Ny säng. Vad ska man välja?
131 svar till detta ämne
Postad 13 January 2011 - 11:06
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Mycket bra val av säng. Hade tidigare en Jensen Ambassadör som jag fick göra mig av med när jag träffade min fru. Dock kan jag inte rekommendera deras bäddmadrasser då Jensen impregnerar Quallofil-vadden för att slippa kvalster och mögel. Allergi främjande....not. För att slippa kvalster och mögel så får man "lufta" bäddmadrassen ofta.
Du har en säng som inte passar dig. PUNKT Köp ny.
Bäddmadrassen är det Sista man ska lägga pengar på om man måste välja, det VIKTIGA I EN SÄNG ÄR FJÄDERN, inte bäddmadrassen!
Skulle vilja säga tvärtom. Tillräckligt tjock bäddmadrass så spelar det noll roll vad du har för resårbotten så länge den är stabil nog dvs. Hyfsade resårmadrasser från ikea duger gott. De håller vansinnigt länge.
Redigerat av Unregistereddc471864, 13 January 2011 - 11:07.
Postad 13 January 2011 - 11:07
superflyer
-
superflyer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Vet inte om det framgick tydligt nog, men jag bytte alltså FRÅN en Carpe Diem TILL Kungsängen?
Den nya ställbara Kungsängen-sängen är oerhört mycket skönare att sova i för både mig och sambon än den gamla.
Så om du frågar mig var detta köp klart klokare OCH betydligt billigare än det förra.
Vad som är bäst på marknaden håller jag därför inte med om. Dessutom är det inte så enkelt att bedömma vad som är bäst. På vilka kriterier?
Om någon produkt är "bäst" i någon kategori (kvalitet, utförande, design/utseende, komfort, finesser, prisvärdhet?) säger ju ingenting. Om jag ligger obekvämt i en säng får den vara hur påkostad och ha hur bra kvaltitet som helst. För mig kommer den inte vara bäst eller ge mig något för pengarna.
Då väljer jag hellre en säng som jag vet jag sover bekvämt i och ännu hellre om jag kan göra det för en betydligt lägre summa pengar.
Vad som definierar en Säng som bäst...hmm precis som man kategoriserar bilar i olika fack, kan man lika väl sortera sängar på samma sätt. Skoda vs Audi, vilken är bäst? Mycket handlar om utveckling och kvalitet. Men som vi tidigare i tråden har konstaterat så behöver bäst inte passa alla. Smaken är olika och därför är det fortfarande otroligt viktigt att provligga länge. Så man inte råkar släpa hem en säng för 32.000 som inte passar.
Postad 13 January 2011 - 11:16
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Oj vad bra diskutioner 
Måste säga att jag blir lite tveksam, det är helt rätt som Ni säger, en ställbar säng så kan man ju forma den lite mer efter kroppen. Likt ett tidigare inlägg som jag skrev, "förstår inte allt inte alla sängar är lite nedsänkta i skuldra/axel och stuss/höft istället för att vara hårdare där". Provlåg en Jenssen som var ställbar och hade jag "haft mer pengar att avvara" så skulle jag vilja ha en sådan.
Det som talade emot en ställbar var först enligt mig tanken att "man höjer den bara när man läser och när man ska se på tv, sen kan man ju inte sova i en fotölj, går ju inte vända sig i den". Det andra var att man måste ha delad bäddmadrass vilket inte är lika bra när man har barn som är runt i sängen och sover där ibland, samt det känns bredare att jag har 60% av sängen å tjejen 40%
Sen när jag provade och även hörde med en kompis som har lite knäproblem att bara höja en eller någon centimeter i knävecket, och sänka stussen så får man mer stöd åt ryggen och den följer ryggen riktigt fint.
Känns nästan som jag ska prova den XF Jenssen Limited IV som är beställd, och vinner jag några pengar så kanske det blir en uppgradering, men det är mycket mer pengar, det är det dubbla för sängen verkar det som, det är mycket om man bara vill ha det för knävecken. Kanske blir om 10 år när man är än äldre då kanske kroppen behöver det mer?
Håller med om Jenssen är det bästa (och du skrev Carpe diem också) är inte lika förtjust i dem, då kommer nästan Ekens före som ligger runt 40-50000. tyvärr har jag inte provat kungsängen för jag bor för långt norrut, men vad jag läst så hade den varit helt värd att åka en längre bit iaf för att prova. ANA sängar har jag inte heller provat av samma anledning, men känns lite Ullared över de sängarna, misstänker dock att det kan vara samma som VIKING sängar??? de har väl också 7 zoner?
Jaja, kändes iaf fel att beställa säng som man inte legat i, och det är för långt för att köra till ANA fabriken(och få igen milersättning som man visst ska få hos ANA sängar)
Postad 13 January 2011 - 11:21
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Skulle vilja säga tvärtom. Tillräckligt tjock bäddmadrass så spelar det noll roll vad du har för resårbotten så länge den är stabil nog dvs. Hyfsade resårmadrasser från ikea duger gott. De håller vansinnigt länge.
Har man RIKTIGT hård säng och inte väger så mycket så kan det nog vara idé att lägga mer pengar på bäddmadrassen (de kostar ju oftast lika mycket som sängen, och en billig säng kan man fortfarande ha en BRA bäddmadrass) Jag menar lite som om jag ligger på golvet så blir det ju bäddmadrassen som skiljer, om det är Ek eller laminat märker man inte
Postad 13 January 2011 - 11:48
superflyer
-
superflyer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det som talade emot en ställbar var först enligt mig tanken att "man höjer den bara när man läser och när man ska se på tv, sen kan man ju inte sova i en fotölj, går ju inte vända sig i den". Det andra var att man måste ha delad bäddmadrass vilket inte är lika bra när man har barn som är runt i sängen och sover där ibland, samt det känns bredare att jag har 60% av sängen å tjejen 40% 
Håller med om Jenssen är det bästa (och du skrev Carpe diem också) är inte lika förtjust i dem, då kommer nästan Ekens före som ligger runt 40-50000.
Jensen och Carpe diem är två helt olika typer av säng. Ofta gillar man den ena eller den andra. Båda ligger lite i framkant i utvecklingen av sängar och har inriktat sig på helt olika koncept. Ligger man i en ställbar säng i rätt position så kommer man inte behöva vända sig i sängen. Samtliga muskler i kroppen är avslappnade. Vrider och vänder man sig mycket i sängen beror det oftast på att sängen inte avlastar kroppen rätt och muskler blir spända. Har man RIKTIGT hård säng och inte väger så mycket så kan det nog vara idé att lägga mer pengar på bäddmadrassen (de kostar ju oftast lika mycket som sängen, och en billig säng kan man fortfarande ha en BRA bäddmadrass)
Jag menar lite som om jag ligger på golvet så blir det ju bäddmadrassen som skiljer, om det är Ek eller laminat märker man inte 
Detta resonemang skrämmer mig. Varför har man en riktigt hård säng?? Oavsett om sängen är mjuk, medel eller fast så är det för att individuellt kunna kompensera för olika typer av människors kroppsvikt. Är du lätt, medel eller tung är det mjuk, medel eller fast som gäller. Att en lätt person skulle lägga sig i en fast är idioti. Man ska inte ligga på en säng utan i med rätt avlastning.
Postad 13 January 2011 - 12:54
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Varför har man en riktigt hård säng?? Oavsett om sängen är mjuk, medel eller fast så är det för att individuellt kunna kompensera för olika typer av människors kroppsvikt. Är du lätt, medel eller tung är det mjuk, medel eller fast som gäller. Att en lätt person skulle lägga sig i en fast är idioti. Man ska inte ligga på en säng utan i med rätt avlastning.
Vad som är "rätt för ryggen" och vad folk vill ha är inte alltid lika, finns de som tycker om riktigt hård säng också, när jag var barn så hade jag riktigt hård säng "var bra för ryggen" men sen jag vant mig så kändes mjukare sängar ovant. Lite likt när jag var och tågluffade när jag var 17år, låg bara på liggunderlag på golvet, när jag kom hem till min mjuka säng kändes det helt fel så jag la mig på golvet istället, sedan så vande jag tillbaka mig. Det jag menade med mjuk och hård säng, så upplever jag det att det är svårare att tillverka en mjuk säng där t.ex jag som väger 120+ kan ligga rakt utan att sjunka ner. Att man känner mindre skillnad på en xtra fast om man är lätt och byter bäddmadrass, men i mitt fall så var sängen avgörande vilken bäddmadrass jag än hade, gick jag till en annan säng och hade en bäddmadrass för över 10000:- blev det ändå inte lika bra för mig alltså.
Postad 13 January 2011 - 14:10
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24891 inlägg
Jag väger drygt 80 kilo och måste ha en hård säng annars får jag ont i ryggen. Man har råkat somna i soffan då och då och då är man helt trasig efteråt.  Jag har istället en bra bäddmadrass som är lagom mjuk. Det blir perfekt för mig. Vi är alla olika
Postad 13 January 2011 - 16:36
superflyer
-
superflyer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har absolut inte kritiserat Ikeas resårmadrasser. Även Ikea tillverkar bra sängar. Men att lura sig med att kompensera med tjock bäddmadrass är patetiskt. (en Fiat blir aldrig en Ferrari oavsett hur mycket du trimmar den.) Resårmadrassen gör jobbet i en säng, så se till att den passar er innan ni väljer bäddamadrass. Vad som är "rätt för ryggen" och vad folk vill ha är inte alltid lika, finns de som tycker om riktigt hård säng också, när jag var barn så hade jag riktigt hård säng "var bra för ryggen" men sen jag vant mig så kändes mjukare sängar ovant. Lite likt när jag var och tågluffade när jag var 17år, låg bara på liggunderlag på golvet, när jag kom hem till min mjuka säng kändes det helt fel så jag la mig på golvet istället, sedan så vande jag tillbaka mig.
Det jag menade med mjuk och hård säng, så upplever jag det att det är svårare att tillverka en mjuk säng där t.ex jag som väger 120+ kan ligga rakt utan att sjunka ner. Att man känner mindre skillnad på en xtra fast om man är lätt och byter bäddmadrass, men i mitt fall så var sängen avgörande vilken bäddmadrass jag än hade, gick jag till en annan säng och hade en bäddmadrass för över 10000:- blev det ändå inte lika bra för mig alltså.
Människans Anatomi (Rörelseapparat. Skelettet, Leder, Ben, Muskler). Ser precis likadan ut hos oss all. Därför finns det egentligen optimalta sätt att ligga på. (för maximal kroppsavlastning. På rygg) Att sitta ner dekad i en soffa är oändligt skönt men helt katastrof för kroppen. Visst kan man lura kroppen med olika nödlösningar. (Med fel fasthet, bäddmadrass etc) Men för att komma till rätta med era ryggar så kommer det ta ett tag i "rätt säng" för att sedan bli perfekt. Visst har ni alla varit på massage. Och inte fan brukar det vara skönt i början. Precis likadant med säng när den är ny. Jag väger drygt 80 kilo och måste ha en hård säng annars får jag ont i ryggen. Man har råkat somna i soffan då och då och då är man helt trasig efteråt. Jag har istället en bra bäddmadrass som är lagom mjuk. Det blir perfekt för mig. Vi är alla olika 
alla lika alla olika. Det är ytterst små justeringar som skiljer oss åt egentligen.
Redigerat av superflyer, 13 January 2011 - 17:59.
Postad 08 February 2011 - 15:56
maynard
-
maynard
-
Användare
-
-
121 inlägg
Väldigt intressant tråd med mycket bra information.
Även jag och min sambo ska börja kika på ny säng.
Det jag funderade på samtidigt som jag satt och läste här i tråden, är vilka sängar som finns på olika hotell. Isf kan man ju unna sig en liten hotellvistelse med sin tjej och förena nytta med nöje. Jag var till Prag i höstas och det hotellet hade hästens sängar vilket var en trevlig överaskning, iofs så kände jag mig inte överdrivet imponerad av dom två nätterna som jag sov i den sängen.
Annars är det väl mest dux och jensen sängar som finns på svenska hotell, som jag sett dom gånger man har kikat.
Jag funderar över det här med ställbar säng och vilka mer positiva egenskaper man får med en sådan säng? Här var det ju lite nyheter i tråden som jag hajade till på, då jag precis som andra mest tyckt att det var en liten extra lyxgrej att kunna läsa bok eller se på tv i sängen och slippa att bulla upp med en hel trave kuddar.
Vi ska nog ge oss ut i helgen och provligga lite olika modeller och jag tror vi siktar in oss på carpe och jensen, men även vila är med på listan
Postad 08 February 2011 - 19:39
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Även jag och min sambo ska börja kika på ny säng. Det jag funderade på samtidigt som jag satt och läste här i tråden, är vilka sängar som finns på olika hotell. Isf kan man ju unna sig en liten hotellvistelse med sin tjej och förena nytta med nöje. Jag var till Prag i höstas och det hotellet hade hästens sängar vilket var en trevlig överaskning, iofs så kände jag mig inte överdrivet imponerad av dom två nätterna som jag sov i den sängen. Annars är det väl mest dux och jensen sängar som finns på svenska hotell, som jag sett dom gånger man har kikat.
Jag funderar över det här med ställbar säng och vilka mer positiva egenskaper man får med en sådan säng? Här var det ju lite nyheter i tråden som jag hajade till på, då jag precis som andra mest tyckt att det var en liten extra lyxgrej att kunna läsa bok eller se på tv i sängen och slippa att bulla upp med en hel trave kuddar.
Vi ska nog ge oss ut i helgen och provligga lite olika modeller och jag tror vi siktar in oss på carpe och jensen, men även vila är med på listan
Hade jag haft extra ekonomiska resurser så skulle jag köpt en Jenssen Limited IV ställbar, inte för att läsa eller se tv, utan för att kunna höja knävecket ca 1cm (bra om man har knäproblem) och sänka rumpan (har stor rumpa/förhållande vikt  ) för att avlasta trycket på skuldra och stuss.
Postad 09 February 2011 - 11:55
superflyer
-
superflyer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Även jag och min sambo ska börja kika på ny säng. Det jag funderade på samtidigt som jag satt och läste här i tråden, är vilka sängar som finns på olika hotell. Isf kan man ju unna sig en liten hotellvistelse med sin tjej och förena nytta med nöje. Jag var till Prag i höstas och det hotellet hade hästens sängar vilket var en trevlig överaskning, iofs så kände jag mig inte överdrivet imponerad av dom två nätterna som jag sov i den sängen. Annars är det väl mest dux och jensen sängar som finns på svenska hotell, som jag sett dom gånger man har kikat.
Det finns onekligen många hotell och välja på. Carpe diem http://www.carpediembeds.com/hotellJensen http://www.jensensan...edition=svenskaDux http://www.hotelduxiana.com/Tycker det är ett mycket bra sätt att provligga på. Gällande ställbart eller inte. Så tror jag att många ångrar sig om man inte väljer en. (man ska ju ha sängen relativt länge, 25år minst) Köper man en ställbar bara för att ligga och läsa eller kolla på tv, då är det ett dyrt köp. Ställbart är enormt skönt (efter en invänjningsperiod). Att justera upp huvud och benen lätt gör att man avlastar ryggen och kroppen optimalt, kroppen kommer att bli mer avslappnad. Resultatet blir att du kommer vakna mer utvilad än tidigare. Har själv en Carpe diem Saltö och sover endast i ställbartläge.
Postad 10 February 2011 - 15:23
metalfan
-
metalfan
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Vi väntar på att få vår nya säng men det dröjer säkert minst en månad till innan leverans och aldrig har nuvarande sängen känts så obekväm
Vi var iallafall ute efter en 160-180cm säng som fick kosta upp till 20kkr ungefär. Jag har bl.a lite ont i rygg, axel och nacke efter för mycket golf, badminton och statiskt datoranvändande..
Prio ett var att hitta en säng som ger bra stöd och samtidigt tillåter att axelpartiet och höften sjunker ned tillräckligt (jag sover på sidan). Det var detta som varierade mest mellan olika sängar och bäddmadrasser- att komma ned i axelpartiet men fortfarande ha tillräckligt stöd för svanken. Jag är 178cm/75kg ungefär.
Vi var runt och provlåg ett gäng olika sängar efter bl.a rekommendationerna här i tråden. ANA, Svane, Tempur, Mio's Bedtime Comfort, Lagan, Kungssängen, Viking, Vila mm..
De som passade mig/oss bäst och gav skönast komfort i rangordning:
1. Vila SmartPocket Continental 160cm + LX5 bäddmadrass - beställd, den blev dock 8k över budget, men då blev det en passande sänggavel i samma tyg också + 2 bra kuddar på köpet  Grymt skön iaf!
2. Svane Sense Cont. (riktigt skön bäddmadrass!) (180 sängen var på rea, men 160 passar eg. bättre i vårt sovrum)
3. ANA's 7-zonade: Sköna men kändes inte riktigt lika stabila i konstruktionen som vissa andra sängar.
Lite skeptisk till zoner ö.h.t hur funkar det om man flyttar sig uppåt eller nedåt i sängen så att man hamnar i "fel" zon?
Min rekommendation är att gå till riktiga sängbutiker med utbildad personal, be om hjälp och även be att få testa olika bäddmadrasser till olika sängar. Atlantis i Kungens Kurva var väldigt hjälpsamma och även säljaren på Stalands Möbelland vid Slagsta. Han varnade lite för Jensen som de sålde väldigt mycket av tidigare - sen började reklamationerna komma in om sängar som gått sönder efter bara några år. Han påstod att andra butiker övervägde att sluta sälja sängarna pga problemen.. har ingen aning om det stämmer eller inte.
Postad 17 February 2011 - 20:30
zephir
-
zephir
-
Forumräv
-
-
554 inlägg
Har inte läst hela tråden men vill passa på att tipsa om Svane Excellence. Köpte 160:an continenta med vassaste bäddmadrassen på MIO för 16k. Ligger så sjukt bra, den formar sig perfekt oavsett om jag ligger på sida eller rygg. Den har också en riktigt lyxig, seriös, känsla i madrassen, mjuk utan att kännas "studsig". Jag är tokigt nöjd.
Korta erfarenheter från utprovningen: Hästens var INTE för oss. Jensen var lika bra som Svane:n men dyrare, dessutom gjorde säljaren bort sig. Zoner är the shit, iaf för oss, två normalbyggda 37-åringar. Vi fick bra service på Sova-butiken.
/r
Postad 08 March 2011 - 18:33
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
var inne på europamöbler idag och kollade på sängar
dom hade ett erbjudande på en dubbelsäng continental inklusive ben och väldigt tjock bäddmadrass och den där ramen/sarjen längst ner för 7495kr tidigare pris 12995kr stod det
det inte om det tidigare priset stämmer men det nuvarande priset lät väldigt billigt tyckte jag,
dock gällde det bara 20 sängar så det var typ först till kvarn.
någon som vet vilket erbjudande jag pratar om och om någon vet om det är en bra säng?
den var skön att ligga i i alla fall.
funderar på att köpa den.
Postad 09 March 2011 - 17:39
mrgrosvenor
-
mrgrosvenor
-
Användare
-
-
181 inlägg
Ha ha  ni skulle bara se vilken säng jag precis köpt... tror ingen kan gissa  ...kan bara säga att det inte är årets modell precis och att de flesta här på forumet nog skulle springa sin väg om de såg den. Får den levererad på söndag.
Postad 09 March 2011 - 19:32
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
Ha ha ni skulle bara se vilken säng jag precis köpt...
tror ingen kan gissa ...kan bara säga att det inte är årets modell precis och att de flesta här på forumet nog skulle springa sin väg om de såg den.
Får den levererad på söndag.
då vet vi det...
Postad 09 March 2011 - 21:59
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12146 inlägg
någon som vet var man kan köpa hästens sängkläder online?
fanns på europamöbler för 995kr för ett örngott och ett påslakan (den traditionella rutiga)
tänkte kolla om det fanns billigare ställen men hittade inget direkt.
Postad 26 February 2013 - 21:01
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
Någon som äger en säng från viking? Beställde just en viking ram plus efter att ha varit runt och säkert testat 20 olika sängar runt 20k, testat både ramsängar och kontinental och vi upplevde ingen som kom i närheten av samma comfort. Någon som legat i en viking säng och kan säga hur den är efter något år?
Postad 08 March 2013 - 13:35
Unregistered14d8b6cf
-
Unregistered14d8b6cf
-
Rookie
-
1 inlägg
Postad 23 April 2013 - 11:45
Daniel Assor
-
Daniel Assor
-
Användare
-
-
177 inlägg
Jag köpte en Stay Continental 180x200 från KungSängen när jag köpte BR och flyttade hemifrån. Tror jag pröjsade 16 999kr för sängen och jag älskar den än idag. Riktigt skön säng, helt klart en rekommendation. http://www.kungsange...ontinental.html
Postad 28 September 2014 - 08:38
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Någon som äger en säng från viking? Beställde just en viking ram plus efter att ha varit runt och säkert testat 20 olika sängar runt 20k, testat både ramsängar och kontinental och vi upplevde ingen som kom i närheten av samma comfort. Någon som legat i en viking säng och kan säga hur den är efter något år?
Har haft denna säng i ett år och måste säga att just jag är ganska missnöjd. Inte en perfect match tyvärr. Vaknar ofta med liknande träningsverk i ländryggen/svanken och får rulla runt. Jag har aldrig tidigare haft problem med ryggen i en säng. Det känns som zonen för rumpan är för mjuk och zonen för svanken för hård så man blir hängande. Överväger att byta säng tyvärr. Köpte du samma? Nöjd?
Postad 28 March 2015 - 21:31
nintendo
-
nintendo
-
Användare
-
-
105 inlägg
Bumpar denna då vi också är på jakt efter ny säng (continental) och har väl tänkt oss att den får kosta runt 10-15. Har provlegat lite på Mio, Ikea, Sova, sängjätten och Kungsängen samt surfat runt och kollat massa sängar online. Det är verkligen en djungel! Den sängen på Ikea som vi funderat på landar på typ 13 och är faktiskt en av dom dyraste vi tittat på. Frågan är väl, är det mer värt att köpa en av Ikeas dyrare sängar eller att gå på någon av dom dyrare märkernas instegsmodeller? Eller kanske någon av Mio's mellanmodeller?
Redigerat av nintendo, 28 March 2015 - 21:32.
Postad 28 March 2015 - 22:09
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3279 inlägg
Bumpar denna då vi också är på jakt efter ny säng (continental) och har väl tänkt oss att den får kosta runt 10-15. Har provlegat lite på Mio, Ikea, Sova, sängjätten och Kungsängen samt surfat runt och kollat massa sängar online. Det är verkligen en djungel! Den sängen på Ikea som vi funderat på landar på typ 13 och är faktiskt en av dom dyraste vi tittat på. Frågan är väl, är det mer värt att köpa en av Ikeas dyrare sängar eller att gå på någon av dom dyrare märkernas instegsmodeller? Eller kanske någon av Mio's mellanmodeller?
att rekommendera säng är ju jätte svårt. Köpte säng för någon vecka sedan men den är inte levererad ännu, Det viktigaste är ju att få avlastning på hela kroppen, beror ju lite på sättet du sover, mage, rygg eller sida, sängen (madrassen ska man kanske säga) ska ge stöd där det behövs. Jag testade en massa MIO sängar i flera dagar och en del kändes helt OK och var nära att köpa en, men råkade provligga en Carpe Diem, toksomnade och de väckte mig när butiken stängde och jag hade aldrig känt mig så utvilad som jag gjorde då, blev betydligt mycket dyrare än vad jag hade tänkt mig :-)
Så ut och prova, lyssna på säljarna hur trycket/avlastningen ska vara, lyssna inte hur de dissar andra märken
och man ska ju ha sängen i många år och man använder den ju 1/3 del av dygnet så varför snåla?
Redigerat av fristil, 28 March 2015 - 22:13.
Postad 23 February 2016 - 10:58
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Vänder mig hit. Vad säger ni? 
Vi köpte en Continentalsäng för 5 år sedan. Den har varit jättebra och skön.
Men sista två veckorna upplever både jag och sambon att vi vaknar ibland på natten och på morgonen med ont i ryggen. Denna värk försvinner efter man stiger upp.
Börjar fundera på om det är något med sängen? Men skall den inte hålla längre än 5 år?
Läste iofs detta på Ikea:
Alla bäddmadrasser är enkla att lyfta bort för vädring och rengöring (var inte rädd för att dammsuga madrassen!), för en fräsch och inbjudande säng. Men även de bästa madrasser förlorar lite av sin komfort med tiden. Vårt råd är att byta bäddmadrass vart 3:e till 5:e år.
http://www.ikea.com/.../bedroom/24826/
Vår säng är dock inte från Ikea.
Stämmer detta? Kan det vara dags att byta bäddmadrass och skulle det hjälpa tror ni?
/Genis
Redigerat av genstruktur, 23 February 2016 - 10:58.
Postad 24 February 2016 - 12:06
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1880 inlägg
Vänder mig hit. Vad säger ni? 
Vi köpte en Continentalsäng för 5 år sedan. Den har varit jättebra och skön.
Men sista två veckorna upplever både jag och sambon att vi vaknar ibland på natten och på morgonen med ont i ryggen. Denna värk försvinner efter man stiger upp.
Börjar fundera på om det är något med sängen? Men skall den inte hålla längre än 5 år?
Läste iofs detta på Ikea:
http://www.ikea.com/.../bedroom/24826/
Vår säng är dock inte från Ikea.
Stämmer detta? Kan det vara dags att byta bäddmadrass och skulle det hjälpa tror ni?
/Genis
Brukar ni vända och vrida madrass och bäddmadrass? Brukar rekommenderas att man gör det varannan månad eller så. Står visst också nånting om att massera sängen men det har jag aldrig orkat göra. 
För optimal användning bör du vända och vrida på din madrass
var sjätte till var tolfte vecka. Det gör att en större del av sovytan
anpassar sig till din kropp och dina sovställningar. Vrid madrassen
180 grader varje gång, omväxlande från höger till vänster och från
huvudände till fotände.
Hjälp din säng att bevara sin komfort längre genom återkommande
massage. Görs lämpligast innan den vänds eller vrids. Börja med
att rulla ihop bäddmadrassen och ställa den åt sidan. Forma dina
händer till knytnävar och pressa ner dem i sängen, flytta sedan
händerna i ett jämnt mönster. Börja i fotänden och arbeta dig uppåt
mot huvudet till du har massera hela sängens yta.
Postad 24 February 2016 - 12:27
holetaker
-
holetaker
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Verkar finnas en del kunnigt folk här, så jag provar att ställa en liten fråga ang sängar.
Jag sover på mage! Somnar endast på mage och aldrig på annat sätt.
Vilken sorts säng borde man ha då?
För typ tio år sen så blev jag rekommenderad en hård säng från IKEA, men sju av åren har varit med mer eller mindre smärta. För tre år sen la jag i en extra bäddmadrass av Tempurtyp. Underlättade lite, men ändå inte bra.
Tjejen har en ny kontinentalsäng från Mio, som tokskadar min rygg. Sover max 4 timmar i den, sen vaknar jag stup i kvarten och försöker ändra ställning utan framgång
Postad 24 February 2016 - 12:36
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Var ter sig smärtan? Måste ju kunna prata med några kunniga på en sängbutik?
Postad 24 February 2016 - 12:39
holetaker
-
holetaker
-
Lärjunge
-
-
342 inlägg
Var ter sig smärtan? Måste ju kunna prata med några kunniga på en sängbutik?
I korsrygg, eller svanken kanske det heter.
Ja, det kan man säkert. Men nu slänger jag ut frågan här. 
Postad 24 February 2016 - 12:45
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Jag har ingen kunskap alls i området, men jag ser framför mig att sängen är för mjuk, då ryggen svankar när du sover på mage. En hårdare säng borde ge en rakare rygg.
Låter logiskt när jag skriver det, men jag är bara usk, men jobbar med autism, så kan ingeti detta område :-P
Redigerat av SKIBBE, 24 February 2016 - 12:45.
Postad 24 February 2016 - 12:53
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Brukar ni vända och vrida madrass och bäddmadrass? Brukar rekommenderas att man gör det varannan månad eller så. Står visst också nånting om att massera sängen men det har jag aldrig orkat göra. 
Jo men vi brukar vrida bäddmadrassen när vi kommer ihåg. Kan nog vara varannan månad kanske på ett ungefär. Den tjocka madrassen gör vid det inte med. Då man kunde välja olika hårdhet på den, beroende på vilket håll man la i den i tygfodralet. Så jag har hårdare på min sida än sambon. Därför "går" den inte att vrida.
Massera sängen alltså . Har jag aldrig hört talas om, känns lite sent att börja med det efter 5 år.
Postad 24 February 2016 - 13:28
Unregistered77a7e886
-
Unregistered77a7e886
-
Veteran
-
-
1880 inlägg
Jo men vi brukar vrida bäddmadrassen när vi kommer ihåg. Kan nog vara varannan månad kanske på ett ungefär. Den tjocka madrassen gör vid det inte med. Då man kunde välja olika hårdhet på den, beroende på vilket håll man la i den i tygfodralet. Så jag har hårdare på min sida än sambon. Därför "går" den inte att vrida.
Hmm, hur blir det om man vänder (flippar) madrassen så att huvudände hamnar vid fotände, går inte heller?
Massera sängen alltså  . Har jag aldrig hört talas om, känns lite sent att börja med det efter 5 år.
Kanske går att knåda fram lite mer liv. 
Postad 25 February 2016 - 07:29
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Hmm, hur blir det om man vänder (flippar) madrassen så att huvudände hamnar vid fotände, går inte heller?
Kanske går att knåda fram lite mer liv. 
Nej det blir svårt tror jag utan att ta ur madrassen. Skall undersöka det hela lite, var så länge sedan vi köpte sängen så jag har nästan glömt av hur det var.
Haha, ja du, jag har lite svårt att tro det .
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|