Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Läs/Skriv om konstigaste högtalarna

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 januari 2003 - 11:03

Unregistered10e4468e
  • Unregistered10e4468e
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
En rolig Topic om konstiga högtalare, stora som små, bra som dåliga. Även hembyggda element!

Var inte rädda för att skriva om roliga misslyckanden eller dylikt, kan ju bli riktigt roligt!

Som start kan jag lägga in att min bror planerar bygga stabil baslåda med 10" Fatboy element. Materialet hade han inte råd med, så när vi var på IKEA köpte han en stabil möbel i björkfanerad 22mm spånskiva! Får se resultatet snart!

/Axel[:D]

#2

Postad 21 januari 2003 - 12:53

Unregistered6c6c2b97
  • Unregistered6c6c2b97
  • Beroende

  • 1 103 inlägg
  • 0
om den fanerde saken kostade mer än ca 200:- så är den dyarre än vad lådan hade kostat på brädgården utskuren o klar för hopsättning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#3

Postad 21 januari 2003 - 13:23

Unregistered10e4468e
  • Unregistered10e4468e
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Den roliga saken är den att den kostade mindre än 90:-

Dessutom sparade han arbetet att bygga den=)

#4

Postad 21 januari 2003 - 14:02

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Tja här kommer ett litet axplock...

Bosse Hanssons Subbashorn som använder hela källaren under vardagsrummet för "hornet" och som mynnar ut med hornöppningen i ett stort galler i vardagsrumsgolvet bakom lyssningssoffan...

"Anti-tvärtom-högtalarna" i den senaste High Fidelity. Långa papprör med baselement/mikrofon i varje ände som spelar en "fasvänd" signal för att släcka ut rumsresonanser i rummets hörn...

En kille i Trollhättan som har en JBN subdipolpanel hemma med 64 st 10"are... www.jbn.se (håller själv på med ett liknande projekt)

Jag minns många fler men hinner inte skriva just nu...

/Stefan

#5

Postad 21 januari 2003 - 15:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
avr7000 - kan du inte skriva några rader om ditt jbn-experiment då det är klart? (Har lyssnat lite på soundceiling i verkligheten och tycker det är ganska imponerande. Skulle vara njutbart om fler krogar valde den principen.)

#6

Postad 21 januari 2003 - 16:55

Unregistered2ba2233b
  • Unregistered2ba2233b
  • Beroende

  • 1 379 inlägg
  • 0
hmm.. kanske skulle lösa mina basprobem..

#7

Postad 22 januari 2003 - 13:36

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Det jag provlyssnade lät MYCKET. Inte bra ur hemljudperspektiv, men helt ok för att vara uteställe ... och som sagt - mycket. Kan iofs vara en lösning för folk med basproblem som bor i lägenhet. Fråga mig inte hur, men basen blir betydligt mer "rumsbunden" än vid traditionella subbasar/baslådor. Det är säkert någon kunnig högtalarbyggare som kan förklara.

#8

Postad 22 januari 2003 - 15:32

avr7000
  • avr7000
  • Forumräv

  • 794 inlägg
  • 0
Hifisnubben...

Det du lyssnade på var väl ett "fullregistertak" (bas-20000 hz) ?

Om man bara använder det till bas kan man nog optimera det tillsammans med ett par bra högtalare för att få ett homogent ljud...

/Stefan

#9

Postad 14 februari 2011 - 14:42

erik_ljud
  • erik_ljud
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har hållit på med ljudtak och kan berätta följande.
Det finns ca 7 versioner av det normala ljudtaket (bättre ljud på de senaste.) Dessutom finns det ett speciellt BAS tak som är riktigt extremt. I Sverige finns det bara ett tak av version 6 och det finns i Umeå. Det taket har ca 800 högtalare. Idag säljs taket i från Australien (tillverkas dock i Sverige).
Nedan en liten text som samman fattar ljudtaket

FAKTA LJUDTAK
• En ljudlösning som är ”osynlig”, Installeras enkelt i ett standard undertaksbärverk (c/c 600 x 600 mm).
• Ett ljudsystem som begränsar spridning av ljud (ger riktat ljud även i basen).
• Dämpar ljudet utanför ljudtaket med ca 10dB inom 0,5-2 meter (varierar lite vid olika frekvenser).
• Störningar till grannar i bostadshus minskas normalt med 10dB (bland annat genom att minska flanktransmission).
• Ljudtaket är normalt en billigare lösning på störproblemet än att bygga om. Och det ger en garanterad effekt.
• Bättre arbetsmiljö för anställda och andra som jobbar i höga ljudnivåer.
• Inga stora svårplacerade högtalare
• Minsta rekommenderade ljudtaks storlek 10 m2
• Max effekttålighet 300 W per modul (0, 36m2 (ca 9000W för 10 m2 )
• Max ljudtryck är ca 122 dB
• Vikt ca 7 kg
• Normalt svår att vandalisera (sitter i taket)
• Svårantändlig uppbyggnad (Stål och glasull förutom lite papper i konen som dock är inkapslat i glasull).


Ljuddämpningen kan vara upptill ca 15 db och detta gäller även utomhus.

#10

Postad 14 februari 2011 - 16:57

Unregistered172f411e
  • Unregistered172f411e
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Sommarjobbade en sommar för 15 år sen hos Janne på JBN och då monterades det ljudtak i mängder!
Ska se om jag kan hitta en artikel som var med i tidningen från ett tillfälle när de hade testat ett gäng paneler utomhus och som hade resulterat i ett antal samtal till polisen från folk som bodde en bra bit därifrån!

Testet utfördes med typ 50-80Hz typ, grymt tryck var det hur som helst!

Återkommer med utklippet om jag bara hittar det! :blush:

#11

Postad 16 februari 2011 - 06:09

erik_ljud
  • erik_ljud
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Testet utfördes med typ 50-80Hz typ, grymt tryck var det hur som helst!


Ja det var ett kul test. Polisen jagade ljudkällan i 3 dagar. Förstår att det var lite svårt att hitta riktningen för vi spelade över vattnet mot ett samhälle som låg 1 km bort och dessutom bara bas ca( 20-200 Hz).

Max ljudtryck var ca 143 dB. Obs att ljudtrycket endast förändrades med -6dB från 0 till 25 m. Där konventionella högtalare hade tappat -12 dB.

Skickar med några bilder.

Bifogad fil(er)



#12

Postad 16 februari 2011 - 08:18

Unregistered172f411e
  • Unregistered172f411e
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0
Nu blir jag nyfiken!

Jobbade du åt/med Janne vid den här tidpunkten? (1996 +- något år) Har ett svagt minne om någon med samma namn som du nämligen! :)

Har för mig att man i tidningen skrev att man mätt upp 100dB i "basen" ca 1km från platsen. Låter det bekant!?!?

#13

Postad 16 februari 2011 - 19:54

erik_ljud
  • erik_ljud
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
100 dB det kan nog stämma jag vet att folk blev störda av ljudstrålen 1 mil bort.
Jag jobbade inte åt Jan men jag hjälpt han med ljudtaket och andra ljud tester.
Jan hade hjälp av en av Sveriges duktigaste akustiker inom om rådet Sven Tyrland.
Han är avled alldeles för tidig för många år sedan. Han skulle just börja jobba med ljudtaket på heltid när han avled.
PÅ bilderna här under kan man se Sven. Sista bilden visar mätning på hög höjd.

Bifogad fil(er)


Redigerat av erik_ljud, 17 februari 2011 - 05:52.


#14

Postad 17 februari 2011 - 18:01

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0
Vad är detta ljudtak till för? Störa folk en mil bort?
Jag tycker det är rätt så intressant med detta http://www.youtube.c...h?v=pJqoRaphiEk

#15

Postad 17 februari 2011 - 19:10

erik_ljud
  • erik_ljud
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Vad är detta ljudtak till för? Störa folk en mil bort?

Nej det var inte tänkt så.

I början viste vi inte hur allt fungerade.
Vi viste inte hur långt ljudet skulle nå och hur riktat det var. Vi använde alltså detta för att mäta hur allt fungerade.
Vi hade riktat taket(väggen) mot vattnet samhället var ca 1 km bort. Vi trodde inte att det skulle bli några stora störningar där.
Vilket de först bilderna visar.

Det här var alltså ett stående ljudtak. En ljudvägg kan vi kalla det för.

Ljudtaket kan alltså även användas vid konserter för att inte störa grannar som finns på sidorna (dom får så klart inte finnas rakt fram).

#16

Postad 17 februari 2011 - 19:23

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Nej det var inte tänkt så.

I början viste vi inte hur allt fungerade.
Vi viste inte hur långt ljudet skulle nå och hur riktat det var. Vi använde alltså detta för att mäta hur allt fungerade.
Vi hade riktat taket(väggen) mot vattnet samhället var ca 1 km bort. Vi trodde inte att det skulle bli några stora störningar där.
Vilket de först bilderna visar.

Det här var alltså ett stående ljudtak. En ljudvägg kan vi kalla det för.

Ljudtaket kan alltså även användas vid konserter för att inte störa grannar som finns på sidorna (dom får så klart inte finnas rakt fram).


Häftigt! Hur många element, storlek och vadfan drev ni dom med? ;)

#17

Postad 17 februari 2011 - 21:04

grakka
  • grakka
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Tycker att KEF 104|2 har en ganska lustig konstruktion. Finns det några andra högtalare som använder sig av denna principen? Jag förstår inte vad fördelen skulle vara. Det är som en bandpasslåda med 2st slutna kammare och två konstiga ~8" element som har en axel mellan sig och en massa dämpning. Den portade kammaren har en ~4" aerotratt. Har för mig att högtalaren enligt spec går ner till 50-55hz. Ingen aning om basarna rör sig med eller mot varandra.

Postad bild

Redigerat av grakka, 17 februari 2011 - 21:08.


#18

Postad 17 februari 2011 - 21:30

Unregistered172f411e
  • Unregistered172f411e
  • Lärjunge

  • 266 inlägg
  • 0

Häftigt! Hur många element, storlek och vadfan drev ni dom med? :P


Kan ha fel, men har för mig att det var 16st 10":are i varje panel, och paneler var det gott om, riktigt gott om!
Slutstegsracken var i kylskåpsmodell och antalet kylskåp hade fått snubben i ELON-reklamen att krokna! ;)

#19

Postad 17 februari 2011 - 21:58

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Kan ha fel, men har för mig att det var 16st 10":are i varje panel, och paneler var det gott om, riktigt gott om!
Slutstegsracken var i kylskåpsmodell och antalet kylskåp hade fått snubben i ELON-reklamen att krokna! ;)


Haha, galet! :P

#20

Postad 17 februari 2011 - 23:44

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 1

Kan ha fel, men har för mig att det var 16st 10":are i varje panel, och paneler var det gott om, riktigt gott om!
Slutstegsracken var i kylskåpsmodell och antalet kylskåp hade fått snubben i ELON-reklamen att krokna! :P


En rigg helt i min smak. ;)

#21

Postad 18 februari 2011 - 00:03

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

  • 1 636 inlägg
  • 0

Jag tycker det är rätt så intressant med detta http://www.youtube.c...h?v=pJqoRaphiEk

haha, ja det passar nog verkligen in på topic, helt enkelt jättekonstigt ;)

mvh

#22

Postad 18 februari 2011 - 06:23

erik_ljud
  • erik_ljud
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Kan ha fel, men har för mig att det var 16st 10":are i varje panel, och paneler var det gott om, riktigt gott om!
Slutstegsracken var i kylskåpsmodell och antalet kylskåp hade fått snubben i ELON-reklamen att krokna! ;)


Det kan stämma
Vet att det var 800 stycken 10" basar som täckte en yta på 72m2.
Höjden var 2.4 m.
Sen fanns det som referens 4 st Bashorn som också kunde spela runt 140 db (hittar inte data just nu.)

Vi var tvungna att komplettera med några mellan register/diskant horn som lät mycket (ej välljudande).
Det var inte så kul att bara lyssna på kraftig bas.

Max effekt tålighet var 100 000 W

Verkningsgraden har jag olika uppgifter på 94 dB 1-10 m men även 104 dB vet inte vad som gäller. Det kan bero på att ljudtrycket är ungefär samma på 1m och 10 meter.

Max ljudtrýck på 100m är 126dB.

Ljudtaket (väggen) testades 1995. Det skulle vara kul om det kunde göras om någon gång för det var verkligen häftigt.

Hittade en bild på referens basarnas ljudspridning.

Bifogad fil(er)


Redigerat av erik_ljud, 18 februari 2011 - 19:20.


#23

Postad 29 september 2013 - 21:42

otyrland
  • otyrland
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag är medveten om att jag svarar på en två och ett halvt år gammal tråd, men jag gör ett försök ändå :)

Olle Tyrland heter jag och bor i Stockholm.
Jag håller precis på att flytta och packar i sedvanlig ordning ner allt i kartonger. Upp dyker ett gäng gamla Dynaco mark III-förstärkarem Kenwood-skivspelare och annat gojs som farsan lämnat efter sig.
I ett försök att googla hur pass vettiga dessa tunga pjäser är så råkar jag återigen googla på min fars namn, alltså Sven Tyrland och trillar då över den här egentligen 10 år gamla tråden.

Det är grymt underhållande att läsa någon annan som beskriver det där lilla experimentet som pappa och Janne gjorde med ljudtaken. Jag hade ingen aning om att det fanns fler som kände till det. Utom polisen då så klart.
Jag kommer tydligt ihåg hur pappa berättade med pojkglädje i rösten hur roligt det var att rikta ljudtaket över till andra sidan fjärdenoch blåsa på Polisbilen som kom körde förbi i full hastighet, men eftersom ljudbilden ifrån "taket"/väggen är så pass riktad så var de endast inne i själva ljudbilden en kort kort stund. Polisbilen tvärstannade och stod still ett tag på andra sidan fjärden. Varpå den backade genom ljudet igen. Tvärstannade, körde framåt. Bakåt. Som för att lokalisera ljudet. Men som ni skriver, eftersom det var lågfrekvent ljud så var det väldigt svårt att avgöra var det kom ifrån.

Det fanns många underhållande berättelser att lyssna till kring middagsbordet må jag säga. Och många mysko högtalarprojekt hemma i hela huset :). Otroligt synd att ingen av oss tog vid pappas legacy och än mer syns får man säga att han gick bort (2005) så hastigt utan att hinna dela med sig eller åtminstone ge oss en chans att fråga/lära oss.

Nåja, jag vet inte ens om någon läser detta, men om inte annat så får jag kanske träff på mitt eget inlägg nästa gång jag googlar :)

/Olle

#24

Postad 29 september 2013 - 21:54

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Jag är medveten om att jag svarar på en två och ett halvt år gammal tråd, men jag gör ett försök ändå :)

Olle Tyrland heter jag och bor i Stockholm.
Jag håller precis på att flytta och packar i sedvanlig ordning ner allt i kartonger. Upp dyker ett gäng gamla Dynaco mark III-förstärkarem Kenwood-skivspelare och annat gojs som farsan lämnat efter sig.
I ett försök att googla hur pass vettiga dessa tunga pjäser är så råkar jag återigen googla på min fars namn, alltså Sven Tyrland och trillar då över den här egentligen 10 år gamla tråden.

Det är grymt underhållande att läsa någon annan som beskriver det där lilla experimentet som pappa och Janne gjorde med ljudtaken. Jag hade ingen aning om att det fanns fler som kände till det. Utom polisen då så klart.
Jag kommer tydligt ihåg hur pappa berättade med pojkglädje i rösten hur roligt det var att rikta ljudtaket över till andra sidan fjärdenoch blåsa på Polisbilen som kom körde förbi i full hastighet, men eftersom ljudbilden ifrån "taket"/väggen är så pass riktad så var de endast inne i själva ljudbilden en kort kort stund. Polisbilen tvärstannade och stod still ett tag på andra sidan fjärden. Varpå den backade genom ljudet igen. Tvärstannade, körde framåt. Bakåt. Som för att lokalisera ljudet. Men som ni skriver, eftersom det var lågfrekvent ljud så var det väldigt svårt att avgöra var det kom ifrån.

Det fanns många underhållande berättelser att lyssna till kring middagsbordet må jag säga. Och många mysko högtalarprojekt hemma i hela huset :). Otroligt synd att ingen av oss tog vid pappas legacy och än mer syns får man säga att han gick bort (2005) så hastigt utan att hinna dela med sig eller åtminstone ge oss en chans att fråga/lära oss.

Nåja, jag vet inte ens om någon läser detta, men om inte annat så får jag kanske träff på mitt eget inlägg nästa gång jag googlar :)

/Olle


Bra första inlägg :)

#25

Postad 29 september 2013 - 22:15

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
.

Redigerat av Unregistered2222, 29 september 2013 - 22:16.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Kurben
    2024-05-10 10:15:28
  • Kurben
    2024-05-10 10:09:13
  • Bion idag
    DPC
    2024-05-08 09:21:33
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.