Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Isobarik. Volymberäkning?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 April 2010 - 17:27

Wheo
  • Wheo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej. Har ett projektarbete där vi ska bygga ett baslådesystem med isobarik. Har inte så stor koll på hur det funkar och nu skulle jag vilja ha hjälp med att beräkna volymen för detta isobarik system.
Vi har två stycken GAS ALPHA 1025X som vi då ska sätta i isobarik. Här kommer lite info om högtalarna:

Basarna i GAS Alpha serien har fått ett helt nytt utseende, med förstärkt membran för att kunna prestera ännu bättre än föregångaren. Här får du ett härligt ljudtryck, basen spelar otroligt bra i bandpasslådor. 10-tumsbas.

Bas: 10 tum. Impedans 4ohm. Känslighet 86dB. Frekvensomfång 36-800Hz. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 30oz magnet. Talspole 50mm. Mått: Monteringshål 230mm. Monteringsdjup 133mm. Vas 22,37 liter. Fs 35Hz. Qts 0,71. BL 11,3. Lådtips: 950BRLM1 (21 liters sluten låda).

Skulle va tacksam för hjälp angående vilken volym vi behöver på lådan vi ska använda och möjligen lite info om avståndet mellan högtalarna då de ska spela mot varandra.

Postad 16 April 2010 - 17:35

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hej. Har ett projektarbete där vi ska bygga ett baslådesystem med isobarik. Har inte så stor koll på hur det funkar och nu skulle jag vilja ha hjälp med att beräkna volymen för detta isobarik system.
Vi har två stycken GAS ALPHA 1025X som vi då ska sätta i isobarik. Här kommer lite info om högtalarna:

Basarna i GAS Alpha serien har fått ett helt nytt utseende, med förstärkt membran för att kunna prestera ännu bättre än föregångaren. Här får du ett härligt ljudtryck, basen spelar otroligt bra i bandpasslådor. 10-tumsbas.

Bas: 10 tum. Impedans 4ohm. Känslighet 86dB. Frekvensomfång 36-800Hz. Effekttålighet 400W max. 200W RMS. 30oz magnet. Talspole 50mm. Mått: Monteringshål 230mm. Monteringsdjup 133mm. Vas 22,37 liter. Fs 35Hz. Qts 0,71. BL 11,3. Lådtips: 950BRLM1 (21 liters sluten låda).

Skulle va tacksam för hjälp angående vilken volym vi behöver på lådan vi ska använda och möjligen lite info om avståndet mellan högtalarna då de ska spela mot varandra.

Inte för att verka elak men kunde ni inte ha lärt lite om parametrar på ett element först.
Sen finns det trådar om isobarik i gör det själv delen på forat.

Postad 16 April 2010 - 18:08

Wheo
  • Wheo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
De är lugnt. De är en annan kille som har koll på sånt. Jag ska i stort sett göra ritningen och därför behöver jag få reda på ungefär vilken volym som behvös. Jag har själv fått fram några volymer men det skulle vara bra med någon som kan lite mer. Okej, tack. Ska kolla i den delen

Postad 16 April 2010 - 18:48

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

De är lugnt. De är en annan kille som har koll på sånt. Jag ska i stort sett göra ritningen och därför behöver jag få reda på ungefär vilken volym som behvös. Jag har själv fått fram några volymer men det skulle vara bra med någon som kan lite mer. Okej, tack. Ska kolla i den delen

sätt dom i 10liter slutet .

Postad 16 April 2010 - 19:05

Wheo
  • Wheo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Okej, det låter bra. Har själv fått fram, enligt mina (inte så kvalificierade beräkningar kanske :D), att volymen ska vara 11 liter. Så 10 liter låter helt okej :blink: Tackar

Postad 16 April 2010 - 21:07

Wheo
  • Wheo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har även en till fråga om någon kan svara på den? Hur många utblåsrör rekommenderas till denna 11 liters isobarik låda?

Postad 16 April 2010 - 21:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Har även en till fråga om någon kan svara på den? Hur många utblåsrör rekommenderas till denna 11 liters isobarik låda?

Sdx, som brukar vara hyfsat duktig på bas skrev slutet. Det betyder att det inte ska vara några rör alls.
Utan just som det låter. En 100% tät, sluten låda. ;)

Sen hur man ska få i två tior isobarikmonterade i en tioliterslåda är ju ett mysterium för mej...

Redigerat av Bakerman, 16 April 2010 - 21:55.

Postad 16 April 2010 - 22:09

Wheo
  • Wheo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jaha, okej. Tackar ;)

De blir ju en 10" på ca 10 liter så de får nog plats :P har mätt diametern och djupet på 10" så det ska funka fint. Tack för hjälpen.

Postad 16 April 2010 - 22:14

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Okej, det låter bra. Har själv fått fram, enligt mina (inte så kvalificierade beräkningar kanske :P), att volymen ska vara 11 liter. Så 10 liter låter helt okej ;) Tackar

Sen är det så att det går inte att sätta ett 10 tums element i en tio liters låda då lådans baffel blir för liten för att elementet skall få plats .
Det var där för som jag skrev så i mitt första inlägg i tråden när jag frågade om parametrarna så sa du att en annan kille hade koll på dom och tydligen så har han det inte tyvär för det jag ser direkt på detta element är att vas värdet är lågt och då har man en upphängning som är snor hård och ett högt qts och ett mediokert fs .
men jag skall se vad man kan göra med detta element men det får bli i morgon.

Postad 16 April 2010 - 23:46

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Enligt winISD så ser inte två isobarikmonterade i en portad 72 liters, avstämd till strax under 20 hz alls tokigt ut...
En minimal sluten kan lika gärna kvitta... Då kan du lika gärna spela dom på golvet utan låda...

Postad 17 April 2010 - 10:01

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Enligt winISD så ser inte två isobarikmonterade i en portad 72 liters, avstämd till strax under 20 hz alls tokigt ut...
En minimal sluten kan lika gärna kvitta... Då kan du lika gärna spela dom på golvet utan låda...

Han skall inte ha någon hjälp med att få en låda färdig uträknad han håller på med ett projekt arbete och då skall man inte få det serverat på guldfat utan då lär han sig ingenting utan man kan puffa han i rätt riktning .

Postad 17 April 2010 - 10:17

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Ett tips när det gäller förhållandevis små slutna lådor (dvs ration membranyta kontra volym i lådan) är att ha ett minimalt "läckage hål, typ 1mm som inte gör någon skillnad i luftmassans dämpning men ändå låter ev under/övertryck balanseras ut emellanåt.

Denna upptäkt gjordes när jag hade en 12" i en microliten sluten låda som fått gått hårt som woofer (ej sub) och värmen från talspolen faktiskt expanderat luften så pass i lådan att membranet var synligt "utanför" sin normala vilo läge. En liten surprise kan jag lova ;)
:P

Postad 17 April 2010 - 12:41

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Han skall inte ha någon hjälp med att få en låda färdig uträknad han håller på med ett projekt arbete och då skall man inte få det serverat på guldfat utan då lär han sig ingenting utan man kan puffa han i rätt riktning .

Jaha... Okej... :lol:

Om jag vore du skulle jag testa att simulera i en portad låda som är större än 71 liter, men mindre än 73. :P

Sorry.. Kunde inte låta bli... ;)

Postad 17 April 2010 - 17:56

Wheo
  • Wheo
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Aja, tack så mycket för all hjälp. Jag tror jag vet ungefär hur det ska byggas. Och om det går åt skogen så är det inte hela världen då det inte är resultatet som bedöms mest i ett projektarbete. Men återigen tack ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.