Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Apple Tv (Gen 2)

947 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 August 2011 - 00:07

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Läst igenom tråden men inte hittat svar på min fråga har en iPad 2 funderar på att köpa en Apple tv.
Räcker det med att jailbreaka Apple tv eller behöver jag jailbreaka ipaden också?

/ Z

Postad 04 August 2011 - 00:39

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Vad vill du åstadkomma?

Postad 04 August 2011 - 02:44

chris1a
  • chris1a
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Läst igenom tråden men inte hittat svar på min fråga har en iPad 2 funderar på att köpa en Apple tv.
Räcker det med att jailbreaka Apple tv eller behöver jag jailbreaka ipaden också?

/ Z

Nej. Sedan kanske det finns appar i t.ex cydia some hjälper. Men till en början nej.

Postad 04 August 2011 - 09:08

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Rollo: Jailbreak du med en windows pc? (windows xp här). Gick det smidigt?

Och förövrigt så måste man väl aktovera den med ett amerikansk iTunes konot till att börja med? Är lite noob ang apple tv. Några bra guider till hans någon hjälpsam själ. :P

Edit stavfel gallore

Ja, det funkade bra. Testa några olika, men kände inte att det funkade bra, lyckades bäst med Seas0npass o la sen in NitoTV för att få bort "pop-upen" för uppdatering av apple tv. Via NitoTV kan man dessutom installera XBMC, så slipper man koppla upp sig med SSH för att installera XBMC.

Om du skall använda Apple TV som det är tänkt, så behöver nog ett amerikanskt iTunes konto, men för att köra XBMC behöver du inget iTunes konto

Installera NitoTV
http://www.cultofmac...pletv-app/65935

Stänga av uppdaterings pop-upen
http://dartharturito...ory/apple-tv-2/

Seas0npass
http://www.appletvha...ith-seas0npass/

rollo

Postad 04 August 2011 - 13:01

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Vad vill du åstadkomma?

Jag har en ipad2 + airport express idagsläget men vill kunna slippa ps3 som mediacenter (iofs fungerat ganska bra det senaste).

Nej. Sedan kanske det finns appar i t.ex cydia some hjälper. Men till en början nej.

Ok blev lite osäker efter jag läst runt på andra ställen om det men det är inte nödvändigt då alltså att jailbreaka ipaden.

Postad 04 August 2011 - 13:31

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jag har också en iPad2 som just nu ligger och spelar Spotify via ATV2.
Det skulle gå lika bra att spela spel, och föra över bild o ljud, eller se på film, utan att iPaden är jailbreakad.

rollo

Postad 04 August 2011 - 15:35

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Tänkte bara flika in lite efter att ha läst tråden till och från. Jag har kört både XBMC på olika plattformer samt de båda versionerna av Apple TV som funnits och har kommit fram till lite åsikter.

Även om det är tekniskt möjligt att köra XBMC på Apple TV 2 tycke jag inte att det funkar tillräckligt bra. Visst går det att spela olika format och t.o.m. 1080p kan spelas upp (men sedan konverteras ned till 720p). Dock så är menyerna ganska sega, använder man sig av fanart till sina filmer, TV och musik så kan det ta ett par sekunder innan dessa dyker upp. Skall man köra XBMC tycker jag att man absolut skall titta efter en ION maskin, t ex Acer Revo R3610 som kan fås för ca 2.000kr. Visst, det är dubbelt så mycket som vad en ATV2 kostar men XBMc lirar så mycket bättre. En XBMC Live eller Openelec installation gör sig enormt bra på dessa maskiner.

ATV2 gör dock det den skall enligt Apples utsago. Den spelar upp allt material som finns i iTunes utan problem. Musik och podcasts fungerar ypperligt och med hjälp av en DNS-tjänst kan man få igång Netflix här i Sverige. Är man sedan tidigare "inne i apples eco-system" är detta en kanon burk och det finns ingen anledning att jailbr. den som jag ser det.

Apple är ganska tydliga när de i stort sett berättar för dig hur du skall konsumera din media och detta kan många störa sig på, även jag tycker det kan vara dumt. Dock börjar jag se storheten i deras system när man som jag börjat komma upp i åren (33 år ojojojoj) och har familj med barn. Jag börjar inse att jag inte kan sitta och tweaka installationer av htpc och xbmc och ladda ner massa filmer och tv-serier till min server (som jag i många fall inte ens tittar på). Via Apple TV kan jag lägga in de filmer som jag vet att jag kommer titta på igen. Jag kan hyra alla nya filmer för 4-5 USD tack vare ett amerikanskt itunes konto och jag kommer åt alla filmer och tv-serier hos Netflix. Idag har t ex Netflix alla säsonger av Lost i HD med 5.1 ljud, alla säsonger X-Files, Buffy, Angel, Bones, Parks & Recreation, 30 Rock m.m. De serier vi följer kan jag faktiskt ta ner i MKV och lägga in med hjälp av MKVTools och iFlicks för att tagga.

Summa sumarum, Apple TV 2 gör det den skall riktigt bra, men visst ÄR XBMC på en lämplig dator mycket bättre när det gäller både inställningsmöjligheter men också bildkvalité. Man får väga för och emot...

Postad 04 August 2011 - 19:01

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Tänkte bara flika in lite efter att ha läst tråden till och från. Jag har kört både XBMC på olika plattformer samt de båda versionerna av Apple TV som funnits och har kommit fram till lite åsikter.

Även om det är tekniskt möjligt att köra XBMC på Apple TV 2 tycke jag inte att det funkar tillräckligt bra. Visst går det att spela olika format och t.o.m. 1080p kan spelas upp (men sedan konverteras ned till 720p). Dock så är menyerna ganska sega, använder man sig av fanart till sina filmer, TV och musik så kan det ta ett par sekunder innan dessa dyker upp. Skall man köra XBMC tycker jag att man absolut skall titta efter en ION maskin, t ex Acer Revo R3610 som kan fås för ca 2.000kr. Visst, det är dubbelt så mycket som vad en ATV2 kostar men XBMc lirar så mycket bättre. En XBMC Live eller Openelec installation gör sig enormt bra på dessa maskiner.

ATV2 gör dock det den skall enligt Apples utsago. Den spelar upp allt material som finns i iTunes utan problem. Musik och podcasts fungerar ypperligt och med hjälp av en DNS-tjänst kan man få igång Netflix här i Sverige. Är man sedan tidigare "inne i apples eco-system" är detta en kanon burk och det finns ingen anledning att jailbr. den som jag ser det.

Apple är ganska tydliga när de i stort sett berättar för dig hur du skall konsumera din media och detta kan många störa sig på, även jag tycker det kan vara dumt. Dock börjar jag se storheten i deras system när man som jag börjat komma upp i åren (33 år ojojojoj) och har familj med barn. Jag börjar inse att jag inte kan sitta och tweaka installationer av htpc och xbmc och ladda ner massa filmer och tv-serier till min server (som jag i många fall inte ens tittar på). Via Apple TV kan jag lägga in de filmer som jag vet att jag kommer titta på igen. Jag kan hyra alla nya filmer för 4-5 USD tack vare ett amerikanskt itunes konto och jag kommer åt alla filmer och tv-serier hos Netflix. Idag har t ex Netflix alla säsonger av Lost i HD med 5.1 ljud, alla säsonger X-Files, Buffy, Angel, Bones, Parks & Recreation, 30 Rock m.m. De serier vi följer kan jag faktiskt ta ner i MKV och lägga in med hjälp av MKVTools och iFlicks för att tagga.

Summa sumarum, Apple TV 2 gör det den skall riktigt bra, men visst ÄR XBMC på en lämplig dator mycket bättre när det gäller både inställningsmöjligheter men också bildkvalité. Man får väga för och emot...

Bah jag som tänkte köpa en imorgon nu blev jag osäker pga det du skriver om xbmc.
Tänkte denna kunde ersätta mitt ps3 till en billig peng!

Postad 04 August 2011 - 19:15

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Ett tipps bara: Om man inte är i behov av att strömma från en NAS varför inte Köra PLEX? Tycker det fungerar väldigt smidigt men alla verkar ha snöat in sig på XBMC. . .

Postad 04 August 2011 - 22:17

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0

Bah jag som tänkte köpa en imorgon nu blev jag osäker pga det du skriver om xbmc.
Tänkte denna kunde ersätta mitt ps3 till en billig peng!

Köp!! Visst den är inte toksnabb men inte jätte jobbigt seg heller på fanart/folder.jpg. Men så är det ju ingen pc heller :P
Kolla denna video så får du en uppfattning Klicket du hör är apple-fjärrens tryck.

Postad 05 August 2011 - 09:03

NTM
  • NTM
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
För att förtydliga några saker så går det utmärkt att strema filmer och musik from iPad, iPod Touch och iPhone utan att varken jailbreaka dem eller ATV2n.

Gällande prestandan i XBMC för ATV2 så bör tänka på att den grenen av XBMC bara är lite mer än 6 månader in i utvecklingen. Som jag har skrivit innan här i tråden så har de senare "nightly build" en rejäl prestanda ökning i GUI, från ca 30 FPS till 45 FPS. Det kommer säker bara bli snabbare och snabbare och mer stabil.

Postad 05 August 2011 - 09:33

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Köp!! Visst den är inte toksnabb men inte jätte jobbigt seg heller på fanart/folder.jpg. Men så är det ju ingen pc heller :D
Kolla denna video så får du en uppfattning Klicket du hör är apple-fjärrens tryck.

ja den verkar ju inte jätte seg blir nog en sådan här ändå har ju iaf en iOS pryl,ipad2.

För att förtydliga några saker så går det utmärkt att strema filmer och musik from iPad, iPod Touch och iPhone utan att varken jailbreaka dem eller ATV2n.

Gällande prestandan i XBMC för ATV2 så bör tänka på att den grenen av XBMC bara är lite mer än 6 månader in i utvecklingen. Som jag har skrivit innan här i tråden så har de senare "nightly build" en rejäl prestanda ökning i GUI, från ca 30 FPS till 45 FPS. Det kommer säker bara bli snabbare och snabbare och mer stabil.

Hmm någon som kan svara på hur bra fungerar det fungerar att " spola" :P fram i en film via xbmc?
Via airvideo fungerar det ju helt ok.

Postad 05 August 2011 - 11:27

NTM
  • NTM
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Som standard kan man spola 30 sekunder framåt/bakåt genom att trycka höger respektive vänster på kontrollen.
Men det är ganska lätt att modifiera om vad knapparna gör i en xml fil. Själv har jag så att upp och ner hoppar 10 min framåt/bakåt. Håller jag inne menu så spolar den 7 sekunder bakåt, perfekt om man missa något nån sa. Har även lagt in så att den stora knappen visar info rutan istället för att pausa då det redan finn en play/pause knapp.

Postad 05 August 2011 - 12:47

migge1
  • migge1
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Som standard kan man spola 30 sekunder framåt/bakåt genom att trycka höger respektive vänster på kontrollen.
Men det är ganska lätt att modifiera om vad knapparna gör i en xml fil. Själv har jag så att upp och ner hoppar 10 min framåt/bakåt. Håller jag inne menu så spolar den 7 sekunder bakåt, perfekt om man missa något nån sa. Har även lagt in så att den stora knappen visar info rutan istället för att pausa då det redan finn en play/pause knapp.

om du håller inne den stora knappen i mitten ett tag så kan du väl välja själv vilken hastighet du vill spola i eller byta kapitel... eller?

Postad 05 August 2011 - 13:29

NTM
  • NTM
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Med standard mappningen gör man det ja :) Då kommer man till meny saken i XBMC, där man kan byta subtitle och ställa in bild och ljud inställningar också. Precis som du säger kan man spola och hoppa mellan kapitel, om det finns.

Postad 05 August 2011 - 14:54

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Men den nyare XBMC versionen är väl ännu snabbare än den i videon? den som bara har horisontelt gränsnit

Postad 06 August 2011 - 07:23

decahb
  • decahb
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Hej

Har skaffat en apple tv2, gifter sig fint med resten av nätverket.
Kommer att använda den mest till att streama olika tv program.
Svt play funkar fint, men har svårt att få till resten av de svenska kanalerna, typ 4play osv
Kan man lösa detta utan att jailbreaka den?
Eller skall man vänta på IOs5 och köra med spegling???

Tips ?, tankar ideer?

Deca

Postad 06 August 2011 - 09:33

Unregistered392f8df4
  • Unregistered392f8df4
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Kan någon försöka förklara om man kan se det man gör på ipaden på tvn eller bara gå in och streama vissa speciella saker? Funkar spotify tex?

Postad 06 August 2011 - 14:07

Unregistered41660
  • Unregistered41660
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Kan någon försöka förklara om man kan se det man gör på ipaden på tvn eller bara gå in och streama vissa speciella saker? Funkar spotify tex?

När nya iOS5 kommer (september typ) så kommer du kunna spegla ipaden till tvn om du har en apple tv inkopplad. Just nu fungerar det bara att streama vissa saker till tvn med hjälp av airplay

Postad 06 August 2011 - 17:10

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Inhandlat en nu och lekt lite med den och får väl säga att jag är nöjd.
Känns smidigare än att ha PS3:an som mediacenter!
Jailbreaka den igår gick bra med alla guider som finns ute! :) (Får man prata om JB på detta forum?)
Får dock inte "bilden" i xbmc att vara jämn i kanterna så att säga, går jag in i settings och flyttar bilden så den blir jämn så har den flyttat sig till nästa gång jag går in i programmet?

Läste också lite om folk som har haft problem med att styra apple tv med harmony 900 kontrollern för min del var det bara att lägga till aktivitet och köra på antar att dem har löst det kanske eller hade jag tur?

Postad 06 August 2011 - 21:38

Unregisteredd00e6b76
  • Unregisteredd00e6b76
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Ni som köpt från Netonnet, får man med en svensk strömkabel eller en adapter?

Postad 06 August 2011 - 22:17

mype
  • mype
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hej

Har skaffat en apple tv2, gifter sig fint med resten av nätverket.
Kommer att använda den mest till att streama olika tv program.
Svt play funkar fint, men har svårt att få till resten av de svenska kanalerna, typ 4play osv
Kan man lösa detta utan att jailbreaka den?
Eller skall man vänta på IOs5 och köra med spegling???

Tips ?, tankar ideer?

Deca

Jag streamar live tv till min Atv2 och Ipad från min digital box, kräver dock jailbreak på Atv men inte på IPad och en linux digital box.

Jag fick svensk kabel från netonnet

Postad 08 August 2011 - 07:35

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Svensk:

http://www.netonnet....5M/103207.4745/

Ingen adapter krävs då det inte är en extern omvandlare.

Postad 08 August 2011 - 13:07

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

När nya iOS5 kommer (september typ) så kommer du kunna spegla ipaden till tvn om du har en apple tv inkopplad. Just nu fungerar det bara att streama vissa saker till tvn med hjälp av airplay

Kan man redan idag streama ljudet (eller typ spegla det i Apple tv?
Jag funderar på att köpa en Apple tv2 och spela upp filme på den, men samtidigt koppla den till receviern för tt kunna lyssna på spotify via ipaden utan att ha ipaden fysiskt inkopplad till receivern. går det?

Postad 08 August 2011 - 18:01

Unregistered41660
  • Unregistered41660
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Kan man redan idag streama ljudet (eller typ spegla det i Apple tv?
Jag funderar på att köpa en Apple tv2 och spela upp filme på den, men samtidigt koppla den till receviern för tt kunna lyssna på spotify via ipaden utan att ha ipaden fysiskt inkopplad till receivern. går det?

Nu fick jag min Apple tv idag och hann inte mer än att jailbreaka den innan jag var tvungen att åka på jobbet men för att svara på din fråga, JA det ska fungera bra att köra airplay från spotify till din apple tv som i sin tur är kopplad till recievern.
Jag provade lite svtplay via airplay (från iphone 4) och det fungerade iaf bra, ska prova mer appar imorgon

EDIT: Spotify funkar bra att köra med airplay till appletv, så du kommer kunna lyssna på spotify från ipaden utan att koppla in den till recievern, så länge du har ipaden och apple tvn på samma nätverk vilket ju oftast är fallet..

Redigerat av Unregistered41660, 09 August 2011 - 08:47.

Postad 10 August 2011 - 15:02

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ett par snabba frågor som det redan säkert finns svar på jag har inte läst genom hela tråden:

Går det att streama Voddler från iPad till AppleTV?

Går det streama/spegla hemsidor/video som man har igång på iPad till AppleTv?

Går det streama/spegla hemsidor/video som man har igång på iMac till AppleTv?

Postad 11 August 2011 - 00:33

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
1: Ja.
2: Ja, när iOS5 släpps i höst.
3: Ja/Nej/Ja.

Postad 11 August 2011 - 07:20

Unregisteredd00e6b76
  • Unregisteredd00e6b76
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Fick hem min igår! Måste säga att det var mig en grym lite sak. Tror inte ens att man behöver jailbreaka den för den gör ju allt redan på ett strålande sätt. Sedan att bara kunna köra Air Video med alla filmer/tv serier var ju bara, för att citera "Lilla Syster" Så d****a bra!!!!!!!!!

Postad 11 August 2011 - 07:42

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Låter lovande, tack för svaret.

Postad 11 August 2011 - 10:14

Unregistereddbe56a93
  • Unregistereddbe56a93
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Hej gott folk. Jag är ute efter en mediacenter och hade nästan bestämt mig för en boxee box men nu när jag har haft ipad och iphone så är jag grymm imponerad av apple. Så nu är jag sugen på en apple tv och har lite funderingar som jag hade hoppats få hjälp med.

Jag sitter med en nas (qnap219p) och har alla mine filmer där. Är det nåt problem och streema de därifrån? Lästa att man kan jailbreka och installera xcmc på apple tv. Men måste jag installera det på min nas med? För jag tror inte det går installera xcmc på min nas.
Kan det läsa rar filer så att man slipper packa upp?
Funkar det med subtitle?

Mvh/ali

Postad 11 August 2011 - 10:49

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Hej gott folk. Jag är ute efter en mediacenter och hade nästan bestämt mig för en boxee box men nu när jag har haft ipad och iphone så är jag grymm imponerad av apple. Så nu är jag sugen på en apple tv och har lite funderingar som jag hade hoppats få hjälp med.

Jag sitter med en nas (qnap219p) och har alla mine filmer där. Är det nåt problem och streema de därifrån? Lästa att man kan jailbreka och installera xcmc på apple tv. Men måste jag installera det på min nas med? För jag tror inte det går installera xcmc på min nas.
Kan det läsa rar filer så att man slipper packa upp?
Funkar det med subtitle?

Mvh/ali

Vad jag vet så kan du streama ifrån en NAS och icke jailbreakad men då får du gå igenom Itunes via datan om du förstår.
Du skall kunna streama ifrån en NAS till en jailbreakad ATV2 med XBMC installerat detta borde ju vara bäst.
Jag själv har inte testat med RAR filer men xbmc skall väl klara av det? (någon annan kanske kan svara på detta som prövat)
Subtitles fungerar över airplay och givetvis igenom xbmc :blink:

Redigerat av Releaser, 11 August 2011 - 10:53.

Postad 11 August 2011 - 11:33

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1992 inlägg
  • 0
XBMC på din jailbreakade atv2 , på nasen skall du ej försöka få XBMC :blink:
rar funkar lika bra på atv2 som alla andra maskiner med xbmc.
Filerna når du via nfs/smb/upnp

Redigerat av 22mc, 11 August 2011 - 11:34.

Postad 11 August 2011 - 12:58

rollo
  • rollo
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Funkar alldeles utmärkt att koppla dig mot NAS:en, men, jag har problem med mitt trådlösa nät som inte pallar att ladda filerna, utan uppspelningen "hackar".

Vet inte riktigt hur jag skall komma runt det, men jag får testa med kabel o se om det hjälper

rollo

Postad 11 August 2011 - 16:17

Unregistereddbe56a93
  • Unregistereddbe56a93
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Tack för alla svar.Jag åker till netonnet och köper en nu.Finns jailbreak till alla fireware till apple tv eller finns det bara till 4.3.3 eller hur funkar det?

Postad 11 August 2011 - 20:03

Releaser
  • Releaser
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0

Tack för alla svar.Jag åker till netonnet och köper en nu.Finns jailbreak till alla fireware till apple tv eller finns det bara till 4.3.3 eller hur funkar det?

Uppdatera INTE din apple tv när du kopplar in den första gången.
Sedan följer du bara dessa instruktioner:

http://www.appletvha...ass-untethered/

Postad 11 August 2011 - 21:33

Unregistereddbe56a93
  • Unregistereddbe56a93
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Uppdatera INTE din apple tv när du kopplar in den första gången.
Sedan följer du bara dessa instruktioner:

http://www.appletvha...ass-untethered/

Tack för all info. Ska försöka köpa en imorogon. Det var slut på netonnet.

Postad 12 August 2011 - 12:14

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Efter ha läst lite på förmiddagen här, blev det ett köp på lunchen.

Postad 12 August 2011 - 13:17

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Efter ha läst lite på förmiddagen här, blev det ett köp på lunchen.

Samma här, ska hämta min efter jobbet. Då har man lite att göra under helgen :)

Postad 12 August 2011 - 19:28

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Ett par snabba frågor som det redan säkert finns svar på jag har inte läst genom hela tråden:

Går det att streama Voddler från iPad till AppleTV?

Går det streama/spegla hemsidor/video som man har igång på iPad till AppleTv?

Går det streama/spegla hemsidor/video som man har igång på iMac till AppleTv?

1:an får jag inte till. Hur menar du att det ska fungera? Voddler-appen verkar inte ha stöd för airplay.

Postad 14 August 2011 - 23:56

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1446 inlägg
  • 0
Aha, då ber jag om ursäkt. Vet att Airplay kommer slås på automatiskt för alla apps som visar video, i iOS5. Och då bör Voddler fungera. Om de inte själva aktivt blockerar airplay av någon idiotisk anledning.

Postad 15 August 2011 - 09:36

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

• 295 inlägg
  • 0
Har i helgen jailbrakat med seas0npass och lagt in Nitotv med putty, har aldrig tidigare gjort något liknande, men det var faktiskt ganska enkelt och smidigt.

Postad 15 August 2011 - 09:57

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Aha, då ber jag om ursäkt. Vet att Airplay kommer slås på automatiskt för alla apps som visar video, i iOS5. Och då bör Voddler fungera. Om de inte själva aktivt blockerar airplay av någon idiotisk anledning.

Ingen fara. Är riktigt nöjd med den ändå. Nu ska jag bara skaffa ett gäng airport express och kolla in högtalare runt om i huset så kan man köra musik överallt.

Postad 15 August 2011 - 15:12

RealElwood
  • RealElwood
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Nån som kan tala om för mig hur man får hela databasen (film info och omslag) att det sparas på NASen istället för på atv2 i xbmc. Jag har skapat en advancedsettings.xml och lagt in

<advancedsettings>
<pathsubstitution>
<substitute>
<from>special://Thumbnails/</from>
<to>smb://somecomputer/folder/etc/Thumbnails/</to>
</substitute>
</pathsubstitution>
</advancedsettings>

http://forum.xbmc.or...103&postcount=2

När jag lägger in det på atv2 så blir xbmc superslött och jag får inte upp några filmomslag. Detta kanske hör hemma lite mer i xbmc delen på forumet men det verkar bara som atv2 kan använda detta.

Hmm var visst tvungen att knappa in NASens ip adress och var allt skulle ligga.

Hur gick det, fick du ordning så att du kan se betyget från Imdb, filmposter, länk till trailer m.m?

Postad 16 August 2011 - 15:16

NTM
  • NTM
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Min Apple TV 2 har nu blivit ännu mer användbar. Kör nu även Netflix på den ;)

Postad 16 August 2011 - 22:28

migge1
  • migge1
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Min Apple TV 2 har nu blivit ännu mer användbar. Kör nu även Netflix på den ;)

berätta hur man gör och vad det kostar mm.... så är du snäll

Postad 17 August 2011 - 12:39

joccee
  • joccee
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Om man läser lite på voddlers hemsida så har dom förklarat att AirPlay stöd är nåt dom gärna skulle göra men att filmbolagen inte låter dom göra det (licensavtal å grejer). Så voddler streamat till atv kommer nog inte hända inom en snar framtid :/
Själv hoppas jag lite att Apple kommer släppa en AppStore till atvn så t ex voddler kan göra en egen app.

Tills dess kan jag rekomendera atvflash black. Tror deras mediaspelare kan blir riktigt bra.

Postad 17 August 2011 - 15:28

Raffe_L
  • Raffe_L
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Om man läser lite på voddlers hemsida så har dom förklarat att AirPlay stöd är nåt dom gärna skulle göra men att filmbolagen inte låter dom göra det (licensavtal å grejer). Så voddler streamat till atv kommer nog inte hända inom en snar framtid :/
Själv hoppas jag lite att Apple kommer släppa en AppStore till atvn så t ex voddler kan göra en egen app.

Tills dess kan jag rekomendera atvflash black. Tror deras mediaspelare kan blir riktigt bra.

Med iOS 5 som kommer i höst ska man väl kunna spegla iPad-skärmen till apple tv? Om man kör igång Voddler på iPaden borde det inte fungera då?

Postad 17 August 2011 - 19:55

NTM
  • NTM
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

berätta hur man gör och vad det kostar mm.... så är du snäll

Visst kan jag det. För att komma åt Netflix måste det se ut att man kommer från USA. Det vanligaste alternativet är då att man köper en VPN tjänst och kör via den. Det fungerar bra på datorer då de enkelt kan ansluta till VPN. Svårare blir det när man vill få enheter såsom Apple TV eller PS3 att också fungera med t.ex. Netflix.
Det går att få till med VPN om man har en router som har inbyggd VPN klient men de är oftast ganska dyra. Ett annat problem med VPN är att hastigheten blir sämre än vad du vanligtvis har.

Därför valde jag att använda mig utav http://www.unblock-us.com/. Den tjänsten använder sig utav DNS. Det enda som behövs göras är att byta DNS servrar, på den enhet man vill ska komma åt Netflix, till deras. Jag valde i mitt fall att istället byta DNS servrarna direkt på routern på så sätt får hel mitt nätverk tillgång till Netflix utan att behöva ställa in varje enhet. Fördelen med att den använder DNS istället för VPN i detta fallet är att det är din egen internetlina som används och inte VPN leverantörens. Så man kan ha tjänsten på hela tiden utan att det påverkar ens hastighet. Självklart så är det inte bara Netflix man får tillgång till i och med denna tjänst utav även tjänster såsom Hulu, Vudu och BBC iPlayer.
Tjänsten kostar 4,99 CAD (ca 33 SEK) per månad och går att betala med PayPal. Det finns en 1 veckas gratis test.

Netflix i sig kostar 7,99 USD (ca 51 SEK) per månad för obegränsad streaming. De tar inte svenska PayPal konton men det fungerar med svenskt MasterCard i alla fall. De har en 1 månads gratis test. Hastigheterna hit till Sverige är tillräckligt bra för att kunna streama HD med 5.1 ljud.

För att få fram Netflix på Apple TVn, efter att man har skaffat och ställt in UnBlock-US och Netflix, är att ändra iTunes Store Location som finns under inställningar till USA istället för Sverige. Starta sedan om den så bör Netflix dyka upp.

Så för att sammanfatta så för 83-84 SEK i månaden får man tillgång till tusentals filmer och serier rätt in i Apple TV. Bara att trycka och börja kolla.

Har jag missat nått så är det bara att hojta till :)

Postad 17 August 2011 - 21:55

migge1
  • migge1
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Visst kan jag det. För att komma åt Netflix måste det se ut att man kommer från USA. Det vanligaste alternativet är då att man köper en VPN tjänst och kör via den. Det fungerar bra på datorer då de enkelt kan ansluta till VPN. Svårare blir det när man vill få enheter såsom Apple TV eller PS3 att också fungera med t.ex. Netflix.
Det går att få till med VPN om man har en router som har inbyggd VPN klient men de är oftast ganska dyra. Ett annat problem med VPN är att hastigheten blir sämre än vad du vanligtvis har.

Därför valde jag att använda mig utav http://www.unblock-us.com/. Den tjänsten använder sig utav DNS. Det enda som behövs göras är att byta DNS servrar, på den enhet man vill ska komma åt Netflix, till deras. Jag valde i mitt fall att istället byta DNS servrarna direkt på routern på så sätt får hel mitt nätverk tillgång till Netflix utan att behöva ställa in varje enhet. Fördelen med att den använder DNS istället för VPN i detta fallet är att det är din egen internetlina som används och inte VPN leverantörens. Så man kan ha tjänsten på hela tiden utan att det påverkar ens hastighet. Självklart så är det inte bara Netflix man får tillgång till i och med denna tjänst utav även tjänster såsom Hulu, Vudu och BBC iPlayer.
Tjänsten kostar 4,99 CAD (ca 33 SEK) per månad och går att betala med PayPal. Det finns en 1 veckas gratis test.

Netflix i sig kostar 7,99 USD (ca 51 SEK) per månad för obegränsad streaming. De tar inte svenska PayPal konton men det fungerar med svenskt MasterCard i alla fall. De har en 1 månads gratis test. Hastigheterna hit till Sverige är tillräckligt bra för att kunna streama HD med 5.1 ljud.

För att få fram Netflix på Apple TVn, efter att man har skaffat och ställt in UnBlock-US och Netflix, är att ändra iTunes Store Location som finns under inställningar till USA istället för Sverige. Starta sedan om den så bör Netflix dyka upp.

Så för att sammanfatta så för 83-84 SEK i månaden får man tillgång till tusentals filmer och serier rätt in i Apple TV. Bara att trycka och börja kolla.

Har jag missat nått så är det bara att hojta till :)

tack så mycke! snällt att du tog dig tid!:wub:

Postad 18 August 2011 - 11:46

Unregistered41660
  • Unregistered41660
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
låter ju sjukt smidigt med netflix, jag antar dock att det inte finns subs till filmerna/serierna vilket i mitt fall, åtminstonde sambons fall då gör att det går bort :/

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.