Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kaffe från Kapsel

424 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nespresso Lattissima F310/F311/F315/F316 (Espressomaskiner) 5 8,57 (6) Inga priser
Bosch Tassimo Fidelia T40 (Espressomaskiner) 9 7,75 (23) Inga priser
Nespresso Citiz C110/D110 (Espressomaskiner) 2 8,5 (21) Inga priser
Nespresso Citiz&Milk C120/D120 (Espressomaskiner) 3 9,15 (40) Inga priser
Francis Francis X7 (Espressomaskiner) 1 (0) Inga priser
OBH Nordica 2450/2451/2452/2453 Martello Capsule Espresso (Espressomaskiner) 8 6,14 (6) 1 495:-
Nespresso Pixie C60/D60 (Espressomaskiner) 3 8,62 (20) 1 490:-
C3 Caffitaly M1 (Espressomaskiner) 3 7,17 (5) Inga priser
C3 Caffitaly M2 (Espressomaskiner) 5 5,67 (8) Inga priser
Nescafé Dolce Gusto Melody 3 FS Play & Select (Espressomaskiner) 9 5,33 (2) Inga priser
Nescafé Dolce Gusto Piccolo (Espressomaskiner) 7 8,56 (24) 940:-
Nescafé Dolce Gusto Circolo Flow Stop (Espressomaskiner) 7 7,67 (26) Inga priser
2 relaterade trådar

#201

Postad 19 december 2010 - 19:23

schrute
  • schrute
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Ica Maxi här tar 46:- för ett paket så lägger man på frakten på nätsidan så är
det ju betydligt dyrare.
...men som sagt de har lite mer att välja på.



Du får ju naturligtvis köpa de sorter som inte finns i butikerna, att beställa tex Gevalia online lönar sig inte.
Men kolla även andra sajter, det finns fler som säljer.
Jag utnyttjade mina 200 kr som man fick och beställde drycker för 400 kr, då slipper man fraktkostnaden.
Fick en hel del gott för bara 200 kr! :)


Då är jag med. Tack för svar! :P

#202

Postad 20 december 2010 - 09:53

ludwigm
  • ludwigm
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Kanske inte alla här läser tråden Me and My Espresso i Off Topic-avdelning, därmed att jag postar denna fina länk även här
http://www.kjell.com...00000,421000000
Flergångskapslar till Nespresso. Har tydligen gått åt som smör men Kjell&Co får säkert in fler..

Köpte en idag, ska ta hem den fr jobb imorgon o testa



Har du hunnit testa den eller? Hur blev resultatet? Var den enkel att använda eller mycket spill?

Redigerat av ludwigm, 20 december 2010 - 09:54.


#203

Postad 20 december 2010 - 13:24

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Vilken tråkig stämning det blev här..


Finns det ingen italienare här som kan ge besked hur det skall vara?
mvh
Nybörjarn

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 20 december 2010 - 13:26.


#204

Postad 20 december 2010 - 13:37

Unregistereda86e6ee7
  • Unregistereda86e6ee7
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag tänkte bara ge er min åsikt om det här med kapselmaskiner:

Min första riktiga espressomaskin var en Gaggia Classic med tillhörande MDF-kvarn. Espresson blev helt OK efter lite övning, inte proffsklass men dög utmärkt till mig. Efter moddning blev ångskummningen helt OK även den.
Tyvärr tyckte jag maskinen tog för mycket tid; rengörning, malning samt även storleken bidrog till att den såldes efter ett par år.

Efter det låg jag lågt på espressofronten ett tag. En Moccamaster inhandlades och det har varit min bästa kaffebryggare hittils, kostade en del men den är väldigt snabb samt gör det viktigaste: väldigt gott kaffe.

För något år sen kom espressosuget igen. Jag kände även ett behov att hinna med en snabb kopp innan jobbet.
Jag började titta på kapselmaskiner, främst på Caffitaly och Nespresso.
Valet föll på Caffitaly, främst pga smaken samt tillgängligheten på kapslar.
Smakmässigt kan jag säga så här; ingen av kapselsystemen slår förstås en bra halvautomatisk maskin, i mitt fall Gaggia Classic. Jag tycker dock att Caffitaly kommer hyffsat nära. Det finns förstås bättre och sämre kapslar, då det finns många tillverkare. Mina personliga favorit för espresso är Chicco Doro Tradition (Chicco Doro som förövrigt håller hög kvalitét på alla kapslar). Även Caffé Cagliari tycker jag har bra kapslar. Även Löfbergs Lila har hyffsade kapslar, både för espresso, kaffe och cappu/latte. Jag undviker Écaffe.
Smakmässigt tycker jag att dom bra kapslarna till Caffitaly har mer smakrikedom än Nespresso. Nespresson (som jag druckit en del då jag har många bekanta som har den) känns plattare rakt över alla smaker. Variation i styrka javisst, men liten variation smakmässigt mellan kapslarna.

Vanligt bryggkaffe går att göra med Caffitalyn (ej med Nespresso) men i mitt fall får den stryk av Moccamastern, har man dock ingen bryggare har man en fördel gentemot Nespresson här. Blir faktiskt hyffsat bra med vissa kapslar.

Prismässigt ligger väl kapslarna ungefär lika; mellan 30-40 kr/10st för CaffItalyn. Dock innehåller dessa kapslar 8 gram gentemot Nespressons 5 gram, så kaffemängden blir större med bibehållen smak.

Jag har en Gaggia K111D, som jag valde mycket pga ångrör samt en skaplig ångkapacitet. Det tar ett tag och lära sig att få till den yoghurtliknande konsistensen på mjölken med denna maskin, men med lite övning så går det.
Nespresso har även dom modeller med ångrör som för mig är ett måste. Jag har testat cappuccino med Nespressos mjölkskummare (magnetvispen) och det ser fint ut, men jag personligen gillar inte när det ligger ett tjockt lager skum över kaffet. Luftbubblorna ska vara blandade med mjölken och det blir det inte med magnetvispen.

Fördelar med Nespresson då? Ja maskinerna är riktigt snygga och smidiga, betydligt roligare att titta på än min Gaggia. Även väldigt smidigt med kapslarna då det är enkelt att se styrka och hitta en favorit.

Mvh Johan

#205

Postad 20 december 2010 - 14:16

Unregisterede08ae2cf
  • Unregisterede08ae2cf
  • Forumräv

  • 511 inlägg
  • 0

Jag tänkte bara ge er min åsikt om det här med kapselmaskiner:

Min första riktiga espressomaskin var en Gaggia Classic med tillhörande MDF-kvarn. Espresson blev helt OK efter lite övning, inte proffsklass men dög utmärkt till mig. Efter moddning blev ångskummningen helt OK även den.
Tyvärr tyckte jag maskinen tog för mycket tid; rengörning, malning samt även storleken bidrog till att den såldes efter ett par år.


Mvh Johan

Lustigt att du skrev detta inlägg, för just sekunderna innan beställde jag en Gaggia Classic. :)

Redigerat av Unregisterede08ae2cf, 20 december 2010 - 16:13.


#206

Postad 20 december 2010 - 16:45

Unregistereda86e6ee7
  • Unregistereda86e6ee7
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Lustigt att du skrev detta inlägg, för just sekunderna innan beställde jag en Gaggia Classic. :)


Bra Köp! Gaggia Classic är mycket espressomaskin för pengarna!

När jag fick min åkte jag nästan på koffeinförgiftning första dagen, espresso efter espresso efter espresso :)

Ett tips är att flytta o-ringen på ångröret neråt ett snäpp, annars blir det lätt stora bubblor vid skummning. Finns mycket info på nätet om detta.

Lycka till med Classicen, du kommer inte bli missnöjd!

#207

Postad 21 december 2010 - 21:12

ludwigm
  • ludwigm
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Hej, har börjat sikta in mig på en nespresso citiz&milk just på grund av att de verkar så smidiga och gott att kunna variera och få något annat än bryggkaffe. Men hur är smaken? Enda erfarenhet från kapselmaskiner är en polare som hade en för några år sen och de smakade inte kaffe, skållhett vatten med kaffelukt tyckte jag det mer var. För några veckor sen blev jag bjuden på kaffe från någon siemens kaffemaskin hos en bekant och det var lika dant där, en smak av skållhett vatten med kaffelukt. Mitt bryggkaffe brukar jag köra mollbergs blandning, skånerost eller liknande, och det smakar kaffe för mig, med andra ord är jag inte jättekräsen. Men vill att det ska bli en aha-upplevelse, är annars svag för cappuccinos. Ska försöka komma iväg till en återförsäljare och testa men tänkte om någon har något att skriva innan angående smaken innan. Har inte hittat några tester som ger några smakbetyg.

#208

Postad 21 december 2010 - 21:33

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

Hej, har börjat sikta in mig på en nespresso citiz&milk just på grund av att de verkar så smidiga och gott att kunna variera och få något annat än bryggkaffe. Men hur är smaken? Enda erfarenhet från kapselmaskiner är en polare som hade en för några år sen och de smakade inte kaffe, skållhett vatten med kaffelukt tyckte jag det mer var. För några veckor sen blev jag bjuden på kaffe från någon siemens kaffemaskin hos en bekant och det var lika dant där, en smak av skållhett vatten med kaffelukt. Mitt bryggkaffe brukar jag köra mollbergs blandning, skånerost eller liknande, och det smakar kaffe för mig, med andra ord är jag inte jättekräsen. Men vill att det ska bli en aha-upplevelse, är annars svag för cappuccinos. Ska försöka komma iväg till en återförsäljare och testa men tänkte om någon har något att skriva innan angående smaken innan. Har inte hittat några tester som ger några smakbetyg.

Jag tycker att Nespressos kaffesorter är goda. Men smaken är som baken. Jag provsmakade det i affären dock före köp, och det var en positiv upplevelse, mycket godare än vad jag hade kunnat föreställa mig. Har smakat kaffe från helautomatiska system som ändå varit väldigt dyra, men det har varit sådär. Brukar också köra mestadels Zoegas bryggkaffe, Mollbergs, julkaffe, mm
Jag säger köp !
Men så äger jag redan en Nespresso Citiz & Milk, så jag är väl väldigt jävig :D
Sen köper du en Nespresso Duck (finns på Kjell o Co) kan man även använda eget kaffe. Har handlat en sån själv, men inte köpt nåt kaffe än.
Några sorter är väl lite vattninga/svaga. Jag gör uteslutande Cappucino eller latte. En och annan kaffedrink har slunkit ner. ;)

#209

Postad 21 december 2010 - 22:21

Unregisteredc653debf
  • Unregisteredc653debf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Valet föll på Caffitaly, främst pga smaken samt tillgängligheten på kapslar.


Efter att ha jämfört med Nespresso, så kom jag fram till samma sak, att Caffitaly generellt smakar bättre,i och med att det finns ett flertal olika tillverkare av kapslar till Caffitaly så är konkurrensen större och det finns större chans att hitta kapslar man gillar. (Alla Nespresso och Dolce Gusto-kapslar kommer ju från Nestlé liksom alla Tassimo-kapslar kommer från Kraft).

För övrigt bör man nog dela in kapselmaskinerna i två grupper: "Kaffekapselmaskiner" dit jag räknar Nespresso och Caffitaly samt "varmdryckskapselmaskiner" som Dolce gusto och Tassimo.

#210

Postad 22 december 2010 - 00:08

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Lustigt att du skrev detta inlägg, för just sekunderna innan beställde jag en Gaggia Classic. ;)


Mycket bra köp som sagt! Har själv en Gaggia TS :D Se till att köpa en ordentlig kvarn också den är minst lika viktig, om inte viktigare!

#211

Postad 22 december 2010 - 21:39

James Bond
  • James Bond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Nån som vet var man kan få tag på mjölkkapslar till Caffitaly?

//JB

#212

Postad 23 december 2010 - 22:50

Unregisteredc653debf
  • Unregisteredc653debf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Nån som vet var man kan få tag på mjölkkapslar till Caffitaly?

//JB

Tror ej det finns, precis som till Nespresso får man använda vanlig mjölk + mjölkskummare.

#213

Postad 26 december 2010 - 11:32

Unregistereda86e6ee7
  • Unregistereda86e6ee7
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Nån som vet var man kan få tag på mjölkkapslar till Caffitaly?

//JB


Det finns mjölkkapslar till Caffitaly. Såg såna på Werner & Werner inne på Nordstan. Tror dom är rätt nya så dom dyker nog upp på fler ställen snart.

Mvh Johan

#214

Postad 28 december 2010 - 12:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
tjo!
jag har tänkt att köpa en bosch tassimo.
men blir lite förvirrad när jag prisjaktar, då kommer det ju upp 4st olika sådanna, men jag hittar ingen direkt skillnad på dom förutom priset.
är dom bra allihopa eller vilken modell ska man köpa?

#215

Postad 28 december 2010 - 12:46

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

tjo!
jag har tänkt att köpa en bosch tassimo.
men blir lite förvirrad när jag prisjaktar, då kommer det ju upp 4st olika sådanna, men jag hittar ingen direkt skillnad på dom förutom priset.
är dom bra allihopa eller vilken modell ska man köpa?


Antagligen bara färgen. :)

#216

Postad 28 december 2010 - 13:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Antagligen bara färgen. :)


nja det tror jag inte, eller nån kanske bara är färgen men inte enbart, skiljer ju nästan 500kr mellan den billigaste och dyraste, sen tyckte jag att ja såg en extra knapp på någon.

#217

Postad 28 december 2010 - 16:54

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

nja det tror jag inte, eller nån kanske bara är färgen men inte enbart, skiljer ju nästan 500kr mellan den billigaste och dyraste, sen tyckte jag att ja såg en extra knapp på någon.


Hoppa tillbaks lite i tråden så kan du läsa om vad som skiljer Tassimo maskinerna åt!
Klicka här!

#218

Postad 28 december 2010 - 17:46

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hoppa tillbaks lite i tråden så kan du läsa om vad som skiljer Tassimo maskinerna åt!
Klicka här!


tackar för det, har inget att försvara mig med, jag var helt enkelt för lat för att läsa igenom hela tråden :)

#219

Postad 29 december 2010 - 00:17

Unregisteredc653debf
  • Unregisteredc653debf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
En ny webshop, inriktad på Caffitaly:

http://www.kapslar.se

Någon som beställt därifrån?

#220

Postad 29 december 2010 - 10:42

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

En ny webshop, inriktad på Caffitaly:

http://www.kapslar.se

Någon som beställt därifrån?


Dom har fakturabetalning via Klarna, dock till en kostnad av 40kr. Ser tryggt ut i mina ögon.

#221

Postad 29 december 2010 - 12:00

James Bond
  • James Bond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Det finns mjölkkapslar till Caffitaly. Såg såna på Werner & Werner inne på Nordstan. Tror dom är rätt nya så dom dyker nog upp på fler ställen snart.

Mvh Johan


Tack för svar!
Jag kontaktade werner & werner och dom har lagt upp mjölkkapslar i sin webshop nu. mycket bra service!

// JB

#222

Postad 29 december 2010 - 12:03

James Bond
  • James Bond
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

En ny webshop, inriktad på Caffitaly:

http://www.kapslar.se

Någon som beställt därifrån?


lite dåligt sortiment men det blir kanske bättre
ganska dyrt oxå särskilt på ecaffé kapslarna där är dom 35% dyrare än tex netonnet

#223

Postad 29 december 2010 - 19:23

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Citera(Bulldog76 @ Dec 14 2010, 17:30 )
Kanske inte alla här läser tråden Me and My Espresso i Off Topic-avdelning, därmed att jag postar denna fina länk även här
http://www.kjell.com...00000,421000000
Flergångskapslar till Nespresso. Har tydligen gått åt som smör men Kjell&Co får säkert in fler..

Köpte en idag, ska ta hem den fr jobb imorgon o testa


Har du hunnit testa den eller? Hur blev resultatet? Var den enkel att använda eller mycket spill?


Jag undrar detsamma. Är det någon som har testat Coffeduck-kapslarna till Nespresso? Funderar på att köpa sådana själv så det vore intressant att höra från någon som testat.

#224

Postad 29 december 2010 - 20:47

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Jag undrar detsamma. Är det någon som har testat Coffeduck-kapslarna till Nespresso? Funderar på att köpa sådana själv så det vore intressant att höra från någon som testat.


Köpte dessa igår på kjell&co för 99:-.

Köpte en burk med malet Lavazza kaffe med mig hem för o testa med.
Fick det dock inte att fungera alls. Var skitsvårt att placera kapsels så man kunde stänga igen och köra igång maskinen.
Varje gång jag skulle placera kapseln så fastande den mot piggarna framtill. Och när man sedan skulle försöka få loss den så öppnades locket och allt åkte ur. Tröttsamt.
En gång var jag dock nära och fick den iaf stängd. Kaffet som kom ur den fyllda kapsels var mkt svagt. Verkade som maskinen hade svårt att pressa in vattnet för den hackade sig igenom processen. Sen prövade jag utan kapsel för att göra rent efter mig och trodde först att jag hade gjort sönder maskinen för dne hackade även utan kapsel.
Efter ett tag lossnande det och nu funkar det igen.

Coffeducken vågar jag däremot inte pröva igen tyvärr.

#225

Postad 29 december 2010 - 21:56

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag har ungefär samma erfarenhet. Jag fick dock kaffet att bli hyfsat starkt, men den är svår att sätta in i maskinen. antingen hamnar den snett eller trillar rakt igenom. Och när man kört den så fastnar den i min maskin i alla fall. Så det är till att ta fram kniv eller nåt för att bända loss den. Kasst med andra ord. Jag ska reklamera min. Verkar kanske som att den inte fastnar i alla maskiner? sen står det i bruksanvisningen att den ska krympa efter några gångers användning. Så kanske problemet löser sig, men jag vågar inte använda den.
Man får pressa kaffet lite, dock så verkar det som vattnet sipprar förbi lite då det kommer enbart vatten först innan kaffet rinner igenom.

Jag vågar inte testa mer dock, rädd för att skada maskinen.

#226

Postad 30 december 2010 - 08:53

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0
Tack till tompenrompen och Bulldog76 för era omdömen av Coffeduck-kapseln. Det verkar ju inte fungera så bra, så jag tror jag avstår från att testa detta.

#227

Postad 30 december 2010 - 12:29

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Tack till tompenrompen och Bulldog76 för era omdömen av Coffeduck-kapseln. Det verkar ju inte fungera så bra, så jag tror jag avstår från att testa detta.


+1

#228

Postad 30 december 2010 - 14:13

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Personligen är jag väldigt negativ till kaffe från kapsel då det i första hand är väldigt fel ur miljösynpunkt men också för att det i längden blir dyrt. Har precis skaffat en 2-i-1 från Krupps som har både kaffebryggare och espressobryggare i samma maskin.

#229

Postad 31 december 2010 - 01:27

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Fick hem en Dolce Gusto Circolo för några dagar sen och är riktigt nöjd med den. Gick in på den engelska sidan och kikade lite och där verkar man får bonuspoäng för varje paket kapslar man köper, riktigt dåligt att man inte får något liknande på svenska sidan. Visst man får ett par paket när man reggar själva apparaten men inget för kapslarna om jag fattat det rätt ;)

#230

Postad 31 december 2010 - 12:40

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Personligen är jag väldigt negativ till kaffe från kapsel då det i första hand är väldigt fel ur miljösynpunkt men också för att det i längden blir dyrt. Har precis skaffat en 2-i-1 från Krupps som har både kaffebryggare och espressobryggare i samma maskin.

Jag äger en DG Circolo och jag håller med dig i princip gällande miljöaspekten. DG:s kapslar är dock fullt brännbara
och eftersom jag bor i en stad där fjärrvärmen producers av bl a eldade hushållssopor så känns det lite bättre. Dock inte helt bra... :)

//P

#231

Postad 31 december 2010 - 14:14

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Köpte dessa igår på kjell&co för 99:-.
..snip..

Coffeducken vågar jag däremot inte pröva igen tyvärr.


Citat från Coffeducks hemsida

Coffeeduck Espressocup fits all Nespresso machines which are sold before October 2010 (except Nespresso Krups machines with 1 pin notches; F893, F896, F897).
Nespresso has adapted here machines through which Coffeeduck Espressocup cannot be used on all models any more. We are very busy working on a solution.

http://www.coffeeduc...ressomovie.html

#232

Postad 31 december 2010 - 14:41

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Citat från Coffeducks hemsida

http://www.coffeeduc...ressomovie.html


Skönt att få det bekräftat.

Bara att invänta en ny lösning helt enkelt, för iden är klockren!

#233

Postad 01 januari 2011 - 11:37

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
jag ska reklamera min anka, o vänta på en uppdaterad variant. Har ju senaste modellen av Nespresso maskinen.

#234

Postad 03 januari 2011 - 10:55

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Jag äger en DG Circolo och jag håller med dig i princip gällande miljöaspekten. DG:s kapslar är dock fullt brännbara
och eftersom jag bor i en stad där fjärrvärmen producers av bl a eldade hushållssopor så känns det lite bättre. Dock inte helt bra... :)

//P


Är de kapslarna gjorda av aluminium?

#235

Postad 03 januari 2011 - 21:58

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Är de kapslarna gjorda av aluminium?

Nej.

//P

#236

Postad 04 januari 2011 - 09:57

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Nej.

//P


Bra! Eller, bättre än att de är av aluminium iaf!

#237

Postad 04 januari 2011 - 11:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Bra! Eller, bättre än att de är av aluminium iaf!


Fast - aluminium går att återvinna till 100%...

Det går det inte med plast.

Alltid en fråga, vilket är bäst - en 0,5 l pet flaska eller 0,5 l aluminiumburk? Ena kan man köra runt i systemet fem till tio gånger, sedan blir det kanske en fleece-tröja av det, det andra kan man återvinna och smälta ner gång på gång på gång...
Fast tyvärr kommer inte all alu tillbaka in i systemet, att bryta nytt är mycket energikrävande.
Vilket som är bäst det låter jag vara osagt och tråden ska inte heller handla om det. Vill bara belysa att det är inte givet vilket som är bäst.

och, mmh, lite osäker blir jag på cirkuleringen av PET-flaskor... även de mals nog ned, renas, smälts och gjuts om...

Redigerat av Monshi, 04 januari 2011 - 11:48.


#238

Postad 04 januari 2011 - 12:40

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Fast - aluminium går att återvinna till 100%...

Det går det inte med plast.

Alltid en fråga, vilket är bäst - en 0,5 l pet flaska eller 0,5 l aluminiumburk? Ena kan man köra runt i systemet fem till tio gånger, sedan blir det kanske en fleece-tröja av det, det andra kan man återvinna och smälta ner gång på gång på gång...
Fast tyvärr kommer inte all alu tillbaka in i systemet, att bryta nytt är mycket energikrävande.
Vilket som är bäst det låter jag vara osagt och tråden ska inte heller handla om det. Vill bara belysa att det är inte givet vilket som är bäst.

och, mmh, lite osäker blir jag på cirkuleringen av PET-flaskor... även de mals nog ned, renas, smälts och gjuts om...


När det gäller aluminuimburkar så är du inne på rätt spår, men om jag har förstått rätt så slängs de förbrukade kaffekapslarna rätt i soporna, eller?

#239

Postad 04 januari 2011 - 12:59

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0

När det gäller aluminuimburkar så är du inne på rätt spår, men om jag har förstått rätt så slängs de förbrukade kaffekapslarna rätt i soporna, eller?

Nespressokapslar är av aluminium, men slängs i metallåtervinningen. I andra länder där Nespresso har hunnit byggas ut med egna returanläggningar tar Nespresso själv hand om återvinningen.
På nåt sätt så går det att slänga kaffekapslarna med sumpen kvar i, fråga mig inte hur det går till sen. Men i deras eget retur system där delas kapslarna och sumpen blir gödning och kapslarna nya kapslar.


Ang en tidigare diskussion om Nespressoankorna, de lär nog fungera bra om man har en maskin från före oktober. Nespresso har byggt om maskinerna så att de inte passar längre. det dröjer väl inte så länge förrän de har hittat ett sätt att ankorna även passar de nya maskinerna. Så om nån som har en äldre maskin kan jag sälja mina ankor till den personen. :)

#240

Postad 04 januari 2011 - 14:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Aluminium renas genom tvätt och förbränning. Man maler ned, tvättar, separerar och bränner.

Sedan om man "vet" att det bara är kaffesump som kommer, då finns det chans att ta hand om sumpen. Vet man inte vad det är som tvättas bort då blir det lite svårare att exempelvis röta det och använda det som gödning. Därav att ett separat system för kapslar kan vara lovvärt. Det gäller bara att de återvinns, annars är det ett rejält svinn av energi.

Slänger man kapslarna i normala återvinningen, vilket man bör om inget annat alternativ ges, bör man skölja ur sumpen först. Man måste inte diska dem, de bör sköljas ur.

Tar fem gånger så mycket energi att smälta nytt aluminium från bauxit jämfört med att återanvända metallen.

#241

Postad 04 januari 2011 - 14:45

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Tar fem gånger så mycket energi att smälta nytt aluminium från bauxit jämfört med att återanvända metallen.


Yep, och även om det finns stora mängder bauxit kvar så används aluminium i så stor omfattning (och växande sådan) att vi riskerar att ta slut på det på 50-60 år har jag hört...

#242

Postad 05 januari 2011 - 16:13

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Ni som har en Nespresso eller Tassimo, hur lång leveranstid har ni på kapslar från officiella sidorna?

Beställde kapslar från Dolce Gusto i Söndags och fortfarande inte fått något på posten. Tycker det är riktigt dåligt, är ju förfan 2011 nu. När man beställer tillexempel datorprylar, filmer, spel etc från de stora affärerna har man dom ofta dagen efter.

#243

Postad 05 januari 2011 - 17:02

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0
Nespresso brukar ta 2-3 dagar.

#244

Postad 05 januari 2011 - 21:57

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

  • 1 298 inlägg
  • 0

Ni som har en Nespresso eller Tassimo, hur lång leveranstid har ni på kapslar från officiella sidorna?

Beställde kapslar från Dolce Gusto i Söndags och fortfarande inte fått något på posten. Tycker det är riktigt dåligt, är ju förfan 2011 nu. När man beställer tillexempel datorprylar, filmer, spel etc från de stora affärerna har man dom ofta dagen efter.


Tassimo kapslar brukar ta 4-5 dagar. Kapslarna skickas inte från Sverige utan dem skickas från Schweiz. Därav den långa leveranstiden.

#245

Postad 08 januari 2011 - 13:56

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Fick leveransbekräftelse igår, hoppas verkligen att det beror på att dom hade fler helgdagar där borta än vi haft här i Sverige. Annars är det ju helt värdelöst om det ska ta 4 dagar att ens skicka grejerna :)

#246

Postad 08 januari 2011 - 15:39

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Fick leveransbekräftelse igår, hoppas verkligen att det beror på att dom hade fler helgdagar där borta än vi haft här i Sverige. Annars är det ju helt värdelöst om det ska ta 4 dagar att ens skicka grejerna ;)


Dagens ilandsproblem? ;)

#247

Postad 08 januari 2011 - 17:43

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0

Dagens ilandsproblem? ;)


Nja, för dig kanske om du helt skiter i när du får grejer du har beställt ;)

#248

Postad 08 januari 2011 - 19:07

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Nja, för dig kanske om du helt skiter i när du får grejer du har beställt ;)


Så du menar att det är ett jätteproblem om du får vänta fyra dagar på en kaffekapsel beställning?
Jag antar att vi helt enkelt har olika syn på vad som kännetecknar en katastrof.
;)

#249

Postad 08 januari 2011 - 21:01

TriNitro
  • TriNitro
  • Användare

  • 153 inlägg
  • 0
Det är klart att det inte är en katastrof. Men dålig service är det ju helt klart. Hade ju t.ex. satt sämre betyg på en butik på prisjakt om dom tog 4 dagar på sig att ens skicka lagerförda varor.

Let's just agree to disagree, så det blir lite mer ontopic ;)

#250

Postad 09 januari 2011 - 12:11

cinemax
  • cinemax
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Du har rätt, jag vill med ha mina varor snabbt!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.