Strömkablar?
Startad av
r-l, aug 04 2010 22:11
156 svar i tråden
Skickat 25 november 2010 - 18:00
JayAreSeven Nov 25 2010, 13:41 skrev:
Lyssna nu lite kära forumvänner! Det ENDA som spelar någon som helst roll för ljudet är vilket tecken man är född i. Är man tex fisk som jag är ljudet lite grummligare men med en svärta som ger skön stereobredd i ljudets mer dynamiska yttre stereobredds egenskaper, att ni missat detta bevisar att ni inte hänger med. Förövrigt är det löjligt att tro att en homer simpson mugg kan göra skillnad när alla vet att det bara funkar om man är född i vattumannens tecken och samtidigt är jordad direkt i golvet och merkurius står i direkt kontakt med Saturnus.
LÄS PÅ BÄTTRE NÄSTA GÅNG!!
Hear, hear - för mig som Tvilling är detta en självklarhet och dessutom vet ju alla att en slagruta är det enda fungerande hjälpmedlet för att ta fram rätt inställning på flux-capacitorn.
Det här inlägget har ändrats av Flyingrat 25 november 2010 - 19:54
Skickat 15 januari 2012 - 14:40
http://www.lessloss....inal-p-180.html
det gör skillnad med strömkablar, inte alla men vissa definitivt. och allt beror på hur det ser ut där just du bor, vissa har strömkablar som agerar antenner, (får in typ röster "radio" när inte musik spelas) det man vill få bort är emi och höga frekvenser ut strömen, man vill ha 50 och 60 hz (ren ström) och ja, det är skitsamma att det är 5kr kabel som sitter i väggen enda fram till uttaget, det är vad du har i slutet som avgör. en bra strömkabel får bort höga frekvenser och skyddar mot atenneffekten (vilket är en del av höga frekvenser) emi kan man ta tag i genom olika strömreningspridukter. typ furutech e-tp 60 som har emi absorberande ämne under alla uttag. det som blir svårare att lösa är stora spänningsfall (om man nu har det)
Skickat 25 januari 2012 - 14:24
ljudfabriken 15 januari 2012 - 14:40 skrev:
...en bra strömkabel får bort höga frekvenser och skyddar mot atenneffekten (vilket är en del av höga frekvenser) emi kan man ta tag i genom olika strömreningspridukter. typ furutech e-tp 60 som har emi absorberande ämne under alla uttag...
Visst kan det spela viss roll vilken apparatkabel man har, men ämnet är mest blaha...
En apparatkabel med hög kapacitans KAN kortsluta lite högfrekventa störningar till jord, men per definition är en apparatkabel med såpass hög kapacitans att det spelar någon roll att betrakta som felaktig och faktiskt en utomordentligt USEL kabel. Samma "effekt" får man enkelt med en simpel RC-länk i nätdelen, och den filtrerar f-n så mycket bättre än en alternativ apparatkabel.
ALLA nätaggregat SKALL vara oerhört okänsliga för HF, och om man lyckats få in radio i burken via apparatkabeln skall man absolut reklamera förstärkaren eller vad det nu kan vara, eftersom nätdelen då är GRAVT felkonstruerad.
Massor av mumbo-jumbo om apparatkabel i forumet, och de mest häpnadsväckande åsikterna får man som alltid från de som begriper minst...
Skickat 25 januari 2012 - 16:00
ändå är det massivs av personer som HÖR skillnad mellan olika kablar och kontakter.
det är inte ens någon mening att ha den diskunionen på ett forum so detta, jag uppmanar bara folk att vara öppensinnade istället för att spechunta. forum är fullt med folk som tror sig veta allt och tror sig kunna förklara allt i minsta detalj.
och självklart är det (tycket jag) mer värt att köpa bra ström renare innan kablar.
jag skulle aldrig betala 1000 kr för en strömkabel om jag inte tyckte att det gjorde skillnad aldrig! om man inte hör skillnad så köp inte. samma sak om jag hade haft en billig anläggning.
så här enkelt är det
PROVA
om man tycker det är värt skillnaden i pengar köp, om inte skit i det. over and out
Det här inlägget har ändrats av Avregistrerad1046 25 januari 2012 - 16:16
Skickat 25 januari 2012 - 20:51
ljudfabriken 25 januari 2012 - 16:00 skrev:
ändå är det massivs av personer som HÖR skillnad mellan olika kablar och kontakter. Mer korrekt är att det finns ganska många som UPPLEVER skillnader mellan t.ex. strömkablar. Det betyder inte att det är egentliga skillnader lika lite som att det finns UFON eller rymdvarelser för att massvis av personer säger sig ha sett några (för att ta ett exempel).
Citat så här enkelt är det
PROVA
om man tycker det är värt skillnaden i pengar köp, om inte skit i det. Håller med helt (om man tror det kan påverka) men med tillägget att prova förutsättningslöst. Ganska enkelt om man ber en kompis att skifta t.ex. strömkablar så att man inte vet vilken som är inkopplad.
Skickat 26 januari 2012 - 16:05
ljudfabriken 25 januari 2012 - 16:00 skrev:
ändå är det massivs av personer som HÖR skillnad mellan olika kablar och kontakter.
det är inte ens någon mening att ha den diskunionen på ett forum so detta, jag uppmanar bara folk att vara öppensinnade...
Jag förklarade precis VARFÖR man ibland kan höra skillnad på apparatkablar, men det gick möjligtvis dig förbi...
Fler borde vara så "öppensinnade" att de frågar sig VARFÖR de upplever skillnader när de rimligtvis inte bör finnas.
Kablar för vissa ändamål kan man IBLAND höra skillnad på, men generellt sett endast analogt om de är för långa och/eller för klena så att man får kraftig förlust/förvrängning. Gäller det digitala grejor måste förlusten givetvis bli så stor att bitfel uppstår.
Fungerande kontaktdon hör man INTE skillnad på. Defekta eller med t ex kraftigt oxiderade kontaktytor är en helt annan sak.
Det här inlägget har ändrats av xyzzyxyzzy 26 januari 2012 - 16:06
Skickat 14 februari 2012 - 14:24
Störningar in i förstärkare via nätingången kan man nog i sällsynta fall få problem med. Men det har i så fall knappast med den korta närkabeln att göra. Läs tidigare inlägg om transformatorbyte (bra inlägg!!). Detta, eller möjligen att montera nätfilter har effekt i så fall.
Med en bra nätdel i förstärkaren ska man inte alls ha problem :-) Det är nog att leta förbättringar i fel ände ;-)
Skickat 15 februari 2012 - 06:46
Jag kan tänka mig tre problem som man kan få med "billiga" kablar.
* Area - En normal plastig 30:- elkabel har normalt en area på 0,75mm2 medan resten av elnätet har 1,5mm2 och om man har ett väldigt kraftigt slutsteg så skulle kabeln kunna orsaka dippar i spänningen. Men detta skulle vara under ganska extrema former och definitivt inte till en CD-Spelare.
* Skärm - Givetvis kan en kabel agera antenn och få in störningar. Detta kan skyddas genom avskärmning, men det behöver inte kosta många kronor för att få en bra skärmad kabel. Sedan om det BARA finns dyra skärmade kablar har jag ingen aning om.
* Kontakter - glappkontakt i kablar kan ge brusstörningar då kontakten rör på sig, mest om man är bak och petar.. men kanske i extrema fall även vid t.ex. höga volymer vars ljudvågor påverkar kabeln fysiskt (rör på den) och liknande. Men då måste tillverkarn ha klantat sig ordentligt att inte följa vanliga standarder på kontaktdonen.
Relaterat till tidigare inlägg där man fått in brumm via elnätet och det har löst sig genom att ha samma jordpotential i hela kåken är ju relaterat till ett annat problem som folk kan uppleva med kablar, nämligen enbart genom att vända kabeln i uttaget så kan man bli av med brumm i vissa fall. Detta kan man t.ex. råka ut för billiga PC-högtalare från taiwan för 50:- där det hjälper att vända kontaktdonet. Men om förstärkaren håller samma grymma standard som ett par 50:- PC-högtalare från taiwan, så bör man se sig om efter en ny hobby.
Skickat 15 februari 2012 - 18:38
novaland 15 februari 2012 - 06:46 skrev:
Jag kan tänka mig tre problem som man kan få med "billiga" kablar.
* Area - En normal plastig 30:- elkabel har normalt en area på 0,75mm2 medan resten av elnätet har 1,5mm2 och om man har ett väldigt kraftigt slutsteg så skulle kabeln kunna orsaka dippar i spänningen. Men detta skulle vara under ganska extrema former och definitivt inte till en CD-Spelare.
* Skärm - Givetvis kan en kabel agera antenn och få in störningar. Detta kan skyddas genom avskärmning, men det behöver inte kosta många kronor för att få en bra skärmad kabel. Sedan om det BARA finns dyra skärmade kablar har jag ingen aning om.
* Kontakter - glappkontakt i kablar kan ge brusstörningar då kontakten rör på sig, mest om man är bak och petar.. men kanske i extrema fall även vid t.ex. höga volymer vars ljudvågor påverkar kabeln fysiskt (rör på den) och liknande. Men då måste tillverkarn ha klantat sig ordentligt att inte följa vanliga standarder på kontaktdonen.
* Area. De flesta jordade apparatkablar är väl specade till 10A (med 0,75mm 2), vilket väl är vad de flesta hushållssäkringar är på också. Det lär alltså inte vara något problem alls ända upp tills du skjuter säkringen i proppskåpet. Även kraftigare stärkare (säg 500W) lär väl knappast dra mer än 200W kontinuerligt? Spänningsfallet borde f.ö. vara i storleksordningen en halv volt i värsta fall, vilket känns ganska försumbart.
* Skärm. Å andra sidan, hur lätt är det att inducera en icke försumbar störning i en strömkabel, även utan skärm? Det är ju ändå rätt många Watt vi pratar om. Ganska svårt skulle jag säga (utan att faktiskt ha räknat på detaljerna).
* Glapp. Och då borde den inte ens vara CE-godkänd.
Skickat 15 februari 2012 - 19:40
Nu menar jag inte att det skulle vara ett problem i normala fall med arean, men i extrema fall, då inkluderar jag att man har en väldigt konstig anläggning som saknar tillräckligt med kondensatorer för att klara av djupa strömspikar. För att en enhet ska kunna leverera till max så kräver det att inte spänningen dippar vid detta korta tillfälle (bortsett från de faktum att växelström "dippar" hela tiden  ). Så om man har någon magisk kombination av extrem utrustning som ändå inte har tillräckligt med kondensatorer för att hålla spänningsnivån i schack.. så...
Vad din säkring sedan tål är ju inte 10A jämt, utan du kan ju dra en mycket högre ström momentant (t.ex. en vanlig 10A smältsäkring tål 20A i en timme). Men om din anläggning momentant vill ha en extremt hög ström så kommer spänningen dippa.. Men nu pratar vi overkliga förhållanden, men rent teoretiskt sett... =)
När det gäller skärm så är ju inte huset skärmat och liknande, men jag tror mer på att nätkabeln kan "smitta" högtalarkablarna med en härlig 50Hz-ton om dessa råkar ligga lite otrevligt till.. Men det är väl mer spekulationer.
Säg inte att den inte kan vara CE-godkänd. Leverantören garanterar bara att personer eller egendomar inte kommer komma till skada.. och det är ju trots allt en godtycklig märkning som all utrustning dock måste ha för att tullen ska acceptera importen. men det finns ju inga som följer upp den...
Inte för att jag har någonsin sett en sådan kass kabel, men.. i teorin.. =)
Själv kör jag med "billigaste kabeln vinner".. äger inte ens någon supra-kabel, men brukar för all del undvika HAMA-kablar..
Skickat 15 februari 2012 - 22:15
novaland 15 februari 2012 - 19:40 skrev:
Vad din säkring sedan tål är ju inte 10A jämt, utan du kan ju dra en mycket högre ström momentant (t.ex. en vanlig 10A smältsäkring tål 20A i en timme). Men om din anläggning momentant vill ha en extremt hög ström så kommer spänningen dippa.. Men nu pratar vi overkliga förhållanden, men rent teoretiskt sett... =)
Jag brukar generellt sett försöka bortse från overkliga scenarion när jag köper kablar. Men det är ju jag.
När det gäller skärm så är ju inte huset skärmat och liknande, men jag tror mer på att nätkabeln kan "smitta" högtalarkablarna med en härlig 50Hz-ton om dessa råkar ligga lite otrevligt till.. Men det är väl mer spekulationer.
Kanske i högtalarekabel, men definitivt i analogt signalkablage. 50 Hz *bzzz* i signalkablare till sub, jojomen.  Men då är det ju 230V vs... < 5V?
Säg inte att den inte kan vara CE-godkänd. Leverantören garanterar bara att personer eller egendomar inte kommer komma till skada.. och det är ju trots allt en godtycklig märkning som all utrustning dock måste ha för att tullen ska acceptera importen. men det finns ju inga som följer upp den...
Inte för att jag har någonsin sett en sådan kass kabel, men.. i teorin.. =)
Jag menade nog "borde" som "förhoppningsvis". Som i "man kan ju alltid önska sig".
Själv kör jag med "billigaste kabeln vinner".. äger inte ens någon supra-kabel, men brukar för all del undvika HAMA-kablar..
Om inte annat har man ju inte slängt bort en förmögenhet om det skulle visa sig att den billiga kabeln inte håller måttet...
Skickat 16 februari 2012 - 17:07
Skickat 16 februari 2012 - 17:24
Isotech körde ju demo hos Akkelis för ett tag sedan, var det ingen härifrån som var där och kikade och lyssnade på vad han hade att säga?
Skickat 17 februari 2012 - 14:58
Är det filter inbyggda i strömkablarna kan jag förstå att folk märker skillnaden mot en vanlig enkel strömkabel. Saknar strömkabeln filter då har jag svårare att förstå varför folk märker skillnad på en billig och dyr strömkabel.
Jag har jordat förstärkare men frågat den expert som hjälp mig med trafon och jordplan om det var någon vits att jorda fler apparater än förstärkare, TV och skivspelare som t.ex. kabel-TV box, DVD-inspelare m.m. men han sa att om apparaterna inte hade egna jordställen så var de ingen vits med det då skruvar och annat på apparatern utan jordning inte säkert kunde jorda innandömet utan då istället kunde förvärra situationen.
Skickat 21 februari 2012 - 11:13
hmarkstrom 17 februari 2012 - 14:58 skrev:
Är det filter inbyggda i strömkablarna kan jag förstå att folk märker skillnaden mot en vanlig enkel strömkabel. Saknar strömkabeln filter då har jag svårare att förstå varför folk märker skillnad på en billig och dyr strömkabel...
Är apparatens nätdel fullständigt usel och/eller saknar filter bör man reklamera skiten.
En oerhört dålig kabel har sannolikt högre kapacitans än en "normal" och fungerar då i sig som filter.
En genomusel kabel kan alltså vara bättre i det här avseendet än en superduperspecialare...
Skickat 21 februari 2012 - 15:43
Niklas F jag var inte där men lyssnat på en del isotek saker, och blev att jag har beställt en isotek sycros som jag tycker gör ljudet bättre, men blir en ström list till den och inte en ström renare till inte just nu i allafall.
Jag lyssnade på MBLs stora system hoss audioconcept i stockholm, och dom har en supertitan från isotek kopplat till den och fick höra hur ljudet blev om man tog bort den från systemet. Det va skillnad, ljudet va myckte plattare utan den i kopplad.
Visst den kostar 80.000 men hela systemet vi lyssnade på går på 3mil, och att sån dyr elektronik också tjännar på ström renare är lite intresant.
Skickat 21 februari 2012 - 16:44
rezain 21 februari 2012 - 15:43 skrev:
Niklas F jag var inte där men lyssnat på en del isotek saker, och blev att jag har beställt en isotek sycros som jag tycker gör ljudet bättre, men blir en ström list till den och inte en ström renare till inte just nu i allafall.
Jag lyssnade på MBLs stora system hoss audioconcept i stockholm, och dom har en supertitan från isotek kopplat till den och fick höra hur ljudet blev om man tog bort den från systemet. Det va skillnad, ljudet va myckte plattare utan den i kopplad.
Visst den kostar 80.000 men hela systemet vi lyssnade på går på 3mil, och att sån dyr elektronik också tjännar på ström renare är lite intresant.
Ja märkligt att så dyr elektronik uppenbarligen har så dåliga komponenter att den behöver special strömkablar.
Skickat 21 februari 2012 - 17:17
wmadoss 21 februari 2012 - 16:44 skrev:
Ja märkligt att så dyr elektronik uppenbarligen har så dåliga komponenter att den behöver special strömkablar.
Jepp visst är saker och ting konstiga ibland, och man kan inte förstå varför saker och ting är som dom är.
Men jag antar självklart att du har vart och fått Isotek demat för dig och sett själv att dom inte gör någon skillnad, väldigt märkligt att man sågar något om man nu inte skulle ha gjort det...
Skickat 21 februari 2012 - 17:26
Om man köper två isotek-produkter och seriekopplar dem, då blir väl ljudet ännu bättre va?
Hur många kan man seriekoppla totalt innan ljudet blir alldeles för mycket icke-platt och tredimensionellt?
Är väldans nyfiken på hur det där fungerar...
Skickat 21 februari 2012 - 17:50
Dom har provat med en supertitan och en Isotek Aquarius, jag var inte där själv, men tydligen blev det ännu bättre än bara en. Så man kan nog hålla på länge innan inget märks.
Men det kostar som sagt, men jag tillhör dom som tycker att det kan va värt, om man gillar sin elektonik och har den kostat en del, så är en isotek sycros en bra uppgradering för ljudet och koster inte sjukt mycke.
Men har man en annläggnign så kostat 10.000:- ska man nog inte köpa en ström renare är 13.000:- även om det skulle bli bättre, men det är upp till var och en.
Skickat 21 februari 2012 - 18:06
xyzzyxyzzy 21 februari 2012 - 17:26 skrev:
Om man köper två isotek-produkter och seriekopplar dem, då blir väl ljudet ännu bättre va?
Hur många kan man seriekoppla totalt innan ljudet blir alldeles för mycket icke-platt och tredimensionellt?
Är väldans nyfiken på hur det där fungerar... 
Varför inte bara svara på frågan, du har aldrig testat produkterna men gör dig ändå lustig över dom?
Skickat 21 februari 2012 - 19:44
Upplevelser vid t.ex. demos utförda av säljare bör nog tas med flera nypor salt och knappast något man skall dra säkra slutsatser från... De har möjlighet till både psykisk och fysisk påverkan även om det inte är säkert att de behöver använda något av det. Det kan faktiskt räcka med självsuggestion.
Skickat 21 februari 2012 - 20:22
kanske det, men va inte säljare som hade en demo dag, va jag en till som frågade och en som jobbade där som kopplade ur den i några låtar och sen satt igång den igen och det va stor skillnad vad vi 2 hörde.
Skickat 21 februari 2012 - 21:22
mittiprick 21 februari 2012 - 19:44 skrev:
Upplevelser vid t.ex. demos utförda av säljare bör nog tas med flera nypor salt och knappast något man skall dra säkra slutsatser från... De har möjlighet till både psykisk och fysisk påverkan även om det inte är säkert att de behöver använda något av det. Det kan faktiskt räcka med självsuggestion.
Du litar inte på dina öron vid en demo utav ett par högtalare heller alltså...
Han ifrån Isotek är riktigt duktig av masshypnos måste jag säga
Skickat 21 februari 2012 - 21:33
-
B8
-
Guru
-
-
4 346 inlägg
Masshypnos är väl kanske att ta i, men att skapa någon slags förväntan är inte så konstigt och det kan spöka till det rätt rejält för sinnesintrycken...
Skickat 21 februari 2012 - 21:57
Då vore det väl ett ypperligt tillfälle att lyssna själva, är övertygad om att dom flesta som är anti inte ens har bemödat sig med att få en demo av produkterna som dissas så hårt.
" Nemen det säger ju sig självt, det skall ju inte bli/vara skillnad" Lyssna själva och SEN kan ni säga om det är bra eller anus.
Skickat 21 februari 2012 - 22:53
Niklas F 21 februari 2012 - 17:17 skrev:
Jepp visst är saker och ting konstiga ibland, och man kan inte förstå varför saker och ting är som dom är.
Men jag antar självklart att du har vart och fått Isotek demat för dig och sett själv att dom inte gör någon skillnad, väldigt märkligt att man sågar något om man nu inte skulle ha gjort det...
Om du säger att du har spöken hemma hos dig behöver jag verkligen åka hem till dig för att se att det inte finns några?
Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Skickat 21 februari 2012 - 22:55
Niklas F 21 februari 2012 - 18:06 skrev:
Varför inte bara svara på frågan, du har aldrig testat produkterna men gör dig ändå lustig över dom?
Vilken fråga är det du tror att jag fått men inte svarat på?
Har en del baskunskaper i ämnet, och vet med utomordentlig säkerhet att den el som levereras i det här landet inte generellt innehåller något som behöver filtreras med externa hokuspokus-tillbehör.
Har du själv gjort mätningar eller analyser av hur matningsspänningen till exempelvis förstärkare ser ut, dvs vad som kommer ut ur nätaggregatet?
De störningar som kan vara problematiska generellt/kontinuerligt existerar icke ut från ens väldigt elementära nätaggregat i modern ljudutrustning och därför behövs inga filter. Det går inte att påvisa någon som helst generell förändring i de lågspänningar som nätaggregaten levererar, förutom vid enstaka momentana och väldigt kraftfulla avvikelser från vad som "är normalt".
Ett betydligt större problem idag är störningar från t ex mobiltelefoner, som ganska ofta kan höras i datorhögtalare, bilradio osv, men det är en helt annan sak.
Det gäller att inte bli förblindad av demonstrationer som tycks ge "någon slags renare och finare ström", men det kan vara oerhört svårt att ta till sig om man saknar nödvändiga baskunskaper i ämnet, vilket framgår oerhört tydligt i exempelvis den här tråden.
Skickat 21 februari 2012 - 23:00
wmadoss 21 februari 2012 - 22:53 skrev:
Om du säger att du har spöken hemma hos dig behöver jag verkligen åka hem till dig för att se att det inte finns några?
Extraordinary claims require extraordinary evidence.
Precis.
Skickat 21 februari 2012 - 23:15
-
B8
-
Guru
-
-
4 346 inlägg
Niklas F 21 februari 2012 - 21:57 skrev:
Lyssna själva och SEN kan ni säga om det är bra eller anus.
Jag har lyssnat. Minns inte på vilket märke, men dyrt var det. Någon skillnad fanns det dock inte. På den tiden hade jag inte funderat så mycket på det, och trodde väl kanske lite på försäljarens svammel, men när man nu vet bättre är det ganska klart och förståeligt att jag aldrig upplevde någon skillnad.
Utmärkta inlägg för övrigt wmadoss och xyzzyxyzzy.
Skickat 22 februari 2012 - 05:46
Niklas F 21 februari 2012 - 21:22 skrev:
Du litar inte på dina öron vid en demo utav ett par högtalare heller alltså...
Han ifrån Isotek är riktigt duktig av masshypnos måste jag säga  Det luriga är om det är små eller inga skillnader. Stora avvikelser är en annan sak...
Sitter man på ett demo så är det tom så att bara förväntan kan göra att man upplever skillnader även om inget är förändrat. Får man ledande frågor eller annan påverkan, t.ex. från andra deltagare i "gemenskapen", så ökar ens "perceptionsförmåga" än mer...
Att det fungerar så här är fakta i många olika sammanhang, inte bara ljud, och något man imo bör vara medveten om.
Skickat 22 februari 2012 - 06:29
Är det mätbart? Om inte så lär det knappast vara hörbart...
Här borde vi prata skillnader som faktiskt är mätbara. Släng upp ett digitalt fluke-oscilloskop och kolla skillnader. Om kurvorna ser identiska ut så (man kan ha två mätningar parallellt så man ser hur identiskt det blir.
Då kan man börja prata om skillnader, sen huruvida dessa skillnader man ser faktiskt påverkar ljudet återstår att se. Det borde förövrigt vara mätbart där med.
Skickat 22 februari 2012 - 08:55
mittiprick 22 februari 2012 - 05:46 skrev:
Det luriga är om det är små eller inga skillnader. Stora avvikelser är en annan sak...
Sitter man på ett demo så är det tom så att bara förväntan kan göra att man upplever skillnader även om inget är förändrat. Får man ledande frågor eller annan påverkan, t.ex. från andra deltagare i "gemenskapen", så ökar ens "perceptionsförmåga" än mer...
Att det fungerar så här är fakta i många olika sammanhang, inte bara ljud, och något man imo bör vara medveten om.
Absolut cognitive bias kallas det och är ofta förklaringen till tex varför "hela vår familj" såg/hörde spöket/ufot etc.
http://en.wikipedia..../Cognitive_bias
Skickat 23 februari 2012 - 15:33
B8 21 februari 2012 - 23:15 skrev:
Jag har lyssnat. Minns inte på vilket märke, men dyrt var det. Någon skillnad fanns det dock inte. På den tiden hade jag inte funderat så mycket på det, och trodde väl kanske lite på försäljarens svammel, men när man nu vet bättre är det ganska klart och förståeligt att jag aldrig upplevde någon skillnad.
Utmärkta inlägg för övrigt wmadoss och xyzzyxyzzy.
Ok, då har du iaf testat själv 
Säger inte ATT det blir skillnad, men KAN bli skillnad och tycker att man bör göra som du gjort, testat och lyssnat själv.
Men ve och fasa se upp för dom onda hemska placebo andarna, för man skall inte lita på vad man själv hör
Skickat 26 februari 2012 - 20:02
nu har jag skaffat en isotek sycros + en strömlist från wireworld, och är grymt nöjd, bassen har blivit tajtare, diskanten öppnare, och större ljudbild.
isotek sycros är kanske den bästa produkt som finns i hi-end världen, jag vet att folk med annläggningar för +1mil säger att dom får ut dubbla effekten med där kabeln, kan inte säga att jag med mina saker får det, men om jag skulle säga att det blev 30% bättre överdriver jag inte.
Jag vet att vissa inte tror på strömrening eller strömkablar, till er kan jag säga köp aktier i isotek för alla som tror på det och lyssnat på isotek kommer vilja köpa
Skickat 26 februari 2012 - 22:27
rezain 26 februari 2012 - 20:02 skrev:
nu har jag skaffat en isotek sycros + en strömlist från wireworld, och är grymt nöjd, bassen har blivit tajtare, diskanten öppnare, och större ljudbild.
isotek sycros är kanske den bästa produkt som finns i hi-end världen, jag vet att folk med annläggningar för +1mil säger att dom får ut dubbla effekten med där kabeln, kan inte säga att jag med mina saker får det, men om jag skulle säga att det blev 30% bättre överdriver jag inte.
Jag vet att vissa inte tror på strömrening eller strömkablar, till er kan jag säga köp aktier i isotek för alla som tror på det och lyssnat på isotek kommer vilja köpa 
Så du menar att genom att använda denna fantastiska kabel och strömskena så får man ut dubbla effekten ur systemet. Och sen vaknade du...?
Skickat 27 februari 2012 - 05:50
Man kan ju undra varför en kabel som ger 30-50 % förbättring inte redan finns med vid köp av produkter för 100 000-tals kronor. Hade jag tillverkat / sålt t.ex. förstärkare för sådana summor, och förbättringen varit så enormt stor så hade jag absolut inte tvekat. Vilket konkurrensmedel och en i sammanhanget mindre prisökning är ju knappast viktig i det segmentet (köparna räknar knappast kronor fram och tillbaka där).
Undra varför de inte gör det...?
Skickat 27 februari 2012 - 08:52
rezain 26 februari 2012 - 20:02 skrev:
Förlåt, med det där är ju rent nonsens. Det är helt ok att du tycker att din anläggning låter bättre nu, good for you. Men att hävda att man får ut mer effekt p.g.a. en strömkabel är bara dumheter. Och det handlar inte om att "inte tro på", det handlar om sunt förnuft och elementär fysik.
Skickat 27 februari 2012 - 08:55
Tron kan tydligen försätta både berg, sunt förnuft och alla fysiska lagar...
Skickat 27 februari 2012 - 09:55
Nu skall ni nu inte ta "effekt" så bokstavligt, han tyckte nog ( rena gissningar ifrån min sida ) att anläggningen lyfte si och så många procent.
Knappast att han fick mera pulver i slutstegen
Skickat 27 februari 2012 - 10:09
-
Falcy
-
Veteran
-
-
2 477 inlägg
Om jag skulle slå en hammare mot min tinning så vet jag redan innan jag gjort det att det kommer göra jävligt ont.
Så därför behöver jag inte testa det.
Men just dessa diskussioner är så sjukt roliga att läsa att jag skrattar varje gång.
Vill härmed tacka alla kabeltroende och minhembio för ett underbart forum, måste också passa på att tacka för alla som inte tror/vet, för utan dessa vore forumet tråkigt.
Peace
Det här inlägget har ändrats av Falcy 27 februari 2012 - 10:10
Skickat 27 februari 2012 - 10:39
Niklas F 27 februari 2012 - 09:55 skrev:
Nu skall ni nu inte ta "effekt" så bokstavligt, han tyckte nog ( rena gissningar ifrån min sida ) att anläggningen lyfte si och så många procent.
Knappast att han fick mera pulver i slutstegen 
Kanske, men "jag vet att folk med annläggningar för +1mil säger att dom får ut dubbla effekten med där kabeln" är svårt att tolka på annat vis...
Det här inlägget har ändrats av tomano58 27 februari 2012 - 16:25
Skickat 27 februari 2012 - 11:09
Effekten av anläggningen, man kan ju läsa det där lite som man vill.
Skickat 27 februari 2012 - 11:29
-
Krozz
-
Forumräv
-
-
917 inlägg
Effekten i min anläggning kan ju vara olika saker:
1. man hör en effekt av förändringen = man upplever den olika (placebo eller ej)
2. Man får mer effekt ur slutsteg och på så sätt ett bättre ljud.
Eller min favorit:
3, Kablarnas inre motstånd är så högt att det behövs dubbelt så mycket effekt ur vägguttaget för att slutstegen ska få de ampere de vill ha (tex ett slutsteg vill ha 5 ampere + kabelns motsånd 5 ampere) så har vi dubblat effekten ut från väggen, men vunnit 0 i slutstegen
Tolkningen är ju fri
Men om man jämför mellan balanserade och obalanserade signalkablar kan det vara en nivåskillnad på 3db vilket skulle medföra att han upplever en skillnad trots att det inte är det, bara det att ena utgången har en högre signal från början och det beror alltså inte på kabeln då.
Men om det är skillnad på strömkablar ska jag låta vara osagt... Har inte testat så kan inte uttala mig om strömkablarna...
Skickat 27 februari 2012 - 12:36
Det ser iaf. jävligt snyggt ut med en lyxig nätkabel...
Skickat 27 februari 2012 - 16:26
Niklas F 27 februari 2012 - 11:09 skrev:
Effekten av anläggningen, man kan ju läsa det där lite som man vill.
Jojo... Och hur kvantifierar man en ljudförbättring. "Det låter 37% bättre än tidigare", "Det låter dubbelt så bra"?? Relativt vad?
Skickat 27 februari 2012 - 16:30
Spinegrinder 27 februari 2012 - 12:36 skrev:
Det ser iaf. jävligt snyggt ut med en lyxig nätkabel... 
Ja, snygga kablar uppskattar nog alla och tom jag.
Men när man passerar tusentals kr om inte tiotusentals kr för en simpel strömledning har man passerat all vettighet imo.
Finns gott om snygga kablar för bråkdelen av de pengarna om det bara är utseendet man vill åt.
Det eller att tex sätta egen snygg strumpa på en standardkabel.
Skickat 27 februari 2012 - 22:50
Förlåt, med det där är ju rent nonsens. Det är helt ok att du tycker att din anläggning låter bättre nu, good for you. Men att hävda att man får ut mer effekt p.g.a. en strömkabel är bara dumheter. Och det handlar inte om att "inte tro på", det handlar om sunt förnuft och elementär fysik.
väll du får fråga grabbarna själva som sitter på svin dyr annläggning varför dom får ut dubble effekten av sin annläggning, och mitt ljud blev högre på samma volum med sycros aktiv att jag inte behöver vrida på så mycke för att få högre ljud, det är vad jag kallar för mer effekt.
Skickat 27 februari 2012 - 23:40
rezain 27 februari 2012 - 22:50 skrev:
väll du får fråga grabbarna själva som sitter på svin dyr annläggning varför dom får ut dubble effekten av sin annläggning, och mitt ljud blev högre på samma volum med sycros aktiv att jag inte behöver vrida på så mycke för att få högre ljud, det är vad jag kallar för mer effekt.
Jag behöver inte fråga dem eftersom de inte får det. Om de (och du) nu skulle framhärda att man faktiskt skulle få ut mer effekt med den kabeln så är det bara att förklara varför. Det vore spännande att höra en bra förklaring. Jag kan enkelt förklara varför det inte blir så. Hifi är inte magi.
P.S. Testa att använda "Citera"-knappen, det blir enklare att läsa då.
Skickat 28 februari 2012 - 05:38
rezain 27 februari 2012 - 22:50 skrev:
väll du får fråga grabbarna själva som sitter på svin dyr annläggning varför dom får ut dubble effekten av sin annläggning, och mitt ljud blev högre på samma volum med sycros aktiv att jag inte behöver vrida på så mycke för att få högre ljud, det är vad jag kallar för mer effekt. Skulle kabeln på något sätt oka spänningen och påverka till 30-50% högre effekt i elektroniken så skulle det inte låta något alls (efter smällen vid uppkopplingen vill säga). Möjligtvis en kabel för våra kassa kärnkraftsverk, om de nu vågar och kan tygla dess effektinjektion...
Det här inlägget har ändrats av mittiprick 28 februari 2012 - 05:38
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Hemma
- → Tillbehör
- → Kablar
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
-
-
-
-
Hydra 6
radiuz
2013-05-18 23:07:55
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|