Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Garbo mot PT AE100

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2003 - 20:16

Unregistered2177a74a
  • Unregistered2177a74a
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej alla,

Jag går och funderar på att inhandla en projektor. Saken är att jag är rätt ny på projektorer, och på skillnaden emellan dom. Jag funderar på antingen en Panasonic PT-AE100E, en ES Diplomat duk och en Philips DVD963SA, allt som allt ca 26,000 på Hembio butiken. Det ska ställas kontra en Philips Garbo Matchline, ett vit lakan till duk[:D] och min gamla Pioneer 536:a att spela på.

Kort sagt: Är Matchline verkligen 10,000kr bättre än Panasonic'en?

mvh
Bjarne

Välkommen till forumet Bjarne. Du får bakläxa i att skriva rubrik, man ska kunna ana vad det handlar om utan att behöva klicka på tråden. Så därför har jag ändrat den, dels för att det kommer att underlätta för dig, dels för att det kommer att underlätta för oss andra // Black Rob

Postad 14 January 2003 - 21:41

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Jag vet iochförsig inte hur Garbo matchlines bild ser ut men jag skulle inte köpa PTAE100E då jag sett bilden den presterar vid ett flertal tillfällen och inte gillat den särskilt mycket..Väldigt grovkornig på något sätt.. sen är den icohförsig billig..men exempelvis Nec´s VT-45 som visserligen är en äldre projektor ,ger en bättre bild.

Postad 14 January 2003 - 21:51

Unregistered08b54abd
  • Unregistered08b54abd
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...hTerms=PT,AE100,

Postad 14 January 2003 - 22:02

Jodre
  • Jodre
  • Forumräv

• 600 inlägg
  • 0
Huruvida garbon är värd si och så mycket mer är en fråga som ingen annan kan besvara åt dej då den är helt och hållet baserad på hur mycket var och en tycker prestandaökning är värd. Jag skulle nog idag valt garbon framför min panna men den fanns inte då jag köpte min. Garbon är bättre än pannan inget snack om saken. Sedan finns ju även sanyo plv-z1 som kostar som garbon men har lite högre upplösning men ändå 16:9.
Skulle själv aldrig köpa en 4:3projj med lägre upplösning än XGA. Visst ger t ex necen bättre färger men att pannan skulle vara extremt grynig gentemot den måste komma från någon som bara sett pannan matas med s-videosignal och med detta som signalkälla är nog necen mycket bättre men matar man pannan med progressiv signal från antingen component eller VGA så skulle jag säga att till 16:9 matrial tycker jag pannan ger bättre bild på det stora hela.
Skall du dock ha projjen till någe som helst annat än DVD typ surfa eller ha den till TV som visar 4:3 matrial kan en SVGAprojj vara att föredra framför en WVGA.
Måste dock vara bättre med en garbo och IKEArullgardin med pioneeren om man är villig att fortsätta bygga, dvs köpa garbon fortsätta spara och byta DVDn för att slutligen köpa en duk.

Postad 14 January 2003 - 22:05

Jodre
  • Jodre
  • Forumräv

• 600 inlägg
  • 0
Motsa mej själv lite där på slutet det var som sagt mitt personliga tycke du kan ju oxå köpa pannan för 15k och köra med de billiga sakerna och testa för att sedan förbättra även detta, så länge man inte ser på bättre saker ser nästan allt bra ut det var ju därför vi kunde spela TVspel i början av 80talet och tycka att det såg helt OK ut.[:o]

Postad 14 January 2003 - 23:58

Unregistered32857
  • Unregistered32857
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Inte Svga.. riktig bra signal.. komponent.. Och även med Svideo iochförsig.. har dessutom varit med om en direkt shootout mellan projektorerna.. Panasonicen är ju inte dålig, inte det jag säger.. men att det finns bättre och har man bara råd skulle jag med köpa garbon då man oftast får bättre bild ju mer pengar man lägger..

Postad 15 January 2003 - 00:06

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1757 inlägg
  • 0
Kollade just PT AE100 mot Garbon(matchline) i fredags...

Tja!
Var och tittade på projjar i fredags...det rycker närmare ett inköp för var dag som går.

Där jag var så hade man monterat upp bägge två på samma ställning...körde mot samma duk, och vi kunde prova med samma DVD:er och olika kablage mellan....så att skillnaden anbart bestod i bilden mellan Garbon och PTAE100an.
Visst gav Garbon bättre bild...men inte så mycket som jag hade trott...bilden var lite mindre pixlig(men ingen enorm skillnad...såg knappt skillnad på normalt tittavstånd). Största skillnaden var undertexten som var betydligt mer vit i hela bokstäverna och hade skaprpare konturer...dock bytte vi fram &tebax några ggr...och emmelanåt köndes faktiskt PT AE 100an som behagligare.
Hade pengarna inte vart en faktor hade det blitt en garbo kanske, men nu tycker inte jag mig kunna motivera 12000 mer för så liten skillnad....för mig är det liksom frågeställaren "förstaprojjen". Är helt övertygad om att jag blir nöjd.

Postad 15 January 2003 - 00:22

Unregistered9c70daf2
  • Unregistered9c70daf2
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
har också sett garbon och ptae100 vid en direkt jämförelse med samma signal etc etc och upplevde garbon eventuellt som något bättre men det var otroligt svårt att se någon skillnad. främst var det färgerna som jag upplevde bättre på garbon. screendoor var lika bra eller dålig kanske man ska säga. då låg pannan på 19 och garbon på 25 och jag tyckte då att mellanskillnaden skulle vara nå´nstans runt 2-3 k max för att vara motiverad. insåg iaf att för att komma upp i någon märkbar skillnad mot den otroligt prisvärda pannan fick man gå WXGA och HS10 istället

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.