Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC på AT3IonT-I Deluxe

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 August 2010 - 13:27

mrmaboo
  • mrmaboo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tänkte bygga min första htpc men skulle behöva en bedömning av paketet om komponenterna passar ihop.
Tänkte mig dual-boot på SSD disken partitionerad med 8Gb för XBMC Live samt 32Gb för Win7.

Paketet är tänkt som följer:

1) Är det nödvändigt med 3x120mm fläktar igång för att hålla kylan? Någon annan låda som passar borta?
2) ViIken blu-ray spelare är att rekommendera? Finns någon som passar bättre än LGs?
3) Andra tankar?

/Tack

Redigerat av mrmaboo, 29 August 2010 - 14:08.

Postad 29 August 2010 - 14:04

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Tänkte bygga min första htpc men skulle behöva en bedömning av paketet om komponenterna passar ihop.
Tänkte mig dual-boot på SSD disken partitionerad med 8Gb för XBMC Live samt 32Gb för Win7.

1) Är det nödvändigt med 3x120mm fläktar igång för att hålla kylan?

Nej

3) Andra tankar?

Ska du verkligen ha tre fjärrkontroller ? en följer med moderbordet och du ska ha ytterligare två ?

:)

Postad 29 August 2010 - 14:12

mrmaboo
  • mrmaboo
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Nej

Ska du verkligen ha tre fjärrkontroller ? en följer med moderbordet och du ska ha ytterligare två ?

;)

Dubbel post av fjärren, tack :)

Osäker på hur bra moderkortsfjärren funkar med xbmc. Nån som vet?

Postad 29 August 2010 - 16:38

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Dubbel post av fjärren, tack :)

Osäker på hur bra moderkortsfjärren funkar med xbmc. Nån som vet?

www.lirc.org är den som bör veta ....

Postad 31 August 2010 - 21:31

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Till en HTPC har du nog ingen större nytta av en snabb SSD. Tror inte du märker nån skillnad mot med endast en stor HD. Bra för strömförbrukning och värme dessutom.

Du skulle även kunna byta ut moderkortet mot en lite billigare modell. Verkar inte som du tjänar nåt extra på deluxe-tillägget. Tex detta...

Annars ser det la kanon ut! :blush:

Postad 01 September 2010 - 08:27

Unregistered3e31e15c
  • Unregistered3e31e15c
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Du skulle även kunna byta ut moderkortet mot en lite billigare modell. Verkar inte som du tjänar nåt extra på deluxe-tillägget. Tex detta...

Det finns bluetooth och trådlöst nätverk på deluxe-modellen. Har man nytta av det kan det kanske vara värt de extra 100-lapparna.

Postad 01 September 2010 - 08:40

Dyfa
  • Dyfa
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

...

1) Är det nödvändigt med 3x120mm fläktar igång för att hålla kylan? Någon annan låda som passar borta?
...

Jag har den lådan. Jag bytte ut de medföljande fläktarna mot Noctuas jättetysta, och kör dem på lägsta hastighet. Resultatet är knäpptyst, men med ganska stor luftförflyttning. Jag kan bara rekommendera.

Först körde jag de medföljande fläktarna på låg hastighet med Zalmans motstånd, men då skramlade två av fläktarna i lagren. De gillade kanske inte att köras för långsamt... :blush:

mvh,
Daniel.

Postad 01 September 2010 - 17:03

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Det finns bluetooth och trådlöst nätverk på deluxe-modellen. Har man nytta av det kan det kanske vara värt de extra 100-lapparna.

Hmm, du har faktiskt en ganska bra poäng där! :blush:

Postad 01 September 2010 - 17:19

Unregistered16328916
  • Unregistered16328916
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Dessutom har man väl strömförsörjningen klirrad direkt med delux-varianten men ej med den 'vanliga'.

Postad 01 September 2010 - 17:32

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Till en HTPC har du nog ingen större nytta av en snabb SSD. Tror inte du märker nån skillnad mot med endast en stor HD. Bra för strömförbrukning och värme dessutom.

Annars ser det la kanon ut! :blush:

I en htpc väljer man ssd för att minska ljudnivå och värmeutveckling, men det har ju inte lika stor effekt om man ändå trycker i en vanlig hd också.

Postad 01 September 2010 - 20:33

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

I en htpc väljer man ssd för att minska ljudnivå och värmeutveckling, men det har ju inte lika stor effekt om man ändå trycker i en vanlig hd också.

... eller CF-minne i en SATA-adapter om man inte kör Windows.

Postad 02 September 2010 - 07:20

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

... eller CF-minne i en SATA-adapter om man inte kör Windows.

Funkar ju det med, men man får som sagt skippa windows :)

Postad 02 September 2010 - 09:51

Unregisteredccc1a0a9
  • Unregisteredccc1a0a9
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
Tänkte själv köra cf-sata men lyckades faktiskt aldrig på detta moderkortet. Var felet låg fick jag aldrig klart för mig.

Postad 02 September 2010 - 23:20

_jonte
  • _jonte
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Dessutom har man väl strömförsörjningen klirrad direkt med delux-varianten men ej med den 'vanliga'.

Oj, det var ju en riktigt schysst grej. Inte sett det tidigare... Mycket fiffigt! :wub:

Postad 06 September 2010 - 09:39

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
kommer det komma en deluxe-version av nya Asus-kortet, tro? Jag vill ha intern strömförbrukning...

Postad 07 September 2010 - 15:31

H5J
  • H5J
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

kommer det komma en deluxe-version av nya Asus-kortet, tro? Jag vill ha intern strömförbrukning...

Eh.. intern strömförbrukning you say? (bild)

Jag gissar att det du vill ha är extern strömförsörjning (alltså externt nät-agg) :)

Postad 07 September 2010 - 15:40

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Eh.. intern strömförbrukning you say? (bild)

Jag gissar att det du vill ha är extern strömförsörjning (alltså externt nät-agg) :D

;|

Postad bild

Jag vill köra på batteri!! :) :)

Redigerat av Kroem, 07 September 2010 - 15:41.

Postad 18 February 2011 - 08:09

Wiborg
  • Wiborg
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite då jag hade tänkt mig en liknande setup med följande komponenter:

Jag hade tänkt mig att köra XBMC uppe på Ubuntu, någon som har erfarenhet av det och vet ifall det funkar prestandamässigt att köra Bluray osv? Har ni några andra synpunkter så kom gärna med dom!

Edit: Bör jag kanske byta ut moderkortet till följande:

Redigerat av Wiborg, 18 February 2011 - 08:15.

Postad 18 February 2011 - 09:31

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

• 14166 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite då jag hade tänkt mig en liknande setup med följande komponenter:

Jag hade tänkt mig att köra XBMC uppe på Ubuntu, någon som har erfarenhet av det och vet ifall det funkar prestandamässigt att köra Bluray osv? Har ni några andra synpunkter så kom gärna med dom!

60GB SSD är overkill, jag kör med 16GB SSD (Fedora 13 + MythTV), och har ännu inte lyckats fylla halva disken, och distarna växer ju inte *så mycket*.

Postad 18 February 2011 - 14:07

Wiborg
  • Wiborg
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

60GB SSD är overkill, jag kör med 16GB SSD (Fedora 13 + MythTV), och har ännu inte lyckats fylla halva disken, och distarna växer ju inte *så mycket*.

Ja, jag tänkte det också så det blev en 32 GB istället. Det blev också det lite dyrare moderkortet så nu sitter man bara och rullar tummarna och väntar på att paketet ska anlända.

Postad 18 February 2011 - 17:41

Station
  • Station
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 0
He he
Dessa HTPC:or liknar vår sovrums-HTPC.
Fast vi kör med ännu mer budget.
1 x Asus AT3IonT-I.
1 x Compucase låda med plats för 3,5 HD och med ett internt strömaggregat 80-120W (kommer inte ihåg)
1 x 2GB DDR3 RAM-modul.
1x 1TB 3,5" HD (används även som back-up disk)
1 x 160GB 2,5" HD (för WinXP och program partitionerad 32GB resten för Linux distron)
1 x USB DVD-brännare (mest för att underlätta installationer men också för DVD-filmer) används även för en EeePC
Inte för att det behövs kanske men vi stuvade in en 120mm fläkt för insug ovanför Moderkortets kylflänsar. Har datorn tuffat på hela natten så är tempen ca35 grader(enligt medföljande övervakningsprogram).

Provade först med WinXP på ett Sata till 4GB CF-kort utan framgång (läste här i tråden varför, sedan en 6GB partition för OS:et på 3,5" disken, först nyligen skaffade vi en 2,5" 160GB för 380kr partitionerad för flera OS.

Postad 19 February 2011 - 18:20

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Införskaffade ett Asus AT3ION-T ION Deluxe i veckan för att ha det i en NAS.
Lite overkill jag vet, men mycket berodde på den passiva psu´n.

Första assemblen: Moderkort + RAM + en disk = startar inte
2: Moderkort + RAM + annan disk = startar inte
3: Moderkort + RAM = startar
Visar sej vara fel på medföljande molex->SATA kabel, verkar va kortis eller liknande, får 12V ut från moderkortet enligt mätning.
4: Moderkort + RAM + 1 disk (ny molex) = fungerar
5: Moderkort + RAM + 3 diskar (ny molex) = fungerar inte
6: Moderkort + RAM + 2 diskar (ny molex) = fungerar inte

Slutsats: Jag misstänker att jag inte får tillräckligt med startström för att dra igång diskarna. Testar även "jumpstarta" men då dör kortet. Alla diskar går att köra för sej så de verkar det inte vara fel på.
PSU´n kan ge 5A ut. Diskarna drar cirkus 0.5A styck. Visst lär dom pika upp på 3-4A tillsammans vid start men borde ju inte vara några problem.
-> va är det för skit PSU dom skickar med ett moderkort med 4 SATA kontakter som inte orkar driva 4 stycken???

Någon annan som har liknande problem eller driver fler än en disk felfritt?

/W

Postad 27 February 2011 - 12:52

BenzZ
  • BenzZ
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Införskaffade ett Asus AT3ION-T ION Deluxe i veckan för att ha det i en NAS.
Lite overkill jag vet, men mycket berodde på den passiva psu´n.

Första assemblen: Moderkort + RAM + en disk = startar inte
2: Moderkort + RAM + annan disk = startar inte
3: Moderkort + RAM = startar
Visar sej vara fel på medföljande molex->SATA kabel, verkar va kortis eller liknande, får 12V ut från moderkortet enligt mätning.
4: Moderkort + RAM + 1 disk (ny molex) = fungerar
5: Moderkort + RAM + 3 diskar (ny molex) = fungerar inte
6: Moderkort + RAM + 2 diskar (ny molex) = fungerar inte

Slutsats: Jag misstänker att jag inte får tillräckligt med startström för att dra igång diskarna. Testar även "jumpstarta" men då dör kortet. Alla diskar går att köra för sej så de verkar det inte vara fel på.
PSU´n kan ge 5A ut. Diskarna drar cirkus 0.5A styck. Visst lär dom pika upp på 3-4A tillsammans vid start men borde ju inte vara några problem.
-> va är det för skit PSU dom skickar med ett moderkort med 4 SATA kontakter som inte orkar driva 4 stycken???

Någon annan som har liknande problem eller driver fler än en disk felfritt?

/W

Tjena, jag har problem själv med. Verkar som det va kortis i min SATA-Molex adapter med. Den slaktade en OCZ VERTEX 2 90gb och DVD-r läsare... jag är skit sur!
Finns en tråd om det på sweclockers:
http://www.sweclocke...n/#post10826885

Efter jag gjort en egen adapter av ett slaktat Nätagg så fick jag skiten att fungera.

Vart har du köpt ditt kort? Skall du reklamera det?

MVH David

Postad 28 February 2011 - 19:44

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Tråkigt att det drog med sej komponenter.
Vad jag vet ännu har det inte hänt för mej.
Men jag har reklamerat och ska sända in det imorgon för retur. Köpet va gjort på Dustin.

/W

Postad 01 March 2011 - 11:27

BenzZ
  • BenzZ
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Tråkigt att det drog med sej komponenter.
Vad jag vet ännu har det inte hänt för mej.
Men jag har reklamerat och ska sända in det imorgon för retur. Köpet va gjort på Dustin.

/W

Jag köpte mitt modekort ifrån komplett.se och SSD-disken ifrån webhallen.
Har reklamerat modekortet och skickade det idag på posten till komplett i göteborg.
Efter lite knussel så tog dom kontakt med ASUS och det verkar vara en speciell serie som vart fel på, varav många levererades till danmark.
Verkar som jag skulle få lite plåster på såren ang min ssd+ dvd-r som vart förstörd iaf, men dom vägrar esätta den helt.

Surt, ja visst.

Postad 05 March 2011 - 10:54

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Har reklamerat och fått godkänd kredit.
Tycker Dustin skött sej bra i fallet.

/W

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.