Sony bestämde för några år sen att "plasma är en gammal teknik" som inte var något att befatta sig med
Och jorden är platt också.
De resonerade nog snarare så att lcd i längden blir billigare att tillverka och följaktligen går att tjäna mer pengar på.
Ja men Boxer har ju nyss lanserat HD- Tv baserat på DVB-T2. UtanT2 ingen HighDef....
För första gången i historien så är det möjligt, och försvarligt, att köpa en TV större än 32 tum... tack vare HD i marknätet....
För att utröna hur stor TV man kan (bör) köpa så undrar jag vilken upplösning Boxers HD- TV (T2) sänder i? Det är väl mer än 720p EDIT: Ovanstående resonemang begränsat till Boxer marknät
EBU rekommenderar 720p i marknätet, och tyvärr kommer nog samtliga HD-kanaler distribuerade av Teracom/Boxer följa rekommendationen. Gillar man film är tveklöst 1080 att föredra.
Jag har ställt frågan- blir det bättre med T2. Ingen vet. för nytt kanske
Har du/någon något svar?
Personligen så jagar jag just nu en DVD/Blu-Ray spelare. Köps inom kort.
"Bättre" blir det inte med T2, men om du undrar huruvida HD i marknätet ser trevligare ut än SD så är svaret absolut JA.
Det enda man behöver bry sig om när det gäller T2 är att Teracom/Boxer beslutat att samtliga HD-kanaler i det svenska marknätet skall distribueras via muxar som kör DVB-T2. I vissa andra länder (t ex Danmark) kör man HD via DVB-T, och för tittaren är det ingen skillnad. T2 gör inte bilden annorlunda eller bättre, utan är bara en mer förfinad transmissionsteknik, inte att förväxla med begrepp som kodek eller komprimering!
Fördelen för t ex danskarna är att HD via DVB-T innebär att utbudet av boxar är stort och med låga priser.
Fördelen här är att all HD distribueras via något modernare transmissionsteknik, vilket innebär att det får plats fler kanaler, medan nackdelen är att urvalet boxar inledningsvis är litet och priserna höga.
Om du redan är på gång att köpa BluRay-spelare så finns det ingen anledning att tveka. Köp den största och bästa 1080-tv du har plats och råd med. 50" på exempelvis 3 meters avstånd är INTE för stort...