E-boksläsare
330 svar till detta ämne
Postad 10 November 2010 - 01:11
Bo0oga
-
Bo0oga
-
Rookie
-
7 inlägg
Tack Fr0ggeh!  Har sökt runt lite efter läsplattor med större skärm och i detta sökandet funnit en mängd plattor som utger sig för att fungera som läsredskap för e-böcker, däribland diverse "android 2.1 tablets", exempelvis denna: http://www.lightinth...53385.html#showDessa Ipad-kopior är ju faktiskt inte mycket dyrare än en Kindle. jag funderar på hur en sådan skulle funka för att tanka över och samla mina pdf-filer. Några tankar om detta? Det är ju inte e-ink, men skärmen är något större (verkar finnas 7 och 10 tums) och i färg. Kan det vara ett vettigt alternativ?
Postad 27 November 2010 - 09:56
Technologen
-
Technologen
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej! Kapar tråden för att jag själv går i funderingar på att köpa en e-boksläsare. Är det någon som har testat iRivers nya(?) Cover Story? Det är en kandidat jag funderar starkt på; skulle väldigt gärna ta del av andras erfarenheter om ni har några med den rackarn.
Postad 27 November 2010 - 09:56
Technologen
-
Technologen
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej! Kapar tråden för att jag själv går i funderingar på att köpa en e-boksläsare. Är det någon som har testat iRivers nya(?) Cover Story? Det är en kandidat jag funderar starkt på; skulle väldigt gärna ta del av andras erfarenheter om ni har några med den rackarn. EDIT: Suck, dubbelpost... hur tar man bort det tidigare inlägget? Sorry :/
Redigerat av Technologen, 27 November 2010 - 09:57.
Postad 29 November 2010 - 23:50
Unregistered5f833d6c
-
Unregistered5f833d6c
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Hej!
Kapar tråden för att jag själv går i funderingar på att köpa en e-boksläsare. Är det någon som har testat iRivers nya(?) Cover Story?
Det är en kandidat jag funderar starkt på; skulle väldigt gärna ta del av andras erfarenheter om ni har några med den rackarn.
Är det något särskilt som gör att du dras till denna platta? Jag köpte själv en e-bokläsare för cirka en månad sedan och kollade då recensioner på olika plattor och kom fram till att valet egentligen står emellan Kindle 3 och Sony PRS-650/350, båda med sina för- och nackdelar. Iriver Cover Story kör ju med touch-display precis som Sony men tyvärr lider skärmen av samma problem som Sonys förra generation läsare gjorde, nämligen att den speciella yta de använder för att få till touchscreen gör att ljus reflekteras starkt och kontrasten blir sämre. Sony har utvecklat en ny touch-teknik som gör att deras läsare slipper dessa problem helt. Såhär skriver t.ex. pocket-lint i sin recensionav Iriver Cover Story: Unfortunately the screen suffers from the same failing that the first generation of Sony Reader Touch edition devices did: reflections and poor contrast. Comparing the Cover Story to a standard non-touch display, its clear that in going touch you have to live with those reflections, which we found something of a distraction when reading. Some, however, may well be happy to rearrange their reading environment to lessen glare, but it isn't the best it could be.
Dessutom har Irivers platta endast 8 gråskalor medan Sony prs-650 samt Kindle 3 båda har den nya e-ink tekniken som erbjuder 16 skalor och betydligt bättre kontrast. Kort sagt ser jag inga direkt fördelar med just den här plattan. I min mening är Sonys prs-650 den bästa plattan du kan köpa i Sverige idag. Kindle 3 är också ett starkt alternativ dock, eftersom den erbjuder wifi där du kan direktkoppla dig mot Amazon och köpa böcker. Amazon har världens största sortiment så det är väldigt smidigt. Dock är du dessutom låst till Amazons böcker och kan inte köpa nån annanstans, därför valde jag personligen Sonys läsare som stödjer det mer öppna formatet epub. Dessutom osar läsaren mer kvalitet i min mening  .
Postad 02 December 2010 - 18:08
kottich
-
kottich
-
Användare
-
-
241 inlägg
Hur fungerar det att läsa en vanlig dagstidning på olika läsplattor? Tänker nog främst på pdf-versionen av t ex DN och SvD. Någon som testat?
Postad 05 December 2010 - 10:02
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Hur fungerar det att läsa en vanlig dagstidning på olika läsplattor? Tänker nog främst på pdf-versionen av t ex DN och SvD. Någon som testat?
Jag har inte testat, men om man försöker läsa dessa på en E-ink läsplatta får man antagligen samma upplevelse som jag fick med pdf-dokumentet på bilderna ovan - inget vidare alltså. Ska man läsa dagstidningar, serietidningar etc är iPAD ett klart bättre val. Läsplattor med E-ink är fantastiska för roman-läsning och i princip ingenting annat.
Postad 26 December 2010 - 10:55
Unregistered43229
-
Unregistered43229
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Någon som kan tipsa om Sony's PRS-650 går att hitta för ett bra mellandags pris? Tvivlar på det eftersom inga butiker har dem i lager men nån kanske vet. https://www.prisjakt...kt.php?p=721562
Postad 28 December 2010 - 20:15
Neliz
-
Neliz
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej allihopa, och god fortsättning!
Är så att jag nu är ute efter en läsplatta, och för tillfället lutar jag mer åt en kindle 3, mest då priset verkar ligga bra till samt att den vekar vara rätt snabb med sidbyten. (och så ser den rätt liten och smidig ut) Men har en fråga *host host* är det möjligt att ladda ner böckerna från nätet och omvandla dem till kindles format? Och i sådana fall finns det mycket att hitta på nätet? Läser främst engelska böcker så det kanske underlättar? Om ej så vette fan om jag har råd till att köpa en läsplatta om jag inte har möjlighet till detta. Läser mycket, och fort, så de skulle underlätta en hel del. Tacksam för snabbt svar!
Postad 02 January 2011 - 08:15
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Ja, det finns gott om gratisböcker på nätet exempelvis hos Project GutenbergFinns inte boken i det formatet du är ute efter är det enkelt att konvertera med CalibrePassar på att bifoga länkar till 2st nya test av läs-plattor: Prylportalen - Test: Läsplattan är framtidens bokPC För Alla - Iriver Cover Story Wifi: Köp e-böcker direkt till plattan
Postad 27 January 2011 - 11:02
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Kul att hitta den här tråden.  Den handlar om just sådant jag går och funderar på. Jag behöver en läsplatta som kan läsa de vanliga filformaten och är bra på PDF. Om jag inte läst tråden för slarvigt är det så att Sony PRS-650/350 är bra på PDF, det vill säga texten kan förstoras så pass att den är läsbar.
Jag behöver också kunna stryka under och helst också anteckna direkt i texten. Kan man det med Sony PRS-650/350?
Postad 29 January 2011 - 19:24
Unregistered5f833d6c
-
Unregistered5f833d6c
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Jag behöver också kunna stryka under och helst också anteckna direkt i texten. Kan man det med Sony PRS-650/350?
Ja, det kan du göra med pekpinnen som följer med. Man kan både göra markeringar likt de man gör med överstrykspennor, och även rita fritt så att säga.
Postad 30 January 2011 - 09:14
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1865 inlägg
Tack Fr0ggeh! Då blir en Sony-platta nästa inköp.
Postad 02 February 2011 - 20:07
Unregistered035d1392
-
Unregistered035d1392
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hoppar in i den här tråden då jag läste att Pulver har importerat sin Kindle.
Är väldigt sugen på en sådan med fodral och belysning.
Hur går det till rent praktiskt med tull och moms?
Postad 03 February 2011 - 07:20
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Amazon lägger på allting på slutpriset när du betalar - inklusive tullavgiften. Du ser alltså direkt i svenska kronor vad slutpriset blir med frakt, moms och tull. Att de lägger på tullavgiften är smidigast för frakten också - inga uppehåll vid leveransen eller bud som vill ha pengar. Paketet levereras fram till dörren med UPS ca 4-5 dagar efter beställning och det går att spåra paketet hela vägen. Eftersom dollarn är väldigt låg just nu blir det ett bra pris. Fodralet med belysning kostar en del - men det är vädigt bra och klart värt att lägga till i beställningen.
Postad 03 February 2011 - 08:37
Wario
-
Wario
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Personligen så avskyr jag renodlade e-bokläsare med E-ink. För mig är det iPad som gäller. Att läsa en bok på denna är en fröjd.
Postad 03 February 2011 - 08:51
Unregistered035d1392
-
Unregistered035d1392
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Personligen så avskyr jag renodlade e-bokläsare med E-ink. För mig är det iPad som gäller. Att läsa en bok på denna är en fröjd.
Smaken är som baken  . Själv blir jag väldigt trött i ögonen av att läsa en längre stund på en bakgrundsbelyst skärm. Fråga till Pulver igen: Först får jag tacka för infon, det verkar ju smidigt som attan. Och det blir garanterat ett fodral till, frun kommer bli överlycklig när jag inte behöver ha sänglampan tänd på natten  . Nu till frågan. Är det smidigt att få över ePub-böcker till Kindlen?
Redigerat av Unregistered035d1392, 03 February 2011 - 08:52.
Postad 03 February 2011 - 09:22
Wario
-
Wario
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Nu till frågan. Är det smidigt att få över ePub-böcker till Kindlen? Calibre.
Postad 03 February 2011 - 09:53
Unregistered035d1392
-
Unregistered035d1392
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Calibre ser jättesmidigt ut! Men frågan är hur det är med DRM-skyddade ePub-filer. :/
Postad 04 February 2011 - 11:31
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Mauk läs i början av tråden så hittar du info.
Väntar själv på att min Kindle ska ta de sista milen hem till mig
Postad 04 February 2011 - 12:44
Unregistered035d1392
-
Unregistered035d1392
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Mauk läs i början av tråden så hittar du info. Väntar själv på att min Kindle ska ta de sista milen hem till mig 
Ja det gjorde det ju. Känns lite knepigt att enda sättet att läsa svenska böcker är att avkryptera dem innan konvertering. Men priset är avgörande, det är den nya e-ink skärmen jag vill åt så det enda alternativet verkar vara Sony's prs-650 som är 1k dyrare och helt slutsåld.
Postad 04 February 2011 - 16:20
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Känns lite knepigt att enda sättet att läsa svenska böcker är att avkryptera dem innan konvertering.
Tyvärr är det enda alternativet.
Postad 08 February 2011 - 15:55
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Haft min i några dagar nu och vilken underbar liten mackapär! Är överlägset bättre bokläsare än min galaxy tab och ipad!
Postad 09 February 2011 - 19:37
Unregistered5f833d6c
-
Unregistered5f833d6c
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Haft min i några dagar nu och vilken underbar liten mackapär! Är överlägset bättre bokläsare än min galaxy tab och ipad!
Det är grymt skönt med en dedikerad e-bokläsare tycker jag. Älskar det verkligen. När man väl äger en själv så tycker jag det känns förvånande att det inte har slagit i Sverige än. Men det är väl bara en tidsfråga. Jag har lagt in ett 40-tal böcker i min varav endast 3st är köpta, resten är från så kallat public domain, dvs gratis att hämta hem. Känns som att jag redan har tjänat ikapp kostnaden för själva läsaren i princip.
Postad 10 February 2011 - 07:58
Unregistered035d1392
-
Unregistered035d1392
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Det är grymt skönt med en dedikerad e-bokläsare tycker jag. Älskar det verkligen. När man väl äger en själv så tycker jag det känns förvånande att det inte har slagit i Sverige än. Men det är väl bara en tidsfråga. Jag har lagt in ett 40-tal böcker i min varav endast 3st är köpta, resten är från så kallat public domain, dvs gratis att hämta hem. Känns som att jag redan har tjänat ikapp kostnaden för själva läsaren i princip.
Lite så jag resonerar med. Efter ca 20 lästa gratisböcker är den betald  . Har lagt en order hos amazon nu, blir några jobbiga dagar att vänta. Sen ska jag direkt köpa mig en bok av Mccarthy och premiärläsa på plattan, Blood Meridian tror jag det blir. 12$ känns inte jättebblodigt, men enbart för att dollarn är så låg.
Postad 18 February 2011 - 15:30
Dava
-
Dava
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Hej!
Vilken utmärkt tråd. Jag sitter just nu i valet och kvalet mellan Kindle 3 och Nook Classic. Båda ligger på runt $150 = strax under 1000 kr.
Jag har några frågor jag skulle bli glad för att få svar på:
Kindle har ju inte något stöd för Epub, kan jag ändå låna böckerna "trixa" och läsa dem på Kindle? Kommer jag kunna fortsätta göra detta om något år eller kommer den möjligheten att "täppas till"?
Vad var egentligen problemet med PDF-läsningen? Jag tyckte att det såg väldigt bra ut på de bilder pulver visade!
Huvudsyftet är att läsa PDF-artiklar mest innehållande brödtext på svenska och engelska.
Jag har familj som kommer att vara i USA under näst-nästa vecka, kan man köpa Kindle i butik och hur fungerar garantin? Worldwide-garanti som vanligt?
Tack på förhand!
Postad 18 February 2011 - 15:39
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Amazon har väl inga butiker än så du måste köpa från deras hemsida. Dock går det så pass snabbt att få en att du lika gärna kan köpa den direkt hit. Har du dock en adress i USA som du kan få den tillskickad så sparar du lite pengar.
Jag har en Kindle 2 gen sedan tidigare och beställde en 3 gen wifi i tisdags och igår så kom den fram. Jag har iPAD också men jag är väldigt imponerad hur mkt smidigare och lättare den nya Kindlen är jämfört med dels andra genrerationens Kindle och iPad.
Amazon har världsgaranti så det är bara att reklamera den via deras hemsida (du kan slå upp till beställning där). Jag har själv inte behövt reklamera något från dem än men med tanke på hur bra service de har i övrigt är det svårt att tro det blir problem.
När jag köpte min första Kindle så reserverade de pengar för tull (samma som de gjorde denna gång) men jag fick tillbaka det mesta då det blivit billigare än de trodde. Dessutom betalade de tillbaka pengar någon månad senare då priset gick ner på den. Mkt imponerad.
Kindle klarar inte e-pub men om man söker finns det lite hack för att lösa det. Det enklaste verkar vara att konvertera e-pub-böcker till Kindle-format via Calibre ( http://calibre-ebook.com/).
/B
Postad 18 February 2011 - 17:54
Dava
-
Dava
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Tack för svaren!
Nu är den beställd! Blev lite besviken på att de lade på 100 kr i skatt, så totalt blev det 1120 skr och då får jag hämta den själv. I det priset ingick visserligen ett läderfodral för $17... utan belysning.
Edit: Sitter och funderar på om jag gjorde ett dåligt val.
Ser att PRS-350 med studentrabatt kostar $160 har betydligt snyggare och smidigare chassi (rosa är ju fräckt, men i längden kanske det är roligare med grått) och touchscreen med E-ink pearl teknik. Förmodligen håller den även högre kvalitet. Man slipper dessutom mecka med kopieringsskydd för att läsa bibiotekets låneböcker.
Nackdelar är att den verkar sakna Wifi, har sämre batteritid, mindre minne och mindre skärm.
Gjorde jag rätt val?!
Redigerat av Dava, 12 March 2011 - 08:54.
Postad 22 February 2011 - 00:19
Auron
-
Auron
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
"Your Kindle is on its way"
Orkade inte vänta längre på något alternativ, t.ex. Sonyn verkar ju aldrig komma in i butiker.
Blev dock dyrare än planerat..nästan 1900kr men då inkl deras "Lighted Leather Cover".
Postad 23 February 2011 - 16:51
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Kindle finns fortfarande inte att få tag på i Sverige eller?
Postad 23 February 2011 - 18:28
Auron
-
Auron
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Inte vad jag vet. Men vad gör det? Fick min idag så det går ju lika snabbt som om man beställer något från en svensk butik! Allt fungerar bra hittills, förutom laddningen..står att det ska gå att ladda den samtidigt som man läser men jag lyckas inte, någon som vet?
Postad 23 February 2011 - 18:47
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Inte vad jag vet. Men vad gör det? Fick min idag så det går ju lika snabbt som om man beställer något från en svensk butik!
Allt fungerar bra hittills, förutom laddningen..står att det ska gå att ladda den samtidigt som man läser men jag lyckas inte, någon som vet? 
Från amazon? vilket land? tull?
Postad 23 February 2011 - 22:53
Auron
-
Auron
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Från amazon? vilket land? tull?
Japp, från amazon, tog 2,5dag. Tullen var väl 2-300kr för min del med fodralet, om det nu inte kommer tillbaka lite pengar.
Postad 24 February 2011 - 00:55
SwedBear
-
SwedBear
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Ja och nej, alltså. Det säljs en internationell Kindle (eller 2 nu om man räknar gen2 också) som säljs bland annat till oss Svenskar. Den skickas via Amazon USA så de reserverar lite tull/moms när du handlar. Så rent tekniskt går den inte att köpa i butik i Sverige men det är inte heller längre sidoimport som det var när Amazon inte sålde Kindle-böcker till Sverige och man måste fixa någon i USA som köpte Kindlen åt en. De har bara valt att sälja den via sin online-butik i USA vilket jag visserligen tycker är lite udda. Du köper inte heller böcker via den Engelska Kindle-sidan utan via den amerikanska Kindle-sidan. Men jag tycker det fungerar smärtfritt. Det är superenkelt att handla, både via Kindlen eller hemsidan. /B
Postad 28 February 2011 - 16:51
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Ja och nej, alltså. Det säljs en internationell Kindle (eller 2 nu om man räknar gen2 också) som säljs bland annat till oss Svenskar. Den skickas via Amazon USA så de reserverar lite tull/moms när du handlar. Så rent tekniskt går den inte att köpa i butik i Sverige men det är inte heller längre sidoimport som det var när Amazon inte sålde Kindle-böcker till Sverige och man måste fixa någon i USA som köpte Kindlen åt en. De har bara valt att sälja den via sin online-butik i USA vilket jag visserligen tycker är lite udda. Du köper inte heller böcker via den Engelska Kindle-sidan utan via den amerikanska Kindle-sidan.
Men jag tycker det fungerar smärtfritt. Det är superenkelt att handla, både via Kindlen eller hemsidan.
/B
Såg att den sälj i Sverige nu. http://www.netonnet....fi/149122.5293/Vet inte om det är dyrare än USA i och med tull osv. Kan dock vara värt det sett till garanti osv.
Postad 28 February 2011 - 18:18
Auron
-
Auron
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Såg att den sälj i Sverige nu.
http://www.netonnet....fi/149122.5293/
Vet inte om det är dyrare än USA i och med tull osv. Kan dock vara värt det sett till garanti osv.
Ca 200kr dyrare på netonnet, om det nu inte tillkommer frakt på det priset med.
Postad 28 February 2011 - 19:02
PalmiNio
-
PalmiNio
-
Mega-Guru
-
-
8074 inlägg
Ca 200kr dyrare på netonnet, om det nu inte tillkommer frakt på det priset med.
ok, kan det vara värt sett till garantin då.
Postad 01 March 2011 - 10:49
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Tänkte beställa en e-bokläsare strax och står och väger mellan Sony PRS-650 och Kindle. Kindle har ju ett trevligare pris, men Sonyn verkar klara mer format. Jag kommer mest köpa böcker och låna på bibliotek, pdf:er blir det nog inget med alls.
Frågorna jag har är egentligen:
-Är Amazons böcker endast för Kindle eller funkar de till Sonyn också?
-Bibliotekslån, de funkar med Kindle också eller måste jag sitta och konvertera?
-Är det krypteringar och sånt på gång som kommer göra bibliotekslån svårare för maskiner som inte stödjer epub?
Postad 01 March 2011 - 11:39
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Vad jobbigt att Amazon är så slutet, Kindle verkar för övrigt fin till ett bra pris. Kanske ska vänta ett tag för det lär dyka upp fler e-bokläsare med E-Ink Triton i år fast egentligen behöver jag inte färg då jag främst vill läsa böcker men det är alltid trevligare. Om någon inte har sett: http://www.slashgear...ifi3g-08112757/http://www.youtube.c...h?v=fJF7Obvgxq4Mirasol verkar vara en trevlig teknik: http://www.youtube.c...h?v=h1xEuR2mLh8http://www.youtube.c...h?v=ZQ7VRiE2vFs
Redigerat av Chippe, 01 March 2011 - 16:29.
Postad 01 March 2011 - 12:30
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Vad jobbigt att Amazon är så slutet, Kindle verkar för övrigt fin till ett bra pris. Kanske ska vänta ett tag för det lär dyka upp fler e-bokläsare med E-Ink Triton i år fast egentligen behöver jag inte färg då jag främst vill läsa böcker men det är alltid trevligare.
Om någon inte har sett: http://www.slashgear...ifi3g-08112757/ http://www.youtube.c...h?v=fJF7Obvgxq4
Mirasol verkar vara en trevlig teknik: http://www.youtube.c...h?v=h1xEuR2mLh8
Finns det några prisuppgifter?
Postad 01 March 2011 - 16:33
Chippe
-
Chippe
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Har inte sökt på priser men jag tror jag väntar ett tag med en e-bokläsare. Jag tycker Mirasol verkar riktigt intressant och gillar tekniken som är hämtad från insekterna. Såg nyligen ett program på tv om färggranna fjärilar och skalbaggar och hur de reflekterar fantastiska färger/ljus utan pigment som inte bleknar. Just denna teknik använder sig Mirasol av.
Postad 01 March 2011 - 16:49
Unregistered5f833d6c
-
Unregistered5f833d6c
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Tänkte beställa en e-bokläsare strax och står och väger mellan Sony PRS-650 och Kindle. Kindle har ju ett trevligare pris, men Sonyn verkar klara mer format. Jag kommer mest köpa böcker och låna på bibliotek, pdf:er blir det nog inget med alls.
Frågorna jag har är egentligen:
-Är Amazons böcker endast för Kindle eller funkar de till Sonyn också? -Bibliotekslån, de funkar med Kindle också eller måste jag sitta och konvertera? -Är det krypteringar och sånt på gång som kommer göra bibliotekslån svårare för maskiner som inte stödjer epub?
(Jag har Sony PRS-650) Amazons böcker fungerar endast med Kindle. Det ska dock gå att kringgå detta med vissa metoder. Jag har inte gjort detta själv, då jag främst laddat ned gratis public domain-böcker, har köpt enstaka nya böcker från andra bokhandlar som t.ex. kobobooks.com Jag är inte insatt i vilka format bokhandlarna erbjuder, men vad jag har hört så ska Kindle inte fungera att låna böcker med ifrån svenska bibliotek. Rätta mig nån om jag har fel dock. Det kanske finns nåt sätt att låna böcker som man kan läsa med Kindle som inte jag känner till. Testa att googla på det. Både Kindle och PRS-650 har ju sina för och nackdelar, jag funderade länge innan jag bestämde mig för Sonyn. Amazons bokhandel är ju den klart största vad gäller eböcker, så där har man ju en väldigt bekväm fördel med Kindle. Den har dessutom wifi så att man kan köpa direkt ifrån läsaren. Känner dock personligen att jag hellre vill stödja ett mer öppet format. I övrigt känns och PRS-650 som en mer kvalitetsläsare tycker jag, men så kostar den ju mer också. Och med det menar jag inte alls att Kindle skulle vara dålig kvalitet, den funkar såklart skitbra att läsa på den med. Man får helt enkelt tänka över för- och nackdelar med de båda läsarna, och priset.
Postad 03 March 2011 - 21:22
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Fasen, jag gillar ju utseendet och de fysiska knapparna mycket mer med Kindle. Men det verkar ju skitkrångligt att ta bort drm och så för att kunna läsa böcker från biblioteken i Kindle. Eller hur gör ni Kindle-ägare? (Om det är olagligt att diskutera det så bortse från min fråga)
Därför får det nog bli en Sony trots allt.
Postad 03 March 2011 - 23:01
Unregistered5f833d6c
-
Unregistered5f833d6c
-
Forumräv
-
-
779 inlägg
Fasen, jag gillar ju utseendet och de fysiska knapparna mycket mer med Kindle. Men det verkar ju skitkrångligt att ta bort drm och så för att kunna läsa böcker från biblioteken i Kindle. Eller hur gör ni Kindle-ägare? (Om det är olagligt att diskutera det så bortse från min fråga)
Därför får det nog bli en Sony trots allt.
Räknar du med att låna mycket böcker då? Det är ju skönt att kunna om man vill iofs. Men om du köper Kindle så är det ju dels rätt billigt med böcker på Amazon, och dels finns det massvis och åter massvis av helt fria böcker att ladda ned som tillhör public domain också. Angående utseendet och knapparna, du gillar inte touch eller? Tycker själv att det känns väldigt intuitivt med touch, och utseendemässigt är PRS-650 supersnygg med sitt metallhölje (min är svart). Men det är ju en smaksak såklart  . Jag tyckte också det var jobbigt att välja med tanke på att båda har för- och nackdelar. Men oavsett vad du väljer så kommer du antagligen att bli väldigt nöjd. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det lätt bästa investeringen på länge  .
Postad 04 March 2011 - 08:05
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Räknar du med att låna mycket böcker då? Det är ju skönt att kunna om man vill iofs. Men om du köper Kindle så är det ju dels rätt billigt med böcker på Amazon, och dels finns det massvis och åter massvis av helt fria böcker att ladda ned som tillhör public domain också. Angående utseendet och knapparna, du gillar inte touch eller? Tycker själv att det känns väldigt intuitivt med touch, och utseendemässigt är PRS-650 supersnygg med sitt metallhölje (min är svart). Men det är ju en smaksak såklart .
Jag tyckte också det var jobbigt att välja med tanke på att båda har för- och nackdelar. Men oavsett vad du väljer så kommer du antagligen att bli väldigt nöjd. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det lätt bästa investeringen på länge .
Du har helt rätt, jag kommer förmodligen inte att låna på biblioteket mer än undantagsvis. Men som du säger så är det ju jäkligt trevligt att ha möjligheten att göra det. Dessutom gillar flickvännen något så originellt som svenska deckare (  ) och då är ju biblioteket jäkligt bra så man slipper köpa dom. Byggkvaliteten på Sonyn är bra alltså? Det låter bra. Har du något skydd för skärmen eller är det onödigt?
Postad 04 March 2011 - 08:29
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Vi har två PRS-650 (jag och frugan) och är väldigt nöjda med dem. Kindle är inte dålig på något sätt, men möjligheten att kunna låna böcker samt den något mindre dimensionen (Kindle är ungefär 2 cm högre pga tangentbordet) vägde över för oss.
Att låna böcker fungerar jättebra, vi lånar både från svenskt och amerikanskt bibliotek vilket ger ett grymt bra utbud (kräver såklart bibliotekskort från båda).
Däremot har Kindle bättre skydd med inbyggd belysning än vad Sony har. Själv har jag inget skydd på min (använder mest den hemma) medan frugan har en sleeve för att skydda den när den ligger i väskan.
Byggkvaliteten är mycket bra, Kindle känns plastigare. Däremot kunde jag nästan varit utan touchskärmen, använder det enbart för att välja bok, sen tycker jag det är smidigare att bläddra med knapparna.
Redigerat av -Q-, 04 March 2011 - 08:31.
Postad 04 March 2011 - 08:40
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Vi har två PRS-650 (jag och frugan) och är väldigt nöjda med dem. Kindle är inte dålig på något sätt, men möjligheten att kunna låna böcker samt den något mindre dimensionen (Kindle är ungefär 2 cm högre pga tangentbordet) vägde över för oss.
Att låna böcker fungerar jättebra, vi lånar både från svenskt och amerikanskt bibliotek vilket ger ett grymt bra utbud (kräver såklart bibliotekskort från båda).
Däremot har Kindle bättre skydd med inbyggd belysning än vad Sony har. Själv har jag inget skydd på min (använder mest den hemma) medan frugan har en sleeve för att skydda den när den ligger i väskan.
Byggkvaliteten är mycket bra, Kindle känns plastigare. Däremot kunde jag nästan varit utan touchskärmen, använder det enbart för att välja bok, sen tycker jag det är smidigare att bläddra med knapparna.
Skärmmässigt är det samma kvalitet och lika mycket/lite blänk som på Kindle? Får man fråga hur ni har lyckats fixa ett amerikanskt lånekort?  Kan du byta sida med knappar på Sonyn eller menar du Kindle när du pratar om knapparna?
Postad 04 March 2011 - 08:44
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Skärmmässigt är de jämförbara, kan jämföra dem head to head imorgon (befinnner mig i USA, därav lånekortet), men ur minnet kan jag inte säga att det är någon skillnad. Båda är matta och använder samma teknik (e-ink pearl eller vad den nu hette).
Det går att byta sida med knappar på både sony och kindle, dock är placeringen av knappen aningen mer intuitiv på kindle men funkar utan problem på sony också.
Postad 04 March 2011 - 09:11
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Fasen vad detta är svårt! Man borde nästan ha en av varje... Morsan är från USA och jag har ett amerikanskt pass så det kanske går att ordna ett kort. Jag ska suga på den här karamellen ett tag till, Amazon väger tungt men förutom det så är ju Sonyn fin.
Postad 04 March 2011 - 09:19
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
Det kanske skiljer sig från stat till stat, men vi behövde ha ett bevis på var vi bodde (tex ett brev från banken skickat till vår adress, eller amerikanskt körkort eller dylikt) så att de fick en adress att koppla till lånekortet.
Vad gäller amazon har Sony en egen store för att köpa böcker också ( http://ebookstore.sony.com/), och när jag tittade så fanns mycket där med.
Jag håller med Fr0ggeh, vilken du än väljer kommer du bli nöjd, de är mycket bra produkter båda två - i vårt fall vägde smidigheten med lån över. Jag kan som sagt kolla på en Kindle live i princip när som (kompis har en), så undrar du något mer om den så skriv vad du vill veta så kan jag kolla upp det (samma med Sonyn så klart).
Postad 04 March 2011 - 09:49
-Q-
-
-Q-
-
Forumräv
-
-
670 inlägg
På tal om något helt annat, det är ju en minst sagt udda plats för den här tråden. Hade den inte råkat ligga på framsidan med senast aktivitet hade jag aldrig sett den, då jag inte har något intresse av HTPC just nu...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|