Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Filter till objektiv

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 October 2010 - 16:10

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Efter att ha läst denna tråd, och blivit lite sur på höga priser och dålig tillgång, så köpte jag ett Kenko Pro1D Cirkulärpolariserande filter via ebay.

För 257kr inklusive frakt fick jag ett filter i fin förpackning från Hong Kong på några dagar.
Bifogad fil  DSC_3805.jpg   142.09K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  DSC_3806.jpg   150.75K   0 Antal nerladdningar
Förpackningen verkar vara original. Själva filtret och dess plastlåda var inlindade i tre varv bubbelplast, och kom fram oskadda.

Om man kollar trycket på filtret, så ser det inte likadant ut som på deras hemsida, dock har jag inte hittat just denna (oberoende av storlek). Notera att trycket "Made in Japan" är snett. Kan tyda på att detta är andrahandssortering, eller helt enkelt någon anställd som kommer över filter som har kosmetiska defekter på t.ex. trycket, och säljer dem via ebay. Den optiska kvalitén behöver alltså inte vara sämre.
Bifogad fil  pol.jpg   99.35K   0 Antal nerladdningar

Hur pass bra kvalitet det är på filtret, eller om det verkligen är äkta kan jag inte avgöra.
Klämmer in tre bilder här, en med minsta effekt och två med max effekt. De första två bilderna togs med med låst exponering (AE-lock), till den tredje släppte jag knappen, och exponeringen (slutartiden) justerades då automatiskt från 1/200s till 1/60s.
Bilderna är endast förminskade, inget annat pill är gjort, ingen skärpning.

Noll effekt, autoexponering. (Svårbedömt med effekten, då inte mycket händer när man vrider filtret i början).
Bifogad fil  DSC_3809.jpg   332.52K   0 Antal nerladdningar

Max effekt, samma exponering som ovan.
Bifogad fil  DSC_3810.jpg   328.91K   0 Antal nerladdningar

Max effekt, autoexponering.
Bifogad fil  DSC_3811.jpg   379.22K   0 Antal nerladdningar

Av bilderna ovan kan man dra slutsatsen, att något skumt händer när man kör på auto. Troligast (expertbedömning av mig B) ) är att automatiska vitbalansen ballar ur och ger konstiga färger (se på gräset t.ex.). Har tyvärr inte gjort ett snabbt test av just detta, med låst vitbalans. Kanske återkommer med detta senare.

Däremot så gillar jag den blåa himlen, vilket oftast är den eftersträvade effekten av att använda polfilter.
Nu får jag väl se om detta verkligen är så kul att leka med, men för de pengarna var det klart ok.

Clas Ohlson har annars Kenkos "enklare" filter för 299kr i storlek 52mm. que har inskaffat den där (länk ovan).
Kenkos Zeta-filter är av högre kvalité än Pro1D, den har xray lekt med lite i tråden länkad ovan.

Postad 06 October 2010 - 16:31

RedMarathon
  • RedMarathon
  • Veteran

• 1883 inlägg
  • 0
Lite läsning för dig ungern! B)
Polfilter

Det billigaste är ju att ta bilderna underexponerade och sedan fixa till dom, fattigmans polfilter.

Redigerat av RedMarathon, 06 October 2010 - 16:35.

Postad 06 October 2010 - 16:34

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

• 760 inlägg
  • 0
Du har förmodligen fått ett fake dessvärre, det behöver dock inte betyda att det fungerar sämre.

Redigerat av Johanpixels, 06 October 2010 - 16:38.

Postad 06 October 2010 - 16:42

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

• 611 inlägg
  • 0
Störst effekt blir det om du har ställer dig 90grader från solen, alltså om du har solen på sidan.

Postad 06 October 2010 - 16:44

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0

Det billigaste är ju att ta bilderna underexponerade och sedan fixa till dom, fattigmans polfilter.

Nja, nu gör ju ett riktigt polfilter mycket mer än så. Använder mest polfilter för att ta bort reflexer eller få moln att framträda kraftigt.

Ungern: Känns lite mysko att du inte såg någon skillnad när du vred på filtret? Är det så dåliga moln över Lund idag? B)
Kolla effekterna mot en blank yta istället. Fönster eller liknande. Älskar polfilter :D Kan bli knepigt med blixt beroende på kvalitet iofs B)

Postad 06 October 2010 - 18:23

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
Ganska stor skillnad tycker jag B)
Himlen kom fram fint och man kunde få med hela dynamiken i bilden.

Jag tror det är äkta men att det säljs utan påslag för grossist osv.

Edit: undersök gärna vitbalansen, men jag tror inte den är nämnvärt ändrad. Ta annars en bild med rätt exponering på t.ex gräset med och utan filter. De borde bli ganska lika (den undre bilden).

Redigerat av Supernaut77, 06 October 2010 - 18:26.

Postad 07 October 2010 - 21:28

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
I bilden nedan Hoya Kenko Zeta Super Circular Polarizer Filter 67mm som köptes på Ebay (säljare Slphotogear).

Bifogad fil  _DSC3768.jpg   380.94K   0 Antal nerladdningar

Filterhållaren är riktigt trevlig. Filtret kommer förmodligen inte används varje gång, men kan ändå vara bra att ha med sig ifall det skulle behövas.

Postad 10 October 2010 - 10:24

torvaldur
  • torvaldur
  • Forumräv

• 907 inlägg
  • 0
Jag köpte ett Massa 58mm CPL från Tradera för 80 kr (kan köpas direkt från Kina nytt för $7.70). Detta duger helt klart för mig, fast jag har iofs inte provat någon finare variant, så jag vet inte vad jag missar...

Postad 14 October 2010 - 12:53

Fjöset
  • Fjöset
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Resultatet ser lite konstigt ut, det ser nästan mer ut som ett gråfilter använts. Inte något av reflektionen i vattnet har försvunnit, vilket är konstigt. Som nämnts fungerar ju polfilter bäst med 90 graders vinkel från solen, alltså om du känner solen stråla på örat eller axeln, annars blir det mest att det bara snor lite ljus (vilket iofs kan vara bra).

Postad 14 October 2010 - 13:45

mikaels
  • mikaels
  • Veteran

• 1514 inlägg
  • 0
Det enklaste sättet är ju att kolla mot ett annat polfilter, t ex polariserade solglasögon, om du har några (annars kan du gå in i vilken optiker som helst).
Skärmen på telefonen är också polariserad (iallafall min Sony Ericsson), liksom de flesta LCD-skärmar, så om du tar ditt nya filter och tittar på skärmen/telefonen/solglasögon genom det, och vrider på det, så kommer det att bli mörkt när filtrets polarisering är 90 grader mot skärmens. Om inget händer när du vrider filtret runt är det inget polfilter.

Postad 14 October 2010 - 14:15

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Resultatet ser lite konstigt ut, det ser nästan mer ut som ett gråfilter använts. Inte något av reflektionen i vattnet har försvunnit, vilket är konstigt. Som nämnts fungerar ju polfilter bäst med 90 graders vinkel från solen, alltså om du känner solen stråla på örat eller axeln, annars blir det mest att det bara snor lite ljus (vilket iofs kan vara bra).

Himlen ser ju klart annorlunda ut mellan bild 1 & 2. Skiljer ~1.3 steg vilket möjliggör exponerinen i den sista utan att bränna ut något. :P
Sen kanske inte filtret är vridet för att maximera effekten i sjön?

Postad 14 October 2010 - 19:41

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0
Okej okej. Tog mig tid idag och provade. Definitivt polfilter, kolla fönstren...
3 bilder, alla med vitbalans på "sol".

1) Auto -> 1/500s f/2,2, noll pol.
Bifogad fil  DSC_3829.jpg   283.53K   0 Antal nerladdningar

2) 1/500s f/2,2, full pol. (alltså underexponerad)
Bifogad fil  DSC_3830.jpg   285.57K   0 Antal nerladdningar

3) Auto -> 1/320s, f/2,2 full pol (korrekt exponering)
Bifogad fil  DSC_3832.jpg   298.47K   0 Antal nerladdningar

Klart, denna gången hade jag inte med gräs för att se färgskiftningen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.