Pentax objekitvet är också gammalt
Ja det måste det vara efter som Pentax inte har något 70-200 ,8 objektiv vad jag vet.
Varför använder de olika objektiv till K-7:an och till K-5:an.
Seriöst test, I guess not!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
1 relaterade trådar
Postad 13 November 2010 - 11:02
Ja det måste det vara efter som Pentax inte har något 70-200 ,8 objektiv vad jag vet. Varför använder de olika objektiv till K-7:an och till K-5:an. Seriöst test, I guess not! Postad 13 November 2010 - 11:10
jaja Drey123, jag tycker också det är svårt att lita på alla små tester som dyker upp. Särskillt om det är en fransos som gjort det
Men vi får vänta på de mer tillförlitliga testerna, men hittills talar allt mycket för att K-5 tillsammans med D7000 kommer att bli årets 2011 stora kameror. FF användare på PF verkar vara mycket imponerade av K-5 Postad 13 November 2010 - 17:43
Mikael du glömde Sony A580! Postad 13 November 2010 - 18:18 whoooops! Sorry..... Dom ska absolut ha äran också! Postad 15 November 2010 - 16:00
Ahhh... Sitter här med min Canon 400D och vill verkligen ha något nytt. Smidigast blir ju helt klart att ta 60D, men både Pentax k-5 och Nikon D700 har ett helt annat Vill-ha-behov! Övertyga mig!
Postad 15 November 2010 - 18:08
Här finns ett tips hur du får "manuell" kontroll över slutaren, bländaren och isot i videoläget på en K-7 och k-5a
http://www.pentaxfor...tml#post1265761 Det funkar på k-5an också, testade nyss Postad 15 November 2010 - 19:55 Nice, tack för tipset Postad 18 November 2010 - 08:46
Mikael: Kanske dax att fräscha upp förstainlägget med nya bufferten? 23 RAW är klassledande.
Postad 18 November 2010 - 15:13
Man ska tydligen få ut ännu fler med iso 80, 4 sekunder med 7fps är väldigt många bilder
Postad 18 November 2010 - 20:40 Nice! Testade nya firmwiren precis, fick 22 kort i raw på ISO3200 med mitt 8gb Ultra II kort Postad 18 November 2010 - 21:58
Härligt! Nu är det som det ska vara!
Inte för att vara så där efterklok och gubbig av mig men, varför fanns inte detta med från början? Dom måste ha vetat att det skulle bli klagomål. Snabbare AF, snabbare serietagning, det gick liksom inte så bra ihop med den lilla bufferten. Och jag förstår inte hur dom kan ändra något som kan tyckas vara hårdvaru relaterat genom mjukvara. Ett buffert minne är vad det är storleksmässigt. Så vad har dom gjort??? Ja, jag förstår inte Postad 18 November 2010 - 22:05 Man hade på känn att det var något fishy med specen från början eftersom olika sajter hade olika uppgifter om bufferten. Pentax stressade säkert fram K-5 till photokina. Det är ju en sak att skjuta på en lansering några veckor men mässan väntar ju inte. Vad de gjort med den? Partitionerat om något? Man kan ju bara gissa... Grokken + Melander: Hur många jpeg kommer ni upp i? Har den bufferten också ökat? Postad 19 November 2010 - 07:17 +1 Ni är test kaniner åt oss nu Jag vill även att ni testar HDR funktionen i dagsljus. Kan vara intressant med tanke på den serietagningens hastighet. Det har även påpekats att bilderna inte vänder på sig på LCD'n i preview. Har det fixats? Postad 20 November 2010 - 15:38
Jag har väldiga problem med exponerings låsningen på min k-5a, (även post 1.01), den låser Nästan exponeringen, men den hoppar fram och tidlbaka med en EV stops marginal
Störande Postad 20 November 2010 - 16:22
Alltså, låser den med olika värden när du siktar mot en sak? Det låter galet isåfall! Postad 20 November 2010 - 16:41
Jag riktar kameran mot en väg, låser exponeringen med AE-L knappen och får en * i sökaren. Nu ska exponeringen vara låst på det värdet. Sen när man riktar kameran mot andra föremål runt om i rummet så ska exponeringen förbli den samma.
Det är det den inte blir för mig, jag låser exponeringen på säg 1/100, sen så riktar jag kameran till ett mörkare parti i rummet, då går exponeringen ner ett steg, eller förblir 1/100s helt random. Postad 20 November 2010 - 19:57
Om du valt att koppla ljusmätning till fokuspunkt kan exponeringen ändras vid automatiskt vald fokuspunkt även om exponeringen är låst. Så har det iaf varit på tidigare kameror.
Postad 20 November 2010 - 20:01
ah, där var felet, men jag har inte automatisk fokuspunkt, jag har spot mätning och center fokuspunkt Postad 20 November 2010 - 23:17 Det låter lite konstigt, för den inställningen ska bara gälla för multisegmentsmätning, men däremot tycks den kunna justera exponeringen oavsett inställning på fokuspunkter. Postad 26 November 2010 - 16:09
Ljudupptagning som visar några skillnader mot närmaste konkurrenten Nikon D7000. Snabbare fps, större bildbuffer innan den bottnar samt den tystare slutaren:
![]() från: http://forums.dprevi...essage=37018263 Postad 27 November 2010 - 07:53
Jahapp, så har jag äntligen sparat ihop till underverket men måste förstås stilla mitt kontrollbehov med att fråga er som redan har köpt den: kan ni se någon anledning till att jag inte ska köpa k-5 som min första DSLR? Det jag är ute efter är en kamera jag inte komma känna att jag växer ur med en gång och med tanke på att det jag kommer att fota mest är min son i diverse miljöer inte undantaget strand odyl ser jag vädertätningen som nödvändig. Jag uppskattar också om man kan ta helt okej film men det är inte huvudsaken.
Slutligen, visst är den samlade tron här att det kommer att ta rätt så lång tid innan den droppar nämnvärt i pris? Dvs man får vänta en bra stund om man ska tjäna mer än nån hundralapp? Postad 27 November 2010 - 09:50
Såvida du inte är något fotografiskt underbarn kommer du nog inte växa ur den under dess livstid (digitala saker är ju inte "nya" så länge dessutom
Priset verkar vara stabilt från de pålitliga svenska butikerna. Det tog också t.ex. K-7 ett bra tag att droppa under 10kkr så jag tror det ligger där ett tag. Postad 27 November 2010 - 10:40
Jo, jag har ju egentligen redan bestämt mig men det känns iaf lite när man ska lägga 12k på nåt... även om det är bra grejer.
Vad levereras den med btw? Inget minneskort antar jag, så vad är bra att börja med? Hur långt räcker ett 8Gb kort om man tar i RAW? Är det så enkelt som 8*1024 /16,3 dvs ca 500 st? Ska man tänka på nåt med hastigheten på kortet? Postad 27 November 2010 - 11:14
Min K-7 är på 14 mgp och jag kör ett 8 gb kort. 324 bilder i RAW är det jag kan få in. Så med K-5 borde det bli lite mindre. Kanske 280 bilder eller nåt. Postad 27 November 2010 - 12:09 Eftersom jag har en K-5 så kanske jag kan svara Men jag har ialla fall hunnit använda den tillräckligt för att svara att nej du lär knappast bli besviken om du köper en K-5a. Bildkvalitemässigt var jag inte speciellt besviken på min K200D tidigare och den funkade ju bra i låga ISO men K-5 är ju i en helt annan klass. Dessutom är autofokusen riktigt bra och det är ju det som varit akilleshälen innan för pentax. Filmfunktionen tycker jag är helt ok, bara du är medveten om att man inte har autofokus men det är inte så svårt med manuellt http://www.flickr.co...ll_/5153792989/ Med kameran får man objektiv 18-55 om man inte väljer att bara köpa huset. Ingår CD med drivrutiner, axelrem, motljusskydd men inget minneskort nej. 8GB raw räckte 500 kort med min K200D på 10 megapixel så det får nog plats mer åt 270 kort kanske. Men det är sällan jag personligen fotar så mycket kort om man inte skulle vara på semester kanske. Fotar man i RAW så blir det ju till att tömma kameran ofta men ja det är inget som stör tycker jag Postad 27 November 2010 - 13:02
Ja, då har jag beställt då
Fick bli med ett 8GB kort. Hoppas nu bara att webbsidan stämde så att dom faktiskt hade den inne Postad 27 November 2010 - 13:18 Nice, grattis Postad 02 December 2010 - 16:01
Batteriet ligger på laddning.... snart är det dags att börja lära sig allt om min nya kärlek. Men vilken underbar känsla av kvalitet när jag klämmer på den. Det ska bli väldigt roligt att lära sig fotografera ordentligt.
Postad 04 December 2010 - 10:25
Slog till och köpte två objektiv till min nya Pentax K-5: Ett normalzoom: Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM och Ett telezoom: Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro Tamrongluggen är väldigt trevlig och ger fina bilder och bakgrundsoskärpa med stora bländaröppningen i hela zoomomfånget. Enda nackdelen hittills är då möjligen storlek och vikt, men det kommer väl med kvaliltet på optiken. Sigmaobjektivet är optiskt OK, men autofokus är extremt opålitlig. Funkar ibland, men ofta inte. Man får flytta runt fokuspunkten för att den ska låsa. Har reklamerat den och som tur är köptes den på Cyberphoto, som verkar vara ansvarsfulla och med bra service. Frågan är om detta är något generellt hos Sigma och om det då finns andra bättre alternativ? Postad 04 December 2010 - 12:21
marmit: grejen med Pentax är ju deras objektiv
AAAHH!! Äntligen kom den så länge väntade kameran. Batterilampan slockande inte förrän ett inatt vilket gjorde att jag inte kom i säng förrän sent Känns mkt bra. I princip lika stor/liten som min gamla K100D men mer "granitkänsla". Mkt att ställa in och pilla på nu. Dagen är räddad! Tog ett familjefoto tillsammans de äldre släktingarna...
IMGP9870_101204_K5.jpg 197.51K
1 Antal nerladdningar
Postad 04 December 2010 - 14:56 Trevlig släkt det där Postad 04 December 2010 - 15:44 Tack Jag sitter för fullt och glor i manualen och i kameramenyn. Mer överväldigande inställningsmöjligtheter än jag trodde från början. Det hade varit grymt om någon som haft kameran ett tag startade en tråd med sina inställningar (bästa jpeg-inställningar, knappar/rattar/user-lägen osv) så man kan jämföra och diskutera sånt samlat någonstans. Postad 04 December 2010 - 17:47
Fick hem nya numret av Kamera & Bild där D7000 får en recension. Om D7000s bildkvalitet sägs det "Nikon D7000 tillhör de bästa APS-C kamerorna, men Pentax K-5 är aning bättre"
Postad 04 December 2010 - 23:19
Grattis till nya kameran Supernaut och att se en samling av FA-gluggar gör en tårögd! Postad 04 December 2010 - 23:49
Grattis! Och grym FA samling det där!!! Postad 05 December 2010 - 10:30
Oj då! Ganska allvarligt det där tycker jag. Får absolut inte vara så. Det finns alltid en viss risk med de första partierna, även fast man tycker att det borde vara enkelt med tanke på K-7'an och dess likhet med K-5. Jag skulle köpt kameran ändå! Det är ju fortfarande garanti så man hinner byta ut den, och det brukar gå ganska snabbt med Kameraservice (de som har hand om Pentax i sverige) Postad 05 December 2010 - 11:13
Jag resonerar ungefär likadant. Och om man upptäcker det direkt vid inköp kan man åberopa dead on arrival och kräva ny, istället för att vänta på service. Eller?
Postad 05 December 2010 - 11:36
Jag hade "gröna linjen" på min K-7, köpte den förbokad. Jag gjorde klart för Kameraservice från dag ett att jag hade problemet men tänkte vänta med att skicka in den tills officiell förklaring från Pentax kommit. Inga problem. Sagt och gjort! Dom gjorde en firmware som fixade problemet, men jag skickade kameran veckan innan då jag hörde talas om rykten att firmware skulle komma. På det viset fick jag en helt ny kamera Det lönar sig att spana som en hök på forumen! Tillverkarna lider hårt av ryktes läckagen, som ofta kommer fram till forumen före återförsäljarna/service verkstäderna. Postad 05 December 2010 - 12:27 Thanks a lot mate Bländade just ner till f/22 och hittade en ellipsformad fläck. Blir att kolla forumen lite innan man ringer ock klagar. Som Mikael säger kan det vara bra att vänta och få en som är producerad lite senare och avbuggad i produktionen Eler så är det vanlig smuts som går bort med borsten.... Edit: det var det. Fläcken är borta nu Redigerat av Supernaut77, 05 December 2010 - 12:46. Postad 05 December 2010 - 13:06
Men vart satt den då! På stora sensorn eller på den där andra grejjen? Jag fattar inte...... Postad 05 December 2010 - 13:13 Man kommer ju bara åt yttersta ytan (AA-filtret). Och det var bara damm. Inte som man sett i länkarna ovan när det ser ut som ett sprayspår eller nåt Man har ju redan bytt glugg några gånger i sitt ostädade hem så det klart att dammet redan lämnat avtryck Postad 05 December 2010 - 17:42
Det betyder att du inte har fläck-stråken, alltså? Det kommer nog bli lite panik på flesta nu eftersom man nog lätt kan missta det mot damm... Läste i samma tråd att man tydligen inte ska använda blåsverktyg då man kan råka blåsa in damm på ställen där det sedan är svårt att få ut de ifrån. Tydligen rekommendation från Pentax till egna servicetekniker, men i detta fallet var det äldre kameror, oklart om det gäller K5. EDIT: Supernaut - vilket serienr har du? Redigerat av lillegorenje, 05 December 2010 - 17:48. Postad 05 December 2010 - 20:43
Har nån hört nåt om leverans datum för K-5 + 18-135 kittet???
Tror ni det går att få tag på före jul Postad 09 December 2010 - 18:09
Hmm. Ingen K-5/18-135 för mig före jul. Pixmania flyttar fram datumet varje vecka. Nu är det 17/12 som gäller. 8/12 var det förra datumet.
Postad 09 December 2010 - 18:41
Film av vårt robotprojekt som jag filmat med K-5
http://www.youtube.c...h?v=dxU9p-O6EEM Visas bäst i 720p Postad 09 December 2010 - 19:07 Coolt ju! Vad duktiga ni är! Postad 10 December 2010 - 08:49 Tack, jag trodde faktiskt inte att det skulle bli ett så bra resultat tillslut, så jag är också imponerad Postad 11 December 2010 - 21:01 Dom där korridorerna har man sprungit omkring en hel del i. Och för det mesta var väl kurserna inte riktigt så roliga som er verkar ha varit. Men ibland fick man bygga robotar eller programmera fotbollslag och det är väldigt trevliga minnen. Så tack för påminnelsen! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |