Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Raderade 42gb av egna bilder, musik, filmer och arbeten

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 december 2010 - 18:43

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
När Lakristomte vaknade upp i morse så trodde han att det skulle bli en helt vanlig dag, inga problem utan bara flyta på. Nåja jag satt för en stund sen och klickade mig runt i min lagrings hårddisk, jag upptäckte då i mappen "hämtade filer" att där låg mapparna "bilder" "musik" "filmer" och "dokument" Lakristomte klickar då sig tillbaka ett steg och ser att det redan finns dom mapparna. Lakristomte får då snilleblixten att radera hämtade filer mappen där ja de andra undermapparna låg, sagt och gjort tryckte jag delete och ner for 42gb i papperskorgen, jag går då till papperskorgen och raderar även där ^^

Lakristomte känner sig då super smart då han tror att han just bara raderat dubletterna av det som redan fanns på hårddisken, icke sa nicke och alla hans kära bilder som han har tagit genom åren försvann, hans "lagliga" :blink: musiksamling på ca 1000låtar försvann och hans filmer lika så. Det som verkligen tog hårt på kära mig var dock att mina dokument försvann, japp alla mina skolarbeten..skolarbete som skall lämnas in i april och som ska föras anteckningar varje månad är nu borta.

Så tänk er för nästa gång ni ska radera något och tror att ni gör något smart :)

Postad 29 december 2010 - 19:20

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0

När Lakristomte vaknade upp i morse så trodde han att det skulle bli en helt vanlig dag, inga problem utan bara flyta på. Nåja jag satt för en stund sen och klickade mig runt i min lagrings hårddisk, jag upptäckte då i mappen "hämtade filer" att där låg mapparna "bilder" "musik" "filmer" och "dokument" Lakristomte klickar då sig tillbaka ett steg och ser att det redan finns dom mapparna. Lakristomte får då snilleblixten att radera hämtade filer mappen där ja de andra undermapparna låg, sagt och gjort tryckte jag delete och ner for 42gb i papperskorgen, jag går då till papperskorgen och raderar även där ^^

Lakristomte känner sig då super smart då han tror att han just bara raderat dubletterna av det som redan fanns på hårddisken, icke sa nicke och alla hans kära bilder som han har tagit genom åren försvann, hans "lagliga" :lol: musiksamling på ca 1000låtar försvann och hans filmer lika så. Det som verkligen tog hårt på kära mig var dock att mina dokument försvann, japp alla mina skolarbeten..skolarbete som skall lämnas in i april och som ska föras anteckningar varje månad är nu borta.

Så tänk er för nästa gång ni ska radera något och tror att ni gör något smart :)

Du vet väl hur du fixar det? Gör bara en systemåterställning till en angiven tidpunkt (tex. igår kväll då du fortfarande inte raderat mappen). Och vips, de är där igen. Lycka till!

Postad 29 december 2010 - 19:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Du vet väl hur du fixar det? Gör bara en systemåterställning till en angiven tidpunkt (tex. igår kväll då du fortfarande inte raderat mappen). Och vips, de är där igen. Lycka till!

Nej nej nej. Systemåterställningen backupar INTE användarfiler och definitivt INTE filer på externa diskar.

Lösningen här är att omedelbums sluta använda disken och ladda hem ett filräddarprogram. En fil som raderas på en hårddisk tas inte bort helt utan enbart pekaren till filen i en filtabell raderas normalt sett. Det går med andra ord att söka igen hårddisken yta efter föräldralösa filer och återskapa dessa i den mån att de inte skrivits över.

exempelvis
http://www.idg.se/2.1085/1.141401
http://www.piriform.com/recuva
Ibas rekommendation
http://www.ibas.se/o...y/easyrecovery/

eller om man vill betala för sig
http://www.idg.se/2....-den-efterkloke

Postad 29 december 2010 - 19:36

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0

Nej nej nej. Systemåterställningen backupar INTE användarfiler och definitivt INTE filer på externa diskar.

Lösningen här är att omedelbums sluta använda disken och ladda hem ett filräddarprogram. En fil som raderas på en hårddisk tas inte bort helt utan enbart pekaren till filen i en filtabell raderas normalt sett. Det går med andra ord att söka igen hårddisken yta efter föräldralösa filer och återskapa dessa i den mån att de inte skrivits över.

exempelvis
http://www.idg.se/2.1085/1.141401
http://www.piriform.com/recuva
Ibas rekommendation
http://www.ibas.se/o...y/easyrecovery/

eller om man vill betala för sig
http://www.idg.se/2....-den-efterkloke

Så kan man också göra, lite mer krångligt dock. Så du vet, jag menade INTE omformatering av datorn till fabriksinställningar eller nåt sånt utan START > Program > Tillbehör > Systemverktyg > Systemåterställning och sen väljer du "Välj en annan återställningspunkt".

Postad 29 december 2010 - 19:46

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Som sagt, Windows bevakar inte användarens filer utan enbart systemkritiska filer. Användarens bilder är knappast kritiska nog att hålla koll på.

Som Windows självt säger:
Bifogad fil  _terst.PNG   7,32K   0 Antal nerladdningar

samt

Systemåterställning är inte avsett för säkerhetskopieringsverktyg av privata filer, så det kan inte användas för att återställa privata filer som tagits bort eller skadats. Du bör regelbundet säkerhetskopiera privata filer och information med hjälp av ett säkerhetskopieringsprogram.

Sedan lakristomte, ett till råd: Skaffa en extern disk eller liknade som du upprätthåller en backup av dina filer på.

Postad 29 december 2010 - 20:51

King D
  • King D
  • Forumräv

• 855 inlägg
  • 0
Konstigt, för jag återskapade en mapp som jag råkade raderade förut genom en återställning. Kanske inte var systemåterställning? Men kör med något filräddarprogram då, viktigast att du får tillbaka mappen.

Postad 29 december 2010 - 20:55

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7 289 inlägg
  • 0
Nu är jag säkert paranoid men viktiga filer har jag back-up på extern disk, usb-minne och skydrive...
Hängslen och livrem :)

Postad 29 december 2010 - 21:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Konstigt, för jag återskapade en mapp som jag råkade raderade förut genom en återställning. Kanske inte var systemåterställning? Men kör med något filräddarprogram då, viktigast att du får tillbaka mappen.

Testade lite snabbt med en bildmapp. Skapade en återställningpunkt, kopierade mappen och raderade den sedan.
Återställde datorn och mappen som raderats återskapades faktiskt men inte med mina bilder i sig, bara lite ströfiler som Picasa skapat.

Så den kan ha påverkan på mappar och sådant men man ska inte ta till det verktyget för att återskapa egna filer man raderat.

Backup - ja, jag har en livrem och ett halvt hängsle. En extern disk jag ansluter sporadiskt och ett USB-minne som det viktigaste regelbundet skrivs till. Funderar på att kanske skapa en RAID1 array för att få ett helt hängsle.

En sak vet man om hårddiskar - de kommer att krascha. Frågan är inte om utan när.

Postad 30 december 2010 - 01:15

Thuyner
  • Thuyner
  • Lärjunge

• 482 inlägg
  • 0
Kan bara instämma med Monshi, - stäng av alla program du inte måste ha igång direkt, installera Recuva och bara sätt igång. Det går att välja mellan en snabb och en grundlig genomgång, - oftast räcker det första alternativet om det inte gått så lång tid sedan olyckan.

Jag brukar använda Shift+Delete för att ta bort filer (då hamnar de inte ens i papperskorgen) och det programmet har räddat en del personliga filer som försvunnit av misstag. :) När jag "installerar om" en dator, är numera Recuva ett av programmen jag lägger in direkt, för det är bättre att vara på den säkra (eller kanske rättare sagt: lite säkrare) sidan.

Redigerat av Thuyner, 30 december 2010 - 01:16.

Postad 30 december 2010 - 21:37

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Fasiken, nu har jag glömt bort hur man partitionera en hårddisk? ska partitionera min lagrings hårddisk där jag inte har något operativ system.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 30 december 2010 - 23:27.

Postad 30 december 2010 - 22:22

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
enhetshanteraren och sedan diskhantering.

Postad 30 december 2010 - 23:27

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
hm var svårare att hitta än vad jag trodde. Jag kör Windows 7 =)

Postad 31 december 2010 - 10:08

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Högerklicka på Dator i startmenyn eller utforskaren, välj Hantera. Leta reda på Diskhanteraren.

Där ska du återfinna alla dina allokerade och oallokerade utrymmen.

Postad 01 januari 2011 - 02:19

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

• 1 766 inlägg
  • 0
Lite småklantigt tomten, men äsch... Man är ju bara människa. :)
För några år sedan lyckades jag också med att radera filer som jag absolut inte ville bli av med. Då var det alla mina egentagna bilder som gick upp i rök efter att jag råkade radera fel mapp utan att tänka på vad jag gjorde. Musik och filmer går ju alltid att få tillbaka, lagligt eller olagligt, med hjälp av Internet, men bilder och sådant man skapat själv och som man inte har backup är ju mycket värre att bli av med.

Min historia fick dock ett lyckligt slut dock när jag ganska snabbt upptäckte vad jag gjort och genast avslutade de flesta bakgrundsprogram i Windows och sedan startade ett filräddarprogram som fick fram 98% av bilderna jag blev av med.

Hoppas du får tillbaka det viktigaste Lakristomte!

Postad 01 januari 2011 - 04:31

hampe90
  • hampe90
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Sluta trixa och använd inte disken nå mer. Förens du har ett bra program för att rädda filerna. Varje knapptryck du gör kan göra det omöjligt att rädda dom, om du skriver över information där din information är lagrad. För dem finns ju faktiskt kvar på disken även om dem inte syns. Men ju mer du använder datorn ju mer riskerar du att dom skrivs över. Hoppas det löser sig.

Du hade ju "bara" 48gb. Har själv "råkat" trixa bort 500gb. Grinade innan jag visste om jag lyckades rädda allt. Var till stor del bilder, och privat film. Lyckligtvis lyckades jag återskapa det mesta.

Redigerat av hampe90, 01 januari 2011 - 04:33.

Postad 02 januari 2011 - 02:25

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1 408 inlägg
  • 0
Hittade i mobil minnet att jag hade tagit kort på lite av dokumenten, så jag slipper skriva om allt =)

Det här får mig att tänka på hur svårt är det egentligen inte att "gömma" att man har laddat ner tex en film? Det är ju bara att man skriver över filen några gånger så går den ju inte att återskapa, eller sitter polisen inne på någon uberdyber bra "ta tillbaka program"??

Postad 02 januari 2011 - 02:32

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Det går ta tillbaka det mesta, frågan är ju hur de gör. Det kostar dock en hel del tid och därför pengar.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 02 januari 2011 - 02:32.

Postad 02 januari 2011 - 02:47

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0

Hittade i mobil minnet att jag hade tagit kort på lite av dokumenten, så jag slipper skriva om allt =)

Det här får mig att tänka på hur svårt är det egentligen inte att "gömma" att man har laddat ner tex en film? Det är ju bara att man skriver över filen några gånger så går den ju inte att återskapa, eller sitter polisen inne på någon uberdyber bra "ta tillbaka program"??

Allt går, frågan är bara om det är värt resurserna.

Men ja, det finns forensiska program som är lite effektivare på att ta fram raderat data än de vanliga Recovey-programmen (som kan variera väldigt mycket sinsemellan).

De amerikanska myndigheterna med intressanta förkortningar kollar direkt på skivorna i hårddisken för att återskapa data, de påstår sig kunna ta tillbaks allt som någonsin funnits på skivan. Däremot är de inte toppförtjusta i kryptering, RAID ställer också till det en del.

Även recovery-företagen (IBAS m.fl.) kan ju ta tillbaks data direkt från skivorna, så om svenska polisen inte har resurser själva kan de ju alltid anlita dom.

Postad 02 januari 2011 - 20:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 307 inlägg
  • 0

Allt går, frågan är bara om det är värt resurserna.

Nej, om filerna är överskrivna så går de inte att återskapa.

Om man slutar att använda disken direkt, så går det oftast att återställa det mesta med Filerescue eller liknande. Men för varje program man startar och fil man laddar ner så minskar oddsen för att kunna återskapa något alls av det raderade...

Postad 02 januari 2011 - 21:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Agave - om man har ett intresse av att ta fram gamla data går det att få fram dessa ett antal överskrivningar till trots. Bara man har kunnandet, utrustningen och tiden.

Det finns kvar magnetiska spår på disken även om den skrivits över med slumpade nollor och ettor. Dock kan ditt vanliga filräddarprogram inte göra något. Och man behöver inte få fram alla data. vet man exempelvis vad det är för något som ligger på disken kan man med den kunskapen "gissa" på vad som saknas om områdena där data saknas inte för stora.

Lakristomten, räddade du några filer?

Redigerat av Monshi, 02 januari 2011 - 21:55.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • MadVR Core videoprocessor
    Globe
    2025-04-26 20:58:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.