Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styr allt med iPhone/iPad/iPod (IR + RF)

1112 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 April 2011 - 09:57

Unregisteredd7ed33fa
  • Unregisteredd7ed33fa
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har en allmän fråga om den här typen av setup. Har sen tidigare en logitech harmony 1100 med tillhörande radiosändare. Det systemet fungerar bra men jag upplever en viss "seghet" i det. T.ex. när flera kommandon ska skickas i följd eller när man ska byta aktivitet. Det tar störigt lång tid. Någon som tidigare haft logitech och nu har detta och kan göra en jämförelse? Är det värt pengarna att byta?

Postad 12 April 2011 - 12:09

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Har en allmän fråga om den här typen av setup. Har sen tidigare en logitech harmony 1100 med tillhörande radiosändare. Det systemet fungerar bra men jag upplever en viss "seghet" i det. T.ex. när flera kommandon ska skickas i följd eller när man ska byta aktivitet. Det tar störigt lång tid. Någon som tidigare haft logitech och nu har detta och kan göra en jämförelse? Är det värt pengarna att byta?

Hej,

Har ingen erfarenhet av Harmony 1100 men väl av funktionerna med setup iTach & iPod och med denna finns inget som drar ner exekveringshastigheten annat än de delay som man läger in mellan ex. vis On och Ingångsval på en enhet.

//Pär

Postad 14 April 2011 - 07:51

zyrus
  • zyrus
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tjena.

Kan man koppla en kabel direkt från iTachen till "IR in"-porten på recievern?
Kan man ställa i olika reläfunktioner på "IR till relä"-burken(IP2CC)? Monostabil & Bistabil?

/Z

Redigerat av zyrus, 14 April 2011 - 07:54.

Postad 14 April 2011 - 09:21

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Tjena.

Kan man koppla en kabel direkt från iTachen till "IR in"-porten på recievern?
Kan man ställa i olika reläfunktioner på "IR till relä"-burken(IP2CC)? Monostabil & Bistabil?

/Z

Hej,

1. iTach IP&WF2IR har inte optionen "Carrier Off" i inställningar, detta brukar vara en förutsättning för att ansluta med kabel till IR-in på olika enheter. Har inte testat men kommer att gör så inom kort.

2. Reläfunktionen i IP2CC är programmeringsmässigt bistabil - dvs att relät kvärstår i sitt läge till dess att annat kommando skickas.
Mekaniskt är reläfunktionen monostabil - dvs att om strömmen bryts till enheten så återgår relät till sitt normala viloläge.
Reläernas viloläge är öppet (NO)

//Pär

Redigerat av i-Home, 14 April 2011 - 10:49.

Postad 14 April 2011 - 18:06

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
En fråga angående apparna man använder för att styra systemet. iRule verkar intressant men jag har sett att man kan ladda ner det gratis och även skaffa en licens. Vad blir det för skillnad med och utan licens. Funkar licensen på flera enheter? T.ex. två iPhones och en iPad?

Postad 14 April 2011 - 19:22

zyrus
  • zyrus
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej,

1. iTach IP&WF2IR har inte optionen "Carrier Off" i inställningar, detta brukar vara en förutsättning för att ansluta med kabel till IR-in på olika enheter. Har inte testat men kommer att gör så inom kort.

2. Reläfunktionen i IP2CC är programmeringsmässigt bistabil - dvs att relät kvärstår i sitt läge till dess att annat kommando skickas.
Mekaniskt är reläfunktionen monostabil - dvs att om strömmen bryts till enheten så återgår relät till sitt normala viloläge.
Reläernas viloläge är öppet (NO)

//Pär

ok,

Hade varit ett plus om man hade kunnat "kaskadkoppla" med IR-kabel...
Lite synd med reläfunktionen. De begränsar användningområdet något.

/Z

Postad 15 April 2011 - 13:04

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

En fråga angående apparna man använder för att styra systemet. iRule verkar intressant men jag har sett att man kan ladda ner det gratis och även skaffa en licens. Vad blir det för skillnad med och utan licens. Funkar licensen på flera enheter? T.ex. två iPhones och en iPad?

Hej,

Utan licens = 30 dagar test och max 4 sidor i appen, med licens = inga begränsningar.
Du kan skapa hur många layouter Du vill och spara ner dessa som backuper på Din egen dator men det går bara att ha en layout aktiv för nedladdning till iPod/pad/Phone.

//Pär

Postad 15 April 2011 - 13:15

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

ok,

Hade varit ett plus om man hade kunnat "kaskadkoppla" med IR-kabel...
Lite synd med reläfunktionen. De begränsar användningområdet något.

/Z

Hej,

Eftersom reläportarna är begränsade vad gäller spänning & ström till max 24V/0.5A resistiv last så blir det nödvändigt med ytterligare komponenter, enklast då att köpa ett bi- eller monostabilt relä från ex. vis Elfa för att uppnå den funktion Du önskar.

//Pär

Postad 15 April 2011 - 15:28

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Kan tipsa om ett alternativ till iRule som heter Touch IR+ (http://touch-ir.webs.com/)
Har i stort sett samma funktioner och features som iRule, men en annan licensmodell. Utvecklingsdelen är gratis medan appen kostar 38kr + 15kr för varje servertyp (iTach, EventGhost, IRCommand2 och AutoHotKey)
Jag håller på att labba med både iRule och Touch IR+, utvecklingsmiljöerna är ganska olika medan slutresultatet blir ungefär detsamma. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu vilket jag gillar bäst.

Postad 16 April 2011 - 08:14

zyrus
  • zyrus
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej,

Eftersom reläportarna är begränsade vad gäller spänning & ström till max 24V/0.5A resistiv last så blir det nödvändigt med ytterligare komponenter, enklast då att köpa ett bi- eller monostabilt relä från ex. vis Elfa för att uppnå den funktion Du önskar.

//Pär

Det blir inen skillnad om jag köper ett monostabilt relä så länge styrsignalen är bistabil så kommer det nya reläet att följa styrsignalen. Man får hitta andra vägar att uppnå funktionen.

/Z

Postad 16 April 2011 - 16:04

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Det blir inen skillnad om jag köper ett monostabilt relä så länge styrsignalen är bistabil så kommer det nya reläet att följa styrsignalen. Man får hitta andra vägar att uppnå funktionen.

/Z

Hej,

Programmeringsmässigt bistabil betyder inte nödvändigtvis bistabil funktion. Vill Du ha en puls så gör Du det enkelt i appen genom att skicka ett "ON" kommando och efter önskad tid skicka ett "OFF" kommando i en och samma knapp.

//Pär

Postad 17 April 2011 - 09:09

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Sydia,

Kan TX-433 bara användas för att skicka Nexa (och motsvarande) On/Off, eller kan den skicka alla typer av signaler? Dvs kan man använda den som en IR-förlängare och skicka godtyckliga signaler till en RF/IR-mottagare i ett annat rum, för att styra t ex en receiver?

/Micke

Postad 18 April 2011 - 07:46

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Sydia,

Kan TX-433 bara användas för att skicka Nexa (och motsvarande) On/Off, eller kan den skicka alla typer av signaler? Dvs kan man använda den som en IR-förlängare och skicka godtyckliga signaler till en RF/IR-mottagare i ett annat rum, för att styra t ex en receiver?

/Micke

Hej,

TX-433 är transparent i förhållande till signalen som skickas till den, så svaret är att det borde kunna fungera med en Powermid mottagare eller motsvarande.

//Pär

Postad 18 April 2011 - 17:55

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Tack, låter bra. Jag får prova.

Postad 23 April 2011 - 19:20

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Hej,

Utan licens = 30 dagar test och max 4 sidor i appen, med licens = inga begränsningar.
Du kan skapa hur många layouter Du vill och spara ner dessa som backuper på Din egen dator men det går bara att ha en layout aktiv för nedladdning till iPod/pad/Phone.

//Pär

Vänta lite nu, betyder detta aat man måste ha två licenser om man har två i-Pads, alltså betala dubbelt?

Postad 24 April 2011 - 09:16

Unregistered2d0b50b3
  • Unregistered2d0b50b3
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Nej, men det betyder att du måste ha samma layout/konfig i båda iPadarna. Inget direkt problem, det är väl så man ändå vill ha det, så man slipper hålla på med olika konfigurationer. Om man normalt har dem i olika rum (eller hus?), är det ju bara att se till att det finns en knapp där man väljer rum.

Postad 24 April 2011 - 23:16

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
ok. :)

Postad 25 April 2011 - 18:26

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 453 inlägg
  • 0
Du. Kan ha två olika konfigurationer med samma licens. Du gör två säkerhetskopioor ex.vis ipad 1 och ipad 2. Då är det bara att ladda in den kopia du vill jobba med

Postad 26 April 2011 - 21:18

Leopardkungens
  • Leopardkungens
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Det här ser väldigt intressant ut. Har letat efter en universalfjärr och tidigare har Logitech 1100 varit den som sett mest intressant ut men en Ipad känns snäppet mer intressant, den kan jag dessutom använda som navigator i bilen(ersätta min gamla).
Då är frågan, hur enkelt är det att installera den en Ipad som fjärr? Är inte jätte high på såna här grejer men lite koll har man.

Detta är det jag vill styra:

PS3
Samsung 46 LED
Bluray (Idag en Philips BDP5100 men kommer bytas mot en Oppo)
Sagem HD digitalbox
Samsung DVD spelare(kanske tas bort)
HarmanKardon AVR255

Möjligtvis dessa om det går:
Fjärrstyrd öppen spis(med varmfläkt)
Dator(?)

Så vad är det jag behöver?

Sån här?
http://www.amazon.co...T...8255&sr=1-1
Eller den, vad är skillnaden?
http://www.amazon.co...P...8255&sr=1-2
Iphone App, Irule?
RF sändaren, till vad behöver man den? Antar att jag inte behöver den?

Finns det någon sida där det finns enkelt steg för steg hur man går tillväga? Funderar på att köpa hem en Itach och prova på gamla Iphonen 3g som inte används, innan jag går och köper mig en Ipad.

Så har ni några tips till en okunnig stackare? Har försökt läsa igenom hela tråden men mycket är rena grekiskan för mig, kommer jag klara av att installera skiten?

Tack i förhand för hjälpen:)

Postad 27 April 2011 - 08:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
RF:en är till för att kunna styra saker som styrt med radiosignal istället för ir (433), tex trådlösa strömbrytare till lampor osv.

Postad 27 April 2011 - 09:22

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Det här ser väldigt intressant ut. Har letat efter en universalfjärr och tidigare har Logitech 1100 varit den som sett mest intressant ut men en Ipad känns snäppet mer intressant, den kan jag dessutom använda som navigator i bilen(ersätta min gamla).
Då är frågan, hur enkelt är det att installera den en Ipad som fjärr? Är inte jätte high på såna här grejer men lite koll har man.

Detta är det jag vill styra:

PS3
Samsung 46 LED
Bluray (Idag en Philips BDP5100 men kommer bytas mot en Oppo)
Sagem HD digitalbox
Samsung DVD spelare(kanske tas bort)
HarmanKardon AVR255

Möjligtvis dessa om det går:
Fjärrstyrd öppen spis(med varmfläkt)
Dator(?)

Så vad är det jag behöver?

Sån här?
http://www.amazon.co...T...8255&sr=1-1
Eller den, vad är skillnaden?
http://www.amazon.co...P...8255&sr=1-2
Iphone App, Irule?
RF sändaren, till vad behöver man den? Antar att jag inte behöver den?

Finns det någon sida där det finns enkelt steg för steg hur man går tillväga? Funderar på att köpa hem en Itach och prova på gamla Iphonen 3g som inte används, innan jag går och köper mig en Ipad.

Så har ni några tips till en okunnig stackare? Har försökt läsa igenom hela tråden men mycket är rena grekiskan för mig, kommer jag klara av att installera skiten?

Tack i förhand för hjälpen:)

Hej,

i vår shop ( länk ) finns det steg för steg beskrivningar som kanske kan hjälpa Dig på vägen.

//Pär

Postad 27 April 2011 - 11:45

zyrus
  • zyrus
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej,

//Pär

Nu har jag provat att koppla från iTachen till "IR in" bak på min Denon Receiver och Blue-Ray.

Det funkar, men när jag kopplade in Receivern så gick inte alla kommandon fram utan man fick skicka om flertalet gången. Kontentan av de blev att jag klistrade på en IRsändare och då funkade de bättre.
Jag har dock fortfarande Blue-Ray-maskinen inkopplad (på baksidan) då jag inte har haft problem med den än så länge.

Så svaret kan nog vara att de funkar mer eller mindre med olika maskiner.

/Z

Redigerat av zyrus, 27 April 2011 - 11:45.

Postad 29 April 2011 - 04:43

Unregistered79177e13
  • Unregistered79177e13
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej,

Läst igenom hela tråden nu och bestämt mig för att köpa alla delar jag behöver. Jag har några frågor bara...

1. Finns det ingen rf mottagare som man kan installera brevid jordfasbrytaren på en DIN skena och koppla ihop dom? I så fall behöver man ju bara en :) Eller är jag ute och cyklar nu?

2. Känns som att de flesta använder iRule. Hur fungerar TouchIR+ tex?
Jag har både en ipad och iphone och vill kunna använda båda med samma layout. Vilken app klarar det bäst?

3. Går det att fixa så att routern känner av när iPhonen kommer hem och kopplas upp till nätverket och ger en signal till iTach att slå på alla lampor? I så fall är det någon som vet hur man gör?

4.  Angående dimmer mottagare som man sätter bakom strömbrytaren till taklampan, har för mig att jag sett en dimmer med inbyggd rf. Är det någon som känner till det och om det i så fall fungerar att använda till iTach?

/Sam

Postad 29 April 2011 - 07:59

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Du behöver med största sannolikhet bara en RF-sändare OAVSETT var du sätter den såvida ditt hus inte är
GIGANTISKT och/eller med blyväggar! :)

Postad 29 April 2011 - 09:44

Sekely
  • Sekely
  • Forumräv

• 532 inlägg
  • 0
Har en fråga till om rf sändarna och nexa produkterna.

Om jag skulle koppla in en mottagare med dimmer inbyggt i väggen kan jag använda den vanliga strömbrytaren också eller bara styra via iPhone/iPad?

Tex om jag åkt iväg på dagen, allt är släkt med ipaden, kommer hem på natten och allt är svart i huset, måste jag då springa och leta upp ipaden för att kunna tända?

Hoppas ni förstår något vad jag menar.

mvh Sekely

Postad 29 April 2011 - 12:27

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Det finns en dimmer som man monterar bak befintlig strömbrytare, vet inte riktigt hur det funkar, men då ska
allt vara som vanligt fast + att man kan fjärrstyra.
http://www.nexa.se/L...dsmottagare.htm

Alternativet är att montera dimmern där man känner för
http://www.nexa.se/E...nads-dimmer.htm

och sen sätta en så här
http://www.nexa.se/L...ndare2kanal.htm
där man tycker att man vill ha den och styra dimmern med.
Denna har desutom två kanaler.

Postad 29 April 2011 - 15:08

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Hej,

Läst igenom hela tråden nu och bestämt mig för att köpa alla delar jag behöver. Jag har några frågor bara...

1. Finns det ingen rf mottagare som man kan installera brevid jordfasbrytaren på en DIN skena och koppla ihop dom? I så fall behöver man ju bara en :) Eller är jag ute och cyklar nu?

2. Känns som att de flesta använder iRule. Hur fungerar TouchIR+ tex?
Jag har både en ipad och iphone och vill kunna använda båda med samma layout. Vilken app klarar det bäst?

3. Går det att fixa så att routern känner av när iPhonen kommer hem och kopplas upp till nätverket och ger en signal till iTach att slå på alla lampor? I så fall är det någon som vet hur man gör?

4.  Angående dimmer mottagare som man sätter bakom strömbrytaren till taklampan, har för mig att jag sett en dimmer med inbyggd rf. Är det någon som känner till det och om det i så fall fungerar att använda till iTach?

/Sam

Hej,

1. Hmm, förstår inte riktigt vad Din tanke är här...?

2. Touch IR har några fördelar som iRule inte har, bla. feedback från enheter som stöder det och möjligheten att köra en panel i PC parallellt med appar i iPod/Pad/Phone. Båda klara av att hantera flera appar/enheter.
Kommer fler funktioner i Touch IR framöver som ger fler fördelar....

3. Nej, inte vad jag känner till i alla fall.

4. LWMR-210 från Nexa monterar man bakom befintlig strömbrytare, denna kan då styras både med strömbrytare på väggen och med iTach & TX-433.

//Pär

Postad 30 April 2011 - 16:10

Unregistered79177e13
  • Unregistered79177e13
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hej,

1. Hmm, förstår inte riktigt vad Din tanke är här...?

2. Touch IR har några fördelar som iRule inte har, bla. feedback från enheter som stöder det och möjligheten att köra en panel i PC parallellt med appar i iPod/Pad/Phone. Båda klara av att hantera flera appar/enheter.
Kommer fler funktioner i Touch IR framöver som ger fler fördelar....

3. Nej, inte vad jag känner till i alla fall.

4. LWMR-210 från Nexa monterar man bakom befintlig strömbrytare, denna kan då styras både med strömbrytare på väggen och med iTach & TX-433.

//Pär

1. Istället för att montera en mottagare per enhet/lampa så borde det väl gå att bryta strömmen i skåpet där alla faser sitter. En installation av En rf mottagare som styr alla lampor helt enkelt. Är ingen elektriker direkt ken jag hoppas du förstår vad jag menar :)

4. Hur gör man om man inte har nått utrymme bakom dimmern? Är det någon som har det?

Är iTach och TouchIR+ kompatibla med Mac?

Tack för all hjälp Pär! Super!!

Postad 01 May 2011 - 14:06

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Alltså, RF-sändaren kopplas ihop med I-Tach som in sin tur styrs via det trådlösa nätverket av din tex. I-pad.

Dvs. du skickar en trådlös signal till din I-Tach som gör om den till RF och skickar ut denna genom RF-sändaren, den
kan alltså styra alla lampor du vill att den ska kunna styra, bara att programmera I-paddan.

Eller menar du att du vill ha en enda stor trådlös on/off knapp till hela huset som sitter i proppskåpet?

Postad 01 May 2011 - 17:01

Unregistered79177e13
  • Unregistered79177e13
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Eller menar du att du vill ha en enda stor trådlös on/off knapp till hela huset som sitter i proppskåpet?

Precis! Tex så kan jag släcka hela sovrumet genom att sovrumsfasen klipps, så slipper jag ha 4-st mottagare i i sovrummet, inbyggt i vägg och doser till alla lampor som sticker ut och är fula.

Postad 01 May 2011 - 19:15

peter_lovgren
  • peter_lovgren
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Skulle behöva hjälp med att styra en Kingpin-duk.

Jag har Kingpins box som tar emot RF/IR etc med fjärrkontroll men har ingen aning om hur jag ska få tag i koderna.
Tycker att de borde gå att hitta på nätet nånstans men jag lyckas inte iallafall, tacksam för all hjälp jag kan få.

Postad 01 May 2011 - 23:50

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Precis! Tex så kan jag släcka hela sovrumet genom att sovrumsfasen klipps, så slipper jag ha 4-st mottagare i i sovrummet, inbyggt i vägg och doser till alla lampor som sticker ut och är fula.

Låter minst sagt osexigt och klumpigt,var enda lampa i hela sovrummet antingen tänd eller släckt, vad är då igentligen poängen med det? Man vill ju att det ska vara flexibelt.
Vill man släcka alla lampor i tex. sovrummet så får man ju helt enkelt programera en knapp för detta.

Håller med om att pluggin-moduler är mindre snyggt, men då får man väl köra med inbyggda moduler istället, inte så att de är särskilt dyra direkt...

Postad 02 May 2011 - 00:56

Unregistered79177e13
  • Unregistered79177e13
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Låter minst sagt osexigt och klumpigt,var enda lampa i hela sovrummet antingen tänd eller släckt, vad är då igentligen poängen med det? Man vill ju att det ska vara flexibelt.
Vill man släcka alla lampor i tex. sovrummet så får man ju helt enkelt programera en knapp för detta.

Håller med om att pluggin-moduler är mindre snyggt, men då får man väl köra med inbyggda moduler istället, inte så att de är särskilt dyra direkt...

Har ganska mycke inbyggda lampor som inte fungerar med de mottagare som finns på marknaden. Så om det inte finns en sån lösning som jag frågade om måste jag släcka dessa manuellt.

Tack för hjälpen!

Postad 02 May 2011 - 03:43

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Ok.

Antar att det är ledlampor då som du snackar om, annars borde det ej vara några problem?

Vet att det kan bli problem med att fjärr-dimma led.

Postad 04 May 2011 - 07:57

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

1. Istället för att montera en mottagare per enhet/lampa så borde det väl gå att bryta strömmen i skåpet där alla faser sitter. En installation av En rf mottagare som styr alla lampor helt enkelt. Är ingen elektriker direkt ken jag hoppas du förstår vad jag menar ;)

4. Hur gör man om man inte har nått utrymme bakom dimmern? Är det någon som har det?

Är iTach och TouchIR+ kompatibla med Mac?

Tack för all hjälp Pär! Super!!

Hej,

1. Förstår vad Du menar men det blir förknippat med en hel del arbete och kostnader eftersom det ofta är samma fas som matar såväl belysning som eluttag i ett rum, vidare så finns det fler faktorer som komplicerar en sådan lösning - men, det skulle gå att göra.

4. LWMR-210 är en liten dimmer som styrs av en vanlig strömbrytare och via RF. Den bygger max 10 mm och får därför plats i dosan bakom strömbrytaren. Den går INTE att kombinera med en befintilg dimmer.

5. iTach är en nätverksenhet och har därför inga kompatibilitetsproblem, TouchIR+ däremot fungerar endast med PC - men å andra sidan så räcker det med att göra appen i TouchIR+, serverdelen behöver inte vara aktiv för att appen skall fungera.

//Pär

Postad 04 May 2011 - 11:18

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Jag har ställt samma fråga som jag kommer ställa nu i andra trådar men ej fått något svar så jag provar här.

Jag vill streama Spotify från min Iphone till min förstärkare Integra 50.2 som har nätverksfunktion, usb, Ethernet anslutning osv.. är det något jag kan göra, och hur gör jag det enklast i så fall?

Postad 04 May 2011 - 18:31

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Vilket är bäst, iRule eller TouchIR+?

Är de lika användarvänliga, har de samma möjligheter?

Postad 04 May 2011 - 20:36

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Då skall du använda sk Nexa-proppar, kan fixa sådana för 795 kr + moms per styck, leveranstid ca 3 mån då tillverkaren inte hinner med just nu. Hur många behöver du?

Om man tänker efter lite så är detta inte alls osexigt utan ganska smart, kan användas som komplement till enskilda brytare (nexa eller ej) för att göra hela gruppen strömlös, vilket kan vara nog så bra ibland - inte minst ur säkerhetssynpunkt.

Ser ut och funkar som vanliga automatsäkringar för DIN-skena men har desdutom nexa-kompatibla mottagare med reläer med hög brytförmåga som tål lika nycket ström som själva säkringen (och mer därtill under kortare stunder).

Redigerat av Unregistered3fda627e, 04 May 2011 - 21:49.

Postad 05 May 2011 - 13:07

Leopardkungens
  • Leopardkungens
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om man kan köpa iTach IP2IR från USA nu när dollarn är låg? Försökte med Amazon men de leverade inte till Sverige.

Postad 05 May 2011 - 13:25

Ponsiloma
  • Ponsiloma
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om man kan köpa iTach IP2IR från USA nu när dollarn är låg? Försökte med Amazon men de leverade inte till Sverige.

Sydia lär väl inte bli glada men...
Jag köpte min från iruleathome.com för $95 plus $25 i frakt vilket gör att om du får tulla och momsa så är du iaf under tusenlappen...

Postad 05 May 2011 - 19:23

bico
  • bico
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Sydia lär väl inte bli glada men...
Jag köpte min från iruleathome.com för $95 plus $25 i frakt vilket gör att om du får tulla och momsa så är du iaf under tusenlappen...

Av beloppen att döma så köpte du inte någon europeisk strömförsörjningsenhet (för $12). Fungerar den medföljande amerikanska strömförsörjningsenheten här i Sverige (med 220V och 50Hz)? Om så är fallet, vad använder du för väggkontaktadapter, var har du köpt den och vad kostar den?

Och sist men inte minst: Behövde du betala någon tull och/eller moms på din produkt?

Tack på förhand!

Postad 05 May 2011 - 21:08

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Och sist men inte minst: Behövde du betala någon tull och/eller moms på din produkt?

Jag beställde från iruleathome.com i vintras. Leveransen gick smidigt, men jag fick betala tull och moms.

Postad 05 May 2011 - 21:18

bico
  • bico
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag beställde från iruleathome.com i vintras. Leveransen gick smidigt, men jag fick betala tull och moms.

Fungerar den medföljande amerikanska strömförsörjningsenheten här i Sverige (med 220V och 50Hz)? Om så är fallet, vad använder du för väggkontaktadapter, var har du köpt den och vad kostar den?

Vad kostade tullavgiften?

Tack på förhand!

Postad 06 May 2011 - 00:55

Unregistered3fda627e
  • Unregistered3fda627e
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Ja, nätadaptern fixar både euro och usa, handlar bara om formfaktorn på själva kontakten. Finns billig adapter på t.ex. www.electrokit.se, kostar ca 20 kr.

ADMIN: Svara på pm och mail tack, denna tråd förtjänar att bli officiell! För länge sedan, faktiskt men det är klart...vi betalar ju inte lika mycket som LegoPick, alls.

Postad 06 May 2011 - 07:14

Ponsiloma
  • Ponsiloma
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Av beloppen att döma så köpte du inte någon europeisk strömförsörjningsenhet (för $12). Fungerar den medföljande amerikanska strömförsörjningsenheten här i Sverige (med 220V och 50Hz)? Om så är fallet, vad använder du för väggkontaktadapter, var har du köpt den och vad kostar den?

Tack på förhand!

Jag har min mac mini precis bredvid så jag använder usb-kontakten för ström. Annars har jag tänkt försöka få tag på en eu-variant av plugg som passar till strömförsörjningen, dvs byta den amerikanska pluggen mot eu.

Postad 06 May 2011 - 07:33

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Jag kommer införskaffa en Ipad och Itach med IR framöver för att bland annat styra lite belysning. Jag kommer ha en fysisk dimmerknapp i 3 av rummen och vill också kunna styra dem med ipaden, vilka nexagrejer behöver jag då köpa?

Redigerat av greveriff, 06 May 2011 - 07:33.

Postad 06 May 2011 - 07:54

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
3st. såna här:

Vet dock ej hur det funkar med att behålla de befintliga väggbrytarna, har aldrig testat dom.

Postad 06 May 2011 - 08:19

i-Home
  • i-Home
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

3st. såna här:

Vet dock ej hur det funkar med att behålla de befintliga väggbrytarna, har aldrig testat dom.

Hej,

De vanliga brytarna fungerar parallellt med RF-styrningen, enda skillnaden är att brytarens funktion blir flytande. Dvs. är dimmern till så släcker en förändring av strömbrytaren och vice versa.

//Pär

Postad 11 May 2011 - 06:54

hesso25
  • hesso25
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon annan än jag som upplever att det ibland kan ta väldigt lång tid innan Itachen kopplar upp sig mot systemet?
När jag slår på iRule står det först "connecting to gateways" men när det försvinner så tar det i 4 av 5 fall upp till 20sek innan jag kan styra något... Är detta någonting alla upplever eller är det bara jag med eventuellt hårdvarufel... Jag använder mig av 2 st iphones med samma problem på båda.

Kanske inte låter som något jätteproblem men det drar verkligen ner helhetsintrycke avsevärt. Grymt störigt om man snabbt måste sänka ljudet så sitter man där o trycker i en halv minut innan något händer.

Så vad säger ni? Har ni samma problem?

/P

Postad 11 May 2011 - 19:07

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
Hur många brytare av typen 210 kan man köra på en gång med separat styrning för varje brytare?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.