Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dilog DC-660HD

59 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Dilog DC-660HD (Digitalboxar) 1 6.166666 (5) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 19 February 2011 - 12:38

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
På måndag införskaffas denna box och den ska användas tillsammans med hårddisken som jag länkar till nedan . Tänkte skriva lite om användarupplevelser när den hunnit användas ett tag. Förhoppningsvis kan andra användare dela med sig av tips och trix. Kommer att använda min Harmony 1000 fjärr för att styra boxen.

För egen del känns det som att väntan varit lång för att få en box med dubbla tuners som funkar med mitt kabelutbud. Förväntningarna är rätt låga då jag använt Windows Media Center som DVR och insett att dagens digitalboxar har ett gränssnitt som får Windows 98 att likna high-tech.

Hårddisk:
Samsung Story Station Plus HX-DE015EB 1.5TB
https://www.prisjakt...kt.php?p=527769

Box:
http://www.dilog.se/...log_DC660HD.pdf

Postad 21 February 2011 - 08:34

jln
  • jln
  • Lärjunge

• 465 inlägg
  • 0
Jag ser fram emot dina intryck. Jag har själv funderat att köpa denna box sedan en tid. Så den har släppts till butik nu, trevligt.

Postad 21 February 2011 - 11:03

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag har också beställt denna box (utan deras HDD-kabinett). Hoppas få den inom en vecka eller så.

Funderar på hur jag ska lösa det med ESATA, kabinett o strömförsörjningen. Ett smidigt alternativ (OM det funkar vill säga) är att använda en 2,5" HDD (5V) och ta ström från USB-porten på baksidan av enheten. Jag är halvsäker på att det finns adaptrar för detta.
Eftersom jag har någon 3,5" HDD (12V) liggande kommer jag använda mig av en sådan och då återstår bara strömförsörjningen. Köra kabinett eller nätadapter till SATA-strömkontakt (länk)?

Känns som att strömadaptern är enklast och så slipper man ju interfacet i kabinetten och kan koppla HDD ditrekt till ESATA-porten på digitalboxen. Western Digitals kabinetter (vet ej om det gäller någon specifik serie eller modell) rekommenderas inte av Dilog på grund av dåligt, eller i alla fall problematiskt interfacekort. - I alla fall tilsammans med Dilogen.
Kjell har säkert någon adapter liknande den från Komplett, men deras sida är visst nere för tillfället.

Problemet med att hårddisken inte stängs av när man stänger av Dilogen med fjärren borde man kunna lösa med en Master/Slave grenkontakt.

edit. Hårddisken stängs visst av när boxen stängs av. I alla fall själva rotationen.

Redigerat av endless, 25 February 2011 - 22:23.

Postad 21 February 2011 - 14:01

anwss
  • anwss
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej,
Har också köpt denna box och haft den ett par veckor nu. Ville inte gärna köpa Dilogs egna HD på futtiga 160Gb (för 1000kr) utan köpte en egen 2TB HD med eSATA interface och har kopplat in den.
Tyvärr har jag problem också. När jag spelar in ett program så vill bilden hacka med jämna mellanrum på den kanal jag tittar på. Har haft viss kontakt med personer från Sappa i ärendet och de medger att man sett detta problem för vissa kunder. Men deras lösningsförslag hade att göra med felaktiga inkopplingar av kablar mm som jag vet inte är fel hemma hos mig. Enda jag kan tänka mig är att kabeln är för lång eller av dålig kvalite, men det känns lite långsökt.

Det är möjligt att min HD inte är kompatibel på nåt vis (trots att eSATA ändå är en standard). Har någon annan här samma problem är jag mycket intresserad av hur ni löst det. Är också intresserad av att veta vilken spec man har på sin egen HD från Dilog om någon vet detta (DHDD-160), intern HD typ etc.

Postad 21 February 2011 - 14:44

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Hej,
Har också köpt denna box och haft den ett par veckor nu. Ville inte gärna köpa Dilogs egna HD på futtiga 160Gb (för 1000kr) utan köpte en egen 2TB HD med eSATA interface och har kopplat in den.
Tyvärr har jag problem också. När jag spelar in ett program så vill bilden hacka med jämna mellanrum på den kanal jag tittar på. Har haft viss kontakt med personer från Sappa i ärendet och de medger att man sett detta problem för vissa kunder. Men deras lösningsförslag hade att göra med felaktiga inkopplingar av kablar mm som jag vet inte är fel hemma hos mig. Enda jag kan tänka mig är att kabeln är för lång eller av dålig kvalite, men det känns lite långsökt.

Det är möjligt att min HD inte är kompatibel på nåt vis (trots att eSATA ändå är en standard). Har någon annan här samma problem är jag mycket intresserad av hur ni löst det. Är också intresserad av att veta vilken spec man har på sin egen HD från Dilog om någon vet detta (DHDD-160), intern HD typ etc.

Jag kan vara på hal is nu men vad jag vet ska man med rätt sladd kunna koppla en vanlig SATA HDD till en ESATA-port direkt. Om du nu har en kabinett med till exempel USB och ESATA anslutning sitter där ett interface som möjligtvis ställer till problem (liknande western digital-problemet jag skrev om ovan). Om det nu är det som är problemet borde du kunna testa att koppla hårddisken direkt till dilogen förutsatt att du får till en strömanslutning till disken (möjligt att strömmen i HDD-kabinettet är "slot in" tillsammans med SATA:n och inte en separat kabel, så det kan bli problem att ta ström därifrån).

Du skulle också kunna prova en annan hårddisk helt och hållet för att se om det blir någon skillnad.

Jag hittade förresten en strömadapter på Kjell: artikel 44-225. 199 kr tar dom för den. Möjligt att man behöver en molex=>SATA-adapter också.

Postad 22 February 2011 - 15:30

anwss
  • anwss
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Tack för tipset. Jag har inga konstigheter på vägen utan disken sitter direkt i boxen och har separat strömförsörjning. Jag har ingen annan eSATA HD att testa med, men jag är inte främmande för att köpa en till (kan använda till datorn om inte annat) men skulle gärna vilja veta spec på Dilogs egen isåfall så man får samma specifikation på hastigheter och annat. I värsta fall får jag väl köpa Dilog disken, men jag var i kontakt med supporten på Sappa igår och fick svaret:

"Problemet du beskriver är något vi håller på att undersöka, vi kollar om det är något i boxen eller hårddisken som orsakar störningarna. I dagsläget har vi inte mer information."

Så detta verkar vara ett problem trots allt, som kanske inte har direkt med valet av HD att göra.

Postad 22 February 2011 - 17:07

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Lägger upp lite bilder. Så här långt har allt fungerat smidigt, snabb installation och disken var bara att plugga i så frågade boxen om formatering. När den var gjort var det bara att börja spela in. Jag har mejlat Dilog och frågat varför boxen bara kan spela in på en kanal åt gången när den har två tuners. Det går att spela in på en kanal och titta på en annan men den kanal jag tittar på kan jag inte pausa. Det känns ganska dåligt, tycker det är en självklarhet på en box med två tuners att den kan spela in två kanaler samtidigt.

På plus än så länge: Snabb installation, enkla menyer, snabba kanalbyten, boxen och hårddisken "pratar" och stänger jag av boxen så stänger den också av disken. Både boxen och disken är mycket svala och disken är väldigt tyst (har som syns på bilden andra externa diskar och denna är i en egen klass när det gäller ljudnivå).

Minuskontot: Spelar bara in på en kanal, menyerna är ruskigt fula och boxen känns plastig och billig.

Bifogad fil  IMG_5252.JPG   371.6K   23 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_5249.JPG   591.65K   12 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_5250.JPG   367.74K   12 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_5256.JPG   450.04K   14 Antal nerladdningar

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered916d60e5, 08 March 2011 - 18:35.

Postad 22 February 2011 - 17:43

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Då har det kommit svar från Dilog:

"Hej, dubbelinspelningsfunktion är under arbete och beräknas vara klart inom en månad, mjukvaran kommer till din box per automatik när den är klar."

Cred till Dilog för snabbt svar, bara att vänta då.

Postad 22 February 2011 - 21:55

Unregistered94414d68
  • Unregistered94414d68
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej har nyligen fått hem denna jag med och kan hålla med om att den känns billig!

Köpte en hårddisk från Audio video på 500gb men har bara haft problem med den.
Den verkar kräva en massa ström då den funkade med adaptern jag köpte från audio video men bara tills jag börjat spela in . 5 min prov gick bra men sen bara strejkade den. adaptern var på 5v och max 1a som de i butik sa att det borde räcka men icke, kanske något fel på hårddisken. Nu fick jag betala 150kr i frakt för att skicka tillbaka den men men.
Får hoppas på bättre tur med nästa hd.
nu finns det tydligen ingen i lager av story på 1,5 tb
Dilog kunde ju ha erbjudit en större hårddisk till bättre pris då den klarar upp till 2tb !!!

Redigerat av Unregistered94414d68, 22 February 2011 - 22:16.

Postad 23 February 2011 - 11:03

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Hej majtymike, 5V - då rör det sig om en 2,5" hårddisk vad jag förstår. Klart det borde fungera med en sådan men dom är generellt långsammare än 3,5"-arna (det finns självklart undantag). Men det behöver antagligen inte vara en eventuell hastighetsbegränsning jämfört med snabbare hårddiskar som orsakar ditt problem.

Jag kommer få min box i veckan och ska då prova lite olika hårddiskar (om jag får tag på strömförsörjningen på Kjell o Co till dess); Intel SSD, 2 TB WD Black edition(SATA6), och några mindre SATA-diskar av för tillfället okänt märke.

dapoi22, tack för bilder :)

edit.
majtymike, vad köpte du för hårddisk från Audio video som inte fungerade? Exakt produktinfo skulle vara bra att ha så att andra som läser detta inte går och köper en likadan.

Redigerat av endless, 23 February 2011 - 11:07.

Postad 23 February 2011 - 12:22

Unregistered94414d68
  • Unregistered94414d68
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Hej majtymike, 5V - då rör det sig om en 2,5" hårddisk vad jag förstår. Klart det borde fungera med en sådan men dom är generellt långsammare än 3,5"-arna (det finns självklart undantag). Men det behöver antagligen inte vara en eventuell hastighetsbegränsning jämfört med snabbare hårddiskar som orsakar ditt problem.

Jag kommer få min box i veckan och ska då prova lite olika hårddiskar (om jag får tag på strömförsörjningen på Kjell o Co till dess); Intel SSD, 2 TB WD Black edition(SATA6), och några mindre SATA-diskar av för tillfället okänt märke.

dapoi22, tack för bilder :wub:

edit.
majtymike, vad köpte du för hårddisk från Audio video som inte fungerade? Exakt produktinfo skulle vara bra att ha så att andra som läser detta inte går och köper en likadan.

jag köpte en apacer 500gb, de sålde i butik en på 320gb som skulle funka med den adaptern jag köpt men trodde inte det skulle spela någon roll.
Till saken hör att de sålde den på 320gb för 1450kr inkl hdmi kabel och trygghetspaket!!!
Jag köpte på deras webbutik för 699kr

Postad 25 February 2011 - 00:08

Mr Bandit
  • Mr Bandit
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej alla,
Jag ska köpa boxen i morgon fredag. Jag undrar vilken eSata disk som man ska köpa till den. Kan någon komma med ett tips på en bra disk. (butiken säljer Dilogs egna disk 160GB för 1000:-) Det borde finnas någon disk som är både större och billigare.

Redigerat av Mr Bandit, 25 February 2011 - 00:09.

Postad 25 February 2011 - 09:23

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Jag har nu fått boxen! Utmärkt bild, enkelt handhavande så jag är i det stora hela nöjd. Har dock inte använt boxen mer än ca 30 min, men här är mitt första intryck.

Jag har provat flera hårddiskar direkt anslutna till boxen med SATA=>ESATA-kabel(SATA3 spec). Extern 12V, 2A strömförsörjning, diskarna väl ventilerade osv. Kändes som om det gick något litet snabbare att pausa/spela upp program med den snabbare SATA6-disken jämfört med t.ex. en lite äldre diskar från Samsung och Seagate. Men ärligt talat kan det varit inbillning.
Oavsett disk har jag ett par gånger råkat ut för en kort paus både vid uppspelning av inspelade program och vid timeshifting. Play/pause-ikonen i över vänstra hörnet poppar snabbt upp och det blir ett kort hack. Har som sagt inte lagt mycket tid på testande. Diskarna har varit nyformaterade och jag inbillar mig att hacken skulle kunna bero på att disken sparar (all!) EPG-data till hårddisken och hacken beror på detta. Se även anwss's inlägg ovan! Återkommer när jag vet mer.

Timeshifting är även begränsat så att om du pausar så kan du inte fortsätta titta förrän efter minst 15 sekunder. Lite lustig begränsning tycker jag.
-Ringde det?
*paus*
-Nä
[väntar 12 sec] :lol:
*play/unpause*

Här finns lite info om ström och hårddiskar xbitlabs.com/articles/storage....

Spec för SATA6-disken (Jag använder dock för tillfället en 1 TB disk från samsung) wdc.com/global/products/specs/?driveID=899&language=1

Postad 25 February 2011 - 11:44

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Jag skickade denna upptäckt/fråga till Dilog nyss.

"Jag har upptäckt en bugg hos boxen. Den låser inte upplösningen på utgång HDMI. När jag ställer boxen på 720p så har den ändrat till automatisk ibland. Jag har inte upptäckt något mönster men om jag ställer in en upplösning så håller sig boxen till den ända till jag stänger av den. Efter omstart är det lotto med upplösningen vilket gör att jag till och från blir utan bild. Felet finns också när jag skiftar bildkälla från tv till projektor och tvärtom. För min del behöver boxen låsa upplösningen till 720p då det lämpar sig för både min tv och projektor."

Postad 25 February 2011 - 13:31

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
dapoi22, Jag har inte haft det problemet när jag körde 720P ut, men jag kan testa igen i kväll med några omstarter i mellan och posta systeminfo med versionsnummer o dylikt.
Jag kör för tillfället min box med 576 ut eftersom alla kanaler utom SVTHD verkar ha den upplösningen - så låter jag receivern skala upp till 1080P. Har inte hunnit prova så mycket vad som blir bäst o.s.v.

edit. Den sparar inställningen utan problem för mig. Har testat att starta om ett par gånger och dra ut strömsladden 10 min. Hittade tyvärr ingenting om firmwareversion.

Redigerat av endless, 25 February 2011 - 22:25.

Postad 06 March 2011 - 15:07

Mr Bandit
  • Mr Bandit
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag undrar vilken eSata disk som man ska köpa till boxen? Kan någon komma med ett tips på en bra disk. (butiken säljer Dilogs egna disk 160GB för 1000:-) Det borde finnas någon disk som är både större och billigare!!!!

Postad 07 March 2011 - 13:01

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag undrar vilken eSata disk som man ska köpa till boxen? Kan någon komma med ett tips på en bra disk. (butiken säljer Dilogs egna disk 160GB för 1000:-) Det borde finnas någon disk som är både större och billigare!!!!

Om du planerar ha hårddisken dold i ett skåp och inte bryr dig om att ha en "märkeskabinett" med t.ex. ESATA+USB+FireWireanslutningar så kan du helt enkelt gå och köpa valfri hårddisk och ansluta den till boxen. Det enda du behöver förutom HDD är isåfall en SATA till ESATA-kontakt samt en strömadapter vilket finns hos bland annat Kjell. Du bör landa på ca 1 000 kr totalt med en billig 2TB HDD (5400 rpm) eller ca 1 400 kr för en snabbare 7200 rpm-disk. Alternativt ca 1 000 totalt för en snabb 7200 rpmare på 1.5 TB.
Jag vet inte om det krävs snabbare diskar än 5400 rpm till boxen - det är antagligen sådana (billigare) diskar som sitter i billigare kabinetter kan jag tänka mig.

Jag har min HDD dold i ett skåp (monterad i metallupphängningen för 3,5"-enheter taget från ett datorchassi. :) ) SD-fötter på upphängningsanordningen gör det hela helt ljudlöst med dörren stängd och disken blir aldrig mer än ljummen.

Postad 08 March 2011 - 17:36

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Här kommer lite info från den mejlkontakt jag har haft med Dilog, det är en fortsättning på frågan om inställning av upplösningen. Jag kan inte annat än tycka att Dilogs kundservice håller toppklass.

Dilog till mig:
"Hej, jag har kört min box sedan du skickade ditt mail låst på 720P, den ändrar sig inte. Har du den kopplad direkt till TV:n eller har du den genom någon annan pryl?"

Mitt svar:
Jag har också testat lite olika inställningar och hos mig verkar det fungera bra (upplösningen håller sig till 720p) när jag inte bryter strömmen till boxen. Jag bryter nattetid all ström till mediabänken (med fjärrströmbrytare). Jag tänkte att eftersom boxen kommer ihåg inställda kanaler så borde den komma ihåg vald upplösning, men det gör den alltså inte. Kanske går det att åtgärda i mjukvaran?

Uppsättningen i min tv-bänk ser ut så här:

HDMI-switch 4in och två utgångar. På utgångarna finns en Sony lcd-tv och en Optoma projektor
Pioneer reciever, endast för ljud och allt ljud är kopplat till denna digitalt.
Playstation 3
HTPC
Dilog DC 660

Styr allt med en Logitech Harmony 1000 kontroll.

Jag har fortfarande problem med boxen när jag skiftar från tv till projektor och tillbaka. Det problemet finns inte med PS3 eller HTPC och det är som att boxen plötsligt struntar i den valda upplösningen och ibland slutar det med att det blir svart bild och boxen står och tuggar på olika upplösningar utan att hitta rätt. Då får jag starta om boxen och då blir det bild, men ibland går det bara att välja mellan upplösningarna 576p och automatiskt i boxen (vid automatiskt söker boxen ny upplösning vid varje kanalbyte vilket helt pajar de annars snabba kanalbytena). Efter några omstarter dyker 720p upp som alternativ igen. Nu har boxen haft ström konstant under några dagar och vi har bara tittat på tv:n, då upplever jag att det har fungerat bra.

Jag har startat en tråd om denna boxen på minhembio.se.

https://www.minhembi...howtopic=279097

Läste nyss att ni inte ville att jag delar med mig av information som vi mejlat varandra. Syftet med tråden är att hjälpas åt med tips och trix, inte att klaga på Dilog. Jag har delat info av våra tidigare mejl men väntar på att få ok från dig att dela denna kontakt.

Det vore intressant att få höra lite resonemang kring val av mjukvara och funktioner, boxen har ju ett extremt enkelt gränssnitt och få funktioner, varför inte satsa på snyggare grafik t.ex? Varför sitter det inte hårddisk i boxen från början? Boxen har få inställningsmöjligheter, hur tänker ni som tillverkare? Kanske prioriteras snabbhet före snyggt gränssnitt? Naturligtvis handlar det också om komponenter, pris/prestanda och att Dilog ska tjäna en slant i slutändan."

Dilogs svar:
Hej,
Då du bryter ned strömmen med huvudswitchen, stänger du då först av boxen med fjärren till standby? Om inte kolla om inte detta gör att det fungerar bättre.

Lämpligast hade varit att du inte bryter strömmen alls, boxen drar i standby minder än 1W och den har funktioner för att automatiskt uppdatera EPG osv i bakgrunden när du tror att boxen är avstängd.

Inom ett par veckor kommer det ny mjukvara som dels ger möjlighet till 2 samtidiga inspelningar och dels ger nya förutsättningar för bildformat och upplösning.

Vad gäller hårddisk så är det ju så att vi tagit fram en disk i samma design som boxens chassi, om återförsäljaren vill köpa med eller utan disk styr inte vi över utan vi har levererat både med disk och utan disk.

Vi tycker att gränssnittet i boxen är rent och enkelt, målet har varit att göra en box som ligger i absolut topp både bild och funktionsmässigt men som enkelt kan användas av den som är lite mindre bevandrad inom teknik.

Du får gärna lägga upp svar o.s.v i tråden om du vill det, ännu bättre är dock att först ställa eventuella frågor till oss eftersom vi oftast sitter med fakta.

Jag bevakar själv tråden då och då men har inte för avsikt att skriva i den mer än om det börjar flippa ur fullständigt.

Alla användare är välkomna att först läsa FAQ:n på vår webb som vi försöker hålla uppdaterad eller att såklart maila eller ringa oss, mailsvar har man normalt samma dag."

Postad 09 March 2011 - 14:37

Unregistered6cc2d963
  • Unregistered6cc2d963
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0
Hej

Skulle det fungera med en sån här tror ni?
http://www.kjell.com...tem=68685&path=

Och om man köper en 1TB disk, hur många timmar kan man spela in då?

Redigerat av Unregistered6cc2d963, 09 March 2011 - 14:49.

Postad 14 March 2011 - 12:01

VanTheManiac
  • VanTheManiac
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Också tacksam för tips om väl fungerande hårddisk-lösningar till denna box då jag troligtvis införskaffar boxen inom kort och tycker att alternativet på 160GB är på tok för litet. Jag kommer att ha box+disk instoppad och gömd så utseendet är av mindre vikt för mig.

Postad 15 March 2011 - 16:15

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Också tacksam för tips om väl fungerande hårddisk-lösningar till denna box då jag troligtvis införskaffar boxen inom kort och tycker att alternativet på 160GB är på tok för litet. Jag kommer att ha box+disk instoppad och gömd så utseendet är av mindre vikt för mig.

Den här externa hårddisken säljs tillsammans med Dilog DC-660HD i Bålsta så den ska fungera bra:
Verbatim 3.5" External USB/eSATA Combo Hard Drive 2TB

Postad 18 March 2011 - 11:41

VanTheManiac
  • VanTheManiac
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Den här externa hårddisken säljs tillsammans med Dilog DC-660HD i Bålsta så den ska fungera bra:
Verbatim 3.5" External USB/eSATA Combo Hard Drive 2TB

Kanon! Tack för tipset!
Är det rentav någon här som kör med denna disk och fungerar den bra (tyst, snabb etc)?

Postad 23 March 2011 - 08:15

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Fortsatt korrespondens med Dilog, den tar vid där den senast slutade några inlägg upp i tråden.

Från mig till Dilog:

"Hej Martin!

Antingen tycker du nog att jag är en jobbig kund eller så tycker du att det är bra med feedback på produkten. Hur som helst så uppskattar jag att du tar dig tid att svara.

När det gäller att bryta strömmen till boxen så låter jag den numer vara på jämt. Förr stängde jag först av med fjärren till standby innan jag bröt strömmen.

Ytterligare frågor dyker upp efter en tids användande, inget jag förväntar mig förklaringar till men jag skriver för att informera så att ni om det går kan försöka åtgärda/kolla upp problemen.

Ibland när en inspelning ska startas och jag tittar på en kanal så startar boxen om sig, rutan blir svart och sedan startar inspelning och det program som jag tittade på.

Ibland när jag ska radera en inspelning så hänger sig boxen en stund och startar om sig, sedan går det fint att radera.

En gång har boxen startat om sig när jag skulle börja titta på ett inspelat program.

Under någon del av varje inspelning så har det hoppat till och ljudet försvunnit ca en sekund, likt ett hack i en repig skiva.
Mvh Daniel"

Svar från Dilog:

"Hej Daniel, vi uppskattar all form av input så det finns ingen här som tycker att du är jobbig på något vis.

De fenomen du upplever och har spaltat upp nedan är inte något vi hört från andra kunder eller upplevt under tester hos oss, med undantag av din sista punkt där bilden hoppar till vid uppspelning av inspelat material.
Denna funktion har rättats till kommande mjukvara ( den med dubbelinspelning som vi betatestar för närvarande).

Jag antar att du kör med egen disk och inte originaldisken? Vad har din disk för spec?"

Från mig till Dilog:

"Hallå!

Detta är den disk jag använder.

Samsung Story Station Plus HX-DE015EB 1.5TB
https://www.prisjakt...kt.php?p=527769

Problemet jag har med inspelningar och att boxen startar om sig gäller även vid timeshift som inte fungerar som det ska (det fungerar inte alls). Problemet är att boxen inte verkar kommunicera med disken under långa stunder vilket gör att disken går in i ett viloläge. Då tror jag att boxen tappar kontakt med disken och måste starta om sig för att hitta disken (jäkligt irriterande om jag vill pausa ett program, det fungerar helt enkelt inte). Detta problem kan enkelt avhjälpas med till exempel en buffringsfunktion av den kanal som jag tittar på, som jag för övrigt saknar då det är en funktion som jag dagligen använt tidigare. Att kunna spola tillbaka i ett program jag tittar på (när tex barnen kräver min uppmärksamhet) är en funktion som funnits på digitalboxar som standard i minst ett par år (mina föräldrars fem år gamla Samsung box har denna funktion).

Grundproblemet är naturligtvis att Dilog valt att inte inkludera/ge möjlighet att köpa till en vettig disk från början. Som kund tvekade jag länge på att köpa en disk av annat märke. Jag ville helst köpa den tillhörande disken men, Dilogdisken har följande problem:

1000 kr är åt helsike för dyrt för en 160GB disk år 2011, tre-fyrahundra hade varit ett rimligt pris (1000 kr för tillhörande disk är ok om den legat på ca 500GB - 1TB).
160GB utrymme till en HD-box år 2011 är åt helsike för lite.

Med förhoppning om förbättringar (ber om ursäkt för den lite sura tonen i mejlet) för just nu är jag en rätt missnöjd kund. Jag tycker inte att boxen på något sätt presterar i toppklass (som ju är er ambition).

Ett sätt att testa skulle kunna vara att du skickar mig en av era diskar så kan jag prova om det löser problemen.

Mvh Daniel "

Från Dilog till mig:

"Hej, har du kollat upp om det finns något konfigurationsprogram för disken där du kan ställa in hur den skall bete sig gällande viloläge? Antagligen går disken ned i viloläge och startar inte inom den satta responstiden då du försöker timeshifta.

Man kan tycka vad man vill om butikernas prissättning av vår egen disk men faktum är att många väljer, åtminstone som instegsdisk att köpa vår egen disk med vårt interface just för att man vet att det fungerar tillsammans.

Vi kommer naturligtvis att släppa större diskar framöver, jag kan hålla med om att 160GB är lite snålt om man nu gillar att spara på inspelat material.

Vem är din ÅF? Jag kan inte skicka ut någon disk för test till dig men din ÅF borde kunna hjälpa dig med ett snabbt test vad gäller din box och en originaldisk."

Postad 23 March 2011 - 12:26

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
dapoi22, tack för info :)

"bilden hoppar till vid uppspelning av inspelat material" upplever jag oavsett hårddisk. Jag tror det är 3 st jag har provat tidigare.
Har nu en intel SSD ansluten som sista testhårddisk. Har inte hunnit med mycket timeshiftande eller uppspelning av inspelade program med den ännu.

I övrigt har jag inte råkat ut för det andra du tagit upp. Däremot har en ruta med texten "no access" (trots att jag har access till kanalen och bilden t.o.m. visas bakom den här rutan) dykt upp vid några tillfällen. Omstart av boxen hjälper men det är lite irriterande.

Postad 23 March 2011 - 14:32

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
"No access" problemet har jag också råkat ut massvis med gånger, brukar räcka med att hoppa in i menyn eller byta kanal för att få bort det.

Postad 24 March 2011 - 11:12

Phlaxurqx
  • Phlaxurqx
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

"No access" problemet har jag också råkat ut massvis med gånger, brukar räcka med att hoppa in i menyn eller byta kanal för att få bort det.

Har du Sappa?
I vilket fall låter det som vanligt sappa bekymmer, jag har en Samsung LE40C755 som jag kör sappa på den inbyggda boxen med cryptoguard, får upp samma fel på den. Funderar också på att köpa denna box, men avvaktar nog lite då den inte heller verkar fungera, en box som inte fungerar och sappa som heller inte fungerar kan inte bli en bra kombination.

Postad 01 April 2011 - 22:11

anwss
  • anwss
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Får verkligen hoppas att de fixar hoppandet och hackandet. Så fort man spelar in något är det i princip omöjligt att titta på en annan kanal eller på något man spelat in; hack i ljud och bild minst en gång i minuten.
Otroligt att man kan sälja nåt så otestat 2011 ?! Vilket annat företag som helst skulle gått i konkurs i samma situation. Har fått frugan på mig också nu som är irriterad varenda kväll pga detta... Hoppas verkligen detta fixas i nästa uppdatering.

Postad 17 April 2011 - 06:38

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Jag har fortfarande inte sett någon uppdatering, har någon gjort det?

Postad 21 April 2011 - 13:50

jekroth2
  • jekroth2
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Hade du väntat dig det ??? Det är Dilog du pratar om branchens mest oserigösa företag ´

Se tråden om Dilog DT 655 där uppdateringer utlåvats i flera år utan att det händer något. Istället skyller man på 3e part

Postad 21 April 2011 - 17:34

Unregistered07784c2b
  • Unregistered07784c2b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
På vilket sätt skulle Dialog vara oseriösa? kan väl knappast vara sämre än Canal Digitals support och deras ökända inspelningsbara HDTV-box från Sagem? :)

Jag har haft en del mailkontakt med Dialog ang. DC-660HD och de har hittills gett ett positivt och seriöst bemötande.
En ny mjukvara/uppdatering ska vara på väg till boxen. Den är klar och färdigtestad och har lämnat Beta stadiet hälsar Dilog. Det skulle dröja någon vecka till innan uppdateringen skickas ut i näten, det återstod en del "andra steg" på vägen.

Postad 23 April 2011 - 18:29

jekroth2
  • jekroth2
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Helt klart ett oseogöst företag
Jag skriver bara några korta kommentarer här för den som vill veta mer är det bara att läsa tråden Dilog DT650HD

Redan när vi för ett par år sedan köpte boxen utlåvades inspelning på 2 kanaler samtidigt " det var bara en uppdatering som snart skuulle komma" det är den mest efterlänktade uppdateringen då denna skit box inte ens kunde spela in ett program och timeshifta ett annat.

Vi väntar4 fortfarande och nästa fas i Dilogs strategi är " Det är inte vårt fel det är en chip tillverkares chip det är fel på"

VEM HAR VALT DENNA CHIP TILLVERKARE OM INTE DILOG andra tillverkare har valt andra leverantörer och de boxarna funkar

Så det finns inget serigöst hos DILOG

Postad 26 April 2011 - 19:57

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Vilket tråd och vilken box? Jag hittar inte tråden om Dilog DT650HD och inte heller den på Dilogs hemsida så vad är det för box du har gnällt om?

En HD-box borde inte ha gått i graven så snabbt att den inte finns på supportsidan.

Postad 26 April 2011 - 21:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vilket tråd och vilken box? Jag hittar inte tråden om Dilog DT650HD och inte heller den på Dilogs hemsida så vad är det för box du har gnällt om?

En HD-box borde inte ha gått i graven så snabbt att den inte finns på supportsidan.

Det kanske var Dilog DT655HD han menade?

Postad 28 April 2011 - 09:50

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Har Dilog helt missuppfattat vilket som är bästa upplägget för en EPG?
Trodde inte det fanns kvar boxar som körde EPG per kanal, och inget alternativ för tidslinje-EPG.
Jag vill ju givetvis se vad som är på alla kanaler, typ 2 timmar framåt, när jag går in i EPGn.

Postad 28 April 2011 - 12:35

jekroth2
  • jekroth2
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ja helt rätt DT655HD var givetvis det jag menade, men det slarvfelet kan inte varit alt för svårt att hitta rätt på

Postad 09 May 2011 - 20:54

endless
  • endless
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Så har uppdateringen kommit

Jag har en Dilog DT-655 som laddat ner en ny mjukvara, version 1.4. Vad innehåller version 1.4?

1. Text tv: textningssidor (e.g. SVT 199) ger svart ram som döljer bilden.
- Justerat så att texten ligger frilagd utan ram.

2. Problem med att uppspelning stängs av i samband med att inspelning avslutas om man tittar på en pågående inspelning.
- Justerat så att uppspelning ej avbryts då inspelning avslutas.

3. HDCP kommunikations problem med enskilda HDMI repeaters.
- Justerat problem med att enskilda HDMI enheter har lång responstid.

4. Ändring av namnsättning I DVR listan.
- Justerat så att serieinspelningar namnges i listan med episodnummer och säsongsangivelse.

5. Övriga justeringar som är konfidentiella och transparanta för användaren.

Postad 09 May 2011 - 21:13

Unregistered31439
  • Unregistered31439
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Uppdateringen av 660HD som just kom innehåller i alla fall möjligheten att spela in två program samtidigt, i övrigt vet jag ingenting. Någon?

Postad 10 May 2011 - 16:04

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Då har jag uppdaterat min DC-660HD.

Det som hände var att hårddisken LACIE Quadra 2GB fick fnatt så den inte hittades efter uppgraderingen.

Efter att ha stängt av den och slagit på den hittades den även om den ville formatera om den men jag svarade NEJ och alla program hittades.

Det som är nytt förutom att man kan spela in på båda tuner och då inte titta på andra kanaler än de som spelas in är att den har fått stabilare mottagning så de ska hacka mindre än förut.

Postad 10 May 2011 - 16:20

burträskarn69
  • burträskarn69
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Konstigt, sitter fortfarande med version 1.1.
Rullar Sappa inte ut uppdateringen samtidigt överallt?

Postad 12 May 2011 - 18:51

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0

Konstigt, sitter fortfarande med version 1.1.
Rullar Sappa inte ut uppdateringen samtidigt överallt?

Det är för det första Dilog som står för uppdateringen.
Sedan har du gått in i Menyn: Inställningar->Underhåll->Programvaruuppdatering och sett om boxen får tag i uppdateringen.

Postad 17 May 2011 - 14:10

DILOG_CREW
  • DILOG_CREW
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej alla DILOG DC-660 användare!

Den nya uppdateringen innehåller följande:
-Löser stabilitetsproblem som en del kunder upplevt vid uppspelning av inspelat material.
-Ger möjlighet att trycka ut bilden till fullskärm (förvränga en 4:3 till 16:9 format) oavsett vilken upplösning som körs
-Lägger en svart ram runt text-tv fönstret
-Ger möjlighet till inspelning av 2 program samtidigt som du ser en annan kanal inom samma muxar eller tittar på tidigare inspelat material.

DILOG levererar naturligtvis ut en mjukvara som är möjlig att köra ut i respektive nät men det är inte vi som trycker ut uppdateringen till er, det måste den som är ansvarig för nätet göra.

När ny mjukvara finns tillgänglig i ert nät kommer boxen att meddela detta direkt vid uppstart.

Med vänliga hälsningar // DILOG CREW

Redigerat av DILOG_CREW, 17 May 2011 - 14:12.

Postad 17 May 2011 - 16:27

wroom511
  • wroom511
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack för svaret DILOG_CREW,

Kommer fixen till stablilitetsproblemet även innefatta signalstyrkan till tuner? Jag har en DC-660 där jag ligger på en signalstyrka på ca 45% men signalkvalite på 100%. Har även en annan box samt två tv-apparater med inbyggd box och på alla dessa 3 enheter så har jag en signalstyrka på ca 90% (kvalité 100%). Anledningen till att jag skriver detta är att jag har inte bara haft problem med hack i inspelat material utan jag har även problem med att bilden vid vanligt tv tittande då och då hackar till. Detta fenomen har jag inte på mina övriga apparater utan dessa fungerar felfritt utan något som helst problem med bilden. Det verkar ju lite konstigt att DC-660:an endast har hälften av signalstyrkan som mina andra prylar. Skall tillägga att två tv-apparater ligger på samma uttag via loop through samt splitter - så det är "samma" kabel, uttag och signal vi pratar om....

Mvh,
Wroom511

Postad 18 May 2011 - 08:08

DILOG_CREW
  • DILOG_CREW
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Vi har inte för avsikt att bedriva support i enskilda fall genom forumet, gör istället så att du mailar till [email protected] så får ni snabba svar på era frågor.

Vad gäller signalstyrka /kvalitet i boxens meny så skall man vara väl medveten om att det är en "indikator", inget avancerat instrument. Man kan aldrig jämföra 2 boxar av olika märke eller fabrikat med varandra eftersom vi ställer i mjukvaran hur högt den skall visa på respektive stapel. Vi skulle alltså kunna ställa upp den så att den visar 99% vid en medioker signal vilket vissa boxar gör.

// DILOG CREW

Tack för svaret DILOG_CREW,

Kommer fixen till stablilitetsproblemet även innefatta signalstyrkan till tuner? Jag har en DC-660 där jag ligger på en signalstyrka på ca 45% men signalkvalite på 100%. Har även en annan box samt två tv-apparater med inbyggd box och på alla dessa 3 enheter så har jag en signalstyrka på ca 90% (kvalité 100%). Anledningen till att jag skriver detta är att jag har inte bara haft problem med hack i inspelat material utan jag har även problem med att bilden vid vanligt tv tittande då och då hackar till. Detta fenomen har jag inte på mina övriga apparater utan dessa fungerar felfritt utan något som helst problem med bilden. Det verkar ju lite konstigt att DC-660:an endast har hälften av signalstyrkan som mina andra prylar. Skall tillägga att två tv-apparater ligger på samma uttag via loop through samt splitter - så det är "samma" kabel, uttag och signal vi pratar om....

Mvh,
Wroom511

Postad 18 May 2011 - 10:37

Unregistereda7aa74d3
  • Unregistereda7aa74d3
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har idag Canal Digital via parabol (den inspelningsbara HD boxen). Men i huset har vi även möjlighet till Kabel TV via Cantab som använder CryptoGuard.
Är lite sugen på att byta över eftersom man där får möjlighet att ta in även Viasats kanaler.
Men det jag funderar över är bildkvaliteten. Är det någon som jämfört bildkvaliteten mellan parabol och kabel TV?

Postad 18 May 2011 - 20:49

rydsen
  • rydsen
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Måste bara säga att det är ju ny bottennivå av dilog att uppgradera 660:in men inte 655:an som det pratats om uppgraderingar till i snart ett år nu eller är det mer

hur svårt kan det vara att uppgradera den ena men inte den andra?

ni kan få köpa min andra tuner för 2990:- dilog för den har jag ingen användning för

Postad 21 May 2011 - 08:12

wroom511
  • wroom511
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har ATM (krytpering cryptoguard) som nätföretag och kör en Dilog DC-660 HD och jag skulle nog vilja påstå att bilden är lika bra som via satellit. Har även Viasat där jag kör en Miraclebox 9 och jag kan inte se någon skillnad. Nu kan jag bara jämföra standard tv då jag inte har hd abonnemang med Viasat. Däremot ingår SVT1 HD, SVT2 HD och C+ sport HD i mitt kabel abonnemang och där är bilen med DC-660 HD riktigt bra. Ska tillägga att boxen Dilog DC-660 HD fungerar mycket bättre efter mjukvaru uppdatering i veckan. Nu har man möjlighet att spela in två program samtidigt samt fler inställningsmöjlighet med hur bilden ska visas - fullskärm vid 4:3 sändningar även i upplösning 720p eller 1080i.

Mvh,
wroom511

Postad 10 October 2011 - 18:25

Unregistered916d60e5
  • Unregistered916d60e5
  • Användare

• 245 inlägg
  • 0
Idag kom en uppdatering, är det någon som vet vad den innehåller?

Edit: Jag har Sappa som tv-leverantör.

Edit 2: Hittade själv en förklaring på Sappas Facebooksida:

"Vad gäller Dilog DC-660 HD är det förebyggande åtgärd för att visa HD-kanaler inte skall visas i slow motion, vilket har hänt för andra operatörer på marknaden."

Redigerat av Unregistered916d60e5, 11 October 2011 - 11:24.

Postad 25 October 2011 - 16:13

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0

Hej

Skulle det fungera med en sån här tror ni?
http://www.kjell.com...tem=68685&path=

Och om man köper en 1TB disk, hur många timmar kan man spela in då?

Köpte du den där dockan? Fungerade den? Är intresserad av samma lösning, smidig och enkel.

Postad 11 March 2012 - 12:20

pmalmquist
  • pmalmquist
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Någon som har en beg Dilog DC-660HD box till salu?

Postad 09 August 2012 - 21:47

htiawe
  • htiawe
  • Lärjunge

• 455 inlägg
  • 0
Har Dilog tryckt ut någon uppdatering till denna på sistonde?
Skulle så gärna vilja hitta en kompentent CryptoGuard-box men sist jag använde 660n så var den så otroligt underlägsen min Humax, så jag fick fortsätta med Boxer...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.