Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SFS-V2 Aka Festivalstereobygge #2

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 maj 2010 - 16:25

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Då var det dags!
Det är nu säsong och väldigt hög tid att få klart sin festivalstereo om man ska ha med dom ut på diverse bravader till sommaren. Som vanligt så kom denna idé väldigt spontant och det har gått väldigt fort från att jag bestämde mig tills dess att jag faktiskt redan har en 95% färdig CADmodell och har börjat med inköp av delar. Den förra stereon byggde på en bilstereo och 6x9or....det kommer inte nya bygget att göra.


I denna tråden kommer jag posta text och bilder under byggets gång och det är tänk som en bygglogg helt enkelt så att andra kan inspireras och förhoppningsvis hjälpa mej i områden där jag går bet.

Så vad är det jag pratar om!?

SFS-V2 (Sakarias FestivalStereo - Version 2)

Till att börja med ska jag tillägna ett stort tack till grundaren till denna design och att han låter vem som helst att ta efter hans bygge. Tack Saturnus (DIYaudio)

SFS-V2 kommer grunda sig på designen från originalstereon Boominator och sen kommer min version skilja sig på en del punkter så jag har egna önskemål att uppfylla, stereon kommer bestå av detta:

4x P.Audio HP-10W (10" basar)
4x MGR CH-5 Piezo diskanter
2x 12V 7,2Ah SLA batterier
10W solpanel
Solpanels regulator
AMP6-Basic (2x25W)
Formplyfa

Här kommer ett första utkast på designen:
Bifogad fil  SFS_V2.jpg   76,34K   59 Antal nerladdningar

Status idag:
Diskanter, 1 stycke bas, kablar, AMP-låda finns på plats hemma.
Solpanel, amp6, regulator på väg in

Om jag hinner ska cadmodellen bli klar ikväll eller imorgon kväll så att jag kan börja få bitarna utsågade. Det är egentligen bara lite småpill kvar med millimeter hit och dit för att få volymen och avstämmningsfrekvensen att stämma.

Ang bygget så kommer lådvolym vara uträknad till önskad Fs och portar användas för att få maximalt med bas. vidare kommer slutsteget att modifieras till att agera HPfilter samt att anpassas för bruk med ipod/iphone.


Första frågan jag behöver hjälp med är denna:
Vad får jag tag i några små kondensatorer och 3W metallfilmsmotstånd om jag inte vill beställa från elfa med 75kr i frakt??


Håll till godo! jag kommer uppdatera så fort det händer något med bygget och förvänta er byggbilder under tidens lopp.

Btw
Deadline: MIDSOMMAR!!!

Redigerat av euf0ria, 26 maj 2010 - 19:51.


#2

Postad 26 maj 2010 - 22:54

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ska bli kul att följa! Är mycket imponerad av Boominator. Verkar vara en väldigt genomtänkt design med många fördelar. Hoppa du lyckas lika bra!

#3

Postad 27 maj 2010 - 01:13

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
När det gäller att få tag på komponenter billigt så kan "tvreparatörer" ha på lager om du råkar ha en sån i din närhet.

#4

Postad 27 maj 2010 - 20:50

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Jag var faktiskt iväg till både svebry och "tvreparatören" och fick lite gjort idag iaf.
Jag skaffade mig nya motstånd för att anpassa signalförstärkningen då jag kommer att lira med iphone som ljudkälla mestadels...antar att den har lika klen output som ipod;)

Två komponentproblem återstår:
-Hur ska jag få reda på om det är ok med opolariserade film-kondensatorer som input cap på AMP6? jag är nojjig för jag har frågat Jan på 41Hz som säger att det är ok, men på forumen så säger alla olika och många menar på att med opolariserade kondingar så kan man få ström åt andra hållet vilket inte är bra för strömkällan. Någon här som har nån aning?

-Andra problemet är att få tag i 150 ohms 3W metalfilm motstånd som jag vill ha till piezo diskanterna. Häromkring finns det inte per default. Någon som har extra hemma så köper jag gärna! 3W är inte det vanligaste. Anledningen till att inte ta ett vanligt 5W är att dom oftast är trådlindade vilket ger dom en hög inre capacitans vilket då ger mig ett LPfilter istället för ett HPfilter som jag är ute efter. Någon speciell delningsfrekvens har jag faktiskt inte tänkt mig utan vill bara kapa bort botten från skrikorna som de ändå inte klarar att återge speciellt fint.

Jag får min amp6-B skickad troligen imorrn så snart ska jag löda ihop den! Otroligt spännande att se om den funkar sen med mina opolariserade kondensatorer eller om hela skiten brakar ihop =/

Nån som har tips på bra lim för metall som sätter sig på minst 3 timmar? Jag vill inte ha nått kemisk metall som stelnar på 10 min då jag kommer sätta ihop hela lådan samtidigt som basar monteras ihop och limmas fast invändigt i lådan.

Man blir gött nördig när man börjar med nått sånt här. Ikväll har jag tex läst 3 timmar om kondensatorer polariseringens betydelse och hur inputcap värdet påverkar HPfiltreringen i en amp6=)

Tidigare i veckan har jag läst några kvällar om solpaneler, olika typer typer, uteffekter och jämfört detta med vad jag tror jag kommer göra av med på enbart ljudet. Eftersom AMp6-b kommer dra runt 350mA vid fullt ös så är frågan om jag ens vill koppla dit några lysdiodrar och styrning till dessa då de säkerligen kommer dra lika mycket ström och helt plötsligt halvera musiktiden!...å andra sidan så räknar jag med att kunna driva hela paketet direkt på solkraft de molnfria dagarna då jag borde (med betoning på kanske) kunna klämma ur runt 500mA ur min panel.

Men först imorrn: åka till ljudia och byta ut mina defekta basar...

#5

Postad 28 maj 2010 - 06:56

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Klart du skall ha opolariserade kondingar på ingången till förstärkaren. Kör på det. Det andra alternativet skulle då vara polariserade elektrolyter, och det är ju verkligen helt fel att ha i signalvägen...

350mA, det var inte mycket... vad får du ut för effekt ur amp6:an då...?

Och det ser väldigt bra ut det här =o)

#6

Postad 28 maj 2010 - 08:45

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Intressant verkligen! Yes nu är jag övertygad om att jag kommer köra på opolariserade, här är instruktionerna och där står det klart och tydligt att de använder el.lytar med poler från början http://www.41hz.com/...AI-AMP__6-Basic

350mA är värdet jag har läst mig till av grundaren Saturnus så det bör stämma. Effekten ut ur denna AMP6 är mellan 20-25W max.
Räknat till max SPL så borde jag teoretiskt hamna på 114db enligt http://myhometheater...calculator.html

Räknade på min cadmodell igår och har fått till volymen till 23.2L per kabinett nu. det bör bli finnemang=) måte bara ta dimensionerna på min hålsåg så jag vet hur mycket jag kan karva bort från centerstödet.

Sen e frågan hur jag ska fästa Solcellerna, men det är en senare fråga. Dessa kommer också vara inkopplade hela tiden via en regulator som ser till att batteriet mår prima.

#7

Postad 28 maj 2010 - 09:45

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Polariserade ellyter funkar utan problem att ha signalvägen, allt annat är hittepå...

#8

Postad 28 maj 2010 - 10:15

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
jag tror att vad zahnn menade är att det är fel på så vis att opolariserade filmtyps kondinagar ger bättre ljud än ellytar i dessa sammanhang, jag har hört det förr men har inga egna erfarenheter av det än.

#9

Postad 28 maj 2010 - 14:23

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Jag har också "hört" det förr, men höra skillnad kommer du inte göra...

#10

Postad 28 maj 2010 - 21:33

hallteks
  • hallteks
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Om du vill ha komponenter, skriv var du bor så blir det lättare.
Många som jag har grejer som vi inte behöver. Bor i Lund.

#11

Postad 29 maj 2010 - 08:13

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Har väl också "hört" det mest, och kan inte påstå att jag faktiskt varken provat eller märkt skillnad, så ber om ursäkt för det något hårda ordvalet =o) men "många menar på att med opolariserade kondingar så kan man få ström åt andra hållet vilket inte är bra för strömkällan" låter för min del som rent bullsh*t.... =o) Skulle vilja se lite mer vad nån menar där.

Nog mer inne på opolariserade filmkondingar för toleranser och stabilitet. Elektrolyter brukar ju inte vara så noggranna precis... Borde iofs kvitta i denna tillämpningen, några öl senare hör man nog verkligen ingen skillnad... =o)

@ 13th Marine: Vi får ta ett par öl och mäta lite, även om mitt tidigare uttalande gör gällande att öl negerar effekten =o)

Du kan ju ta lite motständ med lägre effekttålighet och högre resistans och parallellkoppla bara, så slipper du induktansen från dom trådlindade. 3 st 450R 1W kanske går att få tag i...

Och det verkar bara vara Lundfolk som läser tråden =o)

#12

Postad 31 maj 2010 - 12:43

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Jag bor i skövde och de motstånden jag söker är 100 ohm 3W

#13

Postad 31 maj 2010 - 16:29

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Hade du nån 41hz förstärkare i din gamla låda?
Har du provat den du skall ha än?

Alltid lika roligt hur förvånade folk blir över ljudet och kraften. :)

#14

Postad 31 maj 2010 - 23:43

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0

Hade du nån 41hz förstärkare i din gamla låda?
Har du provat den du skall ha än?

Alltid lika roligt hur förvånade folk blir över ljudet och kraften. :P


Nej jag har faktiskt inte stt ihop AMP9-Basic än, jag saknade hela tiden bra lödkolv och tid att fixa ihop den.
Det blir nog ett senare projekt för att kanske förbättra den gamla som ingen verkar vilja lyfta från mina fötter.

Idag har det hänt grejjer med SFS-V2 kan jag säga! och bilder kommer senare idag...

Jag har fått AMP6-B och ivrigt satt ihop den till 90%. jag stannade för att jag saknade ett ynka motstånd som jag ville ha eget värde på. Synd på ett enda motstånd tänkte jag och när jag nu kollade i bra att ha lådorna så ligger det en hel remsa med rätt värden! Nåja, det blir morgondagens pyssel.

Solpanelen har kommit och verkar fungera fint!

Basarna håller på och förbereds med bortplockning av klistermärken och har även fått sig ett första lager Impregnerings medel för att stå emot väta bättre.

Motstånd har jag köpt med och i brist på annat så krängde jag nu på vanliga 12 ohm 5W för att iaf skona slutsteget. Undra om det går att koppla metallfilms och trådlindade i serie och få både HF-cut och HPfilter samtidigt? Nån som har testat?

BTW så har plywoodritningarna skickats till snickaren idag så byggmaterialet bör vara på väg snart det med. Så snart fattas bara solpanelsregulatorn från china vilken jag hoppas behagar dyka upp om någon vecka.

BTW2: Det luktar starkt i hela lägenheten av impregneringsmedel. Note to self: Gör det ute nästa gång.

Högtalar-front-tyg, vart hittar man bra sånt? Det borde väl gå lika bra att skaffa något jättetunt elastiskt tyg i tygaffärn va? min tanke är att limma på detta på insidan högtalargallret för att slippa få in damm och förhindra ett och annat ölstänk.

#15

Postad 01 juni 2010 - 18:28

hallteks
  • hallteks
  • Amatör

  • 96 inlägg
  • 0
Jag hittade inga 100 Ohms effektmotstånd. Men du kan köpa 5W och parallellkoppla med 10kOhm små
metallfilmsmotstånd om du är rädd för induktanser i trådlindat. Med en Piezodiskant kommer du aldrig
höra någon skillnad.
Vanliga högtalare är induktiva, Piezo är kapacitiva.

Högtalartyg finns på Biltema, Ljudia, Hifi-kit och på gamla högtalare i soprummet.

#16

Postad 01 juni 2010 - 22:38

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Jag kanske har greppat det hela fel ang. trådlindade motstånd tillsammans med piezos. Jag har haft mycket tankar kring det sen jag läst mycket i Boominatortråden om just detta.
Idag har jag provmätt och provspelat AMP6-B och jag e typ nöjd=)
DC-offset hamnade på 12.5mV och 20.5mV. jag tycker det är lite högt men orkar inte göra nått åt det. Vet inte ens vad det beror på då jag inte hunnit läsa om det. Allt under 20 är OK så 20.5 får vara ok det med...

Soprum vare ja..sånt önskar jag att jag hade ett=) Biltemas nya hemsida är kass det går ju inte hitta nått längre. Får nog kika förbi butiken på riktigt snart, funderar ändå på att köpa en Voltmätare.

Piezona är väl skrikiga med bara 12 ohms motstånd så det får nog bli nån mod på dom senare. Bild skulle jag ju lägga upp med. Det skjuter vi på=) nu är klockan mycket.

Testade att driva mina HFLS med de ynka 2x25W och döm om min förvåning att det lär hur bra som helst och med en volym som överraskade. Röster och höjder är otroligt fina och basen hänger med som jag förväntat mig med mina kondingar. Testade även med en tongenerator och man hör bas ner till 30Hz ungefär men denna är mycket dämpad. Skulle vara kul att göra en riktig mätning på ljudet men sånna grejjjer har jag inte tillgång till.

Next up:
Vänta på das snickare och sen fräsa och borra plywood som en insmord iller!

För er som undrar: AMP6-B blir inte ens varm (har ej testat maxvol under lång tid än)

#17

Postad 02 juni 2010 - 07:49

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
Oj, glömde svara...

zahnn: Det borde vi göra, har ett fyrkanaligt skop att mäta med om vi skulle behöva.

janowicz: Varför har du bara två kanaler till 8 element?
Förresten, vad drar en AMP6a i standby? Nackdelen med ClassT är att man har höga biaseringsströmmar, så tex AMP9an drar 250mA utan någon utsignal.
När det gäller ljudet: 25W är tillräckligt för de flesta, jag sugen på att testa min AMP32a mot de nybyggda PA-basarna, borde kunna kräma på en del ändå.
Hmm, nu rycker det i byggtarmen igen =)

#18

Postad 02 juni 2010 - 08:17

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Två kanaler bara för att det räcker till kort och gott.
Två stycken 8ohms basar parallellt på var kanal ger mig 4 ohm och på toppen på det två stycken piezos. dom kommer kopplas i två par per låda enligt: batteri -> bas -> motstånd -> piezo -> tillbaka parallellt. Detta för att kunna köra med ev. en AMP9-B i framtiden då jag då har två par färdigt bara att koppla in. Jag testlirade lite igår som sagt och det blev bra volym på dom. Det lät helt ok men piezona behöver mer motstånd, jag hoppas det kan ta bort lite av S-ljuden som var väldigt skarpa.Sen blir det ju superskillnad när allt kommer in i rätt avstämd låda med.

Det jag är fundersam över är mitt grundbrus som jag stör mig lite på. Det hörs när man pausar musiken. Ska det vara så? Beror det på mina opolariserade kondingar i signalvägen? Eller är det min höga gain? eller är det någon dålig lödning tro?

Ang ström så har jag bara kunnat läsa mig till att den drar nån ynka mA vid STANDBY, 7mA vid MUTE och 350mA vid MAXVOLYM. Kan ha fel men det är vad jag räknar med.

#19

Postad 02 juni 2010 - 08:48

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
En polare har testat sig runt halva 41Hz sortiment, och konstaterat att de alla brusar något.

Oj vad trevligt, det kanske är riktig klassD i dem då =)

#20

Postad 07 juni 2010 - 21:46

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Dåså var det dag för lite rapport igen. Inte mycket har hänt sedan sist då jag måste vänta tills helgen för att dra igång med trä-snickerierna.
Under tiden har jag iaf fått klart slutsteget och monterat det snyggt i sin låda.
Bifogad fil  IMG_4939___Kopia.JPG   172,87K   41 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_4940___Kopia.JPG   81,68K   29 Antal nerladdningar

Det är inte stort till storleken men har ett stort ljud! Det jag funderar lite över fortfarande är att när jag har det inkopplat via nätadapter så brusar det aningen mer i högtalarna samt att det brusar ännu mer om jag tar i lådan. Jag har sett till att chippet är isolerat från lådan och inga kablar ligger emot lådan heller så jag fattar inte vad detta jordfel kommer ifrån. När jag kör via bilbatteri är inga problem och grundbruset vid pause är lägre.

Nu återstår bara att:
-montera ihop låda
-bestämma hur elektroniklocket ska se ut
-hitta nått lämpligt galler
dra finurliga kablar till solpanelen

#21

Postad 08 juni 2010 - 18:53

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Dåså var det dag för lite rapport igen. Inte mycket har hänt sedan sist då jag måste vänta tills helgen för att dra igång med trä-snickerierna.
Under tiden har jag iaf fått klart slutsteget och monterat det snyggt i sin låda.
Bifogad fil  IMG_4939___Kopia.JPG   172,87K   41 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_4940___Kopia.JPG   81,68K   29 Antal nerladdningar

Det är inte stort till storleken men har ett stort ljud! Det jag funderar lite över fortfarande är att när jag har det inkopplat via nätadapter så brusar det aningen mer i högtalarna samt att det brusar ännu mer om jag tar i lådan. Jag har sett till att chippet är isolerat från lådan och inga kablar ligger emot lådan heller så jag fattar inte vad detta jordfel kommer ifrån. När jag kör via bilbatteri är inga problem och grundbruset vid pause är lägre.

Nu återstår bara att:
-montera ihop låda
-bestämma hur elektroniklocket ska se ut
-hitta nått lämpligt galler
dra finurliga kablar till solpanelen


Snygg låda. :)
Kommer funka utomordentligt som kylfläns med.

#22

Postad 08 juni 2010 - 21:27

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Och idag fick vi en sån här:
Bifogad fil  IMG_4946.jpg   259,64K   25 Antal nerladdningar

Notera att den heter LAX...hoppas den inte simmar iväg=)

Och här har vi basarna med nakna magneter, dessa ska limmas ihop sen med Kemisk metal så några klistermärken duger inte att ha kvar.
Bifogad fil  IMG_4942.jpg   280,47K   22 Antal nerladdningar



Dagens prob lem:
100 ohm 3w metalfilmsmotstånd 4st!!!! jag får inte tag i dessa! Elfa känns lite overkill med frakten på ~80kr. Hilfe?!

Redigerat av euf0ria, 08 juni 2010 - 22:34.


#23

Postad 08 juni 2010 - 21:56

Unregisteredfe243cf2
  • Unregisteredfe243cf2
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Till att börja med: Läckert bygge!

Har själv funderat på att bygga något liknande, jag har en sån här liggandes:
4*100 watt @ 4ohm, TK2050 D-class Audio Amplifier Board

En sak jag funderar på är hur du räknar på maxströmmen? Nu vet jag att hur man anger effekt på en förstärkare är en djungel men enligt mina ringa ellärakunskaper så kommer jag fram till följande slutsatser:

* Seriekopplar du batterierna är den maximala effekt du kan få ut med 0,350 A straxt över 8 W enligt formeln P = U * I. Räknar du med att förstärkaren har en verkningsgrad på ca 95% (Antar att det är ett klass-d) får du 24 * 0,35 * 0,95 = 7,98 W
* Paralellkopplar du dem istället för längre drifttid halverar du denna uteffekt eller dubblar strömmen som behövs enligt samma formel.
* För att få ut 2x25 W ur förstärkaren (fortfarande antar jag en verkningsgrad på ca 95 %) så skulle det behövas 50/(24 * 0,95) = 2,2 A

#24

Postad 08 juni 2010 - 23:19

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
I detta fallet går jag inte efter uträknade värden som jag själv tagit fram utan av andras erfarenhet:
http://www.diyaudio....tml#post1679997

Detta är på 12V parallellekopplat drift av två stycken 12V 7,2Ah SLA batterier.

Redigerat av euf0ria, 08 juni 2010 - 23:20.


#25

Postad 09 juni 2010 - 09:21

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Och där var sökningen över!=) Wehoowh! Fick precis besked av min Lokala TVrepararatör att de har beställt mina motstånd.

Seriöst asså, någon som vill ha en sidoinkomst borde importera ett lager av några vanliga värden av dessa effekttåliga motstånd och stå till tjänst för oss HifiNördar.

Hur går man tillväga för att mäta kapacitansen på en piezo föresten? Finns det någon typ av kapacitansmätare och vart får man lättast tillgång till en sådan utan att behöva köpa egen utrustning?

#26

Postad 11 juni 2010 - 09:14

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att spela in elementen då?
Ska man köra pink eller white noise för snabbast resultat? Vettefasen om jag vågar köra det i lägenheten ens, grannarna lär ju bli skogstokiga och gå berzerk efter nån timme ju, hehe.
Imorrn blire byggardag iaf! fräsen, borren och sågen ska gå varma och låda ska byggas så långt det bara går!

#27

Postad 11 juni 2010 - 10:43

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Hello MiniMe!=)
http://www.engadget....etooth-speaker/

Kul att se ett liknande bygge. Enda den vinner över mej på är Bluteooth anslutning som å andra sidan drar ström och begränsar värdeful musiktid.

#28

Postad 11 juni 2010 - 12:16

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Skitspännande att följa ditt bygge! Och det blev ju perfekt med aluminiumlådan. Tror den jag har beställt kommer att vara snäppet större ;(

Har precis fått igång min AMP6:a själv (gerilla-rigg med tejpade batterier och lösliggande koaxialer :)), och funderar nu på hur man löser det med on/off switch och LED. Letar för fullt på 41hz men tänkte även passa på att fråga dig. Verkar som om de vill att man ska låta ampen få ström hela tiden och starta genom att sluta mute-jumpern (och vilken av dem två är denna (närmst 3.5mm ingången kanske?))? Har jag förstått detta rätt och hur ska man isf göra med lysdioden som indikerar att schabraket är igång?

#29

Postad 11 juni 2010 - 18:34

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Hmm, om du sätter en switch på mute så kanske du slipper ev pop/klick när du startar/stänger av men samtidigt drar den ju någon minimal mA då. Stäng av den genom att bryta strömmen helt ist. det kommer jag göra.

För att lösa en switch och LED så kolla enklast efter en switch med inbyggd LED, det finns på Conrad bla. Annars kan du koppla såhär med stömkälla räknat på 12V batteri:

Batteri+ -> Switch -> [motstånd+led] parallellt med en till ledare -> AMP6...
Parallellt bara för att slippa begränsa strömstyrkan till AMP6 och bara till LED. Se till att ha ett motstånd med hög effekt ifall batteriet löper amok och skickar ut massa A. LED ser bara till Volten. Strömmen följer minsta motståndets lag och du kommer få samma spänning till AM6 med som utan LED.

Har du testat att dra ur MP3spelaren medans AMP6 har ström till sig? ja undrar om detta medför starka utslag på högtalarna och hemskheter i AMP6, kommer bli svårt att undvika när flera öldrickare är med och lirar musik=)

#30

Postad 14 juni 2010 - 13:07

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Dåså var det dags för lite bilder från bygget och helgens arbete! Halva lördagen och hela söndagen gick åt till att göra klart bygget till 90%. Sen var det helt enkelt sovdags och det blev sent ändå vill jag lova. Det är svårt att slita sig från ett sånt här projekt när man väl har börjat=)

Bifogad fil  IMG_0562.JPG   88,44K   21 Antal nerladdningarBifogad fil  IMG_0563.JPG   98,05K   6 Antal nerladdningar
Lådor + Träbitar = SFS-V2??? Mycket att göra vid det här laget.


Bifogad fil  IMG_0568.JPG   78,4K   17 Antal nerladdningar
Lite mätning och kladda kladda. Morsan tycker att det tar alldeles för lång tid att mäta och grejja, lägg mer tid på att bygga istället. Jojo, lätt att säga kanske=)


Bifogad fil  IMG_0571.JPG   95,38K   16 Antal nerladdningar
En varm borrmaskin senare resulterade i två sådan här.


Bifogad fil  IMG_0575.JPG   73,55K   12 Antal nerladdningar
På med massa lim och pressa över natten.


Bifogad fil  IMG_0577.JPG   101,27K   17 Antal nerladdningar
Här har vi bafflarna också, dom fick sig lite färg runt hålkanten eftersom det kommer vara pilligt att komma åt här senare när basarna är monterade inifrån.

Bifogad fil  IMG_0579.JPG   79,21K   13 Antal nerladdningar
Här har vi någon timmas jobb med fräsen. Tur att man har skyddsglasögon och hörselskydd annars hade jag varit både blind och döv vid det här laget.


Bifogad fil  021.JPG   1,05MB   19 Antal nerladdningarBifogad fil  022.JPG   1,3MB   11 Antal nerladdningar
Såhär långt har jag kommit nu. Notera även de fina "ajjabajja" skruvarna runt basarna=)
Jag gjorde även en lite modd av piezohornen och klädde in dom i bitumen/blymatta/asfaltsmatta. Vettefasen om detta inverkar något på ljudet egentligen men jag tyckte faktiskt att dom lät ruggigt bra efter det trotts att de inte är inspelade och det faktum att dom fortfarande är ett stycke piezo med 12ohms trådlindade motstånd.

Just nu står dom och spelar in sig och jag ska ge mig på lite finlir under kvällen. Nu är grundfunktionen iaf klar och jag är nöjd än så länge!

#31

Postad 14 juni 2010 - 14:35

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Vad är egentligen anledningen till att du monterar basarna som du gör?

#32

Postad 14 juni 2010 - 20:45

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Batteri+ -> Switch -> [motstånd+led] parallellt med en till ledare -> AMP6...
Parallellt bara för att slippa begränsa strömstyrkan till AMP6 och bara till LED. Se till att ha ett motstånd med hög effekt ifall batteriet löper amok och skickar ut massa A. LED ser bara till Volten. Strömmen följer minsta motståndets lag och du kommer få samma spänning till AM6 med som utan LED.

Har du testat att dra ur MP3spelaren medans AMP6 har ström till sig? ja undrar om detta medför starka utslag på högtalarna och hemskheter i AMP6, kommer bli svårt att undvika när flera öldrickare är med och lirar musik=)


Mm får nog bli denna koppling ändå. Hade först tänkt att bryta mute:n p.g.a. den där initiala puffen Jan avråder ifrån, och helt enkelt plocka ut ett batteri ur länken om den skall stå/flyttas utan att spelas under en period.

Har införskaffat diod och en passande resistor för 12V drivning som jag förstår det av din beskrivning kopplas parallellt till AMP6:an? Eg. inga konstigheter utan brytare tidigt på pluspolen från batteriet för att sen gå vidare med de ca 12 volten till förstärkaren och diod+resistor som ligger parallellt.

Har inte provat att jacka ur i farten, och nu ligger den omonterad igen. Kan nog återkomma med resultat imorrn lr så. Blev faktiskt imponerad av volymen från min mp3:a men bara testat som hastigast och inomhus med ett par 4" högtalare än så länge. Har plockat upp ett par 5,25" till och ska nog rigga imorrn då batterihållare och AMP-lådan förmodligen kmr från Conrad.

#33

Postad 14 juni 2010 - 22:16

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Anledningen till den udda monteringen inifrån är att magneterna är limmade mot varandra och då blir det svårt att få dit dom utifrån.
Varför jag har gjort så är helt enkelt för att bygget inte är en låda med basar i... utan basar med en låda monterade runt sig. Basarna utgör nästan det största staget i hela lådkonstruktionen.

Volymen är grym vad jag testat än så länge. När jag kopplar in min gamla iriver IFP-799 med EQ kan man få ljudet riktigt fint samt att den har mycket bättre uteffekt än dagens iphones. Nån initial puff kan jag inte påstå att jag någonsin fått faktiskt. det funkar jättebra för mig att bara bryta pluspolen från batteriet.

Hmm, jag har lite problem nu faktiskt. Jag måste kapa av skruvarna som sticker ut och dom är i rostfritt vilket ställer till det....de krävs nog en vinkelslip här tror jag. Eller finns det nått annat alternativ som gnistrar mindre som jag inte tänkt på???

#34

Postad 15 juni 2010 - 05:50

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0
Kan du inte skruva skruvarna utifrån istället, och lägga en kloss som varje skruv kan dra i (eller ring runt om, jobbigare att göra dock)

Kanske svårt att ta bort skruvarna nu om lådan är monterad dock... =o)

#35

Postad 15 juni 2010 - 07:20

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Nu rör jag inte skruvarna, dom sitter där dom sitter och basarna är även limmade i framkant mot bafflarna. Det blir vinkelslipen ikväll hoppas jag på så ska problemet vara borta sen.

Har någon erfarenhet av att måla formplyfa? Jag vet bara att färgen lätt skrapas av sedan innan så jag funderar på vad som är bästa grundfärgen att slänga på? Ska jag förtunna med 10% lacknafta för att det ska tränga om i träet kanske?

#36

Postad 15 juni 2010 - 10:22

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Nu rör jag inte skruvarna, dom sitter där dom sitter och basarna är även limmade i framkant mot bafflarna. Det blir vinkelslipen ikväll hoppas jag på så ska problemet vara borta sen.

Har någon erfarenhet av att måla formplyfa? Jag vet bara att färgen lätt skrapas av sedan innan så jag funderar på vad som är bästa grundfärgen att slänga på? Ska jag förtunna med 10% lacknafta för att det ska tränga om i träet kanske?


En vanlig bågfil går väl bra att kapa med? :D

Angående att måla formplyfa så slipade jag av allt det bruna ytskiktet innan jag målade då färgen satt för ###### dåligt. :D

#37

Postad 15 juni 2010 - 10:43

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Ok! Då är det skiktet altså så hårt att färgen inte kan tränga in...hmm, det är ju ett rätt bra fuktskydd med den gryndytan men färg vill jag ju ha på bygget. Undra om det inte räcker med att rugga upp ytan och sen förtunna grundfärgen som sagt.

Bågfilen funkar bra i allmänhet på rostfritt även om det tar sin tid och möda. Problemet här är bara att jag inte kommer intill ytan utan får en 10mm skruv kvar och att fila ner den med handhållen fil är ett #####jobb=)

Jag har fått ett nytt favvoverktyg med. El-hyvel! Den gör verkligen sitt jobb och skar in brutalt på tålamod och tid så man slipper slipa ner kanter för hand.

#38

Postad 16 juni 2010 - 02:35

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Ok! Då är det skiktet altså så hårt att färgen inte kan tränga in...hmm, det är ju ett rätt bra fuktskydd med den gryndytan men färg vill jag ju ha på bygget. Undra om det inte räcker med att rugga upp ytan och sen förtunna grundfärgen som sagt.

Bågfilen funkar bra i allmänhet på rostfritt även om det tar sin tid och möda. Problemet här är bara att jag inte kommer intill ytan utan får en 10mm skruv kvar och att fila ner den med handhållen fil är ett #####jobb=)

Jag har fått ett nytt favvoverktyg med. El-hyvel! Den gör verkligen sitt jobb och skar in brutalt på tålamod och tid så man slipper slipa ner kanter för hand.


Hela iden med formplyfa är ju att man bygger former av den för att gjuta osv, och den är ju behandlad för att skit inte ska fastna lika lätt. :D

Du kan ju alltid provmåla.
Men när jag målade min låda utan att slipa så kunde man skrapa bort färgen med fingrarna oavsett om den så torkade i 100 år.

Färgen skyddar ju mot fukt med.
Men din stereo kommer väl ändå inte tåla vatten så bra, med alla solpaneler och sånt? :D
Alltså att du täcker över den när det regnar?

Redigerat av EyEr0n, 16 juni 2010 - 02:35.


#39

Postad 16 juni 2010 - 09:36

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Sant sant, den vill inte ha vatten på sig alls om det skulle börja regna tex.
Det jag mest är ute efter är ett fuktskydd för dom gångerna den kommer stå direkt på gräset. På nätterna blir det ju en del fukt och dagg ute så den behöver kunna motstå detta.

#40

Postad 17 juni 2010 - 07:56

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Vart kan man få tag i kant-lister i aluminium 20x20mm? Har hittat fina på thomann men kommer inte upp i deras minimivärde. Måste finnas nån motsvarighet på närmare håll??

#41

Postad 17 juni 2010 - 12:46

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Vart kan man få tag i kant-lister i aluminium 20x20mm? Har hittat fina på thomann men kommer inte upp i deras minimivärde. Måste finnas nån motsvarighet på närmare håll??


Jag köpte mina på Clas Olsson i allafall.

#42

Postad 17 juni 2010 - 14:03

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Det blev thomann ändå, jag tog med ett knippe extra hörn till framtida bruk eller för att hjälpa nån annan som vill ha. Sjuuuuk skillnad i pris på nästan samma profil.

Detta blir nog kanon!

#43

Postad 17 juni 2010 - 21:37

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0
Jag läste igenom tråden lite snabbt och har inte sett att det svarats på ännu, men vad är anledningen till att montera basarna som du gör?

#44

Postad 18 juni 2010 - 08:07

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
1. Det är bara för att basarna ska fungera som stöd/stagning av lådan invändigt. Basarna sitter ihopklistrade magnet mot magnet och sitter sedan limmade och skruvade mot lådans båda bafflar. Tillsammans med centerstödet är denna lådan minst sagt STABIL!!!!:wub:

2. Med magneterna mot varandra så ökas känsligheten med 0.5-1 dB

3. Härlig spridning på ljudet och det låter samma framför som det gör när du står på andra sidan lådan.

Redigerat av euf0ria, 18 juni 2010 - 22:06.


#45

Postad 21 juni 2010 - 07:54

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Sådär ja Gött mos Jajjamen!!! Nu har äntligen lager 4 av hammarlacken lagts på lådan och därmed är målningen klar och jag lagom less på att pilla med penseln på samma ställen och om och igen! Detta har minst sagt dragit ner på takten för framstegen, 4 lager = 4 dygn + helg och öl + en supertråkig slipning av lådan. Nu är det mindre än en vecka kvar till deadline som är nu på fredag och det enda som återstår är att kapa lister och kränga dit dom, hoppas verkligen att jag får dom med posten idag eller imorrn bara så det inte blir för svettigt=)

Batterierna står just nu i solen och blir sakta men säkert laddade med 100% gratis sol-energi och jag förväntar mig att de ska vara över 13V vid dagens slut.

#46

Postad 21 juni 2010 - 09:16

Unregistered0a7b6a4d
  • Unregistered0a7b6a4d
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Lite nyfiken på solpanelerna, vart har du köpt dom? Kostnad? Kommer du att kontinuerligt ladda batterierna när du spelar, eller laddas ett batteri medans det andra driver? Hur länge räknar du med att kunna spela?

Redigerat av Unregistered0a7b6a4d, 21 juni 2010 - 09:16.


#47

Postad 21 juni 2010 - 11:07

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Solpanelerna köpte jag på solarlab.se och det slutade på en 10W modell för 500:- som jag tycker borde räcka för mitt mål som är att kunna driva hela stereon och ladda iphonen lite då och då under en veckas tid. Den är inkopplad via en regulator som ser till att batteriet varken överladdas eller underladdas. Ska se om jag kan lägga in en film på elektroniken kanske.
Slutsteget drar 350mA vid full volym räknar jag på och mina 14Ah kommer då räcka i 40h men alla timmar går ju inte räkna med då spänningen tillslut blir för klen. Med solpanelen hoppas jag på att detta ska bli en evighetsmaskin de soliga dagarna om man inte kör fullt ös hela tiden. Vanligtvis blir ju volymen högre ju senare det blir på kvällen så man bör kunna ladda upp batteriet rätt bra under dagsljuset.

Ett senare steg är att kolla efter en större panel eller ev köpa en till likadan och fördubbla effekten. Mitt kitt står just nu på sol-laddning hemma så det blir spännande att se hur mycket kräm jag har fått in i batterierna ikväll.

#48

Postad 21 juni 2010 - 11:20

Unregistered0a7b6a4d
  • Unregistered0a7b6a4d
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Grymt, släng gärna upp en film/bild på elektroniken. Hur mäter du förbrukningen? Jag har en multimeter och skulle gärna kolla vad mitt bygge drar vid full volym. Jag har bara använt den till att kolla volt i batteri med, aldrig mätt A.

#49

Postad 21 juni 2010 - 11:58

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

  • 220 inlägg
  • 0
Strömförbrukning mäter du i serie så lämpligen kopplar du loss plus från batteriet, sätter multimetern mot batteripluspolen och vidare till kabeln. Eller så köper du en Amperemätare och kopplar in permanent. Jag är själv på jakt efter en liten smidig sån. Biltemas varianter är dessvärre för stora för att få plats i mitt bygge.

#50

Postad 21 juni 2010 - 17:33

klejb
  • klejb
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Jag köpte min ampere-meter på Kjell o CO. Dom har har flera varianter.

48128 Panelmätare DC 0-50 mA

48123 Panelmätare DC 0-100 mA

48124 Panelmätare DC 0-500 mA

48125 Panelmätare DC 0-3A

48129 Panelmätare DC 0-30A

Nu vet jag inte hur det blir med dina högtalare men min låda med samma förstärkare drar enligt ampere-mätaren ca 2A i basslagen. Höjer man mer börjar det låta illa. Vad medelförbrukningen är vet jag inte men jag antar att dina 350mA inte är peak-förbrukning utan mer än medelförbrukning? Värt att tänka på när man väljer mätare i så fall. Ser ju lite dumt ut om visaren slår i botten hela tiden.

(Kolla i mitt galleri för att se lådan jag pratar om)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.