Yamaha AVENTAGE
Startad av
brock, aug 05 2010 21:41
391 svar i tråden
Skickat 10 januari 2011 - 12:33
Peter Bond Jan 10 2011, 11:39 skrev:
Att förstärkaren distar låter iaf i min mening lite konstigt. Känns snarare som om det är högtalarna isf.
hej
Helt korekt tolkat av er... "spricker ur"= distar är det ja menar
tyvärr så har jag genomfört ett ganska ordentligt test med 3 par högtalare som testades mot Yamahan.
1. Dali Concept 6
2. Dali Ikon 6 MK2
3. O så min Monitor Audio RX8or
Alla spelade exakt lika illa just gällande mellanregistret.
Och när jag bytte till en HK avr660 så var detta bekymmer som bortblåst!! Spelade obesvärat vidare.
Så det är 3067an som är bekymret helt klart. Funderar dock på att lägga till ett slutsteg för frontarna
Vad skulle detta kunna vara för slutsteg??
MVH//B
Skickat 10 januari 2011 - 12:52
Emotiva XPA-2 från Usa lär ge ett bra lyft till högtalarna. 300 watt per kanal i 8 ohm , 500 watt i 4 ohm.
http://emotiva.com/xpa2.shtm
Skickat 10 januari 2011 - 13:58
jonas_79 Jan 10 2011, 12:52 skrev:
Hej
OJ...tack för tipset!! känns ju som att ersätta med ett kärnkraftverk  . Har tittat på Rotel 991 eller 993 som alternativ
vad tror ni om dessa?
Det här inlägget har ändrats av bobrupp 10 januari 2011 - 13:59
Skickat 10 januari 2011 - 16:05
bobrupp Jan 10 2011, 13:58 skrev:
Hej
OJ...tack för tipset!! känns ju som att ersätta med ett kärnkraftverk  . Har tittat på Rotel 991 eller 993 som alternativ
vad tror ni om dessa?
hej
vad tror ni om att byta till en Yamaha 1067 och istället köpa till en NAD C275BEE Effektförstärkare för att driva frontarna? Denna borde ju iaf lösa bekymret med för lite effekt.
Alternativt byta till en Onkyo 3008 alt 5008...
Det här inlägget har ändrats av bobrupp 10 januari 2011 - 17:36
Skickat 10 januari 2011 - 21:03
bobrupp Jan 10 2011, 16:05 skrev:
hej
vad tror ni om att byta till en Yamaha 1067 och istället köpa till en NAD C275BEE Effektförstärkare för att driva frontarna? Denna borde ju iaf lösa bekymret med för lite effekt.
Alternativt byta till en Onkyo 3008 alt 5008...
Jag förstår inte på vilket sätt ett effektsteg kommer att hjälpa dig? Du säger att mellanregistret distar och om jag tolkar det rätt så är det så att din förstärkare i det frekvensomfång som mellanregistret finns förstärker signalen mer än den gör vad det gäller dom andra registren. Tror helt enkelt att dina högtalare tillsammans med hur du vill att det ska låta aldrig kommer att fungera med denna förstärkare. Tror det är bäst att köpa ett annat fabrikat.
//Lars
Skickat 10 januari 2011 - 21:13
Bobrupp om du skall byta. Affären där du köpte brukar ju har mer en Yamaha på hyllan. Om jag var dig inte får till det ljud man vill ha från receivern. Skulle jag kolla in dessa. Marantz SR-7005 billigare, Denon AVR4-311 eller AVR-A100 några lappar mer eller Pionner LX-83. Kolla om du kan låna hem en söndag för att provlyssna. Eller om butiken har dina högtalare.
Bara några fågor Har du har ställt in receivern på 6ohm så den inte står på 8ohm. Dina högtalare är 4ohmare. Och på min 1067 skall man ställa in den på 6ohm om man 4ohm högtalre. Kan ju vara skillnad på 3067. Andra delar i?
Kör du i Pure Direct Läge när det spricker eller spricker det i både i Pure Direct och i vanlig även med Enhamcer på slagen?
Går det att ställa tillbaks receivern i grundinställning? För att börja lyssna direkt här. Och sedan gör YPAO mätningen. För att se om det blir stor skillnad på ljudet?
Skickat 10 januari 2011 - 21:30
En annan sak du skulle kunna testa är att placera högtalarna lite längre ut eller in från väggen.
Köpte för en tid sedan en högtalare från England som heter EPOS m12-i endast på det omdöme jag läste här http://www.minhembio...A4lljud/255163/ När jag riggade upp dom nya högtalarna fanns det ingen bas överhuvudtaget och jag blev smått fundersam på det omdöme jag hade läst. Efter att ha placerat högtalarna ca: 5 cm längre ut från väggen fullkomligt exploderade basen.
Ljud är svårt och samspelet mellan rum, högtalare och elektronik är väldigt komplicerat så man ska inte bara hänga upp sig på att elektroniken inte låter som man är van vid. Pröva alltid att skruva på dom andra parametrarna, Rum (möbler om), högtalare (flytta).
//Lars
Skickat 10 januari 2011 - 21:47
SS_454 Jan 10 2011, 21:13 skrev:
Bobrupp om du skall byta. Affären där du köpte brukar ju har mer en Yamaha på hyllan. Om jag var dig inte får till det ljud man vill ha från receivern. Skulle jag kolla in dessa. Marantz SR-7005 billigare, Denon AVR4-311 eller AVR-A100 några lappar mer eller Pionner LX-83. Kolla om du kan låna hem en söndag för att provlyssna. Eller om butiken har dina högtalare.
Bara några fågor Har du har ställt in receivern på 6ohm så den inte står på 8ohm. Dina högtalare är 4ohmare. Och på min 1067 skall man ställa in den på 6ohm om man 4ohm högtalre. Kan ju vara skillnad på 3067. Andra delar i?
Kör du i Pure Direct Läge när det spricker eller spricker det i både i Pure Direct och i vanlig även med Enhamcer på slagen?
Går det att ställa tillbaks receivern i grundinställning? För att börja lyssna direkt här. Och sedan gör YPAO mätningen. För att se om det blir stor skillnad på ljudet?
Hej!!
O tack för ditt svar!!
LIte kortfakta först!!
1. Kört i 6 ohms läge då precis som du säger. Har nu på slutet öven testat med 8 ohms läge utan ngn positiv effekt
2. Spelar ingen roll om ja kör med DPS, 2 eller 7 kanaligt det spricker/distar på frontarna iaf. Kört med enhancer på/avslagen
3. Jag har kört om YPAOn ett antal ggr vilket i sig gör att den tappar tidigare inställningar. den testade HKn hade inget bekymmer med högtalarna oavsett läge.
4. Marantz är troligen samma klass på gällande förstärkning som Yamahan, vilket inte räcker.
5. Pioneer har jag haft för 2 år sedan och de hade en klart ljusare ljudbild än vad jag vill ha. det skall vara mer. Handlare jag pratat säger sig tveksamma om Pioneers LX73/83 kommer ge mer än Yamahan.
Nu kommer det troligen bli en Onkyo NR5008 istället, fick ett så bra pris att jag nog klipper till, ngn krona mer än Yamahan som jag också fick grymt billigt. Onkyon är bland det kraftfullaste som finns inkl alla finesser som nu finns i receivrar i klassen under 30000 kr. Hoppas nu iaf att detta löser sig iom detta, vikten borgar ju för att den kommer klara det
MVH//B
Skickat 10 januari 2011 - 21:54
itarkitekt Jan 10 2011, 21:30 skrev:
En annan sak du skulle kunna testa är att placera högtalarna lite längre ut eller in från väggen.
Köpte för en tid sedan en högtalare från England som heter EPOS m12-i endast på det omdöme jag läste här http://www.minhembio...A4lljud/255163/ När jag riggade upp dom nya högtalarna fanns det ingen bas överhuvudtaget och jag blev smått fundersam på det omdöme jag hade läst. Efter att ha placerat högtalarna ca: 5 cm längre ut från väggen fullkomligt exploderade basen.
Ljud är svårt och samspelet mellan rum, högtalare och elektronik är väldigt komplicerat så man ska inte bara hänga upp sig på att elektroniken inte låter som man är van vid. Pröva alltid att skruva på dom andra parametrarna, Rum (möbler om), högtalare (flytta).
//Lars
Hej
Tyvärr så är detta inget Rums eller Högtalarfel utan att Yamahan är för klen när man drar på. Har ju testat med 3 högtalarpar och de har ej stått på samma plats men alla ha låtit lika illa i just nellanregistret.
Om man också betänker att vänster front står helt fritt utan ngn bakvägg eller sidovägg i närheten jmf med höger front som står snett mot en vägg ganska nära ett hörn...... och båda låter lika illa i just mellanregistret.
Samt att detta också har gällt alla ändra högtalare jag testat på Yamahan
O när man bytte till HK avr660 så spelade den på som den skulle i alla register samt alla ljudnivåer!! Med högtalarna på samma plats som med testet med Yamaha
För mig är det bara att inse Yamaha 3067 klarar ej de krav jag har på en receiver gällande kraft. Tyvärr måste jag säga då jag gillar den i alla andra avseenden(utom att den ej har skärmsläckare*L*)
MVH//B
Det här inlägget har ändrats av bobrupp 10 januari 2011 - 22:11
Skickat 10 januari 2011 - 22:13
Okey,
Det är nog bara att köpa annan elektronik som passar bättre med dina högtalare.
Har jag uppfattat det rätt som att när du vrider på volymen rejält så "spricker" mellanregistret, dvs. förstärkaren matar ut för mycket ström i detta register jämfört med bas och diskant?
Mvh
Lars
Skickat 10 januari 2011 - 23:37
itarkitekt Jan 10 2011, 22:13 skrev:
Okey,
Det är nog bara att köpa annan elektronik som passar bättre med dina högtalare.
Har jag uppfattat det rätt som att när du vrider på volymen rejält så "spricker" mellanregistret, dvs. förstärkaren matar ut för mycket ström i detta register jämfört med bas och diskant?
Mvh
Lars
hej
Orsaken att högtalare oftast "distar" är alltför låg effekt fr förstärkare så jag skulle tro att det beror på detta i detta fall också
HKn levererar helt klart mer ampere.
Så jag har nog inget svar på din fråga. Mer än att volymen är på ca 75%.
MVH//B
Det här inlägget har ändrats av bobrupp 10 januari 2011 - 23:50
Skickat 11 januari 2011 - 02:09
Enligt mitt begränsade kunnande så känns det som en motsägning. Att den distar beror väl på att den skickar ut för mycket effekt i mellanregistret och att högtalarna inte gillar det, eller?
Jag har ingen erfarenhet av 3067, men har en 1067:a själv. Det enda jag kan kommentera gällande mellanregistret är att det är ganska anonymt på min stärkare. Men jag har andra högtalare också, och det spelar ju in ganska mkt.
Anyway, det känns som att du är betjänt av att byta stärkare eftersom du fått det eftertraktade resultatet med andra receivers...
Skickat 11 januari 2011 - 03:25
Peter Bond Jan 11 2011, 02:09 skrev:
Enligt mitt begränsade kunnande så känns det som en motsägning. Att den distar beror väl på att den skickar ut för mycket effekt i mellanregistret och att högtalarna inte gillar det, eller?
Jag har ingen erfarenhet av 3067, men har en 1067:a själv. Det enda jag kan kommentera gällande mellanregistret är att det är ganska anonymt på min stärkare. Men jag har andra högtalare också, och det spelar ju in ganska mkt.
Anyway, det känns som att du är betjänt av att byta stärkare eftersom du fått det eftertraktade resultatet med andra receivers...
Hej
Tyvärr så beror distortion i detta fallet på en för klen förstärkare. När en förstärkare som ej har strömkapacitet skall driva tungdrivna högtalare så blir det denna typ av fenomen. Det som är konstigt i detta fall är att jag testat den på en Dali Concept 6 och den lirar orent den också. Och den är ej tungdriven alls.
När den ej klarar av att leverera ren kraft så fortsätter den och levererar orent istället.
Sen är det ju ganska svårt att disk denna typ av sak. har man inte exakt samma test utförd så kan man ju egentligen bara tycka ngt  ......svårt att veta.
Som du säger, lösningen är i sikte!!
MVH//B
Skickat 11 januari 2011 - 06:45
bobrupp Jan 11 2011, 03:25 skrev:
Tyvärr så beror distortion i detta fallet på en för klen förstärkare. När en förstärkare som ej har strömkapacitet skall driva tungdrivna högtalare så blir det denna typ av fenomen. Det som är konstigt i detta fall är att jag testat den på en Dali Concept 6 och den lirar orent den också. Och den är ej tungdriven alls.
När den ej klarar av att leverera ren kraft så fortsätter den och levererar orent istället.
I don't want to beat a dead horse, men du först säger du att problemet beror på kombinationen svag stärkare och tungdrivna högtalare för att sedan säga att problemet kvarstår med lättdrivna högtalare... Jag misstänker att du kanske fått ett måndagsexemplar...
Skickat 11 januari 2011 - 09:57
Peter Bond Jan 11 2011, 06:45 skrev:
I don't want to beat a dead horse, men du först säger du att problemet beror på kombinationen svag stärkare och tungdrivna högtalare för att sedan säga att problemet kvarstår med lättdrivna högtalare... Jag misstänker att du kanske fått ett måndagsexemplar...
Hej
Tyvärr så tror både jag och de handlare jag pratat med inkl den jag gjort affären med att Yamaha rent generellt inte är vassaste när det gäller kraft. Finns många många fördelar med den, den har mkt bra finesser, låter bra upp till rätt OK nivåer, men precis som Hembiotidningen i nr10-2010 konstaterar så är det mellanregistret som "blir vasst och grötigt" först. Så det finns fler som känner som jag
Men jag tycker ingen skall vara ledsen för att de har en 3067a, tycker de att den fungerar för dem så fungerar den ju
Det här inlägget har ändrats av bobrupp 11 januari 2011 - 11:15
Skickat 11 januari 2011 - 13:57
bobrupp Jan 11 2011, 09:57 skrev:
Hej
Tyvärr så tror både jag och de handlare jag pratat med inkl den jag gjort affären med att Yamaha rent generellt inte är vassaste när det gäller kraft. Finns många många fördelar med den, den har mkt bra finesser, låter bra upp till rätt OK nivåer, men precis som Hembiotidningen i nr10-2010 konstaterar så är det mellanregistret som "blir vasst och grötigt" först. Så det finns fler som känner som jag
Men jag tycker ingen skall vara ledsen för att de har en 3067a, tycker de att den fungerar för dem så fungerar den ju 
Visst är det så! Jag fick inte ditt resonemang att gå ihop bara. Som jag skrev innan så upplever jag mitt mellanregister på 1067:an som ganska snällt, men det passar å andra sidan väldigt bra med högtalarna. Själv har jag inte märkt att det distar, men sen kanske jag inte spelar på samma nivåer som du heller...
Nåväl, lycka till med ditt nya köp och hopppas att du blir nöjd!'
Mvh,
Peter
Skickat 11 januari 2011 - 18:23
Peter Bond Jan 11 2011, 13:57 skrev:
Visst är det så! Jag fick inte ditt resonemang att gå ihop bara. Som jag skrev innan så upplever jag mitt mellanregister på 1067:an som ganska snällt, men det passar å andra sidan väldigt bra med högtalarna. Själv har jag inte märkt att det distar, men sen kanske jag inte spelar på samma nivåer som du heller...
Nåväl, lycka till med ditt nya köp och hopppas att du blir nöjd!'
Mvh,
Peter
hej
Nu är det mitt sista mess här. Blev en Onkyo 3008 istället. får hoppas den fungerar som ja vill
MVH//B
Skickat 11 januari 2011 - 20:10
Kör min 3067 till mina Mentor 6 och jag har inte märkt någon dist alls. Snarare är ljudet maffigt och gött. Kör väl upp till -10db som oftast och körde Avatar på BR just nu med den likaledes nya Yamaha BD-S667. Lät fånigt bra faktiskt...
Men smaken är väl liksom baken...
//erikli
Skickat 11 januari 2011 - 21:52
erikli Jan 11 2011, 20:10 skrev:
Kör min 3067 till mina Mentor 6 och jag har inte märkt någon dist alls. Snarare är ljudet maffigt och gött. Kör väl upp till -10db som oftast och körde Avatar på BR just nu med den likaledes nya Yamaha BD-S667. Lät fånigt bra faktiskt...
Men smaken är väl liksom baken...
//erikli
Hmmm men -10 är väl ingen volym. Lite över normal lyssning. Det är vid aktiv musiklyssning på runt -2 till +5 som det spricker. och då är det ändå inte extremt högt.
Körde ja på HK 660 på motsvarande volym så spelade den lugnt och behärskat
Men alla har vi olika krav och smak  (OBS!! ja menar inte bättre eller sämre smak... utan just att vi alla har olika ljudideal)
MVH/B
Det här inlägget har ändrats av bobrupp 11 januari 2011 - 21:55
Skickat 13 januari 2011 - 04:10
bobrupp Jan 11 2011, 21:52 skrev:
Hmmm men -10 är väl ingen volym. Lite över normal lyssning. Det är vid aktiv musiklyssning på runt -2 till +5 som det spricker. och då är det ändå inte extremt högt.
Körde ja på HK 660 på motsvarande volym så spelade den lugnt och behärskat
Men alla har vi olika krav och smak  (OBS!! ja menar inte bättre eller sämre smak... utan just att vi alla har olika ljudideal)
MVH/B
Liten reflektion bara; själv har jag extremt känslig hörsel och lyssnar sällan högre än -30 dB med min 1067:a
Skickat 13 januari 2011 - 07:47
Peter Bond Jan 13 2011, 04:10 skrev:
Liten reflektion bara; själv har jag extremt känslig hörsel och lyssnar sällan högre än -30 dB med min 1067:a 
Det måste rimligtvis bero lite på hur lättdrivna högtalarna är. Sen beror det väl på vilken musik (hur hög peek etc.) och förstås tycke och smak. Jag har ju ett slutsteg kopplat till min 2067 så det går väl inte riktigt att jämföra.
En bra funktion för mig som har barn i alla fall, är att man kan spärra maxvolymen i alla zoner. Är ju ganska lätt att ett nyfiket barn kan få tag i en fjärrkontroll och dom förstår ju inte riktigt vad dom gör. Kanske likadant med överförfriskade kompisar om man har fest. :-)
Skickat 13 januari 2011 - 12:01
När jag provlyssnade V1067 i butik, så användes en riktigt fet högtalaruppställning, och det var inga lättdrivna grejer precis. Detta till trots, så lät V1067 grymt bra, så det är inga som helst problem att spela med tungdrivna högtalare. Den spelade skiten ur både HK och Marantz i denna prisklass [när vi växlade mellan dem]. V1067 lät fantastiskt bra i både Stereo och surround. Sedan har den lovordas i pressen, så jag köper inte att den är för "svag", de måste vara andra faktorer som spelar in om man inte är nöjd. Använder de som tycker att V1067 inte räcker till, extremt krävande högtalare för flera hundra tusen kronor, för i sådana fall får man gå upp många prisklasser för att bli nöjd.
Skickat 13 januari 2011 - 21:52
Mr Borderline Jan 13 2011, 12:01 skrev:
När jag provlyssnade V1067 i butik, så användes en riktigt fet högtalaruppställning, och det var inga lättdrivna grejer precis. Detta till trots, så lät V1067 grymt bra, så det är inga som helst problem att spela med tungdrivna högtalare. Den spelade skiten ur både HK och Marantz i denna prisklass [när vi växlade mellan dem]. V1067 lät fantastiskt bra i både Stereo och surround. Sedan har den lovordas i pressen, så jag köper inte att den är för "svag", de måste vara andra faktorer som spelar in om man inte är nöjd. Använder de som tycker att V1067 inte räcker till, extremt krävande högtalare för flera hundra tusen kronor, för i sådana fall får man gå upp många prisklasser för att bli nöjd.
Som jag skrev tidigare i denna tråd - "...Ljud är svårt och samspelet mellan rum, högtalare och elektronik är väldigt komplicerat så man ska inte bara hänga upp sig på att elektroniken inte låter som man är van vid. Pröva alltid att skruva på dom andra parametrarna, Rum (möbler om), högtalare (flytta)."
Nu tror jag det var så att han som tyckte att det sprack upp inte hade någon möjlighet att flytta högtalarna.
//Lars
Skickat 13 januari 2011 - 23:37
Peter Bond Jan 13 2011, 04:10 skrev:
Ja alla har vi våra varianter  . Min startvolym ligger just satt till -35 vilket ja ser på TV med. Gäller det film så är det oftast -20 och aktiv musiklyssning -10 till +5... alltså lite ungefärligt men....
smaken är som....
MVH//B
Skickat 13 januari 2011 - 23:46
Mr Borderline Jan 13 2011, 12:01 skrev:
Hejsvejs!!
Jag mfl kan nog hålla med dig om att den ligger i paritet med Marantzen gällande effekt men HK ligger Yamahan långt efter gällande att leverera ström om man ser till prisklasser. När jag bytte fr 3067 till HK660 så spelade allt mkt kraftfullare.
Men vad spelar det för roll vad andra tycker om man själv är nöjd  ... då är allt bra!! Skulle jag ej fått detta dåliga resultat med min 3067 så hade ja gärna behållt den!! Oavsett vad hela världen hade haft för uppfattning
För min del var 3067an inget kul alls och jag får medhåll från flera handlare(som också säljer yamaha) att det finns en del att önska i ren och skär kraft. Men jag tycker dock att 3067 är bra på mkt annat men slutbetyget blir tyvärr att den returneras.
MVH//B
Det här inlägget har ändrats av bobrupp 14 januari 2011 - 00:07
Skickat 13 januari 2011 - 23:57
itarkitekt Jan 13 2011, 21:52 skrev:
Som jag skrev tidigare i denna tråd - "...Ljud är svårt och samspelet mellan rum, högtalare och elektronik är väldigt komplicerat så man ska inte bara hänga upp sig på att elektroniken inte låter som man är van vid. Pröva alltid att skruva på dom andra parametrarna, Rum (möbler om), högtalare (flytta)."
Nu tror jag det var så att han som tyckte att det sprack upp inte hade någon möjlighet att flytta högtalarna.
//Lars
Hej
Känns som ingen läser det man skriver
1. Haft 3 högtalarpar hemma på test med 3067an alla på olika positioner i rummet då jag ville höra hur mellanregistret lät.
2. Alla högtalare distar i mellanregistret för att förstärkaren ej klarar att leverera kontrollerat vid högre nivåer. Vilket också verfieras i Hembiotidningen att detta är en svaghet.
3. Testar då med samma högtalarpar(3 par) med en HK avr660 och då tar den kontroll på hela registret från bas till finaste diskant inkl det register som Yamahan hade svårt att hantera, mellanregistret. hela intrycket känns mer kontrollerat och kraftfullt.
Det jag menar med distar är ingen rumseffekt eller ngt imaginärt upplevd effekt av placering utan bara ett högtalarelement som får mindre bra signal från källan(3067) vid högre nivåer. den vanligaste orsaken till att högtalare distar är att det får för lite effekt, eller rättare sagt för lite kontrollerad effekt.
Att påföra en högtalare med en mer effekt med låg dist. än den är speccad för ger väldigt sällan sådana effekter om man nu inte spelar extremt högt under längre tid. Är väl egentligen som med örat, får man bara lyssna på ett ljud som är rent så klarar man högre nivåer under längre tid än när det låter illa
Nu kan det väl ändå inte råda ngn fråga om att de stått högtalare på olika ställen i rummet??
MVH//Bosse
Det här inlägget har ändrats av bobrupp 13 januari 2011 - 23:59
Skickat 14 januari 2011 - 00:30
Lodbrok Jan 13 2011, 07:47 skrev:
Det måste rimligtvis bero lite på hur lättdrivna högtalarna är. Sen beror det väl på vilken musik (hur hög peek etc.) och förstås tycke och smak. Jag har ju ett slutsteg kopplat till min 2067 så det går väl inte riktigt att jämföra.
En bra funktion för mig som har barn i alla fall, är att man kan spärra maxvolymen i alla zoner. Är ju ganska lätt att ett nyfiket barn kan få tag i en fjärrkontroll och dom förstår ju inte riktigt vad dom gör. Kanske likadant med överförfriskade kompisar om man har fest. :-)
Hej!!
Blir nyfiken på o veta vad du då kör för extern slutsteg?
MVH// B
Skickat 14 januari 2011 - 14:04
[quote name='bobrupp' date='Jan 13 2011, 23:57 ' post='3161031']
Hej
1. Haft 3 högtalarpar hemma på test med 3067an alla på olika positioner i rummet då jag ville höra hur mellanregistret lät.
2. Alla högtalare distar i mellanregistret för att förstärkaren ej klarar att leverera kontrollerat vid högre nivåer. Vilket också verfieras i Hembiotidningen att detta är en svaghet.
3. Testar då med samma högtalarpar(3 par) med en HK avr660 och då tar den kontroll på hela registret från bas till finaste diskant inkl det register som Yamahan hade svårt att hantera, mellanregistret. hela intrycket känns mer kontrollerat och kraftfullt.
Det jag menar med distar är ingen rumseffekt eller ngt imaginärt upplevd effekt av placering utan bara ett högtalarelement som får mindre bra signal från källan(3067) vid högre nivåer. den vanligaste orsaken till att högtalare distar är att det får för lite effekt, eller rättare sagt för lite kontrollerad effekt.
Att påföra en högtalare med en mer effekt med låg dist. än den är speccad för ger väldigt sällan sådana effekter om man nu inte spelar extremt högt under längre tid. Är väl egentligen som med örat, får man bara lyssna på ett ljud som är rent så klarar man högre nivåer under längre tid än när det låter illa
Nu kan det väl ändå inte råda ngn fråga om att de stått högtalare på olika ställen i rummet?? 
MVH//Bosse
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hade du inte RX8:or? De är ju lättdrivna, så då kan det inte vara problemet. Jag har t.o.m. läst i en Hifi-tidning att de är "mycket" lättdrivna, så då verkar det bara vara som så att V3067 och RX8 är en dålig kombination, och har inte så mycket med kraften att göra, för det verkar uteslutet.
Jag har ett par, Boston Acoustics VR40, de är tungdrivna, med det klarar V1067 att driva utan dist och missljud.
Det här inlägget har ändrats av Mr Borderline 14 januari 2011 - 14:06
Skickat 14 januari 2011 - 15:52
-
Pete
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Nån som har hört både RX-V3900 och RX-V2067? 3900 lät väldigt bra när jag lyssnade på den men jag har inte haft möjlighet att lyssna på 2067. Den lilla watt skillnaden är försumbar men är där skillnad i ljudkvalitet? Är 2 år mellan dom i utvecklingen så dom borde vara likvärdiga. Annars är det bara fler ingångar och hdmi 1.4 som skiljer om man nu behöver det.
Skickat 14 januari 2011 - 16:26
Pete Jan 14 2011, 15:52 skrev:
Nån som har hört både RX-V3900 och RX-V2067? 3900 lät väldigt bra när jag lyssnade på den men jag har inte haft möjlighet att lyssna på 2067. Den lilla watt skillnaden är försumbar men är där skillnad i ljudkvalitet? Är 2 år mellan dom i utvecklingen så dom borde vara likvärdiga. Annars är det bara fler ingångar och hdmi 1.4 som skiljer om man nu behöver det.
Har haft RX-V765 och har provat RX-V2067 hemma och har nu RX-V2065 till MA RX8 och 2067an passade inte mitt öra.
För mig föll 2067an på att den inte levererade djup o klar o torr bas men mellanregistret var alright för mig men jag spelar inte på dom höga volymer som den vederbörande missnöjda. Max ner till -10
Skickat 14 januari 2011 - 17:15
bobrupp Jan 13 2011, 23:57 skrev:
Hej
MVH//Bosse
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hade du inte RX8:or? De är ju lättdrivna, så då kan det inte vara problemet. Jag har t.o.m. läst i en Hifi-tidning att de är "mycket" lättdrivna, så då verkar det bara vara som så att V3067 och RX8 är en dålig kombination, och har inte så mycket med kraften att göra, för det verkar uteslutet.
Jag har ett par, Boston Acoustics VR40, de är tungdrivna, med det klarar V1067 att driva utan dist och missljud.
Som Hembiotidningen skriver om 3067an: "Vasst och grötigt" när nivåerna ökar och menar då mellanregistret. O ja håller bara med!!
MVH//B
Skickat 14 januari 2011 - 17:20
-
Pete
-
Lärjunge
-
-
266 inlägg
Tore3 Jan 14 2011, 16:26 skrev:
Har haft RX-V765 och har provat RX-V2067 hemma och har nu RX-V2065 till MA RX8 och 2067an passade inte mitt öra.
För mig föll 2067an på att den inte levererade djup o klar o torr bas men mellanregistret var alright för mig men jag spelar inte på dom höga volymer som den vederbörande missnöjda. Max ner till -10
Det lutar mot RX-V3900 eftersom den har fått en massa bra kritik. Plus den är lite billigare
Skickat 14 januari 2011 - 18:30
Då är väl V1067 bättre än storebror V3067, för det är fan inte kraften som är problemet.
Det här inlägget har ändrats av Mr Borderline 14 januari 2011 - 18:31
Skickat 14 januari 2011 - 22:16
bobrupp Jan 13 2011, 23:57 skrev:
Hej
MVH//Bosse
Sorry missade det :-(
Tror du har rätt - har hört att yamaha låter sina skyddskretsar reducera strömen innan den matar ut mer än dom klarar av och att det kan medföra en betydande distorsion.
Hoppas du är nöjd med din nya förstärkare.
//Lars
Skickat 14 januari 2011 - 22:53
bobrupp Jan 14 2011, 00:30 skrev:
Hej!!
Blir nyfiken på o veta vad du då kör för extern slutsteg?
MVH// B
Jag har ett Emotiva XPA 5 som jag köpte i höstas för att jag trodde att slutstegsdelen i min gamla HK AVR 5000 hade gått sönder. Idén var att kunna ha kvar HK´n ett tag till, men det kom på skam eftersom det visade sig att det inte bara var slutsteget som var trasigt (dåligt testat innan av mig). Så efter det behövde jag fortfarande en ny receiver ;-).
Kollade runt lite och tyckte att Yamaha (2067) verkade vara ett bra val då den lät bra och jag vill ha multiroom-funktion, webgränssnitt mm. Jag hade kanske inte köpt en Yamaha om jag inte hade haft slutsteget eftersom man är konservativ och har för sig (sen gammalt) att Yamaha inte är lika strömstark som t.ex. HK och kanske Onkyo. Men idag ångrar jag absolut inte mina köp och har iofs inte lyssnat så mycket utan slutsteget men Yamaha´n skulle antagligen räcka till att driva mina XTZ 99.36 på ett bra sätt.
Med det sagt måste jag ändå säga att det låter otroligt bra när när man låter Yamaha´n agera försteg med "Pure Direct" på och Emotiva-slutsteget driver högtalarna. Jag fick nästan en religiös upplevelse när jag lyssnade på Dire Straits, On every street och märkte inte riktigt hur högt det var tills sambon kom in och sa(ropar) "vad högt du spelar" ;-)
Mvh
Lodbrok
Skickat 16 januari 2011 - 01:06
3067 kostar nu stax över 11500:- hos online-butiker i storbritanien. Gillar inte överpriserna här i sverige.
http://www.quantumelectronics.co.uk/acatal...V3067.html#a889
Det här inlägget har ändrats av Bonzichrille 16 januari 2011 - 01:07
Skickat 16 januari 2011 - 04:25
Mr Borderline Jan 14 2011, 18:30 skrev:
Då är väl V1067 bättre än storebror V3067, för det är fan inte kraften som är problemet.
Hej
Vad är det då dom är problemet?
Mvh
Bosse
Mr Borderline Jan 14 2011, 18:30 skrev:
Hej
Vad är det då dom är problemet? Du har lösningen?
Mvh
Bosse
Skickat 16 januari 2011 - 08:52
Bonzichrille Jan 16 2011, 01:06 skrev:
Är ju valutan som (är stark i Sverige) som också spelar in. Men visst var 2067 och 3067 rejält överprisade i Sverige innan. Nu börjar ju i alla fall 2067 komma ned i pris.
Skickat 16 januari 2011 - 12:07
Nu börjar man bli osäker, ska man lämna tillbaka V1067 och köpa V2067, nu när priset sjunkit så pass mycket? V2067 får man i dag för 10900:- och den låg ju runt 15000:- bara för en månad sedan, och jag tror inte den kommer att sjunka så mycket mer, det är ju trots allt en bra och kraftig receiver. V1067 har generellt fått bättre omdömen [testvinnare i " Ljud & Bild" nr 11] än V2067, men då jämfördes V2067 med förstärkare mellan 15K-20K, men i 10K-klassen kanske det är ett fynd? Är V2067 bättre än lillebror bortsett från priset, ska man byta?
Skickat 16 januari 2011 - 12:43
Har du öppet köp som gäller så skulle ja byta men detta borde enbart gälla oanvända produkter då folk
som köper nytt vill att de är sprillans nytt så klart och ej använt.
så beror lite på hur mkt man förlorar om ja skulle byta upp mig eller ej.
själv hoppas ja att 3067 sjunker nu som en följd och kommer ner till 14 tusen för att följa resten av seriens prisfall.
Skickat 16 januari 2011 - 13:34
jonas_79 Jan 16 2011, 12:43 skrev:
Har du öppet köp som gäller så skulle ja byta men detta borde enbart gälla oanvända produkter då folk
själv hoppas ja att 3067 sjunker nu som en följd och kommer ner till 14 tusen för att följa resten av seriens prisfall. Jag har öppetköp som gäller. Jag förhandlade fram att jag skulle få prova maskinen 1 vecka, och har haft den i 4 dagar och är mycket nöjd, men nu kan jag ju få V2067 för nästan samma peng, så frågan är om det är värt att byta eller behålla V1067. På pappret är ju V2067 ett bättre köp om man kan få den för 10900:-, eller?
Skickat 16 januari 2011 - 13:55
Mr Borderline Jan 16 2011, 13:34 skrev:
Jag har öppetköp som gäller. Jag förhandlade fram att jag skulle få prova maskinen 1 vecka, och har haft den i 4 dagar och är mycket nöjd, men nu kan jag ju få V2067 för nästan samma peng, så frågan är om det är värt att byta eller behålla V1067. På pappret är ju V2067 ett bättre köp om man kan få den för 10900:-, eller?
Då skulle ja byta utan att tveka.
bara att lämna tillbaka 1067 och få en 2067 för samma peng......vad finns de att fundera
på.
Skickat 17 januari 2011 - 17:26
Är det någon som hört båda dessa förstärkare [V1067 vs V2067] är V2067 bättre?
Skickat 18 januari 2011 - 20:40
jonas_79 Jan 16 2011, 12:43 skrev:
själv hoppas ja att 3067 sjunker nu som en följd och kommer ner till 14 tusen för att följa resten av seriens prisfall.
Men du som har ett XPA-3 behöver väl knappast den extra effekten i 3067. Eller är det 11 -kanals surround som lockar?
mvh
Lodbrok
Skickat 18 januari 2011 - 21:02
I mellandagarna köpte jag RX-V2067 för 11000:- på Elgiganten. Sedan dess har det skett lite prissänkningar och när jag fick nys om att man kunde köpa RX-V3067 för under 12000:- i England så var det inte mycket att fundera på. Returnerade RX-V2067 eftersom jag fortfarande kunde utnyttja 30-dagars öppet köp och beställde omgående en RX-3067 från Sight and Sound UK för det otroliga priset £1094 inkl frakt = ca 11670:- med dagens växelkurs.
Yamaha RX-V3067
Skickat 18 januari 2011 - 21:06
Mr Borderline Jan 16 2011, 13:34 skrev:
Jag har öppetköp som gäller. Jag förhandlade fram att jag skulle få prova maskinen 1 vecka, och har haft den i 4 dagar och är mycket nöjd, men nu kan jag ju få V2067 för nästan samma peng, så frågan är om det är värt att byta eller behålla V1067. På pappret är ju V2067 ett bättre köp om man kan få den för 10900:-, eller?
Lägg till ynka 800:- och köp något ännu bättre. Se ovanstående inlägg.
Skickat 18 januari 2011 - 22:32
lostsoul Jan 18 2011, 21:06 skrev:
Lägg till ynka 800:- och köp något ännu bättre. Se ovanstående inlägg.
Jag har nu bytt V1067 och köpt V2067 för 10900:- av en lokal handlare, så jag nöjer mig med det. Det känns tryggare att handla på hemmaplan och snabbt kunna få hjälp om något krånglar, och det känns betydligt krångligare om man behöver tjafsa med ett engelskt postorderföretag. Hur som helst så har denna receiver kraft så det räcker och blir över, och den har full kontroll på mina Boston Acoustic VR40, och dessa är inte lättdrivna precis. Min SUB är paj, så jag kopplade in 5.0 istället, och det låter hur bra som helst, så jag vet inte om jag kommer att skaffa någon ny SUB.
Det märks att det var ett tag sedan man köpte ny receiver, för fan vad mycket inställningar och skit det sitter i de nya, det är inget man kopplar ihop och kalibrerar på 10 minuter direkt. Det vill till att man lusläser manualen och experimenterar en del.
Skickat 18 januari 2011 - 23:11
Mr Borderline Jan 18 2011, 22:32 skrev:
Jag har nu bytt V1067 och köpt V2067 för 10900:- av en lokal handlare, så jag nöjer mig med det. Det känns tryggare att handla på hemmaplan och snabbt kunna få hjälp om något krånglar, och det känns betydligt krångligare om man behöver tjafsa med ett engelskt postorderföretag. Hur som helst så har denna receiver kraft så det räcker och blir över, och den har full kontroll på mina Boston Acoustic VR40, och dessa är inte lättdrivna precis. Min SUB är paj, så jag kopplade in 5.0 istället, och det låter hur bra som helst, så jag vet inte om jag kommer att skaffa någon ny SUB.
Det märks att det var ett tag sedan man köpte ny receiver, för fan vad mycket inställningar och skit det sitter i de nya, det är inget man kopplar ihop och kalibrerar på 10 minuter direkt. Det vill till att man lusläser manualen och experimenterar en del.
Grattis! Det är en mycket bra receiver! Bra med öppet köp, eller hur?
Skickat 18 januari 2011 - 23:26
Lodbrok Jan 18 2011, 20:40 skrev:
Men du som har ett XPA-3 behöver väl knappast den extra effekten i 3067. Eller är det 11 -kanals surround som lockar?
mvh
Lodbrok
Nej den xtra kraften behövs absoulut inte och håller på att testa en Marantz SR8002 nu som ja fick
till ett kanonpris och den har mkt mer kraft en yamaha 765 men tycker nog om inställningarna
mer i yamaha modellen , men finns både för och nackdelar med märkena och marantz modellen
känns mer påkostad men lite krånglig att komma in i och inga dsp lägen att prata om , men
nattläge och source direct läget gillas skarpt plus att bakkanalerna vaknade upp mer med denna modell.
så just nu vet ja inte om de är audessey eller ypao de beror på eller om de är för att marantz har
mer kraft.
3067 lockar för 11 kanals surround och trådlöst för internet radio och framtidssäker för
3d om man skulle köra på de i framtiden.
Men även fundersam på en seperat processor och enbart steg från emotiva och då skulle de varit bättre
att inhandlat en XPA-5 och sedan kompletterat med en XPA-2 och sedan när man läser en massa på emotivas forum att UPA serien är på utgång ur deras sortimentet och kanske även dagens XPA serie för att de är på gång en ny serie av dessa modeller plus XPR serien funderar man lite vad som ska till och komma , den nya serien av XPA serien ska komma mot sommaren som ja uppfattat och XPR-5 & XPR-7 första kvartalet i år.
Så mkt funderingar har man.
Det här inlägget har ändrats av jonas_79 18 januari 2011 - 23:27
Skickat 22 januari 2011 - 23:20
itarkitekt Jan 14 2011, 22:16 skrev:
Sorry missade det :-(
Tror du har rätt - har hört att yamaha låter sina skyddskretsar reducera strömen innan den matar ut mer än dom klarar av och att det kan medföra en betydande distorsion.
Hoppas du är nöjd med din nya förstärkare.
//Lars
Hej
Tack för det... har fått min Onkyo 3008 nu och kan inte säg annat än att man är nöjd. Den gav mig allt det som 3067an klarade och dessutom kraften att bibehålla en nyanserad och balanserad ljudbild vid högre nivåer som Yamahan ej fixade tyvärr.
MVH/B
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Svara på citerade inlägg Rensa
-
- Minhembio forum
- → Ljud
- → Förstärkare
-
Forumets regler (klicka här)
|
-
Airplay !
epkjhal
2013-05-23 12:58:54
-
Teknikhörnan inne på kontoret
epkjhal
2013-05-23 11:30:46
-
Högtalarmontering klar
epkjhal
2013-05-23 11:29:57
-
SIgnalkabel till sub
epkjhal
2013-05-23 11:27:49
-
Högtalarkabel som kommer uppifrån vinden
epkjhal
2013-05-23 11:27:04
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|