Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad mellan kablar

121 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 februari 2011 - 20:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0
Körde RMAA med analog loopback, 32-bit, 96 kHz. Ljudkortet är ett Asus Essence ST.

Kanske är det lite eld på brasan i kabeldebatten. Denna skillnaden är hursomhelst inte relevant för en CD-spelare eftersom formatets brusnivå ligger högre än de skillnader som kan uppmätas här.

Skitkabel:
RCA till 3,5mm adapter som följde med ljudkortet
1,5 meter 3,5mm kabel från Kjell & Co
3,5mm - 6,3mm adapter

Dyrkabel:
Monster HP XP 0,75m RCA
RCA->6,3mm adapter

Det hade troligtvis blivit ännu bättre med en riktig RCA->6,3mm kabel, utan adapter.

Bifogad fil  resultatmonster.png   62,64K   9 Antal nerladdningar

Bifogad fil  brusmonstervs_skit.png   35,6K   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil  dynamikmonstervs_skit.png   35,75K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  stereomonstervsskit.png   35,23K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  thdmonstervs_skit.png   35,34K   1 Antal nerladdningar

#2

Postad 26 februari 2011 - 20:52

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
de där kan ju inte vara hörbart !??

#3

Postad 26 februari 2011 - 20:55

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

de där kan ju inte vara hörbart !??


Knappast. Skillnaderna ligger en bra bit under -100dB i nivå.

Fast det är argument som dessa kabeltillverkare ofta använder, dvs att det finns en mätbar skillnad. Där har de rätt.

Men det krävs som sagt högre upplösning än 16-bit för att det ska vara mätbart.

Redigerat av Ageve, 26 februari 2011 - 20:57.


#4

Postad 26 februari 2011 - 21:01

Sohlio
  • Sohlio
  • Forumräv

  • 581 inlägg
  • 0
Klart det är skillnad mellan kabel å kabel... Annars så skulle det inte finnas kabel för tex 5 kr/M och flera tusen kr /M Men för oss "normala" människor så hör vi nog inte så jätte stor skillnad...

#5

Postad 26 februari 2011 - 21:05

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
Så länge folk betalar så finns det en marknad. Kanske har kassa öron eller för dåligt rum men jag hör inte skillnad.

Redigerat av Johan_i_burken, 26 februari 2011 - 21:06.


#6

Postad 26 februari 2011 - 21:18

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

Knappast. Skillnaderna ligger en bra bit under -100dB i nivå.

Fast det är argument som dessa kabeltillverkare ofta använder, dvs att det finns en mätbar skillnad. Där har de rätt.

Men det krävs som sagt högre upplösning än 16-bit för att det ska vara mätbart.

Ja, det är skillnad på allt.. till och med innom samma produkt.. mätbara skillnader dock.. inget vi hör med bara öronen.

för mig är inte dessa små micro skillnader en rättgiven anledning att ta mer än dubbelt så mycket betalt för.. då man inte hör/ser skillnad på detta själv.. vet inte riktigt var förutom i en studio då såklart det egentligen finns marknad för detta och är självklart.. vet du !?

du säger dessutom att detta är en "skitkabel".. hur vore då skillnaden mot en billigare "rival".. t.ex clickrtonic eller liknande high-end kabel !?

#7

Postad 26 februari 2011 - 21:21

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

du säger dessutom att detta är en "skitkabel".. hur vore då skillnaden mot en billigare "rival".. t.ex clickrtonic eller liknande high-end kabel !?


Troligtvis knappt mätbar. Ska testa med en RCA -> 6,3mm kabel inköpt hos 4sound, dvs för studiobruk, inte hifi :)

Den är utlånad nu men jag återkommer med test.

#8

Postad 26 februari 2011 - 23:36

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

de där kan ju inte vara hörbart !??



Nej, knappast. Du ska spela enormt högt om du ska överhuvudtaget kunna komma i närheten av det brusgolvet, och innan det så är du nog döv lr lomhörd. :)

#9

Postad 26 februari 2011 - 23:48

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

de där kan ju inte vara hörbart !??

Jo då! Allt som krävs är lite genmanipulering, stamceller och cyberinplantat så skall nog forskarna kunna lösa det. :)

#10

Postad 26 februari 2011 - 23:51

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0

vet inte riktigt var förutom i en studio då såklart det egentligen finns marknad för detta och är självklart.. vet du !?

Jag har aldrig sett HIFI-kablar användas i dem studios jag besökt (Har alltid varit nästintill billigaste tänkbara varianten, s.k. lakritssnören), dock så är ju dessa dyrgripar ofta vanligt förekommande i privatpersoners HIFI-ljud-anläggningar.

Redigerat av Isaac, 27 februari 2011 - 00:00.


#11

Postad 27 februari 2011 - 09:02

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Hej Ageve! En fråga.
Är resultatet, skillnaden, beroende till stor del av att dessa två kablar har olika förmåga att stå emot störningar?

#12

Postad 27 februari 2011 - 09:24

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0
Intressant test!

#13

Postad 27 februari 2011 - 09:50

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Men den stora frågan är ju om det svänger om kablarna? :)

#14

Postad 27 februari 2011 - 09:51

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Körde RMAA med analog loopback, 32-bit, 96 kHz. Ljudkortet är ett Asus Essence ST.

Kanske är det lite eld på brasan i kabeldebatten. Denna skillnaden är hursomhelst inte relevant för en CD-spelare eftersom formatets brusnivå ligger högre än de skillnader som kan uppmätas här.

Skitkabel:
RCA till 3,5mm adapter som följde med ljudkortet
1,5 meter 3,5mm kabel från Kjell & Co
3,5mm - 6,3mm adapter

Dyrkabel:
Monster HP XP 0,75m RCA
RCA->6,3mm adapter

Det hade troligtvis blivit ännu bättre med en riktig RCA->6,3mm kabel, utan adapter.

Bifogad fil  resultatmonster.png   62,64K   9 Antal nerladdningar

Bifogad fil  brusmonstervs_skit.png   35,6K   7 Antal nerladdningar

Bifogad fil  dynamikmonstervs_skit.png   35,75K   5 Antal nerladdningar

Bifogad fil  stereomonstervsskit.png   35,23K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  thdmonstervs_skit.png   35,34K   1 Antal nerladdningar



Bra test!

Lustigt nog så bytte jag tillbaka idag från Naim-kabeln till min gamla Supra Ply 3,4 och hör inte ett jota skillnad. På köpet så slipper jag den låååååånga kabeln som är styv som fan och obändig... Det här med kablar hit och dit känns som "mumbo jumbo"...

#15

Postad 27 februari 2011 - 09:52

Enicar
  • Enicar
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Men den stora frågan är ju om det svänger om kablarna? :P

Långa kablar kan man få att svänga mer än korta. :)

Edit
I amplitud alltså

Redigerat av Enicar, 27 februari 2011 - 09:53.


#16

Postad 27 februari 2011 - 09:52

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Bra test!

Lustigt nog så bytte jag tillbaka idag från Naim-kabeln till min gamla Supra Ply 3,4 och hör inte ett jota skillnad. På köpet så slipper jag den låååååånga kabeln som är styv som fan och obändig... Det här med kablar hit och dit känns som "mumbo jumbo"...

Välkommen till den ljusa sidan. Här har vi pengar över till musik!

#17

Postad 27 februari 2011 - 09:59

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Välkommen till den ljusa sidan. Här har vi pengar över till musik!


he, he...

Ja, det stora hotet mot välljud är väl snarare utvecklingen i dagens musikindustri. Tyvärr verkar inte dagens mainstreamartister som många gånger skriver fantastisk musik inte bry sig ett smack om HUR det låter. Jag har exempelvis en platta med Beyonce hemma som har en hel del bra LÅTAR, men det låter faktiskt skräp. Till och med sambon regerar på det undermåliga ljudet. Det är väl knappast så att de saknar resurser att få det att låta bra? Men viktigast är väl radion och datorhögtalare... Ursäka "off topic", jagade upp mig lite...

#18

Postad 27 februari 2011 - 10:01

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

he, he...

Ja, det stora hotet mot välljud är väl snarare utvecklingen i dagens musikindustri. Tyvärr verkar inte dagens mainstreamartister som många gånger skriver fantastisk musik inte bry sig ett smack om HUR det låter. Jag har exempelvis en platta med Beyonce hemma som har en hel del bra LÅTAR, men det låter faktiskt skräp. Till och med sambon regerar på det undermåliga ljudet. Det är väl knappast så att de saknar resurser att få det att låta bra? Men viktigast är väl radion och datorhögtalare... Ursäka "off topic", jagade upp mig lite...

Så är det ju. Min fästmö har börjat intressera sig för dåliga produktioner sedan hon började spela sina skivor på min stereo (för en herrans massa år sedan nu visserligen), och det är väl det som är problemet.

Det är en väldigt liten skara som stör sig på dåligt producerad musik, dvs. samma lilla skara som köper dyra anläggningar och sitter i sweetspot med armarna i kors och lyssnar efter fel! :)

#19

Postad 27 februari 2011 - 10:06

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Så är det ju. Min fästmö har börjat intressera sig för dåliga produktioner sedan hon började spela sina skivor på min stereo (för en herrans massa år sedan nu visserligen), och det är väl det som är problemet.

Det är en väldigt liten skara som stör sig på dåligt producerad musik, dvs. samma lilla skara som köper dyra anläggningar och sitter i sweetspot med armarna i kors och lyssnar efter fel! :)



Jag håller med dig delvis. Jag slölyssnar en hel del också, samtidigt som jag kan vara den där nörden. Däremot är det irriterande att höra en dålig produktion när man kan jämföra med en platta inspelad på 70-talet som låter fantastiskt. Jag hatar verkligen "platt" ljud som helt saknar dynamik.

#20

Postad 27 februari 2011 - 10:09

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Jag håller med dig delvis. Jag slölyssnar en hel del också, samtidigt som jag kan vara den där nörden. Däremot är det irriterande att höra en dålig produktion när man kan jämföra med en platta inspelad på 70-talet som låter fantastiskt. Jag hatar verkligen "platt" ljud som helt saknar dynamik.

Helt klart. Jag lyssnar mest på musik från 80-talet och bakåt i tiden just av den anledningen.

#21

Postad 27 februari 2011 - 10:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Hej Ageve! En fråga.
Är resultatet, skillnaden, beroende till stor del av att dessa två kablar har olika förmåga att stå emot störningar?


Ja, jag tror att hela skillnaden beror på det. Den sämre kabeln är längre och låg i en hög bland elkablar osv bakom anläggningen.

#22

Postad 27 februari 2011 - 12:00

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0
Du kan inte göra mätningar med olika störningar?

Ärligt talat är jag mer intresserad av hur en kabel levererar en så ovrängd signal som möjligt i en härva bakom tvn! Känns som att det finns en del störande magnetfält med mera där :-)

#23

Postad 27 februari 2011 - 12:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0
Jo, det är enkelt att testa.

Det värsta man kan göra med en lågnivåkabel är att lägga den parallellt med en elkabel längre sträckor. Ligger de "i en hög" är risken för störningar mindre.

#24

Postad 27 februari 2011 - 12:26

Kronkan
  • Kronkan
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Mätningen indikerar ingen större oro. Men felen i en signalkedja kan ju läggas ihop o därmed orsaka hörbara problem. Rätta mig om jag har fel men här verkar problemen komma utifrån. Då är det ju beroende också av hur mycket som kan påverka utifrån. Så felets storlek kan då variera. Exempelvis verkar ju 50 htz komma från någon påverkan från nätet. Upprepas detta fels tillräckligt ofta kommer man nog höra detta.

Här en ögonblicksskildring av en ljudtekniker som stöter på en annan ljudtekniker. Den som skildras är Gert Palmcrantz. Det som inte framgår är att han säkert spelade in signalen direkt i en bärbar tvåkanals bandare. Bra och få grejer i signalvägen.

http://forum.studio....showtopic=70607


Här en länk till Wikepedia. Verkar ändå som att tillagda fel i studios inte kan vara helt försumbara.
http://en.wikipedia....alk_measurement

#25

Postad 27 februari 2011 - 14:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0
Här är en ny jämförelse, Monstercable vs Ullared.

Båda kablarna är RCA, och ser faktiskt nästan likadana ut. Det handlar alltså inte om en dålig kabel utan den har lödade kontakter osv. Hittade också orsaken till den lilla spiken vid 30 kHz. Det var min IKEA-belysning med switchad trafo, så den var avstängd under denna mätningen.

Monsterkabeln kostar 1200kr.
Gekås-kabeln kostade 69kr.

Vit: Ullared
Grön: Monster

Brus. Ullaredkabeln är en anings bättre vid 50 Hz:
Bifogad fil  brus_monster_vs_ullared.png   39,9K   9 Antal nerladdningar

Dynamik. Ullaredkabeln är lite bättre vid 50 Hz:
Bifogad fil  dynamik_monster_vs_ullared.png   40,51K   7 Antal nerladdningar

Harmonisk dist:
Bifogad fil  thd_monster_vs_ullared.png   40,24K   4 Antal nerladdningar

THD inzoomat, spiken vid 3 kHz som finns med Ullaredkabeln är nästan borta med Monster:
Bifogad fil  thd_monster_vs_ullared_zoomad.png   38,41K   2 Antal nerladdningar

IM-dist. Här är Ullaredkabeln lite sämre mellan 100-200 Hz:
Bifogad fil  imd_monster_vs_ullared.png   41,94K   2 Antal nerladdningar

Stereoseparation:
Bifogad fil  stereo_monster_vs_ullared.png   41,14K   3 Antal nerladdningar

#26

Postad 27 februari 2011 - 14:36

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
3 kHz är ett känsligt område visserligen, är spiken hörbar?

#27

Postad 27 februari 2011 - 14:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

3 kHz är ett känsligt område visserligen, är spiken hörbar?


Tänk på att den ligger vid -115dB, samt att grundtonen vid 1 kHz är vid nästan full nivå (strax under 0dB).

#28

Postad 27 februari 2011 - 15:09

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Tänk på att den ligger vid -115dB, samt att grundtonen vid 1 kHz är vid nästan full nivå (strax under 0dB).

Ah, missade det.

#29

Postad 27 februari 2011 - 15:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0
Här kommer ännu en jämförelse :(

5m Supra Subwooferkabel, placerad längs med flera elkablar bakom anläggningen.
vs
1m Monstercable, placerad med avstånd till alla andra kablar.

Vit: Supra
Grön: Monster

Brus med Supra längs elkablar:
Bifogad fil  brus_supra5m_vs_monster1m.png   6,58K   5 Antal nerladdningar

THD (inzoomat) med Supra längs elkablar:
Bifogad fil  thd_supra5m_vs_monster1m_zoomad.png   38,58K   3 Antal nerladdningar

Samma kablar anslutna, men Suprakabeln har flyttats så att den inte ligger parallellt med elkablarna:
Bifogad fil  thd_supra5m_vs_monster1m_bra_zoomad.png   42,02K   4 Antal nerladdningar

IMD (inzoomad) med Supra längs elkablar:
Bifogad fil  imd_supra5m_vs_monster1m_zoomad.png   39,99K   2 Antal nerladdningar

IMD med Supra utan el :unsure:
Bifogad fil  imd_supra5m_vs_monster1m_bra_zoomad.png   42,32K   3 Antal nerladdningar

#30

Postad 27 februari 2011 - 17:07

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Man ser ju helt klart att Supra suger! Buuu. :(

#31

Postad 27 februari 2011 - 17:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Man ser ju helt klart att Supra suger! Buuu. :(


Hehe nae, de mätte likadant när Suprakabeln låg på golvet framför anläggningen, trots att den är 4m längre.

#32

Postad 27 februari 2011 - 18:00

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hehe nae, de mätte likadant när Suprakabeln låg på golvet framför anläggningen, trots att den är 4m längre.

Har du verifierat detta med tune dem?

#33

Postad 27 februari 2011 - 18:38

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

Man ser ju helt klart att Supra suger! Buuu. :unsure:

som jag misstänkt i många år, utan att ha ett resonemang på varför.. fram tills nu då.. dyrare kablar ÄR inte alltid bättre.

skönt att man inte gått på den niten mer än en gång i mitt liv.. så mycket utkastade pengar.. finns nog en del där ute som känner sig ganska grundlurade nu va!? :( :(

jag ångrar än idag att jag köpte den där svindyra monter sub kabeln.. undra då hur de som bara kör med supra känner :(

#34

Postad 27 februari 2011 - 19:37

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 1

som jag misstänkt i många år, utan att ha ett resonemang på varför.. fram tills nu då.. dyrare kablar ÄR inte alltid bättre.

skönt att man inte gått på den niten mer än en gång i mitt liv.. så mycket utkastade pengar.. finns nog en del där ute som känner sig ganska grundlurade nu va!? :( :(

jag ångrar än idag att jag köpte den där svindyra monter sub kabeln.. undra då hur de som bara kör med supra känner :unsure:

Hehe, Supra är bra kablar. De mäter som alla kablar. Men är snygga och har bra kontakter. :(

#35

Postad 27 februari 2011 - 19:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0
Ja, jag får väl förtydliga lite...

Suprakabeln är inte alls dålig. Däremot blir det alltid en liten degradering av signalen om en lång lågnivåkabel ligger intill elkablar (parallellt). Jag placerade den så att den låg intill 2 meter åt ena hållet och sedan 2m tillbaks igen. Jag gjorde det för att få fram fel i mätningen.

När jag sedan placerade den på golvet framför anläggningen istället, så försvann alla felen, och den mätte i stort sett identiskt med Monsterkabeln, trots skillnaden i längd.

Sen får man fortfarande inte glömma bort att störningarna som den tog upp ligger under vad som är hörbart (under -110dB). Mäter man i 16-bit så syns inte dessa fel eftersom de hamnar under brusgolvet.

Men som sagt, RCA-kablar ska vara så korta så möjligt. En kort lakritskabel är garanterat bättre än en lång Nordväst (Solsidan).

Redigerat av Ageve, 27 februari 2011 - 19:59.


#36

Postad 27 februari 2011 - 20:02

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
jag sa aldrig att den var dålig

menar bara att en billigare kabel kan vara lika bra

#37

Postad 27 februari 2011 - 20:11

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

  • 2 082 inlägg
  • 0
Raderade mitt inlägg, dåligt inlägg helt enkelt
/Mats

Redigerat av Unregistered89a7be48, 27 februari 2011 - 20:44.


#38

Postad 27 februari 2011 - 20:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

jag sa aldrig att den var dålig

menar bara att en billigare kabel kan vara lika bra


Japp, Ullaredkabeln var ungefär lika bra som Monster även om det skiljde lite (ointressant för ljudets skull eftersom skillnaderna låg nere vid -120dB, snarare något för intresseklubben).

Man får 17 sådana kablar för priset av en Monstercable...

Så här ser den ut :(

Bifogad fil  ullaredkabel.jpg   31,99K   9 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 27 februari 2011 - 20:13.


#39

Postad 27 februari 2011 - 20:20

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0
Roligt test! Jag eftersöker mer sådana här tester. :(

#40

Postad 27 februari 2011 - 22:09

d2eefs
  • d2eefs
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hade varit intressant med lite motargument eftersom det lär var många på detta forum som lägger stora summor på signalkablar.

Hade även vart intressant med något liknande för högtalarkablar, men lär vara svårt att mäta?

#41

Postad 27 februari 2011 - 22:30

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

  • 1 949 inlägg
  • 0

Hade varit intressant med lite motargument

Helt meningslöst. Kolla topic. MÄTNING!

#42

Postad 27 februari 2011 - 22:42

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
En bra kontakt och ferritkärna löser mycket. Eller så skippar man det och kör balanserat. :(

Redigerat av Isaac, 01 mars 2011 - 10:15.


#43

Postad 27 februari 2011 - 22:50

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hade varit intressant med lite motargument eftersom det lär var många på detta forum som lägger stora summor på signalkablar.

Hade även vart intressant med något liknande för högtalarkablar, men lär vara svårt att mäta?

Nej, allting som går att konstruera går att mäta. Elektricitet har vi kunnat mäta under låååång tid. :(

#44

Postad 28 februari 2011 - 00:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

Helt meningslöst. Kolla topic. MÄTNING!


Ja, tänk att man kan mäta hur sladdar påverkar elektriska signaler. Visst är det konstigt.

Redigerat av Ageve, 28 februari 2011 - 00:40.


#45

Postad 28 februari 2011 - 02:19

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

Hade varit intressant med lite motargument eftersom det lär var många på detta forum som lägger stora summor på signalkablar.

Hade även vart intressant med något liknande för högtalarkablar, men lär vara svårt att mäta?


varför skulle högtalar kablar vara svåra att mäta ??

motargument? .. finns inget ATT argumentera.. detta är en mätning, inte placebo eller blindtest.

FAKTA går inte att motargumentera.. eller !? :(

#46

Postad 28 februari 2011 - 03:01

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Här är en ny jämförelse, Monstercable vs Ullared.

Båda kablarna är RCA, och ser faktiskt nästan likadana ut. Det handlar alltså inte om en dålig kabel utan den har lödade kontakter osv. Hittade också orsaken till den lilla spiken vid 30 kHz. Det var min IKEA-belysning med switchad trafo, så den var avstängd under denna mätningen.

Monsterkabeln kostar 1200kr.
Gekås-kabeln kostade 69kr.

Vit: Ullared
Grön: Monster

Brus. Ullaredkabeln är en anings bättre vid 50 Hz:
Bifogad fil  brus_monster_vs_ullared.png   39,9K   9 Antal nerladdningar

Dynamik. Ullaredkabeln är lite bättre vid 50 Hz:
Bifogad fil  dynamik_monster_vs_ullared.png   40,51K   7 Antal nerladdningar

Harmonisk dist:
Bifogad fil  thd_monster_vs_ullared.png   40,24K   4 Antal nerladdningar

THD inzoomat, spiken vid 3 kHz som finns med Ullaredkabeln är nästan borta med Monster:
Bifogad fil  thd_monster_vs_ullared_zoomad.png   38,41K   2 Antal nerladdningar

IM-dist. Här är Ullaredkabeln lite sämre mellan 100-200 Hz:
Bifogad fil  imd_monster_vs_ullared.png   41,94K   2 Antal nerladdningar

Stereoseparation:
Bifogad fil  stereo_monster_vs_ullared.png   41,14K   3 Antal nerladdningar


Några korta frågar då jag inte är helt hemma på sådana tester:

Hur är det med IM-disten och Harmonisk dist? Det verkar som om de vore hörbara (i teorin) om jag tittar på dina grafer:

1. IM-dist så går monsterkabeln upp till ca -8 dB runt 60 Hz samt runt -16 dB vid 7 kHz

2. Harmonisk dist: en rejäl spike till ca -5 dB för monsterkabeln vid 1 kHz

Är inte dessa hörbara? Och om ja, talar inte det emot monsterkabeln?

#47

Postad 28 februari 2011 - 07:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 984 inlägg
  • 0

1. IM-dist så går monsterkabeln upp till ca -8 dB runt 60 Hz samt runt -16 dB vid 7 kHz

2. Harmonisk dist: en rejäl spike till ca -5 dB för monsterkabeln vid 1 kHz

Är inte dessa hörbara? Och om ja, talar inte det emot monsterkabeln?


Det är ju testtonerna. De återges exakt likadant med båda kablarna, därför syns bara den gröna (ovanpå den vita linjen).

Vid THD-mätningen spelas en 1 kHz ton upp, och allt annat i grafen är dist.

Vid IMD-mätningen spelas två toner upp, en vid 60Hz och en vid 7 kHz. Allt utom dessa två toner är dist. IMD är dist som uppstår av två toner vid olika frekvenser.

Här är en THD mätning på tre olika ljudkort (analog loopback, inte min bild). ALC889 som är ett inbyggt ljudkort på moderkortet, ger betydligt högre distorsion än Asus Essence STX och X-Fi. Själva testonen på 1 kHz återges dock likadant/med samma nivå. X-fi kortet har troligtvis resampling aktiverat eftersom nivån sjunker över 20 kHz:

Bifogad fil  rmaa_detail_2496_thd.png   12,36K   3 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 28 februari 2011 - 08:10.


#48

Postad 28 februari 2011 - 12:06

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

varför skulle högtalar kablar vara svåra att mäta ??

motargument? .. finns inget ATT argumentera.. detta är en mätning, inte placebo eller blindtest.

FAKTA går inte att motargumentera.. eller !? :)


Man kan ju alltid ifrågasätta testmetoderna!
Inte för att jag gör det i detta fall då jag inte har en susning om vad ni pratar om i 90% av fallen. :)

#49

Postad 28 februari 2011 - 12:14

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

  • 1 671 inlägg
  • 0

Det är ju testtonerna. De återges exakt likadant med båda kablarna, därför syns bara den gröna (ovanpå den vita linjen).

Vid THD-mätningen spelas en 1 kHz ton upp, och allt annat i grafen är dist.

Vid IMD-mätningen spelas två toner upp, en vid 60Hz och en vid 7 kHz. Allt utom dessa två toner är dist. IMD är dist som uppstår av två toner vid olika frekvenser.

Här är en THD mätning på tre olika ljudkort (analog loopback, inte min bild). ALC889 som är ett inbyggt ljudkort på moderkortet, ger betydligt högre distorsion än Asus Essence STX och X-Fi. Själva testonen på 1 kHz återges dock likadant/med samma nivå. X-fi kortet har troligtvis resampling aktiverat eftersom nivån sjunker över 20 kHz:


F*n vad trög jag är, borde ha läst inlägget mer noggrant så hade jag inte missat det. Hahaha, tack!

Man kan ju alltid ifrågasätta testmetoderna!
Inte för att jag gör det i detta fall då jag inte har en susning om vad ni pratar om i 90% av fallen. :)


Både metoderna samt slutsatser som kan dras bör alltid valideras. I detta fallet verkar testet vara ganska lätt att återskapa så att man får samma/liknande resultat. Men när det är örat som används så kan man konstruera testet för att få precis vilka resultat som helst. Dessutom brukar ganska vilda slutsatser också dras ibland..

#50

Postad 28 februari 2011 - 12:17

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

F*n vad trög jag är, borde ha läst inlägget mer noggrant så hade jag inte missat det. Hahaha, tack!

Typiskt industriella ekonomer. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.