Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Olympus XZ-1

204 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Olympus XZ-1 (Kompaktkameror) 9 8.999998 (18) Inga priser

Postad 02 February 2011 - 23:01

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Gick ner i källaren och tog några bilder i dåligt ljus. Färg-läge Natural, ingen PP, allt inställningar default.
Råkade bli 640 istället för 800 iso på sista bilden men det gör inget hoppas jag.

ISO: 200
F-värde: 1,8
S: 1/15
Bifogad fil  P2030108.JPG   3.37MB   2 Antal nerladdningar

ISO: 400
S: 1/30
Bifogad fil  P2030109.JPG   3.29MB   2 Antal nerladdningar

ISO: 640
S: 1/50
Bifogad fil  P2030110.JPG   3.54MB   2 Antal nerladdningar

Postad 02 February 2011 - 23:57

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Två intressanta bilder som kompletterar det Biggles postade på sida 2 och som Supernaut "repostade" på denna sida.
Bifogad fil  olympus_xz_1_test_review_precision_28mm.jpg   42.68K   0 Antal nerladdningar

och

Bifogad fil  olympus_xz_1_test_review_precision_112mm.jpg   39.94K   0 Antal nerladdningar

Källa:
http://translate.goo...imetrie-11.html

Redigerat av liath, 03 February 2011 - 00:14.

Postad 03 February 2011 - 10:55

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Ytterliggare några butiker listar nu att de har XZ-1 i lager. Jag hänvisar till prisjakt.se

https://www.prisjakt...kt.php?p=805596

Postad 04 February 2011 - 12:14

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0
inomhusbilderna blev bättre än utomhusbilderna, hur har det gått efter detta har du fått till några pangkort?

Postad 07 February 2011 - 00:18

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Tjena! Har inte varit inne i tråden pga resa till fjällen. Kameran följde med och fick ligga i jackan. Den blev redigt kall men fungerade trots detta - om än något långsam i meny och dylikt.

Har kommit hem tidigare ikväll och är trött. Har snabbkollat igenom bilderna på datorn och vissa blev, åtminstone enligt, mig rätt så bra. Det är ju dock tagna med frusna fingrar och trötta ben :unsure:. Jag kanske laddar upp något kort imorgon. Har en del panoramabilder som jag själv är nöjd med!

Postad 07 February 2011 - 18:31

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Tänkte lägga upp några bilder från skidresan i Kittelfjäll:

Första skiddagen var det fruktansvärt vitt... Snöade mycket och molnen kryp in i dalen:
Bifogad fil  P2060166.JPG   2.93MB   3 Antal nerladdningar

Fick ont i benen av de långa bygelliftarna. Slutet på liften syns inte och än mindre toppen på berget. Båda var täckt av moln/dimma.
Bifogad fil  P2060204.JPG   3.6MB   4 Antal nerladdningar

Skiddagen börjar närma sig sitt slut och det blev sakta mörkare:
Bifogad fil  P2060231.JPG   3.51MB   3 Antal nerladdningar

En panorama bild. Andra dagen, bättre väder och lite mindre snöande:
Bifogad fil  P2070274.JPG   828.06K   3 Antal nerladdningar

Ännu en panorama bild:
Bifogad fil  P2070276.JPG   590.05K   3 Antal nerladdningar

En bild som jag kände blev hyffsat bra:
Bifogad fil  P2070522.JPG   3MB   2 Antal nerladdningar

Redigerat av liath, 12 February 2011 - 11:11.

Postad 11 February 2011 - 12:59

Elaka Farmor
  • Elaka Farmor
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag har ett par frågor ang xz-1an:

1. Kan man ställa ISO-talet manuellt?
2. I videoläget, kan man (som med Lumix LX5) manuellt ändra allting, t ex shutter speed, exponering, ISO? Om inte; aja baja!

Det kommer att stå å väga mellan LX5 och XZ-1....vi får se vad som händer :-)

Postad 11 February 2011 - 16:04

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

2. I videoläget, kan man (som med Lumix LX5) manuellt ändra allting, t ex shutter speed, exponering, ISO? Om inte; aja baja!

1. Ja, ISO går att ställa manuellt.
2. Nej, åtminstone inte vad jag hittat. När du väl filmar är allt du ser själva bilden och ingen annan info.

Postad 12 February 2011 - 12:27

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0
DXO har med en del kompaktkameror också. Jag blir lite besviken att man inte har samma sensor som canon trots allt. K-5 som referens som den högsta betygsatta aps-c kameran. Orättvist, men ändå :D.

Bifogad fil  xz_1.PNG   138.52K   1 Antal nerladdningar

En intressant notering är att det dynamiska omfånget för kompakterna är ganska likt sina större bröder. DR för XZ-1 ~ DR för E-PL2 och G12 ~ 550D. Jag som alltid trott att för DR var nyckeln stora pixlar som fick mkt ljus.
Tyvärr har inte sony nån kompakt på dxo (ingen som tar i RAW??) så det är svårt att jämföra den tillverkare som leder sensorutvecklingen (iaf inom DR) just nu.

Postad 12 February 2011 - 12:55

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

DXO har med en del kompaktkameror också. Jag blir lite besviken att man inte har samma sensor som canon trots allt. K-5 som referens som den högsta betygsatta aps-c kameran. Orättvist, men ändå :D.

Bifogad fil  xz_1.PNG   138.52K   1 Antal nerladdningar

En intressant notering är att det dynamiska omfånget för kompakterna är ganska likt sina större bröder. DR för XZ-1 ~ DR för E-PL2 och G12 ~ 550D. Jag som alltid trott att för DR var nyckeln stora pixlar som fick mkt ljus.
Tyvärr har inte sony nån kompakt på dxo (ingen som tar i RAW??) så det är svårt att jämföra den tillverkare som leder sensorutvecklingen (iaf inom DR) just nu.

Jag kan ärligt säga att jag inte riktigt förstått testerna som DXO utför. Jag tror att jag läst att de testar sensorn som sådan endast.... För mig är en kamera så mycket mer än bara det och säkerligen är det fler saker som spelar in på bildkvaliten.

Edit: Med det sagt så är det ju så klart en fördel att utgå från en bättre sensor B). Det är ju ingen nackdel liksom. Sony ligger väl tyvärr en bit framför Pana på sensor fronten idag.

Redigerat av liath, 12 February 2011 - 12:56.

Postad 12 February 2011 - 13:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

För mig är en kamera så mycket mer än bara det och säkerligen är det fler saker som spelar in på bildkvaliten.

Håller helt med! Skulle ta XZ-1 före G12 alla dagar faktiskt. :D
DXO testar endast sensorn och då i RAW.

Postad 12 February 2011 - 14:31

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Håller helt med! Skulle ta XZ-1 före G12 alla dagar faktiskt. :D
DXO testar endast sensorn och då i RAW.

Hehe hade jag varit intresserad av en G12 hade jag tittat närmare på NEX eller M4/3 istället. Kan inte skilja mycket i storlek där inte?

Ok, ja som sagt en bra sensor i grunden underlättare säkerligen till att få bra kvalite på bilderna men det är mycket mer än som också spelar in!

Har filmat lite med kameran idag men de blir äckligt stora pga det otympliga formatet... Orkar inte ladda upp!

Postad 19 March 2011 - 17:35

Unregistered83da33fc
  • Unregistered83da33fc
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Precis inhandlat en XZ-1 i Hong Kong. Otroligt populära i denna kameratokiga stad. Slutsåld på många, många ställen. De första med inhomhusbilder bekräftar bara vad alla andra skriver om denna kamera. Det bästa alternativet till systemet eftersom de gånger då man oftast behöver fota i svag belysning sker då man inte vill ha så mycket prylar med sig. Konstigt nog verkar denna tråd ha dött, antagligen för att det inte står Nikon eller Canon i den...

Postad 21 March 2011 - 11:46

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Precis inhandlat en XZ-1 i Hong Kong. Otroligt populära i denna kameratokiga stad. Slutsåld på många, många ställen. De första med inhomhusbilder bekräftar bara vad alla andra skriver om denna kamera. Det bästa alternativet till systemet eftersom de gånger då man oftast behöver fota i svag belysning sker då man inte vill ha så mycket prylar med sig. Konstigt nog verkar denna tråd ha dött, antagligen för att det inte står Nikon eller Canon i den...

Hej och välkommen till tråden! :)

Vad roligt att du är nöjd med kameran. Att kunna fota inomhus utan blixt är guld värt. Ibland får man väl skruva upp ISOn lite men det spelar ingen större roll på så små bilder. Enligt mig förstör blixtens kalla ljus mer än vad eventuellt noise gör.

Visst är det så att kameran hade fått mer uppmärksamhet om det vore Canon eller Nikon, kanske framför allt i detta land då detta verkar vara de enda märken folk känner till. I övriga världen verkar mottagandet vara mycket gott och jag har inte läst någon recension ännu som är missnöjd med kameran - tvärtom nästan alla rekommenderar den!

Jag har hunnit vara på ännu en fjällresa och tagit fler fina bilder. Postar endast om någon efterfrågar. Har blivit betydligt fler bilder nu när kameran är så liten i jämförelse med systemkameran! En av de jag åkte med i fjällen denna helg ägde en nex-3 med 14-55(?) objektivet och inte ens den fick se ljuset särskilt ofta. Själv drog jag fram kameran titt som tätt eftersom den med lätthet får plats i fickan!

Överlag är jag oerhört positiv till min nya leksak!

Postad 28 March 2011 - 20:34

Don Micke
  • Don Micke
  • Amatör

• 83 inlägg
  • 0
Har varit inne på att köpa en Olympus e-pl2, men börjar bli allt mer sugen på en xz-1.
Har nån jämfört bildkvaliten mellan dessa?

Postad 28 March 2011 - 23:13

godissugen
  • godissugen
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
jag får min i veckan, får hoppas den levererar finfina bilder, verkar lovande hitills.. och plats i fickan skall den allt få :)
skulle man vara alltför missnöjd så får man nog igen sina 500 dollar..

Redigerat av godissugen, 28 March 2011 - 23:13.

Postad 29 March 2011 - 08:13

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

• 1276 inlägg
  • 0

Att tråden dött kan ju också betyda att de som köpt är nöjda eller inga som har problem.... inte alltid negativa saker :) .
För min del var detta ett mycket intressant val tills man känt storleken och den alldeles för känsliga "inställningshjulet" samt det irriterande linsskyddet då föll den på dessa punkter och inte för att namnet inte är Canon eller Nikon!.

Redigerat av Biggles2002, 29 March 2011 - 08:17.

Postad 29 March 2011 - 19:10

godissugen
  • godissugen
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
vilket minneskort är det bästa till denna kamera? gärna 16 eller 32GB

Postad 30 March 2011 - 18:35

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

vilket minneskort är det bästa till denna kamera? gärna 16 eller 32GB

Jag läste i någon kortare review att class 6 och uppåt rekommenderas. Själv köpte jag 8 gb klass 10 och känner inte av någon platsbrist. Jag filmar dock ganska lite är mer utav en foto-människa och då räcker 8 gb rätt väl. Men kika på ett klass 6 och högre. Det utgick jag ifrån!

Själv köpte jag:
http://www.komplett....aspx?sku=600641
Finns som 16 gb här:
https://www.prisjakt...kt.php?p=538680

2 st 8gb kort kostar ungefär som 1st 16gb. Genom åren har man ju lärt sig att det är bättre att köpa 2 små kort än 1 stort om det skulle vara så illa att kortet går sönder. Då har du ett till som backup.

Redigerat av liath, 30 March 2011 - 18:39.

Postad 30 March 2011 - 18:38

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Har varit inne på att köpa en Olympus e-pl2, men börjar bli allt mer sugen på en xz-1.
Har nån jämfört bildkvaliten mellan dessa?

Jag tror inte du hittar någon jämförelse på detta forum. Mitt tips(jag vet att det finns trådar där som heter typ E-PL2 vs XZ1 osv) är att du läser på forumet som finns på DPreview. Jag tror inte heller att det tar lång tid innan du hittar dessa trådar.

Men kortfattat bör bilderna(främst pga sensorn är mycket större) vara bättre på E-PL2 och skillnaden blir bara större om man sätter på ett bättre objektiv.
Är du en sådan som tänker låta kit-objektivet på E-PL2 bli det enda objektiv du köper eller tänker du utöka allt eftersom? Frågor som dessa hjälper dig i beslutet att välja rätt kamera.

Redigerat av liath, 30 March 2011 - 20:50.

Postad 30 March 2011 - 21:46

godissugen
  • godissugen
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
jag kommer nog filma en hel del med denna kamera, skulle vilja ha möjlighteten iallafall..
som jag har fattat det så är klass 10 det bästa, stämmer?? hittar ingen sida om kortklassning.
jag brukar tömma över till datorn efter användning för att undvika det du påtalar.
tänker mest på läs & skrivhastigheter..

Jag läste i någon kortare review att class 6 och uppåt rekommenderas. Själv köpte jag 8 gb klass 10 och känner inte av någon platsbrist. Jag filmar dock ganska lite är mer utav en foto-människa och då räcker 8 gb rätt väl. Men kika på ett klass 6 och högre. Det utgick jag ifrån!

Själv köpte jag:
http://www.komplett....aspx?sku=600641
Finns som 16 gb här:
https://www.prisjakt...kt.php?p=538680

2 st 8gb kort kostar ungefär som 1st 16gb. Genom åren har man ju lärt sig att det är bättre att köpa 2 små kort än 1 stort om det skulle vara så illa att kortet går sönder. Då har du ett till som backup.

Postad 06 April 2011 - 08:12

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0
Är detta den nu ledande kompaktkameran i "stor sensor/stoppa i fickan/5kSEK" -klassen?
Har den tagit över tronen helt efter S95 och LX5 eller finns det egenskaper hos dessa som Olympus inte fixar?

Själv är jag mest intresserad av att kunna ta bra bilder inomhus utan blixt, är det Olympusen som är bäst på det?

Man hör inte mycket av Samsung EX1, är den en konkurent?

Redigerat av sportbilsentusiasten, 06 April 2011 - 08:14.

Postad 07 April 2011 - 19:09

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Är detta den nu ledande kompaktkameran i "stor sensor/stoppa i fickan/5kSEK" -klassen?
Har den tagit över tronen helt efter S95 och LX5 eller finns det egenskaper hos dessa som Olympus inte fixar?

Själv är jag mest intresserad av att kunna ta bra bilder inomhus utan blixt, är det Olympusen som är bäst på det?

Man hör inte mycket av Samsung EX1, är den en konkurent?

XZ-1 har ju ett väldigt ljusstarkt objektiv både wide som tele. Detta gör att den är uppskattad bland fotografer som fotar i mörkt ljus men som även försöker få lite DOF (även om en systemkamera såklart fixar det bättre så är DOF rätt bra på XZ-1 för att vara en kompaktkamera).

Rent stillbildsmässigt verkar det som om Olympus är något bättre de andra konkurrentera, framför allt är det RAW som producerar bättre bilder.

Det som jag önskar hade kunnat vara bättre och som jag tror att tex LX5 fixar bättre är videofilmning.

Canon har svårt att hävda sig mot XZ-1 överhuvudtaget. Den är ju fysiskt mindre och för många är det viktigt.

Det finns massor att läsa på engelska forum så som dpreview.com. Där har användarna själva gjort jämnförelser med andra kameror. Dessutom finns det väldigt många reviews nu också. Användare som recensenter är i överlag eniga om att XZ-1 är en mycket kompetent kamera framförallt när det gäller stillbildsfotografering!

Redigerat av liath, 10 April 2011 - 13:42.

Postad 09 April 2011 - 18:33

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Tänkte beställa kameran men funderar lite på det här med "Olympus recommended reseller".
Om garantin endast, enligt Olympus, täcker produktionsfel. Borde man då inte märka dessa inom ett år om det väl finns något fel?

Det skiljer ca 300 kr mellan att köpa den med 1 års garanti, och att köpa den med 2 års garanti. Hur ofta hittar man ett fel efter mer än ett år som garantin skulle täcka? Har svårt att tro det.

Postad 10 April 2011 - 13:46

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Tänkte beställa kameran men funderar lite på det här med "Olympus recommended reseller".
Om garantin endast, enligt Olympus, täcker produktionsfel. Borde man då inte märka dessa inom ett år om det väl finns något fel?

Det skiljer ca 300 kr mellan att köpa den med 1 års garanti, och att köpa den med 2 års garanti. Hur ofta hittar man ett fel efter mer än ett år som garantin skulle täcka? Har svårt att tro det.

Hmm ja du det är väl ingen som kan svara på den frågan åt dig ;). Jag valde att köpa från känd affär för att vid eventuell reklamation så vill jag att det ska gå så smärtfritt som möjligt. För mig är 1 års ytterliggare garanti värt 300 kr. Jag har nyttjat garantin på några produkter som varit över ett år gamla förut och kanske(men förhoppningsvis inte) måste jag göra det med denna kamera också. Om kameran slutar att fungera om 1.5 år utan några som helst tecken på yttre våld (dvs kameran ser fräsh ut) har jag svårt att tro att Olympus kommer neka dig ett garantiärende.

Redigerat av liath, 10 April 2011 - 13:47.

Postad 10 April 2011 - 20:48

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Hmm ja du det är väl ingen som kan svara på den frågan åt dig ;). Jag valde att köpa från känd affär för att vid eventuell reklamation så vill jag att det ska gå så smärtfritt som möjligt. För mig är 1 års ytterliggare garanti värt 300 kr. Jag har nyttjat garantin på några produkter som varit över ett år gamla förut och kanske(men förhoppningsvis inte) måste jag göra det med denna kamera också. Om kameran slutar att fungera om 1.5 år utan några som helst tecken på yttre våld (dvs kameran ser fräsh ut) har jag svårt att tro att Olympus kommer neka dig ett garantiärende.

Okej. Jag förstår, och med lite eftertanke håller jag med. Det kan nog vara värt 300 kr att köpa den från en känd leverantör trots allt.

Så, nu är det bara att lägga beställningen, blir en vit, även om man läst att en del tycker att high glossy-materialet på den vita är lite hal att hålla i. Jag tycker att den är så fruktansvärt snygg så det går inte att motstå ;)

Kan tipsa om dessa snygga väskor som passar till kameran, Olympus egna som liknar dessa kostar ju runt 600 kr så jag tycker att de är ett bra alternativ, grymt dessutom att man kan ta av den stora delen och bara ha underdelen kvar: Leather Case XZ-1

En fråga angående vinvinkeln. Är inte 28mm ganska mycket? Vad blir det mätt på en DSLR-kamera?

Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 10 April 2011 - 20:49.

Postad 10 April 2011 - 22:03

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Kan tipsa om dessa snygga väskor som passar till kameran, Olympus egna som liknar dessa kostar ju runt 600 kr så jag tycker att de är ett bra alternativ, grymt dessutom att man kan ta av den stora delen och bara ha underdelen kvar: Leather Case XZ-1

En fråga angående vinvinkeln. Är inte 28mm ganska mycket? Vad blir det mätt på en DSLR-kamera?

Sjukt läcker väska! ;)

28mm är uttryckt i för film/FF sensor. Jämför du med en aps-c sensor är det ungefär 18mm, dvs det som de allra flesta kit-objektiv ligger på ;)

Postad 11 April 2011 - 08:09

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Sjukt läcker väska! :rolleyes:

Ja men eller hur! För runt 150 kr inkl. frakt till Sverige känns det som ett måste. De skickar även med någon sorts lcd-skydd såg jag. Återstår bara att bestämma sig vilken färg på väskan som blir snyggast till en vit kamera, men alla tre passar nog bra.

28mm är uttryckt i för film/FF sensor. Jämför du med en aps-c sensor är det ungefär 18mm, dvs det som de allra flesta kit-objektiv ligger på :)

Tackar. Hade 14-42 på min förra men 18mm duger nog alldeles utmärkt. De flesta kit-objektiv har ju 18-55 och det fungerar ju fin-fint.

Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 11 April 2011 - 08:11.

Postad 11 April 2011 - 08:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Tackar. Det är väl lite mindre vidvinkel då än de flesta kit-objektiv. Hade 14-42 på min förra men 18mm duger nog alldeles utmärkt.

Och här ser vi varför man väljer film/FF ekvivalent som bas för att ange brännvidd. Med dina 14mm (Oly även här antar jag) hade du en upplevd brännviddsförlängning på 2x vilket blir just 28mm.
Jag var hemmablind och räknade med 1.5x i mitt exempel ovan. :)

Postad 11 April 2011 - 09:36

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Och här ser vi varför man väljer film/FF ekvivalent som bas för att ange brännvidd. Med dina 14mm (Oly även här antar jag) hade du en upplevd brännviddsförlängning på 2x vilket blir just 28mm.
Jag var hemmablind och räknade med 1.5x i mitt exempel ovan. :)

Jaså. Ja precis, det var en e-400 med tillhörande 4/3-kitobjektiv.

Men vad betyder detta om vi jämför 14mm på e-400, 28mm på XZ-1 samt ett vanligt kitobjektiv från tex. Canon med 18-55mm objektiv. Vad ger de för brännvidd? Finns det någon bra converter för detta?

Postad 11 April 2011 - 10:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

• 4148 inlägg
  • 0

Men vad betyder detta om vi jämför 14mm på e-400, 28mm på XZ-1 samt ett vanligt kitobjektiv från tex. Canon med 18-55mm objektiv. Vad ger de för brännvidd? Finns det någon bra converter för detta?

De ger samma bildvinkel alla tre exemplen. Du får med ungefär lika mkt i bilden om du har alla tre kamerorna med dig och tar på samma motiv från samma avstånd.

Brännvidden är en fysisk egenskap hos objektivet. XZ-1 har ju 6-24mm vilket med sin crop-faktor blir 28-112mm i film/FF om man ser till bildvinkel.

Edit: Canon har faktor 1.6x, Pentax/Sony/Nikon 1.5x och 4/3 (Oly&Pana) har 2.0x jämfört med film/FF.
Utifrån brännvidden ovan har XZ-1 28/6 = 4.7x.

Redigerat av Supernaut77, 11 April 2011 - 10:14.

Postad 12 April 2011 - 09:30

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

De ger samma bildvinkel alla tre exemplen. Du får med ungefär lika mkt i bilden om du har alla tre kamerorna med dig och tar på samma motiv från samma avstånd.

Brännvidden är en fysisk egenskap hos objektivet. XZ-1 har ju 6-24mm vilket med sin crop-faktor blir 28-112mm i film/FF om man ser till bildvinkel.

Edit: Canon har faktor 1.6x, Pentax/Sony/Nikon 1.5x och 4/3 (Oly&Pana) har 2.0x jämfört med film/FF.
Utifrån brännvidden ovan har XZ-1 28/6 = 4.7x.

Tack för informationen! Det uppskattas verkligen.

Nu är kameran beställd. 16 gb SDHC-minneskort och kameraväskan från ebay dessutom. Kommer bli riktigt bra det här. Verkar som att XZ-1 redan är mycket populär dessutom. De exemplar som kommit in i svenska butiker har tagit slut relativt fort och de flesta butiker väntar på fler. Jag köpte den sista vita från Cyberphoto. Jag kommer att lägga upp bilder så fort jag testat kameran i slutet av veckan!

Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 12 April 2011 - 09:31.

Postad 13 April 2011 - 10:21

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

• 459 inlägg
  • 0

XZ-1 har ju ett väldigt ljusstarkt objektiv både wide som tele. Detta gör att den är uppskattad bland fotografer som fotar i mörkt ljus men som även försöker få lite DOF (även om en systemkamera såklart fixar det bättre så är DOF rätt bra på XZ-1 för att vara en kompaktkamera).

Rent stillbildsmässigt verkar det som om Olympus är något bättre de andra konkurrentera, framför allt är det RAW som producerar bättre bilder.

Det som jag önskar hade kunnat vara bättre och som jag tror att tex LX5 fixar bättre är videofilmning.

Canon har svårt att hävda sig mot XZ-1 överhuvudtaget. Den är ju fysiskt mindre och för många är det viktigt.

Det finns massor att läsa på engelska forum så som dpreview.com. Där har användarna själva gjort jämnförelser med andra kameror. Dessutom finns det väldigt många reviews nu också. Användare som recensenter är i överlag eniga om att XZ-1 är en mycket kompetent kamera framförallt när det gäller stillbildsfotografering!

Tack för bra feedback!!!

Postad 15 April 2011 - 14:09

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Tack för informationen! Det uppskattas verkligen.

Nu är kameran beställd. 16 gb SDHC-minneskort och kameraväskan från ebay dessutom. Kommer bli riktigt bra det här. Verkar som att XZ-1 redan är mycket populär dessutom. De exemplar som kommit in i svenska butiker har tagit slut relativt fort och de flesta butiker väntar på fler. Jag köpte den sista vita från Cyberphoto. Jag kommer att lägga upp bilder så fort jag testat kameran i slutet av veckan!

Återkom gärna med dina intryck eller om du kanske har funderingar kring inställningar m.m. ;). Vi får hoppas att du blir nöjd!

Postad 20 April 2011 - 12:48

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Återkom gärna med dina intryck eller om du kanske har funderingar kring inställningar m.m. ;). Vi får hoppas att du blir nöjd!

Efter några dagar med kameran måste jag säga att den tar riktigt riktigt bra bilder överlag. Tog lite bilder med den och med en Nikon D90 med ett 14-22 mm objektiv, för att jämföra. Har inga bilder att lägga upp just nu dock.

Ljupet i bilderna blev lika bra på XZ-1. Samma suddiga bakgrund, men man behöver zooma lite lite mer. Färgerna tycker jag var bättre på XZ-1. Hudtonerna blev mer naturliga. När jag jämför bilderna efteråt så är det faktiskt omöjligt för mig att säga vilka som är tagna med en kompaktkamera och vilka som är tagna med en digital sysmtemkamera. Precis som jag hade önskat det.

Nog om bildkvaliten, som jag som sagt är helt nöjd med. Det finns några saker som jag tycker är mindre bra med XZ-1.

Den vita pianolacken. Sjukt svår att hålla i. Man får inget bra grepp runt kameran och den halkar nästan ur handen.

Inställningarna. De är ibland krångligt utspridda i menyerna. Man backar inte alltid på samma knapp, ibland fastnar man inne i nån inställning och vet inte om man ändrat den eller inte, vilket är mycket störigt. Dessutom är det inte helt logiskt vilka inställningar man kan ändra i de olika moden. Det finns andra småbuggar dessutom, som att när man har tagit bort en bild undrar kameran direkt om man ska ta bort nästa bild och så vidare. Man kan inte ändra hur länge man ska se på bilden direkt efter man har tagit den och man kan inte heller ta bort bilden direkt, vilket är lite pinsamt faktiskt.

Allt annat är positivt. Bildkvaliten. Fantastisk skärm. Bra byggkvalite. Snabb. Otroligt ljusstarkt objektiv osv.

Redigerat av Unregisteredd4f89b64, 20 April 2011 - 12:49.

Postad 27 April 2011 - 11:51

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Kan tillägga att jag blivit mer van vid inställningarna.
Bilderna blir helt otroliga.
KÖP.

Postad 27 April 2011 - 23:31

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Running_B:
Om du tycker den är svår att hålla i kan jag tipsa dig om ett grepp som du kan sätta på. Det finns trådar om detta grepp på Dpreview.com forumet så kan du få intryck om hur det verkar fungera (det jag vet är dock att många är nöjda).

Här är länk till greppet så kan du se hur det ser ut jag vet dock inte om du måste köpa det via Ebay.
http://www.kleptography.com/rf/

Annars är det roligt att du är nöjd med kameran! Bilderna blir faktiskt riktigt bra men som du säger finns det en del saker att förbättra också!

Redigerat av liath, 27 April 2011 - 23:31.

Postad 29 April 2011 - 19:13

Kalleanka_
  • Kalleanka_
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Är intresserad av den här kameran, verkar faktiskt riktigt bra. Någon som har lust att slänga upp lite fler bilder så man får se hur det ser ut :)?

Postad 15 May 2011 - 10:06

yupiteru
  • yupiteru
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

En nyfiken fråga... ställa slutartiden när du filmar? Hur tänkte du där?

Postad 17 May 2011 - 12:17

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0
Många kanske skulle säga att jag är störd men jag sålde precis min D7000 med tillhörande objektiv!
Jag var otroligt nöjd kan jag säga, Men... har dock testat alla objektiv känns det som och kommit fram till följande:
18-200 VRII absolut bra objektiv om man inte testat Sigma 50 1,4 då man inser hur dåligt ett Zoom är :)
Så jag skaffade det näst bästa, 1 st Sigma 70-200 2,8, 1 st 17-50 2,8 prislapp: 20+ insåg dock ganska fort hur otympligt det är med att speinga runt med ett objektiv på 1.5 kg och se ut som papparatzi, inte nog med det så skall man alltid behöva ha med sig dessa 2 i väskan och byta snabbt om man tar Allroundbilder, brukar oftast sluta med att man missar ett kort för att fel objektiv sitter på, dessutom så vet man om att man har ett fast 50 1,4 i väskan också för att göra det ännu svårare och där vet man att bilderna blir sjukt snygga och vill ju då självklart kanske bara ha det, men det är ju absolut varken vidvinkel eller tele..

Så allt handlar om kompromisser med systemkameran, minst 2 objektiv behövde jag ha för att vara lycklig men ändå inte lycklig då man måste byta hela tiden!
Kitzoomarna sög och gjorde mig bara besviken särskilt när man fick uppleva Bokeh som alla dessa dyra 3 objektiv gav ifrån sig perfekt inte mist 50:an

Så jag beställde en Olympus istället och där behöver man inte kompromissa mer än att man har en kamera thats it, den gör vad den ska och man kan lägga en snygg bokeh i efterhand i PS.

+ Billigare
+ Lätt att ta med
+ Slipper byta objektiv
+ Pengar över :)

Då mina bilder ändå bara stannar kvar i datorn, kanske XZ-1 passar mig bättre! Det lär väl framtiden nu få bevisa men det känns ändå överskattat med systemkamera tror jag eller så inbillar jag mig bara det. 40.000 kr för en kamera som man måste bära i en ryggsäck kände jag nog inte var min grej i alla fall

Postad 19 May 2011 - 09:50

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Många kanske skulle säga att jag är störd men jag sålde precis min D7000 med tillhörande objektiv!
Jag var otroligt nöjd kan jag säga, Men... har dock testat alla objektiv känns det som och kommit fram till följande:
18-200 VRII absolut bra objektiv om man inte testat Sigma 50 1,4 då man inser hur dåligt ett Zoom är :D
Så jag skaffade det näst bästa, 1 st Sigma 70-200 2,8, 1 st 17-50 2,8 prislapp: 20+ insåg dock ganska fort hur otympligt det är med att speinga runt med ett objektiv på 1.5 kg och se ut som papparatzi, inte nog med det så skall man alltid behöva ha med sig dessa 2 i väskan och byta snabbt om man tar Allroundbilder, brukar oftast sluta med att man missar ett kort för att fel objektiv sitter på, dessutom så vet man om att man har ett fast 50 1,4 i väskan också för att göra det ännu svårare och där vet man att bilderna blir sjukt snygga och vill ju då självklart kanske bara ha det, men det är ju absolut varken vidvinkel eller tele..

Så allt handlar om kompromisser med systemkameran, minst 2 objektiv behövde jag ha för att vara lycklig men ändå inte lycklig då man måste byta hela tiden!
Kitzoomarna sög och gjorde mig bara besviken särskilt när man fick uppleva Bokeh som alla dessa dyra 3 objektiv gav ifrån sig perfekt inte mist 50:an

Så jag beställde en Olympus istället och där behöver man inte kompromissa mer än att man har en kamera thats it, den gör vad den ska och man kan lägga en snygg bokeh i efterhand i PS.

+ Billigare
+ Lätt att ta med
+ Slipper byta objektiv
+ Pengar över :)

Då mina bilder ändå bara stannar kvar i datorn, kanske XZ-1 passar mig bättre! Det lär väl framtiden nu få bevisa men det känns ändå överskattat med systemkamera tror jag eller så inbillar jag mig bara det. 40.000 kr för en kamera som man måste bära i en ryggsäck kände jag nog inte var min grej i alla fall

Intressant historia! Jag kände precis likadant när jag sålde min Olympus E-520 (som är betydligt mindre än din d700). Nu får kameran definitivt hänga med betydligt oftare och det blir fler bilder (om än kanske inte lika vackra!) Men en bild är bättre än ingen bild...

Har du fått kameran ännu eller är den på väg till dig? Återkom gärna med frågor eller intryck så ska jag försöka svara oavsett! :)

Postad 20 May 2011 - 07:15

motif
  • motif
  • Lärjunge

• 461 inlägg
  • 0

Intressant historia! Jag kände precis likadant när jag sålde min Olympus E-520 (som är betydligt mindre än din d700). Nu får kameran definitivt hänga med betydligt oftare och det blir fler bilder (om än kanske inte lika vackra!) Men en bild är bättre än ingen bild...

Har du fått kameran ännu eller är den på väg till dig? Återkom gärna med frågor eller intryck så ska jag försöka svara oavsett! :)

Igår fick jag kameran, det första jag kände var hur plastig och det skramlar om den ?
Men jag tog några kort in i datorn och tänkte vad har jag gjort :) packade ner den och var nära att lägga en beställning på D7000 + objektiv igen, men tänkte en gång till att nä för fan nu får det ju vara nog du vet ju varför du sålde den ;)
Läste om objektiv och ju mer man läser ju mer fel hittar man, med 30-40.000 kr utlagda på en systemkamera med objektiv skall jag inte behöva läsa negativt för dem pengarna.
Så jag bestämde mig för att packa upp XZ-1 igen och ge den en ärlig chans, tog några kort ute på min dotter in i Photoshop och la en egen bokeh och till min förvåning så tror jag att jag blev ganska nöjd :D

Postad 20 May 2011 - 23:19

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Igår fick jag kameran, det första jag kände var hur plastig och det skramlar om den ?
Men jag tog några kort in i datorn och tänkte vad har jag gjort :lol: packade ner den och var nära att lägga en beställning på D7000 + objektiv igen, men tänkte en gång till att nä för fan nu får det ju vara nog du vet ju varför du sålde den ;)
Läste om objektiv och ju mer man läser ju mer fel hittar man, med 30-40.000 kr utlagda på en systemkamera med objektiv skall jag inte behöva läsa negativt för dem pengarna.
Så jag bestämde mig för att packa upp XZ-1 igen och ge den en ärlig chans, tog några kort ute på min dotter in i Photoshop och la en egen bokeh och till min förvåning så tror jag att jag blev ganska nöjd :D

Hej!
Konstigt att du upplever skrammel! Det låter inte ok! Berätta mer så kanske vi kan lista ut vad det beror på?

Postad 21 May 2011 - 12:07

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

18-200 VRII absolut bra objektiv om man inte testat Sigma 50 1,4 då man inser hur dåligt ett Zoom är :D

+ Billigare
+ Lätt att ta med
+ Slipper byta objektiv
+ Pengar över :lol:

Det där låter precis som i den situation jag var på väg mot. Jag hade bestämt mig för D7000 för att ersätta min gamla D40x, men sen när man sen snöat in på alla objektiv som verkade roliga/användbara insåg jag till slut att ju mer jag skulle köpa desto mer grejer skulle ligga kvar hemma och samla damm precis som min D40x faktiskt gör oftast numera.

Nu ligger xz-1 som den som för tillfället är troligast att bli min nästa kamera. Sneglar även på Canon S95 och Panasonic LX-5, men Olympsen känns lite vassare, speciellt om man ser till det man änvänder oftast, foto på iso up till 400, tack vare bättre optik ffa. Film och högre ISO kan de anda vara bättre på.

Har ven varit väldig inne på Fuji x100, men efter att ha fått testa den i butik ett tag så kända jag mig inte lika övertygad. Handhavandet av många funktioner är allt annat än logiskt och även om bildkvalitén är superb så har jag lite för lätt för att störa mig på saker för att betala dem pengarna, men jag kan hinna ändra mig.
Hoppas det kommer uppföljare och konkurrenter till x100 för den verkar ju inte vara svårsåld direkt.

Kanske en kamera du skulle kika på om xz1 inte räcker till.

Redigerat av dattacine, 21 May 2011 - 12:08.

Postad 21 May 2011 - 12:39

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Det där låter precis som i den situation jag var på väg mot. Jag hade bestämt mig för D7000 för att ersätta min gamla D40x, men sen när man sen snöat in på alla objektiv som verkade roliga/användbara insåg jag till slut att ju mer jag skulle köpa desto mer grejer skulle ligga kvar hemma och samla damm precis som min D40x faktiskt gör oftast numera.

Nu ligger xz-1 som den som för tillfället är troligast att bli min nästa kamera. Sneglar även på Canon S95 och Panasonic LX-5, men Olympsen känns lite vassare, speciellt om man ser till det man änvänder oftast, foto på iso up till 400, tack vare bättre optik ffa. Film och högre ISO kan de anda vara bättre på.

Har ven varit väldig inne på Fuji x100, men efter att ha fått testa den i butik ett tag så kända jag mig inte lika övertygad. Handhavandet av många funktioner är allt annat än logiskt och även om bildkvalitén är superb så har jag lite för lätt för att störa mig på saker för att betala dem pengarna, men jag kan hinna ändra mig.
Hoppas det kommer uppföljare och konkurrenter till x100 för den verkar ju inte vara svårsåld direkt.

Kanske en kamera du skulle kika på om xz1 inte räcker till.

Lite offtopic men jag har hört(vet inte vart) att x100 inte säljer så jättebra som folk tror, det var snarare en topp vid lansering men nu har det sjunkit. Kan ju vara rykten också.

Det är ju stor skillnad på Fuji x100 och XZ-1 det är det ju inget snack om. Ett mellan aternativ kan ju vara en m4/3 kamera med 20 mm pannkakan från Panasonic. Mycket billigare än fuji x100 men ändå bra kvalite :lol:.

Dock blir ju båda dess större än XZ-1 är och personligen är XZ-1 ungefär så stor den får bli för att jag ska kunna ha ta med mig kameran när jag åker snowboard, går en längre sträck vid fiske m.m. Den går helt enkelt ner i en ficka på ett sätt som Fuji X100 aldrig kommer att göra ;(.

Postad 21 May 2011 - 15:10

dattacine
  • dattacine
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jo, jag känner ju också att det börjar bli i största laget och sneglade på Olympus 4/3 med Panasonicobjektivet, men då hamnade man ju ändå uppåt 9k och då är skillnaden inte så väldigt stor och så tcker jag de snålat in med reglage på många av de spegellösa.
Är ju fler manuella reglage på de bättre kompakerna(som xz-1 s95, p300 etc) än på spegellösa systemkamerorna.

Sen kändes det dumt att köpa en sån bara för att ha en fast brännvidd. Att köra med zoomobjektiven är itne troligt då jag tcker det känns våldsamt oergonomiskt och avsaknaden av manuella kontroller gör att jag hellre sulle gå mot vanlig systemkamera.

Kan nog vara så att det inte handlar om så stora volyemer trots allt, men att det funnits så få tillgängliga att det ändå mest snackats om hur svår den är att komma åt. Om nu försäljningen av x100 dalar kanke den kommer ner i väldigt tilltalande pris vad det lider.

Är i behov av en fickvänlig kompakt, men egentligen inte i behov av något med absolut überjävlig bildkvalitét, men det är ju inte så att man tackar nej till bästa möjliga. Nästa reinkarnation av x100 eller motsvarande kanske dyker upp lagom tills att det behovet har dykt upp, dvs att man fått för sig att fota mer för fotandets skull än att ha med kameran utifall man skulle få för sig att nåt är värt att fota.
Skönt att se en trend som går mer mot att framhäva kamerans grunder och det den faktsikt används till i huvudsak(ta foton) och mindre mot spektakulära finesser som aldrig används, dit hör ju även denna Olympus m.fl. tycker jag.

Postad 22 May 2011 - 12:18

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Jo, jag känner ju också att det börjar bli i största laget och sneglade på Olympus 4/3 med Panasonicobjektivet, men då hamnade man ju ändå uppåt 9k och då är skillnaden inte så väldigt stor och så tcker jag de snålat in med reglage på många av de spegellösa.
Är ju fler manuella reglage på de bättre kompakerna(som xz-1 s95, p300 etc) än på spegellösa systemkamerorna.

Sen kändes det dumt att köpa en sån bara för att ha en fast brännvidd. Att köra med zoomobjektiven är itne troligt då jag tcker det känns våldsamt oergonomiskt och avsaknaden av manuella kontroller gör att jag hellre sulle gå mot vanlig systemkamera.

Kan nog vara så att det inte handlar om så stora volyemer trots allt, men att det funnits så få tillgängliga att det ändå mest snackats om hur svår den är att komma åt. Om nu försäljningen av x100 dalar kanke den kommer ner i väldigt tilltalande pris vad det lider.

Är i behov av en fickvänlig kompakt, men egentligen inte i behov av något med absolut überjävlig bildkvalitét, men det är ju inte så att man tackar nej till bästa möjliga. Nästa reinkarnation av x100 eller motsvarande kanske dyker upp lagom tills att det behovet har dykt upp, dvs att man fått för sig att fota mer för fotandets skull än att ha med kameran utifall man skulle få för sig att nåt är värt att fota.
Skönt att se en trend som går mer mot att framhäva kamerans grunder och det den faktsikt används till i huvudsak(ta foton) och mindre mot spektakulära finesser som aldrig används, dit hör ju även denna Olympus m.fl. tycker jag.

Ja om du inte är absolut behov av en kamera just nu kan du ju eventuellt vänta och se om det kommer en XZ-2 som fixar till några saker som jag tycker saknas på XZ-1 ;). Annars är XZ-1 en bra kamera oavsett och den duger gott och väl för mig just nu! Den är fickvänlig men det är också på gränsen

Postad 24 May 2011 - 09:00

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Är på jakt efter en ny kamera och vill ha något som tar betydligt bättre bilder än min gamla Ixus40, framförallt vid dåliga ljusförhållanden. Denna verkar ju vara en väldigt kompetent kamera men samtidgt så verkar alla här prata väldigt mkt om olika inställningar, jag kan/vill inte hålla på att skruva allt för mycket utan kommer nyttja "auto" mest, hur bra/dåligt blir det då? Är detta en kamera för mig eller ska jag titta på någon annan med bättre "auto" läge?

Postad 24 May 2011 - 10:13

liath
  • liath
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Är på jakt efter en ny kamera och vill ha något som tar betydligt bättre bilder än min gamla Ixus40, framförallt vid dåliga ljusförhållanden. Denna verkar ju vara en väldigt kompetent kamera men samtidgt så verkar alla här prata väldigt mkt om olika inställningar, jag kan/vill inte hålla på att skruva allt för mycket utan kommer nyttja "auto" mest, hur bra/dåligt blir det då? Är detta en kamera för mig eller ska jag titta på någon annan med bättre "auto" läge?

Hmm bra fråga. Det är ju inte direkt en kamera folk köper för att använda auto-läget. Jag har nog inte tagit en bild med auto-läget ännu. Jag vet att det har snackats om att auto-ison inte fungerat tillfredsställande men eftersom jag ställer även iso manuellt så har jag inte lidit av det heller ;). Jag tror dock inte att auto-läget är sämre än någon annan kamera, iofs vet jag inte om olika märken är olika bra på just auto.

Mitt tips är att du tittar på lite recensioner och även video-recensioner som finns på youtube.

Om du har ett intresse för fotografi så kan du ju växa som fotograf med kameran eftersom den tillåter betydligt fler inställningar än många andra kompakter. Du behöver ju dock inte göra allt och alla inställningar från början ;D utan du kan pröva dig fram!

Postad 25 May 2011 - 09:54

Seron
  • Seron
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

jag kan/vill inte hålla på att skruva allt för mycket utan kommer nyttja "auto" mest, hur bra/dåligt blir det då? Är detta en kamera för mig eller ska jag titta på någon annan med bättre "auto" läge?

Jag tycker Panasonic LX3 tar bra bilder i s.k. intelligent auto-läge. LX5 är den senaste modellen och skiljer sig inte så mycket, troligen till det bättre. Jag har dock inte testat XZ-1.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.