Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börjar om från scratch...!

379 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 September 2010 - 10:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Det är alltså extremt ljudtryck som är viktigt och inte välljud. Dåså. Din tes angående elektronik faller ganska snabbt i och med din ståndpunkt kring ljudtryck.

Det krävs en himlarns massa kraft för att spela vid sådana volymer att ett par Dynaudio Contour S1.4 inte räcker till. Och då blir knappast elektroniken "värd noll". Men om målet är att kunna spela högre än ett par bra stativhögtalare så förstår jag dig. Då behövs ju självklart ett par golvhögtalare. Ju större desto bättre.

Extrema ljudtryck? Med tanke på ditt tidigare påstående om PV-1 så verkar vi inte ha samma krav överhuvudtaget.
Som jag även sa, det är onödigt med så mycket headroom i basen om dom små stativarna sätter begränsningarna och jag föreslog 4 st mindre basar istället.
Ljudkvalité handlar bl a om att slippa dist och kompression.

Postad 05 September 2010 - 12:24

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Men på vilket sätt lät det dåligt ?!

du har inte funderat på att det är inspelnignen som är så dålig, finns det ingen dynamik i spåret så blir det ingen dynamik vid uppspelningen heller.. ;)
Jag har (trots möjlighet till VÄLDIGT mycket dynamiskt frispel) samm problem med viss låtar, att låtarna är så löjligt "trasiga" at tdet liksom inte spelar någon roll.
det är oftast musikens fel om det låter "platt". och i detat fallet så vet jag att det är musikens fel så högtalarna absolut inte har dom egenheter som du upplevde med den låten :)

Edit: det e ju så att musik utan dynamik låter ju like "odynamiskt" på dåliga och bra högtalare, medan dynamisk musik låter bättre på dom bra högtalarna.
Lite som att det spelar ignen roll om du har en ferrari eller en smart car, sätter du dom på isen så är båda värdelösa...
sätter du dom på en bana så är det ingen match längre....

Som jag nämnt tidigare så har jag inte så mkt att jämföra med. Jag spelar inte CD's, som detta var, eller så högt som vi lirade där speciellt ofta. Jag tog ju inte med mig egna skivor så det var inte helt lätt att hitta material jag kunde referera till och jämföra med. När det gäller den låten med Meshuggah så har den gått varm framförallt i mina in-ear hörlurar ute på stan, det är långt ifrån förutsättningarna nu. Det kan likaväl vara som så att hörlurarna dolda ljud som nu kom upp och att det kändes fel och främmande pga det. När jag testade hemma sen på CM7+PV1 så upplever jag inte samma vinst som man gjorde med andra låtar, kanske att det var bättre hemma t.o.m. Det kan nog vara en blandning av inspelning, volym, förväntan och att de helt enkelt inte kunde glänsa så mycket som i övrig musik när det var alltförmycket oväsen som skulle dundra ut i mellanregistret. Lyssna på den så får du se vad jag menar :lol:

Jag har märkt att även dåliga inspelningar går att lyssna på med B&W. Särskilt "skrikig" musik som Lamb of God etc. Kan det inte vara så att B&W är en otroligt förlåtande högtalare rent generellt?

Sådan musik låter nästan alltid dåligt på Dynaudio, Revel, Elac, System Audio, DALI och så vidare.

Kanske är så, ingen aning. Det är inget som låter dåligt på dom jag har nu men det var tydligt att 1.4 lät ännu bättre på de andra delarna. Det var mer kontrast och gjorde att ljudbilden fick ett bättre djup och även färg. När man lyssnar på CM serien har jag svårt att peka ut något fel, det är snarare att man kan känna att de saknar något när man väl hör något annat. CM9 ej inräknat, inte hört dem än - fullt möjligt att de ger en annan bild.

Varför tror du att Spotify som källa skulle vara sämre? Jag använder oftast Spotify som källa. Om man använder high bitrate så kan då inte jag skilja det från så kallad CD-kvalitet. ;)

Jag använder i princip alltid det också; Spotify på High bitrate. Men det betyder då också att jag inte vet hur det kan låta med CD vilket teoretiskt är bättre. Om jag hör skillnad pga Spotify, slutsteg, reciever eller högtalare är jäkligt svårt att säga när man inte har möjlighet att jämföra direkt. Det skulle potentiellt låtit illa med CM7 under de förutsättningarna som fanns där men det är svårt att säga, det enda jag kan jämföra med är hur de låter här hemma med just Spotify. Står sig Spotify så bra gentemot en riktig CD även i de här klasserna där vi pratar högtalare för 30k?!

La en stor order från CDON häromdan så jag iaf har samma typ av material med mig överallt sen när de "riktiga" demosen kommer; kommer bli ett litet kit innehållandes CD's + iPhone med Spotify + Blu-Ray som får går varmt för att testa alla system. Blir lite lättare att jämföra då.

Postad 05 September 2010 - 15:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0

Men när jag drämde på Meshuggah - Bleed så lät det inte sådär jättebra; det var som att mellanregistret som mycket av oväsendet ville ut i inte fick riktigt plats. Jämför jag med hemmauppsättningen så är det inte någon klar vinst. Mustasch - Bring me everyone lät däremot kanonbra och husets electronica(dunno namn) var också bra.

Ja, tyvärr så låter Meshuggah skivan rätt dålig. Den är rätt hissad runt 2 khz, vilket blir jobbigt om man krämar på lite. Tyvärr.

Postad 05 September 2010 - 15:16

Dave R
  • Dave R
  • Lärjunge

• 358 inlägg
  • 0

Jag avlastar inte mina frontar någonting. Jag kopplar mina subwoofers via pre-out och mina högtalare via högtalarterminalen. Dvs., jag delar inte mina golvhögtalare.

Det är ju ganska uppenbart att det bara är jag i hela världen som anser att PV1 ens går att lyssna på i vanligt vardagsrum och att de kompletterar ett par golvhögtalare bra. Så jag får väl ge mig. Den suger. Köp något annat.

Ja, jag ger mig. PV1 är helt värdelös.

Den är naturligtvis inte helt värdelös, den är snygg helt klart och för vissa är det väldigt viktigt. Men iom att den kostar 15000 kr så innebär det att den ligger på samma prisnivå som en PC13 Ultra - den överlägset bästa suben om man tittar på pris/prestanda. Du måste upp på reference-nivå för att hitta subbar som spelar lika bra, de brukar kosta från ca 30-50000 kr. Det är verkligen topprestanda till lågpris. Om jag skulle lägga 15000 på en sub skulle jag köpa en pc13, vilket jag troligen kommer att göra inom ett år, jag vet att den är överlägset bäst utan att ens behöva lyssna på den.

Redigerat av Dave R, 05 September 2010 - 15:20.

Postad 05 September 2010 - 15:20

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Extrema ljudtryck? Med tanke på ditt tidigare påstående om PV-1 så verkar vi inte ha samma krav överhuvudtaget.
Som jag även sa, det är onödigt med så mycket headroom i basen om dom små stativarna sätter begränsningarna och jag föreslog 4 st mindre basar istället.
Ljudkvalité handlar bl a om att slippa dist och kompression.

Headroom för stativarna ökar om du avlastar dem. Jag ser inte problemet med att använda stativhögtalare och ett par bra subwoofers.

Men men. Tillför någonting konkret till tråden då inom samma prisnivåer som låter bättre och kan spela högre.

Postad 05 September 2010 - 15:35

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag använder i princip alltid det också; Spotify på High bitrate. Men det betyder då också att jag inte vet hur det kan låta med CD vilket teoretiskt är bättre. Om jag hör skillnad pga Spotify, slutsteg, reciever eller högtalare är jäkligt svårt att säga när man inte har möjlighet att jämföra direkt. Det skulle potentiellt låtit illa med CM7 under de förutsättningarna som fanns där men det är svårt att säga, det enda jag kan jämföra med är hur de låter här hemma med just Spotify. Står sig Spotify så bra gentemot en riktig CD även i de här klasserna där vi pratar högtalare för 30k?!

La en stor order från CDON häromdan så jag iaf har samma typ av material med mig överallt sen när de "riktiga" demosen kommer; kommer bli ett litet kit innehållandes CD's + iPhone med Spotify + Blu-Ray som får går varmt för att testa alla system. Blir lite lättare att jämföra då.

Ja, Spotify står sig jättebra mot CD. Även om högtalarna kostar 30 000 kronor. Mina högtalare kostar runt 50 000 kronor. Det spelar ingen roll. :)

Det som spelar roll är hur D/A-omvandling sköts. Jag har en separat D/A-omvandlare från Hegel som heter HD10. Du kan ju be om att få lyssna på den om du känner dig sugen. Ett underbart system som inte kräver någon CD-spelare (du kan ju kopiera dina CD-skivor till din dator) är Hegel H200, Hegel HD10 och Dynaudio Contour S1.4. Be om att få lyssna på exakt den kombinationen.

Postad 05 September 2010 - 15:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Den är naturligtvis inte helt värdelös, den är snygg helt klart och för vissa är det väldigt viktigt. Men iom att den kostar 15000 kr så innebär det att den ligger på samma prisnivå som en PC13 Ultra - den överlägset bästa suben om man tittar på pris/prestanda. Du måste upp på reference-nivå för att hitta subbar som spelar lika bra, de brukar kosta från ca 30-50000 kr. Det är verkligen topprestanda till lågpris. Om jag skulle lägga 15000 på en sub skulle jag köpa en pc13, vilket jag troligen kommer att göra inom ett år, jag vet att den är överlägset bäst utan att ens behöva lyssna på den.

Jo, visst är det så. Helt klart. :)

Postad 05 September 2010 - 19:37

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0
Hur mkt info har trådskaparen fått egentligen? Börja om från scratch var det...

el julio

Postad 05 September 2010 - 22:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Hur mkt info har trådskaparen fått egentligen? Börja om från scratch var det...

el julio

Vad menar du?

Postad 06 September 2010 - 07:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Som jag nämnt tidigare så har jag inte så mkt att jämföra med. Jag spelar inte CD's, som detta var, eller så högt som vi lirade där speciellt ofta. Jag tog ju inte med mig egna skivor så det var inte helt lätt att hitta material jag kunde referera till och jämföra med. När det gäller den låten med Meshuggah så har den gått varm framförallt i mina in-ear hörlurar ute på stan, det är långt ifrån förutsättningarna nu. Det kan likaväl vara som så att hörlurarna dolda ljud som nu kom upp och att det kändes fel och främmande pga det. När jag testade hemma sen på CM7+PV1 så upplever jag inte samma vinst som man gjorde med andra låtar, kanske att det var bättre hemma t.o.m. Det kan nog vara en blandning av inspelning, volym, förväntan och att de helt enkelt inte kunde glänsa så mycket som i övrig musik när det var alltförmycket oväsen som skulle dundra ut i mellanregistret. Lyssna på den så får du se vad jag menar :(

Det är lite av haken med att köpa bättre prylar... bra inspelningar låter än bättre medens dåliga ligger kvar på samma nivå nästan vilket gör att det dåliga upplevs sämre på dom bra högtalarna faktiskt... Lite irriterande men så är det och kommer man inte från tyvärr...

Hörlurar brukar sällan ha dessa problem då dom ofttast har en ganska "lagomt" mycket bosstad distant och bas = skränigt mellanregister upplevs inte så farligt.

det är i detat fallet låten som va orsaken, altlså låten är så dålig kvalitet på att det helt enkelt låter dåligt...

Redigerat av DVD-ai, 06 September 2010 - 07:55.

Postad 06 September 2010 - 14:51

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Håller inte helt med dvd-ai. Jag skulle vilja påstå att när sämre skivor låter mycket sämre och endast riktigt bra inspelningar funkar, så har man en kraftigt färgad återgivning. Ju mer neutral återgivning man har desto lättare blir det att lyssna på ev fel som inspelningarna har.

Postad 06 September 2010 - 17:00

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Håller inte helt med dvd-ai. Jag skulle vilja påstå att när sämre skivor låter mycket sämre och endast riktigt bra inspelningar funkar, så har man en kraftigt färgad återgivning. Ju mer neutral återgivning man har desto lättare blir det att lyssna på ev fel som inspelningarna har.

+1.

Postad 06 September 2010 - 17:13

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Vad menar du?

Jag menar att trådskaparen ville ha förslag till en ny anläggning. Väldigt lite av detta i tråden...

el julio

Postad 06 September 2010 - 17:52

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag menar att trådskaparen ville ha förslag till en ny anläggning. Väldigt lite av detta i tråden...

el julio

Jag tycker att det framkommit en hel del förslag. Vad tycker du att trådskaparen ska köpa? :(

Postad 07 September 2010 - 08:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nu blev det nog fel där.. jag menar exakt som du gör.

alltså, dåliga inspelningar "blir inte sämra" ljudmässigt utan ligger kvar på typ samm nivå/ kanske lite bättre. Men dom bra inspelnignarna bli så jäkla bra att diffen där imellan gör att dom dåliga inspelnignarna upplevs som sämre än vad dom egentligen är :)
Exakt så menade jag, = samma som du menar :)

Postad 07 September 2010 - 17:43

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Nu blev det nog fel där.. jag menar exakt som du gör.

alltså, dåliga inspelningar "blir inte sämra" ljudmässigt utan ligger kvar på typ samm nivå/ kanske lite bättre. Men dom bra inspelnignarna bli så jäkla bra att diffen där imellan gör att dom dåliga inspelnignarna upplevs som sämre än vad dom egentligen är :)
Exakt så menade jag, = samma som du menar :)

Och jag menar = exakt som du menar = samma som MKarlsson74 menar. :D

Postad 08 September 2010 - 10:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
"ja men då är ju saken biff !" sa Bill

och "Biffen e klar !" ropar Bull!

Postad 08 September 2010 - 18:13

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Ja jo, det låter logiskt att skillnaden mellan ett bra system och ett dåligt hörs som mest när det kan höras mest; då inspelningen är så detaljerad som möjligt.

Var förbi Reference Audio(kanon bra service för övrigt, duktig personal) idag igen...kunde inte hålla mig. Lyssnade på dessa två:

Tillsammans med:

...och det kommer nog bli Contour S1.4 om inget alldeles extra händer. De spelar så ###### bra och då krämade vi ändå inte ut max från dem. De är kanon bra, väldigt flexibla och nu känns det som att man mest ska hitta rätt elektronik. Antagligen en av de nya från Denon/Marantz som har möjlighet att uppgradera till AirPlay och 2x HDMI ut. 4311CI lockar mest men är också dyr. Kompletterar nog senare med slutsteg/monoblock till dem lite beroende på vilken reciever det blir. Surrar, sub, projje och det där - känns som att det kan få vänta. Verkar vara en del nya produkter runt hörnet, speciellt gällande projektorer...men det är en annan forumsdel.

...men vi får se. Ska fortfarande lyssna på CM9:or (även om de inte kommer gå att sälja in värst lätt hos sambon nu när hon accepterat de mindre stativarna...)

Postad 08 September 2010 - 18:59

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Prövade ni lyssna med Hegel H200?

Postad 08 September 2010 - 21:21

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Prövade ni lyssna med Hegel H200?

Nej, lyssnade främst utan. Slutsteg/monoblock som diskuterades var i 6-8k klassen. Kan inte lägga 25, inte utan att känna att jag saknar nått.

Lyssnade snabbt på kombinationer från Rotel och Musical Fidelity. Inte aktuellt som reciever men kanske slutsteg.

Finns det någon anledning att inte kombinera Denon med Dynaudio man bör känna till?

Postad 09 September 2010 - 07:46

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Jag tycker att du ska provlyssna med Hegel H200 eller högre i alla fall. Även om du inte har tänkt att spendera de pengarna. De får ett par Dynaudio Contour S1.4 att blomma ut på ett helt annat sätt. ;)

Postad 09 September 2010 - 08:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Lycka till med ditt nya system nu, oavsett vad det nu råkar bli för något... ;)

Tar en Låååååång semester från forumet och avreggar alltså mig helt.

mvh//David

Postad 09 September 2010 - 08:59

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

mvh//David

Men fuck no David! :D

Postad 09 September 2010 - 09:02

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

mvh//David

Tack och bock för hjälpen.

Synd att du tänker gå i exil, välkommen åter :D

Postad 09 September 2010 - 09:15

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Tack och bock för hjälpen.

Synd att du tänker gå i exil, välkommen åter ;)

Åter till ämnet då. Iväg med dig och lyssna på Hegel H200. :D

Postad 09 September 2010 - 10:18

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Åter till ämnet då. Iväg med dig och lyssna på Hegel H200. ;)

Tror nästa stopp på RA blir om några veckor och har de den tillgänglig så kan jag def fråga.

Mailar med hifiklubben, bad om att få testa deras Helicon 300 MkII som ligger i samma prisklass som Contour S1.4.

Då blir setup:en möjligtvis:

med

(synd att den bara har 1HDMI ut)

...och lite annat, får se. Synd att 4311CI inte kommer förrens i oktober.

Det som oroar mig är att övriga delar i den serien inte är direkt gratis och än så länge vet jag inte om man kan matcha center från annan serie utan att få keff resultat.

Well well, bäst att testa...får se var det landar, kutar bort nu :D

Postad 09 September 2010 - 14:12

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Tror nästa stopp på RA blir om några veckor och har de den tillgänglig så kan jag def fråga.

Mailar med hifiklubben, bad om att få testa deras Helicon 300 MkII som ligger i samma prisklass som Contour S1.4.

Då blir setup:en möjligtvis:

med

(synd att den bara har 1HDMI ut)

...och lite annat, får se. Synd att 4311CI inte kommer förrens i oktober.

Det som oroar mig är att övriga delar i den serien inte är direkt gratis och än så länge vet jag inte om man kan matcha center från annan serie utan att få keff resultat.

Well well, bäst att testa...får se var det landar, kutar bort nu ;)

Hehe, du håller dig inom Danmark i alla fall. :D

Postad 09 September 2010 - 15:47

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Ptjaha. De spelade ju rent som fan, precis som 1.4:orna. Det är helt klart klass på högtalarna och jag förstår varför folk skulle vilja ha dem. Ska jag säga något så spelade de inte alls så tungt eller med så mycket punch. Det i sig, dvs med mer punch, gör ju att hela ljudbilden upplevs mer dynamisk. Helicon basen fyllde ut bra och det var väldigt svårt att urskilja var ifrån den spelade - vilket i sig är bra - men även då saknade jag punchen som jag fick med 1.4:orna. Ska sägas att rummet var 10kvm större, att det inte vara samma låtar osv osv...men det känns som att en lösning med de delarna kommer bli dyrare men inte nödvändigtvis bättre för ändamålet.

Just nu pekar det åt en Dynaudio/Marantz kombo. Den kombinationen hade en bra närvaro, fyllighet och kunde hantera ljusa och nätta toner samtidigt som den kunde leverera en punch - helt utan sub. Kompletteras med något slags slutsteg/monoblock; inget fancy men de ska matas med mer kräm. Sen får nog sub och surrar komplettera allt eftersom...

Svårt är det iaf, det är jag iaf säker på!

Edit: Trentemoller var den enda artisten jag spelade på båda anläggningarna. Låter _kanonbra_ på båda två - det som skiljer (eller iaf jag inbillar mig) mellan dem här är just punchen vilket i sin tur får följdkonsekvenser för resterande ljudbild. Vågar knappt tänka på hur 1.4:orna skulle låta med den där Hegel:n...kommer bli dyrare och dyrare ju mer man letar

Redigerat av wEctro, 09 September 2010 - 16:10.

Postad 09 September 2010 - 19:01

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Personligt anser jag att Dynaudio Contour är bättre än alla serier från DALI. Deras ljud saknar snärtig bas och mellanregister rent allmänt. Men DALI är väldigt detaljerade, kanske främst för att de har hissad diskant.

Låter dock dåligt till viss typ av musik/inspelningar. Det gör sällan Dynaudio. Om det inte är "fel" på skivan. :)

Postad 09 September 2010 - 19:53

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Jag tycker att det framkommit en hel del förslag. Vad tycker du att trådskaparen ska köpa? :)

Ja, det är ju en svår fråga om man säger så. Själv har jag Canton Vento 890 DC som beställt från Tyskland är vansinnigt prisvärt. 18 000 ink. frakt fick jag dem för, nu ännu billigare då Euron har gått ner. Till dem kör jag Naim som jag älskar, kan verkligen rekommenderas.

Ett annat högtalarmärke som jag verkligen tycker om är Dynaudio. Helst skulle jag vilja ha deras jubileumsmodell (Saphire) hemma men den är nog både slutsåld och framförallt alldeles för dyr (125 000). Men ######r vad bra den låter...!!! Men annars är Contour riktigt bra.

Men av ovan är Venton beställd från Tyskland mest prisvärd. Finna egentligen inget dåligt med den högtalaren. Spelar allt naturligt.

el julio

Postad 09 September 2010 - 22:45

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Canton har en hel del bra saker. Fast man måste vandra rätt högt upp i deras sortiment innan det blir bra enligt mig. Lättare med Dynaudio, Elac, B&W. De låter ganska bra redan från bottenskrapet. :)

Postad 10 September 2010 - 08:18

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Ja, det är ju en svår fråga om man säger så. Själv har jag Canton Vento 890 DC som beställt från Tyskland är vansinnigt prisvärt. 18 000 ink. frakt fick jag dem för, nu ännu billigare då Euron har gått ner. Till dem kör jag Naim som jag älskar, kan verkligen rekommenderas.

Ett annat högtalarmärke som jag verkligen tycker om är Dynaudio. Helst skulle jag vilja ha deras jubileumsmodell (Saphire) hemma men den är nog både slutsåld och framförallt alldeles för dyr (125 000). Men ######r vad bra den låter...!!! Men annars är Contour riktigt bra.

Men av ovan är Venton beställd från Tyskland mest prisvärd. Finna egentligen inget dåligt med den högtalaren. Spelar allt naturligt.

el julio

Ja det verkar väldigt prisvärt minst sagt! Ser inte så tokiga ut och spelar säkerligen bra, som alla andra i klassen verkar göra. De är dock inte stativare och det har under trådens gång blivit mer och mer av ett subtilt "krav" hemmifrån, det är så jag sålt in ideén på senaste. Då känns S1.4 som en bra högtalare för den låter om en golvare i en stativares kropp. Kanske inte samma kap som att beställa något från tyskland men det är ju en avvägning mellan bekvämlighet/säkerhet vs rabatterat pris.

Postad 10 September 2010 - 09:24

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Ja det verkar väldigt prisvärt minst sagt! Ser inte så tokiga ut och spelar säkerligen bra, som alla andra i klassen verkar göra. De är dock inte stativare och det har under trådens gång blivit mer och mer av ett subtilt "krav" hemmifrån, det är så jag sålt in ideén på senaste. Då känns S1.4 som en bra högtalare för den låter om en golvare i en stativares kropp. Kanske inte samma kap som att beställa något från tyskland men det är ju en avvägning mellan bekvämlighet/säkerhet vs rabatterat pris.

Du har ju Canton Reference 9.2 annars, stativare.

Postad 10 September 2010 - 09:54

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Och den är grym! :)

Postad 10 September 2010 - 10:16

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Och den är grym! :)

På pappret ser den ut som ett alternativ men om man kollar återförsäljare så finns det ingen i stockholm som har den för demo. Då spelar det ingen roll.

Om det skulle dyka upp något tillfälle där man kan ta sig och lyssna så gör jag gärna det men det såklart. Skulle dock vara intressant att höra vad de faktiskt presterar och hur. Det var ju trots allt, även om båda är bra, given skillnad mellan S1.4 och Helicon 300. Canton behöver vara lika punchiga utan att tappa kvalite i övrigt för att vara nått slags alternativ.

Postad 10 September 2010 - 10:20

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Men du får inte missa kombon Hegel - Dynaudio.
Jag har inte hört just S1.4 men focus 220 och focus 140. (då med H100)

Postad 10 September 2010 - 16:49

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Men du får inte missa kombon Hegel - Dynaudio.
Jag har inte hört just S1.4 men focus 220 och focus 140. (då med H100)

Ja, det är en riktigt bra matchning. Danmark och Norge. ;)

Postad 10 September 2010 - 18:24

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Canton har en hel del bra saker. Fast man måste vandra rätt högt upp i deras sortiment innan det blir bra enligt mig. Lättare med Dynaudio, Elac, B&W. De låter ganska bra redan från bottenskrapet. ;)

Tja...

Vet inte om du har lyssnat på 890 Vento, men bottenskrap? Där är du ute och seglar ordentligt... :D

el julio

Postad 10 September 2010 - 18:41

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
om du blev såpass nöjd med 1.4 så köp dom... du lär inte hitta något direkt bättre i den prisklassen.
om jag skulle köpa "färdig" stativare i den prisklassen skulle jag utan tvekan välja dessa contour eller mark&daniel maximus.

hade mark&daniel aragorn innan (deras största stativare) och den rockade arslet av det mesta (även större golvare)
maximus är en vass konkurrent till just 1.4 men det kanske blir svårt att hitta lämplig provlyssning då det är krångel med återförsäljaren just nu.

Postad 11 September 2010 - 09:37

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Jag håller med. Är du nöjd med S1.4 så finns det ingen anledning att leta vidare. Börja fundera över elektronik. ;)

Postad 11 September 2010 - 09:46

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Jag håller med. Är du nöjd med S1.4 så finns det ingen anledning att leta vidare. Börja fundera över elektronik. ;)

+1
En ledtråd..
Elektroniken börjar på H och sluta på egel :D

Postad 11 September 2010 - 10:41

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

om du blev såpass nöjd med 1.4 så köp dom... du lär inte hitta något direkt bättre i den prisklassen.
om jag skulle köpa "färdig" stativare i den prisklassen skulle jag utan tvekan välja dessa contour eller mark&daniel maximus.

hade mark&daniel aragorn innan (deras största stativare) och den rockade arslet av det mesta (även större golvare)
maximus är en vass konkurrent till just 1.4 men det kanske blir svårt att hitta lämplig provlyssning då det är krångel med återförsäljaren just nu.

+1
En ledtråd..
Elektroniken börjar på H och sluta på egel :D

Jao det är väl lite så jag känner. Det är lätt att bli fartblind och bara sitta och jämföra i all oändlighet och nånstans på vägen tappa tråden...och vettet. Viktigaste är ju att man blir nöjd och det känns bra med S1.4:orna. Hittar vi en bra lösning nästa gång jag åker dit så beställer jag. Ska testa med Hegel men det känns jävligt dyrt att bara punga upp sådär direkt. Troligtvis köper jag bara S1.4:or + Marantz SR7500 + kablar/stativ och ser hur det spelar i lägenheten innan jag bestämmer mig för billigt eller dyrt komplement i form av slutsteg/monoblock. Krävs det en Hegel eller liknande får det bli en sån.

Postad 11 September 2010 - 11:13

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Du får ju Hegel HD10 och Hegel H200 för runt 27 000 kronor just nu. Bara där sparar du in 8000 kr. För när du väl är i Hegel-träsket kommer du att införskaffa deras D/A-omvadlare förr eller senare. Lovar. ;)

Redigerat av Unregistered1254, 11 September 2010 - 11:13.

Postad 11 September 2010 - 12:28

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Du får ju Hegel HD10 och Hegel H200 för runt 27 000 kronor just nu. Bara där sparar du in 8000 kr. För när du väl är i Hegel-träsket kommer du att införskaffa deras D/A-omvadlare förr eller senare. Lovar. ;)

Skulle vilja se något övertygande om varför en ny Marantz SR7005 inte skulle kunna ta hand om D/A omvandlingen (från Mac Minin's HDMI främst). Känns väldigt omotiverat med en DAC för 10k i sammanhanget.

Postad 11 September 2010 - 14:51

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Skulle vilja se något övertygande om varför en ny Marantz SR7005 inte skulle kunna ta hand om D/A omvandlingen (från Mac Minin's HDMI främst). Känns väldigt omotiverat med en DAC för 10k i sammanhanget.

Vad menar du? I sammanhanget kostar den ju 3000 kr. Eller Hegel H200 17 000 kr

Ordinarie pris 35 000 kronor.

Postad 11 September 2010 - 17:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Mitt tips är klart billigare och du kommer inte höra någon skillnad. Typ en holographic försteg, typ 6,5 och emotiva slutsteg. Så strax över 15K så har du bra stuff.

Postad 11 September 2010 - 23:04

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Mitt tips är klart billigare och du kommer inte höra någon skillnad. Typ en holographic försteg, typ 6,5 och emotiva slutsteg. Så strax över 15K så har du bra stuff.

Har det försteget D/A-omvandlare?

Postad 11 September 2010 - 23:34

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Njet. Då kan man välja en surroundreciver, kanske en beg Denon lr dyl.

Postad 12 September 2010 - 09:06

wEctro
  • wEctro
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Vad menar du? I sammanhanget kostar den ju 3000 kr. Eller Hegel H200 17 000 kr

Ordinarie pris 35 000 kronor.

Nu har du tappat mig nånstans på vägen...

De enheterna du beskrev motsvarar ju inte en SR7005 utan skulle vara komplement till den - om man ska bibehålla all funktionalitet, vilket jag vill. Fattar inte vad du menar med att den i sammanhanget skulle kosta 3000:- - sitter du och räknar på rabatt i kombination med en Hegel H200? Det går ju inte direkt att göra för då vi pratar om iaf 27000:- mer som ska fram på bordet. Det är inte aktuellt, även om det säkert är skitbra.

Redigerat av wEctro, 12 September 2010 - 09:07.

Postad 12 September 2010 - 09:22

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Nu har du tappat mig nånstans på vägen...

De enheterna du beskrev motsvarar ju inte en SR7005 utan skulle vara komplement till den - om man ska bibehålla all funktionalitet, vilket jag vill. Fattar inte vad du menar med att den i sammanhanget skulle kosta 3000:- - sitter du och räknar på rabatt i kombination med en Hegel H200? Det går ju inte direkt att göra för då vi pratar om iaf 27000:- mer som ska fram på bordet. Det är inte aktuellt, även om det säkert är skitbra.

Jaha, jag trodde att SR7005 var utesluten ur bilden om du skulle köpa en Hegel H200 och HD10. Då missuppfattade jag dig.

Om du ska komplettera en SR7005 ska du inte köpa en Hegel H200 heller för den delen, då ska du ju köpa ett rent slutsteg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.