Nu är det i alla fall bestämt att jag ska köra på lokala gymmet 500meter från bostaden, öppet 5-23 var det som avgjorde.
Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 28 August 2010 - 20:20
Nu är det i alla fall bestämt att jag ska köra på lokala gymmet 500meter från bostaden, öppet 5-23 var det som avgjorde.
Postad 29 August 2010 - 08:19
Går du väldigt djupt när du pressar? Annars ser det ut som du kör för tungt
kan man köra för tungt?
Redigerat av Unregistered8147b14e, 29 August 2010 - 08:20.
Postad 29 August 2010 - 10:41
det är nog bänken som skaver, alla gym har olika stoppning i bänkarnakan man köra för tungt?
Vet inte om jag går för djupt, jag kör tills det lixom tar stopp, då stången nuddar bröstet, sen upp igen.
ex mitt gym stoppar vi bänkarna själva
sen är inte alla bänkar lika breda/smala
Redigerat av Unregistered87ded29e, 29 August 2010 - 10:41.
Postad 30 August 2010 - 09:09
Vettefasen varför, men bänkpress ger mig blåmärken på ryggen/skulderbladen.
Kanske är det för tunn stoppning på bänken nere på gymmet, borde kanske lägga en handduk eller liknande vid skulderbladen.
tja det är förmodligen dålig stoppning i bänken.. vad du kan göra är att hålla till baka axlarna dvs tycka ihop skulderbladen innan du lägger dej på bänken så ska du se att du slipper blåmärkerna, och kan säkert lägga på en 10 kg till i bänkpressen med..
Postad 30 August 2010 - 15:57
Postad 30 August 2010 - 16:01
Edit: Körde bröst/rygg idag och klämde in en liten magövning. Glömde dock bort någon övning i bröstpasset men det fick vara. Ska komma ihåg dom till nästa gång.
Redigerat av Ala_95, 30 August 2010 - 16:02.
Postad 30 August 2010 - 16:14
Postad 30 August 2010 - 18:48
Postad 30 August 2010 - 18:58
Glömde skriva att jag är i uppbyggnadsfasen, kanske det som skiljer när det gäller antal reps, om man vill bygga eller underhålla(?).
kör inte alltid samma, variera lite
ex 4 veckor 4x6, 4x8, 4x12
var 4 vecka byter man så man inte vänjer kroppen för mycket
så klart när man kör 4x6 eller mindre antal reps så är det tung vecka
4x12 reps är då alltså lätt
Postad 31 August 2010 - 20:02
Sedan så känner jag mig möjligtvis liiiite starkare.
Har dock en hemsk träningsvärk i bröst från igår men borde gå över snabbare än förra gånger iaf
Känns även som att ryggfiléerna blivit större, men jag har inte känt så mycket på dom tidigare heller så jag vet inte jag....
Postad 31 August 2010 - 20:37
Jag vet inte om jag inbillar mig men det känns som att jag inte är lika "ihopsjunken" nu som förut. Känns som att jag går och sitter rakare, bättre kroppshållning.
Sedan så känner jag mig möjligtvis liiiite starkare.
Har dock en hemsk träningsvärk i bröst från igår men borde gå över snabbare än förra gånger iaf
Känns även som att ryggfiléerna blivit större, men jag har inte känt så mycket på dom tidigare heller så jag vet inte jag....
Lite tveksamt om att du redan byggt på dig. Detta ligger troligtvis bara i psyket; du känner dig friskare och därmed starkare.
Postad 31 August 2010 - 20:40
Lite tveksamt om att du redan byggt på dig. Detta ligger troligtvis bara i psyket; du känner dig friskare och därmed starkare.
Kanske det. Men det är kul att känna sig starkare
Ska bara försöka att hitta någon kompis att gå med, lite tråkigt nästan att gå ensam även fast det alltid är annat folk där också.
Postad 31 August 2010 - 20:56
Postad 01 September 2010 - 16:06
Imorrn blir det troligen ben och eventuellt axlar.
Är det okej att slänga in en magövning varje pass? Får ju inte direkt någon träningsvärk i magen, inte vad jag har märkt iaf.
Postad 01 September 2010 - 16:20
Vart ett kort besök idag. Lite biceps, någon magövning och lite triceps. För mycket träningsvärk för att köra axlar som jag hade tänkt.
Imorrn blir det troligen ben och eventuellt axlar.
Är det okej att slänga in en magövning varje pass? Får ju inte direkt någon träningsvärk i magen, inte vad jag har märkt iaf.
Nu var det i och för sig jag som sa det till dig, men ja, du kan köra mage varje pass. Magen är en väldigt uthållig muskel som även återhämtar sig snabbt. Mage är väsentligt, om du vill få en bra hållning då den håller upp kroppen mer än vad du tror.
Och som tidigare sagt: du behöver inte få träningsvärk för att bli starkare. Men om du känner att du orkar så kör tre magövningar, det brukar jag göra. Och ju oftare du tränar magen, ju mindre träningsvärk får du varje gång.
Postad 01 September 2010 - 16:43
Nu var det i och för sig jag som sa det till dig, men ja, du kan köra mage varje pass. Magen är en väldigt uthållig muskel som även återhämtar sig snabbt. Mage är väsentligt, om du vill få en bra hållning då den håller upp kroppen mer än vad du tror.
Och som tidigare sagt: du behöver inte få träningsvärk för att bli starkare. Men om du känner att du orkar så kör tre magövningar, det brukar jag göra. Och ju oftare du tränar magen, ju mindre träningsvärk får du varje gång.
Jag kör då man sitter i en "stol" typ och drar upp benen och kryper ihop med kroppen liksom.
Sedan står jag på knä och drar neråt mot mattan/knäna med en vikt som jag drar med ett sånt här dragsnöre i en dragmaskin eller vad den heter.
Vad mer kan man göra?
Postad 01 September 2010 - 17:13
Brukar försöka köra "plankan" också. Där stödjer man sig på armbågarna och knäna/tårna och försöker hålla kroppen rak så länge som möjligt.
Postad 01 September 2010 - 17:21
En magövning jag kör är att ligga på rygg på en horisontal bänk, med benen utanför bänken och lyfta och sänka benen. Viktigt att hålla belastning på magmusklerna hela tiden, alltså inte lyfta benen för rakt upp, utan att man känner att magmusklerna är spända hela tiden. Tar rätt bra och känns som det tar rätt långt ner på magen också, vilket jag inte tycker crunches gör.
Brukar försöka köra "plankan" också. Där stödjer man sig på armbågarna och knäna/tårna och försöker hålla kroppen rak så länge som möjligt.
Tack för tipsen!
Men den där övning när du ligger på bänk och lyfter benen, hur långt upp lyfter du? Har du rumpan i bänken hela tiden?
Postad 01 September 2010 - 17:33
En magövning jag kör är att ligga på rygg på en horisontal bänk, med benen utanför bänken och lyfta och sänka benen.
Att lyfta benen involverar inte magmusklerna därför ska benen fixeras under dynamisk rörelse av magmuskulaturen.
Postad 01 September 2010 - 19:51
En magövning jag kör är att ligga på rygg på en horisontal bänk, med benen utanför bänken och lyfta och sänka benen. Viktigt att hålla belastning på magmusklerna hela tiden, alltså inte lyfta benen för rakt upp, utan att man känner att magmusklerna är spända hela tiden. Tar rätt bra och känns som det tar rätt långt ner på magen också, vilket jag inte tycker crunches gör.
jag har för det mesta en kompis nere på gymet så vi kör en kombination av den där övningen där en kompis "knuffar/puttar" ner benen så att man får ett j-vla drag på vägen ner oxå, och om någon börjar fuska och böja benen så kommer det ett litet slag i magen bara för att kolla att magmusklerna är spända hela tiden.
Det brukar ta nått djävulskt
Postad 01 September 2010 - 21:00
Men den där övning när du ligger på bänk och lyfter benen, hur långt upp lyfter du? Har du rumpan i bänken hela tiden?
Rumpan i bänken hela tiden och ligg så långt ut på bänken så du kan ha fötterna i golvet med raka ben utan att låren tar i bänken. Lyfter så fötterna är kanske 30-40 centimeter över magen , man känner ju när spänningen i magmusklerna börjar släppa, då är man för högt. Sänker till fötterna är ca 10 cm över golvet.
1:46 in i klippet som xstos länkar till så finns den övningen(leg raise), men ser ju lite annorlunda ut på bänk eftersom man sänker fötterna under kroppen.
Att lyfta benen involverar inte magmusklerna därför ska benen fixeras under dynamisk rörelse av magmuskulaturen.
Då har du inte provat den övningen
Har man en kompis med sig så kan man köra på ordeith's sätt, rätt så mcyket jobbigare
Redigerat av bananplanta, 01 September 2010 - 21:04.
Postad 02 September 2010 - 05:58
Då har du inte provat den övningen
Det spelar ingen roll hur mycket man provar den, kroppens anatomi sätter stop, magmusklerna slutar i bäckenet och har då ingen kontakt med benen.
Postad 02 September 2010 - 11:05
Lulz...Det spelar ingen roll hur mycket man provar den, kroppens anatomi sätter stop, magmusklerna slutar i bäckenet och har då ingen kontakt med benen.
Höftböjarmuskeln (Iliopsoas) kommer vara aktiv.
Postad 02 September 2010 - 11:34
Lulz...
Höftböjarmuskeln (Iliopsoas) kommer vara aktiv.
...och Rectus femoris.
Postad 02 September 2010 - 13:33
Sant, men den räknar jag knappast till bukmuskulaturen. Iliopsoas däremot......och Rectus femoris.
Postad 02 September 2010 - 16:08
Pratade med en kompis som tränat i ungefär ett år och han hade börjat med ben nu senaste veckorna.
Jag tycker iaf att ben är det skönast att träna. Märker faktiskt att jag tar mer nu är förut. Vet inte om jag har blivit starkare eller vågar lasta mer men jag kör tyngre iaf.
Samma sak på mage. I den där maskinen där man sitter och sedan drar upp benen så tog jag 15kg idag och jag minns att i början tog jag 5 eller kanske 10kg. Kul
Jag körde den där övningen då man ligger på en bänk och drar upp benen (raka ben) och jag tyckte det tog rätt så bra på magen. Ska även stretcha mina underarmar, var lite för stel för den där axelövningen där man har hantlar och lyfter upp armarna rakt uppåt åt sidorna.
Postad 02 September 2010 - 16:16
Postad 02 September 2010 - 16:17
Det är inkompetenta pajaser som inte kör ben. Vem vill se ut som en oproportionerlig rikstönt? Har sett flera anabola-torskar på gymmet som är vrålstora på överkroppen, men går runt med smala pinnben. Hatar dom...
Hellre så än tvärtom
Postad 02 September 2010 - 16:23
pilates.jpg 85.85K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av genstruktur, 02 September 2010 - 16:26.
Postad 02 September 2010 - 16:32
Är det vanligt bland ungdomar att inte träna så mycket ben?
Pratade med en kompis som tränat i ungefär ett år och han hade börjat med ben nu senaste veckorna.
Jag tycker iaf att ben är det skönast att träna. Märker faktiskt att jag tar mer nu är förut. Vet inte om jag har blivit starkare eller vågar lasta mer men jag kör tyngre iaf.
Benen måste vara med! annars blir man ju en "flamingo"... Träna hela kroppen!
Postad 02 September 2010 - 16:35
Hellre så än tvärtom
Antar att du menar att du hellre har stor överkropp med smala ben än tvärtom. Och då förstår jag ändå inte varför man inte kan ha en bra balans mellan båda? Hoppas ni som inte egentligen har någon anledning till att inte kunna köra hela kroppen tar åt er. Jag tycker verkligen att ni är pajaser.
Postad 02 September 2010 - 17:10
Annars blir man ju flamingo eller bowlingkägla.
Postad 02 September 2010 - 17:20
Sant, men den räknar jag knappast till bukmuskulaturen. Iliopsoas däremot...
Vad snackar du om, sen när räknas Iliopsoas som bukmuskel? Att den kan göra en lateral flexion av bål är en annan sak.
Postad 08 September 2010 - 16:25
I en av magmaskinerna (vet inte vad den kallas) så tog jag runt 5kg från början. Nu tar jag 17.5 utan problem. Det är kul
Sedan så tar jag tyngre i benövningarna också, dock inte riktigt lika stor skillnad som på magövningarna
Postad 15 September 2010 - 15:42
Körde ben och mage idag, lite längre pass än jag brukar köra dock. Men det ger nog bara ännu mer träningsvärk
Jag gick upp på 70 istället för 60-65 idag på en av magövningarna, han jag gick med körde på 80. Inte så stor skillnad faktiskt även fast han är mycket biffare än mig.
Ska iväg och köra axlar, rygg och triceps imorrn hade jag tänkt. Då har träningsvärken från i måndags släppt och man har hunnit stretcha tillbaka den smidighet man hade innan
Postad 15 September 2010 - 15:54
Postad 15 September 2010 - 16:40
Ja, hur många stretchar egentligen? Har märkt att det inte är så vanligt just där jag tränar iaf. Själv stretchar jag alltid ordentligt efter varje träningspass.
Jag brukar stretcha hemma. Tydligen så ska det inte hjälpa mot träningsvärk att stretcha. Men man blir ju stel i musklerna därför stretchar jag efter behov hemma.
Postad 16 September 2010 - 06:14
Ja, hur många stretchar egentligen? Har märkt att det inte är så vanligt just där jag tränar iaf. Själv stretchar jag alltid ordentligt efter varje träningspass.
Stretching har ingen effekt efter träning, musklerna är för "varma" för att tänjas, träningen i sig ger den stretch du behöver. Har du dagen efter blivit onormalt stel i en muskel kan du stretcha den då och man ska aldrig stretcha bara för att, utan endast om man har begränsad rörlighet.
Postad 16 September 2010 - 07:09
Stretching har ingen effekt efter träning, musklerna är för "varma" för att tänjas, träningen i sig ger den stretch du behöver. Har du dagen efter blivit onormalt stel i en muskel kan du stretcha den då och man ska aldrig stretcha bara för att, utan endast om man har begränsad rörlighet.
+1
Jag stretchar aldrig, men jag har helt klart blivit vigare sen jag började lyfta skrot. Det kommer som ett brev på posten om man kör full ROM.
Postad 16 September 2010 - 07:09
Vilket gör att jag kan stretcha hela tiden för jag har verkligen begränsad rörlighet
Postad 19 September 2010 - 10:04
frågor
varför bänk i smith maskin ? bättre med vanlig bänkpress visst är det obalans i början men det kommer och styrkan blir bättre
skit i pecdec den är kass, kör hellre flyes i kabelcross eller med friavikter
triceps varför samma övning ? byt övning tex Triceps ext omvänd,Triceps ext liggande,Triceps i hiss stående
de är alla samma nästan
varför 2 olika vad övningar ? räcker med , har du vader så finns dom där det är en av få muskler du inte kan bygga
Armhävningar med motvikt, varför på ett gym ?
Rodd i maskin sittande, Rodd sittande här räcker rodd sittande ev kan du värma upp ryggen med roddmaskin
Ryggdrag bak, vad är detta för övning ?
och viktigast var är chinsen ??? detta börjar man med ett ryggpass
mage lörs inte med rygg eller ben pass, ska mage köras är det med tex armar eller axlar
dessa var litemsom jag tyckte var fel men visst alla tränar olika, men inget jag hade rekomenderat
som sagt synd att du inte hade närmare hit
OT. körde du med armpass idag, me 2![]()
och det var illa sitter här och har svårt att skriva, varje gång jag böjer armarna så krampar det
Varför skulle det inte gå att bygga vader?
Har byggt på vaderna 15 cm på samma tid som jag byggt på armarna 20 cm.
Postad 19 September 2010 - 10:17
Postad 19 September 2010 - 12:07
Varför skulle det inte gå att bygga vader?
Har byggt på vaderna 15 cm på samma tid som jag byggt på armarna 20 cm.
Det beror ju kanske på vad man utgår från
Bygga 20cm biceps och 15 cm vader, då har man antagligen inte så icketanigt utgångsläge
Postad 19 September 2010 - 12:11
En liten fråga bara. Blir bänkpress väldigt jobbigt om man har otränade triceps?
Testa. Och vad gör det om det blir jobbigt? Bara att kötta på, du får ju två flugor i en smäll.
Postad 19 September 2010 - 12:22
Testa. Och vad gör det om det blir jobbigt? Bara att kötta på, du får ju två flugor i en smäll.
Jo, men det känns som att tricepsen sätter stopp för hur mycket jag klarar av i bänkpressen.
Postad 19 September 2010 - 12:33
Postad 19 September 2010 - 15:18
Sedan så gick jag 10 minuter, sprang/gick 20 minuter till. Sedan så gick jag 10 minuter uppför i snabb takt med min kompis där (som var med på allt utom cyklingen, förresten). Sedan några magövningar och nu har man proppat i sig en jättestor macka.
Ska nog ta och börja med såna här pass, måste ju bränna fett och öka konditionen
Postad 19 September 2010 - 15:32
Kanske du håller händerna för tätt ihop när du lyfter. När du kör bänkpress så ju längre ihop du håller händerna ju mer tar det på triceps. Ju längre isär du har händerna desto mer tar det på axlar.En liten fråga bara. Blir bänkpress väldigt jobbigt om man har otränade triceps?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
21 bilder
8 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?