Onkyo TX-SR608
(Förstärkare)
|
8
|
(113)
|
Inga priser |
Postad 04 January 2011 - 01:10
Postad 04 January 2011 - 03:06
Kanske så enkelt att när du fingrar i röven på Onkyon så kortsluter du polskruvarna som högtalarkablarna är anslutna till därav "buzzet"?
Trevligt där. För det första så väcktes intresset av att det knastrade utan att jag rörde vid den alls, helt slumpade tillfällen.
Därefter behöver man verkligen inte fingra den i "röven" utan röra vid den på baksidan. Ibland måste man dock typ knacka lite för det ska förekomma som sagt det är helt oregelbundet och låter konstigt ifall det ska vara så, då borde det vara så i alla kanaler inte bara en.
Så om någon kunde testa skulle det spara mig enormt med tid då elgiganten ska skicka den på reparation och inte byter ut den direkt tydligen.
Postad 04 January 2011 - 15:38
Någon här som har en Dreambox HD-800 kopplad till sin 608:a? Dreamboxen har ju en speciell DVI - HDMI-kabel men jag får ingen bild på min tv när jag kör via receivern (HDMI till tv:n). Har testat alla möjliga inställningar utan att lyckas.
Hade en Onkyo 307 innan och där var det inga problem att få bild ut. Begriper inte varför det inte skulle gå lika bra på 608:an.
Jag har en DM 800 kopplad med DVI-HDMI kabel till en 578:a , ljud och bild funkar perfekt.
Har du valt DVI ut i 800:ans inställningar?
Postad 05 January 2011 - 14:44
Någon som kan svara på om jag behöver koppla in någon optisk kabel till onkyon för att få 5.1 ljud till min Xbox, blueray och tv box eller räcker det med hdmi in till onkyon?
Postad 05 January 2011 - 15:18
Någon här som har en Dreambox HD-800 kopplad till sin 608:a? Dreamboxen har ju en speciell DVI - HDMI-kabel men jag får ingen bild på min tv när jag kör via receivern (HDMI till tv:n). Har testat alla möjliga inställningar utan att lyckas.
Hade en Onkyo 307 innan och där var det inga problem att få bild ut. Begriper inte varför det inte skulle gå lika bra på 608:an.
Jag har en DM800 kopplad till 608:an, fungerar hur bra som helst. Har inte haft den ihopkopplad i mer än 1 vecka, så jag har inte fingrat så mycket. Men ljud och bild kom "default" om man säger så.
Postad 05 January 2011 - 16:09
Den har alltså inte samma problem, en annan sak som jag lagt märke till är hur mycket lägre volym som behövs på Onkyo 508 för att det ska låta högt. På 35 är det som 50 med Onkyo 608. Lite konstigt då Onkyo 608 ska vara starkare men.
Postad 05 January 2011 - 16:58
Så nu har jag skickat in den till elgiganten. Fick en Onkyo 508 som lån, det var tur det.
Den har alltså inte samma problem, en annan sak som jag lagt märke till är hur mycket lägre volym som behövs på Onkyo 508 för att det ska låta högt. På 35 är det som 50 med Onkyo 608. Lite konstigt då Onkyo 608 ska vara starkare men.
Det där har redan fått sig en genomgång tidigare i tråden så det är bara läsa
Postad 05 January 2011 - 17:38
Det där har redan fått sig en genomgång tidigare i tråden så det är bara läsa
Ahaa okej, har med THX standarden att göra.
Postad 05 January 2011 - 23:09
Då och då så laggar den i bilden då och då. Speciellt när bilden förflyttas. Det ser ut som den inte hänger med.
Jag har provat allt från att ändra på upplösning till att stänga av menysystem osv. Läste på forum att tydligen så är det frame raten. Input från datorn är 24 medans output är 30. Jag har inte hittat något ställe i förstärkaren för att ändra detta. I andra forum på nätet så säger man att det ska bero på video processorn. Man kan tydligen stänga av den vilket jag inte provat än.
Är det någon som har samma problem?
Bör jag byta in den (30 dagars öppet köp)?
Tacksam för svar.
Postad 06 January 2011 - 07:24
Det problemet hade jag aldrig förrut när jag hade min supra hdmi kabel direkt upp till projektorn!
är det hdmi växeln på Onyon som inte hänger med?
Postad 06 January 2011 - 12:32
Efter lite pill fick jag till det. Satte frontarna till full, ändrade EQ:n till manuell och ställde den till ett klassiskt v + lite andra småjusteringar.
Frugan tyckte coax lät bättre än analog. Jag hörde ingen skillnad men så är hon 7 år yngre också. ;-)
Skönt att kunna njuta av min fina Squeezebox igen.
Jag fortsätter att citera mig själv.
Efter lite mer kritiskt lyssnande så lät det tråkigt även med manuel EQ. Tappade ljudet helt på låga volymer så jag pluggade lite Audyssey på nätet och hittade en fin guide.
Jag följde guiden noga och nu är jag riktigt nöjd med ljudet. Både när det gäller tv, film och musik.
Det som jag kände var viktigast i guiden är mikrofonplaceringen och volymen på subben.
Första gångerna så ställde jag bara micken på soffans ryggstöd. Nu tillverkade jag ett stöd av en gammal gardinstång som jag skruvade fast micken på, böjde till den och klämde fast den bakom dynan till ryggstödet. Ett riktigt mikrofonstativ är att föredra naturligtvis.
När det gäller volymen på subben så strävade jag efter att få den så nära 0db som möjligt. Höjde den om den låg på minus och sänkte om den låg på plus och körde setupen igen.
Inställningar jag gjorde efter setupen.
Satte min stativfrontar och centern till 60hz.
Ökade subben till 10db.
Satte Audyssey Reference level till 15db på ingången till Squeezeboxen.
Justerade lite bass\diskant med tonkontrollerna.
Redigerat av Unregisteredc082866f, 06 January 2011 - 12:34.
Postad 06 January 2011 - 13:27
Har kopplat samman min onkyo 608 med min samsung Bd spelare och tänkte testa ljudet på filmen king kong där det skall vara dts hd ljud. Men på onkyons display dyker det inte upp någon dts symbol, ska det inte göra det?
Postad 06 January 2011 - 13:54
Hittade det nu men finns två alternativ för bitstream, det ena är bitstream(koda igen) och det andra är bitstream(audiofil). Vilket ska man använda?
Jag löste det men tack för hjälpen!
Postad 06 January 2011 - 13:55
Ok en dum fråga då. Vet du möjligtvis hur man ändrar så den skickar bitstream då?
Hittade det nu men finns två alternativ för bitstream, det ena är bitstream(koda igen) och det andra är bitstream(audiofil). Vilket ska man använda?
Jag löste det men tack för hjälpen!
Provat läsa manualen?
Postad 06 January 2011 - 17:19
Onkyo 608 lider tydligen av en bug:
http://winstonsreviews.com/?p=363
Det verkar som det är en bugg. Har läst det inlägget förut. Min fråga är dock, tror ni jag har fått ett måndagsexemplar? Hur är era 608:or?
Ska jag byta?
Postad 07 January 2011 - 13:00
Jag har idag en Onkyo TX-SR505 och hade tänkt uppgradera till en 608:a pga två saker, dels HDMI växlarna samt stöd för HD-ljud (vet inte om jag klarar höra skillnad dock).
Nu har jag läst lite artikeln ni länkat till angående Bug:n, är detta löst eller bör jag bara behålla min 505:a en stund till?
Sedan undrar jag angående volymen, det spelar inte så stor roll för mig om det står 50 eller 30, idag har jag mellan 9-27. Men drar 608:an mer ström på pga högre volym, samt om jag ska sänka höja låt säg utifrån 50, måste man hålla inne volymknappen länge för att nåt ska hända (pga upplösningen på volym-reglaget 0-100?)?
Tack på förhand!
PS. Canton CD 151 (5.1) används. DS
Postad 07 January 2011 - 20:55
finns det någon annan inställning man kan göra och vars?
mvh mackan
Postad 08 January 2011 - 08:52
Det verkar som det är en bugg. Har läst det inlägget förut. Min fråga är dock, tror ni jag har fått ett måndagsexemplar? Hur är era 608:or?
Ska jag byta?
Jag harockså det problemet,testade att köra pass thrue på hdmi signalen/bild,möjligen att det blev lite bättre.
Ska se om jag kan påtala felet på något vis.Annars får man skaffa en hdmi växel,och dela upp bild/ljud innan Onyon 608.
Postad 08 January 2011 - 11:42
Jag harockså det problemet,testade att köra pass thrue på hdmi signalen/bild,möjligen att det blev lite bättre.
Ska se om jag kan påtala felet på något vis.Annars får man skaffa en hdmi växel,och dela upp bild/ljud innan Onyon 608.
När köpte du din? Jag misstänker att alla som köpte hos elgiganten har samma problem. De fick in endast ett fåtal exemplar vilket kan betyda att det är sådana som har buggar.
Du vet att du kan stänga av video processorn genom att trycka på VCR och Return knappen. Tryck return två gånger. Jag har stängt av den men har inte hunnit kolla om det är någon skillnad. Enligt forum ska det vara det. Tyvärr så stänger man av uppskalningen. Rapportera gärna om det blev bättre.
Jag funderar starkt på att byta ut den mot Yamaha eller Pioneer som ska ha andra chip än Falouhja eller vad det nu hette.
Postad 08 January 2011 - 13:19
har problem med förstärkaren att jag inte får ut bild över hela tvn. har provat att ställa om wide, cinema och uppskalning, wide zoom, men det blir inte rätt utan bilden blir en fyrkant med svart på alla 4 kanter. är hdmi out till tv och komponent in till wii. men samma med hdmi in och hdmi ut.
finns det någon annan inställning man kan göra och vars?
mvh mackan
Hej Mackan
Detta är inget nytt fenomen. Har precis samma problem med min Optoma-projektor.
Fast jag kan komma förbi problemet riktigt bra bara genom att välja "oversize" i projektorn, så för mig är detta inte så irriterande längre. Då kan det vara värre i en TV om man inte kan göra någon inställning där för att förändra bildstorleken.
Jag har fått ett första svar från Onkyos support, men man hade missuppfattat en del parametrar.
Man antog att detta var ett rent HDMI-problem, men jag upplever samma sak även om jag kör komponent från Wii.
Jag har ställt flera följdfrågor till Optoma.
Om det nu är ett handskakningsproblem över HDMI, varför finns på problemet även på Komponentvideo? Använder Onkyon samma inställningar för komponent som för HDMI om både komponent och HDMI är anslutna mellan förstärkare och TV/projektor? Har dock inte fått svar på detta ännu.
Om du har komponentingång på TV:n kan du ju testa att ansluta enbart komponent mellan 608:an och TV:n (dvs dra ur HDMI-kabeln mellan enheterna om det är den som ger upphov till handskakningsproblemet.
Har inte fått svar om nytt firmware kan lösa problemet.
Nedan kommer min inledande fråga samt svaret från Onkyos support. Har sållat bort lite nonsens om att mailet är presonligt och inte får spridas vidare.
Min fråga är i allafall offentlig!
Förslaget med att stänga av videoprocessningen (VCR+RETURN) hjälpte inte mig ett dugg. Av/På gav samma resultat.
Att "de inte känner till detta" tror jag är osannolikt. Tror man istället förnekar att problemet finns, så fler borde kanske kontakta supporten...
Mvh
Anders
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><
Dear Sirs
I bought a new TX-SR608 a few days ago.
I am very satisfied with the quality of sound and features so far, but I have one issue regarding the picture I can not solve.
I use the 608 together with an Optoma projector, HD-65 (720p), and I have only connected a computer and a Wii console as input sources until now.
When I connect the computer (resolution 1280x720) or the Wii console straight to the Optoma projector everything is fine, but as soon as I loop the signals through the SR608, I get a 10cm black border all around the picture.
Usually, this is quite common when different sources are connected to a TV and can usually be resolved by changing the output format (in this case from the SR608.
However in my case, I can not get it to work.
"Auto", "Full" and "Zoom" gives all a black border (of course 4:3 gives an even bigger black area on the left and right sides of the picture.
When choosing "Wide Zoom", there is no black border, but then a big area is instead outside the viewing area.
The funny thing is that when I am accessing the menus of the SR608, the picture has the right size, but as soon as I leave the menu and one of the attached sources are displayed, the screen size is reduced.
I have also tried to set a fixed output resolution from the SR608, but "through", "1080p", "1080i" and "720p" gives the same result.
I have noticed that my projector reports resolution 576p when I access the menus of SR608 (and then the screen size is correct) but the Wii console has also the same resolution. With the settings "Through" and "Full" in the SR608, the size is still too small from the Wii console although the projector reports 576p as well.
(In my mind setting "Through" to get the same resolution IN and OUT from the SR608, and choosing "Full" picture would be the correct setting).
I have also performed a reset to get the original factory settings, but the behavior is still the same: When I connect the incoming 3 Component-cables to the 3 outgoing Component cables with 3 RCA female-female adapters instead of going through the SR608, the picture is correct.
The same thing happens with HDMI from the computer. When I use an HDMI-HDMI adapter instead of the SR608, the picture size is OK.
When pressing the "Display" button on the remote, the SR608 also reports the same incoming and outgoing resolution (when I have configured it as "through"), 1280x720p 60Hz.
The screen is however smaller anyway.
It is also the same behavior from the Wii console is I choose HDMI or Component video as input source to the projector. As soon as the signal passes through the SR608, the screen size is reduced.
Since the settings "Through" and "Full" does not work, can you recommend any other settings that could solve this problem?
Best Regards
Anders
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>><
Dear Anders
thank you very much for your message and your interest in ONKYO products. You have reached the support/help desk for ONKYO Europe.
We are sorry, but we can't find out from here what the exact reason is for this problem.
Also we do not know this effect.
The OSD menu of TX-SR 608 is always " 576".
Regarding the effect you described we think that it might be a "Handshake" problem.
Info:
Of course the receiver supports "HDCP" and transferring "EDIT" information.
If this to thinks not working correctly, we are afraid there is a handshake "timing" problem.
Maybe the reason for this is that the time gap of the source for receiving the confirmation of the TV set is too small.
Of our experience we know that in many cases adapting HDMI/DVI is critical and can cause problems.
Also of our experience the HDMI cable can make trouble with similar effects. ( also the HDMI cable from the av-receiver to the TV or projector)
Please notice that the maximum cable length for 1080p signals is 5,5m.
Please if is possible to check this possibility.
From the receiver side there are no other setting possibilities than resolution and zoom -mode.
Additionally you can try to skip the video processing of TX-SR 608.
Info:
Video processing:
Push an hold "VCR" and "Return".
To change this , do this again.
This setting will be not changed by "ON/OFF".
Regarding component that it is working with component shows us that it really might be a "Handshake" problem.
Edit: missade få med sista slutsatsen Onkyo Support gjorde. En slutsats som är felaktig då Component Video har samma symptom som HDMI.
Redigerat av Sacken, 08 January 2011 - 16:47.
Postad 09 January 2011 - 20:09
...och så var det officiellt. Även med avstängd video processor och allt annat av så är det fortfarande hackande i bilden. Gud vet vad det är, hdmi växeln, ngt annat...det blir tillbaks med den..tyvärr.När köpte du din? Jag misstänker att alla som köpte hos elgiganten har samma problem. De fick in endast ett fåtal exemplar vilket kan betyda att det är sådana som har buggar.
Du vet att du kan stänga av video processorn genom att trycka på VCR och Return knappen. Tryck return två gånger. Jag har stängt av den men har inte hunnit kolla om det är någon skillnad. Enligt forum ska det vara det. Tyvärr så stänger man av uppskalningen. Rapportera gärna om det blev bättre.
Jag funderar starkt på att byta ut den mot Yamaha eller Pioneer som ska ha andra chip än Falouhja eller vad det nu hette.
Postad 10 January 2011 - 07:14
Jag har nämligen en 608 men har inte upplevt nått hackande alls?
Iofs så har jag ingen tv som kan köra 1080/24p utan jag kör 1080i då de inte är en Full HD.
Postad 10 January 2011 - 08:09
Är de så på alla?
Jag har nämligen en 608 men har inte upplevt nått hackande alls?
Iofs så har jag ingen tv som kan köra 1080/24p utan jag kör 1080i då de inte är en Full HD.
Köpte min på Elgiganten och har inga problem.
Boxerbox med hdmi in och ut. Skalar upp till 1080p.
PS2 med komponent in och hdmi ut. Skalar upp till 1080p.
Postad 10 January 2011 - 12:36
När köpte du din? Jag misstänker att alla som köpte hos elgiganten har samma problem. De fick in endast ett fåtal exemplar vilket kan betyda att det är sådana som har buggar.
Ska prova det!Ser man någon bekräftelse på att man ändat något?
Vissa filmer hackar/lagar det bara2-5 gånger/film,medans andra filmer hackar/laggar 15-25gånger/film.
Min har jag köpt på NetonNet
Vissa filmer hackar/lagar det bara2-5 gånger/film,medans andra filmer hackar/laggar 15-25gånger/film.
Någon som vet var man ska vända sig bäst till för att påtala felet?
Redigerat av Unregistered95ac8a8d, 10 January 2011 - 12:47.
Postad 10 January 2011 - 13:22
Vissa filmer hackar/lagar det bara2-5 gånger/film,medans andra filmer hackar/laggar 15-25gånger/film.![]()
Min har jag köpt på NetonNet
Någon som vet var man ska vända sig bäst till för att påtala felet?
Om det är garanti så vänder man sig dit man köpt den.
Postad 11 January 2011 - 15:04
Hej Mackan
Detta är inget nytt fenomen. Har precis samma problem med min Optoma-projektor.
[Massa text......]
Kan meddela att jag har samma problem på VGA porten och fick EXAKT samma svar..
Ja minus ditt namn då...
Det är m.a.o. en rent standardsvar som innebär att dom inte lagt ner en minut på problemet
ens..
Har varit & är i kontakt Onkyo's support om detta och andra problem
och den är nog om möjligt sämre än deras manual...
Postad 11 January 2011 - 18:26
Kan meddela att jag har samma problem på VGA porten och fick EXAKT samma svar..
Ja minus ditt namn då...
Det är m.a.o. en rent standardsvar som innebär att dom inte lagt ner en minut på problemet
ens..
Har varit & är i kontakt Onkyo's support om detta och andra problem
och den är nog om möjligt sämre än deras manual...
Är inte ett dugg förvånad. Supporten har en stark motvilja mot att besvara följdfrågor, så detta är väl ett standard som man anser duga för de flesta liknande problem som kunderna har.
Om du kör VGA in så kör du väl HDMI ut från 608:an?
Då tror jag Onkyo har friskrivit sig, för jag har inte läst att man kallar det någonstans för en inbyggd HDMI-switch.
I beskrivningen av 608:an står det:
"Audio and 1080p Video Processing via HDMI (1 Front/5 Rear Inputs and 1 Output)"
För komponent däremot står det:
"HDTV-Capable (720p/1080i) Component Video Switching (2 Inputs and 1 Output)"
Om man ser vad andra än Onkyo skriver så verkar de flesta överens om att en switch skall skicka igenom signalen oförändrad (vilket dock inte sker, och borde därför kunna klassificeras som ett fel)
Allt annat som går ut via HDMI kan behandlas/processas enligt beskrivningen ovan och kan därför inte klassificeras som ett fel. Hur resonerar övriga med HDMI-relaterade problem (hackar mm)?
Kallar man det HDMI-switch någonstans i den egna dokumentationen så BORDE ju även HDMI kunna gå igenom opåverkad.
Mvh
Anders
Postad 11 January 2011 - 21:15
Jag har ett riktigt irriterande problem med min Onkyo 608 som jag köpte för någon vecka sedan.
Då och då så laggar den i bilden då och då. Speciellt när bilden förflyttas. Det ser ut som den inte hänger med.
Jag har provat allt från att ändra på upplösning till att stänga av menysystem osv. Läste på forum att tydligen så är det frame raten. Input från datorn är 24 medans output är 30. Jag har inte hittat något ställe i förstärkaren för att ändra detta. I andra forum på nätet så säger man att det ska bero på video processorn. Man kan tydligen stänga av den vilket jag inte provat än.
Är det någon som har samma problem?
Bör jag byta in den (30 dagars öppet köp)?
Tacksam för svar.
Fler som upptäckt att bilden hackar ibland på sin Onkyo 608?
Det problemet hade jag aldrig förrut när jag hade min supra hdmi kabel direkt upp till projektorn!
är det hdmi växeln på Onyon som inte hänger med?
Hade lite hackproblem me min 608:a, hackade till i bilden typ var 3:e minut i filmer. testade olika kablar å
inställningar, inget som hjälpte. Lämnade in min på lagning men dom hittade inget fel.
Sa att ja inte acceptera problemet så ja fick pengarna tillbaka.
Postad 11 January 2011 - 22:19
Jag har 2 källor, Sony BD och Sony PVR, inkopplade på var sin HDMI. När stärkaren står i HDMI Through så känner den inte av att jag byter källa så om den sist var inställd på BD får jag ingen bild när jag vill se på PVR. Kan ju inte behöva starta förstärkaren för att sedan byta källa och stänga av den.
Följdfråga: Kan man tillämpa öppet köp på El-giganten utan emballage?
/Rickard
Postad 11 January 2011 - 22:57
Postad 11 January 2011 - 23:20
Har ett problem som måste lösas om jag ska ha kvar stärkaren...
Jag har 2 källor, Sony BD och Sony PVR, inkopplade på var sin HDMI. När stärkaren står i HDMI Through så känner den inte av att jag byter källa så om den sist var inställd på BD får jag ingen bild när jag vill se på PVR. Kan ju inte behöva starta förstärkaren för att sedan byta källa och stänga av den.
Följdfråga: Kan man tillämpa öppet köp på El-giganten utan emballage?
/Rickard
Varför har du köpt en stärkare för att ha den avstängd ?
Postad 11 January 2011 - 23:33
Det blir väl så att jag helt enkelt får dra en HDMI direkt från PVR:en till TV istället. Men det blir litet smolk i bägaren då tanken på att bara ha en kabel till TVn är tilltalande.
/Rickard
Postad 12 January 2011 - 00:15
Postad 14 January 2011 - 08:50
Hej och tack för svar. Ja, det var så jag menade. Tyvärr funkar inte detta i mitt fall. Min Onkyo vägrar helt sonika att visa när det är HD-ljud. Jag har å andra sidan en annan BD-spelare, en Panasonic BD55. Men so sagt; det här är ett problem som tydligen fler användare råkat ut för. Verkar drabba främst de som har Panasonic- och Samsung-spelare.Jag har en 608 och en LG BD370.
De jag brukar göra är att först välja ljud på min BD, sen trycka på "Listening Mode" Movie/TV tills de dyker upp de ljudet jag vill ha tex DTS HD MA.
Vill man även ha så de står i displayen hela tiden så får man trycka på display knappen ett par ggr tills de står DTS HD MASTR i displayen.
Om de va de du menade?
Det gör å andra sidan inte mig lyckligare. Frågan är vad som händer i Onkyon? Eftersom jag valt MA- eller TrueHD-spåret och de facto hör ljudet så undrar jag om det är HD-ljud som kommer ut eller om Onkyon på något sätt nedsamplar signalen? Displayen är inte det viktiga egentligen, utan att det kommer ut ljud med högsta möjliga kvalitet . Hur tar man reda på detta egentligen?
Postad 14 January 2011 - 10:53
Hej och tack för svar. Ja, det var så jag menade. Tyvärr funkar inte detta i mitt fall. Min Onkyo vägrar helt sonika att visa när det är HD-ljud. Jag har å andra sidan en annan BD-spelare, en Panasonic BD55. Men so sagt; det här är ett problem som tydligen fler användare råkat ut för. Verkar drabba främst de som har Panasonic- och Samsung-spelare.
Det gör å andra sidan inte mig lyckligare. Frågan är vad som händer i Onkyon? Eftersom jag valt MA- eller TrueHD-spåret och de facto hör ljudet så undrar jag om det är HD-ljud som kommer ut eller om Onkyon på något sätt nedsamplar signalen? Displayen är inte det viktiga egentligen, utan att det kommer ut ljud med högsta möjliga kvalitet . Hur tar man reda på detta egentligen?
kan meddela att det där gäller min PS3:a också.. Kollat med Avatar BD med Master audio spår på
och PS3:an inställd på Master Audio, både på ljudinställningarna och i filmen men det tänds då ingen MA i displayen..
Postad 14 January 2011 - 13:40
Min TV som är på väg (Samsung PS63C7705) har ljud via HDMI kontakten på två håll, kommer förstärkaren att kunna ta emot ljudet ifrån HDMI out ingången?
Kommer till hands om jag kör youtube osv. via appen i TVn.
Eller kommer jag vara tvungen att köra ner en ljudkabel ifrån TVn?
En annan sak som jag har stött på patrull är med den automatiska kalibreringen.
När jag har kört första runan och ska sätta mig på lyssningsplats 2 så säger förstärkaren till mig att "Speaker matching error!", men varken i OSDn eller i manualen berättar hur jag ska gå till väga för att få rätt antal högtalare.
I första rundan av kalibreringen så visar OSDn en massa högtalare och i andra så visar den 6.1 (vilket är det antalet jag har).
Ska jag först göra någon inställning för hur mitt system är uppbyggt som jag har missat?
Redigerat av Unregisteredd8f31aef, 14 January 2011 - 13:40.
Postad 14 January 2011 - 13:53
Har ni ställt in att PS3 ska skicka ljudet i bitstream. Detta gäller bara slim, fat ska vara PCM och då lyser inga loggorkan meddela att det där gäller min PS3:a också.. Kollat med Avatar BD med Master audio spår på
och PS3:an inställd på Master Audio, både på ljudinställningarna och i filmen men det tänds då ingen MA i displayen..
Postad 14 January 2011 - 14:44
Just nu kör jag på Auto så då borde PS3:an (slim) väl välja PCM.. Har prövat att bocka för allt som hette PCMHar ni ställt in att PS3 ska skicka ljudet i bitstream. Detta gäller bara slim, fat ska vara PCM och då lyser inga loggor
i PS3:an också..
Är nog inte riktigt med på hur man får Onkyon att spela upp PCM.. har för mig att det står PCM
i displayen konstant men det finns så inihlvt med inställningar på det där och jag fattar inte ens hälften..
Dessutom så har man olika för musik, tv, THx och nåt mer.. Och det verkar ju nästan som om dom går att kombinera..
D.v.s. jag är helt lost..
Redigerat av Thyg0d, 14 January 2011 - 14:44.
Postad 14 January 2011 - 20:56
Två frågor.
Min TV som är på väg (Samsung PS63C7705) har ljud via HDMI kontakten på två håll, kommer förstärkaren att kunna ta emot ljudet ifrån HDMI out ingången?
Kommer till hands om jag kör youtube osv. via appen i TVn.
Eller kommer jag vara tvungen att köra ner en ljudkabel ifrån TVn?
En annan sak som jag har stött på patrull är med den automatiska kalibreringen.
När jag har kört första runan och ska sätta mig på lyssningsplats 2 så säger förstärkaren till mig att "Speaker matching error!", men varken i OSDn eller i manualen berättar hur jag ska gå till väga för att få rätt antal högtalare.
I första rundan av kalibreringen så visar OSDn en massa högtalare och i andra så visar den 6.1 (vilket är det antalet jag har).
Ska jag först göra någon inställning för hur mitt system är uppbyggt som jag har missat?
Jag svarar på min egen fråga
Ja, den kan ta emot ljud via HDMI out ingången.
Iallafall om man ska tro denna recensionen
Så nu återstår bara ett svar på min andra fråga om kalibreringen.
Postad 14 January 2011 - 20:59
Ställ in slim på bitstream...Just nu kör jag på Auto så då borde PS3:an (slim) väl välja PCM.. Har prövat att bocka för allt som hette PCM
i PS3:an också..
Är nog inte riktigt med på hur man får Onkyon att spela upp PCM.. har för mig att det står PCM
i displayen konstant men det finns så inihlvt med inställningar på det där och jag fattar inte ens hälften..
Dessutom så har man olika för musik, tv, THx och nåt mer.. Och det verkar ju nästan som om dom går att kombinera..
D.v.s. jag är helt lost..
Postad 15 January 2011 - 13:23
Jag är verkligen frustrerad över det problem jag fick med min 608 igår.
Det hela började med att jag fick hem min nya LG 50" pk350 plama.
Kopplade in den utan problem. Började se någon film under dagen och var nöjd med bilden.
Sedan sent igår försvann ljudet för några få sekunder samt man såg på förstärkaren att all info på diaplayen förutom AUX försvann. Det var riktigt jobbigt att se filmen men stod ut tills den slutade, bilden kunde även försvinna ibland.
När jag växlade över till HD-boxen så funkar det hur bra som helst.
Imorse när jag skulle testa lite mer om vad det kunde vara så är bilden grön och lilla uppe och nere. Exakt så som det blev vid dålig kontakt förr på min andra tv. Eller att det kunde stå no signal.
Sprang till expert och köpte en ny HDMI-kabel eftersom den jag har hade några år på nacken.
Jag kom hem och bytte men fortfarande var det samma problem. Nu började jag fundera på om det var HDMI porten fram på förstärkaren som är trasig.
Testar utesluta detta genom att koppla in på en annan HDMI bakom men det blir fortfarande samma sak.
Testar mitt Xbox och då är det heller inget problem.
Problemet uppstår bara med min dator. Provat både min Mac och PC men blir exakt samma resultat.
Sedan ändrar jag inställningen från 1080p på datorn till 1080i och vips så är bilden bra igen.
Vad tusan kan detta vara för problem? Det funkade ju skitbra igår i några timmar men plötsligt kan jag inte se 1080p från datorn.
Ber om ursäkt för att jag skrivit ihop detta hur grötigt som helst, men jag är frustrerad och vill ha hjälp
Postad 15 January 2011 - 13:58
Förlåt om jag spammat tråden men det är inte min onkyo som är problemet upptäckte jag nu.
Kopplade Xboxen samt datorn direkt till 1080p och då uppstör störningen i bilden. Någon som har en aning?
Redigerat av pungsoda, 15 January 2011 - 14:19.
Postad 15 January 2011 - 23:29
Ställ in slim på bitstream...
d.v.s man aktiverar alla PCM format som finns och sen har den inget val???
Postad 16 January 2011 - 10:04
Postad 16 January 2011 - 16:21
Inställningar-Videoinställningar-Utdataformat för BD/DVD-ljud(HDMI)-Bitstream
Stort tack för hjälpen!!
Redigerat av Thyg0d, 16 January 2011 - 16:21.
Postad 16 January 2011 - 17:59
Har datorn inkopplad till AUX hdmi i fronten.
När jag ser filmer så släcks dolby i displayen på förstärkaren, enda texten som blir kvar är AUX och ljuder försvinner för en sekund innan det sedan kommer tillbaka igen.
Det kan ske under olika mellanrum, allt ifrån sekunder till 20min. Men en sekund senare går allt tillbaka igen.
Sitter just nu och ser på tv och märkte att bilden blev svart för en sekund och då står förstärkaren på cable men ljudet var kvar. Det var även bildstörningar på vänster halva på teven. Startade om förstärkaren och vips så var allt bra igen.
Har läst i engelska forum att någon haft liknande problem med ljudet som försvinner men har inte hittat något svar.
Vad kan det vara? är det någon inställning eller måste den iväg på reparation? Köpte min onkyo 608 på mellandagsrean.
Har ju kvar min 505 om man måste skicka iväg den som tur är.
Postad 17 January 2011 - 23:22
Har en fråga hur man kopplar Slutsteg. Är det bara RCA från stärkare till RCA slutsteg och sedan kablar från slutsteg till frontar. Sen även om de funkar med biampning när man har kopplat det genom slutsteget? Eller det kanske inte är någon mening?!
(Har tänkt att köpa ett beg. HK 970 o köra som slutsteg till min onkyo 608. Eller skita i Onkyon när man spelar musik och bara ha HK 970n då. vad tror ni?)
Postad 17 January 2011 - 23:37
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000
2 bilder
38 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?