Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TX-P50VT20E och den inbyggda DVB-S mottagaren

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 februari 2011 - 18:52

tomasgu
  • tomasgu
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag har just fått en Canal Digital-parabol installerad och använder TV:ns inbyggda mottagare för DVB-S med en strong CA-modul.

Allt såg ut att funka bra först, men jag upptänkte snart att det förekommer störningar i bild och ljud för de HD-kanaler som ligger på 12Ghz bandet (Discovery HD, Animal Planet HD, BBC HD, History Channel HD). Först trodde jag att det berodde på dålig signalkvalité och bad installatören justera parabolen. När jag jämförde signalkvalitén mellan olika kanaler så var det lite sämre på just dessa frekvenser. Efter justering fick jag bättre signalkvalité på de kanaler som hade störningar, men trots detta så återkommer störningarna med oregelbundna mellanrum. Ibland är det helt bra ett tag, men lika fort kan det bli riktigt illa. Jag kan se att det ibland förekommer bit-fel när störningarna finns där, men inte alltid och signalkvalitén är som sgat bra nu (ca 8 av 10).

Jag vet att jag har några träd en bit bort som möjligen kan skymma sikten något, men enligt installatören så skulle inte detta vara något problem, både signalstyrka och signalkvalité var tillräckligt bra enligt honom.

Jag noterade också att TV4 HD fanns på två olika frekvenser, en på 12Ghz och en på 10Ghz, och trots att det nu är myckte sämre signalkvalité på den som ligger på 10Ghz, så får jag inga störningar där, vilket jag får hela tiden på den andra som ligger högre i frekvens.

Så min fråga är, tror ni att problemen fortfarande beror på att det inte är helt optimal signal från början, eller kan det vara störningar på vägen (dåliga kontakter, dålig kabel, annan utrustning som stör) eller är det TVns inbyggda mottagare som har problem med just dessa frekvenser?

#2

Postad 05 februari 2011 - 19:17

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Mina äldre sat-mottagare har haft stora problem med de kanaler som har hög symbol-rate, i så fall beror det på mottagaren.
http://www.telenorsb...age.aspx?id=678

Och det ser ju uppenbarligen ut som din TV har samma problem, alla kanaler du räknar upp ligger på höga 30000.

Jag köpte en mottagare för HD+ i tyskland i veckan (hoppas RTL HD sänder F1 i HD), och det är den första tyskköpta som klarat 30000, det var en Telestar Diginova 10 HD+.

Min Samsung TV klarar det också med inbyggd box men den är ju testad och godkänd av Canal Digital så det vore ju konstigt om den inte skulle funka.
Är Panasonicen testad och godkänd?

#3

Postad 06 februari 2011 - 17:27

tomasgu
  • tomasgu
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Mina äldre sat-mottagare har haft stora problem med de kanaler som har hög symbol-rate, i så fall beror det på mottagaren.
http://www.telenorsb...age.aspx?id=678

Och det ser ju uppenbarligen ut som din TV har samma problem, alla kanaler du räknar upp ligger på höga 30000.

Jag köpte en mottagare för HD+ i tyskland i veckan (hoppas RTL HD sänder F1 i HD), och det är den första tyskköpta som klarat 30000, det var en Telestar Diginova 10 HD+.

Min Samsung TV klarar det också med inbyggd box men den är ju testad och godkänd av Canal Digital så det vore ju konstigt om den inte skulle funka.
Är Panasonicen testad och godkänd?


Tack för informationen!

Jag googlade lite efter att jag hade postat här och hittade till ett norskt forum där man verkar ha samma problem, så du har nog rätt, det är väl den inbyggda mottagaren som inte fugnerar med symbol rate på 30000 och på de höga frekvenserna.

När jag köpte min TV för någon månad sedan, fick jag beskedet att den skulle fungera med Canal Digital, att en tidigare kund som köpt samma TV hade testat. Jag visste förstås att Canal Digital inte officiellt hade godkänt just den här TVn, så jag var ändå lite skeptisk... vilket visade sig vara befogat.

Det konstiga är att det kan gå lång tid utan problem vissa dagar, som idag t.ex., inte några problem, förutom att det ibland kan bli lite skräp (en smal remsa) som verkar höra till textningen som kan ligga kvar någon halv sekund ibland... men det är nog ett separat problem, gissar jag.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.