Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung UE46C6005 suger

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 June 2010 - 13:33

Bala
  • Bala
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Seriöst, har varit sugen på denna tv i veckor/månader för den såg så saftig ut i affäeren.. Dock visste jag att den hade clouding o shit men fyyfan vad dålig betraktnihögsvinkel. Jag har en vanlig 3 sitsig soffa 1,8m framför tvn o sitter du på höger eller vänster sida är svärtan myyycket sämre, typ mörkblå som lyser. sen ser du ledbelysningeb på kanterna.. Vafan är det här, hur kan de sälj sånt, isfr hu fan vanlig LCD bättre. Naefyy fan, har beställt Digital Video Essentials nu o hoppas bilden blir tillräkligt bra så man inte ser cloudingen o ledbelysningen. Och även om bilden i ljusa scener o att svärtan ser hffsad t rakt framifrån Så äre fan inte värt att se clouding jämt o ständigt så fort scenenr blir svart. Vad ka ma göra om man i te klarar av att stå t med detta? köpa vanlig LCD, lämna tillbaka på öppet köp, vänta tills det kommer nån LED 46 runt samma pris som har lika bra bild som den jag har nu när det är ljusa scener eller helt enkelt köpa en plasma?

Postad 11 June 2010 - 14:49

rosenlorden
  • rosenlorden
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0
Tja, antingen får du vänta tills led blir bättre eller gå över till plasma istället :wub: Tror Sharp gör rätt vettiga led's annars till bättre pris... Sen förstår jag inte riktigt om du nu visste att din modell drogs med mkt clouding o "shit" så kan du ju titta på andra istället :lol:

Postad 11 June 2010 - 15:18

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
-dubbelpost-

Redigerat av Supernaut77, 11 June 2010 - 15:26.

Postad 11 June 2010 - 15:26

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Efter så många trådar här som spyr på edge LED så var det väl väntat?
Betraktninsvinkeln och blå svärta är klassiska LCD-problem. Har ingen plasma-****** nämnt den nackdelen?

Postad 18 June 2010 - 12:22

jacoblo33
  • jacoblo33
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej! Passar på att låna denna tråd...

Är lite i köptankarna mellan denna tvn och en Philips "traditionell" lcd. Har läst på en del och bland annat allt klagande på led i allmänhet, clouding osv...

Såg tvn uppe med hd kanal som input idag och var imponerad. Betraktningsvinkeln var inte den bästa, men annars tyckte jag allt såg bra ut och i klass med de plasma tv-appareterna som stod i närheten.

Men vad exakt innebär detta med clouding? Är det mer vanligt under vissa omständigheter eller källa? Kommer använda min tv till att se nerladdade serier, tv-spel och tv...

//Jacob

Postad 18 June 2010 - 13:06

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
jacoblo33: Clouding kommer när tvn varit på ett tag och blir varm. Samsung apparaterna är otroligt drabbade av detta fenomen. Man kan se cloudingen rätt tydligt när man ser en film eller liknande som har väldigt mörk bild. Tex på Batman-The dark knight ser man det tydligt på.

Postad 18 June 2010 - 13:09

jacoblo33
  • jacoblo33
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Tack :wub:

Så bara för att jag inte märkte det i butik med deras hd-sändning så är inte det lugnt?
Är det filmer och när det är mörka bilder som det är tydligast? Hur är det med sport & tv-spel, eller inget speciellt där?

Postad 18 June 2010 - 13:23

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
I butik brukar dom oftast ha meckat med bilden så de är absolut bästa bild så att kunden inte ska se de små bild felen.

Har inte testat att spela på den tv jag har. Men ja kan se lite av clodungen när jag ser på vanlig digitaltv från comhem. Men som sagt ju mörkare bild destotydligare blir cloudingen. Blir som om nån står o lyser med en ficklampa på baksidan av tvn.

Postad 18 June 2010 - 13:32

jacoblo33
  • jacoblo33
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jobbigt...

Hade du fortfarande köpt samma tv om du skulle köpa tv idag?

Postad 18 June 2010 - 13:52

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Nix, Hade nog inte valt samsung idag. Hade nog tagit LG eller något istället.

Postad 18 June 2010 - 14:00

jacoblo33
  • jacoblo33
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Men du hade ändå kört vidare med en led tv?

Postad 18 June 2010 - 14:07

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
Absolut.

Postad 18 June 2010 - 19:57

Unregistereda115b75e
  • Unregistereda115b75e
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Har ägt TV´n i 5dagar .. sålde den sen pga clouding :(

Postad 18 June 2010 - 20:15

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Det bästa är ändå att Samsung bortförklarar detta på sin hemsida som att det är något som ska vara där. Cloudingen alltså. Pga ny teknik osv osv. Konstigt då att andra tillverkar såsom Sharp, lyckats göra exemplar utan denna defekt. Hade de sagt dålig betrakningsvinkel eller annat pga tekniken kunde jag köpt det att det är ett genomgående fenomen. Men problem som nästan bara Samsung har? Nja. Det är ett sätt att slippa reklamationer anser jag. Jädra mygel är vad det är.

Jag köpte en Samsung lcd nu faktiskt, men inte någon led lcd. No way.

Saxat från Samsung hemsida under vanliga frågor:

Fråga: Varför kan jag se ljusa fläckar/fält på min LED-TV?

Svar: LED-TV är annorlunda om man jämför med med LCD-TV. Skillnaden är att LED-TV har "LED (Light Emitting Diode)" som bakgrundsbelysning. LED har i och med det lägre strömförbrukning, längre livslängd, lägre missfärgning och högre ljusstyrka än CCFL (Cold Cathode Flourscent lampa) som LCD-TV har. Men LED-TV och LCD-TV har samma teknik vad gäller ljusgenomsläpp i panelerna. Samsung LED-TV har så kallad Edge-LED-bakgrundsbelysning (Kantmonterad LED). Sådan typ av belysning ger lägre strömförbrukning och tunnare tjocklek på TV. På grund av att LED-TV är ljusstarkare och tunnare än andra typer av LCD samt annan typ av LED med direktlysande LED, Så kan man uppfatta ljusa fält i bilden. Därför bör man tänka på ljusstyrka kontra rumsbelysning när man ställer in bilden i sin TV. Vi är alla individer och bedömer bildkvaliteten, ljusstyrka och kontrast på olika sätt, även rumsbelysning har en stark påverkan på den upplevda bildkvaliteten. I mörka rum med mörka filmscener uppfattar man det ljusa tydligare och starkare. Då kan det vara lämpligt att ändra bildinställningen. Detta gör man i bildmenyn. Man kan då även ställa in energisparläget för att dimma ner ytterligre. Dessutom spar man ytterligare ström på det viset. Använd länken nedan för en grundinställning att utgå ifrån om du har mörkt i ditt rum och störs av fenomenet.

Postad 18 June 2010 - 21:57

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
twebbas: Exakt det där svaret fick jag i ett mail från Samsung när jag kontaktade deras support via mail. Så det verkar vara något standardsvar dom kör med. Och en sak jag kom och tänka på är inte Sharps led apparater byggda på samma sätt som Samsungs? Tänkte mest på belysningen i första hand.

Postad 18 June 2010 - 22:41

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5322 inlägg
  • 0

twebbas: Exakt det där svaret fick jag i ett mail från Samsung när jag kontaktade deras support via mail. Så det verkar vara något standardsvar dom kör med. Och en sak jag kom och tänka på är inte Sharps led apparater byggda på samma sätt som Samsungs? Tänkte mest på belysningen i första hand.

Både LG och Sharp verkar kunna tillverka LED-belysta LCD:er lika tunna Samsung utan clouding-problem.

Läs tex flatpanelhd:s tester.

Postad 18 June 2010 - 23:30

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Samsung suger helt enkelt... att inte förbättra sina modeller mellan 2009 till 2010 är extremt dåligt av världens största tv tillverkare.
Att sen bortförklara på sin hemsida med massa floskler som i twebbas citat är väldigt billigt, men som sagt extremt dåligt.

Postad 19 June 2010 - 04:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

De har inte ens vågat säga vem som skrivit mailet. Svagt, mycket svagt.

Postad 19 June 2010 - 08:02

pettran
  • pettran
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
OT: Trebban Du är uppe sjukt tidigt!

Redigerat av pettran, 19 June 2010 - 08:03.

Postad 19 June 2010 - 08:09

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
twebbas: Jag hittade faktiskt ett namn längst ner i mitt mail. :(

Redigerat av Flash78, 19 June 2010 - 08:09.

Postad 19 June 2010 - 17:39

jacoblo33
  • jacoblo33
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Besökte Mediamarkt idag och blev än en gång positivt överraskad bilden. Men det är ju som sagt i en bra miljö, de har koll på inställningarna och inga mörker scener.

Personalen där påstod att Samsungs clouding problem försvunnit med andra versionen. Anses C6005 vara av först eller andra? och är det rent skitsnack i så fall?

/Jacob

Postad 19 June 2010 - 17:43

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

• 784 inlägg
  • 0
jacoblo33: Tror C6005 är andra versionen. Vet dock inte om c versionen dras med clouding som de andra versionerna.

Postad 19 June 2010 - 17:49

Unregistereda115b75e
  • Unregistereda115b75e
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Det gör den absolut!

Postad 19 June 2010 - 18:02

jacoblo33
  • jacoblo33
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Gissade också på att C6005 var andra versionen, men då stryker jag den hur fin bilden än var i butiken

Nu står det mellan LG 47SL9000, Philips 52PFL7404 och Panasonic TX-P50G20E...

Postad 19 June 2010 - 18:07

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

OT: Trebban Du är uppe sjukt tidigt!

Nja..jag ligger i sängen och brukar somna om efter jag svarat lite på frågor. Jag är lite av en allround-människa som kan gå upp vilken tid som helst, och gå och lägga mig vilken tid som helst.
:P

Postad 19 June 2010 - 18:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Besökte Mediamarkt idag och blev än en gång positivt överraskad bilden. Men det är ju som sagt i en bra miljö, de har koll på inställningarna och inga mörker scener.

Personalen där påstod att Samsungs clouding problem försvunnit med andra versionen. Anses C6005 vara av först eller andra? och är det rent skitsnack i så fall?

/Jacob

Har man inga mörka scener så har de ingen riktig koll i butiken. En bra svärtenivå är ju liksom bland det viktigaste att visa.

En demo borde rimligtvis visas i en kontrollerad "hemmiljö". Det mesta ute i butiken ska man inte värdera högt.

Postad 19 June 2010 - 21:04

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5322 inlägg
  • 0

/Jacob

Kvalificerat skitsnack från personalen, andra generationen är lika dålig , jag har haft båda...

Postad 13 August 2010 - 08:58

Outshined
  • Outshined
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag som återförsäljare måste bara kommentera några saker.
Jag jobbar för en av Sveriges största kedjor (även till ytan) och vi har aldrig kalibrerat en endaste bild. Nu kan jag ju inte uttala mig om andra butiker, men jag tror att det är oerhört sällsynt eftersom det skulle innebära många reklamationer och klagomål. Sen, vad kommer till bilden på dessa skärmar. En tv-vägg består av hundratals seriekopplade hdmi från dess väggen byggdes. Jag lovar att vi inte tar ner väggen och byter kablar varje år. Do I have to say more? Du får fan bättre blid hemma, beroende på källa såklart. Vad gäller tv:n... Jag har även jobbat för Samsung i England och var med när de första modellerna lanserades och det komiska är ju att vad som visades på skärmarna då var "The dark knight" haha. Problemet med clouding är verkligt, men jag vill påstå att det har förbättrats avsevärt med nya modellen - Av egen erfarenhet (efter att ha glott på tusentals modeller från b-serien och nu c-serien) och även responsen från kunderna. Det andra tillverkare som inte drabbats lika mycket av clouding, så som sony (som förövrigt också håller hög klass) och philips förlorar är dock svärtan enligt mig. Kolla in deras nya plasma om ni inte gillar led, den har fått många beundrare när den hängt bredvid våra led hos de som föredrar varmare bild. Samsung kommer dock med en ny led inom kort så vi får se hur den klarar er kritik!

Tack för mig

Ännu en kommentar. En vettig butik ska kunna visa både demo och vanlig digital-tv. Det finns på flera stora inköpsställen så be personalen att byta till sin inställda kanal.

Postad 13 August 2010 - 10:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

den har fått många beundrare när den hängt bredvid våra led hos de som föredrar varmare bild

Jag hoppas du säger till kunderna att "bildvärme" är en inställningsfråga som inte har något med LCD eller Plasma att göra.... ;)

(även om svårtborttaget blåstick i "svärtan" säkerligen är vanligare på lcd än plasma iofs)

Redigerat av pacman, 13 August 2010 - 10:16.

Postad 13 August 2010 - 11:45

Hadar
  • Hadar
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Skönt att man hittade (eller fick den rekommenderad av en annan användare) denna tråd eftersom jag är i köptagen av just en Samsung 55C6005 (jag gissar att det är samma panel men annan strl bara) eller en Sony 60EX700 eller en Sony 52NX800.

Det lutar allt mer åt Sony faktiskt:)

Postad 13 August 2010 - 12:11

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Hadar>> Varför inte LG 55LE850/8500?
BackLED-belysning med Local Dimming och en IPS-panel som har minimala problem med betraktningsvinklar (tillskillnad från de du nämner) = LG win. ;)

Postad 13 August 2010 - 12:22

Hadar
  • Hadar
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Ja du Pacman...Varför inte:)
Jag får helt enkelt checka in den också.

Så Sony apparaterna har dålig betraktningsvinkel alltså?

Tack gör tipset

Postad 13 August 2010 - 12:26

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ja samma som C6005.
Patetiskt med tv-apparater som inte ger samma färg- och kontrast återgivning åt samtliga betraktare i ett normalt vardagsrum.

LE850 är nog den bästa LCD jag någonsin sett. En nobrainer ijmf med de övriga två.
Det du har att fundera på är snarare Panna V20 - lite smaksak vad man föredrar här ijmf LG:n. ;)

Redigerat av pacman, 13 August 2010 - 12:27.

Postad 13 August 2010 - 12:27

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Hadar

Tv pacman tipsar om hör till det absoluta toppskiktet på Lcd led sidan.
Fast enligt många recensioner så når den inte riktigt fram till det bästa plasma kan erbjuda nu.

LG 55LE850
Var egentligen tv jag skulle ha..
Men blev less å vänta och sen att den kostar multum när jag hittade LG plasma 60 tum för 10000 kronor mindre så blev inte valet lika svårt ... 55 tum LE850 finns typ fortfarande inte i lager

Redigerat av moparman, 13 August 2010 - 12:28.

Postad 13 August 2010 - 12:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Vi verkar rörande överens moparman. ;)

Postad 13 August 2010 - 12:31

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jo ;)

Vad har du för tv själv ?
Pioneer ?

Postad 13 August 2010 - 12:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Offtopic like never before:
moparman>> Jo. Fast bara G8. "Glömde" köpa G9:an... ;)
Skulle ju ha proj pånytt men det går sådär att hitta bostad till den...

Postad 13 August 2010 - 12:47

Hadar
  • Hadar
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Låter som jag verkligen får ta en titt på LE8500 också.
Är det så att det bara är Elgiganten som säljer denna TV?

Postad 13 August 2010 - 12:54

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
pacman ok :-)

Hadar
Le850 50 tum har väl som inte ens släppts än
pc city å elgiganten är listade på prisjakt.

Tycker de är konstigt den är så sen..snart börjas väl snacket om nåsta års modeller heh

Postad 13 August 2010 - 17:01

oliven
  • oliven
  • Beroende

• 1347 inlägg
  • 0

Tycker de är konstigt den är så sen..snart börjas väl snacket om nåsta års modeller heh

Den kanske inte funkar perfekt ännu. Då är det bättre att dom tar lite extra tid för att det ska bli bra så man inte släpper en med en massa problem. Det är inge bra för varumärket ;)

Postad 13 August 2010 - 17:05

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
;)

Det har du så sant i.
Får nästan lite ångest när ja tänker på att jag valde bort den men..

Ska se till att inte låna hem en å köra brevid min eller tipsa nån kompis om den.
De kan få köpa Samsung med neongräs :P

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.