*** Oficiell tråd - Yamaha RX-V667/V767 ***
556 svar till detta ämne
Postad 04 August 2011 - 12:49
Cheerio
-
Cheerio
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Tycker jag inte är nån bra idè, har hört v667 med ens m-65ex och lyssnade idag på dessa högtalare med min yamaha a-s500 som jag inte är nöjd med till mina monitor audio bx2, det låter förvånansvärt bra! Betydligt bättre ljud än det ansträngda skrikiga v667 gav med sig, det men en drös mer tryck, lät bra i filmerna! och sub klarar man sig utan även om det höjer systemets ljud.
Ok, problemet är att jag behöver en receiver för att köra HDMI via den också vilket vad jag ser på bilder från yamaha a-s500 så har den inte det? Har du någon annan du rekommenderar istället? Gärna för runt 3000kr
Postad 04 August 2011 - 15:53
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Ok, problemet är att jag behöver en receiver för att köra HDMI via den också vilket vad jag ser på bilder från yamaha a-s500 så har den inte det? Har du någon annan du rekommenderar istället? Gärna för runt 3000kr
Jag kör själv precis den uppsättningen och förstår inte alls vad det tidigare inlägget syftar på. Köp du, du kommer bli nöjd. Finns nog dessutom ingen mer prisvärd flerkanalsreceiver än 667:an just nu.
Postad 04 August 2011 - 17:43
ZaXxx
-
ZaXxx
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Jag kör själv precis den uppsättningen och förstår inte alls vad det tidigare inlägget syftar på. Köp du, du kommer bli nöjd. Finns nog dessutom ingen mer prisvärd flerkanalsreceiver än 667:an just nu.
Är man primärt ute efter ett surroundsystem till spel och film tror inte jag heller det finns nån prisvärdare reciever förstärkare än v667 som ja inte låter illa men med yamaha a-s500 låter det bättre som för 3500 från pixmania prickar full pott i prisklassen 2.0 2.1 stereo som jag personligen föredrar, har hört från en dators 400-kronors ljudkort vet ej hur det är med tv:n, spelkonsollen etc. Är smått motståndare till golvare till sådana förstärkare som v667 då dem inte gör stora högtalare rättvisa sen kör man alltid med subwoofer och pengarna som blir övers golvaren lägger man på satelliter, center.
Redigerat av ZaXxx, 04 August 2011 - 17:54.
Postad 04 August 2011 - 21:05
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Är man primärt ute efter ett surroundsystem till spel och film tror inte jag heller det finns nån prisvärdare reciever förstärkare än v667 som ja inte låter illa men med yamaha a-s500 låter det bättre som för 3500 från pixmania prickar full pott i prisklassen 2.0 2.1 stereo som jag personligen föredrar, har hört från en dators 400-kronors ljudkort vet ej hur det är med tv:n, spelkonsollen etc. Är smått motståndare till golvare till sådana förstärkare som v667 då dem inte gör stora högtalare rättvisa sen kör man alltid med subwoofer och pengarna som blir övers golvaren lägger man på satelliter, center.
det är klart det är bättre med en stereoförstärkare om man ska köra musik i stereo, men det betyder inte att det inte duger med en flerkanalsförstärkare. Måste man köra hdmi så har man ju dessutom inget val. Jag själv som har 5.0 system har dessutom börjat köra mycket flerkanalsstereo nu, vilket jag tycker ger mycket för ljudupplevelsen.
Postad 10 August 2011 - 09:49
typat
-
typat
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Hej, Jag undrar om http://www.re-bl.com...re&ProductID=37 Skulle fungera tillsammans med min 667, jag har ju en remote in. Tanken är att jag ska kunna ha yamahan i mitt skåp, och fortsätta använda kontrollen.
Postad 11 August 2011 - 20:50
Guarana
-
Guarana
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Klarar V767 av att mata ut bild+ljud från komposit via HDMI-utgångarn?
Och är det någon som sett denna på Media Markt och vad den kostar där?
Postad 12 August 2011 - 07:15
Unregisteredabb32e76
-
Unregisteredabb32e76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Har precis införskaffat mig en V667 efter alla rekommendationer gällande denna recievern. Rätt bra pris nu på den också. 2990 kr är ju helt okej för en förstärkaren i denna kalibern.
Dock har jag ett litet problem/bekymmer gällande HDMI kopplingarna. Jag kör ju min digitalbox via HDMI in i recievern och ut til TVn. Har Telia och en Motorola 1963.
Men jag tycker bilden blev bra mycket sämre på tv än när man kopplar via recievern. Lite grynigare och mer urvattnad bild. Nästan ser ut som man kör analog bild och inte digital (720p). Nån som har samma problem? Eller brukar det bli så?
Kanske har man för dåliga HDMI-kablar? HDMI mellan reciever och tv är 3 m lång. Mellan digitalbox och reciver 1m.
Nån som har förslag?
Postad 12 August 2011 - 13:55
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Har precis införskaffat mig en V667 efter alla rekommendationer gällande denna recievern. Rätt bra pris nu på den också. 2990 kr är ju helt okej för en förstärkaren i denna kalibern.
Dock har jag ett litet problem/bekymmer gällande HDMI kopplingarna. Jag kör ju min digitalbox via HDMI in i recievern och ut til TVn. Har Telia och en Motorola 1963. Men jag tycker bilden blev bra mycket sämre på tv än när man kopplar via recievern. Lite grynigare och mer urvattnad bild. Nästan ser ut som man kör analog bild och inte digital (720p). Nån som har samma problem? Eller brukar det bli så?
Kanske har man för dåliga HDMI-kablar? HDMI mellan reciever och tv är 3 m lång. Mellan digitalbox och reciver 1m.
Nån som har förslag?
Det du kan göra är ju att ändra i inställningarna så att bilden går rakt genom förstärkaren och se om det blir bättre. Kan vara så att förstärkaren försöker skala upp bilden till 1080p med halvtaskigt resultat.
Postad 12 August 2011 - 14:31
Unregisteredabb32e76
-
Unregisteredabb32e76
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Det du kan göra är ju att ändra i inställningarna så att bilden går rakt genom förstärkaren och se om det blir bättre. Kan vara så att förstärkaren försöker skala upp bilden till 1080p med halvtaskigt resultat.
Precis det jag har provat nu. Tycker inte mig se någon skillnad. Fortfarande aningen grynigare och suddigare bild men recievern inkopplad på Pass through. Kan det vara HDMI kablarna som spökar? Signalen går ju ändå totalt 5m. 3m + 2m istället för 3m eller 2m. Jag är inte helt säker men antar att jag har 1.3 HDMI kablar. Får nog testa att köpa två stycken 1.4 kablar o testa.
Postad 12 August 2011 - 16:28
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Precis det jag har provat nu. Tycker inte mig se någon skillnad. Fortfarande aningen grynigare och suddigare bild men recievern inkopplad på Pass through.
Kan det vara HDMI kablarna som spökar? Signalen går ju ändå totalt 5m. 3m + 2m istället för 3m eller 2m. Jag är inte helt säker men antar att jag har 1.3 HDMI kablar. Får nog testa att köpa två stycken 1.4 kablar o testa.
Nej, det är inte kablarna. För det första är det inte långt med 3+2m, HDMI-kablar kan vara 10m utan problem. För det andra är det ingen skillnad på 1.3- och 1.4-kablar*, så det är ingen idé att "uppgradera". För det tredje är signalen digital, alltså blir inte bilden suddigare eller grynigare (det är bara analoga signaler som försämras på det viset). För mig låter det som att receivern skalar upp en lägre upplösning, men om du kör passthrough borde det ju inte vara det heller... * Bortsett från om man vill använda Ethernet-funktionen som är ny i 1.4, då behövs en annan kabel. Men du använder inte det.
Postad 12 August 2011 - 18:14
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Har för mig att det ska finnas någon inställning där du kan välja vilken upplösning du ska skicka ut eller nåt i den stilen, är inte hemma nu så kan inte kolla. Men leta runt lite efter det. Dock lustigt att det ska behövas.. Får själv min externa box nu i veckan och hoppas jag slipper sådana problem
Postad 13 August 2011 - 12:22
Mouton1982
-
Mouton1982
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hej!
Jag tänker handla en 667:a men undrar över högtalaranslutningarna.
Går det att koppla in bananer, eller måste jag koppla lösa trådar?
Postad 13 August 2011 - 12:28
clabbe69
-
clabbe69
-
Lärjunge
-
-
256 inlägg
Det går bra med både lösa kablar och bananer. Det är lite trångt, så jag rekommenderar bananer, framförallt om du har grövre kablar. Har precis införskaffat mig en V667 efter alla rekommendationer gällande denna recievern. Rätt bra pris nu på den också. 2990 kr är ju helt okej för en förstärkaren i denna kalibern.
Dock har jag ett litet problem/bekymmer gällande HDMI kopplingarna. Jag kör ju min digitalbox via HDMI in i recievern och ut til TVn. Har Telia och en Motorola 1963. Men jag tycker bilden blev bra mycket sämre på tv än när man kopplar via recievern. Lite grynigare och mer urvattnad bild. Nästan ser ut som man kör analog bild och inte digital (720p). Nån som har samma problem? Eller brukar det bli så?
Nån som har förslag?
Det kan inte vara så att din digitalbox växlar upplösning när du flyttar den mellan TVn och receivern? dvs, har du nån autoinställning på upplösning eller fast på 720P??
Postad 13 August 2011 - 12:54
Mouton1982
-
Mouton1982
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Tack för blixtsnabbt svar Clabbe69!
Postad 14 August 2011 - 20:11
Unregisteredf94ece23
-
Unregisteredf94ece23
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej,
Har en lite dum nybörjarfråga som jag hoppas att någon kan svara på.
Jag har tänkt mig att köpa en RX-V667 men jag kommer inte att ha råd att köpa högtalare till den direkt utan först någon månad senare (ska bygga ut till 5.1 successivt), dock skulle jag vilja testa så att den fungerar som den ska - ljud kommer ut o.s.v.
Så, jag har en gammal Grundig UMS-11 ministero stående i en garderob vars högtalare använder vanliga kablar, ska vara 4 ohm och stereon ska ge 2x15W.
Kan jag koppla in dessa högtalare till förstärkaren för att testa (jag vet att högtalarna är skit i förhållande till Yamahan) eller riskerar jag att göra något dumt med förstärkaren då?
Postad 14 August 2011 - 20:24
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Hej, Har en lite dum nybörjarfråga som jag hoppas att någon kan svara på. Jag har tänkt mig att köpa en RX-V667 men jag kommer inte att ha råd att köpa högtalare till den direkt utan först någon månad senare (ska bygga ut till 5.1 successivt), dock skulle jag vilja testa så att den fungerar som den ska - ljud kommer ut o.s.v.
Så, jag har en gammal Grundig UMS-11 ministero stående i en garderob vars högtalare använder vanliga kablar, ska vara 4 ohm och stereon ska ge 2x15W. Kan jag koppla in dessa högtalare till förstärkaren för att testa (jag vet att högtalarna är skit i förhållande till Yamahan) eller riskerar jag att göra något dumt med förstärkaren då? 
Det går bra
Postad 14 August 2011 - 20:50
Unregisteredf94ece23
-
Unregisteredf94ece23
-
Rookie
-
9 inlägg
Tack för hjälpen
Postad 19 August 2011 - 09:05
Unregistered44e46df5
-
Unregistered44e46df5
-
Beroende
-
-
1253 inlägg
Tror ni att Canton Chrono 509.2 DC orkar drivas av Yamaha RX-V767?
Funderar nämligen på att köpa dessa frontar som komplement till musik för anläggningen.
Alternativet är Elac FS187 då jag vill ha vita högtalare...
Redigerat av Unregistered44e46df5, 19 August 2011 - 09:12.
Postad 21 August 2011 - 12:23
volcomstone
-
volcomstone
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
NetonNet har 667:an som "utgående" och inte i lager längre.
Vad kommer efter 667 nu då?
Har hela tid haft siktet inställt på den men nu när den är utgående känns det inte lika smart att köpa den, någon som vet vad som ska ersätta denan modell?
Postad 21 August 2011 - 12:44
partajare
-
partajare
-
Mästare
-
-
3282 inlägg
... någon som vet vad som ska ersätta denan modell?
667
767
Tråd om 771 finns här. 671 har ingen skapat en tråd om ännu... (vad jag vet)
Redigerat av partajare, 21 August 2011 - 12:47.
Postad 21 August 2011 - 14:10
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
NetonNet har 667:an som "utgående" och inte i lager längre.
Vad kommer efter 667 nu då? Har hela tid haft siktet inställt på den men nu när den är utgående känns det inte lika smart att köpa den, någon som vet vad som ska ersätta denan modell?
671? Det är väl därför 667 är så billig nu?
*edit* Fail, det fanns ett svar på sidan efter...
Redigerat av BitterMelon, 21 August 2011 - 14:11.
Postad 25 August 2011 - 21:08
ATornquist
-
ATornquist
-
Rookie
-
7 inlägg
Tjenare
Är på väg att flytta och tänkte samtidigt uppdatera förstärkaren i hemmabioanläggningen. Sitter för närvarande med en Yamaha v661 och ett 5.1 system med Dynavoice magic F-6EX.
Vad tror ni, är det värt att slå till på en V667 med dessa högtalare? Eller kommer ljudet inte bli värst mycket bättre på grund av högtalarna?
Hur är stärkaren till musik?
Postad 27 August 2011 - 13:54
elvine
-
elvine
-
Rookie
-
2 inlägg
Nu har jag läst (nästan) hela tråden och blir inte klokare... Jag har precis fått hem en rx-v667. Enligt manualen ska den kunna köra 4 ohm högtalare i fronten (alltså höger och vänster). Jag har 4 ohm på höger, vänster och center. Bakhögtalarna är vad jag kan förstå 8 ohm. Alltså, det står inte på högtalarna, men när jag kollar tillverkarens hemsida verkar det vara så. Tror ni att det går bra att köra centerhögtalare med 4 ohm också, eller kommer förstärkaren att lägga av då? Behöver jag köpa en ny center? Jag tänker att eftersom förstärkaren ska klara 7.1 och jag spelar 5.0 så borde det finnas viss marginal. Kan man resonera så eller är jag helt fel ute?
Postad 27 August 2011 - 15:03
Mr. Walker
-
Mr. Walker
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jag hittade den här sidan på nätet, men jag vet inte om du blir klokare av den. Jag har i alla fall två frontar samt två surroundhögtalare på 4 ohm och en centerhögtalare på 8 ohm. Jag har inte ändrat inställningen på förstärkaren vilket innebär att den står på 8 ohm och så här långt har det funkat kanon. Det låter bra och allt är helt så här långt.
Postad 28 August 2011 - 18:05
elvine
-
elvine
-
Rookie
-
2 inlägg
Tack för svaret!
Verkar som om det bara är att köra. Ska nog ändå ringa butiken jag handlade ifrån och fråga vad de tycker. Jag gillar verkligen mina högtalare (från avance, köpta för första lönen för över 10 år sedan) så helst vill jag ju slippa byta ut centern
Postad 28 August 2011 - 20:17
Henke_H
-
Henke_H
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Tjena har nyligen köpt mig en RX-V667 och har tänkt koppla den till min stationära dator. Jag har ett grafikkort som pallar 1080P och har DVI, fick med en DVI-HDMI adapter som jag tänkte köra, men då får jag ju bara ut bilden, så vad mer för någon sorts kabel behöver jag för att kunna få ut ljudet? (så att alla högtalare spelar 5.0 ) och i vilket uttag på recievern ska den kabeln kopplas. det är inbyggt ljudkort i moderkortet om det är till någon fördel att veta.
Tacksam för svar!
MVH. Henke
Postad 31 August 2011 - 19:53
hottunas
-
hottunas
-
Rookie
-
8 inlägg
Tjena har nyligen köpt mig en RX-V667 och har tänkt koppla den till min stationära dator. Jag har ett grafikkort som pallar 1080P och har DVI, fick med en DVI-HDMI adapter som jag tänkte köra, men då får jag ju bara ut bilden, så vad mer för någon sorts kabel behöver jag för att kunna få ut ljudet? (så att alla högtalare spelar 5.0 ) och i vilket uttag på recievern ska den kabeln kopplas. det är inbyggt ljudkort i moderkortet om det är till någon fördel att veta.
Tacksam för svar! MVH. Henke
Vi måste veta vad för ljudutgångarna du har på ditt ljudkort alternativ vad för moderkort du har, finns det optiskt, koaxial eller bara ett vanligt 3.5 uttag? Har du: Optiskt kopplar du den i en av optisk uttagen Koaxial i Koaxial uttaget på förstärken 3.5 får du helt enkelt koppla i en av rca igångarna men då tror jag inte du får ut 5.1 ljud... :-(
Postad 31 August 2011 - 20:03
lappen69
-
lappen69
-
Lärjunge
-
-
273 inlägg
Har en 767 till salu! Endas några månader gammal.. Supra Rondo 2•6 meter plus bananer kan skickas med! Ge mig bud... Har även ett par Dls r55 till övers! Bud på dessa åxå..,
Postad 31 August 2011 - 21:47
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Tacksam för svar! MVH. Henke
Kolla vad du har för ljudutgångar på ditt ljudkort. Någon digital utgång bör du ha, antingen optisk eller coaxial. Köp kabel efter det och koppla till optical respektive coaxial på din förstärkare. Ibland måste den coaxiala utgången aktiveras på kortet. När du t.ex spelar upp en film i VLC eller liknande program måste du ibland välja ljudutgång. Du får ljud oavsett men jag måste högerklicka och välja SPDIF. Har du 5.1 så ska 5 enheter på förstärkaren lysa när du t.ex kollar film med 5.1 ljud. Sen kan du programmera in HDMI 2 t.ex. om du nu kopplar dator till den, att den ska använda ljudkälla från den ingång du kopplat ljudet till så får du allt med en knapp.
Postad 08 September 2011 - 17:42
Rikard74
-
Rikard74
-
Rookie
-
1 inlägg
Jag är en riktig nybörjare men jag satt och jämförde Yamaha RX-V667 & RX-V767
Det enda som skiljer dessa år är att 767an har 1 HMDI ut mer och att effekten är 5 watt högre.
Samt RDS på radion
Är detta värt 1000 kr mer?
Eller har jag missat något ?
/Rikard
Redigerat av Rikard74, 08 September 2011 - 17:45.
Postad 08 September 2011 - 20:19
SC sXe
-
SC sXe
-
Rookie
-
3 inlägg
Ok, min 15 år gamla receiver ska skrotas och jag har lite planer på att köpa modellen V667.
Tyvärr är jag en fullständig novis på detta område, så om ni kan ha lite överseende har jag en del frågor:
Hur fungerar det egentligen om man vill koppla in t.ex ett Xbox 360 via receivern och med HDMI?
Är det möjligt att få ut ljudet på mer än bara tv'n eller måste man ha extra kablar för att få ut det på dem externa högtalarna?
Funkar isåfall HDMI-ingångarna mera som en switch eller har man några andra fördelar av att koppla via receivern istället för direkt till tv'n om man nu har tillräckligt med ingångar?
Postad 08 September 2011 - 22:08
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Ok, min 15 år gamla receiver ska skrotas och jag har lite planer på att köpa modellen V667. Tyvärr är jag en fullständig novis på detta område, så om ni kan ha lite överseende har jag en del frågor:
Hur fungerar det egentligen om man vill koppla in t.ex ett Xbox 360 via receivern och med HDMI? Är det möjligt att få ut ljudet på mer än bara tv'n eller måste man ha extra kablar för att få ut det på dem externa högtalarna? Funkar isåfall HDMI-ingångarna mera som en switch eller har man några andra fördelar av att koppla via receivern istället för direkt till tv'n om man nu har tillräckligt med ingångar?
Förstår inte riktigt din frågeställning, men förutsatt att du har högtalare inkopplade till receivern så går ju ljudet från xboxen till dem och bilden till tvn. Du får alltså inget ljud ur tvns högtalare. Fördelen är ju att det blir mindre kablar då du bara behöver en kabel för bild och ljud.
Postad 09 September 2011 - 10:34
evil_nike
-
evil_nike
-
Forumräv
-
-
702 inlägg
Plus att du inte behöver tv-ljudet när du skaffar en stärkare.
/Niklas
Postad 23 September 2011 - 17:38
PieEater
-
PieEater
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Vad har ni för högtalare till era Yamaha 667or? Ska uppgradera mina högtalare och var helt inne på MA RX1 innan nån sa att 667an är i svagaste laget för dem. Vad tror ni och som sagt, vilka högtalare kör ni och hur tycker ni det låter?
Redigerat av PieEater, 23 September 2011 - 17:38.
Postad 23 September 2011 - 19:00
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
Jag kör dalis conceptserie i min 767 och det är typ samma stärkare. dom drivs faktiskt ganska bra må man säga
Postad 25 September 2011 - 11:26
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Måste slänga ut en fundering/fråga. Jag har en 767 som ersatt min gamla Yamahareceiver. Använder samma satellitpaket/högtalarpaket från Yamaha som tidigare. Tycker att jag får skruva upp volymen ganska rejält för "normal" nivå. -25-30db mot tidigare -55db. Kollar man volymstapeln så motsvarar -25-30dB över hälften på skalan och då är det vanlig "tvnivåljud " som överröstas av vanligt samtal. Ska man dra på hamnar man på -20dB. Svårt att jämföra men hur ligger ni i volymnivå för denna stärkare?. Tips på något jag kan ha missat i inställnings. "Nattläge" är OFF.
Postad 25 September 2011 - 12:14
PieEater
-
PieEater
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Måste slänga ut en fundering/fråga. Jag har en 767 som ersatt min gamla Yamahareceiver. Använder samma satellitpaket/högtalarpaket från Yamaha som tidigare. Tycker att jag får skruva upp volymen ganska rejält för "normal" nivå. -25-30db mot tidigare -55db. Kollar man volymstapeln så motsvarar -25-30dB över hälften på skalan och då är det vanlig "tvnivåljud " som överröstas av vanligt samtal. Ska man dra på hamnar man på -20dB. Svårt att jämföra men hur ligger ni i volymnivå för denna stärkare?. Tips på något jag kan ha missat i inställnings. "Nattläge" är OFF.
Det är samma sak för mig kan jag tillägga och har just nu ett dynavoice F-6 paket.
Redigerat av PieEater, 25 September 2011 - 12:22.
Postad 01 October 2011 - 15:38
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Är det någon som använder den optiska ingången? Jag får inte fart på den. Vill ansluta min Airport Express.
Postad 03 October 2011 - 15:51
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Blir tokig  På min gamla Onkyo fungerade optisk ingån, men inte på den här
Postad 03 October 2011 - 17:29
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Blir tokig På min gamla Onkyo fungerade optisk ingån, men inte på den här
Har du valt rätt ingång? Testat med en annan kabel? (Dum fråga, men den måste ju ställas...)
Postad 03 October 2011 - 18:43
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Kabeln är det inget fel på, och jag har provat båda ingångarna. Även försökt att ställa in tilldelningen av ljudingång för olika ingångar.
Det måste vara någon inställning jag missar. har kollat bruksen, sökt på nätet, jag går bet
Redigerat av hottuna, 03 October 2011 - 19:15.
Postad 03 October 2011 - 22:46
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
jag kör optiskt in i tv'n. har en 767, där man ska ha den optiska inne i andra (fjärde) optiska ingången. trycker man då på knappen "TV" så går tv'n igång. den andra optiska är på av1, men man måste välja att en viss hdmi ska ha ljud från optiska ingången ett (av1) för att ljudet ska åka den vägen.
Postad 04 October 2011 - 15:03
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Du kör optiskt ut på AV4, och in på AV1? In från vart, och du får ljud från den källan?
Jag har nu kopplat optiskt från Airport Express till AV1, gått in i menyn och valt AV1 som ljudkälla på HDMI 3. Om jag väljer HDMI 3 (som inte är kopplat till nåt) låter det precis... noll, nada  Är det inte så man ska göra?
Jag ser att Airfoil sänder ut ljud, det är precis så här jag hade kopplat till Onkyon, och det gick bra.
Postad 04 October 2011 - 17:03
BitterMelon
-
BitterMelon
-
Guru
-
-
4217 inlägg
Du kör optiskt ut på AV4, och in på AV1? In från vart, och du får ljud från den källan? Jag har nu kopplat optiskt från Airport Express till AV1, gått in i menyn och valt AV1 som ljudkälla på HDMI 3. Om jag väljer HDMI 3 (som inte är kopplat till nåt) låter det precis... noll, nada Är det inte så man ska göra? Jag ser att Airfoil sänder ut ljud, det är precis så här jag hade kopplat till Onkyon, och det gick bra.
Fast är det verkligen så man ska göra? Känns ju lite knäppt att behöva använda en HDMI-ingång när man inte ens har nån sladd där bara för att få ut ljud? Går det inte att välja ingång på något annat sätt? På ett vis känns det ju logiskt att den skiter i ljudet via AV1 när du har HDMI3 vald som ingång om det inte ens finns nån signal in på HDMI3... *edit* Kollade manualen, välj ingång AV1 istället om den sitter i AV1. Eller AV4 om du vill sätta den där. Varför blanda in HDMI alls?
Redigerat av BitterMelon, 04 October 2011 - 17:11.
Postad 04 October 2011 - 18:25
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
AV1 och 4 har jag testat, det är som du också säger mest logiskt, men icke.
Nä, måste gräva djupare i det här, tack så länge
Postad 06 October 2011 - 09:49
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Halloj, jag har ett litet problem med min 667. Har kopplat den till HTPCn, varje gång jag stänger ner recievern så autodetekteras inte skärmen om jag slår igång recievern igen, utan jag måste boota om htpcn med recievern på.
Finns det nån workaround eller nån inställning jag missat?
Grafikkort: ATI-5450
Redigerat av Unregistered710b3906, 06 October 2011 - 09:49.
Postad 06 October 2011 - 20:48
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
AV1 och 4 har jag testat, det är som du också säger mest logiskt, men icke. Nä, måste gräva djupare i det här, tack så länge 
Hittat felet, och det är lite pinsamt. Det var faktiskt kabeln. Den släppte igenom ljus, och i min enfald trodde jag att finns det bärvåg finns det signal... Köpte en ny kabel och jämförde, den nya lyste mycket starkare. Det mest pinsamma är väl att jag jobbar med fiberoptik och mäter fiber hela dagarna Man lever så länge man lär  Ett stort tack till "BitterMelon" som gett många tips och hjälpt till!
Postad 07 October 2011 - 23:10
hottuna
-
hottuna
-
Användare
-
-
125 inlägg
Nu är jag här och stör igen
När jag byter mellan kanaler och har ljudet på tv'n är alla nivåer rätt lika. Men kör jag ljudet via förstärkaren är skillnaden i ljudnivå enorm.
Tittar jag tex på TV3 och byter till SVT hoppar högtalarna ur lägenheten  Det har väl med kanalernas olika ljud att göra, dolby digitalt på SVT, och PCM på TV3 (vad det nu är), lågt och dåligt låter det iaf...
Hur ska man ställa in förstärkaren för att det ska bli mer jämn nivå, om det går?
Har Telia fiber Lan
Postad 08 October 2011 - 21:13
Unregisteredc9bf91cb
-
Unregisteredc9bf91cb
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Hej alla, jag har en yamaha 667a. När jag ska se film via datorn så väljer jag 5.1 ljud i mitt mediaprogram (VLC) men när jag kör straight så får jag bara stereo ljud. Det går ju att sätta på någon surr.decoder men då blir ljudet avsevärt mycket sämre. Någon som har en lösning på detta?
Postad 08 October 2011 - 22:47
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
kör inte straight såvida du inte kör musik och låg crossover så spelar det mindre roll ^^
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|