*** Oficiell tråd - Yamaha RX-V667/V767 ***
Yamaha RX-V1900
(Förstärkare)
|
4
|
(32)
|
Inga priser | |
Yamaha RX-V767
(Förstärkare)
|
5
|
(30)
|
Inga priser | |
Yamaha RX-V667
(Förstärkare)
|
6
|
(28)
|
Inga priser | |
Yamaha RX-V471
(Förstärkare)
|
5
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 09 February 2011 - 15:30
Postad 09 February 2011 - 20:31
Postad 09 February 2011 - 22:05
Har införskaffat en 767 och funderar lite över ifall det går att få den att automatiskt välja rätt läge på ljudet. Alltså ifall jag ser på en DTS-film så hoppar den automatiskt till det och ifall jag spelar spotify så väljer den 2ch. På min gamla kenwood så funkade detta klockrent.
Om man sätter den i Straight så fungerar det väl så?
Det brukar jag använda.
Postad 09 February 2011 - 22:20
Postad 09 February 2011 - 22:26
De funkar fan inte för mej, kollar jag på info om ljudet i förstärkaren så står den som 2ch PCM
Måste vara nått med datorn då, knepigt att det funkade med förra stärkaren när jag körde optisk bara.
Kolla datorns inställningar så den matar ut rätt.
Jag hade problem med min Wtremer, när den stod i fel läge la den bara ut 2 ch och då fick jag bara pcm.
Postad 10 February 2011 - 11:27
Postad 10 February 2011 - 13:02
har precis varit och investerat i en 767 och har lite problem med bilden till projen.
jag har läst att fler har problem med 1080p till projen från dator via förstärkaren men det verkar funka bra tror jag.
stärkaren säger i infon att den har 1080 och i projjens inforuta står det 1920x1080 60hz.
men problemet är att bilden liksom inte fyller ut hela rutan. om jag tar hdmi kabeln och kopplar rakt i datorn så fylls hela duken ut. mycket skummt.
någon med samma problem och kanske en lösning?
ok lösning:
koppla in ett slutsteg via pre-out.
nad c350 blev mitt slutsteg tills vidare.
fruktansvärt underlig lösning jag vet men det funkar... när jag kopplade ur steget och satte tillbaka högtalarkablarna i yamahan så blev bilden mindre igen.
hoppas det hjälper någon att fatta för jag har ingen aning vad bilden och ljudet har gemensamt där...
Att problem med HDMI försvinner när du tar bort ljudet skulle kunna ha att göra med Audio Return Channel eller HDMI Controll.
Testa att slå av de parametrarna i HDMI inställningarna.
Postad 12 February 2011 - 00:01
Jag har ett 5.1 system för film och tv, men även ett par "finare" högtalare för musiklyssning. Tanken är att det ska bli en stereoförstärkare för musiklyssning men för tillfället skulle jag vilja kunna driva dom med Yamahan.
Det går ju att koppla ett par högtalare som Zon 2 och jag få förstärkaren att spela i både surroundsystemet och i stereohögtalarna samtidigt. Men problemet är att jag vill kunna spela enbart med Zon 2, hur jag än försöker lyckas jag inte koppla bort "Zon 1" d v s surroundsystemet. Någon som vet om det går att spela med enbart zon 2 högtalarna och hur man isf ska göra för att få det o fungera?
Postad 12 February 2011 - 00:37
Postad 12 February 2011 - 09:55
Köpte ni från Hifi-huset? Dom hade ju sänkt priset rätt rejält några dagar
Postad 12 February 2011 - 10:35
Har precis köpt en 767 och har en fråga:
Jag har ett 5.1 system för film och tv, men även ett par "finare" högtalare för musiklyssning. Tanken är att det ska bli en stereoförstärkare för musiklyssning men för tillfället skulle jag vilja kunna driva dom med Yamahan.
Det går ju att koppla ett par högtalare som Zon 2 och jag få förstärkaren att spela i både surroundsystemet och i stereohögtalarna samtidigt. Men problemet är att jag vill kunna spela enbart med Zon 2, hur jag än försöker lyckas jag inte koppla bort "Zon 1" d v s surroundsystemet. Någon som vet om det går att spela med enbart zon 2 högtalarna och hur man isf ska göra för att få det o fungera?
det lät lite skumt. har du satt i zon2 högtalarna i rätt utgångar? har du gjort det så ska det bara vara att välja att spela zon2 och sen ska den köra med den zonen.
Verkar vara många nya 767 ägare. Kul och grattis!
köpte min från mm. fick den för 4800, vilket kändes som att det var ganska prisvärt. jag är väldigt nöjd med den som overallprodukt måste jag säga. bästa föstärkaren med pre out och dubbla subbar för under 5000, utan tvekan =)
en annan fördel är att den håller sig sval.
Postad 12 February 2011 - 12:13
Haft min 667a i några veckor och denna är rent ut sagt värd sin vikt i guld. Otroligt tyst och det automatiska bytet av källor när den står stand-by är ju helt genius! Driver ett Dynavoice F6 paket just nu vilket är lite overkill men har nu börjat spara ihop till M65orna:P
Redigerat av Unregisteredc9bf91cb, 12 February 2011 - 12:12.
Postad 12 February 2011 - 13:06
Verkar vara många nya 767 ägare. Kul och grattis!
nej jag gjorde inte det. jag har i princip varit inne på prisjakt varje dag sedan jag missade elgigantens super torsdag då många fyndade denna maskinen och hoppats på ett prisdropp. skrek av glädje på jobbet när jag i mobilen såg att den fanns för 4k igen. var mest sugen den silvriga men blev tillslut en svart från netonnet som jag har nära till(fanns ingen silver). gav 4800kr. Det som gjorde att det blev från netonnet istället var deras öppetköp/ångerrätt (dock tverksam till att behöva använda den då man vet mkt om maskinen redan), att jag kunde få den redan till helgen (hell yeah=)))) och att det kändes tryggare. hifi-huset iofs 800kr dyrare men igentligen kanske 6-700 om man bortser ifrån portot. men visst 4k är enormt bra pris =)
grymt surt att inte få med en pappersmanual men får se om det går att skriva ut en på jobbet
körde ljudinställningen igår men sambon klagade så jag fick avbryta efter 3 rundor, hoppas den blev ok ändå.
Postad 12 February 2011 - 17:55
Äntligen har mitt hembiobygge startat!!
Postad 13 February 2011 - 00:30
på min 3 år gamla sony reciver fick jag inte bild från sagem 94160 boxer mottagare om inte mottagaren startades efter recivern. bilden blinkade till för att sedan försvinna. löste det genom att koppla den direkt till tv:n och ljudet via coax till recivern. får tyvärr samma problem med yamahan vilket betyder att det inte är recivrarnas fel utan sagemboxerns som fipplar med hdmi-handskakningen vilket jag misstänkte.
hade dock hoppats på att slippa det problemet då yamahan har den underbara hdmiswitchningen i standby vilket skulle kunna gjort att jag sluppit tvfjärren helt efter lite programmering av yamahareciverns fjärr.
finns ingen lösning på sånt problem eller?
problem nr2:
ingen pixelmappad bild från den bärbara datorn. har testar hdmi6 i fronten och även hdmi3 men samma problem. upplösningen ändras även på datorn om jag kör klonad bild men även med bara bild på hdmiutgången är problemet kvar. kopplar jag in datorn till tvn funkar det kalas. har för mig att det funkade med sony recivern iaf när desktopen visades. även menyerna i XBMC var pixelmappade på sonyn men när jag startade en film var bilden pixelmappad på datorn men overscannad på filmen på tvn. enl en polare på sony supporten kan det handla om skillnad i hantering av videobild vs databild. vad tror ni?
kör iofs all film från en popcorn men funderade på att gå över lite till htpc då jag kör lite spotify, webbtv och gillar xbmc.
kanske inte reciverns fel heller och tyvärr blir väl det väl aldrig så bra som man vill
Postad 13 February 2011 - 11:09
Dessutom har jag det lite trångt i min tvbänk och skulle vilja veta svaret på detta som snowspace frågade och som jag tyvärr inte hittade bland inläggen i denna tråd då jag läste hela tråden igår.
...
MEN jag har en fundering. Djupet som anges på internet (Storlek (B x H x D) 435 x 151 x 364 mm), är det
INKLUSIVE eller EXKLUSIVE kontakter, volymrattar och annat som sticker ut från förstärkaren. Dvs är själva lådan 364mm djup eller är hela apparaten inklusive allt 364mm djup?
Alltså är det inkl volymratten och div. ingångar såsom hgt osv.?
Min andra undran som jag gärna skulle vilja ha svar på är om det är möjligt att stänga av uppskalningen via hdmi utgångarna eftersom dne inte verkar hantera olika upplösning på de båda HDMI utgångarna så skulle det vara önskvärt att bara låta signalen passera och styra upplösningen från blurayspelaren istället. Förmodligen är detta inget problem.
Min sista undran (nu) är om någon har indikationer på uppföljare till 767?
Postad 13 February 2011 - 15:29
Haha - nice try att kalla tråden *** Officiell tråd ***.
MHB har aldrig haft några officiella trådar för Yamaha. Detta är endast förunnat HK, Marantz och Pioneer. Och Onkyo. Och Denon.
Har aldig förstått varför men det verkar vara någon policy bakom.
...
Vet inte riktigt varför denna tråd inte markerats som officiell.
Någon policy finns inte, så nu har även denna tråd en röd rubrik.
Postad 14 February 2011 - 23:55
Min andra undran som jag gärna skulle vilja ha svar på är om det är möjligt att stänga av uppskalningen via hdmi utgångarna eftersom dne inte verkar hantera olika upplösning på de båda HDMI utgångarna så skulle det vara önskvärt att bara låta signalen passera och styra upplösningen från blurayspelaren istället. Förmodligen är detta inget problem.
Svarar på mitt egna inlägg då...
Klart det gick åtminstone enligt sidan 87 i den svenska bruksanvisningen.
Nu skall jag bara söka upp svaret på storleksfrågan!
Är det inte någon som kan ta fram sin tumstock och mäta omvolymratten är inkluderad i måttet eller ej?
Postad 15 February 2011 - 18:04
345mm utan volymratt och 365 med ratt inkl högtalarkomtakter men utan hdmi som kommer sticka ut längst om jag mätt rätt. kör utan banankontakter.Svarar på mitt egna inlägg då...
Klart det gick åtminstone enligt sidan 87 i den svenska bruksanvisningen.
Nu skall jag bara söka upp svaret på storleksfrågan!
Är det inte någon som kan ta fram sin tumstock och mäta omvolymratten är inkluderad i måttet eller ej?
EDIT: 345 är med högtalarkontakt ifall det inte framgick. 325 är enbart chassit
Redigerat av PiZZaMaN, 15 February 2011 - 18:08.
Postad 15 February 2011 - 20:24
Då krävs det ingen enorm modifiering av luckan till skåpet om ens någon.
Stort tack för hjälpen.
Postad 16 February 2011 - 13:56
Har bara en liten fråga.
Jag skaffade Spotify för några dagar sedan och undrar hur jag kan få 767 att spela lite skönsång.
Vad behöver jag skaffa för att få det att funka. (har 20 meter till närmaste dator, dock har jag trådlöst Belkin N1 modem.
Tacksam för svar.
Ps.
galet okunnig på prylar.
Ds.
Postad 16 February 2011 - 23:25
Jag funderar på en 767. Har 5.0 system Frågan är: Går det att konfigurera stärkaren så att den endast kör 5.1 ljud eller är det bara så enkelt att jag inte behöver koppla in några extra och sedan stänga av dessa 2 kanaler?
Postad 17 February 2011 - 00:21
Hejsan, sitter och packar upp min 767 på golvet just nu då min gamla trotjänare pioneer 1016 gett upp (äntligen) haha)
Har bara en liten fråga.
Jag skaffade Spotify för några dagar sedan och undrar hur jag kan få 767 att spela lite skönsång.
Vad behöver jag skaffa för att få det att funka. (har 20 meter till närmaste dator, dock har jag trådlöst Belkin N1 modem.
Tacksam för svar.
Ps.
galet okunnig på prylar.
Ds.
Det beror definitivt vad du har för krav på utrustningen, men Airport Express är en väldigt smidig lösning (om man kan acceptera 2s delay) Optisk mellan den och förstärkaren - och bridgefunktion, o du har ljud från alla datorer i hushållet!
Postad 17 February 2011 - 07:46
Skall kolla närmare på detta.
´Såg att det fanns en "docka" till Iphone som yamaha har, har en Iphone 4 med spotify, kanske är en sådan bättre? Med premium så sparar jag låtarna i mobilen så behöver ju inte streema/laddas medan man spelar...
Fast den kostade 2000kr med verkar det som.
Mvh P
Postad 17 February 2011 - 09:19
Tycker det fungerar kalas!
Postad 17 February 2011 - 18:40
Är de i övrigt identiska, tex. vad gäller ljud/bildkvalitét, eller gör 5 Watt extra en enorm skillnad av någon anledning?
Postad 17 February 2011 - 22:20
Snabb fråga: Är enda skillnaderna mellan 767 och 667 1 HDMI-ut, 0.7 kg och 5W effekt?
Är de i övrigt identiska, tex. vad gäller ljud/bildkvalitét, eller gör 5 Watt extra en enorm skillnad av någon anledning?
http://se.yamaha.com...=137337_137335_
en extra hdmi port ut också. Kolla listan jag skickade.
Postad 18 February 2011 - 09:47
Den består av:
När jag ställer stereon på att det är LARGE högtalare fram så slutar den helt att skicka signaler till subben. Men ställer jag frontspeakers på SMALL så funkar det med subben som det ska.
Ska det vara såhär? Måste väl finnas något mellanting?
Postad 18 February 2011 - 10:04
Postad 18 February 2011 - 10:20
Ger "Extra Bass" även mer bas på frontarna och generellt i systemet eller är det främst till subben?
Får man "bättre" ljud om man kör Yamahas egna microfon och automatiska inställning?
Postad 18 February 2011 - 10:45
Extra Bass brukar normalt sett på bilstereos som jag hållt på med tidigare ge ganska bumlig och påträngande bas. Typ "Loudness" och Extrabass beroende på vilken tillverkare det är.
Ger "Extra Bass" även mer bas på frontarna och generellt i systemet eller är det främst till subben?
Får man "bättre" ljud om man kör Yamahas egna microfon och automatiska inställning?
Extra Bass ger inget extra (kan hålla med att benämningen är lite konstig), den ger bara valet att skicka sub kanalen till både högtalare och sub.
är den OFF skickar den bara sub signalen till frontarna om de är satta till Large.
är den ON skickar den basen till både sub och frontar, om de är satta till Large.
är frontarna satta till Small är funktionen avaktiverad.
jag tycker YPAO funkar bra, det finns också möjlighet att ändra parametrar manuellt om man vill det, men börja med den automatiska inställningen är mitt tips.
Redigerat av clabbe69, 18 February 2011 - 10:49.
Postad 18 February 2011 - 12:21
Jag vill ju kunna dra på en film från datorn och så känner receivern av att den matas med DTS signal så ställs den om i det läget. Eller om det bara är ett stereospår så ställs den i det läget. Så fungerar min 7-8 år gamla H/K receiver iallafall.
Hur fungerar det?
Postad 19 February 2011 - 10:05
Tyckte det va lite pilligt och bökigt att koppla in högtalarkablar i terminalerna bakom 767an.... Finns det några smidiga kontakter man kan använda till detta istället? Passar "banan-kontakter" ?
Postad 19 February 2011 - 15:49
Lika bra att fråga vidare när jag får så bra hjälp här.
Tyckte det va lite pilligt och bökigt att koppla in högtalarkablar i terminalerna bakom 767an.... Finns det några smidiga kontakter man kan använda till detta istället? Passar "banan-kontakter" ?
Japp enligt denna tråd skall den klara det man måste ta bort "plupparna" först bara.
Se dessa inlägg.
Och inlägg 117 och svaret i inlägg nummer 119
inlägg 143 med svar 4 inlägg längre ner 147
Står konstigt nog inte ett smack om detta vad jag sett i bruksanvisningen.
Postad 19 February 2011 - 17:47
Extra Bass ger inget extra (kan hålla med att benämningen är lite konstig), den ger bara valet att skicka sub kanalen till både högtalare och sub.
är den OFF skickar den bara sub signalen till frontarna om de är satta till Large.
är den ON skickar den basen till både sub och frontar, om de är satta till Large.
är frontarna satta till Small är funktionen avaktiverad.
Är du verkligen helt 100 på det, brukar nämligen vara tvärtom (att subben även får frontarnas lågfrekventa signaler). Har dock aldrig ägt en Yamaha så det är ju inte omöjligt att de har denna (mycket konstiga) inställning.
Postad 22 February 2011 - 13:14
Postad 22 February 2011 - 13:40
Är du verkligen helt 100 på det, brukar nämligen vara tvärtom (att subben även får frontarnas lågfrekventa signaler). Har dock aldrig ägt en Yamaha så det är ju inte omöjligt att de har denna (mycket konstiga) inställning.
ja, enligt manualen (sid.83) så är grundinställningen att antigen skicka LFE till frontarna (om de är satta till Large) eller till subben (om frontarna är satta till Small).
vill man ha LFE till både frontar och sub måste man slå på Extra Bass.
Postad 22 February 2011 - 15:55
Följer det med någon FM antenn till RX-V667? Den finns avbildad i manualen, men hittar ingen i lådan.
Det ska det göra, det är bara en sladd... Kolla om du hittar en liten påse med en ihoprullad sladd med antennkoppling.
Redigerat av Unregisteredcc128e50, 22 February 2011 - 15:56.
Postad 22 February 2011 - 23:27
Tack för svaret. Köpte min som fyndvara på NetonNet och deras fyndvaror ska ju vara kompletta enligt deras hemsida, men min saknade både FM-antenn och luckan som täcker HDMI/AUX på fronten.Det ska det göra, det är bara en sladd... Kolla om du hittar en liten påse med en ihoprullad sladd med antennkoppling.
Deras kundtjänst hävdar att det inte ska följa med någon FM-antenn alls, utan att man kan få in stationer på FM-bandet utan att koppla in en antenn. För den saknade luckan erbjöd de 100 kr i presentkort och fri frakt som kompensation....
Postad 23 February 2011 - 09:46
Den är dessutom listad i bruksanvisningen s7 under rubriken "Medföljande tillbehör".
Postad 23 February 2011 - 12:23
Ja, jag såg också det i bruksanvisningen, så jag ringde upp NetOnNet, och frågade varför jag dels fått ett returex när det var märkt som "utgående modell i obruten förpackning" i fetstil (de har tagit bort den infon från hemsidan efter att jag ringde), och dels varför det saknades både FM-antenn och lucka till fronten när de skriver att alla tillbehör medföljer.Visst följer det med en FM innomhusantenn.
Den är dessutom listad i bruksanvisningen s7 under rubriken "Medföljande tillbehör".
Både "tekniska supporten" och kundservice hävdade bestämt att det inte följer med en FM-antenn, dvs. tvärljög (jag kollade för säkerhets skull med Yamahas support som bekräftade att det SKA följa med FM-antenn).
Luckan kunde de möjligtvis fixa, men det skulle ta minst en månad, och de erbjöd till slut 300 kr i presentkort som kompensation, vilket ju är rent löjligt. Varför skulle jag någonsin vilja handla av dem, när de utan att blinka ljuger mig rätt upp i ansiktet?
Hävde köpet imorse och ska returnera receivern. Aldrig mer NetOnNet.
Postad 24 February 2011 - 09:56
Hävde köpet imorse och ska returnera receivern. Aldrig mer NetOnNet.
Tråkigt att de inte kunde sköta det bättre. Tycker du gör rätt som häver köpet om de beter sig så.
Postad 24 February 2011 - 10:19
Beställde en ny 667:a från Hembiobutiken igår. Nära 800:- dyrare än vad jag gav hos NetOnNet, men oändligt mycket bättre kundserviceTråkigt att de inte kunde sköta det bättre. Tycker du gör rätt som häver köpet om de beter sig så.
Postad 26 February 2011 - 21:02
Jag har ju en Yamaha RX-V767, Elac högtalare, och en Panasonic DVD. Allt detta är kopplat till min gamla LG 50PC51 plasma.
Anyway.
Mitt ljud ur mina nya prylar kommer ut fel!
Allt prat, alla effekter och allt är fel! När det ska komma från centerhögtalare så kommer det från front L och det som ska komma i front L kommer i centern istället.
"Idioten har kopplat fel" tänker nu nu... Nä. När jag kör Yamahas egna "test-tone" så fungerar det och det brusar ur rätt högtalare.
Blu-Ray spelare är det inte fel på heller, för jag har exakt samma problem ur min PS3a. har även testat med olika HDMI kablar.
Vad kan felet vara?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -- - - - - - - -
Big edit: Har nu suttit i nära två timmar och lyssnat och tittat på "David Foster & Friends - Hit man" på Blu-ray. Helt sjuk ljudupplevelse med många härliga effekter. Ljudet fungerar PERFEKT och kommer ur dom högtalare som dom ska. Om jag kikar på Blu-Ray alltså.
Men varför blir det galet när jag tittar på DVD??
Redigerat av NiKeMaN, 27 February 2011 - 11:02.
Postad 28 February 2011 - 15:51
När jag kör PS3 eller ljud från teven funkar lipsynk bra, men när jag koppar upp mitt wii med analog ljudingång blir ljudet helt fel och jag måste lägga in en delay, men denna lägger väl sig globalt?
Hade ju varit bra att bara kunna lägga delay på den kanalen jag tilldelat mitt wii.
Postad 03 March 2011 - 20:07
Jag vill ha ljudet från min Boxer-box in i stereon!! Men får det inte att fungera :/
Postad 03 March 2011 - 20:59
Använder du AV1 eller AV4 så skall det fungera.
Har du bilden kopplad via förstärkaren?
Postad 09 March 2011 - 12:37
Problem jag har som är riktigt irriterande är:
Svårt att få bild på ps3an.
Det är en jädra procedur att få bild. Oftast står det "ej tillgängligt läge på tv'n"
Jag får hålla på och växlar fram och tillbaka, stänga av tv'n, ps3an och förstärkaren. Vissa fall kan det fungera direkt andra gånger efter bra mycket trixande. Jag ser att så fort jag slår om till rätt hdmi (som är hdmi 2 på tvn och hdmi 2 på 767an) så visar displayen pcm men sedan växlar tillbaka till "no signal" Det vill säga: Den känner igen signalen för ljud men det blir problem med bilden och därför får jag "no signal"
Både tv'n och ps3an har endast stöd för hdmi 1.3
Använder hdmi ut till tv'n och kör ps3 på hdmi port 2.
Har provat att sätta på hdmi kontroll på både tv och förstärkare utan större framgång.
Hjälp bitte!
Postad 09 March 2011 - 13:28
Hej! Har haft min 767 i några veckor nu (2-3) och är nöjd. Jag Gick från en Yamaha Rx-v 430RDS till denna.
Problem jag har som är riktigt irriterande är:
Svårt att få bild på ps3an.
Det är en jädra procedur att få bild. Oftast står det "ej tillgängligt läge på tv'n"
Jag får hålla på och växlar fram och tillbaka, stänga av tv'n, ps3an och förstärkaren. Vissa fall kan det fungera direkt andra gånger efter bra mycket trixande. Jag ser att så fort jag slår om till rätt hdmi (som är hdmi 2 på tvn och hdmi 2 på 767an) så visar displayen pcm men sedan växlar tillbaka till "no signal" Det vill säga: Den känner igen signalen för ljud men det blir problem med bilden och därför får jag "no signal"
Både tv'n och ps3an har endast stöd för hdmi 1.3
Använder hdmi ut till tv'n och kör ps3 på hdmi port 2.
Har provat att sätta på hdmi kontroll på både tv och förstärkare utan större framgång.
Hjälp bitte!
vad kör du för upplösning från PS3:an?
Hur långa kablar har du?
Testa att köra 720p från PS3:an, samt andra kablar om du har möjlighet.
slå av hdmi kontroll, den gör nog iaf varken till eller från.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Köpråd - Stereoförstärkare upp till 5000
2 bilder
76 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?