Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Garbo Matchline ljus rand överkant, kan ni testa?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 January 2003 - 18:53

Unregisteredd759d48e
  • Unregisteredd759d48e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Jag håller på och testar olika varianter för att se om jag kan hitta källan till det här felet, för det är ju inte säkert att det är projektorn som felar.

Jag lägger ut det här dock så länge för att se om någon har haft liknande problem, kommer att återkomma här vartåt det löser sig. Ska fixa en bild ikväll också.

Jag kör en Pioneer 444 kopplad via RGBS till Matchlinen. 10 meter skärmade phono-kablar. IBLAND på VISSA filmer, i rätt ljusa scener, så ser man en vågrät missfärgning, kanske 1/5 av bildytan, längst upp.

Exempelvis alldeles i början av Rivendell-scenerna i LOTR Extended (R1). Om jag switchar över till komposit så är missfärgningen inte där längre.

Missfärgningen syns alltså bara ibland, i vissa ljusa bildförhållanden. Inte så ofta att man kan se när det bör uppträda, men dock alltid på samma ställe i samma film.

Jag ska:
Låna en LOTR Extended R2 och testa med den.
Testa med S-Video.
Koppla om RGB-sladdarna, om det nu kan vara så att någon av dem är lite defekt.
Låna en DVD med komponent ut och testa med den. (R1/R2).

Någon som känner igen det här, eller kan ha en aning om vad det handlar om?

Postad 13 January 2003 - 20:21

Unregistered2e082ba0
  • Unregistered2e082ba0
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag hade nåt liknande men via komponent som sakta flyttade sej nedåt i bild, fast det var när Garbon var kopplad till ett jordat uttag OCH samtidigt var kopplad mot min dekoder.. När jag tog bort dekodern så försvann det mesta och när Garbon fick ojordat var det helt borta. (Alltså bilden från dvd!)

Med ojordad el och dekodern inkopplad syntes inget av "flytningarna". Varken i dvd eller dekoder bild.

Däremot så har jag vertikala ränder över hela bilden, något som stör och irriterar men det verkar inte bättre än att jag får packa ner denna och byta ut den till ett nytt ex.

Hoppas du lyckas lösa problemet!

Cyboman

Postad 13 January 2003 - 20:55

Unregisteredd759d48e
  • Unregisteredd759d48e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Cyboman, uppträdde ditt hela tiden, eller var det bara vid ljusare scener som hos mig?

Jag har bara ojordade kontakter i vardagsrummet, så det är inte så mycket att välja på för min del. :-)

Postad 13 January 2003 - 23:08

Unregisteredd759d48e
  • Unregisteredd759d48e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Nu har jag för säkerhets skull testat med Theatrical Version, och det uppträder även där.

Boostad bild: (Riktigt så illa är det inte, alltså.)
http://www.filur.com...bo/dsc00450.jpg

En annan bild, helt normalt:
http://www.filur.com...bo/dsc00453.jpg

Jag har även konstaterat att om det är projektorn så är det iallafall inte i panelerna, delvis eftersom det inte uppträder via composite-ingången, men även för att randen sitter på samma ställe i bilden, relativt sett, när man ändrar aspecten.

Är det projektorn så är det alltså antagligen i bildprocessorn på något sätt. Därför ska jag testa andra bildkällor och signalkällor. Får antagligen låna LOTR Extended R2 imorgon, då kan jag testa både med 444:an och PS2:an.

Hm, varför känns det som jag pratar med mig själv om det här? [;)]

Postad 14 January 2003 - 16:16

Unregistered2e082ba0
  • Unregistered2e082ba0
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Grejjen som jag hade med jordad el var synlig oavsett mörk/ljus bild.

Dom vertikala linjerna som jag har liknar dom som du har vågrätt på din boostade bild..

Postad 15 January 2003 - 00:48

Unregisteredd759d48e
  • Unregisteredd759d48e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Ändrade namnet på tråden lite. Vore väldigt tacksamt om ni med Matchline-projjor skulle vilja testa med LOTR Extended, scenen som i min boostade bild ovan och se om ni får den lilla missfärgningen.

Skriv gärna här vad ni fick för resultat, vad ni har för input och om det var R1/R2, etc.

Postad 22 January 2003 - 00:54

Unregisteredd759d48e
  • Unregisteredd759d48e
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Inget svar? Det kan ju inte bara vara jag som kör RGB/NTSC/LOTR Extended? :)

Nåväl, jag har iallafall lånat hem en äldre DVD-spelare med komponent-utgångar och kört samma film för att testa. Ingen missfärgning! Däremot tyckte jag var det lite sämre bild med komponent, men det kan ju vara den nu rätt gamla DV-414 som orsakade det. Tyckte även att den svagt gröna hörnan jag har blev lite kraftigare, men det kan ha varit inbillning, och det är inte den jag spanar på här.

Så nu återstår bara att testa PAL-varianten. Och spana vidare för att se om det uppstår på någon annan film.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.