Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Patchpanel eller väggpanel?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 March 2026 - 21:27

OakStream
  • OakStream
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Hej alla,

Chansar lite här då det var länge sen jag besökte denna sida. Kanske någon kan ge några bra tips. Om jag postar i fel forum ber jag om ursäkt.

Jag håller på att bygga en hemmabio från grunden i källaren. Jag har reglat upp och precis haft elektrikern på besök för att dra el. Innan jag kan sätta fast OSB-skivor och akustikpanel behöver jag dra högtalarkablar, nätverkskablar och diverse annat. Tanken är att dra högtalarkabel i flexslangar och montera paneler med banankontakter för de golvstående högtalarna samt center, och ansluta inbyggda takhögtalare direkt till högtalarkabel (också i flexslang). Slutresultatet kommer (föhoppningsvis) bli ett 5.2.4 (eller 5.1.4) system med en fin 77" LG OLED G5.

I nuläget har jag två funderingar vilket låser mig lite för att gå vidare:

1. Bakom receivern kommer jag att behöva 9 högtalarkablar (2 banankontakter för varje), samt 2 RCA-kablar, plus lite annar smått och gott. Jag har tittat på panelen med banankontakter, samt en patchpanel med keystones för banankontakter. Hur gör man detta idag när det blir så fruktansvärt många kablar? en 24-ports patchpanel känns ju smidigast? Utbudet på keystones verkar ganska skralt, och finns inte på speciellt många sidor vilket gör mig skeptisk. Gör man så när man bygger in ljud idag, eller finns det nån schysst panel att köpa för banankontakter?

2. Jag skulle vilja hitta snygga svarta paneler för banankontakterna som jag vill installera via en vanlig apparatdosa inbyggd i väggen för de golvstående (4) högtalarna samt center. Utbudet för svarta ser ganska kasst ut. Har någon nåt tips om dosor som ser bra ut och funkar bra? Bakom dessa kommer jag troligtvis att montera valnötsfärgad akustikpanel, så vitt eller silver kommer troligtvis inte se så bra ut.

Tacksam för alla tips!

[EDIT]

Jag missade att ge en vettig rubrik innan jag postade, men nu ser jag inte ut att kunna ändra den så jag hoppas att det duger trots den dåliga beskrivningen

[/EDIT]

Redigerat av OakStream, 27 March 2026 - 22:54.

Postad 29 March 2026 - 19:39

jn82
  • jn82
  • Veteran

• 1760 inlägg
  • 0
Dessa i vit har jag i vardagsrummet, men finns även som antracit https://www.elbutik....one-vinklad-vit

Patchpanel på förstärkarsidan låter rimligt, i mitt fall med bara stereo körde jag bara samma uttag som ovan där också

Postad 13 May 2026 - 12:04

OakStream
  • OakStream
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Toppen. Tack för svar!

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.