Hegel
3551 svar till detta ämne
Postad 04 March 2013 - 16:28
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Har alltid undrat över detta med uppvärmning och att det skulle låta tydligt bättre efter ett antal timmar. Har aldrig upplevt det själv. Ibland har det känts som om ljudet förändrats lite under de första 10-20 minuterna, men tidsaspekten gör det nästan omöjligt att veta om det beror på en mätbar förändring eller bara något upplevt.
Jag förstår argumenten baserat på att de elektriska egenskaperna förändras när komponenter som IC-kretsar, transistorer och kondensatorer värms upp. Det är mycket möjligt att det faktiskt går att höra skillnad under den första halvtimmen, men att det skulle ta 3-6 timmar känns svårt att förstå. HD20 når sin "arbetstemperatur" inom 15 minuter från att den startats. Därefter ligger temperaturen mer eller mindre fast så ändringar i ljudet efter flera timmar borde inte bero på temperaturen... ?
Även mitt slutsteg skall enligt många behöva minst en timmes uppvärmning för att låta bra, något som jag aldrig upplevt. Tror inte att jag skulle kunna höra skillnad på när det är nystartat och när det spelat ett helt dygn. Dessutom når det sin "arbetstemperatur" på ca 20-25 minuter...
Jag upplever en tydlig skillnad varjefall.. Och skillnaden upplever jag väldigt mycket större när det gället kretsar med Klass A utgångstranformatorer som tex stello DA100 signature dacen etc som första timmen enligt mig är så dålig att vilken DAC som helst för 500,- låter bättre.. När jag fick hem min H200 så lät det första timmarna så dåligt att det essade, distade och väldigt okontrollerat, kändes även som ljudbilden 300hz och neråt bara klipptes rakt av och typ "pruttade" istället för att bli bas. Jag upplever f.ö hegel produkter mycket känsligare på detta än tex bladelius, bladelius låter duktigt annorlunda det med men där finns iallafall basen, dock är ljudbilden väldigt stängd där istället innan det blivit "varmt". Jag upplever somsagt olika tillverkare väldigt olika så för mig känns det ganska orimligt att detta bara är en illusion, så det enda som isånnafall enligt mig är realistiskt är väl att min hörsel är bättre än eran då.
Postad 04 March 2013 - 16:59
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Har aldrig hört skillnad på varmt och kallt slutsteg/högtalare/dac/förstärkare..
Postad 04 March 2013 - 19:54
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Har aldrig hört skillnad på varmt och kallt slutsteg/högtalare/dac/förstärkare..
Nej högtalare har jag aldrig lyckats höra skillnad på heller. Men kommer du lika långt på volympotten innan ljudet blir för påträngade med en kall stärkare som med en varm? Gör du det så bör alla mina prylar jag någonsin ägt haft något fel på sig.. Hör du stor skillnad på en flac vs en mp3 fil? (om du kör digitalt medie) Spännande att vi alla upplever allt så olikt..
Postad 04 March 2013 - 20:55
floyd123
-
floyd123
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Haha blev lite dumt skrivit menar nya och inspelade högtalare..nej kör analogt så kan inte jämföra just digitalt..men jämfört mp3 (320) och flac och kan inte påstår och jag hörde någon större skillnad men när testat med lite sämre mp3 hörde jag..och hörde stor skillnad med och utan dac inkopplad i min dator.. Och att jag skulle hört skillnad vid volume pådrag (kall/varmt steg)kan jag inte svara på för aldrig tänkt den tanken ens
Men ska inte förstöra Hegel tråden med att skriva mer OT..
Redigerat av floyd123, 04 March 2013 - 21:11.
Postad 04 March 2013 - 21:02
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Jag upplever en tydlig skillnad varjefall..
Vill bara förtydliga att jag på inget sätt ifrågasätter din upplevelse av skillnaden. Jag spånade bara lite kring teorin att den upplevda förändringen beror på uppvärmning och de förändringar av elektriska egenskaper som temperaturförändringen medför... Men ska inte förstöra Hegel tråden med att skriva mer OT..
Poäng! Bara synd att detta är en av få forum (i ordets normala betydelse) här på forumet (i meningen BBS) där man kan ta upp en sådan fråga utan att allt spårar ur totalt. Hegel-tråden är i viss mån en fristad för civiliserad och respektfull diskussion... Stort tack till alla er som hjälper till att hålla diskussionen på en så trevlig nivå!
Postad 05 March 2013 - 08:17
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
@ mange-w Har du haft tillfälle att låna hem Hegel H300 & H20 ?? & gjort några tester vore även intressant att höra om du provat dac-loopen med H300
Postad 05 March 2013 - 11:15
Unregistered1c5b3749
-
Unregistered1c5b3749
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
@ mange-w Har du haft tillfälle att låna hem Hegel H300 & H20 ?? & gjort några tester vore även intressant att höra om du provat dac-loopen med H300
Hallå, Nej, det ville sig inte med hemlånet. Väntade länge och väl men då H300:an aldrig kom hem till butiken har jag nu valt en annan väg. Ville absolut prova en före köp då jag inte var nöjd med H200:an. Inhandlat en T+A DAC8 och kommer bygga egna monoblock med Ncore400 moduler (Klass D). Kommer möjligen låna hem en H300 om det finns möjlighet just för att få prova en och se om den kan bli aktuell. Men det blir längre fram isåfall.
Redigerat av Unregistered1c5b3749, 05 March 2013 - 11:20.
Postad 05 March 2013 - 13:45
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
Trevligt att bygga eget  du kan gärna skicka PM med länk till bra sidor så kanske man själv bygger något
Postad 05 March 2013 - 17:23
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
@ mange-w
Det bygget blir det en egen tråd om hoppas jag.
Diy är alltid roligt att följa
Postad 05 March 2013 - 19:43
Unregistered1c5b3749
-
Unregistered1c5b3749
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
@ mange-w
Det bygget blir det en egen tråd om hoppas jag. Diy är alltid roligt att följa 
Känns som att jag haft tillräckligt med byggtrådar genom åren. Marknaden är mättad...En bild i galleriet kommer säkert upp
Postad 05 March 2013 - 22:00
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2307 inlägg
Känns som att jag haft tillräckligt med byggtrådar genom åren. Marknaden är mättad...En bild i galleriet kommer säkert upp 
För min skull?  Jag är inte mätt
Postad 08 March 2013 - 07:40
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
@ mange-w hur låter T+A DAC8 om du jämför mot tex hegel HD20 ??
Postad 08 March 2013 - 08:00
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Tips för den som vill åt en ruskigt billig H200 (12900 kr) (och som vanligt inte jag som säljer):
http://www.hifimagas...?annonsID=76093
Postad 08 March 2013 - 10:36
Unregistered1c5b3749
-
Unregistered1c5b3749
-
Lärjunge
-
-
379 inlägg
@ mange-w hur låter T+A DAC8 om du jämför mot tex hegel HD20 ??
Ingen aning kan inte jämföra dem mot varandra, men om du läser senaste Hifi och Musik är det en DAC test där DAC8 och Hegel´s HD25 finns med. Det kan ge en fingervisning om prestandan.
Postad 08 March 2013 - 10:51
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1687 inlägg
tack skall göra det, vad tycker du om dac'en då ??
Postad 06 April 2013 - 07:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Undrar vilken effekt Hegel H1 mk4 håller i 4ohm?Jag vet att den klarar minst 2x120 i 8 ohm, men hur stark är den egentligen?
Postad 06 April 2013 - 07:22
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Utan uppmätning vet du inte, men specifikationerna säger 2x200W så räkna med i stort sett en dubblering från vad du får ut i 8ohm.
Postad 18 April 2013 - 19:31
Whiskey16
-
Whiskey16
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Går i bas köpar tankar !
Velodyne DD 12 eller Rel G1 ? Känner att jag behöver lite mer Kött ... fysisk lågbas . Har ju fyra åttor på Infinity högtalarna och dom spelar musikaliskt snabbt och tight . En musikalisk och tight 12 el ev 15 med mycket muskler borde funka . Gillar soundet i både Velodyne och Rel basarna . Vad kör ni med ? och eller är det någon som har erfarenheter eller synpunkter på vilken jag borde välja . ( jag kör endast två kanal )
Postad 20 April 2013 - 00:19
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
En nybliven ägare av Hegel H200....och Dynaudio Contour S1.4. Låter riktigt bra tillsammans.
Har inte fått högtalarna än men har fått låna hem ett demopar, tills mina dyker upp i nästa vecka.
Lånade hem H200 förra helgen och körde den ihop med min Arcam DAC för 1990:- och kan
inte påstå att det lät sämre än med Hegels betydligt dyrare HD20 (kampanjerbjudande).
Då är ju frågan om det bara rör sig om inspelning och min stora fråga blir då, hur har ni
Hegel-ägare upplevt killnaden före och efter inspelningstiden?
Hur upplever ni att ljudet har förändrats?
Jag tyckte att det lät bättre förra helgen när jag lånade hem demo-exet, så mina
funderingar går ju givetvis ut på om det beror på DAC:en eller på att förstärkaren inte är
inspelad (inte heller HD20 givetvis). Ska tillägga att det är på samma högtalare jag spelar.
Skillnaderna är små, men jag upplever ljudet något stelare, kallare och eventuellt något
ljusare.
Hursomhelst så låter det fruktansvärt bra på i stort sett all sorts musik, både källa och genre.
Postad 20 April 2013 - 10:07
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
En nybliven ägare av Hegel H200....och Dynaudio Contour S1.4. Låter riktigt bra tillsammans. Har inte fått högtalarna än men har fått låna hem ett demopar, tills mina dyker upp i nästa vecka.
Lånade hem H200 förra helgen och körde den ihop med min Arcam DAC för 1990:- och kan inte påstå att det lät sämre än med Hegels betydligt dyrare HD20 (kampanjerbjudande). Då är ju frågan om det bara rör sig om inspelning och min stora fråga blir då, hur har ni Hegel-ägare upplevt killnaden före och efter inspelningstiden?
Hur upplever ni att ljudet har förändrats?
Jag tyckte att det lät bättre förra helgen när jag lånade hem demo-exet, så mina funderingar går ju givetvis ut på om det beror på DAC:en eller på att förstärkaren inte är inspelad (inte heller HD20 givetvis). Ska tillägga att det är på samma högtalare jag spelar.
Skillnaderna är små, men jag upplever ljudet något stelare, kallare och eventuellt något ljusare.
Hursomhelst så låter det fruktansvärt bra på i stort sett all sorts musik, både källa och genre.
Jag har precis som du ägt just H200 + HD20, för mig fungerade tyvärr inte det.. vart väldigt kallt och sterilt vilket gjorde att ljudet upplevdes väldigt olivligt.. Dock är lyssningsupplevelsen väldigt subjektivt och vi alla gillar olika. Men jag tror varjefall även om det kanske blir en skillnad när det använts några timmar att kombon kommer dra åt det kallare/ljusare hållet eller hur man nu vill uttrycket.. Arcam's elektronik, varjefall det jag kommit i kontakt med (har inte lyssnat på just DACen du haft hemma) men mitt intryck av deras prylar är att det är lite åt det varmare hållet vilket ger mig ett intryck av lite mera "liv"
Postad 20 April 2013 - 11:23
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Min upplevelse av HD20 är att den tillför värme och att den förmodligen är något färgad och inte neutral. Kör den ihop med Primare I32.
Postad 28 April 2013 - 20:04
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Det mest förnuftiga jag läst beträffande dac:ar är egentligen: att den mest blygsamma konstruktionen kostar under under en 500:- att tillverka.
Skillnaden mellan digitala källor vs. analoga är att om D/A omvandlingen är defekt så hörs det direkt via smatter, knäpp eller så har du inget ljud alls.
Jag har två st dac:ar. Musical Fidelity M1 och HRT Music Streamer 2. Den sistnämnda har jag på jobbet. Jag skulle sannolikt åka dit på blindtest när som helst i veckan, just för att skillnaderna är nästintill obefintliga mellan de två. Har även hört dyrare dacar från Music Hall för 10 000:- med samma resultat.
I efterhand så skulle jag idag inte lägga samma pengar som jag lagt på en dac tidigare, just för att man får inte så mycket mer för pengarna. Min M1:a använder jag hela tiden eftersom alla digitala källor är anslutna till tv:n. via HDMI. Jag matar sedan ut ljudet optiskt från tv:n till min M1:a. Jag tror knappt att jag får ut mer välljud ur min M1:a än min HRT-dac för en tredjedel så mkt pengar. Fördelen med M1:an är att den har flera ingångar.
Redigerat av Glidtassen, 28 April 2013 - 20:22.
Postad 09 June 2013 - 19:35
Unregistered7c1449d5
-
Unregistered7c1449d5
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Det mest förnuftiga jag läst beträffande dac:ar är egentligen: att den mest blygsamma konstruktionen kostar under under en 500:- att tillverka.
Skillnaden mellan digitala källor vs. analoga är att om D/A omvandlingen är defekt så hörs det direkt via smatter, knäpp eller så har du inget ljud alls.
Jag har två st dac:ar. Musical Fidelity M1 och HRT Music Streamer 2. Den sistnämnda har jag på jobbet. Jag skulle sannolikt åka dit på blindtest när som helst i veckan, just för att skillnaderna är nästintill obefintliga mellan de två. Har även hört dyrare dacar från Music Hall för 10 000:- med samma resultat.
I efterhand så skulle jag idag inte lägga samma pengar som jag lagt på en dac tidigare, just för att man får inte så mycket mer för pengarna. Min M1:a använder jag hela tiden eftersom alla digitala källor är anslutna till tv:n. via HDMI. Jag matar sedan ut ljudet optiskt från tv:n till min M1:a. Jag tror knappt att jag får ut mer välljud ur min M1:a än min HRT-dac för en tredjedel så mkt pengar. Fördelen med M1:an är att den har flera ingångar.
Intressant, jag upplevde förra helgen motsatsen då jag åkte ner till Lefflers Hifi och testade först att lyssna på Daft Punk - Random Access Memories med endast Hegel H300 och ett par Dynaudio Focus 160. Efter att ha lyssnat ett tag så kopplade vi på min HD20 med H300 i dacloop och ljudet fick sig ett rejält lyft. Är inte så bra att beskriva ljud i fack-termer men allting lät tydligare, basen blev fastare och djupare, mindre vass diskant. Så har man en HD20 och funderar på att den inbyggda dacen i H300 skulle vara bättre själv så kan jag bekräfta att så verkligen inte är fallet. Sen bytte vi HD20 mot en HD25 och fortsatte köra dacloopen, även här kunde vi höra skillnader, inte lika tydliga som första gången, men återigen så blev separationen? bättre och basen ännu mer detaljerad. Dock ska jag tillägga att skillnaderna var inte lika stora men HD25:an gav ljudet en väldigt behaglig klang och ett ljud som man inte ville vara utan. Jag provade hela tiden att köra med dacloop på och sen samma låt av, och varje gång så lät loopen bättre. Om det är inbillning eller hur det fungerar tekniskt vet jag inte men jag blev riktigt nöjd med ljudet. Slutade med att jag bytte in min HD20 och köpte både en H300 och en HD25. Ska bli spännande med nya leksaker =)
Redigerat av Unregistered7c1449d5, 09 June 2013 - 19:36.
Postad 09 June 2013 - 19:55
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Intressant, jag upplevde förra helgen motsatsen då jag åkte ner till Lefflers Hifi och testade först att lyssna på Daft Punk - Random Access Memories med endast Hegel H300 och ett par Dynaudio Focus 160.
Efter att ha lyssnat ett tag så kopplade vi på min HD20 med H300 i dacloop och ljudet fick sig ett rejält lyft. Är inte så bra att beskriva ljud i fack-termer men allting lät tydligare, basen blev fastare och djupare, mindre vass diskant.
Så har man en HD20 och funderar på att den inbyggda dacen i H300 skulle vara bättre själv så kan jag bekräfta att så verkligen inte är fallet.
Sen bytte vi HD20 mot en HD25 och fortsatte köra dacloopen, även här kunde vi höra skillnader, inte lika tydliga som första gången, men återigen så blev separationen? bättre och basen ännu mer detaljerad. Dock ska jag tillägga att skillnaderna var inte lika stora men HD25:an gav ljudet en väldigt behaglig klang och ett ljud som man inte ville vara utan.
Jag provade hela tiden att köra med dacloop på och sen samma låt av, och varje gång så lät loopen bättre. Om det är inbillning eller hur det fungerar tekniskt vet jag inte men jag blev riktigt nöjd med ljudet.
Slutade med att jag bytte in min HD20 och köpte både en H300 och en HD25. Ska bli spännande med nya leksaker =)
Det kommer alltid finnas folk som påstår att alla förstärkare och dacar låter likadant... låt dem hålls, inget är mer värt än ens egen upplevelse i hifi hobbyn, och i det stora hela, vad skulle det göra för skillnad om det var placebo? viktigaste är väl att man får den upplevelse man tycker motiverar priset man betalar  Grattis till ditt nyköp!
Postad 09 June 2013 - 23:00
Faprod
-
Faprod
-
Lärjunge
-
-
479 inlägg
Det ÄR definitivt skillnad. Jag har kvar både Arcam DAC och HD20 och har varvar dom lite för att se vilken jag föredrar i långa loppet. Har inga som helst problem att urskilja dom och det är för och nackdelar med båda.
Efter många, många timmars inspelning av både H200, HD20 och framförallt Dynaudio så har det släppt lite och det låter bättre och bättre för varje timme dom går. Helt underbar kombo....jättenöjd, än så länge.
F*n vore väl annars, för den summan man slängt upp för dessa skapelser. ;-)
Postad 10 June 2013 - 20:07
Unregistered7c1449d5
-
Unregistered7c1449d5
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Tjena boys and girls! Som utlovat så har jag slängt upp ett par bilder i mitt galleri på de nya leksakerna. Första intrycket är inte direkt behagligt men jag hade inte räknat med något annat heller =) https://www.minhembio.com/caoz/339630/
Postad 10 June 2013 - 21:33
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@caoz: Grattis till en fantastisk kombination! Har lyssnat många timmar på H300 tillsammans med HD20 (tyvärr fanns inte HD25 på den tiden). Är helt enig med dig om att den inbyggda d/a-omvandlare ligger en bra bit efter. Har alltid varit lite tveksam till dac-loopen från en teoretisk synvinkel, men eftersom jag faktiskt aldrig lyssnat på den skall jag hålla snattran. Hur som helst är den analoga delen av H300 en fantastisk integrerad förstärkare! Hoppas att du blir sjukt nöjd!
Postad 10 June 2013 - 21:43
Unregistered7c1449d5
-
Unregistered7c1449d5
-
Amatör
-
-
50 inlägg
@caoz: Grattis till en fantastisk kombination! Har lyssnat många timmar på H300 tillsammans med HD20 (tyvärr fanns inte HD25 på den tiden). Är helt enig med dig om att den inbyggda d/a-omvandlare ligger en bra bit efter. Har alltid varit lite tveksam till dac-loopen från en teoretisk synvinkel, men eftersom jag faktiskt aldrig lyssnat på den skall jag hålla snattran. Hur som helst är den analoga delen av H300 en fantastisk integrerad förstärkare! Hoppas att du blir sjukt nöjd!
Tack som fan! Angående dac-loopen, så skrev tidigare att mina kunskaper i el och ljud väldigt begränsade så går mest efter vad öronen hör =) Sen om det är placebo eller en faktiskt ljudförbättring ska jag låta vara osagt. Nu köpte jag ett par billiga begangnade Audioquest högtalarkablar för att se om det blir några skillnader mot Supra ply 3.4. Men som jag skrivit tidigare behöver verkligen H300 och HD25 många timmars inspelning innan det lossnar ordentligt.
Redigerat av Unregistered7c1449d5, 10 June 2013 - 21:43.
Postad 12 June 2013 - 14:46
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag tycker att det är roligt att ni vurmar för nya inköp: var och en blir salig på sin lott.Jag tillhör skaran som håller på med en lika tvetydig hobby "Vinylspelare" där också uppgraderingar kan få en att tänka: är det verkligen värt det? Sammanfattningsvis har jag ägt: Nuforce uDAC2, HRT Music Streamer 2, Musical Fidelity M1 DAC. Det är alltså tre st dac:ar som jag hunnit ställa mot varandra. Givetvis skiljer sig våra upplevelser av ljud, och andra faktorer påverkar: rummets akustik, kringutrustning, högtalare, val av musik mm. Men skillnaderna mellan dessa tre dac:ar har varit högst marginella, och jag kunde lika gärna gått bet i ett blindtest. Vi har inte längre en marknad som domineras av skivbolagen, vilket är ett resultat av fildelningen och streaming. Marknaden för dac:ar har därmed exploderat eftersom det mesta sköts via datorn idag och inte cd:n. Det ligger i varje försäljares natur att pocka på skillnader mellan produkter, annars vore det kontraproduktivt för dem själva. Jag har dock upplevt skillnader mellan: högtalare, förstärkare, vinylspelare. Även om jag tjänar lite mer pengar än när mitt hifi-intresse började ta form så vill jag alltid vara säker. Att lägga över 10 000:- på vad som egentligen kan var placebo, känns som ett ovisst resultat? Vad jag fått lära mig beträffande dac:ar är att de klockar om en signal, men korrigerar förutsatt att det finns givna fel. Visst vore det ironiskt om en intern dac i en vanlig receiver från ett av Elgigantens utbud skulle prestera likvärdigt med en Hegel DAC tredubbla pengarna?
Redigerat av Glidtassen, 12 June 2013 - 14:56.
Postad 12 June 2013 - 16:02
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag tycker att det är roligt att ni vurmar för nya inköp: var och en blir salig på sin lott.
Jag tillhör skaran som håller på med en lika tvetydig hobby "Vinylspelare" där också uppgraderingar kan få en att tänka: är det verkligen värt det?
Sammanfattningsvis har jag ägt: Nuforce uDAC2, HRT Music Streamer 2, Musical Fidelity M1 DAC. Det är alltså tre st dac:ar som jag hunnit ställa mot varandra. Givetvis skiljer sig våra upplevelser av ljud, och andra faktorer påverkar: rummets akustik, kringutrustning, högtalare, val av musik mm.
Men skillnaderna mellan dessa tre dac:ar har varit högst marginella, och jag kunde lika gärna gått bet i ett blindtest.
Vi har inte längre en marknad som domineras av skivbolagen, vilket är ett resultat av fildelningen och streaming. Marknaden för dac:ar har därmed exploderat eftersom det mesta sköts via datorn idag och inte cd:n. Det ligger i varje försäljares natur att pocka på skillnader mellan produkter, annars vore det kontraproduktivt för dem själva.
Jag har dock upplevt skillnader mellan: högtalare, förstärkare, vinylspelare.
Även om jag tjänar lite mer pengar än när mitt hifi-intresse började ta form så vill jag alltid vara säker. Att lägga över 10 000:- på vad som egentligen kan var placebo, känns som ett ovisst resultat?
Vad jag fått lära mig beträffande dac:ar är att de klockar om en signal, men korrigerar förutsatt att det finns givna fel. Visst vore det ironiskt om en intern dac i en vanlig receiver från ett av Elgigantens utbud skulle prestera likvärdigt med en Hegel DAC tredubbla pengarna?
Kanske inte rätt tråd men tänkte bara göra en liten kort feedback på hur min resa med dacar varit.Har ägt:Project USB boxStello DA100 SignatureXindak DAC5 Hegel HD20Danish audio Design dac10Min första DAC var en Project usb box som jag hade ganska länge, upplevde väl då att ljudet lät helt okej och eftersom detta forum bla talade emot att en dac egentligen kunde göra någon skillnad så tänkte jag inte så mycket på den, När jag sedan kört med min bladelius Tyr en tid så kunde jag aldrig fatta hur folk kunde skriva att den var bra på bas eller något då jag aldrig kunde märka någon skillnad från vad jag fick ut av min tidigare naim nait 5i som jag hade innan med samma dac..En dag fick jag dock för mig att köpa en ny DAC och vart då att jag köpte en Stello DA100 signature, utan några direkta förhoppningar..Dock hände det mycket som jag inte ens skulle kunnat föreställa mig då jag var helt inställd på att dem på diverse forum som påstod att inte DACar gjorde någon större skillnad var dem personerna man borde lyssna på. Men precis plötsligt fick jag enorm bas och attack som jag aldrig skulle kunnat föreställa mig, Röster lät även mycket mer "maffiga" och hela upplevelsen när jag lyssnade på musik upplevdes sagolik mot vad jag upplevt tidigare. Efter att läst runt lite så verkade det som mycket det jag upplevt var en benämning på "varmt ljud" och då jag även läst att rör skulle ge ännu varmare ljud så vart det att jag gick vidare på Xindak DAC5 som har rörbaserad utgång. Med stora förhoppningar och tro om att ljudet nu skulle få en riktigt varm karaktär vart jag dock väldigt chockad då ljudet vart raka motsatsen, jag kunde inte längre känna det där livet i musiken som Stellon gav mig, utan det vart ganska hårt och torrt istället.. Djupbasen var som bortblåst och nu lät det nästan likadant som min Project usb Box igen.. Körde massor A/B jämförelser i en vecka och kunde konstatera att ljudet skiljde sig mycket till stellons fördel.Allright, eftersom jag i detta läget införskaffat mig en hegel H200 så tänkte jag att med en Hegel HD20 DAC kan det väl knappast bli optimalare, iallafall inte om man skall förlita sig på alla goda omdömen om denna DAC. Denna DAC målade ut ljudet ganska likt upplevelsen som jag hade med stellon, men istället för att göra rösterna maffiga och stora upplevdes dem istället ganska tunna och sterila, dock vid A/B lyssning så kunde man höra mycket mer instrument och små ljud (läppar som öppnas, fingrar som små snuddar strängar etc) Det kändes här som det kom fram så mycket mer ljud ur inspelningarna än vad man tidigare lyckats höra på både gott och ont, dock föll aldrig den DACen mig i smaken då jag inte tyckte den heller kunde framföra musiken så livligt som Stellon kunde vid A/B lyssning.Efter lite internetreserarch så kom jag in på att börja läsa om en dansk kille som heter Ole Nielsen som enbart tillverkade DACar, all info om detta gjorde att jag var riktigt sugen på att testa något av det han tillverkat så jag kom över en Danish Audio Design DAC10 som har separat PSU samt även en Kapacitatorbank som man kopplar mellan PSU och själva DACen. Här kände jag igen karaktären som Stellon ger, rösterna känns ganska mäktiga och kraftfulla och upplevs som dem verkligen träder ur högtalarna och låter dem försvinna helt ur ljudbilden. DaD Dacen återger alla små detaljer som annars är svåra att tyda precis som Hegel Dacen gör, Den största skillnaden jag upplevt på denna DAC jämfört med dem andra är dock att man får en helt annan dynamik, känns som hela högtalaren trycker allt vad den orkar oavsett volym, det upplevs aldrig som ljudet blir otydligare även fast man har väldigt låg volym utan hela ljudbilden upplevs dynamisk konstant. Det sistnämnda har förmodligen med att göra att utsignalen ska vara riktigt stabil hela tiden pga kapacitatorbanken som ser till att man alltid har jämn strömmatning. Det sägs även att DaD kör högre spänning på signalen samt inte använder sig av störningsreducerande kretsar som bromsar. Men vad vet jag, jag kanske slösat bort åtskilda timmar i mitt liv på att "få för mig saker". Det är väl vad många på detta forum resonerar som enda möjliga till mina upplevelser.
Postad 12 June 2013 - 17:13
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
1. Var och en blir salig på sin lott. Med detta menar jag: oavsett placebo eller verklig skillnad, om du känner att du gjort rätt val så kan du skatta dig lycklig. 2. Subjektivitet: Ingen annan kan bevisa eller knäppa dig på näsan och hävda vem som har fel resp. rätt. 3.Konstruktörernas incitament: Finns det skäl för varför mängder av elektronikfirmor spottar ur sig dussintals dac:ar. - Yes, of course! Självklart försöker firmorna kränga sina produkter och hänvisa till all världens måleriska liknelser för underbara ljudbilder. När jag skriver försöker jag hitta en ödmjuk ton, och jag hoppas att det framgår av mina resonemang. Men enligt min egen mening så tillför en ny dac sannolikt lika mkt som en "ommöblering av vardagsrummet i jakten på en annorlunda klang". Det sistnämnda är både billigare och kräver inte heller att man lämnar hemmet. Nu skall jag sätta mig och lyssna på Musical Fidelity's M1 genom min MacBook Pro. Hoppas att ni finner vad ni söker i tråden, även jag är såld på Hegels produkter.
Redigerat av Glidtassen, 12 June 2013 - 17:15.
Postad 12 June 2013 - 20:59
Unregistered7c1449d5
-
Unregistered7c1449d5
-
Amatör
-
-
50 inlägg
1. Var och en blir salig på sin lott. Med detta menar jag: oavsett placebo eller verklig skillnad, om du känner att du gjort rätt val så kan du skatta dig lycklig.
2. Subjektivitet: Ingen annan kan bevisa eller knäppa dig på näsan och hävda vem som har fel resp. rätt.
3.Konstruktörernas incitament: Finns det skäl för varför mängder av elektronikfirmor spottar ur sig dussintals dac:ar. - Yes, of course! Självklart försöker firmorna kränga sina produkter och hänvisa till all världens måleriska liknelser för underbara ljudbilder.
När jag skriver försöker jag hitta en ödmjuk ton, och jag hoppas att det framgår av mina resonemang. Men enligt min egen mening så tillför en ny dac sannolikt lika mkt som en "ommöblering av vardagsrummet i jakten på en annorlunda klang". Det sistnämnda är både billigare och kräver inte heller att man lämnar hemmet.
Nu skall jag sätta mig och lyssna på Musical Fidelity's M1 genom min MacBook Pro. Hoppas att ni finner vad ni söker i tråden, även jag är såld på Hegels produkter.
Upplever inte din ton något annat än ödmjuk och jag är imponerad av sakligheten i diskussionen även fast vi diskuterar någonting väldigt subjektivt och abstrakt där det lätt hettar till. Min resa mot Hegel börjar med en dag då sackade min H/K AVR7300 ihop. Den köptes för att driva ett par Infinity Alpha 50 i begynnelsen av mitt HiFi-intresse. Under denna tid hade jag hunnit byta ut mina Alpha 50 mot ett par Monitor Audio GS60. Naturligtvis så hade inte H/K:n riktigt den kraft för att driva dessa högtalare när jag spelade högt utan det blev vasst och obehagligt. Så jag experimenterade lite och köpte till en Velodyne DD-12, delade GS60 mellan 40-60 hz och vips lät det väldigt mycket bättre när H/K:n inte behövde inte arbeta lika hårt och allt var frid och fröjd. Förutom att den gick sönder =) Så under den tiden jag skickade den på reparation testade jag att driva mina högtalare med med Rotel för/slutsteg-kombo, vincent-slutsteg, en Advance Acoustics integrerad. Inget var för mig dock en tillräckligt stor uppgradering mot min H/K tyckte jag lämnade tillbaka allt. H/K:n kom tillbaka och jag märkte att minnet spelade mig spratt, nu lät den sorgsen och uttråkad så jag sålde den ilsnabbt och skaffade tillbaka AA som ändå var specad 2x200 i 8 ohm. Och wow, urkraften som fanns där tillät mig verkligen att spela i de höga volymer jag uppskattar utan att jag behövde dela högtalarna. Så länge var allt frid och fröjd. Tills jag hörde talas om HD10 och HD20 och vad de kunde göra för ljudet och var nyfiken om det verkligen gick att göra så mycket mer. Och de kunde verkligen skapa ett gung och en mjukhet i musiken som jag inte visste att jag saknat. En dag så fick jag ett bra bud på min AA och skickade iväg den. Inget nytt införskaffades och intresset svalnade av i ca ett år tills min vän behövde att jag tog hand om hans Onkyo 609. Jag var naturligtvis tvungen att testa hur den fungerade i min anläggning och döm till min förvåning så tyckte jag att det lät bra! Av en slump så skulle en annan vän uppgradera sin anläggning så jag köpte hans gamla 805 billigt och detta lät faktiskt ännu bättre än 609:an. Under hela denna resa så hade jag flyttat alla mina prylar till vardagsrummet där vi har många många mjuka stora soffor och tänkte att dessa "käkade" upp all bas när jag spelade utan DD-12an. Så jag satt där och hade glömt bort hur mycket tryck och vilket djup GS60 kunde leverera och var fascinerad hur en reciever för 5000 kr kunde spela minst lika bra som min AA för 15 loppor som endast var byggd för två kanaler. Men uppgraderingsdjävulen hade vaknat, nu hade jag sparat ihop tillräckligt med pengar för att göra en seriös uppgradering, så jag åkte till Lefflers för att lyssna på H300:an som hade blivit rosad och verkade ha allt jag letade efter. Och mycket riktigt, den spelade skjortan av det jag hade hemma, så jag bytte in min HD20 och det var först då, när jag kom hem som jag förstog vilket underverk den gjorde med både 609:an och 805:an. Allt lät bara skräp utan den. Spotify som jag hade blivit förvånad över bra det lät, blev helt plötsligt olyssningsbart - skräningt och vasst. Så under den veckan jag väntade på mina nya prylar så förstog jag verkligen hur mycket en extern dac betyder för helheten och alla som funderar på en uppgradering av förstärkeri, högtalare osv bör prova med en dac först, den kan verkligen vara det som gör magi med din elektronik och vara den länken mellan enheterna som du alltid letar efter men aldrig hittat. Beträffande H300:an, idag har jag svårt att höra om min DD-12 är på eller av för den får verkligen min GS60 att spela så sjukt bra. Nu måste jag kalibera om den så att den bara skjutsar på lite extra i de lägsta hz:en, men den är nästan överflödig, helt sagolikt! Blev lite långt, men hoppas det inspirerar någon att testa en HD11 eller en HD25 =)
Redigerat av Unregistered7c1449d5, 12 June 2013 - 21:04.
Postad 13 June 2013 - 08:49
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@caoz:
Tack för att du delade med dig av din historia. Riktigt kul läsning! Hoppas att du kommer att få många bra stunder med din nya uppsättning. Och jämför för guds skull inte med HD25+P20+H20... ;-)
@glidtassen:
Tycker alltid att du har haft en otroligt ödmjuk och tolerant ton i dina inlägg. Hatten av för det! Våra upplevelser av ljud är precis som du säger otroligt subjektiva, men likafullt är det otroligt intressant att ta del av andras upplevelser. Personligen upplever jag det mycket lättare att ta del av en upplevelse som beskrivs på ett ödmjukt tonläge än kommentarer av typen "Yamaha XXXX är det bästa alternativet för situation YYYY" utan ytterligare fördjupning.
Redigerat av ljudvåg, 13 June 2013 - 08:50.
Postad 13 June 2013 - 08:53
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@caoz:
Det är otroligt hur kort minnet är m a p ljudupplevelser. Får mig att fundera på om det verkligen är vettigt att ha en anläggning på över 100k i vardagsrummet. Om jag säljer den och väntar ett par veckor så kan jag troligen stoppa in en anläggning på 20k och tycka att den låter bättre ;-) Frågan är bara om medvetenheten om detta innebär att det inte kommer att fungera då jag innerst inne vet med mig att den nya anläggningen borde vara sämre :-S
Hur som helst påvisar du ju tydligt problemet med jämförelser baserade på minnet. Vill man göra en någorlunda trovärdig jämförelse bör det i a f ske i samma rum och anläggning vid samma tidpunkt. För mig går det dock ofta åt andra hållet. Om jag gillade det ursprungliga ljudet bygger jag ofta upp en minnesbild av att det låtit ännu bättre. Även mycket bättre (om det nu finns något sådant) anläggningar får då svårt att konkurera. Det händer inte så sällan att jag blir besviken när jag någon vecka senare hör samma anläggning igen.
Borde verkligen sluta med den här hobbyn.... :-P
Redigerat av ljudvåg, 13 June 2013 - 08:59.
Postad 13 June 2013 - 13:15
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Problemet med den här hobbyn är att det alltid kan bli bättre. Alltid. Det finns inget slut. Och det är komplicerat också. Akustik, högtalare, elektronik. Kvalitet på inspelningar. Neverending story.
Men det är ändå roligt, av någon anledning. Kunde jag gå tillbaka till tiden då jag var lycklig när jag bara ställde upp högtalarna mot väggen och inte använde mig av måttband eller höll på att vinkla in högtalarna så kanske jag hade gjort det...
Postad 13 June 2013 - 13:33
Kimme
-
Kimme
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag har nyligen börjat ”bygga ett nytt system” bestående av B&W 600 serien och nyligen fick jag även hem mitt nya Rotel steg till frontarna och är än sålänge väldigt nöjd. Men finns säkert mycket andra godsaker i samma prisklass. Hur som helst så är Hegel som ni förstår inget som står på inköpslistan nu när jag snart är klar med mitt nya system och deras produkter är nog även något utanför min budget. Men som säkert många andra skummar jag igenom trådar här fast jag inte har något direkt intresse av kanske just precis den produkten/frågorna som tråden avser. Men jag läser gärna ändå för det är roligt att bekanta sig med andra märken än man själv har eller produkter som är lite över sin egen budget. Men den roligaste läsningen är när fler som har haft ungefär samma produkter diskuterar och beskriver deras upplevelser och intryck. I en del trådar så finns det mer ”värme” än andra, naturligtvis beroende på vilka som deltar och hur ödmjuk man är i sitt sätt att beskriva sina upplevelser. Hittade till denna tråden för några veckor sedan och har sedan dess följt den med intresse just tack vare den trevliga stämningen och intressanta diskussioner från er i tråden. Ni diskuterar en hel del intressanta saker, t.ex. om anläggningen låter bättre efter den varit på en stund. Innan jag läste er diskussion så har jag faktiskt upplevt det som att min egen anläggning låter bättre efter den har varit på någon halvtimme – timme. En annan sak jag också reagerat över är att om man dragit ur sladdarna för t.ex. risk för åska (har normalt allt på standby) så tar det också en stund innan allt låter som det brukar. Om det verkligen är så eller om det bara är hjärnspöken är såklart omöjligt att säga men ändå intressant. Skulle kunna vara så enkelt att man blir van vid volymen efter en halvtimme eller så och sedan höjer lite till och därmed tycker det låter bättre. Finns flera andra intressanta uppslag här i tråden, hör man verkligen skillnad på olika DAC eller olika förstärkare/slutsteg? Det finns några medlemmar här som efter blindtest menar att sålänge en förstärkare/slutsteget inte skickar en distad signal pga brist på ren effekt så kan man inte höra skillnad på olika slutsteg. Medans andra menar att det gör enorm skillnad. Jag har inte själv gjort några blindtester och har heller inte ännu någon enorm erfarenhet av olika system. Men hela tiden växer ju erfarenheten eftersom hobbyn växer allt mer hela tiden. Kan mycket väl tänka mig att mycket är placebo. Är en produkt mycket dyrare än en annan är det nog lätt att tycka den låter mycket bättre för att det ”måste” vara så. Samtidigt är jag ganska övertygad om att det går att höra skillnad på t.ex. olika slutsteg men att det inte nödvändigtvis betyder att dyrast är bäst. @caoz: Det är otroligt hur kort minnet är m a p ljudupplevelser. Får mig att fundera på om det verkligen är vettigt att ha en anläggning på över 100k i vardagsrummet. Om jag säljer den och väntar ett par veckor så kan jag troligen stoppa in en anläggning på 20k och tycka att den låter bättre ;-) Frågan är bara om medvetenheten om detta innebär att det inte kommer att fungera då jag innerst inne vet med mig att den nya anläggningen borde vara sämre :-S
Det här med att ljudminnet är kort är också det intressant. När jag lånade hem olika högtalare inför mitt senaste köp så märkte man hur kort det är. Var lite knöligt att byta kablarna bakom ena högtalaren i hörnet och det gick nog några få minuter mellan bytena och det var med vissa låtar svårt att direkt säga att den ena var bättre än den andra. Om vi tar ett litet påhittat exempel nedan på 3 olika system (5.1 för film och även lite musik) System: 1. Pris – 10 000 :- (Högtalare 5.1 system för cirka 7000:-Reciever för runt 3000) 2. Pris – 30-40 000 :- 3. Pris – 80 000 :- Man borde ganska lätt kunna höra skillnad mellan system 1 & 2 även med lite längre paus mellan lyssningarna. Men säg att man har system 2 och funderar på att uppgradera till system 3. Jag tror (rätt eller fel?) att det är svårare att höra skillnad mellan dem än i första exemplet. Ber om ursäkt att mitt inlägg inte handlar om Hegel och hoppas ni inte tycker det blev för rörigt. Samtidigt vill jag passa på att tacka alla för denna trevliga tråd.
Postad 13 June 2013 - 16:35
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Lagen om den avtagande nyttanJag är övertygad om att forumet vimlar av understimulerade medlålders män, däribland mig själv. Därför förekommer också tröstshopping i ganska stor utsträckning. För mig gäller oftast måttot: det skall vara tungt, kosta massor och gärna blänka samtidigt. Efter att jag kopplat upp min Hegel H1mk4 med min enklare Dynaudio DM 2/6 inser jag redan där att jag har en anläggning som överskuggar många av mina bekantas. Men jag äger även ett par Focus 140. Faktum är att med Hegel H1:an så får mina DM så pass mycket effekt och bra signalbehandling så jag inte ens saknat mina större stativare. I många fall tror jag att man skulle kunna skapa bättre förutsättningar för välljud bara genom att avsätta en tredjedel av ett planerat inköp av exempelvis en förstärkare.Ponera att ni blir sugna på en Hegel H300, men tar istället en tredjedel och avsätter på: möbler, akustiska förbättringar, snygga textilier osv. Min anläggning har aldrig låtit likadant i olika lägenheter, rent logiskt beror detta på akustiska förutsättningar.
Redigerat av Glidtassen, 13 June 2013 - 16:37.
Postad 13 June 2013 - 20:38
Unregistered7c1449d5
-
Unregistered7c1449d5
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Det här med att ljudminnet är kort är också det intressant. När jag lånade hem olika högtalare inför mitt senaste köp så märkte man hur kort det är. Var lite knöligt att byta kablarna bakom ena högtalaren i hörnet och det gick nog några få minuter mellan bytena och det var med vissa låtar svårt att direkt säga att den ena var bättre än den andra.
Om vi tar ett litet påhittat exempel nedan på 3 olika system (5.1 för film och även lite musik) System: 1. Pris – 10 000 :- (Högtalare 5.1 system för cirka 7000:-Reciever för runt 3000) 2. Pris – 30-40 000 :- 3. Pris – 80 000 :-
Man borde ganska lätt kunna höra skillnad mellan system 1 & 2 även med lite längre paus mellan lyssningarna.
Men säg att man har system 2 och funderar på att uppgradera till system 3. Jag tror (rätt eller fel?) att det är svårare att höra skillnad mellan dem än i första exemplet.
Ber om ursäkt att mitt inlägg inte handlar om Hegel och hoppas ni inte tycker det blev för rörigt.
Samtidigt vill jag passa på att tacka alla för denna trevliga tråd. 
Om jag får gissa så tror jag man hör större skillnad mellan system 1 och 2 än 2 och 3. Men det finns säkerligen många undantag. Lagen om den avtagande nyttan
Jag är övertygad om att forumet vimlar av understimulerade medlålders män, däribland mig själv. Därför förekommer också tröstshopping i ganska stor utsträckning. För mig gäller oftast måttot: det skall vara tungt, kosta massor och gärna blänka samtidigt.
Efter att jag kopplat upp min Hegel H1mk4 med min enklare Dynaudio DM 2/6 inser jag redan där att jag har en anläggning som överskuggar många av mina bekantas. Men jag äger även ett par Focus 140. Faktum är att med Hegel H1:an så får mina DM så pass mycket effekt och bra signalbehandling så jag inte ens saknat mina större stativare.
I många fall tror jag att man skulle kunna skapa bättre förutsättningar för välljud bara genom att avsätta en tredjedel av ett planerat inköp av exempelvis en förstärkare.Ponera att ni blir sugna på en Hegel H300, men tar istället en tredjedel och avsätter på: möbler, akustiska förbättringar, snygga textilier osv. Min anläggning har aldrig låtit likadant i olika lägenheter, rent logiskt beror detta på akustiska förutsättningar.
Jag är beredd att hålla med dig att om man lade pengar på att förbättra akustiken i rummet så skulle det troligtvis ge större förbättringar för mindre pengar, men du måste samtidigt veta vad du håller på med. Elektroniken är enklare att bara sätta ihop och "köra". Sen får man inte glömma att många inte har ett speciellt rum för sitt intresse utan kan som i mitt fall just nu bestå av ett vardagsrum med allt vad det innebär för resten av familjen. Angående ditt kombo med h1mk4 och focus 140 så testade jag just h300+hd25+focus 160 och det var otroligt vilken botten man kunde få ur ett par stativare - men det går verkligen inte att jämföra mot GS60:n. Sen betyder det verkligen inte att den högtalaren passar för alla.
Postad 13 June 2013 - 22:26
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Jag är övertygad om att forumet vimlar av understimulerade medlålders män, däribland mig själv.
Vissa av oss har inte nått medelåldern helt ännu.... sådeså! ;-)
Postad 14 June 2013 - 17:16
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Well, well - You're getting there, you're getting there ha, ha.
Postad 22 June 2013 - 13:45
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Om jag får gissa så tror jag man hör större skillnad mellan system 1 och 2 än 2 och 3. Men det finns säkerligen många undantag.
Jag är beredd att hålla med dig att om man lade pengar på att förbättra akustiken i rummet så skulle det troligtvis ge större förbättringar för mindre pengar, men du måste samtidigt veta vad du håller på med. Elektroniken är enklare att bara sätta ihop och "köra".
Sen får man inte glömma att många inte har ett speciellt rum för sitt intresse utan kan som i mitt fall just nu bestå av ett vardagsrum med allt vad det innebär för resten av familjen.
Angående ditt kombo med h1mk4 och focus 140 så testade jag just h300+hd25+focus 160 och det var otroligt vilken botten man kunde få ur ett par stativare - men det går verkligen inte att jämföra mot GS60:n. Sen betyder det verkligen inte att den högtalaren passar för alla.
Yeah, har inte hört H300 än.Men om den påminner eller är bättre än Hegel H200 så får man verkligen välljud. Det är inte så stora skillnader mellan H100 och H200 ljudmässigt. Jag tycker att H200 hanterar botten på ett aningen bättre sätt. Problemet för mig är att jag inte har ett boende där jag kan låta anläggningen spela ut ordentligt. Om man väl skall lägga dessa pengar så har man en fördel om man bor bra eller har förlåtande grannar.
Postad 29 July 2013 - 10:54
Whiskey16
-
Whiskey16
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
En uppdatering då ! Bytte ut min Hd 20 mot Hd 25 och jäklar vilken skillnad det blev . Svårt att förklara men ljudet blev enligt min mening mer levande och naturtroget . Mer luft mellan instrument och lite mindre ett analys redskap . Känns lite som att bitarna fallit på plats . Det är så här det ska låta . Det blev också en Rel bas ( Rel -528 SE ) en 528 fast med G1 bas . Efter ett par mån inspelning så är jag super nöjd . Spelar bra ihop med mina Infinity och ger ett mycket stadigare bottendrag . Har inte testat rellens begränsningar , men spelar allt jag matar den med bravur . Ang uppvärmning som tas upp tidigare i denna tråd så märker jag en klar skillnad om systemet får stå på över natten eller över helgen som det brukar bli hemma hos mig . Dom största skillnaderna jag märker är bättre separation och mer dynamik . Har ju snarlikt system som Ljudvåg tror jag att det var och han hör å andra sidan ingen större skillnad . Jag tror att det är som med kablar att vi hör olika och lyssnar olika . Sedan spelar säkert rummet , högtalare och ström in . Ta en testpanel tex med samma förutsättningar vissa hör skillnad och vissa inte . Sedan tror jag att jag vill höra skillnad och då gör det .:-)
Postad 29 July 2013 - 12:12
Whiskey16
-
Whiskey16
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Lite info om mitt andra system som jag har i köket.....! Ville inte ha tränings cykeln i fin rummet , så det fick bli i köket . Jag sitter ca en och en halv timma och tränar varje dag och då måste man ha något att lyssna på . Började med en liten radio från clas ohlson och den dög väl i ca en vecka . Bytte till ett Micro system med cd och separata högtalare . Nu låter det bra ! . Har ju ett Hegel system i finrummet som låter gudomligt så jag kanske ska tweka köks systemet lite så att det låter bättre  . Jaha var det slutade kan ni se på bilderna . En Arcam solo mini som drive via supra y-link till ett par Xtz-AP 100 . Jag bi ampar ( efter råd från xtz ) varje steg i stället för bryggat . 120 watt i stället för 300 men mycket mindre brus mm . Chord Oddyse högtalarkablar till Yamaha soavo 2 . Supra ström skena och kablar . Diy stativ ( Ikea Lack hylla 120 cm ) samt lite spackel och färg . Fast stativen är ca 125 cm höga så blev dom väldigt stabila . Högtalarna står på Sonic design kuddar och stativen på Proson stabilizers . Stereobänken är ett Lack toalettbord från Ikea . Rel T5. Hmm skulle ju bara tweka lite  . Känner någon igen sig ? eller är det bara jag!?. Ursäkta att det är så komprimerat , men det är något knas med webben så vissa funktioner funkar ej .
Redigerat av Whiskey16, 30 July 2013 - 06:56.
Postad 29 July 2013 - 12:26
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Lägg istället fokus på att möblera och inreda lägenheten korrekt. Att betala för möbler, gardiner soffa som man önskar gör både mkt för det estetiska såväl som välljudet. Min anläggning har låtit annorlunda i alla rum som den stått i. Att betala pengarna för Hegels finare dac:ar tycker jag inte är värt. De små skillnaderna som man upptäcker via en ny dac åstadkommer man oftast gratis bara genom att flytta runt lite möbler i lägenheten. Om jag lade över 15 000:- på akustiska förbättringar: tavlor, diffusorer, absorbenter så skulle nog resultatet skina mer i slutändan. Länk för absorbenter
Redigerat av Glidtassen, 29 July 2013 - 12:30.
Postad 29 July 2013 - 13:45
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Har du fixat några absorbenter ännu, Glidtassen?
Postad 29 July 2013 - 14:31
Whiskey16
-
Whiskey16
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Klokt skrivet Glidtassen ! Mycket kan vinnas genom små enkla förändringar . Ta fas vändning rätt som ett exempel . En annan STOR förändring jag gjorde var att slänga ut kärringen , det medförde ett MYCKET tystare rum  . Försökte även att tysta vitrinskåpen men det blev aldrig riktigt tyst , så även dom är nu omplacerade . Jag har mixtrat och testat möblering , dämpning och diffusering och börjar väl bli rätt nöjd nu . Olika rum / system har ju naturligtvis olika förutsättningar . Bor i en gammal 30 tals trä kåk och slipper därmed betongväggar och mycket av reflektioner som det brukar medföra . Ett billigt alternativ till dämptavlor som jag provat med gott resultat är fyrkantiga undertaks plattor ca 60 gånger 60 och 5cm tjocka ( finns även 2-3 cm tror jag ) . Matrialet är målat typ tunn spackel på ena sidan samt dämp matriel på andra . Ni vet nog vad jag menar , det sitter ju sådana på nästan alla kontor . Har man tur som jag att taket ska bytas så att man kan komma över dom gratis är ju det det bästa , annars så kostar dom inte många kronor hos en takläggare . Spillbitar blir alltid över . Sedan kan man ju som jag måla på dom eller klä in dom med ett tyg . Ett par distanser på baksidan gjorda av vp rör och så vips har man en enkel billig dämplatta . Stora blommor med kraftiga blad funkar alldeles utmärkt som diffusering . Har inte mätt mitt rum utan går bara efter hörsel och som glidtassen skrev möblera och testa .
Postad 29 July 2013 - 15:23
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har planer på absorbenter, men har ännu inte valt ett motiv. Eftersom jag fotar mkt själv så vill jag att bilderna skall vara perfekta. Det måste även vara motiv som fungerar i rummet. Jag tror att ett estetiskt fungerande rum även förstärker upplevelsen av ljud och musik.
Postad 29 July 2013 - 18:08
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Whiskey, en absorbents porösa material ska vara täckt med något som släpper igenom ljud, exvis tunt tyg. Om det är målat på så försvinner den effekten. Det kan vara önskvärt att göra så om man vill ha reflektioner i övre registret kvar, vilket jag sett vissa akustiker göra i taket exempelvis, men för sidoreflektioner så är det osannolikt att man vill ha störande reflexer i övre registret.
Träkåk låter som att du har goda förutsättningar till schysst bas i alla fall, men förstareflexer så är det snarare runt 200hz och uppåt som är önskvärt att antingen absorbera eller diffusera, och trä reflekterar det alldeles utmärkt.
Redigerat av XavierJH, 29 July 2013 - 18:10.
Postad 29 July 2013 - 21:14
ljudvåg
-
ljudvåg
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
@Whiskey16:
Kull att höra om din jämförelse av HD20 och HD25. Jag har ännu inte haft möjlighet att lyssna på dem tillsammans, så det är extra kul att få höra synpunkter från någon som inte tjänar pengar på att jag väljer HD25 framför HD20... Tack för att du delar mid dig av dina upplevelser!
Som du säger så har jag inte hört någon större skillnad på om slutsteget stått på ett tag eller inte. Jag stänger av steget varje natt och har inte märkt någon skillnad på hur det låter på morgonen eller kvällen. D/A-omvandalren är däremot på dygnet runt så det är ju tänkbart att jag skulle kunna höra skillnad om jag lät hela systemet kyla ned. Är dock svårt eftersom jämförelsen bygger på mitt minne och det är lätt att lura sig själv (åt båda hållen). Att jag inte upplever någon skillnad betyder inte att det inte är någon skillnad, bara att jag inte känner mig säker på om jag hör någon skillnad eller ej.
Däremot kan jag berätta att jag nyligen lånat hem ett P20 steg. Det blev en otrolig skillnad från att dra d/a-omvandlaren direkt in i slutsteget. Ljudet blev mer fokuserat, separationen bättre och ljudbilden både bredare, djupare och mer realistisk. Lite natt-och-dag-upplevelse över det hela. Jag har under en tid stört mig på att stereobilden inte varit 100% fokuserad. Jag har upplevt att röster och instrument svajat lite som ett norrsken i ljudbilden. De är extremt närvarande, men inte helt fastnålade på sin position. Med P20 var det slut på det problemet. Det var däremot inte bara positiva förändringar. Det ökade djupet i ljudbilden resulterade ibland i att instrumentslingor som förut var tydliga och klara hamnade så långt i bakgrunden att de blev svåra att urskilja från allt annat. I vissa fall blev även sångaren så pass "nedprioriterad" i ljudbilden att jag fick skruva upp till obehaglig volym för att tydligt höra sången. Känns underligt att ett försteg kan resultera i att det låter som en helt annan mixning (kan inte förklara det), men det var vad jag upplevde. Skulle dock, över lag, säga att det är bortkastade pengar att köra H20 + HD25 utan ett vettigt försteg. Frågan är bara hur jag skall kunna motivera att lägga ut ytterligare 20 tkr på stereon just nu. Någon som har ett tipps på ett prisvärt förstegsalternativ till H20?
(Känner för övrigt väl igen mig i din berättelse om köks-systemet...)
Postad 29 July 2013 - 21:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Well, well. Men skall man inte prioritera den själsliga upplevelsen framför den analytiska? Jag vill inte att mitt musikintresse skall bli sekundärt bara för att jag är besatt av ljud.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|