För 257kr inklusive frakt fick jag ett filter i fin förpackning från Hong Kong på några dagar.
DSC_3805.jpg 142.09K
0 Antal nerladdningar
DSC_3806.jpg 150.75K
0 Antal nerladdningarFörpackningen verkar vara original. Själva filtret och dess plastlåda var inlindade i tre varv bubbelplast, och kom fram oskadda.
Om man kollar trycket på filtret, så ser det inte likadant ut som på deras hemsida, dock har jag inte hittat just denna (oberoende av storlek). Notera att trycket "Made in Japan" är snett. Kan tyda på att detta är andrahandssortering, eller helt enkelt någon anställd som kommer över filter som har kosmetiska defekter på t.ex. trycket, och säljer dem via ebay. Den optiska kvalitén behöver alltså inte vara sämre.
pol.jpg 99.35K
0 Antal nerladdningarHur pass bra kvalitet det är på filtret, eller om det verkligen är äkta kan jag inte avgöra.
Klämmer in tre bilder här, en med minsta effekt och två med max effekt. De första två bilderna togs med med låst exponering (AE-lock), till den tredje släppte jag knappen, och exponeringen (slutartiden) justerades då automatiskt från 1/200s till 1/60s.
Bilderna är endast förminskade, inget annat pill är gjort, ingen skärpning.
Noll effekt, autoexponering. (Svårbedömt med effekten, då inte mycket händer när man vrider filtret i början).
DSC_3809.jpg 332.52K
0 Antal nerladdningarMax effekt, samma exponering som ovan.
DSC_3810.jpg 328.91K
0 Antal nerladdningarMax effekt, autoexponering.
DSC_3811.jpg 379.22K
0 Antal nerladdningarAv bilderna ovan kan man dra slutsatsen, att något skumt händer när man kör på auto. Troligast (expertbedömning av mig
Däremot så gillar jag den blåa himlen, vilket oftast är den eftersträvade effekten av att använda polfilter.
Nu får jag väl se om detta verkligen är så kul att leka med, men för de pengarna var det klart ok.
Clas Ohlson har annars Kenkos "enklare" filter för 299kr i storlek 52mm. que har inskaffat den där (länk ovan).
Kenkos Zeta-filter är av högre kvalité än Pro1D, den har xray lekt med lite i tråden länkad ovan.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
100 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?