Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det nån som har högtalare från Miller&Kreisel?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 January 2003 - 01:53

Unregistered34fe719f
  • Unregistered34fe719f
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Är det någon här på Forumet som har högtalare från M&K, har inte haft möjlighet att lyssna till dessa. Är mycket intresserad av deras minsta hembiosystem.

Jag går in här och ändrar din ämnesrubrik lite så det lättare skall framgå vad tråden handlar om. En bra ämnesrubrik ökar ju både dina chanser att få svar, men underlättar även för andra forumbesökare.
/preacher - moderator

Postad 18 January 2003 - 11:05

Unregistered83f8608a
  • Unregistered83f8608a
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har inte ett M&K system själv men en kompis har deras bästa. han kör det tillsammans med Tagmclarens bästa saker. Slutsteg, försteg allt. Och vad ska man säga det låter sjukt bra men å andra sidan kostar det runt 500 000 det han har lagt på själva ljudet. Men när jag lyssnade fick vi inte riktigt i ordning på grejorna men visst lät det kanon. Som cd- spelare kör han meridian. Men det e det enda system jag har hört från M&K.

P:S Detta är inget jag vill skryta med. Verkligen inte utan bara informera att det låter bra för att han kör med fina saker till.

Postad 19 January 2003 - 03:09

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Tidningen HemmaBio testade ett system för 70.000 kr för ett år eller två år sedan. Systemet fick kanonbetyg.

Om jag inte minns fel så är Göran på www.biorummet.nu(tror det är rätt adress) åf för M&K. Han hade för ett år sedan högtalare för lyssning på plats. Han har ett litet "hål i väggen" på en parallellgata till Hornsgatan på Söder, Sthlm.

Postad 19 January 2003 - 14:12

Unregistered2314fba3
  • Unregistered2314fba3
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har systemet som Julgran nämnde - S-150 THX Ultra. Det kostar idag 79kkr. Körs tilsammans med Lexicon DC-2 och Sherbourn slutsteg. Det låter kanon! Välupplöst, tight och ett mycket engagerande filmljud. Man hör rakt in i mixen. Musik går även bra - även om man säkert får bättre stereoljud om man lägger samma pengar på 2 högtalare.
Sen är det klart att deras billigaste system inte riktigt mäter sig med detta, men de tester jag läst indikerar att de alltid har ett toppenljud för film. Har hört deras 750-system på Arken. Även det imponerad stort.
M&K kan det här med multikanals ljud. Subwoofers är de även mycket bra på. Min 150 tHX har dubbla tolvor i en sluten låda och även om jag under årens lopp har lyssnat på och ägt många subwoofers så är denna i särklass. Man har verkligen förenat ljup, snabbhet, finess med effekt och spelglädje. Otroligt bra.
Lycka till!

Postad 19 January 2003 - 16:48

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
Musik och Ljudteknik testar i nästa nummer M&K S-150 THX

Postad 19 January 2003 - 19:27

Unregistered34fe719f
  • Unregistered34fe719f
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Hehe!! Jag hade mer tänkt mig systemet som heter K-1, kostar 60K mindre än s-150!!.. dvs 20,000:-
Tror att K-1 låter bra i förhållande till pris. Dessutom är dom lätta att montera utmed väggarna. Det käns som det är lite väl långt att åka till Vimmerby från Stockholm för att lyssna.

Finns det ingen som säljer dessa i stockholm/Uppsala med omnejd??

Hls Carl J

Edit: Missade att biorummet säljer M&K.. Hoppas att dom har K-1 inne....

Ps. Medan jag enda skriver,, är det någon som om deras högt. är kinkiga när det gäller övrig utrustning?

Postad 19 January 2003 - 21:48

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
shaft - ja e avis. Skulle också vilja ha![:)]

Hm, om man säljer huset och köper ett radhus istället så får man loss pengarna till något liknande. Lite svårt trotsallt att övertyga regeringen hemma om det förnuftiga i en sån lösning...[:D]

Postad 20 January 2003 - 11:56

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Jag har lyssnat på dem och de positiva jag kan säga är att de kunde låta stort och spela relativt starkt men sen var det stopp. De skalrade om elementen om man spelade ett frekvens svep för att de var för dåligt i hopskruvade och jag tyckte inte att stereoperspektivet var något att ha alls sen lät basen lite bumligt (läs oartikulerat och slapt/sladrigt), visst det var bara en bas ska man veta och då finns tendensen att det bumlar till sig därför förordar jag oftast fler basar pga rumsakustik. Då jag lyssnade stod de uppstälda i ett akustikreglerat rum men kanske inte helt optimalt placerade.

Det är vad jag tyckte om ett 5.1system som kostade 70-80kkr, tyvär. hoppas att de som äger dessa är mer nöjda än vad jag var.

Mvh Kassören

Postad 20 January 2003 - 12:07

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Jo det var M&K S-150 THX som jag lyssnade på. Kul att shaft är nöjd med sitt ljud, vi har väll bara lite olika smak och han kanske har placerat de mer optimalt. Göran på Biorummet/runt ljud har sitt på krukmakargatan nr? nära apoteket där.

Mvh Kassören

Postad 20 January 2003 - 14:04

Unregistereda6c0cb38
  • Unregistereda6c0cb38
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Jag tror att MultimediaCenter i Kumla (Utanför Örebro) säljer M&K...

Postad 20 January 2003 - 15:57

Unregistered2314fba3
  • Unregistered2314fba3
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej Igen Alla!

Lite synd att kassören fick en sådan negativ bild av S-150 Systemet. Jag känner inte alls igen mig. Men systemet är väldigt placeringskritiskt måste medges. Inget för nybörjare riktigt. Bl.a är vertikalvinkeln mycket viktig pga den begränsade spridningen neråt/uppåt. M&K själva brukar köra med en laserpekare för att få rätt riktning i större rum. Sen skall man helst mäta upp var subwoofern skall står för att integrera väl. Är nivån eller placeringen fel, så kan man få vilken subwoofer som helst att låta bumlig...;-)

Sen får jag väl hålla med testaren i hemmabio att det är et system som vinner i längden. Lyssnar man 20 minuter så är kankse inte imponatoreffekten så total. Efter 3 månader med systemet så uppskattar man mer och mer att verkligen få höra hur mixarna och soundtracken låter. Inget överdrivet här inte - bara precist och välupplöst. Musik DVD är t.ex. en dröm! Tips: Diana Krall live In Paris. Godis både för öronen och ögonen!

Sedan tycker jag att det är svårt och lite farligt att verkligen få en känsla för ett system i demosituationer. Det tar gärna ett tag i hemmiljö innan man verkligen kan bilda sig en uppfattning. Jag säger inte att kassören har hört fel, men att demos kan vara vanskliga.

Läs gärna på audioreview.com om detta system som ett flertal ägare skriver om. Finns även en separat tråd om subwoofern, som är en riktig pärla!

Jag hoppas det inte låter som en dåres försvarstal"....men det system som duger till Ben Burt och Gary Rydstrom dyger till mig ;-)

Postad 20 January 2003 - 16:57

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
Hallå alla!

Jo Shaft jag skulle gärna vilja lyssna på systemet för att ge det en andra chans, det var visserligen i ett hem som lyssningen förra gången bedrog sig men det var som sagt i ett MYCKET akustikbehandlat vardagsrum hos en vän jag lysnat en del hos så det var mer en utprovning/bedömning och ej en demo hos någon generalagent eller så. Vi hade då placerat högtalarna på de medföljande stativen som medföljde och vi hade riktat dem enligt instruktions boken (om jag inte minns fel).

Jag håller med dig om att demos kan vara MYCKET vanskliga, för många okända faktorer som spökar.

Ja att placera en bas är en historia för sig men vi placerade den efter vår bästa förmåga och endå fick vi inte till det riktigt (det ska tillföras att i detta rum så har det mäts upp en mycket rak och snygg tonkurva med användandet av 4st basar som spelat MYCKET välartikulerat, så en bas.......... nej tack!) men det kanske går att få det bättre med en bas en vad vi fixade till då.

Om du Shaft befinner dig i sthlm området och du tror att du litar på mig så säg bara till, jag åker gärna över för en revidering av mitt omdömme. Kassören står även för kassörskapet i LTS så vet du vem du pratar med. Du är därför också välkommen hem till mig för en lyssning så du vet ungefär vad jag har haft att gämföra med. Det känns alltid tråkigt att ha fått ett mindre bra intryck av någonting så jag är bara glad om jag kan ändra uppfattning.

Låter inte alls som en dåresförsvars tal du är ju nöjd (och verkar vara en trevlig prick som tål kritik om ditt system) och det ska vi ALLA vara glada med dig för.
Jag ÄR glad åt alla som är nöjda med sina system även om jag själv har svårt att fatta varför personen i fråga är nöjd (jag kan ju också ha fel).

Mvh Kassören

Postad 20 January 2003 - 17:46

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by kassören
Kassören står även för kassörskapet i LTS så vet du vem du pratar med.

Aha, det är Rick. Då får jag tacka så mycket för senast då jag fick lyssna på din fina anläggning! Jag väntar nu spänt på att mina i56:or ska bli byggda...

Postad 21 January 2003 - 01:23

Unregistered34fe719f
  • Unregistered34fe719f
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Julgran
shaft - ja e avis. Skulle också vilja ha![:D]

Hm, om man säljer huset och köper ett radhus istället så får man loss pengarna till något liknande. Lite svårt trotsallt att övertyga regeringen hemma om det förnuftiga i en sån lösning...[;)]

Hehe. Skulle aldrig kunna rätta min hembio för sådan galenskap. Tror inte att mina förmyndare skulle tillåta sådant (Bor fortfarande hemma!). Har dock en trevlig lya p G som är mycket lämpad för hembio+. Fast den tilltänkta frugan kan man ju börja smörja redan nu för framtiden

Postad 21 January 2003 - 11:31

Unregistered2314fba3
  • Unregistered2314fba3
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej Igen!
Säg till regeringarna att det är bättre att köpa bra grejor från början, istället för att byta vartannat år..;-) Annars kommer ju kliet att uppgradera titt som tätt. Så kan Ni ju njuta av upplevelsen under tiden.

Kassören, tack för ditt inlägg. Det låter som om Ni hade kontrollerade former för test ;-)
Men ibland "vill det sig inte". Kankse var miljön lite överdämpad och M&Ks begränsade spridning gjorde sig påmind. Det är inget "ljust" system i karaktären tycker jag. Dock borde det inte skallra, det var dåligt. Var det subwoofern så läste jag om en test där det skallrade i M&Ks största subwoofer. Det slutade efter ett tag. Berodde på att elementupphängningen som förmodligen var för styv i början...

4 basar låter häftigt! Själv hade jag en liten gnagande tanke om att köpa en subwoofer till, men det känns efter ett tag mindre och mindre påkommet. Om jag sluter ögonen har jag svårt att riktningsbestämma subwoofern utan det låter som om basen kommer från frontarna. Ingen större skillnad från mina gamla 2-kanalare. Sen är det klart att man ofta får en jämnare basspridning med 2 basar, så det är möjligt att det skulle bli bättre. Fast 24Kkr bättre samt att det tar mer plats. Mja...

Sen är det så att jag bara bjuder in kompisar som inte har en aning om vad HiFi är. Det är mycket enklare att imponera då ;-) Sen trycker man stenhårt på at det är THX och Lucasfilm och priset. Sen tror det att de lyssnar på världens bästa hemmabio. Tar man och bjuder in kvalificerat folk så hittar de bara en massa svagheter i ljudet som de påpekar och så sitter man och lyssnar efter det istället för att njuta!

Det är ungefär som fenomenet med DLP-flimmer:
-Ser du inte flimret.
-Nä.
-Jomen titta där. Regnbågsflimmer liksom. Om du rör ögonen snabbt fram och tillbaka.
-Nä...
-Titta här då. (Visar vit text på svart bakgrund).
-Jomen, vafan. Det flimrar ju. Fan vad dåligt. Jag skall aldrig köpa en DLP!
;-)

/Shaft

Postad 21 January 2003 - 11:48

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Zalve

Jajemen! Stämmer bra det. Var där för några dagar sen och de hade det i deras demorum. Är inte så påläst på M&K så jag vet tyvärr inte vad det var som stod uppe. Sorry!

Postad 21 January 2003 - 14:29

Unregistered2314fba3
  • Unregistered2314fba3
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej!
Gå gärna in på www.mksound.com för att identifiera produkter från M&K. Välj "consumer division" och products.
/Shaft
Vill ni se en skrytbild klicka på
http://www.mksound.c...bot_500x601.jpg

Postad 21 January 2003 - 16:47

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3439 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by shaft

Hehe. Och jag som trodde att de körde B&W Nautilus serien i deras studio???? [:D] (Iaf inför SW:Episode II. Hur ska de ha det?)

Postad 21 January 2003 - 19:44

Unregisteredf4ea01ed
  • Unregisteredf4ea01ed
  • Lärjunge

• 262 inlägg
  • 0
shaft: Smart det där att gardera sig om att aldrig bli missnöjd med sitt inköp. Du är dock for farande välkommen till mig om du vill höra hur två 12"subbar låter i ett hem (inte illa kan jag säga).

storyboard: vilken finish på 56orna blir det?

Mvh Kassören

Postad 21 January 2003 - 20:59

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
kassören: svart piano lack och blank svart ask

Postad 21 January 2003 - 23:18

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Shaft - "Sen är det så att jag bara bjuder in kompisar som inte har en aning om vad HiFi är. Det är mycket enklare att imponera då ;-) Sen trycker man stenhårt på at det är THX och Lucasfilm och priset. Sen tror det att de lyssnar på världens bästa hemmabio. "

Wunderbar...[:)]

Själv har jag redan kastat bort ca 15.000 kr genom min stegvisa "fegis"-investering. Och jag har inte ens någon imponerande ljudanläggning än. Jag räknar med att jag måste hosta upp med ungefär 70.000 kr till innan jag nått mitt personliga nirvana.

Postad 22 January 2003 - 10:48

Unregistered2314fba3
  • Unregistered2314fba3
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Hej!
Julgran, du kan trösta dig med att din hembio är ca 1000 gånger snyggare än min hembio som huserar i vardagsrummet...Man blir ju lite avis. Ock så en fin CRT som grädde på moset. Kör själv en VW-10a. Större skulle inte funka hos mig ;-(

Petesapie, Skywalker Ranch är ju jättestort så de har många studios för olika syften. Jag har även sett bilden på Nautilus, men fick för mig att det var i en nybyggd inspelningsstudio för musik.
Chief Sound Designer Ben Burt kör M&K THX och Gary Rydstrom som gör sista mixen. Kolla på Extramaterialet på klonerna som heter "Movies are not released - They Escape" (obs långt ner i menyn). Där ser man tydligt M&Ks högtalare i intervju med Ben Burt. Däremot kör hans undersåtar med ett annat märke - kommer inte ihåg vilket.

Kassören, tackar ödmjukast för ditt erbjudande. Sen får vi se när en stressad 2-barnsfar (1 och 3 år gamla) får en stund över ;-) 2-subwoofers är nog inte helt fel.

/Shaft

Postad 24 January 2003 - 01:27

Unregistered34fe719f
  • Unregistered34fe719f
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Petesapie
quote:Originally posted by Zalve

Jajemen! Stämmer bra det. Var där för några dagar sen och de hade det i deras demorum. Är inte så påläst på M&K så jag vet tyvärr inte vad det var som stod uppe. Sorry!

Har denna affär möjligtvis någon hemsida?? Jag skickade ett mail till Biorummet, men har inte fått svar.... det var några dagar sedan!!!

Postad 24 January 2003 - 13:23

Unregistered34fe719f
  • Unregistered34fe719f
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Medan jag fortfarande gnatar!! Hur står sig Jamo's D6... ULTRA THX.. någonting. Vet ni vilket system jag menar?? Kanska "kittat" att ha dom slickade med väggarna!!

Postad 24 January 2003 - 13:49

laserdisc__94
  • laserdisc__94
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Petesapie
quote:Originally posted by shaft

Hehe. Och jag som trodde att de körde B&W Nautilus serien i deras studio???? [:P] (Iaf inför SW:Episode II. Hur ska de ha det?)

Dom kör nu med B&W Nautilus serien, Dom har förut kört med M&K men inte nu.

Postad 24 January 2003 - 13:52

laserdisc__94
  • laserdisc__94
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by ninjan
Hej!

Jag har inte ett M&K system själv men en kompis har deras bästa. han kör det tillsammans med Tagmclarens bästa saker. Slutsteg, försteg allt. Och vad ska man säga det låter sjukt bra men å andra sidan kostar det runt 500 000 det han har lagt på själva ljudet. Men när jag lyssnade fick vi inte riktigt i ordning på grejorna men visst lät det kanon. Som cd- spelare kör han meridian. Men det e det enda system jag har hört från M&K.

P:S Detta är inget jag vill skryta med. Verkligen inte utan bara informera att det låter bra för att han kör med fina saker till.

Jag vill veta vad det är för comb. som blir 500.000:-

Postad 24 January 2003 - 14:45

Unregistered66227a14
  • Unregistered66227a14
  • Forumräv

• 507 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Borgen
Medan jag fortfarande gnatar!! Hur står sig Jamo's D6... ULTRA THX.. någonting. Vet ni vilket system jag menar?? Kanska "kittat" att ha dom slickade med väggarna!!

Nä, de är inget att hänga i julgranen. Försök lyssna på musik i dem så kan du bedömma själv. Kan dock inte själv jämföra med M&K's "lilla" system eftersom jag inte hört det.

Postad 02 April 2003 - 10:34

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Jag kör med M&K S-125 runt om i min hemsabio. Det är väl ett (för MK) "mellansteg". Högtalarna gick lös på ca 25000 kr år '98. Jag tyckar att dom låter makalöst bra. Välupplösta, otrolig dynamik, förmåga att spela skiten ur allt grannen har. Upplever S-125 som lite åt det analytiska hållet, oförlåtande, precis som mina förra högtalare NHT Zero. Jag tyckar att det är helt rätt, finns det ingen värme i musiken, så skall det heller inte låta så. Dom är dock lite svårplacerade, tycker inte om närliggande väggar etc. Centerhögtalaren låter betydligt varmare än dom andra högtalarna om man placerar den direkt på/under TV'n. EQ till centern är bra att ha i de tillfällen. Systemet krävde ca 30-40 timmars inspelning innan dom lät någorlunda trevliga. Jag tycker dock att MK's subbar är hutlöst prissatta så jag kör med NHT's 10" aktiva subbor. Fast, MK's subbor är precis som sina högtalare -kan spela skiten ur allt grannen har... NHT'na har inte riktigt samma förmåga att spela så högt helt oansträngt.

Postad 02 April 2003 - 12:19

Unregisteredc5ef464f
  • Unregisteredc5ef464f
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
När jag skulle köpa nytt högtalarsystem så valde jag mellan Jm lab Electra serien och M&K S-150 THX.

Och som nog dom flesta vet så valde jag electra, pga mera spelglädje, lika bra som M&K S-150 THX till film och oändligt mycket bättre till musik.

Det handlade ju om nästan samma pengar, electra systemet 84 000:- och M&K S-150 THX 70 000:- plus stativ för 20 000:-

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.