Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital HDPVR Satellitbox

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 september 2010 - 18:29

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

  • 11 229 inlägg
  • 0
Bugglistor som läggs in i denna tråd ska följa följande upplägg. Vid nya upptäckter så redigerar du ditt tidigare inlägg. Efter mallen för inläggen nedan så har jag nu lagt den totala listan, därefter min egen lista

BOX: inköpt ?
TYP:

KOPPLAD med tex HDMI-HDMI till TV ...........
Ljud via tex SPDIF till Receiver ................
SCART eller Component anslutning?

VOD ej aktiverad / aktiverad
Marknätet ej aktiverat / aktiverad

Bild inställningar (exempel nedan)
HD
1080i
Ycbcr
Komposit
Komposit PAL

Ljudinställning
Stereo eller Dolby

Inspelning
marginalinställning är dessa satta

Övrigt

-------------------------------------------------------------

TOTALA BUGGLISTAN

Rapporterade problem och upptäckter.......

Bra att ha:
röd + 353 + texttv + 2 för formatering och
röd + 353 + texttv + 1 för fabriksreset det ska gå snabbt för att det ska fungera


START AV BOX
-På min box måste jag nu starta den 2ggr innan den kommer igång efter första starten står det nute eller liknande i displayen sen stängs den av.
ÅTGÄRD: starta boxen en gång till

-Hade boxen på standby samtidigt som den spelade in Eurosport HD. Tänkte att det var som tidigare att man kan starta boxen och titta på valfri kanal men nix. Boxen startade men bilden var svart och ljudet saknades.
ÅTGÄRD: antingen avbryta inspelningen med fyrkant OK, sedan välja en kanal att gå till, eller att gå in i EPG och välj en kanal och OK

-Efter omstart blir hela bilden grön eller grön rand. Efter andra omstart blir det en grön rand längst ner och till höger i bilden ser man en liten del av det som är tv-sändningens vänstra bild. Dvs man ser ingenting... Först efter flera omstarter får jag bild igen
ÅTGÄRD: troligen problem med HDMI interfacet och handskakningen, provat att köra via Component istället för HDMI eller sätt på TV och box i annan ordning eller prov att sätta HD till Ycbcr istället för RGB

-När jag skulle starta boxen så startade den inte utan växlade bara mellan starkt lysande och svagt lysande klocka. Jag tryckte på on/off knappen på fronten och därefter startade alltid boxen i tyst mute läge med Mute i displayen,
ÅTGÄRD: Startar den i Mute med bild så kan man komma ur tyst läge med volymknapparna startar den med mute o svart bild gå till EPG välj kanal och OK först

-när jag sedan skulle starta den så skiftade lampan i displayen till grönt men klockan var kvar och ingen bild. Trycker jag på volym, p+, p- osv. så får jag upp respektive symboler men inga kanaler. Provat att ta ur och i sladden men det hjälper inte...
ÅTGÄRD: kan vara så att en inspelning är satt starta snart (då blir det som rec buggen)? det går att komma ur detta läget med EPG välja kanal och OK


AVSTÄNGNING
-Avstängningen gick inte bra. Boxen stängdes av enligt TV:n, men kanalsiffran lös ändå. Nu var det bra med den nya nätdelen med en strömbrytare på elsladden. Efter den norska reset verkar boxen fungera som den ska igen.
ÅTGÄRD: har inget förslag mer än att man måste kontrollera om boxen stängs av och om inte tvinga fram en avstängning

-Stängde av boxen 22:47 igår kväll. I morse fick jag se att det fortfarande stod 22:47 i displayen och den röda standby lampan blinkade, fläkt och hårdisk surrade som om boxen var på. Boxade svarade inte på något utan blev tvungen att rycka sladden - omstart - mute - omstart igen för att få igång den.
ÅTGÄRD: har inget förslag mer än att man måste kontrollera om boxen stängs av och om inte tvinga fram en avstängning

-Boxen inte gick att stänga av, den stod då på med en kanalsiffra och blinkade röd diod, den gick inte att få någon kontakt med den med fjärren så det fick bli en omstart för att kunna stänga av den!
ÅTGÄRD: har inget förslag mer än att man måste kontrollera om boxen stängs av och om inte tvinga fram en avstängning


HÄNGNINGAR
-Min fd problemfria box funkade i ungefär en halvtimme med nya programvaran. Nu låser den sig hela tiden. Orkade inte fortsätta försöka efter ett tiotal omstarter... Det blir väl att ringa CD imorrn...

-Boxen har krashat 2 gånger redan :-( hade inte många krashar tidigare).

-Boxen har hängt sig flera gånger om man ligger i Timeshift uppspelning och går till EPG för att sätta en inspelning


SNABBSPOLNING
-Snabbspolningen är totalt oanvändbar och helt oförutsägbar då och oavsett antal tryck så hoppar den bara några sekunder tillbaka i inspelat material för rätt som det är hoppa en timme.
ÅTGÄRD: som sagt helt omöjligt att styra särskilt om man går in i en inspelning som pågår

-Snabbspolningen är väldigt långsam.
ÅTGÄRD: Med röd och grön knapp så förlyttas man 10minuter för varje tryckning så det hjälper på snabbspolningsproblemet

-Spelade in ett program som jag började titta på efter ca 20 minuter. När det sedan blev reklam spolade jag mig framåt och på programmets förloppsmätare brukar det ju stå var man befinner sig tidsmässigt, tex 17:21 in i programmet. Det gjorde det nu med men det stod -47d samt en tid (kommer inte ihåg). Tycker dessutom allmänt att visningen av var man är i ett program samtidigt som man spelar in är buggig.
ÅTGÄRD: det är nog någon större bugg i att just titta på inspelning som pågår, boxen beter sig helt okontrollerat

-Spolningen framåt och bakåt har ju blivit skitpissigt i nya programvaran. Innan kunde man se lätt i övre kant hur lång tid man pausat ett program (nu försvinner den informationen efter nån sekund, man måste trycka play igen för att se), och det var lättare att hoppa framåt och bakåt, tryckte man tre ggr på framåtknappen så började den att hoppa en minut fram för varje sekund, vilket gjorde att man lätt visste hur långt man hoppade, det var bara att räkna bild-stoppen som då blev en minut. Perfekt när man vill hoppa över t.ex. reklam och annat skit, som brukar vara 5-6 minuter. Men det kanske de inte vill att man ska kunna så lätt längre?
Nu spolar den lite hipp som happ tycker iallafall jag. Så förbättrat användar gränsnitt är det inte på denna punkt.
ÅTGÄRD: man får ta det verkligen lungt med knapparna, men det är som sagt helt omöjligt att styra

-Ljudet laggar om man spolar.
ÅTGÄRD: den gamla åtgärden är att trycka paus och play

-Spolningen är svår att stanna på rätt ställe oftast så händer det nästan ingenting, sedan något större hopp och då måste man spola åt andra hållet och trycker man play så händer inget. Troligen är det en sådan delay i knapptryckningarna att det inte går att anpassa tryckningarna med vad man ser i bilden (vilket då gör det riktigt svårt att stanna på rätt ställe). Har nog aldrig lyckats att spola och trycka play där jag vill stanna
ÅTGÄRD: man får ta det verkligen lungt med knapparna, men det är som sagt helt omöjligt att styra


VOD
-Har försökt lägga in IP-adresserna manuellt (använder inte DHCP) men adresserna för DNS sparas inte. Någon som lyckats med detta?

-Nu har skiten stängt av sig 3 ggr i följd efter jag gått ur VOD.
va F** är detta för S*** mjukvara.

-VOD verkar helt klart vara lite instabilt. Om jag trycker på menu efter att ha kollat en trailer och sen väljer katalog så stänger boxen av sig. Någon annan som har samma problem?
Ska kanske tillägga att det verkar som att det sker om jag tittar på hela trailern. Väljer jag att avbryta trailern innan den gått färdigt så går den tillbaka till menyn som den ska.

-VOD, vad vi önskar är play-kanalerna!

-Har provat VOD och det var faktiskt över förväntan, troligtvis pga. att förväntningarna inte var så höga. Hade förväntat mig en massa lagg, men inget sådant uppstog. Dock är bilden som på en gammal VHS, och utbudet är enl. mig skrattretande!


EPG
-Lite irriterade att den inte visar vilken veckodag i EPGn i listformatet om man hoppar framåt till nästa dag, jag såg bara datum vad jag kunde se?

- Önskemål: EPGn, möjlighet att söka program, lista serier/drama/whatever bland egna kanal viss dag.


INSPELNINGAR
-Inspelningar ger ett mosaikmönster ibland, som inte fanns med den gamla mjukvaran. Har ännu inte kontrollerat om detta ligger i inspelningen eller om det sker vid uppspelning

-Inspelning av pågående program, förr trykte man två gånger på "rec" så spelade den in pågående program och avslutade inspelningen när programmet skulle vara slut. Igår provade jag samma sak, men upptäkte efter ett par timmar att inspelningen inte avbrutits, handhavandefel från min sida eller har detta slutat fungera nu?
Anledningen är nya kommandon vid inspelning:
Åtgärd: Om du vill spela in ett program direkt väljer du kanal och trycker på [rec]. Hela programmet spelas då
automatiskt in. Du kan också välja inspelningstiden i 30-minutersintervall (högst 4 timmar) genom att trycka upprepade gånger på knappen [rec].

-Någon som vet hur man redigerar en inspelning? Jag har satt en inspelning på en serie där serieinspelning inte finns som val och när jag går in och tittar på inspelningen manuellt kan jag inte spara att den skall spela in veckovis!
Åtgärd: redigering av inspelningar gör man nu i MyTv med navigeringspil höger

-Önskemål är att man ska kunna redigera tabellen i MyTV efter kolumnerna, så att man kan samla alla inspelningar av samma titel

-Nu har min box börjat strula efter uppdateringen. Hade 3 inspelningar satta igår (fredag) men bara en spelades in. Gjorde en fabriksreset imorse och botade om efter det samt ställde in boxen igen. Nu håller den på och "blinkar" mellan kanalbyten precis som om den inte klarar att sända ut korrekt hdmi handskakning till min förstärkare.

-Kollade på inspelningslistan nu och idol hade inte uppdaterat någon tid för inspelning idag men den var markerad för serieinspelning idag och resten av dagarna som EPGn visade. Inte heller lite sällskap och såld på hus hade några tider inlagda för nästa vecka, men var markerade i EPGn. Efter att jag tog bort idol och la till den igen så blev tiderna för de andra serierna också uppdaterade.

-Serieinspelningar och manuellt inlagda schemainspelningar försvinner för mig också. Verkar ske på ett slumpmässigt vis har skett flera ggr på olika kanaler med olika serier. Har även enkelinspelningar som bara spelar in halva program. Har relativt ny box, men har många av buggarna som alla andra.

. Om man spelar in ett program och ska börja titta i det innan det är färdiginspelat så kan man inte börja var man vill i inspelningen, har inte fattat hur? första gången så var det enbart 2-3 minuter från där man var live som man kunde backa till, i slutet kunde jag sedan backa en halvtimme men inte till början?!

-Jag hade lagt två inspelningar efter vart annat på samma kanal, när den första var värdig så stoppade jag inspelningen manuellt då jag har 5 minuter extra inlagt, men den inspelning som jag satt till att starta då den startade aldrig. Eftersom den den andra inspelningen skulle ha startat en minut tidigare så skulle egentligen båda ha varit igång, undra vilken jag avbröt? Stängde jag ner båda? frågan om man vill avbryta ser man vilket program det är? Jag stod på den kanal som jag vill stanna, men det var ju kanske två inspelningar på gång på den kanalen, den som var slut som hade +5 och den som skulle ha börjat och som borde ha startat med -1min

-Kollar därefter hur det ser ut under mina schemaläggningar, och endast en av fem serieinspelningar har datum och tid för nästkommande inspelning!!!!
(days var en av dem som inte hade tid, den som har tid är inte är inte heller nästkommande inspelning, utan två av dem som inte har tid sänds före den som har tid.)
Kollar så det inte beror på att jag tappar EPG (om den nu skulle hämta infon därifrån hela tiden) vilket ju händer då och då.... men där fanns EPG till 12:30 den 23:e, långt efter tiderna som saknades i schemaläggningen.


FÅR INTE IN ALLA KANALER
-Varje gg jag stänger av boxen å startar den igen så har jag ingen bild på svt1,2,tv3,kanal5,tv8 å många fler,det står problem med att ta emot signalen, men tv4,svt 24 å ett par till funkar.
Åtgärd: troligen har du enbart en antennkabel till parabolen


LJUD
-Verkar som att jag tappat ljudet via HDMI idag (funkade innan uppgraderingen och funkade igår efter uppgraderingen.) Funkar via stereo-pluggarna, och är inte "mute-problematiken". Troligen har det blivit något fel i HDMI interfacet.

-ljudet försvinner efter lite zappande eller vid vissa trailers i VOD. ngn gång har det varit så att den på ngt sätt hamnat i "mute" läga men ett par gånger har jag varit tvungen att starta om boxen för jag får inte tillbaks ljudet vad jag än gör. En gång väntade jag ut ljudet (ca 15min ) och då kom det tillbaks utan att göra någonting.

-Någon som märkt att ljudet är fullkomligt ur synk om man spolar tillbaka! Försökte sola tillbaka Dobidoo just nu på SVT HD men det är ju omöjligt att se på. Gjorde det även i söndags då jag skulle se reprisen av här är ditt liv. Spola fram och tillbaka under pågående utsändning är något jag normalt använder, telefonen ringer osv, man spolar tillbaka 5 min osv.

-ljudet synkar faktiskt inte i realtid eller med andra ord när man tittar direkt heller i de fall man ser med Dolby digital utsändning, jag kollar precis nu på 4:an respektive 4 HD på utfrågningen av de rödgröna och på 4:an så är ljud och bild i fas, men ej på kanal 4 hd med DolbyDigital utsändning.

-Efter att boxen startat upp (2 gånger tack vara "NUTE"-buggen) så ställer sig min box ibland i maxläge på ljudreglaget, men själva ljudet är typ nånstans i mitten. Volym Upp gör ingenting annat än att visa på skärmen att volymreglaget är på max, men trycker man volym ned så flyttas volymstapeln på skärmen ett steg åt vänster och ljudet blir då lika högt som stapeln visas (dvs bra mycket högre än mitt-emellan nivån).

-För att samla mina problem så har jag utöver det jag skrivit ovan tappat ljudet över HDMI (inte lyckats få tillbaka det trots miljarder o starter av alla inblandade apparater. Det funkade ca. En dag efter uppgraderingen, sedan försvann det..

-HDMI anslutningen verkar inte längre kunna föra över digitalljud AC3 utan enbart PCM


BILD
- Sämre bild på SD o HD kanalerna än tidigare


LAYOUT o MANÖVRERING
- Seg respons på knapptryckningar. (Testa tex att klicka 2 ggr på p+, info-rutan byter kanalinfo fram å tillbaka ett par ggr)

-Även om man väljer 720p så visas "16:9 Helskärm 1080i" när man trycker på "TV"-knappen och ändrar bildformat. Förmodligen är just 1080i-texten hårdkodad...

-Texten i menyerna/EPG etc är otydligare än tidigare. Texten i EPG mm är betydligt svårare att läsa på mindre skärmar än tidigare, t.o.m att det är svårt att se

-Känns seg i manövrering har inte varit så innan uppdateringen.

-det värsta är att man nu inte kan redigera inspelat material som innan klippa bort reklamen m,m allt sådant är borta. Det var dock buggar i detta tidigare

-Förut kunde man trycka på Info-knappen och få information om vilka inspelningar som pågår. Nu måste man gå in i MyTV för att få reda på vilka kanaler som spelas in. Synd, var så smidigt förut att enkelt kunna kolla om en inspelning gått igång utan att behöva byta till den kanalen.

-Man måste nu trycka på Info för att kunna kika på vad som går på andra kanaler utan att byta till dem förrän man hittar nåt man vill se på. Förut kunde man bara trycka pil upp eller ner och börja bläddra direkt, sen måste man även trycka bort Info efter att man tryckt Ok för att byta till en annan kanal.

-Ibland "samlar boxen på sig" knapptryckningar utan att reagera och efter tag utför den alla tryckningar i snabbföljd vilket lagg..hua. Tex trycker man på knapp för kanal 1 så händer det ingenting så trycker man igen och så kommer kanal 11, lysande

-Gränssnittet tycker jag inte heller är någon höjdare direkt. Liten och suddig text som många andra redan påpekat.

-Kontraster. Kanalinfon exempelviis. Inte helt svart text mot inte helt vit bakgrund. Vore trevligt om CD kunde lägga in ett antal färgscheman, ett snyggt, ett optimalt och ett "lagom". Eller ge användaren möjlighet att anpassa.

-Fonten. vet inte om det är en bitmap-font som de skalar in eller vad det är men skarp är den inte.

-Navigationsknapparna, pilarna i cirkeln på fjärrkontrollen. Använd dem
Nu får man trycka i-knapp + navigera med pilar + ok för att byta till kanal + i-knapp/exit för att stänga info.
Ska vara Navigationsknappar för att öppna info + navigationsknapp för att bläddra + OK för att växla kanal och stänga info. Inte helt ologiskt om pil upp när kanalinfo är öppet tar upp den utvidgade infon (gul knapp). När utvidgade infon är uppe agerar pil upp/ned som skrollknapp för infon.

-min box går inte att starta med fjärrkontrollen längre, måste alltid gå fram och slå på manuellt =P stänga av går dock bra!


ÖVRIGT
-D bästa för den här boxen e göra några snabba hammarslag i följd å göra slut på lidandet.
vilken katastrof den här boxen e...

-Kollade på ett program "live" när jag behövde pyssla med lite annat ett tag. Pausade då och lämnade tevesoffan för annat en stund. När jag kom tillbaka tröck jag play och fortsatte kolla från där jag hade kollat och det var inga problem. Efter en stund kände jag dock att jag inte ville kolla mer och bytte då till en annan kanal och kom då in i "live" läge igen. Upptäcker efter en stund när jag zappar att kanalinfon (dvs den ruta man får upp vi kanalbyte eller när man trycker på info knappen) står kvar vid den tidpunkt då jag pausade! All info, oavsett kanal, gäller alltså vad som gick på respektive kanal när jag påbörjade timeshift eller pausade live eller hur man ska säga. Så var det sen resten av kvällen. Som exempel: om jag 22.30 tröck info på TV8 så stod det som aktuellt program En plats på landet, dvs ett program som sänds 19.00 - 20.00. Någon mer än jag som känner igen detta?

-Min box fasnar inte i 720p eller 1080i, jag väljer och sparar och när jag går in nästa gång är det 576 valt igen

-I dag så infann sig ett nytt fenomen för mig, jag hade programmerat en serieinspelning av Alla älskar Raymond på TV8.
Då jag skulle titta på detta program upptäckte jag att hela disken var full.
Det visade sig att inspelningen startade med 1 minuts mellanrum av samma program ca 30 inspelningar (30 min program). Då jag skulle kolla på någon av dessa blev rutan svart och det var likadant på alla de andra inspelade programmen oxså. Försökte radera dessa 30 konstigt inspelade program och det såg ut att gå bra utom att Diskinfot lyste rött. När jag startade om boxen så hade allt som jag försökt radera bort tidigare borta, disken visade nu grönt.Nu så går det inte att göra paus i tittandet.

-Har exakt samma problem..., jag har även problem med att spela upp både nya och gamla inspelningar, rutan är nämligen helt svart.

-Fick till en ny och spännande upplevelse med boxen igår, kollade på discovery hd när en inspelning var igång på tv4 hd. Sen tänkte jag börja titta på en annan inspelning och tryckte på menu. Då fastnade boxen med menu i displayen, men discovery hd var kvar i bild. Hände inte nåt när jag tryckte på fjärren, mer än att dioden blinkade på boxen som att den tog emot signalen iaf. Sen när inspelningen skulle vara klar stängde jag av boxen med knappen på den. Visade sig att inspelningen hade lagt av när menu hängde sig i fönstret på den.

-Vad trött man blir på denna box. Hela tiden händer det konstiga saker, men inte nödvändigtvis regelbundet. Nu satte jag via EPG en inspelning med start 06:00 i morse. Vid 07:30 kollade jag lite på SVT 1 och skulle koppla över till TV4 strax efter 08:00, men det gick inte alls, inte heller stänga av boxen och dess display visade REC trots att ingen inspelning skulle pågå. För att bryta dödläget fick jag bryta strömmen och boxen blev normal igen. Men inspelningen 06:00-08:00 fanns inte alls på hårddisken.

-Då kommer jag på att Robins snart börjar på svt och trycker då på 1an för SVT 1 för att se om det är på den kanalen, men där är ju Här är ditt liv, Så jag trycker på + knappen för att hoppa till SVT2 då blir bilden SVART och ett felmedelande om att jag har problem med signalen kommer upp.
Ingen kanal funkar inte ens boxerkanalerna och inget inspelat, felmedelandet "problem med signal" är det ända som syns.
Då går jag in på menyn, den funkar, och jag konstaterar att signalstyrkan är 68 och 71.
Jag lyckas att stänga av inspelningen och stänger sen av boxen som slocknar ovanligt snabbt, men det känns/låter som den jobbar. Röd lampa tänds och klockan kommer fram men den går en timme fel.
Statar boxen, gröna lampan tänds väldigt fort och "problem med signal" kommer fram igen, boxen låser sig, men REC kommer upp.
Stänger då av genom att hålla in av/på knappen över tre sekunder och boxen stänger ner på ett mer normalt sätt.
Startar igen men samma sak igen, inget funkar mer än det vanliga "problem med signal"
Då kör jag av/på knappen över tre sekunder igen, efter den stängt ner drar jag ut strömkabeln i ett par minuter.
Efter det startar och funkar den igen.

-Igår så drabbades man för tredje gången av en formattering av hårddisken....
Detta var med den nya mjukvaran och enligt Canal Digiatal så hade man inte fått in några rapporter på att detta inträffat med den nya mjukvaran.... eller hur?
Fick utföra en systemåterställning som inte hjälpte och därefter blev det en formattering av HD:n som lyckades få boxen funktionell igen men med resultatet att alla inspelningar återigen raderades. Börjar bli ganska trött på detta.
Under måndagen var utnyttjad kapacitet ca 25 procent.
Tisdag kväll var det plötsligt ca 55 procent och alla inspelningar som var gjorda var uppstyckade i 1 sekundersavsnitt. Samtliga inspelningar visade upp "Ingen programinformation" samt gick inte att starta.Efter systemåterställningen så var utnyttjad diskkapacitet plötsligt uppe i ca 98 procent.

- Min boxen ändrar alltid tillbaka till 1080i vid omstart trots att jag ställt in den på 720P och sparat inställningen.

- Är de bara jag som inte kan byta Favorit lista längre? Hittar ingen som kommenterat detta i inläggen...
Trycker på "i" och sedan Blå fär att byta men de händer inget och ja har flera olika favoritlister. Någon som har samma problem och har några bra tips?
Åtgärd:För att ändra favoritlista skall man först trycka på OK och på så vis få fram befintlig lista och där trycka på den blå knappen pch bläddra framåt de befintliga listorna.

-Nu är den helt kass! har hängt sig på kanal 18 "discovery HD" och reagerar inte alls på fjärrkontrollen, man ser att den tar emot IR signalen men ingen händer. Kan inte komma in i menyn, kan inte resetta boxen. Spelar ingen roll om jag trycker på powerknappen på boxen heller.

Å förresten, har angett föräldrakontrollen till att visa alla program oavsett åldersgräns, men måste ändå ibland ange kod när det är 15 års-gräns på vissa program.

Nu när jag är igång kan jag ju fortsätta; Väljer man 720p i bildinställningar, så sparas den inställning bara tills dess att man startar om boxen för mig. Dessutom så står det alltid 1080i i fönstret som poppar upp då man ändrar bildformat oavsett vad man valt för format (720p osv).

Varit bortrest två dagar, när jag kom hem och satte på boxen så upptäckte jag att den missat en serieinspelning samt att samtliga schemaläggningar var borta..

En annan bugg som jag råkat ut för då och då är att jag ser på en kanal och trycker till exempel 1, display visar då 1 - - - en stund och hoppar sedan tillbaka till den siffra på som kanalen jag tittar på, dvs den byter inte kanal.

-Textningen på Travel Channel fungerar jättedåligt. Ofta endast enstaka rader med svensk text blandat med text på andra nordiska språk och holländska (tror jag). Går väl an om det pratas engelska men med spanska eller andra språk så går det mesta förlorat. Kass. Att ta ner texten via teletext (i detta fall sidan 890) fungerar ännu sämre. Dessutom uppstår en "orm-rand" (läckage från underliggande bild), några pixlar bred längt till vänster, gäller all texttv och en del undermenyer, t.ex bildinställningsmenyn. Menyn gör väl inte så mycket men värre är det med texttv-sidan med undertexter.

-Jag hade betydligt sämre bild efter uppdateringen, men det blev bättre när jag ändrade till färguppsättningen i bildinställningar till YCbCr eller också har det rättat till sig själv, vågar inte ändra något och testa.
Jag tycker åxå att bildkvaliten försämrats drastiskt sedan nya SW (både SD och HD, samt att HD nu "pixlar sig någon sekund då och då med jämna mellanrum). Upplever att bilden tappat skärpan, allt haf en mätt suddig dimma över sig jämfört med tidigare. Testade dock precis med komponent (växlade fram och tillbaka mellan komponent och HDMI, men tyckte inte det var någon skillnad alls. Same crap...

-HDMI bildkvalitet på min TV är under all kritik efter bytet av SW. Var och kollade igår på Mediamarkt i Kalmar (köpte min Samsung 46"LED 7070 där som hade superbild före nya SW kom) de kör CanalD och kopplar sina demo TV via HDMI ingång. Bilden de hade var precis lika kass som min, de hade letat i sitt nätverk efter vad som orsakar den dåliga bilden, nu fick de veta detta av mig. Dock märks det inte så väl på HD-sändningar som vid vanlig utsändning.
gick över till Elgiganten och de hade helt klart kanonbild på alla sina demo TV de kör också CanalD med nya SW.
Förklaringen kom när man tittade på baksidan, de ansluter sina TV via komponent ingången, hur fasen hänger detta ihop, det borde vara tvärtom. Tröttnat på CD-supporten som "aldrig hört att HDMI signalen skulle vara fel i nya SW" och köpte komponentkablar, så ikväll blir det test.
Någon annan som gjort samma upptäckt?

-När jag skulle byta kanal visades bannern för den nya kanalen men inget kanalbyte skedde. Oavsett till vilken kanal jag bytte till så var jag kvar på ursprungskanalen.

-Hårddisktemperatur 56 grader! Nästan 20 grader över normalt, något är väldigt fel...

-Dessutom med följdsjukdomen handskakningsproblem på HDMI:n, får det att funka med komponent men HDMI´n är DÖD trots 20-talet omstarter av både Tv & Box & ändringar i bildmenyn.

-Spelar upp program i timeshift från MyTV (inspelning). En annan inspelning börjar och uppspelningen avbryts. Testar byta kanal till det program som precis började spelas in och får meddelandet "Ingen signal" (eller nåt liknande, minns inte exakt). Därefter får jag ingen bild på någon kanal eller på inspelade program. Testade även att gå in i TV-guide och välja kanal där men det hjälpte ej. Testar stänga av via fjärrkontrollen, men då det pågår inspelning så går det inte att stänga av boxen helt. Blir tvungen att gå fram till boxen och starta om för att återfå bild...

- Bilden hoppar till ibland när man tittar på inspelade program.

-I morse när jag startade, dvs 2 ggr som vanligt efter uppgraderingen, så hängde sig bilden på den kanalen jag växlade till. Ljudet funkade fortfarande dock. Växlade kanal och då tappades bilden helt, men fortsatt fungerande ljud. På displayen lyste klockslag med starkt sken och dioden lyste rött. Omstart (dvs 3 sek på powerknappen) på frontpanelen löste problemet. Blir kul att se hur den uppträder i kväll...

-Ja, då har min box med flippat ur totalt. Spelade in ett program ikväll och under inspelningen skulle jag byta kanal och då dog boxen. Fick igång den efter ett par försök o då stod det mute. Men det ordnade ju sig. Fast nu till det värsta. Hårddisken visar att den r full trots att de program som ligger inspelade bygger tillsammans 10 tim max. Och det går inte att starta nåt av dom. När jag gör det så blir det svart och bara bannern där nere syns och där står det mytv och så tidsstapeln som visar ett tomt fält bara. Det går inte heller att spela in längre. Kommer bara upp bannern samt "ingen info" . Så imorrn ska det bli ett mindre trevligt samtal till de inkompetenta &#¤"%%# på canal digital. Jag har faktiskt inte haft några större problem med boxen innan uppdateringen och efter den så har jag låtit boxen stå igång pga av oro efter allt man läst här. Får hoppas dom kommer fram med nån lösning snart. Förresten en sak till, jag tyckte det verkade som om fläkten inte gick igång förrn efter nån minut när jag hade startat den tidigare

-Idag (nu på morgonen) uppträdde boxen på ett väldigt intressant vis. Hade en inspelning på igårkväll och stängde ner systemet via min harmony fjärr. Boxen gick i "standby" med inspelning och det brukar betyda att den är avstängd på morgonen.
Så icke idag utan boxen stod igång på den kanal som spelats in men den gick inte att stänga av! Provade fjärren, originalfjärren och knappen på boxen med nada resultat. Fick dra ur sladden på den.

-Nu har jag med olika intervall drabbats av samtliga fel i denna tråden efter uppdatering utom grön bild.
Detta sker alltså intermitten och kommer och går, tydligen på hur boxen "tycker" den ska agera för stunden, vilket gör att detta kan fanimej inte handla om att det är olika hårdvara i boxarna. Detta är så skandalöst klantigt så jag vet inte vad jag skall säga ens.

-Testade lite timeshift. Snyggt att de visar längd på aktuellt program samt namn på programmet man spolar i. Kommer bak 1h 45m ungefär sedan tar det stopp. Råkar trycka på myTv, går ur denna och boxen blir tyst men hela timeshift finns kvar. Blir ljud från boxen igen efter ytterligare ett besök i MyTv.
inga problem med hack eller hopp men detta var en SD-kanal ska säga. Instämmer dock i att det är lite svårare att hålla koll på hur långt man spolat.

-Innan den nya fw-uppgraderingen upplevde jag inte att synk-problemet som något större problem. Nu har det blivit värre. Jag har för mig att detta var ett ganska stort problem för drygt ett år sedan ungefär. Därefter släpptes en uppgradering förra hösten någon gång, vilket gjorde att synken blev mycket bättre. Jag har inte märkt några problem med detta alls (efter fixen förra hösten), förrens nu när den nya fw kom. Dessvärre har jag ingen ComboBox att prova med, så jag kan inte svara ifall det är likadant där. Är det ingen annan som märker av att det är ur synk i ca 1-3 sek på Canal + kanalerna?

-Jag startade två inspelningar samtidigt (som jag programmerat via EPG). Samtidigt när dessa två inspelningar startade satt jag och kollade på en inspelad film ifrån MyTV, och när inspelningarna gick igång, åkte jag ur den inspelade filmen jag tittade på. Det gick att återuppta uppspelningen utav filmen ungefär där den bröts, så visst, inget jätteproblem kanske. Vet inte ifall det är liknande fel ifall endast en inspelning startar när jag tittar på inspelade filmer via MyTV.

-Jag sparar 1080i i menyn, återgår till tv och när jag går in i menyn igen så står den på 576p igen. Men jag kör hdmi till dvi då jag inte har hdmi i tvn, så det kanske har nåt med det att göra. Funkade bra innan uppdateringen iaf.
I övrigt har jag varit förskonad från allvarliga buggar, det enda jag har märkt är att den har blivit betydligt segare

-Ett annat problem jag haft vid ett par tillfälen är att man inte kan pausa. Vid tryck på paus så kommer bara tidslinjen upp och sen fortsätter det som vanligt. Omstart krävs för att det ska funka.

-När jag skapat min favoritlista och sedan stänger av den, då får boxen fnatt igen när jag försöker starta den. Och den blir seg som sirap. Svarar knappt på knapptryckningar (alla kommer på samma gång efter ett par sekunder).

-Timeshift-buggen verkar vara tillbaka, som de äntligen hade fixat i föregående uppdatering. Eller iaf nån variant av den.. får lite olika resultat. Hur funkar det för er andra?

-Bilden verkar sämre på flera kanaler (ej HD kanaler)

-Verkar som att jag tappat ljudet via HDMI idag (funkade innan uppgraderingen och funkade igår efter uppgraderingen.) Funkar via stereo-pluggarna, och är inte "mute-problematiken".

-Tycker dessutom att bilden är sämre och jag tror inte jag inbillar mig. Tycker att det förekommer mycket "jaggies" på HD-kanalerna nu. Med "jaggies" menar jag t ex att sidlinjen på en tennisplan blir hackig när den går diagonalt över bilden. Har testat med 720p och 1080i som output från boxen, men ingen skillnad.

-Hårddisk. Bara dumt om de begränsat storleken som är tillåten till 250 GB. Bara dumt. Och klantigt.

-bilden "blinkar" en gång vid uppstart (ca 1sek långt bortfall) (HDMI handskakning för 1080i ?)

-Efter senaste uppgraderingen får jag felkod Pb03 och trots omstart flera gånger går boxen inte igång. Kundsupport säger att trafon är skadad och skall skicka en ny. Är det någon som har blivit hjälpt med ny trafo?

-efter denna senaste uppgradering så fungerar inte satellitmottagningen alls. Den laddade in kanalerna men så fort den startade kom rutan upp "problem att ta emot signalen"

-kan inte redigera en satt inspelning för att tex tala om att den skall göras varje vecka (kan vara att jag inte begriper det nya gränssnittet)

-Ljudproblemet och svart skärm löses mes att köra ljudet coaxialt istället för över HDMI men hjälper inte mot omotiverade omstarter i uppstart av boxen..

Information
-För information: Ljudet är nerställd från första början, höj upp den till max på din CD-fjärr, då blir det nog samma nivå du hade innan, det blev det här.

-För information, i huvudlistan My TV så rapportera enbart serie vid serieinspelningar, man får sedan gå till en undermeny med OK för att se alla inspelningar inspelade i den serien.

-För information: Nu kan man ha på dolby Digital direkt till tv:n och få ljud på tv:n. Hdmi till tv:n, koaxial från boxen till förstärkaren om man vill ha Dolby.

-För information, tycker att fläkten hörs mindre efter uppdateringen


-------------------------------------------------------------------------------------------------------

MIN EGEN LISTA

Bugglistor som läggs in i denna tråd ska följa följande upplägg

BOX: från våren 2008
ITSD81-250HD
troligen bör man ange s/n också

Kopplad med HDMI-HDMI till TV Samsung LE32R41
Ljud via SPDIF till Denon receiver AVR 1706
SCART är kopplat till ett TVkort som är kopplat till dator (för utkopiering från HDD)

VOD ej aktiverad
Marknätet ej aktiverat

Bild inställningar:
HD
1080i
Ycbcr
Komposit
Komposit PAL

Ljudinställning
Dolby

Inspelning
marginalinställning +1 resp +5 min

---------------------------------------------------------------

BUGGLISTA (som jag märkt med min box)

-Måste starta den 2ggr innan den kommer igång efter första starten står det nute i displayen sen stängs den av.

-Boxen startade men med svart bild och ljudet saknades när man startar den i rec standby eller en 15 minuter innan en inspelning ska starta

-När jag skulle starta boxen så startade den inte utan växlade bara mellan starkt lysande och svagt lysande klocka. Jag tryckte på on/off knappen på fronten och därefter startade boxen i tyst mute läge med Mute i displayen,

-Boxen inte gick att stänga av, den stod då på med en kanalsiffra och blinkade röd diod, den gick inte att få någon kontakt med den med fjärren så det fick bli en omstart för att kunna stänga av den!

-Snabbspolningen är inte synkad med bilden, så det går inte med hjälp av bilden stanna snabbspolningen på rätt ställe

-Snabbspolningen är vääääääldigt långsam.

-VOD??, vad vi önskar är play-kanalerna!

-Inspelningar ger ett mosaikmönster ibland, som inte fanns med den gamla mjukvaran. Har ännu inte kontrollerat om detta ligger i inspelningen eller om det sker vid uppspelning

-Önskemål är att man ska kunna redigera tabellen i MyTV efter kolumnerna, så att man kan samla alla inspelningar av samma titel i följd

-Serieinspelningar och manuellt inlagda schemainspelningar försvinner (alla på samma gång), kan vara vid uppstart av boxen det sker (men inte säkert att det är så)

. Om man spelar in ett program och ska börja titta i det innan det är färdiginspelat så kan man inte börja var man vill i inspelningen, har inte fattat hur? första gången så var det enbart 2-3 minuter från där man var live som man kunde backa till, i slutet kunde jag sedan backa en halvtimme men inte till början?!

-Jag hade lagt två inspelningar efter vart annat på samma kanal, när den första var värdig så stoppade jag inspelningen manuellt då jag har 5 minuter extra inlagt, men den inspelning som jag satt till att starta då den startade aldrig. Eftersom den den andra inspelningen skulle ha startat en minut tidigare så skulle egentligen båda ha varit igång, undra vilken jag avbröt? Stängde jag ner båda? frågan om man vill avbryta ser man vilket program det är? Jag stod på den kanal som jag vill stanna, men det var ju kanske två inspelningar på gång på den kanalen, den som var slut som hade +5 och den som skulle ha börjat och som borde ha startat med -1min

-Texten i menyerna/EPG etc är otydligare än tidigare. Texten i EPG mm är betydligt svårare att läsa på mindre skärmar än tidigare, t.o.m att det är svårt att se

- synd att man inte längre kan få programinfo med navigeringsknapparna upp/ner

-Ibland "samlar boxen på sig" knapptryckningar utan att reagera och efter tag utför den alla tryckningar i snabbföljd vilket lagg..hua. Tex trycker man på knapp för kanal 1 så händer det ingenting så trycker man igen och så kommer kanal 11

-Jag hade betydligt sämre bild efter uppdateringen, men det blev bättre när jag ändrade till färguppsättningen i bildinställningar till YCbCr

- Bilden hoppar till ibland när man tittar på inspelade program.

-bilden "blinkar" en gång vid uppstart (ca 1sek långt bortfall) (HDMI handskakning för 1080i ?)

Redigerat av Unregistered124686ac, 03 oktober 2010 - 18:51.


#2

Postad 01 oktober 2010 - 07:50

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

  • 1 319 inlägg
  • 0
BOX: från våren 2008
ITSD81-250HD

Kopplad med HDMI-HDMI till TV LG 42PG6000

VOD ej aktiverad
Marknätet ej aktiverat

Bild inställningar:
HD
1080i
RGB
Komposit
Komposit PAL

Ljudinställning
Dolby

Inspelning
marginalinställning +1 resp +5 min

---------------------------------------------------------------

BUGGLISTA (som jag märkt med min box)

-Måste starta den 2ggr innan den kommer igång efter första starten står det nute i displayen sen stängs den av.

-När jag startr boxen så startade den i tyst mute läge med Mute i displayen,

-Snabbspolningen är inte synkad med bilden, så det går inte med hjälp av bilden stanna snabbspolningen på rätt ställe

-Snabbspolningen är vääääääldigt långsam.

-Inspelningar ger ett mosaikmönster ibland, som inte fanns med den gamla mjukvaran. Har ännu inte kontrollerat om detta ligger i inspelningen eller om det sker vid uppspelning

-Önskemål är att man ska kunna redigera tabellen i MyTV efter kolumnerna, så att man kan samla alla inspelningar av samma titel i följd

-Serieinspelningar och manuellt inlagda schemainspelningar försvinner (alla på samma gång), kan vara vid uppstart av boxen det sker (men inte säkert att det är så)

-Texten i menyerna/EPG etc är otydligare än tidigare. Texten i EPG mm är betydligt svårare att läsa på mindre skärmar än tidigare, t.o.m att det är svårt att se

- synd att man inte längre kan få programinfo med navigeringsknapparna upp/ner

-Ibland "samlar boxen på sig" knapptryckningar utan att reagera och efter tag utför den alla tryckningar i snabbföljd vilket lagg..hua. Tex trycker man på knapp för kanal 1 så händer det ingenting så trycker man igen och så kommer kanal 11

- Bilden hoppar till ibland när man tittar på inspelade program.

-bilden "blinkar" en gång vid uppstart (ca 1sek långt bortfall) (HDMI handskakning för 1080i ?)

-Får gröna streck på TV'n när jag startar boxen. Spelar ingen roll om jag startar boxen före TV'n eller tvärt om.
Omstart av boxen eller att man kopplar ur och i HDMI kabeln hjälper. Problem med HDIM handskakning som inte fanns där innan uppdatering.

(Har nu fått en ny box och kör nu gamla programvaran. Så kan ej göra några tester)

#3

Postad 01 oktober 2010 - 09:04

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
BOX: från Januari 2010
ITSD81-250HD

Kopplad med HDMI-HDMI till TV Panasonic PV60
VOD ej aktiverad
Marknätet aktiverat

Bild inställningar:
HD
720P
Ycbcr
Komposit
Komposit PAL

Ljudinställning
Dolby

Inspelning
marginalinställning +1 resp +1 min

---------------------------------------------------------------

BUGGLISTA

-Måste starta den 2ggr innan den kommer igång efter första starten står det "nute" i displayen sen stängs den av.

-När jag startar boxen så startade den i tyst mute läge med "Mute" i displayen.

-Serieinspelningar och manuellt inlagda schemainspelningar försvinner (alla på samma gång). Boxen hängde sig när jag raderade inspelningar som jag sett, efter uppstart var schemat raderat.

-Ibland "samlar boxen på sig" knapptryckningar utan att reagera och efter tag utför den alla tryckningar i snabbföljd vilket lagg..hua. Tex trycker man på knapp för kanal 1 så händer det ingenting så trycker man igen och så kommer kanal 11

- "Ingen eller dålig signal" dyker upp fastän signalen ligger på 68-75%. Man får göra en avstängning med strömbrytaren på sladden för att det ska fungera igen.

-Snabbspolningen är inte synkad med bilden, så det går inte med hjälp av bilden stanna snabbspolningen på rätt ställe.

-Snabbspolningen är vääääääldigt långsam. Hoppa 10min fram/tillbaka är kasst. Bättre kunna trycka t.ex. 5 och sen Grön för att hoppa 5min, eller 12 o sen röd för 12 min tillbaka.

-Inspelningar ger ett mosaikmönster/störningar ibland, som inte fanns med den gamla mjukvaran.

- När man kör Timeshift stänger boxen av sig om man försöker lägga in ytterligare en EPG-timer.

-Texten i menyerna/EPG etc är otydligare än tidigare. 1080i är värst som jag upplever det.

-Text-TV är katastrof! Långsam p.g.a. avsaknad Text-TV minne.

-När VOD är aktiverat tar uppstarten dubbelt så lång tid som med VOD avaktiverat. (DHCP som orsakar detta?)

-Trots att jag trycker "spara" under bilinställningar går boxen tillbaka från 720P till 1080i. Det händer då och då helt slumpartat.

Redigerat av Melmac, 11 oktober 2010 - 09:24.


#4

Postad 02 oktober 2010 - 22:10

jokim
  • jokim
  • Forumräv

  • 527 inlägg
  • 0
BOX: från vintern 2009/2010
ITSD81-250HD

Kopplad med HDMI-HDMI till Onkyo 607 sen till en Panasonic G10 via HDMI

VOD ej aktiverad
Marknätet aktiverat

Bild inställningar:
HD
1080i
RGB
Komposit
Komposit PAL

Ljudinställning
DolbyDigital

Inspelning
marginalinställning +3 resp +3 min

---------------------------------------------------------------

BUGGLISTA (som jag märkt med min box)

-Måste starta den 2ggr innan den kommer igång efter första starten står det nute i displayen sen stängs den av.

-När jag startar boxen så startade den i tyst mute läge med Mute i displayen,

-Snabbspolningen är inte synkad med bilden, så det går inte med hjälp av bilden stanna snabbspolningen på rätt ställe

-Snabbspolningen är vääääääldigt långsam.

-Inspelningar ger ett mosaikmönster ibland, som inte fanns med den gamla mjukvaran. Har ännu inte kontrollerat om detta ligger i inspelningen eller om det sker vid uppspelning

-Önskemål är att man ska kunna redigera tabellen i MyTV efter kolumnerna, så att man kan samla alla inspelningar av samma titel i följd...

-Serieinspelningar och manuellt inlagda schemainspelningar försvinner (alla på samma gång), kan vara vid uppstart av boxen det sker (men inte säkert att det är så)

-Texten i menyerna/EPG etc är otydligare än tidigare. Texten i EPG mm är betydligt svårare att läsa på mindre skärmar än tidigare, t.o.m att det är svårt att se

- synd att man inte längre kan få programinfo med navigeringsknapparna upp/ner

-Ibland "samlar boxen på sig" knapptryckningar utan att reagera och efter tag utför den alla tryckningar i snabbföljd vilket lagg..hua. Tex trycker man på knapp för kanal 1 så händer det ingenting så trycker man igen och så kommer kanal 11

- Bilden hoppar till ibland när man tittar på inspelade program.

- blir konstigt textspråk på TravelChannel

- det är i bland osynk mellan tal och bild på eurosportHD

- bildkvalitén på HD-kanalerna är nu helt åt skogen

#5

Postad 02 oktober 2010 - 23:16

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

  • 607 inlägg
  • 0
BOX: från Mars 2008
ITSD81-250HD

Kopplad med HDMI SPDF till Onkyo 606 sen HDMI till en LG LX1

VOD ej aktiverad
Marknätet aktiverat

Bild inställningar:
HD
Återgår till 576
RGB/Ycbcr (växlar ibland för att se om det skiljer, har ej märkt skilnad än)
Komposit
Komposit PAL

Ljudinställning
DolbyDigital

Inspelning
marginalinställning 0 resp 0 min

Signalstyrka 69% 72%

---------------------------------------------------------------

BUGGLISTA (som jag märkt med min box)

-Måste starta den 2ggr innan den kommer igång efter första starten står det nute i displayen sen stängs den av.

-När jag startar boxen så startade den ibland i tyst mute läge med Mute i displayen, (Inte så ofta som innan
fabriksåterställning )

-Snabbspolningen är inte synkad med bilden, så det går inte med hjälp av bilden stanna snabbspolningen på rätt ställe

-Snabbspolningen är vääääääldigt långsam.

-Inspelningar ger ett mosaikmönster ibland, som inte fanns med den gamla mjukvaran. Har ännu inte kontrollerat om detta ligger i inspelningen eller om det sker vid uppspelning

-Inget DOLBY 5.1 i HDMI, bara PCM ljud.

-Serieinspelningar och manuellt inlagda schemainspelningar försvinner (alla på samma gång), kan vara vid uppstart av boxen det sker (men inte säkert att det är så)

-Texten i menyerna/EPG etc är otydligare än tidigare. Texten i EPG mm är betydligt svårare att läsa på mindre skärmar än tidigare, t.o.m att det är svårt att se

- synd att man inte längre kan få programinfo med navigeringsknapparna upp/ner
Ibland hamnar program infon i osynk med tiden eller blir allmänt rörig/fel.

-Ibland "samlar boxen på sig" knapptryckningar utan att reagera och efter tag utför den alla tryckningar i snabbföljd vilket lagg..hua. Tex trycker man på knapp för kanal 1 så händer det ingenting så trycker man igen och så kommer kanal 11

- Bilden hoppar till ibland när man tittar på inspelade program.

- blir konstigt textspråk på TravelChannel
Texten funkar ibland rätt dåligt på Canal+ kanalerna, är snabb så man snabbt hinner med,
(har inte hänt efter fabriks återsällning).

- Gillar inte hur texten ser ut på vissa Canal+ kanaler nu.

- Det är i bland osynk mellan tal och bild. Kan ibland hjälpa med att pausa men ibland går det inte rätta till.
Upplever detta på flera kanaler, även SVT och TV4.

- bildkvalitén på kanalerna är nu mycket sämre.
Förr var man stolt över sin bild och visade gärna skillnaden mellan boxer och CD,
och jag har övertygat många om att CD är valet man ska göra om det är bildkvalitet man är ute efter.
Men nu är särskilt SD kanalerna betydligt kornigare och tråkigare i färgerna än innan 8 september,
sämre än boxer för mig.
Detta gäller även material som är inspelat innan 8 september.
Dessa inspelningar pixlar sig och har samma problem med ljud och synk som nygjorda inspelningar.

- Har flera gånger fått felmedelande typ "problem med signalen" med svart bild som följd på alla kanaler inkl,
boxerkanalerna och inspelat. Menyn funkar och den visar god signalkvalitet på 69-72%.
Detta har bara hänt sammtidigt jag har en chemalagd inspelning och händer när man gör ett kanalbyte.
Släpper först efter att boxen gjorts strömlös ett par minuter.

Redigerat av B BUS, 04 oktober 2010 - 14:54.


#6

Postad 03 oktober 2010 - 09:04

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 378 inlägg
  • 0
BOX: från sommaren 2008
ITSD81-250HD


Kopplad med HDMI-HDMI IXOS till TV Pioneer KRP-500A
Ljud via SPDIF IXOS till Harman Kardon AVR 7500
SCART används ej

VOD ej aktiverad
Marknätet ej aktiverat

Bild inställningar:
HD
1080i
Ycbcr
Komposit
Komposit PAL

Ljudinställning
Dolby

Inspelning
marginalinställning +1 resp +5 min

Signalstyrka 65 & 67%

-Måste starta den 2ggr innan den kommer igång efter första starten står det nute i displayen sen stängs den av.

-Snabbspolningen är inte synkad med bilden, så det går inte med hjälp av bilden stanna snabbspolningen på rätt ställe

-Snabbspolningen är vääääääldigt långsam.

-Inspelningar ger ett mosaikmönster ibland, som inte fanns med den gamla mjukvaran. Har ännu inte kontrollerat om detta ligger i inspelningen eller om det sker vid uppspelning

-Inget DOLBY 5.1 i HDMI, bara PCM ljud.

-Texten i menyerna/EPG etc är otydligare än tidigare. Texten i EPG mm är betydligt svårare att läsa på mindre skärmar än tidigare, t.o.m att det är svårt att se

- synd att man inte längre kan få programinfo med navigeringsknapparna upp/ner
Ibland hamnar program infon i osynk med tiden eller blir allmänt rörig/fel.

-Ibland "samlar boxen på sig" knapptryckningar utan att reagera och efter tag utför den alla tryckningar i snabbföljd vilket lagg..hua. Tex trycker man på knapp för kanal 1 så händer det ingenting så trycker man igen och så kommer kanal 11

- Bilden hoppar till ibland när man tittar på inspelade program.

- blir konstigt textspråk på TravelChannel
Texten funkar ibland rätt dåligt på Canal+ kanalerna, är snabb så man snabbt hinner med, hjälpte INTE med fabriksåterställning.

- Boxen verkar inte komma ihåg inställningar för 4:3 till 16:9 som jag har angett, detta sker till och från. Jag är ensam i hushållet så det är ingen annan som kan ha bytt.




;) - bildkvalitén på kanalerna är nu mycket sämre!!!!

#7

Postad 13 oktober 2010 - 10:11

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Min boxinfo, om en box som fungerar relativt bra
Uppstart NBST4017.02/NHST40CD06.00
Inläsningsprogram ST40 LP8NCD05
Produkt ID ITSD81-250HD
Programvaruversion 4.2.15 /1.2.726
nedladdningsID (oläsligt)
Ansluten via HDMI till Panaosonic PV60 1080i
Serienummer 02300004440# (sista siffran dold...)
Inlöpt begagnad vintern 2010, ursprungligt köpt under 2008 tror jag.

Marknät aktiverat
VOD/nätverk aktiverat


Har mindre problem med boxen, såsom:
Svart bild vid start vid pågående inspelning
Enstaka MUTE (med .15 mjukvara)
Långsam spolning
Den har hängt sig vid tittande på C+ Film HD en gång. Omstart via front var enda som hjälpte
Den minns ej satt upplösning, faller efter en tid tillbaka på 1080i oavsett vad jag ställt in.
Godtar inte de två datorskärmar jag testat med, de ska klara 720p men boxen sänder enbart 576p
VOD är inte helst stabilt och VOD GUI en mindre katastrof.
GUI i allmänhet otydlig text


Inga problem med timeshift, programmerade inspelningar eller liknande ännu. Bra bildkvalité...

Redigerat av Monshi, 13 oktober 2010 - 14:59.


#8

Postad 13 oktober 2010 - 11:42

ulfis
  • ulfis
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Programvara: 4.20.14
TV: Sony Bravia KDL-46W4000 HDMI
Kommer att uppdateras enligt mallen.

Buggar:

(OBS jag stänger aldrig av boxen så jag slipper nog en massa problem tack vare det)

- Textning via text-tv (tex sid 199 SVT1) fungerar risigt. Vänstra delen av texten blir allt som oftast "trasig". Pixlar och linjer som är borta.

- Vid spoling blir bilden ofta svart, ibland under flera sekunder. När stillbilderna "bläddrar fram" under spolning så är c:a hälften av bildrutorna svarta. Slumpmässigt. Om man spolar på snabbaste och har otur och får kanske 3-4 svarta bildrutor i rad (c:a 3-4 sek) så missar man grovt när man snabbspolar

- Tidsinformationen vid spolning och pausuppspelning är iband helt fel. Typ -49d 18h 20m 10s.

- Ljudnivån skiftar dramatiskt mellan olika kanaler. Hopplöst när man zappar.

-Funktionen för borttagning av för korta inspelningar är trasig. Jag tittade på ett program med pausfördröjning igår. Klockan var 20.55 och jag låg med c:a 10 min eftersläpning och ett nytt program som jag också ville se började 21.00 på en annan kanal. Då gör jag som jag gjort många gånger förut med gamla programvaran. Trycker på inspelning för att spela in det pausfördröjda från där jag står, spolar fram tills jag är ikapp och sedan trycker på stopp. Då har jag en inspelning av mitt "eftersläp" och kan titta på det senare. Men nu så sa boxen till när jag tryckte stopp, "För kort inpelingstid. Inspelningen kommer att raderas". Jag väntade och provade igen och lyckades efter någon minut trycka på stopp utan meddeladet "För kort...." Senare när jag kollar på inspelningen så är den 9 min lång vilket inte alls är för kort. Tydligen mäter man tiden mellan knapptryckningarna istället för att se hur lång den verkliga längden inspelningstiden är. BUGG IGEN!!!!

- Rec symbolen syns inte när man stoppat en inspelning på en kanal samtidigt som programmerad inpelning pågår på annan kanal.

- Titt som tätt störningar som blockighet och div skräp i bilden samt störningar i ljudet på TV4-HD.

- Titt som tätt störningar som blockighet och div skräp i bilden samt störningar i ljudet vid uppspelning av inspelat material..

- Hängningar varje vecka. Power on/off med knappen hjälper.


Dålig funktionalitet:

- Spolningsfunktionen är värdelös jämfört med gamla programvaran. Tidigare fanns 60x som gav ju en minut per sekund och "ny bild". Det var bra när man skulle spola reklam om 5-6 min.

- Första spolningshastigheten framåt går med farten c:a 1x. Ganska meningslöst då man inte kommer framåt i ett pausat program. Spola med play-hastighet, vad ska man med det till?

- Inspelningslistan visar tidpunkten (endast klockslag) då en inspelning gjordes. Vad ska man med den informationen till? Längden på inspelningen hade varit mycket mer användbart. Den kunde man se i gamla programvaran.

- I en riktig tidig version kunde man stega mellan "Ingen info"/"lite info"/"mycket info" genom att trycka upprepade ggr på infoknappen. Smidigt. Nu måste man trycka på infoknappen och sedan på gul knapp för att åstadkomma samma sak. En riktigt dålig "förbättring".

Redigerat av ulfis, 13 oktober 2010 - 15:47.


#9

Postad 13 oktober 2010 - 13:56

Unregisteredb71577f7
  • Unregisteredb71577f7
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0
Box: Från sommaren 2009
ITSD81-250HD

Kopplad med HDMI till TV LG 32LG5010

VOD ej aktiverad
Marknätet aktiverat

Bildinställningar:
HD
1080i
RGB
Komposit
Komposit PAL

Ljudinställning:
DolbyDigital

Inspelning
marginalinställning 0 innan 10 min efter

Startar sällan om boxen.

---------------------------------------------------------------

BUGGLISTA

-Måste ibland starta den 2ggr innan den kommer igång efter första starten står det nute i displayen sen stängs den av.

-Ibland "samlar boxen på sig" knapptryckningar utan att reagera och efter tag utför den alla tryckningar i följd

-Snabbspolningen är ohanterbar (eftessom boxen samlar på sig knapptryckningar, se ovan)

-Snabbspolningen är vääääääldigt långsam, hoppa 10 minuter hjälper ju inte om man vill hoppa över 5 min reklampaus

-"Timeshiftbuggen" har återkommit, tittar man på pausat/inspelat programm och en programmerad inspelning startar avbryts uppspelningen.

-Upplever sämre bild på HD-sändningar, HD-indikeringen i informationen på t.ex Canalplus SportHD har jag inte sett vara markerad och bilden inte bättre än på SD-sändningen.
Eller har de slutat sända i HD?

-Har hängt sig ett antal gånger (oftare än innan uppgraderingen)

-Pausning av program fungerar dåligt, vid tryck på pause-knappen verkar bilden pausas, för att sedan starta igen, vet inte om det beror på problemet med att den "samlar på sig" knapptryckningar.
För att pausa får jag trycka: Paus, Paus, Stop, Paus


Synpunkter som kanske inte är buggar:

-Synd att man inte längre kan få programinfo med navigeringsknapparna upp/ner

-Texten i menyerna/EPG etc är otydligare än tidigare. Texten i EPG mm är betydligt svårare att läsa på mindre skärmar än tidigare, t.o.m att det är svårt att se



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.