Var och demade lite DLP projjar... *lång*
42 svar till detta ämne
Postad 13 January 2003 - 03:13
Unregistered5881bfb4
-
Unregistered5881bfb4
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Jag var och demade lite DLP projjar i helgen (och NEJ! naturligtvis vill jag inte byta ut min Barco Graphics 808s guldklimp [  ] men farsan är mer intresserad av att köpa en DLP pga storleken [xx(]) så vi åkte till Cinema concept och Sontec för att försöka få en titt på framförallt Infocus 7200 och NEC HT1000...
Till att börja med måste jag säga att försäljare är ett speciellt släkte, och är sig (alltför ofta) lika. Man måste verkligen sila i det inkompetenta snacket! Usch vad lurade många måste bli som inte är så insatta som många här är [}  ]
Tyvärr hade dom precis fått in Infocusen och hade inte hunnit ställa in den nånting, men körde iaf igång den så vi kunde se den in action och 'jämföra' den med Marantzen. Jag märkte direkt att bilden från Infocus 7200 var väldigt grön-aktig, vilket jag förmodar är en inställningsfråga att den inte har färgkalibrerats ordentligt men hur som helst ganska märkbart IMHO. Killen på CC sa då 'nja, jag tycker att Infocusen har bättre färger, dom är ju i skooogen' (ja det var just då en scen från LOTR i skogen). Märkligt nog var det fortfarande väldigt grönaktig bild när det sedan kom scener i mörkgråa grottor och andra ställen (någon kommenterade: dom ser ju sjuka ut hela bunten). Efter en stund sa försäljaren nu 'tja den är ju som sagt inte färgkalibrerad'.
Jag kan bara citera Percy från NileCity: "Du gör ett kompetent jobb hör jag!" [  ]
Jaja, bara en lite komiskt detalj det där. Men ett bra exempel på hur försäljare ofta är... hur som helst så gjorde det att det var svårt att jämföra bilden på ett vettigt sätt (det och att dom drog upp en mycket mindre bild från Infocusen). Annars verkade Infocusen väl ha rätt ok bild, förutom att jag tyckte att bilden var lite brusig i bakgrunden ibland (nej jag var där innan sbl:s artikel om DLPs) och tyckte inte heller att det hade något med panoreringar att göra. Det var också en vertikal rand längst till vänster i bilden som jag inte vet vad den kom ifrån...
Svärtan tyckte jag inte var särskilt imponerande på varken Infocus eller Marantz (ganska lika, något till fördel för Marantzen), trots att dom skröt över att dom gjort optimal kalibrering av Marantzen... märkligt nog var just Marantz S2 den största besvikelsen där, då tyckte jag att bilden såg betydligt bättre ut när jag såg den där sist under mässan! Nu hade den ganska tråkiga färger och gråa kanter upp- och nertill i bilden.
Kan inte direkt säga att jag såg REGNBÅGAR på Infocusen, skulle snarare kalla det för RGB flimmer (ny populär term hos AV-försäljare nu förresten!) som faktiskt känns mer korrekt för vad jag ser på dom nya snabbare DLP projjarna... som ju igentligen bara är en något mildare version av regnbågar.
NECen hade dom inte, dom sa att 'den är alldeles för dålig, så vi kommer inte ta in den + att den har för kraftigt ljus så den sticker i ögonen, bara 4:3 paneler, MASSOR av RGB flimmer, för dyr osv osv' så vi hoppades iaf få se 'bedrövligheten' på Sontec istället... [:0]
Vi tog en snabbtitt på LCD projjarna också i andra demorummet men insåg snabbt att det ändå är STOR skillnad i bildkvalitet mellan dom (borde det vara också med tanke på prisskillnaden) och Sony HS10 såg väl 'bäst' ut av dom, men alla LCD projjarna hade väldigt platt bild jämförelsevis...
Åkte sen till Sontec och deras demorum, och till vår förtjusning hade dom både Infocus 7200 och NEC HT1000 för demning. LOTR hade dom inte för 'den såg förjääävlig ut' (eh hrm!) så vi fick nöja oss med Driven (varför ständigt denna film, varför?!?!) och det första jag kunde konstatera var att HT1000 hade betydligt bättre svärta än både Infocus och Marantzen på CC iaf! Något starkt, stickade ljus, extremt RGB flimmer eller allmänt dålig bild kunde jag inte heller upptäcka. Tyckte snarare på den korta tid vi tittade att bilden såg åtminstone lika bra ut eller bättre på HT1000 än Infocusen. Enda nackdelen med NECen är väl den lägre upplösningen och kanske 4:3 panelen.
Är det någon som känner till när dom nya HD2 DLP modellerna kommer ut samt ungefärlig prisnivå? T.ex. Sharp XV-Z10000, Toshia TDP-MT8 och Yamaha DPX1000? För det hade inte försäljarna en aaaaning om! [xx(] Det kan förmodligen vara värt att vänta ut tills dom dyker upp, dels om någon av dom är bättre, och dels få ner priserna lite också [  ]
En annan sak jag undrar över är att både på CC och Sontec tyckte dom att på en så här bra projektor ska man INTE köra med en progressiv bild från DVD spelaren, utan man ska köra interlaced för att "projektorn har det superba DCDi chipet som ger mycket bättre progressiv bildkvalitet" etc. Kan det verkligen stämma?? Även om projjens DCDi chip är bättre än dvdspelarens, borde det inte ändå vara bättre att köra en ren progressiv signal direkt från DVDn?? Det var iaf första gången jag hört någon säga att man ska köra interlacad bild från DVD för bästa kvalitet! Eventuellt kan jag tänka mig att det beror på om skivan är lagrad som interlaced eller progressiv bild från början?! [?]
Postad 13 January 2003 - 03:51
sbl
-
sbl
-
Användare
-
-
241 inlägg
Det finns ju en aspekt.. Bandbredden är ju endast hälften om man kör interlaced via komponent (50 eller 60 fields per sekund) jämfört med progressivt (50 eller 60 frames per sekund). Skulle kunna ge en mer stabil bild om man kör extrema kabellängder..
Postad 13 January 2003 - 04:25
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
quote:Take note that SweetVision processing is only available with a 480i signal; it is bypassed if you use 480p. That may sound like an unfortunate limitation, but in fact it isn’t. Using the Denon 3800 DVD player, we were able to get superior, more film-life DVD images using 480i and the HT1000’s SweetVision than we were with the Denon’s 480p output. The SweetVision system gives the user a great deal more latitude to adjust all aspects of the video image. Given the power of this system, we would not bother to feed the HT1000 a 480p signal.
Saxat ifrån projectorcentral...
Vad det gäller HD2-chippet...
Är det någon skillnad på det chippet och det som t.ex. sitter i HT1000 (förutom att HD2-chippet är ett WXGA istället för bara XGA)?
Såvitt jag har förstått det så är det i princip bara matrisens form som är annorlunda, tekniken med 12 graders vinkel m.m. är väl densamma?
Jag förstår fördelen med den högre upplösningen när man ser på film med bredare aspect ratio än 4:3, men finns det några andra fördelar i bildkvalitet?
Postad 13 January 2003 - 11:44
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Var och besökte CC i julhelgen.
En butik som jag har besökt med jämna mellanrum sen dom startade, pga att jag alltid fått bra bemötande och oftast givande demon och diskussioner.
Men "den nya säljaren" var dryg och arrogant/okunnig i sitt uppträdande, något som förvånade mej mycket................ så nu kommer det att dröja innan jag går dit igen
Postad 13 January 2003 - 12:25
Unregistereda2457a6f
-
Unregistereda2457a6f
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Tack för din jämförelse BjörnK. Jag ska nog ta mig förbi Sontec och kolla på HT1000 och SP7200. Från vad du säger blir det väl rätt intressant att se när Nec kommer med en HD2 projektor (om de nu gör det).
En sak bara, när ni gör planerade besök för att kolla projektorer, varför tar ni inte med egna filmer? Det skulle jag se som självklart. Man känner då till filmen helt (vet hur den ser ut), och har sett den på sin egen projektor (om man har en tidigare).
Postad 13 January 2003 - 13:03
Unregistereda016737c
-
Unregistereda016737c
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Har själv handlat på Cinema Concept, eftersom jag blev väldigt väl omhändertagen av Jimmy (butiksägaren). Min uppfattning av butikernas problem med "dåliga" försäljare ligger nog mest i butikschefens oförmåga att hitta riktigt duktiga killar. Eftersom jag varit frekvent läsare av det här forumet (men inte så flitig debattör) måste jag även inflika att de flesta verkar ha otroligt olika åsikter om det mesta. Och även en säljare måste få ha åsikter...även om dom inte stämmer in på kundens...
Postad 13 January 2003 - 13:56
Unregistered3e8a25cd
-
Unregistered3e8a25cd
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
BjörnK: Kul att läsa med tanke på att många tillverkare värnar om butikerna som ställer upp med demos...
Vad är en demo värd när projektorn inte ens är kalibrerad ordentligt?
Det finns bara ett bra ställe att testa projektorer och det är hemma. Tyvärr är det en utopi för de flesta men förhoppningsvis inser tillverkarna det och när det är så här dyra produkter borde det nästan vara självklart att man fick testa dem själv i lugn och ro mot någon typ av handpenning (för att hålla oseriösa spekulanter borta).
Att HT1000 skulle vara dålig som säljaren på CC hävdar kan jag inte hålla med om. Har inte sett de två andra (7200 som hastigast på Arken) men att döma av Christers tester på www.bigscreen.se så är den en av det bättre på marknaden. Christer har sett det mesta de senaste 4-5 åren och är nog mer insatt än CCs nya säljare.
Självklart måste en säljare ha egna åsikter men att avfärda det man inte själv säljer som skräp är inte så proffsigt (om det nu inte skulle vara rent skräp men då bör man ha lite på fötterna).
Postad 13 January 2003 - 15:39
Unregisteredba9a5baf
-
Unregisteredba9a5baf
-
Amatör
-
-
90 inlägg
BjörnK>> Tack för din jämförelse av de projektorer jag funderar på!
Om du bortser från pris, vilken av de två tyckte du gav bäst bild? Hur mycket påverkade den högre upplösningen på InFocusen bildkvalitén från normalt avstånd?
Krasse>> Precis som du säger så är det endast upplösningen som skiljer HD2- och Black-chippen åt.
Ang. CC's personal, jag har varit där några gånger och blivit mycket bra bemött av Jimmy, han är både kompetent och trevlig. Däremot deras nya yngre säljare har jag bara pratat med under deras mässa och han gav inget direkt förtroendeingivande intryck då det första han sa var hur inkompetent Christer på bigscreen var. Han menade att när de fick Marantzen av honom var den kalibrerad helt åt skogen och att Christer endast skulle hålla sig till lågbudgetprojektorer. Jag har inte varit inne i butiken sedan dess...
Dock ringde jag och frågade dem förra veckan ifall de hade HT1000 och SP7200 inne, men då fick jag höra samma förklaring som BjörnK ang. bilden från NEC'en...antar att det blir att gå och titta på dem hos Sontec i stället.
/Mvh Niklas
Postad 13 January 2003 - 16:31
Unregisterede6e97542
-
Unregisterede6e97542
-
Användare
-
-
213 inlägg
Är inte Toshiba TDP-MT8 samma som Infocus SP 7200?
Postad 13 January 2003 - 16:51
Unregistered49d11296
-
Unregistered49d11296
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Jag upplever det faktiskt som en krispigare och tydligare bild när jag kör pal-p från min Philips 963. Å andra sidan så blir den lite "oroligare". När jag kör med interlaced och HT1000 sweetvision blir bilden luddigare och tappar detaljer.
Det bästa man kan göra är att testa och lita på sina egna ögon. Teknik är alltid teknik och den subjektiva upplevelsen är nog alltid bäst att gå på i alla lägen.
Postad 13 January 2003 - 16:52
Unregisteredba9a5baf
-
Unregisteredba9a5baf
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Postad 13 January 2003 - 17:05
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
"En sak bara, när ni gör planerade besök för att kolla projektorer, varför tar ni inte med egna filmer? Det skulle jag se som självklart. Man känner då till filmen helt (vet hur den ser ut), och har sett den på sin egen projektor (om man har en tidigare)."
Jag brukar ta med mej lite filmer MEN två sista gångerna jag varit på CC har dom inte inte haft DVD-spelare som klarat mina R1:or Lite dåligt tycker jag................
Tompan:
"Har själv handlat på Cinema Concept, eftersom jag blev väldigt väl omhändertagen av Jimmy (butiksägaren). Min uppfattning av butikernas problem med "dåliga" försäljare ligger nog mest i butikschefens oförmåga att hitta riktigt duktiga killar. .
Jag håller med dej om att Jimmy är klart seriös kompetent och inte minst trevlig det är därför jag alltid besökt affären när jag varit i Stockholm.
"Och även en säljare måste få ha åsikter...även om dom inte stämmer in på kundens..."
Självklart ska man ha åsikter det har jag inga problem med, det kan vara både lärorikt och "uppfriskande"
Men att en säljare har en dryg översittar attityd (dessutom okunnig) det klarar iallafall jag mej länge utan
Postad 13 January 2003 - 22:55
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
En lite rolig detalj ang försäljare: Jag var i en lokal HIFI butik och frpgade om digital projjar(alltid nyfiken) och dom hade en Z1(som jag redan hade sett). Jag sa att jag är intresserad av projektorer i lite högre prisklass som HT1000(över 50kkr) eftersom det är där man börjar få tillräckligt bra bild...Vi pratade lite projektorer och att jag inte ville ha för mycket screendoor och en väldigt naturlig bild...Då, säger han....AAAA den enda som är riktigt bra är ju om man skaffar en crt, det är det bästa du kan få.......japp det är ju rätt iofs, men när jag säger att jag just nu har en crt(BG 808) men är lite nyfiken på dessa dgitala projjar som kommer å då vänder diskusionen helt. AAAAvistt men vem skulle vilja ha en crt idag liksom, jag skulle kunna köpa ett par BG 808:or för 2-3000kr imorgon ifall jag skulle vilja ha dem, men det vill man ju inte, dom är ju inget att ha och sen började han såga Barco 808 för allt han bara kunde..Lite roligt var det hur snabbt han vände tycktejag, men väldigt irriterande att han ville såga det jag hade hemma och att han tykte att Z1 skulle vara ett bättre köp för mig..[  ]IQ köttbulle
Postad 14 January 2003 - 01:23
Unregistered960
-
Unregistered960
-
Beroende
-
-
1036 inlägg
Var det Alf eller Peter?
Du behöver inte svara...=)
Postad 14 January 2003 - 01:28
Unregistered34fe719f
-
Unregistered34fe719f
-
Användare
-
-
222 inlägg
Måste klistra fast en gulstjärna i marginalen för personalen på Ultimate i Vimmerby.
Postad 14 January 2003 - 10:08
Unregistereda016737c
-
Unregistereda016737c
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Miol11:
Det är sorgligt med säljare som är arroganta och vänder sina åsikter på en femöring. Det jag menade med att säljare måste få ha sina åsikter är att jag kan tänka mig att många kunder går in i affären med en "jag kan allt redan"-attityd.
Säljaren måste självklart hålla på sin integritet för att bli trovärdig i mina öron. Att han inte pratar positivt om någon annan produkt än sina egna är givetvis ett tecken på att han är inskränkt, men givetvis måste han kunna krititisera någon produkt utan att bli kallad jävig.
Postad 14 January 2003 - 10:18
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
en säljare på Hifiklubben i Sundsvall tyckte att den Davis 450 han sålde, presterade en betydligt bättre bild än min Sony 1271:a......................vad ska man säga.......
Postad 14 January 2003 - 11:41
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Inget!
Var och en får ju tycka som dom vill...
Oavsett om de är säljare, amatörer eller självutnämnda experter...
Vill man däremot diskutera detaljer som upplösning, kontrastförhållande, ljus-styrka osv, så är det inte längre fråga om personligt tyckande...
Postad 14 January 2003 - 13:07
Unregistered21388fb2
-
Unregistered21388fb2
-
Rookie
-
8 inlägg
Inlägg från Cinema Concept:
Jag brukar inte vara inne på dessa forum men idag var jag inne och tittade då en kund tyckte jag skulle se vad en del kunder skrev. Uttrycket inkompetenta säljare förekommer mycket i detta inlägg, till det första inlägget kan jag bara säga att jag hade precis plockat upp InFocusen ur kartongen och inte justerat något på den, jag påpekade detta säkert 10 gånger för kunden ifråga och denna sa efter varje gång att bilden var grön. När kunden gått så kom en annan kund in och tittade på InFocusen och tyckte att bilden var det bästa han sett och beställde omedelbart en projektor (smaken är olika!)
Marantzen är till 100% identisk i inställningarna som på mässan. Att B.K tyckte att bilden såg bättre ut på mässan beror nog på att nu hade han InFocus att jämföra mot! Båda dessa maskiner levererar en mycket bra bild.
Angående NEC HT1000 så vill jag påpeka att jag är mycket känslig för "RGB flimmer" Dock så har vi sålt flera NEC HT1000 med mycket nöjda kunder. Vi är alla olika! Man skall aldrig låta någon annan bestämma vilken projektor man skall köpa, varken försäljare eller tidningar (det är du som lägger ut dyra pengar inte dom!)
Jag har alltid sålt produkter som jag själv tycker om inte det som man tjänar mest pengar på, om vi hade gjort detta kanske vi hade haft fler anställda.
Till Niklas.A. Jag beklagar om den nya säljaren har uppfattats som arrogant, det skall inte upprepas.
Till alla som funderar på InFocus ScreenPlay 7200, vi har slagit nytt försäljningsrekord med denna projektor!
Jag hoppas att ni som har klagomål eller åsikter mailar mig på [email protected] (vi kan bara blir bättre om vi får höra kritiken!)
Med vänliga hälsningar
Jimmy Vikarby
Cinema Concept
Postad 14 January 2003 - 14:20
Unregistered5881bfb4
-
Unregistered5881bfb4
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Hmm måste svara på cinemaconcepts inlägg: Det är ju trevligt att ni svarar och tar till er kritik. För det första vill jag säga att jag inte i första hand skäller på just CC för dåliga säljare etc utan det anser jag är ett generellt problem! Och jag tror faktiskt att butikerna skulle sälja MER med en lugnare attityd och mindre självsäkerhet. Självsäkerhet hos en kunnig säljare har jag inget emot, men en självsäker kaxig säljare som klankar ner på alla produkter utom just den HAN gillar har jag inget för! Jag kan också acceptera mindre kunniga säljare om de heller inte utger sig för att vara det.
Hur som helst: Jag skriver ju OCKSÅ i mitt inlägg att jag var fullständigt medveten om att Infocusen precis kommit in och inte var inställd, och jag håller det inte emot den på något sätt, mer än att jag tycker det är lite underligt att den alltså fabriksinställd har en så konstig färgkalibrering. Det jag däremot ville påpeka var er faktiskt stöddiga attityd om att ni tyckte minsann att färgen såg ut att vara mer korrekt på Infocus än på Marantzen! Sen om en kund kommer in efteråt och tyckte den såg jättebra ut: Good for you! Det betyder dock inte att färgen blir mer korrekt för det, smak är en sak, korrekt färgskala en helt annan! Jag var heller inte ensam i demorummet om att tycka att bilden var alldeles för grön.
Att Marantzen skulle vara identiskt inställd från mässan har jag svårt att tro. Jag läste att Christer på bigscreen ställde in Marantzen för mässan och att ni klankat ner på hans inställningar??
Att det berodde på Infocusen kan jag iallafall dementera direkt. Jag hade sett CRT referensmaterial långt innan jag tittade på Marantzen första gången, och Infocusen var knappast i sånt skick att den gick att jämföra med Marantzen färgmässigt.
"Angående NEC HT1000 så vill jag påpeka att jag är mycket känslig för "RGB flimmer" Dock så har vi sålt flera NEC HT1000 med mycket nöjda kunder. Vi är alla olika! Man skall aldrig låta någon annan bestämma vilken projektor man skall köpa, varken försäljare eller tidningar (det är du som lägger ut dyra pengar inte dom!)"
Ja, precis. Jag är också känslig för RGB flimmer och har sett det både på Infocusen och HT1000 isåfall. Men det var inte direkt den attityd till HT1000 du gav mig och andra här på forumet, eller hur?? Av det ni sa till mig skulle många kanske helt ha skippat att kolla på HT1000 eftersom den ju ändå 'är totalt värdelös'...
"Jag har alltid sålt produkter som jag själv tycker om inte det som man tjänar mest pengar på, om vi hade gjort detta kanske vi hade haft fler anställda."
Tror jag inte en sekund på. Det ett företag tjänar mest på är NÖJDA kunder! Företag som försöker pracka på kunder en vara som är dyrare eller sämre än vad kunden trott lär inte komma tillbaka.
Postad 14 January 2003 - 16:23
mr huhta
-
mr huhta
-
Veteran
-
-
2218 inlägg
Postad 14 January 2003 - 16:46
Unregistered11aa4495
-
Unregistered11aa4495
-
Lärjunge
-
-
464 inlägg
Det här med "inkompetenta" säljare och att alla tycker olika...
När det gäller ljud så finns det tekniska förutsättningarna att lura brallorna av en åhörare. Frekvensgångar å distortioner som tangerar hörbarheten. Med tanke på den nära frireligiösa fanatism som råder där är det inte underligt att...
...bildsidan som är så urbota usel dras med ännu mer smakaspekter. 1000:1 i kontrast är ju rena rama skräpet ! CD-mediet för ljud har ju liksom 65000:1 i kontrast och ögat har kapacitet för 1000000:1. Bitupplösningen på en DVD-skiva är ju bara 10-bitar och allvarligt talat är det få filmer som verkar mastrade ens i närheten (eller skulle ens må bra) av 10 bitar.
Någon "frekvensgång" är det ju inte heller att tala om. Ett färgdiagram (kommer inte ihåg vad det heter) för vad ögat kan se täcks ju näppeligen till 20% av en projektor (det får vara en CRT eller vad f-n det vill).
Sedan kan vi ju bedömma "transientsvaret", eller skärpan om man så vill. Har du bara normal syn (med eller utan hjälpmedel) löser ögat utan problem upp 10ggr finare detaljer än vad hårdvaran är kapabel till. En "pixel", eller dataenhet om man så vill, har ju en utsträckning av 2mm om man sitter 2ggr bildbredden ifrån. Om jag skulle nöjja mig med ½mm dataenheter för tillräcklig och någorlunda naturlig skärpa snackar vi om över 2000 linjer och bortåt 20 ggr så hög datamängd. Området hjälps ju inte heller direkt upp av de i många fall rent dassiga DVD-överföringar som finns.
Näe hörrni, bildsidan - oavsett vad inbitna X¹-projektor nissar säger - är på klockradionivå !
Men, vissa filmer är så bra och så smakfullt överförda att åtminstonde en okritisk slusk som jag kan njuta.
Fram för mer smak, inbillning och förtrollning... och Cinema Concepts koncept tillönskas lycka av åtminstonde mig... Håkan
¹ välj själv ; DLP, CRT, LCD
Postad 14 January 2003 - 16:47
Unregistered21388fb2
-
Unregistered21388fb2
-
Rookie
-
8 inlägg
Till Björn!
Christer på Bigscreen är en av mina bästa vänner, han har jobbat i min affär! Han har dock inte ställt in Marantzen till mässan och den är fortfarande 100% identisk inställd som på mässan, vi har ställt in Marantzen med färgkamera vilket ger en korrekt bild. Christers inställningar var inte likadana som dom kameran gav, dock så var båda bra!
Jag har aldrig klankat ner på HT1000 som du säger, jag sa att jag är väldigt känslig för RGB flimmer och att den inte passar "mig" Nu är det så att vi kan inte ha alla projektorer inne vi har redan 15 maskiner som vi demar, Det är väldigt dyrt att ha så många projektorer inne, därför tar vi bort somliga som vi inte känner för, det betyder inte att HT1000 är dålig. Christer har utnämt denna till världens bästa 4:3 projektor!
Vi har nöjda kunder på grund av att vi säljer produkter som vi tycker om och tror på, just därför får vi tillbaka en nöjd kund.
MVH
Jimmy
Cinema Concept
Postad 14 January 2003 - 19:58
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Jimmy:
Starkt att svara på kritiken..........
Som jag skrev ovan har du alltid gett ett seriöst och trevligt bemötande och har oftast haft mycket intressanta produkter, fortsätt med det.
Att ha starka åsikter "hårddra" saker och ting är helt OK för mej, att göra fel mm
MEN försök få din nya säljare att bli lite (läs mycket) TREVLIGARE!!
Postad 14 January 2003 - 20:15
miol11
-
miol11
-
Forumräv
-
-
514 inlägg
Ps
Har besökt många AV/HIFI Butiker under åren lopp, (Runt om i Sverige.)
Och värst utan konkurrens är mr Referens Audio, men din nya "underhuggare" hamnar lätt på 10 i topp.
Postad 15 January 2003 - 02:44
Unregistered6bf64893
-
Unregistered6bf64893
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
quote:Originally posted by NiklasA
Ang. CC's personal, jag har varit där några gånger och blivit mycket bra bemött av Jimmy, han är både kompetent och trevlig. Däremot deras nya yngre säljare har jag bara pratat med under deras mässa och han gav inget direkt förtroendeingivande intryck då det första han sa var hur inkompetent Christer på bigscreen var. Han menade att när de fick Marantzen av honom var den kalibrerad helt åt skogen och att Christer endast skulle hålla sig till lågbudgetprojektorer. Jag har inte varit inne i butiken sedan dess...
Jag tackar för det infot NiklasA! Så "roligt" att få veta att man är offentligt baktalad av 18-åriga snorungar i en butik. Om det vore nå ruter i pojkvaskern så skulle han ha ringt eller mailat till mig och framfört sina åsikter. Allvarligt talat, alla har rätt till sin åsikt, men att snacka skit om ngn på det sätt som han uppenbarligen gjort är knappast ett beteende passande en mogen människa. Man undrar ju var han grundar sin makalösa erfarenhet på? Han var 11 år när jag började pilla projar (!) Jag har iaf 7 år i bagaget med ca 250 "testade" modeller genom åren... MEN, som jag alltid sagt, smaken är som baken. Just därför är det j-vligt omoget att bete sig på det sättet.
[}  ]
Och appropå omogenhet: Tycker ni inte att diskussioner som denna liknar ett förbannat jäkla dagis eller varför inte en kacklande och tjattrande syjunta? Skärp er vänner... man förlorar ju respekten för folk. Det finns väl viktigare saker i livet än att slåss o bråka om projektorer och deras prestanda?
[:0]
Om det skall vara så här tjafsigt att driva ett forum så tror jag att vi skal lägga ned vårat eget projektorforum på vår hemsida som just precis är klart för premiär?
[?][?][?][?][?]
PS, jag har INTE ställt in Marantzen, varken vid vårt test, inför mässa eller ngn annan gång!!! De som läst min test vet att den var fabriksinställd av Marantz tekniker, vilket vi ansåg skulle passa majoriteten av alla användare. Ngn färgkamera har vi inte i vår ägo! Inställningarna inför CCs mässa gjordes av okänd förmåga ifrån Nordbanken, enligt snorungen på CC.
PS2, Jimmy är min gode vän också och till skillnad från hans valp bakom disken så är Jimmy mycket vänlig, serviceminded och kompetent ÄVEN om vi inte alltid anser 100% lika om alla modeller. Men det är ett fritt land! Jag köper inte en bil pga vad Christer Glenning (RIP) tyckte om den, men det kunde hjälpa mig i mitt val. Inte heller ser jag en film enkom för att Hans Wiklund tycker, eller inte tycker, om den. Men återigen, det kan hjälpa till o guida mig plus att det alltid är intressant att jämföra sina egna åsikter med ngn erfaren!
Lugna er en smula och lev väl! [  ]
Postad 15 January 2003 - 09:04
Unregistered3e8a25cd
-
Unregistered3e8a25cd
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
cinemaconcept: Kul att ni tar er tid att titta in på forumet och svarar på inlägg!
BigScreen: Jag känner ingen av de inblandade men att utgå från att "snorungen" på CC sagt det han sagt till BjörnK skulle jag vara försiktig med. Därmed inte sagt att BjörnK ljuger.
Postad 15 January 2003 - 11:34
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
[|)]
Kudos till Jimmy på CC som gör ett djäkla bra jobb!
Fattar inte hur han pallar med alla mer eller mindre jobbiga kunder. [  ]
Fredrik
InFocus
Postad 15 January 2003 - 12:18
Unregistered3e8a25cd
-
Unregistered3e8a25cd
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Fredrik: Det vore intressant att höra vad en tillverkare tycker om att många butiker inte visar upp deras produkter från den bästa sidan utan kopplar upp dem med tex s-video.
Postad 15 January 2003 - 12:21
Unregistered21388fb2
-
Unregistered21388fb2
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag tänkte ta tillfället i akt och vända på steken totalt!
Jag har haft butiken sedan 1997 och man blir lätt blind i sin egen butik därför skulle jag vilja ha lite tips och råd vad ni skulle vilja se i en butik som våran! Vi skall under våren bygga om och därför kan det vara läge och se hur våra kunder vill att butiken skall fungera och se ut!
Hoppas på många svar!
Med Vänliga Hälsningar
Jimmy
Cinema Concept
Postad 15 January 2003 - 12:55
Unregistered99c85d53
-
Unregistered99c85d53
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Det fins ju kunder som inte är helt 100.
Säger som FFrrEEddRRiiKK Stå på dig Jimmy.
Gustaf
Cavena Multimedia
Postad 15 January 2003 - 14:16
Unregistered04845cd5
-
Unregistered04845cd5
-
Användare
-
-
197 inlägg
Jimmy,
Komplettera gärna ditt stora urval av projektorer med ett större urval av insignaler så att man kan kan se skillnaden mellan tex s-video och progressiv PAL och varför inte digitalTV utöver DVD. Nu när du kör s-video rakt av så är det ju väldigt svårt att se vad projektorerna verkligen kan prestera med en setup man har hemma.
Om en "billig" projektor med dålig intern bildhantering blir kanon med en progressiv signal så kanske den är ett bättre köp än en projektor som har DCDi inbyggt. Det är just vid sådana här jämförelser som ni i butikerna har övertaget och kan ge ett mervärde mot nätbutikerna.
/Gustaf
Postad 15 January 2003 - 14:49
Unregistered5881bfb4
-
Unregistered5881bfb4
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Oj då nu kom visst hela säljarbranschen in i tråden här [8D]
sandstream71: Vad är det du försöker säga egentligen?? Jag har inte sagt att den s.k. "snorungen" på CC har sagt något till MIG om Christer på Bigscreen!! Du måste förväxla mig med NiklasA. Varför han nu skulle ljuga om något sånt kan jag inte förstå heller, men vem vet. Om du menar det han sa om NEC HT1000 så sa han ju uppenbarligen samma sak till NiklasA också så då ljuger vi alltså båda två då?? [}  ]
Cinemaconcept sen, jag vet inte om det är Jimmy eller den "nya killen" jag pratade med, men om man antar att nya killen är den yngre av dom två så var det den NYA killen jag pratade med så hur Jimmy kan veta vad jag pratade med honom om kan man ju fråga sig [?]
Den andra killen stod ju i LCD demorummet och demade där, och honom har jag inget emot.
Till dom som frågade: Om min jämförelse i stort, som min tråd egentligen handlade om var det svårt att hitta några större skillnader mellan dom under den korta stund jag hade att jämföra. För att märka skillnaden i upplösning måste du nog upp i större bildstorlek än de hade där.
Som sandstream sa i sitt tidigare inlägg vore ju det optimala att kunna testa projektorn man är intresserad av i lugn och ro i hemmamiljö. [  ]
Cincemaconcept igen: Det var ett bra initiativ tycker jag. Bra att försöka göra något positivt av det och göra saker bättre! [  ]
Det vore bra om man kunde jämföra projektorer mer 'fair', dvs från samma källa, samma avstånd och samma bildstorlek som man smidigt kan byta mellan för att kunna göra en direkt jämförelse.
Att alla projektorer har bästa förutsättningar: Kvalitetskablar, inte köra med s-video, bra kalibrerade etc så man kan känna att man jämför projektorer och inte olika inställningar...
Men det vore bra om du kunde lägga upp en ny tråd om detta istället så inte den här tråden kommer helt off topic [  ]
Postad 15 January 2003 - 16:16
Unregistered3e8a25cd
-
Unregistered3e8a25cd
-
Beroende
-
-
1114 inlägg
Sorry BjörnK: Fel av mig!
Postad 15 January 2003 - 16:56
Unregisteredba9a5baf
-
Unregisteredba9a5baf
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Först vill jag säga att det är starkt av Jimmy och Christer att ta sig tid att svara här!
Men ifall Jimmy eller Christer vill diskutera det jag fick höra av den nye yngre säljaren på CC går det bra att maila mig på: [email protected]
Back On Topic:
BjörnK, hur stor duk visade de projektorerna på hos Sontec? Anser du att det fanns något som motiverade prisskillnaden upp till InFocusen?
När jag tittade på dem under CC-mässan såg jag regnbågar i texten på HT1000, men inte på SP7200, inte ens ifall jag försökte. Uppenbarligen ligger min personliga gräns mellan 4x och 5x.
Egentligen så skulle nog NEC'en fungera för mig men det känns lite lockande med den högre upplösningen. Vore dock intressant att se NEC'en med en anamorph lins. Någon som vet ifall Biorummet fått in dem ännu?
/Mvh Niklas
Postad 15 January 2003 - 17:23
Unregistered6b4c0a35
-
Unregistered6b4c0a35
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hej pa er!
Intressant trad det har! I alla fall det som handlar om projjar och inte tjafs om vem som sa vad hos CC...[  ]
Sjalv sitter jag i Detroit och skriver, jag ar "in the market" pa en ny pj i prisklassen mellan HT1000 och S2. Har sett HT1000 hemma hos mig over en helg och gillade vad jag sag. Har i Detroit har jag sett 7200 och S1 samt S2.
Affaren som har 7200 kor den med S Videosignal och havdar att Farroudja (stavas det sa?) rekomenderar att man anvander S Video i stallet for Component. Hur som helst, bilden var INTE rolig! Det som storde mig mest var en grynighet i bilden som var mycket storande. Svartan var helt ok och fargerna sag IMHO helt ok ut...
Var sen i en annan butik och sag S1 och den sag helt enkelt grym ut.... Dock korde dom den pa en lite mindre duk an vad jag anvander (och vad 7200 demades pa) sa jamforelsen kandes lite orattvis. Den tredje butiken hade S2:an uppstalld i ett rum fullt med Meridian prylar, allt fran deras tyngsta elektronik till deras digitala hogtalare. Behover jag saga att det lat bra...[  ][  ][  ] Hur som halst, bilden fran S2:an var sa vacker sa man nastan blev tarogd... Kristallklara farger, svarta i CRT klass, bilden var knivskarp, nasta vass....[  )]
MEN, det jag undrar mest ar, ni som sett 7200 under battre (??) forhallanden hur bra tycker ni den ar?? Den sag riktigt riktigt skruttig ut i affaren har.... Jag far val aka upp till Jimmy pa CC och jamfora S2 mot 7200...
BTW, jag har alltid blivit MYCKET vanligt bemott och fatt en mycket fin service hos Jimmy pa CC!!!
Over and out from Detroit....
Postad 15 January 2003 - 18:03
Unregistered98926882
-
Unregistered98926882
-
Användare
-
-
132 inlägg
BjörnK:
Tjena,
Det jag vill veta är jämfört med din Barco 808s som jag själv har blivit sugen på att införskaffa. Hur är bildkvalité jämfört med Marantzen som CC hade uppsatt? använder du linjhedubblare eller scaler? Vore mycket tacksam för input från dig eller någon annan som har sett de båda.
Kollade även in en LG och en Sony de hade på CC för mellan 30-40 papp som jag inte tycker bilden är där jag vill ha den i kvalité innan jag handlar, Marantzen är dock utanför det prisintervall jag som dödlig klarar av...
Mvh
Perra
Postad 15 January 2003 - 18:16
Unregistered5881bfb4
-
Unregistered5881bfb4
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Ok, trevligt att tråden har kommit att handla mer om projjar än om försäljare nu trots allt [  ]
sandstream71: tack för klargörandet, inte så kul att bli 'anklagad' för något man inte sagt/gjort.
NiklasA: Sontec hade nog en något mindre bild än CC har jag för mig, drygt 2m mot 2.4m eller liknande. Eftersom farsan vill ha den på lite större avstånd och helst få upp en bild på 2.8-3m så hade jag hellre sett en något större bild, eftersom ju större bild, desto högre krav ställs på projektorn generellt sett.
Jag tittade som sagt inte så länge på projjarna på Sontec (det var väl nära stängningsdags tror jag) men fick iaf se HT1000 och Infocus 7200 direkt efter varandra och jag kunde inte se någon direkt skillnad i kvalitet FÖRUTOM att HT1000 hade bättre svärta! På DEN bildstorleken dvs, det är möjligt att 7200 skulle ha sett bättre ut på en större bild.
Det ska också sägas att Sontec's 7200 proj inte hade samma grönstick som den på CC.
Jag såg förresten OCKSÅ regnbågar på HT1000 på CC-mässan, men när jag såg den på Sontec märkte jag inte av det lika mycket. Däremot störde jag mig på "RGB-flimmer" på 7200an, framförallt på CC. Det kan också bero på att Sontec visade 'Driven' som IMO inte verkar framkalla lika mycket RGB-flimmer som LOTR, som de visade på CC.
Jag skulle ALDRIG köra s-video på en ny projektor, DCDi eller ej. Det låter ju helt sjukt... RGB/Component måste vara att föredra, progressive eller inte. En s-videokabel är ju tekniskt helt underlägsen.
Pjotre: Jag störde mig också på viss grynighet i bilden på 7200 på CC, vet inte om det berodde på att de körde s-video eller inte. På Sontec fick jag känslan av att bilden var något bättre, men man måste egentligen titta en längre stund för att kunna bilda sig en ordentlig uppfattning...
Jag tycker iaf att det måste vara vettigt att vänta ut de nya modellerna som kommer inom kort, innan man går och köper en ny proj. Någon som vet någonting om dom?
Postad 15 January 2003 - 18:27
Unregisteredc021d911
-
Unregisteredc021d911
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
quote:Originally posted by NiklasA
Egentligen så skulle nog NEC'en fungera för mig men det känns lite lockande med den högre upplösningen. Vore dock intressant att se NEC'en med en anamorph lins. Någon som vet ifall Biorummet fått in dem ännu?
/Mvh Niklas
Pratade med Anders häromdagen och linsen har inte kommit än. Han hoppades dock att den skulle komma inom nån vecka eller två.Kan nog bli en höjdare[  ]
Postad 15 January 2003 - 18:32
Unregistered04845cd5
-
Unregistered04845cd5
-
Användare
-
-
197 inlägg
BjörnK,
Vilka "nya" modeller tänker du på? Jag trodde vi hade väntat klart för den här gången nu när till och med InFocus 7200 finns för demo.
Det är väl iofs några HD2 projjar på gång (Sharp 10000 och Yamaha 100) men annars är det väl inget revolutionerande på gång? Eller har jag missat nått?
Postad 15 January 2003 - 18:40
Unregistered5881bfb4
-
Unregistered5881bfb4
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
KungPerra: Det är ingen match, jag skulle välja min BG808s utan tvekan. För film är en bra CRT projektor oslagbar i kvalitet. Även om jag jämför med Marantz S2:an jag såg tidigare på CC mässan så har min Barco fortfarande bättre färger, kontrast, svärta och total 3d känsla. Även om Marantz S2 är den bästa DLP jag sett är det fortfarande en bra bit kvar IMHO.
Jag kommer att använda HTPC till min CRT, bäst och billigast om man inte har något emot att använda en PC till hemmabion.
Fast det här är egentligen lite offtopic, så maila mig om du vill veta mer.
Postad 15 January 2003 - 18:44
Unregistered5881bfb4
-
Unregistered5881bfb4
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
guli: Som du säger och som jag skrev i min första post så ska ju bland andra Sharp, Yamaha och Toshiba komma ut med nya HD2 projektorer nu i januari eller liknande...
Postad 15 January 2003 - 19:48
Unregistereda2457a6f
-
Unregistereda2457a6f
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Jag tror det är den lite sämre svärtan som också gör att de anger lägre kontrast på SP7200. HT1000 och S2 ligger på angivet 2600-3000:1 om jag inte minns fel, medans SP7200 har 1400:1. Jag upplevde dock SP7200 till att vara ljusstarkare än S2 på CC mässan. Nu är ju SP7200 betydligt bättre bildmässig än då, även om kontrast/ljusstyrka kanske inte ändrats (någon som sett den både då och nu?)
Btw jag såg att någon skrev om att ni inte hade regionsfria spelare. Det kostar lite att göra, men för min del skulle det kunna vara bra att testa både r1 och r2 (dvs NTSC vs PAL egentligen).
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|