Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Aktivt filter för att dela mellan två subbar

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 February 2011 - 01:31

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Vet inte om tråden borde ligga här eller i tillbehör, men i vilket fall funderar jag på följande:

I princip alla hembioreceivers har ju aktiv delning mellan sub och högtalare, så långt är allt väl. Låt säga att man har en baslåda som spelar kanon från 40Hz och uppåt, men inget vidare under detta - finns det då någon pryl man skulle kunna koppla in som aktivt delar vid exempelvis 40 och skickar till vad vi kan kalla "midsubben" och skickar allt under till en "subsub"?

Jag har hittat en del PA prylar som skulle kunna passa, men det jag är ute efter skulle vara mer hemmaanpassat med lågnivå snarare än balanserat och så. Någon som vet?

Postad 18 February 2011 - 08:29

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Vet inte om tråden borde ligga här eller i tillbehör, men i vilket fall funderar jag på följande:

I princip alla hembioreceivers har ju aktiv delning mellan sub och högtalare, så långt är allt väl. Låt säga att man har en baslåda som spelar kanon från 40Hz och uppåt, men inget vidare under detta - finns det då någon pryl man skulle kunna koppla in som aktivt delar vid exempelvis 40 och skickar till vad vi kan kalla "midsubben" och skickar allt under till en "subsub"?

Jag har hittat en del PA prylar som skulle kunna passa, men det jag är ute efter skulle vara mer hemmaanpassat med lågnivå snarare än balanserat och så. Någon som vet?

Är det inte bättre att köpa 2 bra subsubbar då istället?

Mvh Martin

Postad 18 February 2011 - 08:38

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att köpa 2 bra subsubbar då istället?

Mvh Martin

Eftersom jag är nöjd med hur det låter till musik, men skulle vilja ha lite mer botten till film så känns det onödigt att börja om så att säga, men tyvärr kanske det är så det måste bli...

Postad 18 February 2011 - 08:55

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Kan ju faktiskt svara på min egen fråga - fick för mig att jag läst om en sådan pryl jag letar efter och till slut hittade jag till: https://www.minhembi...howtopic=271892 som faktiskt skulle kunna fungera för mitt ändåmål om jag förstått det hela rätt. Om någon har andra förslag tar jag självklart emot dem med tacksamhet.

Postad 18 February 2011 - 12:08

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Eftersom jag är nöjd med hur det låter till musik, men skulle vilja ha lite mer botten till film så känns det onödigt att börja om så att säga, men tyvärr kanske det är så det måste bli...

Börja om? tänkte du köpa 2 helt nya subbar då?

Ang MiniDPS så kan det vara bra ide att köpa en sån hur som helst.. den och likande saker som antimode 8033 är helt sjukt bra tillbehör till en anläggning.

Postad 18 February 2011 - 19:39

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Börja om? tänkte du köpa 2 helt nya subbar då?

Ang MiniDPS så kan det vara bra ide att köpa en sån hur som helst.. den och likande saker som antimode 8033 är helt sjukt bra tillbehör till en anläggning.

Hade det inte funnits någon lösning för att dela så hade väl den den långsiktiga lösningen varit att köpa två nya subbar.

Postad 18 February 2011 - 21:06

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Hade det inte funnits någon lösning för att dela så hade väl den den långsiktiga lösningen varit att köpa två nya subbar.

Hur hade du tänkt göra vid musiklyssning? Stänga av "subsubben"? Då kommer du ju missa massa basinformation.

MVH Martin

Postad 18 February 2011 - 22:31

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0

Hur hade du tänkt göra vid musiklyssning? Stänga av "subsubben"? Då kommer du ju missa massa basinformation.

Får jag till det bra (om det blir av) så kommer jag aldrig behöva stänga av något - då kommer jag helt enkelt få bättre bas oavsett vad. Om jag däremot skulle vilja stänga av "subsubben" så kommer det ju inte bli sämre än idag (förutsatt att jag då kopplar bort den extra aktiva delningen) - till musik upplever jag att det funkar bra. Till film däremot skulle det vara trevligt att få lite extra botten då det är vanligt med mycket lågbas.

Postad 19 February 2011 - 15:43

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Får jag till det bra (om det blir av) så kommer jag aldrig behöva stänga av något - då kommer jag helt enkelt få bättre bas oavsett vad. Om jag däremot skulle vilja stänga av "subsubben" så kommer det ju inte bli sämre än idag (förutsatt att jag då kopplar bort den extra aktiva delningen) - till musik upplever jag att det funkar bra. Till film däremot skulle det vara trevligt att få lite extra botten då det är vanligt med mycket lågbas.

Vad är det för sub du har och vilken hade du tänkt köpa till?

Det jag menar är bara att om du skaffar en sub som spelar bra från 40 hz och neråt så kan den väl lika gärna få ta hand om 80 hz och neråt? Då kan du sälja din befintliga sub och lägga dom pengarna plus det du tänkt lägga på filter på ytterligare en likadan sub.

Fördelen med två subbar som jag förstått det är just att dom spelar samma frekvenser och är identiska och därmed kan jämna ut varandras frekvensgång. Tror också det kan bli svårt att få till fasen mellan två olika subbar som delas vid 40hz.

Det är vad jag hade gjort iaf om jag varit du.

Tips: Kolla in i tråden "val av sub" där vi diskuterar mycket om BK electroics subbar. 2 st XXLS400 skulle nog få bra fart på filmljudet :)
Har själv den mindre XLS200 som jag är mucho nöjd med.

MVH Martin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.