Nu har det hänt lite grejor på hembiofronten , nu är huset under renovering , så i det rummet som anläggningen var i innan har det nu blivit kök och det innebar att riggen fick flyttas till ett annat rum.
Rummet som den sitter i nu har samma mått på bredden och höjden men det är bara cirka 3 dm längre än det är brett , det är kanske inte dom bästa förutsättningarna rent ljudmässigt men det får jag svälja.
I det förra rummet så kunde inte riggen sitta i mitten på grund av hur det såg ut men nu i det nya rummet så är allt noga uppmätt och tv o center sitter i mitten av rummet och frontarna har samma mått från sidoväggarna.
Jag passade även på att investera i ytterligare en subb så nu har jag 2st fram och en bak , alla 3 är SVS PC 2000 dock med den skillnaden att den nya har DSP det har inte dom som står där framme.
Brorspågen som är elektriker har dragit in ny ström till rummet som då fick en egen separat säkring bara till anläggningen och då fick ju det nya köket också ny ström och i framtiden ska all ström bli ny när renoveringen fortskrider, hela huset kommer kommer att bli omändrat.
Alla gamla högtalarkablar blev kasserade , det var en hel del skarvningar som fick göras allteftersom jag byggde ut anläggningen. Brorspågen sa att jag kunde köpa 100 meter ny kabel , det tyckte jag lät lite väl mycket men när jag började mäta upp längderna så hade han inte helt fel , för att det skulle vara lättare att koppla ihop alla slutsteg med receivern så lade jag till cirka en meter per kabel där framme ,så hade jag inte gjort i det gamla rummet , nu blev allt mycket lättare så totalt gick det åt 90 meter bara till surrarna , front o center har jag andra kablar till.
Alla kablar är nu dragna i rännor och till takhögtalarna hittade vi fina fästen på Amazon , innan så hängde dom i kedjor och det ska erkännas att det inte såg så bra ut.
Eftersom rummet nu är kortare så fick jag inte plats att montera 6 stycken takhögtalare så jag ändrade till front wide i stället.
Aukustikskivorna kunde jag nu montera mer korrekt , efter lite letande på internet och en hel del lyssning och kalibrering och vridande på alla högtalare och ännu mer kalibrering och flyttande av aukustikskivor så blev slutresultatet faktiskt bättre än det var i det gamla rummet.
Nu till en fråga till er som har Dirac Live , under den tid som riggen har suttit i det nya rummet så har jag fått 2 nya uppgraderingar av programmet, den senaste för inte så länge sedan , vid den första uppdateringen så kunde jag hör a en skillnad till det bättre och vid den senaste så blev även där en skillnad, är det någon annan än jag som har märkt någon förändring i ljudbilden , jag har inte kalibrerat om riggen , bara fört in den nya uppdateringen.
Om vi nu ska ta det här med kostnader också , det är som sagt ingen billig hobby att ha en hembiorigg , med en ny subb , nya kablar och högtalarefästen så kostade flytten till ett nytt rum 20000kr cirka plus då nytt golv ,färg och lite annat smått o gott.