Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Black Screen av Lecvip

684 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#451

Postad 17 juli 2011 - 18:37

Unregistered7e32cf62
  • Unregistered7e32cf62
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Bifogad fil  IMAG0453.jpg   764,54K   16 Antal nerladdningarHar numera blivit stolt testpilot åt Lecvip och hans underbara duk.

Fick duken hemlevererad till mig i lördags morse och tanken var att jag skulle ha det mesta förberett men min fru hade lyckats att planera in ett besök av goda vänner på fredagkvällen så det blev sådär med förberedelserna.

Nåväl, efter ha fått duken inburen så blev det lite småsnack om detaljerna och duken och Lecvip och hans son körde efter en kopp kaffe hemåt igen.

Till att börja med så tyckte min fru att duken faktiskt var "snygg" och hade inget emot att hänga upp den på tv väggen. Ifs så hade den åkt upp ändå men det känns alltid bättre att respektive oxå instämmer...

Duken består av en svartlackad aluminiumram och har en styv skiva fastmonterad på sig.Själva bildytan är ganska grå och är inramad av en sammetsram. Snyggt och elegant....

Att hänga upp duken är en busenkel historia, endast 2 st vinklar skruvas fast på väggen sen är det klart att bara häkta i duken i dessa. Vikten på duken skulle enligt uppgift väga ca 18 kg, men jag tror den är lättare än så, skulle gissa på 12-15 kg.

Mitt vardagsrum är 6,2*3,9 och har ljusinsläpp både från höger och vänster men jag anser inte det vara jätteljust. Har sedan innan ett biorum som är beckmörkt i källaren som är optimalt för bilden.

Med duken upphängd började så det roliga..

Min tanke var att köra lite från digitalboxen till att börja med och kunde direkt konstatera att jag behövde göra helt annorlunda inställningar mot vad jag hade haft i biorummet.

Med fullt dagsljus direkt på duken var bilden tittbar men inte mer( kommer att lägga upp bilder på detta senare) men å andra sidan finns ingen duk i hela världen som fixar det. Med en vanlig vit duk hade man inte ens sett bilden.
Det kändes minsann skummt att man forfarande kunde se bilden kan jag lova..

Under eftermiddagen lät jag mina barn se lite diverse från disneykanalen och de sa inget om att det var svårt att se.


Framåt kvällen bänkade jag mig för att se sista halvleken av damfotbollen och då hade jag inget direkt dagsljus på duken men rummet var fortfarande ganska ljust. Nu hade det hänt grejjor.. Bilden jag fick se påminde om en stor tv på 90 tum och det är i de här förhållanden duken skall köras...

Senare på kvällen tittade jag på diverse filmsnuttar och är imponerad över hur pass mycket ljuse den verkar suga åt sig och kasta tillbaka mot dig. Detta gör den utan att blända dig. Reflektioner från väggar och tak är MYCKET mindre när rummet är dunkelt jämfört med en vit duk.

Tittvinkeln är är ganska snäv och sitter man utanför dukbredden så blir halva bilden ganska matt.

Detta var mina första intryck av duken och jag kommer att återkomma i veckan med fler inlägg och lite mer bilder.

Sa till Levcip att jag kunde tänka mig låta folk komma hem och titta på duken i skarpt läge även hemma hos mig , det är bara att Skicka ett pm isf så kan vi se om det går och styra upp något..

Bilder är förresten tagna med en mobilkamera, kommer ordentliga bilder oxå.

Men att ta foto gör inte denna duk rättvisa man måste som sagt se hur den funkar med egna ögon..

Bifogad fil(er)


Redigerat av Unregistered7e32cf62, 17 juli 2011 - 20:15.


#452

Postad 17 juli 2011 - 21:36

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

  • 1 866 inlägg
  • 0
Är duken böjd eller är det bilden som luras?

#453

Postad 17 juli 2011 - 22:43

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Ja, duken är kurvad med möjligheter att själv ställa in hur brant (mellan 3 och 5% om jag tolkat det hela rätt).

Kul med en testpilot! Ska bli intressant att följa. :)

#454

Postad 18 juli 2011 - 10:39

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Hej Rogopogo!
Först vill jag tacka dig och din familj för mycket trevligt bemötande i lördags.
Och samtidigt gratulera till ett oerhört vackert hem!!!
Vilka ytor och vilket härligt ljus som fanns i rummen.
Blev riktigt avundsjuk :).
Sen vill också tacka för att du velat bli testpilot och granska duken under en period.
Det uppskattas enormt!!

Kul att du fick upp duken utan några problem.
Som vi pratade om, är ju den optimala höjden på dukens nederkant ca 600mm från golvet, om vi räknar med en normal sitthöjd i biostolen eller soffan och projektorn så nära överkanten på duken som möjligt. Detta för att uppleva duken så jämnt upplyst som möjligt.

Men själv och många med mig som varit och kollat in duken i min lokal har inte -med bara hjälp av våra ögon- sett någon skillnad på duken även om man legat på golvet och kravlat alternativt stått på tå och tittat (jag har tom stått på en stege för att se). Små förändringar ser man men inget som spelar någon större roll.
Därför sa vi ju att det förmodligen blir helt ok att montera den 850mm upp från golvet.

Men jag ser nu på dina foto, när duken är på plats i skarpt läge, att kameran visar en viss ojämnhet i reflektionen av ljuset på de bilder som du tagit från soffan. Ser närmast ut som hotspot-effekt.
Kollar man däremot på de två sista bilderna när du står upp och fotograferar är duken i det närmaste helt jämnt upplyst.

Upplever du detta även i levande livet?
Eller är det bara kameran som visar detta så tydligt?

Naturligtvis förstår jag att du inte vill möblera om din fina vägg för att sänka duken, det hade inte jag gjort heller.
Men man kan fuska till det lite om man tvingas montera duken högre än optimalt:

Har gjort en liten -helt ovetenskaplig -ritning som visar principen för hur duken fungerar som bäst, alternativt om man tvingats göra ett högt montage och slutligen hur man kan lösa detta i värsta fall. Om du vill testa att vinkla duken så kan man -eftersom duken är väldigt lätt, sno en grov ståltråd runt aluramen på baksidan och fästa i hakarna i väggen och göra en "tavelhängning" för att se om det gör skillnad (dvs att duken lutar något ut i rummet i ovankant).

Tusen tack för ditt inlägg! Kul att läsa och se!!!
Bifogad fil  BS_opt_plac.jpg   154,4K   5 Antal nerladdningar

#455

Postad 18 juli 2011 - 14:19

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Hej Rogopogo!
Först vill jag tacka dig och din familj för mycket trevligt bemötande i lördags.
Och samtidigt gratulera till ett oerhört vackert hem!!!
Vilka ytor och vilket härligt ljus som fanns i rummen.
Blev riktigt avundsjuk :).
Sen vill också tacka för att du velat bli testpilot och granska duken under en period.
Det uppskattas enormt!!

Kul att du fick upp duken utan några problem.
Som vi pratade om, är ju den optimala höjden på dukens nederkant ca 600mm från golvet, om vi räknar med en normal sitthöjd i biostolen eller soffan och projektorn så nära överkanten på duken som möjligt. Detta för att uppleva duken så jämnt upplyst som möjligt.

Men själv och många med mig som varit och kollat in duken i min lokal har inte -med bara hjälp av våra ögon- sett någon skillnad på duken även om man legat på golvet och kravlat alternativt stått på tå och tittat (jag har tom stått på en stege för att se). Små förändringar ser man men inget som spelar någon större roll.
Därför sa vi ju att det förmodligen blir helt ok att montera den 850mm upp från golvet.

Men jag ser nu på dina foto, när duken är på plats i skarpt läge, att kameran visar en viss ojämnhet i reflektionen av ljuset på de bilder som du tagit från soffan. Ser närmast ut som hotspot-effekt.
Kollar man däremot på de två sista bilderna när du står upp och fotograferar är duken i det närmaste helt jämnt upplyst.

Upplever du detta även i levande livet?
Eller är det bara kameran som visar detta så tydligt?

Naturligtvis förstår jag att du inte vill möblera om din fina vägg för att sänka duken, det hade inte jag gjort heller.
Men man kan fuska till det lite om man tvingas montera duken högre än optimalt:

Har gjort en liten -helt ovetenskaplig -ritning som visar principen för hur duken fungerar som bäst, alternativt om man tvingats göra ett högt montage och slutligen hur man kan lösa detta i värsta fall. Om du vill testa att vinkla duken så kan man -eftersom duken är väldigt lätt, sno en grov ståltråd runt aluramen på baksidan och fästa i hakarna i väggen och göra en "tavelhängning" för att se om det gör skillnad (dvs att duken lutar något ut i rummet i ovankant).

Tusen tack för ditt inlägg! Kul att läsa och se!!!
Bifogad fil  BS_opt_plac.jpg   154,4K   5 Antal nerladdningar

hej lecvip du verkar vara kunnig på detta med inställning av offset. om man har en takmonterad projektor då använder man alltså lenshiften, ska man också ställa in offset på - då. är osäker på det här med offset - och + i inställningen.

#456

Postad 18 juli 2011 - 15:29

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Edit: tagit bort inlägg =OT

Redigerat av Unregistered1791125b, 23 juli 2011 - 09:25.


#457

Postad 18 juli 2011 - 15:50

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Hej mr richards!
Nä -tyvärr är jag dum som ett hyvelspån när det gäller teknik.
Offset för mig är den fasta förskjutningen som projektorn har av bilden för att kunna ställa den på ett bord eller hänga den upp o ner i taket och ändå få bilden mitt på väggen. Känner inte till att man kan +:a eller minska den på något sätt. Lens-shift projektorerna har väl ingen alls?
Ledsen -men du får fråga någon annan...om det inte bara var en kuggfråga :)

tack för ditt svar, nej det var ingen kuggfråga. lycka till med duk projektet.

#458

Postad 18 juli 2011 - 16:07

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Edit: tagit bort inlägg =OT

Redigerat av Unregistered1791125b, 23 juli 2011 - 09:25.


#459

Postad 25 juli 2011 - 10:45

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Tänkte att det kunde vara bra att visa hur själva ram och bärare av dukmaterialet ser ut på den "ramspända" varianten av Black Screen eftersom många inte förstått att den är kurvad.
Bifogad fil  BS_konstr.jpg   81,62K   8 Antal nerladdningar

#460

Postad 02 augusti 2011 - 19:20

Keepitsimple
  • Keepitsimple
  • Lärjunge

  • 333 inlägg
  • 0
När finns denna duk till salu?
Vad kommer den kosta?
Vilka storlekar kommer du erbjuda?

#461

Postad 02 augusti 2011 - 19:56

Ralllee
  • Ralllee
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

När finns denna duk till salu?
Vad kommer den kosta?
Vilka storlekar kommer du erbjuda?


Undrar det samma!

#462

Postad 04 augusti 2011 - 15:49

Jokkmeister
  • Jokkmeister
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Den information finns redan i tråden om ni orkar leta lite. Han kan nog göra de storlekar ni vill men max för en 16:9 duk är 105" och max för en 2.25:1 duk ligger på på 118". Pris per tum för dessa ramspända alternativ är 187:- per tum.

Hoppas jag inte far med någon osanning här lecvip. Vill ju bara hjälpa till :P

#463

Postad 05 augusti 2011 - 10:48

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Tusen tack för hjälpen, Jokkmeister!
Uppgifterna stämmer till 100%!!
Om någon har frågor är ni välkomna att PMa mig så svarar jag så gott jag kan.

#464

Postad 06 augusti 2011 - 17:12

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

  • 271 inlägg
  • 0

Sen vill jag tala om att min rullduksprototyp nu är ihopsatt och helt komplett.
Bara högkvalitativa råvaror.
Tyst och fin motor.
tjock svart väv som verkar kunna hålla sig väldigt rak o fin utan tabtension.
Nu skall jag "bara" integrera mitt dukmaterial inom en snar framtid.
Sen kan testerna börja för att se hur det blir med vågor och slitningar mm i dukmaterialet.
Alla dessa tester kommer att antingen ske i mitt eget vardagsrum eller i min ev nya lokal.
Duken skall rullas upp o ner minst 5 ggr per dag under en ganska lång tid för att se hur det funkar på sikt.
Allting är toppen just nu!
Ha en fortsatt trevlig helg, alla som läser det här!


Flyttar i november. Skall då montera upp ny projektor samt duk i ett mycket ljust vardagsrum.
Är din rullduk klar för leverans då, tror du... :)..?

#465

Postad 06 augusti 2011 - 18:52

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Flyttar i november. Skall då montera upp ny projektor samt duk i ett mycket ljust vardagsrum.
Är din rullduk klar för leverans då, tror du... :)..?

Hej Cha!
Tyvärr tror jag inte det!!
Visserligen är rullduken framme som prototyp.
Men för att färsäkra mig om att den håller det JAG vill lova återstår mycket tester och hårdkörningar.
VIll ju INTE att materialet blir vågigt eller att väven "drar" sig med tiden.
Måste alltså kolle allting i realtid...så det tar nog runt ett år att veta säkert hur det uppför sig.
Hemskt ledsen för negativt besked.
Men står du ut med att vänta så kommer den så småningom ut på marknaden :)

#466

Postad 08 augusti 2011 - 19:58

Unregistered7e32cf62
  • Unregistered7e32cf62
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
]Dax att skriva ytterligare ett par rader om Mr Lecvips duk.

Har nu haft denna fantastiska duk ca 3 veckor och kommer nog att kräva en ny lampa av någon;)

Ungarna älskar att kunna spela tv spel i dagsljus utan att behöva krypa ner i den mörka håla som jag innan dess kallade för mitt biorum. Har försökt ta en bild som visar hur ljust det är i rummet samtidigt som dottern sitter och spelar något Harry Potter spel. Trodde aldrig att det skulle vara så svårt att få till ett foto som verkligen återspeglar verkligheten vad det gäller ljusförhållanden. Kanske någon här som kan det här med fotografering som kan förklara hur man ska ställa in kameran;)
Bifogad fil  DSC02980.JPG   5,09MB   14 Antal nerladdningar
Har numera ökat kurvningen till max bara för att se om detta påverkade tittvinkeln positivt. Mitt eget intryck av detta var, märkligt nog, att den verkade bli något bättre. Även min fru som är ganska ointresserad tyckte att den blivit bättre. Skumt..... Kommer att testa fram och tillbaka för att se om detta stämmer.

Något som jag var lite rädd för var att den sk hotspottingen , som JAG förövrigt inte störs av, skulle göra att bilden blev otittbar. Efter att ha ökat kurvningen till max kunde inte jag se någon skillnad.De bilder jag har lagt upp sedan innan verkade ju ha det men det är bara på fotot det verkar vara så..

Har haft ett antal vänner och bekanta, med och utan barn på besök, och några kommentarer har varit: Vad snygg den är, Va fan! en sån vill jag åxå ha.

Har även haft någon som tyckt att tvbild är ju bättre, men det kan ju bero på att jag kör en budgetprojje som HD 65 på den...

Kan vara en uppgradering på g vad det lider...

Hade varit ganska kul och se hur den hanterar 3D bla...

Kommer att skriva ytterligare kommentarer lite senare.....

Är det något någon undrar över så är det fritt att fråga så ska jag försöka besvara dem så gott jag kan.
]Bifogad fil  DSC03022.JPG   4,38MB   12 Antal nerladdningar

Var tvungen att lägga till denna bild som visar duken med värsta tänkbara förutsättningar dvs direkt solljus på duken..=)

Redigerat av Unregistered7e32cf62, 09 augusti 2011 - 17:04.


#467

Postad 10 augusti 2011 - 14:20

Baggelito
  • Baggelito
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Den information finns redan i tråden om ni orkar leta lite. Han kan nog göra de storlekar ni vill men max för en 16:9 duk är 105" och max för en 2.25:1 duk ligger på på 118". Pris per tum för dessa ramspända alternativ är 187:- per tum.

Hoppas jag inte far med någon osanning här lecvip. Vill ju bara hjälpa till :blink:


Hmm priset har stigit en del? Har för mig att det från början talades om en prislapp på under 10k för en duk på ungefär 90". Stämmer det alltså att prislappen nästan kommer hamna på det dubbla?

#468

Postad 10 augusti 2011 - 21:48

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Hmm priset har stigit en del? Har för mig att det från början talades om en prislapp på under 10k för en duk på ungefär 90". Stämmer det alltså att prislappen nästan kommer hamna på det dubbla?

Hej Baggelito!
Det stämmer att jag i min naivitet i början trodde att jag skulle komma ner under 10 papp för en duk i 90"-storleken.
Men, dels har jag bytat bärare av dukmaterialet till ett trekärningt material som är av mycket bättre kvalitet och naturligtvis då också dyrare, dels så begärde jag ett fast pris på materialen som används i duken -och när det började bli skarpt läge och leverantörerna skulle stå för sitt pris -då kröp priset upp en del. Jag har naturligtvis lagt på en förtjänst på duken -men priset på duken ligger faktist bara på halva priset jämfört med t ex Black Diamond och ca 35% under Firehawk G3 ( fast högre än React) om jag nu skall nämna några "konkurrenter".
Jag tycker att mitt pris är rimligt för det är en mycket bra högkontrastduk jag konstruerat.
187,-/tum INKL MOMS för en 90" duk 16:9 blir 16.830,- inkl moms.
Det är ju inte dubbelt så mycket...
( Till moderator: Nu är vi på farlig mark när vi diskuterar priser på forumet, jag vet.
Jag ber om ursäkt, men jag ansåg att jag måste svara Baggelito öppet i tråden och inte genom PM.)
Prisfrågor eller annat av samma karaktär besvarar jag i fortsättningen enbart genom PM för att inte störa policyn i forumet.

Baggelito -Kom ner till Ängelholm och se hur DU tycker att duken presterar och om den är värt priset!
Jag bjuder på gott skånskt kaffe och förhoppningsvis en trevlig stund i min punkiga lokal!!!
Du är hjärtligt välkommen!!!

#469

Postad 10 augusti 2011 - 22:04

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

]Dax att skriva ytterligare ett par rader om Mr Lecvips duk.
Har nu haft denna fantastiska duk ca 3 veckor och kommer nog att kräva en ny lampa av någon;)


Hej Rogopogo!

Återigen tack för positiv respons på duken.
Jättekul att ni använder den dygnet runt -så som det är tänkt att använda den.
Naturligtvis blir bilden mest sevärd framåt skymningen eller i ett lätt upplyst rum -men det är fina bilder du bifogat på duken i dagsljus.
Ditt fantastiska vardagsrum är egentligen en pina för bildprojektioner...oerhört ljust och vackert.
Men ni verkar kunna se både det ena och det andra under hela dygnet -naturligtvis med varierande kvalite på bilden.
Jättekul.
Låter spännande med en ev 3D-uppdatering...
Men jag tror att du får mer klös i bilden bara du köper ny lampa till projektorn...den hade väl gått 1200 timmar när jag levererade duken om jag minns rätt?
Hoppas att du orkar göra ytterligare en liten rapport om ett par veckor innan det är dags för slutsummeringen om ytterligare några veckor.
Tack för tid och ork!
Skall försöka göra ett hembesök hos dig när det passar och få plåtat lite på plats.

#470

Postad 11 augusti 2011 - 00:15

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Läste just igenom tråden, och är grymt imponerad! Du har dessutom inspirerat till lite idéer som ligger på en bisarrt hög nivå för mig (brukar nöja mig med saker jag slipper räkna matte på.... :blink:).
Var ligger du tidsmässigt på en rullduk, och har du planer på att erbjuda materialet för DIY människor?

#471

Postad 11 augusti 2011 - 15:31

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Hej Mengdahl!
Glad att jag inspirerat dig!
Och tack för berömmet :)
Egentligen började min ide med att jag byggde DIY-projektorer där man inte fick wow-intensiv och krispig bild.
Exempel på några sådana byggen härunder:)
Därför började jag att experimentera med dukmaterial som gav lika mycket ljus tillbaka som den fick av projektorn, vilket så småningom resulterade i BlakScreen.
Nej, jag har , trots att jag själv är obotlig DIY-kille (gubbe, snarare...), inga planer på att sälja materialet för sig självt.

BIldtext:Längst till vänster en liten projektor med 2,5" tft Till höger en stående 7" tft. Till höger om den en 8tft där jag försöker räkna ut max utnyttjande av fresnel och optik. Nedan hur projiceringen blev vid dels ljus in på vit duk, dels med fördragna persienner och slutligen i mörkt rum. Längst ner till höger en liten projektor som jag håller på med just nu för skojs skull -en 8" 800x600 digitalram som jag slaktat och som spelar film i 720p via enbart usb-sticka. Den skall ljussättas med hjälp av en Xenon 55w högvoltslampa är det tänkt :) :) Man har inte roligare än man gör sig

Bifogad fil  Det_hela_borjade.jpg   145,69K   17 Antal nerladdningar

#472

Postad 17 augusti 2011 - 22:24

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
hej lecvip. jag tänkte att jag skulle fråga dig något om din duk (eller vilken annan högkontrastduk som helst, typ black diamond, då jag gissar att din och den är uppbygd på samma sätt), du kan säkert förklara det på ett bra sätt utan att avslöja hemligheterna bakom din egen duk.

ja, i vilket fall som helst, jag undrar hur det är möjligt att få denna svärta i såna här dukar samtidigt som man får ljuset. du har skrivit att du har en mörk botten. check. har man sen på ett lager av ett annat redan existerande material i världsrymden som har egenskaper som på något sätt förstärker ljus eller riktar det tillbaka mot användaren samtidigt som det... släpper igenom mörkt ljus eller inte reflekterara tillbaka det på något sätt?

handlar det om lager på lager, dvs att man har lager med mörkt och sedan tunnare lager med reflekterande material på (endel dukar säger att dom har en grundväv och sedan en annan väv på för att reflektera ljuset eller hur det nu beskrivs). känner du till vilken teknik man använder i tex black diamond för att få en svart duk att ge tillbaka så mycket mörker? jag blir så otroligt förvirrad av detta så att det inte är sant, så det skulle vara kul att höra en förklaring på hur materialen arbetar (utan att du för den delen behöver avslöja din egen duks material eller andra spec naturligtvis).

Redigerat av Zartok, 17 augusti 2011 - 22:24.


#473

Postad 18 augusti 2011 - 16:38

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Hej Zartok!

Personligen tror jag att alla dukar har sitt eget recept.

Jag har ingen aning om hur de andra är uppbyggda förutom förmodat utgångsläge:
Duk med mörk botten och sedan lager med någon form av reflekterande material och dämpare.
Black Diamond tex har jag sett uppgifter på både sju och nio olika lager av material.

Vet inte om du kanske tänker på ditt eget dukbygge.
Du har ju mörka färger i rummet och i princip inget ljusinsläpp om jag förstår saken rätt.
Med din Benq (1000Al) i det mörka rummet skulle väl en "vanlig" vit duk sitta som en fläskläpp?

mvh

#474

Postad 18 augusti 2011 - 16:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
reflekterande material och sedan dämpare, balansera upp en passande nivå alltså? oj, det var inte lite många lager det. jag gissar mig fram till att det ofta är olika former av plastliknande vävar som får arbeta med att höja ljusstyrkan. tror du att man använder sig av färger eller är det bara materialfärger man arbetar med i dessa klasser?

ja, delvis faktiskt. jag ska testa på att göra ett par provdukar i mindre varianter för att se hur det kommer att se ut hemma. jag har ljust tak och ljust golv, så lite mer svärta skulle faktiskt sitta fint =) fast i absoluta grunden så är jag bara fascinerad av att en tillsynes svart yta kan reflektera så pass mycket. den måste ju ändå ha en svart ytfinish av något slag för att den ska se svart ut, men ändå ganska ljustransparant för att kunna visa så mycket ljus.

så egentligen är det lite mitt eget bygge jag vill ha inspiration till, men mestadels så var det väl det här med att känna till att man arbetar i flera lager för att få såna magiska resultat. tackar så mycket. om du har tid över någon gång så kolla i min nystartade tråd och skratta dig fördärvad över mina otroligt low-techiga lösningar om man jämför med din mycket imponerande duk (ja, jag skulle beställa en om inte honan hade haft livet av mig då XD)

#475

Postad 18 augusti 2011 - 16:54

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Hej igen Zartok!

Jag kommer inte att skratta överhuvudtaget.
Tvärtom, eftersom du nu börjar på exakt samma sätt som jag själv för dryga tre år sedan, så tycker jag att det skall bli en spännande tråd att följa.
Lycka till! :)

#476

Postad 18 augusti 2011 - 17:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
tackar tackar, det lär jag behöva då jag har så många bollar i luften samtidigt.
och tack till dig för att du hjälpte mig med det jag behövde veta för att sätta igång =)

#477

Postad 20 augusti 2011 - 19:43

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Idag har jag suttit och planerat för ombyggnation av vardagsrummet.
Det har varit ett dividerande om det skall bli en Samsung 55" smart TV eller 90" BlackScreen i kombination med min Epson TW2900...(vafan tänker dom med...dom där mjuka kurviga sexiga sakerna vi bor tillsammans med..)-KLART att det skall vara en BlackScreen!!! Det är ju för vardagsrum jag utvecklat duken för bövelen...
Det blir en extra vägg för att montera in högtalare och sladdar, det blir en ny skinnsoffa som är skräddarsydd för ändamålet och som kommer att ge kaminen en framträdande plats i sittavdelningen.
Vi kommer att ha ca 4-4,5 m från soffa till duk.
Finns plats att ev hänga upp en maxistor duk (dvs 105") så småningom om 90" känns för smått.
Projektorn byggs in i en nisch ovanför den breda öppningen mellan matrum och vardagsrum (ca 5,5m mellan projektorlins och duk).
Vårt vardagsrum är en jättebra parameter för att testa duken i.
Har en idé om inbyggda högtalare för 120,- styck...BlackScrenWallSpeakers.. :o
Jag återkommer med bilder när bygget är klart.
Hjälp mig genom att hålla tummar och tår :)

#478

Postad 21 augusti 2011 - 15:26

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0
Det är ju klart att du måste använda din egen duk! Lägg gärna upp lite galleribilder så man kan följa framstegen. Lycka till!

#479

Postad 24 augusti 2011 - 18:49

Marquee
  • Marquee
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Hejsan Lecvip!

Har nu äntligen läst igenom alla sidor.. fick ta det i omgångar för det var inte lite intressant läsning. Hehe! Jaja, jag letar efter den andra tråden, den kommersiella s a s, kan du inte länka till den så alla hittar?

Synd på priset jag hade hoppats på ca 10000 kr jag med.. men tyvärr är den utom räckhåll för iaf mig. Men gläds åt din framgång ändå så klart!

Hls

/Uffe i Umeå

Redigerat av thewolfman, 24 augusti 2011 - 18:52.


#480

Postad 24 augusti 2011 - 20:03

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Hjälp mig genom att hålla tummar och tår :blink:


Det är ju SKITSVÅRT att försöka hålla i alla jädrans tummar överallt när man redan håller i alla tår! Ännu svårare är det att skriva det här inlägget liggandes på golvet i någon slags grodliknande fosterställning. Tur man har en ledig näsa och tunga...

Nåja, det får det vara värt! Tänker ägna resten av kvällen åt att hålla alla utstickande delar jag hittar på kroppen för att bygget ska bli bra lecvip! B) ( Fast sen får det räcka, jag kan inte gå till jobbet såhär imorgon...)

Hoppas du postar lite bilder sen. :lol:

#481

Postad 26 augusti 2011 - 18:07

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Edjope:
Ja tacka fan för att det blir en BlackScreen:)
Annars hade det blivit skilsmässa... oavsett hur mjuk och grann hon är...
Problemet är/var att hon ofta jobbar hemifrån och gärna har TV:n/Projektorn på då som sällskap...
Så det lär väl gå lamptimmar...
Och panelerna på min 2900 är ju organiska -men det lär väl fungera något år framåt.
Det positiva är att jag kan köpa ny projje då...
Min HW20 passar inte vad gäller kastlängder mm, tyvärr -annars hade det blivit den om den passat-

B8:
Jag vet inte varför jag blir så himla glad när du gör ett inlägg...men JAG äskar din humor!!!
Du har sagt tidigare att du har nästan 28 utstickande saker att hålla...håll dom!!! Jag behöver det!!
Min ombyggnation av vardagsrummet blir av det taffligast slaget -billigast -fullt med DIY-prylar (läs ekonomiskt försvarbara varianter) och inget annat. Mina inbyggnadshögtalare är DIY men jag tror att dom kommer att låta inih-e bra med dom idéer jag har just nu.
Jag har ju som bekant blivit tillfälligt bankrutt under utvecklingen av BS...:P

#482

Postad 27 augusti 2011 - 15:37

Unregistered7e32cf62
  • Unregistered7e32cf62
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Lugn bara ... Försäljningen kommer....=)

#483

Postad 14 september 2011 - 20:33

yrrol2
  • yrrol2
  • Lärjunge

  • 437 inlägg
  • 0
Så... Vad händer justnu då?
Känns det som en färdig produkt eller nya idéer som ska bakas in?


I oktober blir det inköp utav hemmabio, vore kul med en 120" Black Screen i inköpslistan. :lol:

#484

Postad 16 september 2011 - 16:26

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Så... Vad händer justnu då?
Känns det som en färdig produkt eller nya idéer som ska bakas in?


Hej Yrrol2!
Ursäkta att jag inte svarat på ett litet tag.
Har haft fullt upp med vardagsrummet som skall bli biorum.
Hustrun har tvingat mig att göra färdigt så att målaren kan komma till nästa vecka när vi är i Grekland på semester.
Har därför tvingats att ta timeout med datoriet denna veckan...hänger ju på forum "hela kvällarna" annars...
Men nu är jag klar så här långt.
Skönt som f-n.
Bara själva mediaväggen kvar när jag kommer hem.

EDIT: tagit bort "sälj"

Jag har inte haft ekonomi för den lilla miniturnén som skulle gått av stapeln i somras.
Skulle kosta ca 15.000 att genomföra.
Få se om det blir bättre tider under hösten.
Tror att jag i sådana fall börjar i Sundsvall och betar mig neråt.

Jag tackar för visat intresse!!! :)

ha en skön sensommar!

Redigerat av Unregistered1791125b, 15 oktober 2011 - 15:22.


#485

Postad 14 oktober 2011 - 18:53

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Long time no seen!!!

Under den här månaden som gått sedan jag senast gjorde inlägg har det blivit Grekland (Tilos, en liten mysig ö), två veckors tung förkylning med feber och yrsel (jobbat med hjälp av mängder av Treo) Mediaväggsbygge, duktilverkning åt folk som beställt och köpt, sökning efter någon som kan leverera bra welllådor för transport av dukar mm mm.
EDIT: tagit bort "sälj"
Vi hörs snart igen!

Redigerat av Unregistered1791125b, 15 oktober 2011 - 15:31.


#486

Postad 15 oktober 2011 - 14:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Missförstå mig inte, jag gillar duken, lecvip och tråden, men nu börjar det bli mer försäljning vilket vi inte tillåter andra företag att hålla på med - och det skall vara lika för alla. Så låt oss diskutera produkten här, och om du vill börja svaja, se till att du blir taggad som företag och sköt erbjudanden via rätt forumdel.

#487

Postad 15 oktober 2011 - 15:26

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Hej Dreadlock!
Har tagit bort det som kan betraktas som sälj.
Ber om ursäkt.
Om det blir mer ordnad försäljning kommer jag att gå över som företag, som du föreslår.

#488

Postad 23 oktober 2011 - 17:44

Unregistered7e32cf62
  • Unregistered7e32cf62
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Jaha ... Då var det dax att skriva lite om mina och mina bekantas intryck av duken...

Idag har vi haft lite släkt och vänner på besök iom minsta grabben fyllde 7 år.
Ganska bra panel för att testa på folk som inte känner till ett dugg om varken dukar eller projektorer.
Min tanke var att låta projektorn gå både till tv tittande och lite tvspel till kidsen och kommentarer som "shit vilken stor tv ni har" och "jag trodde det var en gigantisk tv ni köpt tills jag såg projektorn i taket" var några av de kommentarer jag fick.


Bland de som kommenterade duken var det idel beröm tills jag berättade vad duken kostade... Klart att man tycker det är mycket pengar, men med tanke på vilka tum du faktiskt kan få för dessa pengar för att se på stor bild i dagsljus så får man se det som att det "kostar att ligga på topp"

Mina egna åsikter ang duken är följande: Fantastisk duk att se på i dagsljus , om man sitter inom tittmarginalen, i mitt tycke bör man sitta inom dukens bredd för att kunna erhålla maximal upplevelse. Fantastiskt Skjuts i bilden , även i mörkt rum, ska se om jag kan jämföra den med en "vanlig duk" i ett nedsläckt rum. Jag är även nyfiken på vad en annan projektor kan göra för upplevelsen,har haft dialog med skaparen ang detta och vi skulle försöka få till det med ett test för att se om det blev annorlunda.

Nu är jag absolut ingen expert på bild och dylikt men jag tror att för dessa pengar så finns det nog inget som piskar Blackscreen vad det gäller att återge bild i ett ljust rum...

#489

Postad 28 oktober 2011 - 06:37

MrJenkins
  • MrJenkins
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska lägga upp ditt projekt på http://www.kickstarter.com/. Har du tur kan du få en fin summa att börja producera dukar med. Skadar inte att prova!

#490

Postad 31 oktober 2011 - 19:58

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Rogopogo!

Tack för ditt slutliga inlägg som testpilot för BS i ett vanligt vardagsrum.
Nu kan vi väl se testperioden som avslutad -och jag är glad att du varit nöjd.

Mr Jenkins
Hej -och tack för tipset.
Var inne o kollade sidan.
intressant idé att privatpersoner sponsrar utvecklingskostnader på produkter dom tycker verkar kul/intressanta.

#491

Postad 01 november 2011 - 11:20

nicmarxp
  • nicmarxp
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Lecvip: Intressant! Jag var på therock i Lund och tittade på React, Firehawk och Black Diamond, men han nämnde inte din duk, antar att den inte finns att köpa hos dom än:)

Jag funderade ett tag på en sån här typ av duk, men när jag fick se att de kostade mellan 20000-40000 för en 104" 16:9-duk så tyckte jag det var för mycket. Mitt alternativ som jag är väldigt inne på nu är att jag ska köpa mörkläggningsrullgardiner med sidoskenor för total mörkläggning.

Men det hade varit jättekul att testa en bit av Black screen för att se hur bra det verkligen fungerar när eftermiddagssolen ligger på. Har balkongen i väst, och dessa fönster är till vänster och lyser rakt på duken.

Hade varit trevligt att slippa mörklägga totalt som någon skrev ovan, men vad jag såg av dukarna på TheRock så blev jag inte superimponerad, utan jag tyckte det var ok. Tyvärr hade dom inte möjlighet att simulera så ljust som jag har det hemma.

Det andra problemet är att jag har snedtak, och en ramspänd duk hade tagit otroligt mycket utrymme om den ska vara nere alltid. Har du lyckats få till nån på rulle? Jag tyckte jag såg filmer på BD där dom rullade upp och ner, men kanske var det en vit duk dom rullade bort, och en ramspänd BD satt bakom. Minns inte riktigt. Men motordriven, 104" 16:9 duk för 15.000 som funkar 100% i dagsljus hade jag köpt direkt.. :)

#492

Postad 05 november 2011 - 17:50

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0
Först vill jag säga att det är en kanon fin duk du har skapat, iaf utav de bilder jag har sett. :)

Men tänkte fråga hur din BS står sig i förhållande med Euroscreen ReAct II.

Vet att det är dukar i olika prisklasser, men båda är ju av högkontrast modell.
ReAct II är den billigaste för dryga 10k
Din BS är ca 7000:- dyrare

Så frågan är väl om BS är värd 7000:- mer än en ReAct II duk?

Det rör sig om en vardagsrumsbio och som du kan se i mitt galleri, så har jag som dom flesta vitt tak o ljusa väggar. Sitter med en tw3200 för tillfället,

#493

Postad 05 november 2011 - 20:10

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Hej Walkiii!

Tack så mycket för din positiva attiityd.
Inte bara vad gäller inställningen till min duk utan även hur du presenterar dig själv på forumet överhuvudtaget.

Har läst en del av dina inlägg och tycker därför att du bör få ett ärligt svar.
Reacten verkar vara mycket mycket prisvärd, enligt min mening.
Åtminstone i dunkla, mycket sparsamt upplysta rum är det mycket duk för pengarna.

Min duk är framtagen för att leverera lika bra fast i mycket ljusa miljöer.
Den är väl närmast att likna vid Black Diamond i prestationen.
Tror att Colamannen tyckte att min duk var den mest extrema att leverera i ljusa miljöer med relativt bibehållna videofila egenskaper.

Jag säger som så många andra på forumet.
Kom och kolla själv.
Jag finns i Ängelholm -ca 45 mil från Katrineholm.
Det tar 4 timmar ner och 4 timmar upp igen.
Kan vara värt för att utvärdera ett dukköp för drygt 15.000 skr.
Du är hjärtligt välkommen när du vill. PMa innan bara.

Fortsätt med din postitiva inställning. Trevligt att läsa.

#494

Postad 05 november 2011 - 22:40

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Lecvip är bara blygsam :)
Min firehawk som kostar det dubbla är förmodligen chanslös i ett ljust rum när det gäller att framhäva bilden. Min ger bättre färger och skärpa i ett halvdunkelt rum. Men beroende på dina förutsättningar så kan lecvips vara helt jäkla rätt. I ett rum med mycket ljus behövs en duk som klarar dessa förhållanden, kolla hans filmer på youtube. Har man inte en grotta måste man kompromissa på nån nivå. Som lecvip säger, åk å kika, det kan helt klart vara värt det om rummet inte är optimalt. Jag köpte min firehawk för att få bra bild när det är mörkt i rummet men med ljust tak och tapeter, mycket mer än så klarar den inte, kanske nå lampa, men inte dagsljus. Mer än så krävs en black screen eller black diamond skulle jag tro.
/karra
Edit: räknat lite å dubbla priset är det ju iofs inte, men iaf ca 10k mer för min vid 116"
Nu är jag ju skitnöjd med min ska jag tillägga men är klart nyfiken på lecvips duk.

Redigerat av Karamasha, 06 november 2011 - 00:20.


#495

Postad 06 november 2011 - 15:00

walkiii
  • walkiii
  • Mästare

  • 3 023 inlägg
  • 0
Tack för svaret. Skulle ett köp bli aktuellt, så blir det tidigast i December. och då vill man ju se duken live innan såklart. :)
Hur är det med storlekar på 16:9 modellen, har du bestämda storlekar eller kan man få det man vill ha?
Sitter ju på 92" nu och jag vill ju inte ha en mindre duk. :) Tänkte även på att få hem duken... Den är färdig monterad när den ska levereras väl? Man lär ju få tag på en stor bil då. :)

Jag har ett stort fönster plus balkongdörr till vänster om duken. använder mig av persienner och mörkläggningsgardiner, så kan få skapligt dämpat ljus iaf. Har ju länge velat ha en Black Diamond, men den känns lite för dyr. Så din BS verkar ju vara ett väldigt bra alternativ!

#496

Postad 06 november 2011 - 16:52

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Här är en bild tagen idag när det är mulet ute och inga fönster är fördragna. Funkar ju helt klart, men man vill absolut inte ha in direkt solljus. Nu bor jag i norr, så "tyvärr" får jag inte se solen på 3 månader ;)

Bifogad fil  IMG_1865.JPG   1,38MB   34 Antal nerladdningar

#497

Postad 06 november 2011 - 20:23

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0

Här är en bild tagen idag när det är mulet ute och inga fönster är fördragna. Funkar ju helt klart, men man vill absolut inte ha in direkt solljus. Nu bor jag i norr, så "tyvärr" får jag inte se solen på 3 månader ;)


Snyggt! Fantastiskt bra kvalite på duken. Härlig lyster.
Solljus direkt på dukytan är en styggelse på vilken duk som helst.
Även här nere i Skåne är det mer eller mindre halvskumt hela dagarna fr o m nu och t o m februari -om det inte råkar bli en och annan solig dag...så vi kan också se fram emot långa härliga filmhelger...:)

#498

Postad 06 november 2011 - 20:47

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Får för mig att din har ännu snävare vinkel på ljuset och klarar svåra förhållanden ännu bättre dock. Skulle ju vara fantastiskt att testa react, bs, bd och firehawk mot varandra och se i under vilka förhållanden vilken passar bäst. :)
Den har ju fått betyg och är jämförd mot andra dukar, men aldrig sida vid sida va?

#499

Postad 06 november 2011 - 20:59

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Hej Karra!
ja det hade varit skitroligt och otroligt spännande.
Försökte inspirera en känd hemmabiotidning för denna idé men dom var inte intresserade av en sådan test i nuläget.
Kanske kunde vi duknördar plocka samman våra dukar och sammanstråla någonstans och genomföra ett sådant test själva? Kalle Dussin har ju en Black Diamond, Du har en Firehawk, Jag har en Black Screen, Pretorian har en React...
Fast stora bilar blir det...och många mil...men jag hade ställt upp!!!!

De enda jämförelser som gjorts är mina egna mellan BlackScreen kontra Black Diamond vs vit duk (Roxcore).
Inget riktigt officiellt mao...

Redigerat av Unregistered1791125b, 06 november 2011 - 20:59.


#500

Postad 07 november 2011 - 13:18

Patrick Bateman
  • Patrick Bateman
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Jag köpte en BlackScreen för ett par veckor sedan, När 105 duken levererades höll jag på att svimma, jag tyckte den var så väldigt stor och jag fick lite panik. Min flickvän hade panik, den var ju alldeles för stor. När vi hade åkt runt och tittat på dukar i butiker tidigare hade vi endast tittat på 90-100” dukar men när jag la beställningen tänkte jag äsch va fan så stor duk som möjligt, vi har ju väggarna för det…

Det tog 5 minuter att borra hål och hänga upp duken med en imponerande enkel konstruktion, sen satt den på väggen. Jag kunde inte koncentrera mig på någonting annat än duken var så otroligt stor. Vår uppfattning av duken växte för varje timme och dag som gick, jag bryr mig sällan om vad andra tycker, men det hjälpte att de som kommer på besök ger oss väldigt mycket beröm för den snygga duken, mycket ”WOW”, ”cool”, ”snygg duk”, ”vad kostar en sån där?”, ”ååhh en sån där vill jag också ha”. Mest positiva kommentarer fick jag oväntat från tjejkompisar och systrar, vilket var oväntat.

jag bor i ljus lägenhet med vita väggar och tak. Det finns gott om fönster i lägenheten. Bortsett från film och TV-serier så är jag mycket intresserad av lampor, i vardagsrummet där jag har projektorn och min BlackScreen har jag säkert runt 15-20 olika armaturer, spottar mm. Svar ja, det det ser ut som en lampaffär hemma hos mig.

Det är fantastiskt att kunna titta på film utan att behöva dra ned alla persienner, stänga dörrar och släcka ned alla mina fina lampor. Numera njuter jag mer av bilden och kvaliten än vad jag gör av filmerna. Jag är väldigt nöjd och jag har ingenting alls att klaga på, betraktningsvinkeln är inte speciellt imponerande men det är inte viktigt heller. På det stora hela är jag 100/100 nöjd och min flickvän är lika nöjd hon.

Jag är mycket nöjd med att jag valde BlackScreen och att jag inte köpte den dyrare och i mitt tycke sämre Black Diamond. BlackScreen köpte jag osedd, det var en chansning som jag vid leverans var mycket tveksam till (mest på grund av mitt ”misstag” att köpa en för stor duk) men som utvecklades till en förälskelse på några dagar. Storleken på duken är härlig och när jag beställer en till duk i framtiden till villan kommer det att bli en ännu större. 105” känns redan lite liten…

Svärtan – åhhh det absolut bästa med film. Det ska vara svart, svart, svart och det blir det. Blade Runner och slutscenerna i Return of the Jedi är så mycket bättre med en perfekt svärta. 100/100. Ni som har en BlackScreen, kolla in Pioneers Kuro demofilmer, det finns en sekvens med en dansös som dyker ned i mörkt vatten blandat med fyrverkerier på mörk himmel som bara måste ses.

Härligt att mina pengarna hamnade hos en svensk liten uppstickare istället för hos ett väl etablerat amerikanskt bolag. Köp svenskt!

Redigerat av Patrick Bateman, 07 november 2011 - 13:22.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.