Filter till D90 med objektiv 16-85
32 svar till detta ämne
Postad 07 September 2010 - 07:21
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Har ju precis köpt en D90 med 16-85 objektivet och är en nyfiken och ivrig nybörjare. Har kollat på dessa 2 filter, vilket av dom skulle ni rekommendera? Kenko Filter polarisation cirkulärt digital 67mmB+W Filter UV 010 67mmFör mig känns det som att jag får ut mer av polarisationsfiltret så det är det jag är mest sugen på. Eller ska jag ha nåt helt annat?
Postad 07 September 2010 - 07:47
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Se UV filtret mer som ett skydd för objektivet, du kommer troligen inte se något annat från det filtret, men det kan ju var tryggt att det är filtret som man putsar på istället för fronglaset. Polarisationsfiltret ger ju som du säger mer effekt och du kommer att kunna märka det i bilderna.
Jag har köpt filter i följande ordning
- UV filter på alla objektiv (enbart som skydd)
- ND8 filter för att kunna ta vatten med längre slutartid
vad som ligger för inköp nu är polarisationsfilter, frågan där är om man kan välja ett billigare filter från Clas Olson? 399:- för ett 67'a (vet inte tillverkaren men det är Kenko på deras UV filter), får ta en titt
Redigerat av Unregistered124686ac, 07 September 2010 - 07:49.
Postad 07 September 2010 - 07:56
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Se UV filtret mer som ett skydd för objektivet, du kommer troligen inte se något annat från det filtret, men det kan ju var tryggt att det är filtret som man putsar på istället för fronglaset. Polarisationsfiltret ger ju som du säger mer effekt och du kommer att kunna märka det i bilderna.
Jag har köpt filter i följande ordning
- UV filter på alla objektiv (enbart som skydd) - ND8 filter för att kunna ta vatten med längre slutartid
vad som ligger för inköp nu är polarisationsfilter, frågan där är om man kan välja ett billigare filter från Clas Olson? 399:- för ett 67'a (vet inte tillverkaren men det är Kenko på deras UV filter), får ta en titt
Tack för dina bra tips que! Blir nog kanske 3 filter på en gång då. Ett UV, ett grå/ND-filter och ett polarisation.  Gillar också att fota vatten med lång slutartid och har märkt att ett ND8 verkar vara ett måste vid såna tillfällen.
Postad 07 September 2010 - 09:46
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Jag har bara uv/skydd till en glugg (normalzoomen). Motljusskyddet är ett ganska bra skydd för att hindra att frontlinsen smutsas ner på de längre brännvidderna.
Men när det är så korta brännvidder hade jag som du skriver valt uv/skydd. ND8 har jag saknat ibland så det är bra köp imo
Postad 07 September 2010 - 11:36
pgm_johansson
-
pgm_johansson
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
UV-filter kan medföra otrevliga reflexer, särskilt i motljud eller t.ex. inomhus när det finns ljuskällor som lyser direkt på filtret. Inte alltid bra att ha på, alltså.
Pol-filtret är däremot trevligt sommartid, särskilt när det är "hårt ljus". Det är ju också bra när man plåtar vatten, iom att reflexer i vattnet minskar. Dessutom ger det en ljusförlust på upp till ungefär 2 bländarsteg, vilket gör att man ibland kan klara sig utan ND-filtret (om man inte vill göra väldigt långa exponeringar). Att den stoppar ljus är bra att komma ihåg när man kommer inomhus, där det knappast är önskvärt...
Postad 07 September 2010 - 11:54
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Det var billigt! Letade till min Sigma 18-50/2,8, och det gick på 1000kr (dia 72mm). Om Clas har billigare o det är bra så kan det vara gott ju! Fast man kanske får vad man betalar för typ? UV-filter kan medföra otrevliga reflexer, särskilt i motljud eller t.ex. inomhus
Motljud är riktigt jävligt.
Postad 07 September 2010 - 12:07
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Det var billigt! Letade till min Sigma 18-50/2,8, och det gick på 1000kr (dia 72mm). Om Clas har billigare o det är bra så kan det vara gott ju! Fast man kanske får vad man betalar för typ?
Så...vem köper ett på Classe och provar?  Jag blev sugen på Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 67mm DHG Super ProtectFrågan är hur stor skillnad det är på de olika polarisationsfilterna? Då tänker jag främst på skillnader mellan de olika tillverkarna men även om det är värt att lägga 1695:- för ett Kenko Cirkulärt polarisationsfilter 67mm Zéta Super MC jämfört med ett Kenko Cirkulärt polarisationsfilter 67mm MC Digital för 585:-. Nån som har koll?
Postad 07 September 2010 - 12:33
Supernaut77
-
Supernaut77
-
Guru
-
-
4148 inlägg
Jag hade köpt ett av känt märke men inte för fantasisummor.
Troligen hade jag kollat eBay för att hålla nere priset
Postad 07 September 2010 - 19:32
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Så...vem köper ett på Classe och provar?  Jag blev sugen på Dörr Cirkulärt polarisationsfilter 67mm DHG Super Protect
Frågan är hur stor skillnad det är på de olika polarisationsfilterna? Då tänker jag främst på skillnader mellan de olika tillverkarna men även om det är värt att lägga 1695:- för ett Kenko Cirkulärt polarisationsfilter 67mm Zéta Super MC jämfört med ett Kenko Cirkulärt polarisationsfilter 67mm MC Digital för 585:-. Nån som har koll?
jag köper Classe's det är ett Kenko PL (W), så får man testa. Kanske kan man hitta någon test innan?
Postad 08 September 2010 - 07:59
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Var inne på Clas på Burlöv Center igår, men de har allt sånt undanstoppat (kontakta säljare står det), så jag kunde inte kolla på det.
Sen är det ju bara upp till 67mm och jag behöver 72. Nåja, kanske ett 52mm till min 35/1,8 kan bli aktuellt då.
Postad 08 September 2010 - 08:04
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
jag köper Classe's det är ett Kenko PL (W), så får man testa. Kanske kan man hitta någon test innan?
Jag beställde precis B+W UV-filter och Kenko ND8 Pro-filter + lite annat från Scandinavianphoto. Avvaktar med pol-filtret, köper det i sånt fall på Classe då exakt samma filter är 200:- (!!) billigare där! Har inte lyckats hitta några omdömen eller recensioner på det dock så återkom gärna här när du har testat det!
Postad 08 September 2010 - 08:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Jag beställde precis B+W UV-filter och Kenko ND8 Pro-filter + lite annat från Scandinavianphoto. Avvaktar med pol-filtret, köper det i sånt fall på Classe då exakt samma filter är 200:- (!!) billigare där! Har inte lyckats hitta några omdömen eller recensioner på det dock så återkom gärna här när du har testat det!
Det ska jag göra, det fanns två inlägg om Kenko filter C PL, på fotosidan produktrecentioner. Jag köper en 52mm för 299:- som passar till mitt 35'a, eftersom man förlorar lite ljus så kan det vara bra med lite ljuskänsligare objektiv
Postad 13 September 2010 - 08:36
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Det ska jag göra, det fanns två inlägg om Kenko filter C PL, på fotosidan produktrecentioner. Jag köper en 52mm för 299:- som passar till mitt 35'a, eftersom man förlorar lite ljus så kan det vara bra med lite ljuskänsligare objektiv
Kom igen nu que, det har gått flera dagar! Köpt filtret, något intryck än?
Postad 13 September 2010 - 11:05
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Kom igen nu que, det har gått flera dagar! Köpt filtret, något intryck än? 
Nä, det var så uselt väder så man behövde ett regnfilter, men ska försöka komma till skott i veckan
Postad 13 September 2010 - 11:09
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Hittade ett test på polfilter: http://www.lenstip.c...lters_test.htmlJag fattar bara inte en sak, är alla filter cirkulära nu, eller det är inte givet, och ska man ha ett cirkulärt eller?
Postad 13 September 2010 - 13:18
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Är ju fint väder idag, så jag kanske ska slå till
Från fotosidan (om man nu blir så mycket klokare):
Om man tittar i en prislista hos en fotohandlare så ser man att det finns både linjära och cirkulära polarisationsfilter. Anledningen till att det finns cirkulära är att vissa kamerors strålgångsmätning (fråga mig inte vilka) inte fungerar så bra med vanligt polarisationsfilter. Strålgångsprismat som delar upp ljuset mellan sökarbilden och strålmätningssystemet behöver opolariserat ljus för att fungera bra. . Det ordnar man genom att omvandla den linjära polarisationen från ett polarisationsfilter till cirkulärpolariserat ljus som har polarisationsplan i alla riktningar precis som opolariserat ljus. Ett cirkularpolariserat filter består således av två skikt, ett skikt som är polarisationsfilter och ett som omvandlar linjär polarisation till cirkulär polarisation. Diskussionen ovan gäller således både för linjära som cirkulära polarisationsfilter. Ett cirkulärt polarisationsfilter har alltså samma egenskaper som ett linjärt polarisationsfilter.
Postad 13 September 2010 - 17:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Då har jag köpt Classe's filter. Märkt: Kenko Digital Filter Circular Polarizer
Vet inte riktigt vad jag skulle och fota och åt vilket håll, men jag börjar med lite moln som är i sidoljus, kanske skulle man testa vid havet? kommer senare... Det är inget gjort åt bilder än att ändra storleken
Denna bild är utan filter
utanDSC_7115.jpg 1.03MB
0 Antal nerladdningar
Denna är med filter o ljusast
ljusastDSC_7118.jpg 1004.74K
0 Antal nerladdningar
Denna är med filter o mellanljus
mellanDSC_7122.jpg 1022.17K
0 Antal nerladdningar
Denna är med filter o mörkast
m_rkDSC_7117.jpg 1.02MB
0 Antal nerladdningar
Postad 13 September 2010 - 18:35
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Klart mer mättade färger, tycker dock inte att det var så starkt case för att köpa ett filter. Dock verkar det inte vara ett dåligt tillbehör precis, så det kan nog bli ett sånt nästa runda i butiken.
Har du märkt sämre skärpa i bilden? Det är väl det enda jag kände mig orolig för.
Postad 13 September 2010 - 20:00
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Tycker inte man kan se någon större skärpeförlust, har dock inte granskat i någon förstorning. Ska ta lite fler bilder i lite olika ljus för att lära mig effekten av filtret. Skickar med originalfilerna (den märkt utan är utan filter)
Bifogad fil(er)
-
pol.zip 11.71MB
3 Antal nerladdningar
Postad 14 September 2010 - 07:14
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Ser inga uppenbara försämringar heller, kollade på skjulet till höger, plankorna ser likvärdiga ut.
O detta var inte Kenkos pro filter va?
Postad 14 September 2010 - 10:22
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Ser inga uppenbara försämringar heller, kollade på skjulet till höger, plankorna ser likvärdiga ut. O detta var inte Kenkos pro filter va?
Skulle inte tro det, det är enbart märkt "Kenko Digital Filter Circular Polarizer" på själva filtret och på förpackningen står det något om High Quality har jag för mig, men det brukar man ju enbart skriva ut om det inte är det  . Skulle tro att det är Kenko enklaste, har för mig att jag såg två recentioner på fotosidan om det, jag hittade också några i utlänska forum och någon test om man googlar på namnet
Postad 14 September 2010 - 10:57
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Skulle inte tro det, det är enbart märkt "Kenko Digital Filter Circular Polarizer" på själva filtret och på förpackningen står det något om High Quality har jag för mig, men det brukar man ju enbart skriva ut om det inte är det . Skulle tro att det är Kenko enklaste, har för mig att jag såg två recentioner på fotosidan om det, jag hittade också några i utlänska forum och någon test om man googlar på namnet
Stämmer bra, det är inte Kenkos pro-filter. Men frågan är om det är någon faktisk skillnad på detta och "pro"-filtret.
Postad 14 September 2010 - 21:33
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Lackade ur idag... Skulle köpa filtret hos Clas, men innan jag kom iväg från jobb, hittade jag det på OnOff i Pro-varianten för 370kr i butik. Kolla bilden. Så jag åker inom OnOff, hittar den, och nej, det är ett vanligt icke-pro. De bara har ingen koll på bilderna de lägger upp. Säljare var det ju inte precis gott om heller... Okej, går 50m till Clas, där ska den finnas ju. NÄHÄ, det är slut, 17 (!) står i kö för att köpa den, ställer mig som nr 18 och får vänta till 20:e då den kommer in. Hur jobbigt kan det bli? Beställde ett 72mm Hoya HMC UV på webbhallen till 1850/2,8 Sigmat efter att ha kollat tester här. Klart prisvärt får det väl anses. Skulle ju ha tagit ett Hoya polfilter med där fattar jag nu,
Postad 15 September 2010 - 07:27
BrittBastard
-
BrittBastard
-
Oppa is gangnam style
-
-
7899 inlägg
Lackade ur idag...
Okej, går 50m till Clas, där ska den finnas ju. NÄHÄ, det är slut, 17 (!) står i kö för att köpa den, ställer mig som nr 18 och får vänta till 20:e då den kommer in. Hur jobbigt kan det bli?
What?!? 17 pers i kö?!? Ryktet sprider sig väl att Classe har samma filter som många andra men för typ 200:- mindre. Jag förstår att du lackade ur.
Postad 17 September 2010 - 08:58
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Ja, jag kände att jag vill ha filter "nu", och vill ha det till nice price. Kom på att många handlar via ebay, så jag tog mig besväret att regga mig där, och även regga på paypal, då det ofta är enda sättet att betala på ebay. Klart att paypal tar 3% för kreditkortsbetalning, vilket är fult, men jag ville beställa o inte vänta någon dag tills banken hade fört över pengar. Omständigt, men hittade och beställde i onsdags detta filter som hade fått fin recension på Lenstip. Halv åtta imorse fick jag mail med tracking nr. hos Hongkong post om att filtret är skickat... Nu får vi se hur låg tid det tar att komma hit, en vecka är säkert i minsta laget, men 257kr inkl frakt var inte fel om varan är vad den ska vara.
Postad 19 September 2010 - 07:26
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Wow... Kamera & Bild har gjort ett " test" på UV- och polfilter. Detta är nog i särklass det löjligaste jag har hört kallas "test". De gör en sammanställning på hur mycket filtren kostar och vilken metall de är gjorda av. Sen så lägger de upp tre bilder för att jämföra anti-reflexbehandlingen (AR), en bild med filter utan AR, ett annat märke som har enkel AR, och ett tredje märke med flerskits-AR, istället för mellan samma fabrikat. Och sen säger de att "dyrare är bättre". Vad i helv har de testat? Nej, jag tror jag litar mer på testen jag länkade till tidigare i tråden.
Postad 19 September 2010 - 14:17
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Har beställt ett Kenko Zeta Super Circular Polarizer Filter 67mm från Ebay för ett par veckor sedan. Men jag väntar fortfarande ivrigt på dess ankomst. Men eftersom vädret inte varit speciellt soligt den senaste tiden hade jag ändå inte haft så stor nytta av den....
Kenko Zeta Super Circular Polarizer Filter 67mm omkring 600kr inkl frakt från Montana USA, vilket är betydligt billigare än att köpa den i butik här i Sverige. Men det återstår att se om det verkligen är orginal produkt och inte någon Hong Kong kopia...
Postad 19 September 2010 - 18:39
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Har beställt ett Kenko Zeta Super Circular Polarizer Filter 67mm från Ebay för ett par veckor sedan.
Ooo, Zeta säger du... du går på det bästa direkt  Fast är de inte tillverkade i Japan som original? Säg till när du har fått den.
Postad 20 September 2010 - 15:26
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Ooo, Zeta säger du... du går på det bästa direkt  Fast är de inte tillverkade i Japan som original?
Säg till när du har fått den.
Jepp, tillverkad i Japan men såld i USA. Fick filtret idag. Helt ny i oöppnad förpackning. Verkar vara äkta vara då kvalitén tycks vara på topp. Har ändock inte testat filtret ännu eftersom det regnar för tillfället. Men jag har skruvat på den på mitt Nikon 16-85vr och den passar perfekt...
Postad 22 September 2010 - 12:33
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Med Kenko Zeta Super Circular Polarizer 67mm och Nikon 16-85vr.
j_mf_relse.jpg 974.65K
0 Antal nerladdningar
Samtliga bilder har tagits med pol.filtret vid olika filtreringsgrad. Raw bilder har endast "framkallats" i Camera Raw (bl. a. är vitbalansen samma som kameran registrerats och Camera Profile var Adobe standard).
Man ser att filtets verkan är något ojämn. Beror förmodligen till viss del av optikens egenskaper (vid max bländare vid 55mm), samt att solen låg ganska lågt (kvällssol) vilket jag har för mig inte är så optimalt för pol.filter...
Postad 22 September 2010 - 12:39
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Här en bild till som togs med Kenko Zeta Super Circular Polarizer 67mm som verkligen blev super blå...
_DSC3409.jpg 564.61K
0 Antal nerladdningar
Postad 22 September 2010 - 12:46
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Ojojoj.... super jämförelse, tack! Nu längtar jag ännu mer efter att min Pro1D ska komma med posten.
Postad 06 October 2010 - 16:13
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Fick filtret samma kväll faktiskt, sorry det tog så lång tid att svara, ville göra liten sammanfattning. Startade en ny tråd, tänkte den kan vara mer allmän för uv/pol/nd-filter än denna, som egentligen är mer specifik för D90. (Hoppas korslänkningen är ok, annars får mod ta bort!)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|