater har, tyvärr)."

Detta förstod jag inte riktigt :), menar du att det hade varit om jag hade haft det, eller att jag har det dåligt?
Alltså ska 3,5mm funka likabra som audio ut, ingen skillnad, inte sämre ljudkvalitet och sliter inte på någonting på något sätt? ^_^

Vet att jag frågar det om och om igen men det är för att jag inte riktigt förstår svaren.

Tack åter igen

Postad 07 March 2010 - 19:12

Unregistered1820
  • Unregistered1820
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0
Jag tänkte fel.

De Audio-in röd-vita RCA kontakter funkar bara med Komposit och S-vhs inställd på TV:n vilket är de bild-ingångarna som ger sämst bildkvalite.

Fast du var ju bara intresserad av audio-ut, så det kvittar vilken bild som skickas ut till tomma video-kontakter (vilket den antagligen inte gör)

Gick det att koppla via linje-ut på TV:ns baksida?

Annars finns det ett skäl till att både hörlurskontakten på TV:n och sladden på Högtalarsystemet är gröna/grönmärkta :)

Det kommer inte gå att höra skillnad om högtalarna är kopplad i Linje-ut eller Hörlurs-uttaget.

Jag skyller mitt knäppa inlägg tidigare på bakfyllan och hungern ^_^

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.