Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ett nytt ComHem-uttag fungerar

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 April 2010 - 15:53

AnAxx
  • AnAxx
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag kommer att gå över till att köra bredband via ComHem och deras 3-hål-i-väggen.
Nu befinner sig deras uttag helt fel i förhållandet till min datorutrustning dock så har jag, sedan innan, dragit en ca 17 m lång antennkabel från uttaget, förbi TV:n, och till datorutrustningen.

Min fråga är om jag på ett enkelt sätt kan använda det jag har för att slippa dra ännu en kabel till ComHems modem?

Halvvägs är mina lister fulla så skulle jag dra ännu en kabel så skulle jag få byta ut drösvis med lister (hälften för att få i mer kabel och andra hälften pga symetriskt utseénde) vilket jag väldigt gärna vill undvika.

Som det framgår bilderna på ComHem-uttaget så sitter delen med själva uttagen på (data/tv/radio) löst så en tanke vore att använda min antennkabel (som är dragen i listerna) för att förlänga uttaget som sitter i väggen ca 7 meter fram till TV:n och sedan koppla in den lösa delen där. Sedan kontaktera om antennkabeln som går från TV:n till datorutrustningen med den typen av kontakt som data-uttaget har (eller dra en ny kabel då det här finns plats i listerna).

Någon som vet om detta skulle fungera?

Jag antar att det är någon skillnad på data-uttaget konta tv-uttaget (filter?) förutom kontakten?

Bifogad fil(er)



#2

Postad 11 April 2010 - 17:30

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0
Jag förstår inte riktigt hur du hade tänkt göra men det är inte bara kontakten utan även frekvenserna som är olika. Kanske missuppfattade dig nu men om du hade tänkt att använda TV-uttaget och sedan koppla på ett data-uttag på TV-uttaget så kommer det inte att fungera.

Edit: Kanske underlättar om du ritar upp rummet och hur du hade tänkt dragningen? Du skulle ju bland annat kunna ha modemet vid ComHem-uttaget och sedan använda Powerline fram till din datorutrustning.

Redigerat av Unregisterede5a2c6ee, 11 April 2010 - 17:35.


#3

Postad 11 April 2010 - 17:37

AnAxx
  • AnAxx
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Jag förstår inte riktigt hur du hade tänkt göra men det är inte bara kontakten utan även frekvenserna som är olika. Kanske missuppfattade dig nu men om du hade tänkt att använda TV-uttaget och sedan koppla på ett data-uttag på TV-uttaget så kommer det inte att fungera.


Som jag fattar det så kommer det in en kabel i lägenheten som innehåller data/tv och att dessa sedan skiljs ut på något sätt eller bara har olika frekvenser(?). Jag vill veta vad som skiljer data från tv för att kunna använda en dragen antennkabel för förlänga (och sedan dela upp i data & tv).

#4

Postad 11 April 2010 - 17:42

Unregisterede5a2c6ee
  • Unregisterede5a2c6ee
  • Användare

  • 188 inlägg
  • 0

Som jag fattar det så kommer det in en kabel i lägenheten som innehåller data/tv och att dessa sedan skiljs ut på något sätt eller bara har olika frekvenser(?). Jag vill veta vad som skiljer data från tv för att kunna använda en dragen antennkabel för förlänga (och sedan dela upp i data & tv).

Okej, skulle man kunna säga att du har ett ComHem-uttag och vill ha ett ytterliggare "ComHem-uttag" placerat där du har din utrustning? Detta går givetvis. Eftersom du bor i lägenhet skulle jag dock rekommendera dig att anlita en antennsnubbe för att fixa det eftersom det kan bli dyrt om du på egen hand sabbar ComHem-uttaget.

#5

Postad 11 April 2010 - 18:15

AnAxx
  • AnAxx
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Okej, skulle man kunna säga att du har ett ComHem-uttag och vill ha ett ytterliggare "ComHem-uttag" placerat där du har din utrustning?


Ja, så kan man se det.

Jag läste en annan tråd där det stod något i stil med "varför betala någon 500-700:- för att dra en kabel" så jag tänkte kolla upp vad som går att göra själv.

#6

Postad 11 April 2010 - 18:25

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Av bilden som du bifogat så sitter det redan vidarekopplat i det uttaget, om det är det som du har dragit till din tv?
Annars så går det säkert vidare till grannen om du bor i lägenhet, om så är fallet så ska du nog inte in i uttaget och mecka för då pajar det för andra.

Annars så måste du dra en kabel från F-uttaget (den med gänga) till comhem modemet.

Dessa uttag fungerar på så sätt att allt skickas i en och samma coax kabel och delas sedan upp i uttaget till rätt port beroende på frekvens.
"Typ Analog/digital tv - FM Radio - Data

#7

Postad 11 April 2010 - 18:27

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

  • 646 inlägg
  • 0
Detta fixar du lätt själv. Du skarvar bara på på befintligt uttag invändigt, drar kabeln, och monterar ytterligare ett uttag på lämplig plats. Slutmotsåndet skall endast sitta i det nya uttaget.
http://www.kjell.com...00000,661500000

#8

Postad 11 April 2010 - 18:30

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Detta fixar du lätt själv. Du skarvar bara på på befintligt uttag invändigt, drar kabeln, och monterar ytterligare ett uttag på lämplig plats. Slutmotsåndet skall endast sitta i det nya uttaget.
http://www.kjell.com...00000,661500000



Men det uttaget han har kort på är ju redan skarvat invändigt.

#9

Postad 11 April 2010 - 18:31

AnAxx
  • AnAxx
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Av bilden som du bifogat så sitter det redan vidarekopplat i det uttaget, om det är det som du har dragit till din tv?
Annars så går det säkert vidare till grannen om du bor i lägenhet, om så är fallet så ska du nog inte in i uttaget och mecka för då pajar det för andra.

Annars så måste du dra en kabel från F-uttaget (den med gänga) till comhem modemet.

Dessa uttag fungerar på så sätt att allt skickas i en och samma coax kabel och delas sedan upp i uttaget till rätt port beroende på frekvens.
"Typ Analog/digital tv - FM Radio - Data


Jag har ett till ComHem-uttag så det skulle kunna vara dragit dit, och inte till grannen.

Om du tittar på bilderna så ser du också att den lösa delen (med de 3 uttagen) är kopplat till dosan i väggen med endast en koppling. Så eventuell uppdeling borde ske i den lösa delen.
Så, som jag skrev tidigare, vore en tanke att därimellan sätta en förlängning och på så sätt "flytta" Comhem-uttaget.

En smidigare lösning vore om det är på det viset att tv-signalen också innehåller data-trafiken så jag kan sätta någon form av delare borta vid TV:n och sedan dra data-trafiken vidare.

#10

Postad 11 April 2010 - 18:35

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
TV delen innehåller inen data information alls.
Sitter den lösa delen kopplad i uttagen i väggen i f-anslutningen?
Kommer den lösa delen från Comhem eller har du köpt den själv?

Redigerat av Unregisteredeea8571e, 11 April 2010 - 18:36.


#11

Postad 11 April 2010 - 18:57

AnAxx
  • AnAxx
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

TV delen innehåller inen data information alls.
Sitter den lösa delen kopplad i uttagen i väggen i f-anslutningen?
Kommer den lösa delen från Comhem eller har du köpt den själv?


Ja, den lösa delen kommer från ComHem & sitter i F-anslutningen.

#12

Postad 11 April 2010 - 19:22

Unregisteredeea8571e
  • Unregisteredeea8571e
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Ja i sånna fall så borde det fungera genom att bara förlänga den kabeln.

Har aldrig sett en sån lösning dock.

#13

Postad 12 April 2010 - 06:41

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

  • 3945 inlägg
  • 0
Finns ju redan minst en tråd: https://www.minhembi...s...229538&st=0 om det här, och den har fler än en sida, så läser man de sidorna så är problemet löst.

#14

Postad 12 April 2010 - 17:53

AnAxx
  • AnAxx
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Finns ju redan minst en tråd: https://www.minhembi...s...229538&st=0 om det här, och den har fler än en sida, så läser man de sidorna så är problemet löst.


Det var inte riktigt samma förutsättningar i den tråden.

Jag hittade dock en bra lösning på mitt problem genom att flytta den lösa delen av ComHem-uttaget genom att använda den dragna antennkabeln som förlängning. Jag köpte 2 adaptrar från F-kontakt (ComHem-uttaget) till TV-antenn från Kjell & Co. Både TV och data verkar lira bra.

Bifogad fil(er)



#15

Postad 12 April 2010 - 18:25

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0

Jag kommer att gå över till att köra bredband via ComHem och deras 3-hål-i-väggen.
Nu befinner sig deras uttag helt fel i förhållandet till min datorutrustning dock så har jag, sedan innan, dragit en ca 17 m lång antennkabel från uttaget, förbi TV:n, och till datorutrustningen.

Min fråga är om jag på ett enkelt sätt kan använda det jag har för att slippa dra ännu en kabel till ComHems modem?


Ja all trafik går i samma kabel fram till uttaget så din förlängning tar med sig både analog/digital/bredband och telefoni. Det uttaget i väggen gör är att splitta upp signalen i 3 sepparata uttag + filter så det inte blir störningar bakåt i nätet. Dock kan en sådan förlängning avsevärt försämra signalnivån så du får grynig bild, blockbildningar, uppkoppling som bryts och dålig hastighet. Får du problem BÖR du koppla till det riktiga orginaluttaget innan en comhemtekniker kikar förbi. comhem leverarar bara signal till ett visst antal jack per lägenhet och lång ifrån alla har så bra signal att det går att förlänga 17 meter till. Risken är dock också att din hemlösning börjar generera brus i retursignalen ut i comhems nät så du och alla grannar blir utan bredband. Märker du att signalen försvinner eller att du får obefintlig upload bör du snabbt koppla bort grejjerna och testa. Sådana fel ser comhem via sin övervakning och skickar tekniker preventivt. Inte så kul om en snubbe helt plötsligt ringer på dörren och upptäcker att du stör bredband för 200-600 andra pga kopplingen.

Edit: Oj, såg att du flyttade hela filtret vidare (sista bilden i första inlägget). Ja då är risken ganske så liten att just du börjar generera en störning om du inte har någon babiemonitor eller annat kraftig strålande nära orginaluttag/extrakabeln eller nya uttaget.

Redigerat av Phunky, 12 April 2010 - 18:30.


#16

Postad 12 April 2010 - 18:36

AnAxx
  • AnAxx
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag gjorde just lite testar och ligger på ca 110 Mbit nerladdning och 11 Mbit uppladdning så allt verkar lira precis som det ska.

Det jag inte visste med denna koppling är om någonting gjordes i den delen av Comhem-uttaget som sitter fast i väggen. Den ser ut att vara lite mer än en splitter men om alla filer etc sitter i den lösa delen vet jag inte vad som skulle kunna vara där.

Skit samma nu när det lirar som det ska plus att jag fick ett mycket snyggare ComHem-uttag utan den där blaffan till lösa del + kåpa.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.