Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2.5-vägare, Seas & Peerless, Spelklara, Låter sådär, vad felar :(

247 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 April 2011 - 18:57

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Jag tror att du tappar headroom i basen genom att filtrera midden som du gör.
Midden verkar ligga ca 8db under basen vid 30Hz och det är ju här under 80Hz som membranyta och slaglängd verkligen spelar roll.
En tanke iaf. :)

Postad 28 April 2011 - 19:42

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Jag tror att du tappar headroom i basen genom att filtrera midden som du gör.
Midden verkar ligga ca 8db under basen vid 30Hz och det är ju här under 80Hz som membranyta och slaglängd verkligen spelar roll.
En tanke iaf. :)

Hmmm... Där sa du nåt. Det har jag inte tänkt på innan. Får försöka lösa det!

EDIT

Det var bara room gain som spökade, var inte bockad på mid.

Nu ser det smaskigare ut ;)

Bifogad fil  Seas_2.5.jpg   137.33K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered8ac02edf, 28 April 2011 - 20:05.

Postad 29 April 2011 - 06:19

jockeee_övik
  • jockeee_övik
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jo något smalare blir den ju.
Men jag förstår inte riktigt varför 2 st 8" inte motsvarar en 16"?? Jag menar konarean blir ju sammanlagt 16".

En högtalare på 8 tum säger bara att den är 8 tum bred, den siffran har inget med Arean att göra.
Uttrycker man det matematiskt så förstår man det bättre. Arean (A) av en kon kan beskrivas på flera sätt, ett av dom är:

A=(pi)*d^2/4, där (pi) är ca 3,142 och d^2=diametern på konen upphöjd till 2

Räknar man på en 11:tummare respektive 2st 8:tummare så ser man att det totala Arean blir ungefär lika.
Slutsats: En 12:a har större konarea än två 8:or.

Hoppas den förklaringen gick att förstå :)

Redigerat av jockeee_övik, 29 April 2011 - 06:20.

Postad 29 April 2011 - 12:45

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0

En högtalare på 8 tum säger bara att den är 8 tum bred, den siffran har inget med Arean att göra.
Uttrycker man det matematiskt så förstår man det bättre. Arean (A) av en kon kan beskrivas på flera sätt, ett av dom är:

A=(pi)*d^2/4, där (pi) är ca 3,142 och d^2=diametern på konen upphöjd till 2

Räknar man på en 11:tummare respektive 2st 8:tummare så ser man att det totala Arean blir ungefär lika.
Slutsats: En 12:a har större konarea än två 8:or.

Hoppas den förklaringen gick att förstå :)

Finns enklare sätt. SD på databladet gånger så många element man använder. :)
Detta fall: CA22 har 230cm^2 är 460cm^2 totalt. SLS12 har 540 cm^2. Behövs inte avancerade formler när svaret finns i databladet. ;)

Postad 29 April 2011 - 19:45

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Ahaa där ser man! Men men, ändå kul att veta hur man faktiskt räknar på det! :)

Ahhh fan va härligt med fredag! Ett par beer har slunkit ner, bilen är nytvättad och fin som fasen, och det har pumpats Peps sen man kom hem! Fast just nu ligger Metallica i spelaren :)

Ibland är livet härligt! ;)

Men i nuläget vill jag gärna ha lite tips på vad man kanske kan putsa mer på filtret. Det är ju ett ganska simpelt filter som det ser ut nu. 2a ordningen på basen, 2a ordningen på mid, med en konjugatlänk, och 2a ordningen på diskanten. Inga L-pads eller notch filter och annat lull lull. Känns inte som det behövs??

Och hur är det egentligen med filterkompononter? Jag är inte intresserad av att lägga en förmögenhet, men vilka är bäst? Jantzen cross caps eller Audyn cap? Eller funkar det lika bra med dom gröna jättebilliga kondningarna som dom har på Europe Audio?

Spolarna har jag valt Jantzens vanliga luftlindade, finns väl inte så mycket annat att välja där, ferrite spolar har jag läst mig till att det inte är nåt vidare för dom blir mättade fort, med dist som följd. Och bandspolar är waaaaaay out of min prisklass.

Men som sagt just kondningarna, är det motiverat att lägga mer pengar på det? Mellan Jantzen cross cap och Audyn är det ju inte så stor skillnad, men dom där gröningarna är ju MYCKET billigare!

Postad 29 April 2011 - 21:26

jockeee_övik
  • jockeee_övik
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Finns enklare sätt. SD på databladet gånger så många element man använder. :)
Detta fall: CA22 har 230cm^2 är 460cm^2 totalt. SLS12 har 540 cm^2. Behövs inte avancerade formler när svaret finns i databladet. :)

Så sant så sant. Men jag såg ett ypperligt tillfälle att briljera men min fina formel ;)

Postad 29 April 2011 - 22:01

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Det här med delningsfilter komponenter är både svårt och enkelt. Vissa säger att det är värt att lägga ut de där extra kronorna medan andra tycker det inte alls är någon skillnad, själv tycker jag att man inte ska köpa det dyraste men inte det billigast. Min erfarenhet är att lagom är bäst.

Angående cross cap vs audyn, så är de minimal skillnad, det går bra och blanda och gör sitt jobb, det är min erfarenhet av dom.
Generellt sätt brukar jag köpa kondensatorer som ligger på 400 volt, har aldrig behövt större kondningar, i extrema fall då kondningar blir väldigt stora så köper jag en kondning som är billigare, aka de gröna. Köpte nyss ett par sådana gröna på 82uF, de var väldigt små till storleken jämfört med en 8,2uF cross-cap(Japp, 10 gånger så litet värdet men 2 gånger så stor till massan).

Så jag tipsar, håll dig till cross-cap eller audyn, köp gröna om du har väldigt höga värden.

Någon annan kanske kan tipsa om exakt var du kan spara in pengarna då jag tror alla komponenter som ligger i serie med elementet vinner mest på bra komponenter än de som ligger parallellt. Men någon annan får back-upa denna mening, för jag är inte helt säker.

Redigerat av Unregisteredf4855e32, 29 April 2011 - 22:03.

Postad 30 April 2011 - 21:03

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Det här med delningsfilter komponenter är både svårt och enkelt. Vissa säger att det är värt att lägga ut de där extra kronorna medan andra tycker det inte alls är någon skillnad, själv tycker jag att man inte ska köpa det dyraste men inte det billigast. Min erfarenhet är att lagom är bäst.

Angående cross cap vs audyn, så är de minimal skillnad, det går bra och blanda och gör sitt jobb, det är min erfarenhet av dom.
Generellt sätt brukar jag köpa kondensatorer som ligger på 400 volt, har aldrig behövt större kondningar, i extrema fall då kondningar blir väldigt stora så köper jag en kondning som är billigare, aka de gröna. Köpte nyss ett par sådana gröna på 82uF, de var väldigt små till storleken jämfört med en 8,2uF cross-cap(Japp, 10 gånger så litet värdet men 2 gånger så stor till massan).

Så jag tipsar, håll dig till cross-cap eller audyn, köp gröna om du har väldigt höga värden.

Någon annan kanske kan tipsa om exakt var du kan spara in pengarna då jag tror alla komponenter som ligger i serie med elementet vinner mest på bra komponenter än de som ligger parallellt. Men någon annan får back-upa denna mening, för jag är inte helt säker.

Låter ungefär som jag föreställde mig då.
Hade varit kul att testa och jämföra mellan tex Audyn och dom billiga gröna, se om man själv kan höra någon skillnad.

Men tex så skulle ju konjugatlänken ha billig kondensator isf? Den ligger ju paralellt.

Postad 30 April 2011 - 21:53

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0

Låter ungefär som jag föreställde mig då.
Hade varit kul att testa och jämföra mellan tex Audyn och dom billiga gröna, se om man själv kan höra någon skillnad.

Men tex så skulle ju konjugatlänken ha billig kondensator isf? Den ligger ju paralellt.

Just precis där jag använder mina gröna. De funkar fint där vad jag kan höra på testerna. Mina lådor är dock inte färdiga än i det projektet.

Postad 04 May 2011 - 22:10

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Ja det tål att funderas på...

Men jag kom att tänka på en annan sak, hur är det med basrör? Är det en för eller nackdel att använda aluminiumrör till det??

Postad 05 May 2011 - 08:10

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Bara så ni vet så tillverkas generellt sett cappar i samma fabrik som de billigare, man lägger bara ett annat hölje om. :)

Postad 05 May 2011 - 08:37

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Angående basreflexen; nej, använd gärna aluminium så länge det är rätt längd, rätt diameter och att röret är stabilt så det inte gungar med i basen.

Bara så ni vet så tillverkas generellt sett cappar i samma fabrik som de billigare, man lägger bara ett annat hölje om. :P

Inte för att vara en bitch, men tror inte det när man jämför de vi talar om, kanske mellan andra inom samma märke, ex. Jantzen cross-cap och jantzen standard cap, dom har samma spec men cross-cap är billigare . För de gröna kondningarna är inte bara mindre men de har också en helt annan form och helt annan konstruktion. Så då måste de dränkt cross-cap kondningarna och andra för den delen i plast tills de vuxit 200% i storlek. Det är rena ramma konspirationen. :lol:

Nej, lagom är bäst, du blir inte till åtlöje oavsett vilket läger som skulle ha rätt i frågan. :)

Postad 05 May 2011 - 18:52

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Ah va skönt och höra att man kan använda aluminiumrör! ;) Har nämligen tillgång till det på jobb ;)

Jag har simulerat med 70mm rör i Basta, och jag antar att det är innerdiameter det talas om där.
Har tillgång till 75x3 alurör på jobb som borde passat perfekt, rejält gods så det borde inte gunga med i basen. Det jag var lite orolig över med alu är att det kanske skulle kunna börja klinga med i musiken, alu har ju rätt fin klang i sig :)

Postad 09 May 2011 - 01:10

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Nämen oj... Vad hände nu???? :P ;)

Bifogad fil  Europe_Audio_best_llning.jpg   171.87K   6 Antal nerladdningar

Postad 09 May 2011 - 05:58

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Jag har kikat igenom denna tråden utan deltaga och nu ville jag komma in och heja på dig lite. ;)

Kul att delarna är på gång, Ska bli riktigt roligt att se resultatet både mätmässigt och utseendet!

Postad 09 May 2011 - 22:45

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Ja det har varit efterlängtat! :)

Blir nog till att handla hem 22mm spån imorron också! :)
Har börjat skissa på lådorna, har hittat en design jag tänkte följa lite ;)

Postad 11 May 2011 - 19:49

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
bilder! hur har du tänkt bygga nu då?

Du kommer ju hinna klart innan mig i denna takten :P

Postad 11 May 2011 - 20:22

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Hehe nja jag avslöjar inte för mycket än :P

Dessutom så dröjer det lite innan jag får hem prylarna, allt fanns inte i lager så.
Och det blev tyvärr inget material igår, pallade helt enkelt inte fippla me massa tunga skivor och skit efter jobb så.

Men jag ska ändå jobba mer på ritningarna nu, och så blir det material till helgen istället :P

Men däremot så fick jag mitt nya element till basen, som jag fick efter lite kontakt med Fynda. Fan vilken bra service dom har alltså! Snabbt och smidigt trots att garantitiden är ute, och väldigt trevligt bemötande!

Så jag var ju inte sen med att slänga i elementet i lådan och provspela! :lol:

Klart mycket bättre än tidigare, men dock fortfarande något lite missljud, men det är vid MYCKET större power nu B)
Så jag ska leka lite med lådan, sen tänkte jag se om man kan få tag i ett sånt element till till ett bra pris, sen blir det att bygga 2 nya fina lådor :D

Postad 15 May 2011 - 09:32

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Halloj!

Sitter och håller på med lådritningarna nu och räknar volymer och kollar så storleken funkar osv.

Hur är det med diskanten, mår den bra av att sitta i en egen liten kammare månne?

Jag simulera saken i Basta, och den ser ju mycket lugnare ut när den får en egen sluten låda på 3 liter.

Såhär ser det ut med egen låda.
Bifogad fil  Diskant3.jpg   139K   0 Antal nerladdningar

Och såhär utan egen, i samma låda på 55,2 liter som mid sitter i.
Bifogad fil  Diskant55.jpg   142.69K   0 Antal nerladdningar

Enligt simuleringarna är det ju iaf bättre att sätta diskanten i egen liten låda, men hur är det i verkligheten??

Räknar förresten Basta bort volymen för element och stag i simuleringarna?? Eller gör man det själv så det är det den faktiska volymen som man knappar in?

Postad 15 May 2011 - 09:56

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Tja.

1. Diskanten är sluten i sin konstruktion så de skillnaderna du ser där kommer inte synas i verkligheten. Men stadga gärna mellan basen och diskanten. Vad du kan göra är att sätta diskanten i en oändligt stor låda så får du mest realistiskt resultat.

2. Basta räknar inte bort volym för stadg och element.

Postad 15 May 2011 - 12:58

Unregistered365189ea
  • Unregistered365189ea
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Ska bli kul att följa det här! Gött med så hög känslighet! :) Tänk på att du kommer behöva en förstärkare som klarar låg ohm'iga laster.

Angående din sub så skulle du tjäna på att sälja den som den är och sen bygga ett par nya subbar med t.ex fynda 12or.

Sen kan man tyvärr inte lita på expected arriving time på restade prylar, för mig blev det uppskjutet många gånger.

Postad 15 May 2011 - 18:33

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Tja.

1. Diskanten är sluten i sin konstruktion så de skillnaderna du ser där kommer inte synas i verkligheten. Men stadga gärna mellan basen och diskanten. Vad du kan göra är att sätta diskanten i en oändligt stor låda så får du mest realistiskt resultat.

2. Basta räknar inte bort volym för stadg och element.

Ok lite det jag misstänkte.

Ska bli kul att följa det här! Gött med så hög känslighet! :P Tänk på att du kommer behöva en förstärkare som klarar låg ohm'iga laster.

Angående din sub så skulle du tjäna på att sälja den som den är och sen bygga ett par nya subbar med t.ex fynda 12or.

Sen kan man tyvärr inte lita på expected arriving time på restade prylar, för mig blev det uppskjutet många gånger.

Ja jag längtar efter att få komma igång också!

Men subben presterar ganska bra nu ändå, men kommer bygga nytt inom en snar framtid ändå. Men jag kommer absolut inte köra på fynda 12or. Eftersom det enligt fynda kan bli såna konstiga ljud med alu kon så vill jag inte köra med det igen!
Det blir SLS10 eller 12 när den tiden kommer.

Men nu så tror jag bestämt att ritningen är klar, utseendet någorlunda bestämt så långt som till slutfinish, vet precis var och hur mycket jag ska såga.
Så det blir nog till att rulla hem plattor på tisdag tror jag!

Tänkte börja svänga ihop lådorna simpelt och köra med filtret löst. Så blir det lättare att modda om det behövs. Slutfinish har jag en idé om, men jag lägger inte ner för mycket på det innan jag är helt nöjd.

Med lite tur får jag hem prylarna innan lådorna är klara, så dom kan få stå på inspelning medans man bygger klart lådorna.

Postad 20 May 2011 - 18:08

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Tjohoo kollade precis statusen på min order, sorterad på termninalen i malmö! ;)
Så på Måndag blir det till att hämta ut paket :lol:

Var och handlade spånskiva idag också. Däremot så kom jag på när jag var halvvägs hemma att FAN jag glömde en skiva! :lol:
Men men jag har så jag kan börja iaf :P

Nu ska jag gå ut och tillverka en såga rakt skena till cirkelsågen :D

Postad 20 May 2011 - 19:19

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Kul! :lol:
Ritningar på lådorna nu!

Postad 20 May 2011 - 19:31

Unregistered365189ea
  • Unregistered365189ea
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Gött! Ska börja bygga i helgen jag med. :lol:

Postad 20 May 2011 - 21:43

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Hehe jag har inga ordentliga ritningar att visa upp direkt... Har allt på papper, och det är ändå inte jättemycket.

Ni får hålla er tills jag börjar kapa upp bitarna imorron :lol:

Såga rakt skenan ligger i press nu iaf :D

Postad 20 May 2011 - 22:45

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Satt och knåpade lite på kopplingsschema.

Har jag gjort rätt???

Bifogad fil  Kopplingsschema.jpg   30.06K   0 Antal nerladdningar

Postad 21 May 2011 - 11:22

Unregistered365189ea
  • Unregistered365189ea
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Brukar inte 2,5vägare endast ha en spole extra i serie till 0.5basen?

Redigerat av Unregistered365189ea, 21 May 2011 - 11:22.

Postad 21 May 2011 - 16:07

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Ser rätt ut. :lol:

Brukar inte 2,5vägare endast ha en spole extra i serie till 0.5basen?

Nej, man kan dela i vilken ordning man vill, 2,5 innebär bara att midbasen inte delas emot djupbasen(aka ingen bandpass på midbasen), dvs du delar 2 gånger och en halv.

Redigerat av Unregisteredf4855e32, 21 May 2011 - 16:09.

Postad 21 May 2011 - 16:21

samppo
  • samppo
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Intressant, följer med spänning denna tråd! :lol: Har också nyss beställt 4st CA22RNY, men Ciare PT383 blir det som diskant. Troligen i en TL-låda

Postad 21 May 2011 - 22:21

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Sådär ja, efter en hård arbetsdag har det ju faktiskt hänt en del :P

Har sågat upp den ena skivan, och håller nu på med topp/botten/stag bitarna. Tror mig ha fått till en ganska bra mall att köra efter nu. Tyvärr kan jag inte testa den fullt ut ännu, måste ha ett längre kopierstål om det ska funka.

Men här har ni lite bilder iaf ;)

Här är den fina såga rakt skenan jag gjorde.
Bifogad fil  DSC00755.JPG   2.42MB   1 Antal nerladdningar

Den funkar alldeles utmärkt! Gick riktigt smidigt och snabbt med hjälp av en sådan.
Bifogad fil  DSC00756.JPG   2.33MB   1 Antal nerladdningar

Från hel skiva till detta gick riktigt snabbt.
Bifogad fil  DSC00759.JPG   2.21MB   0 Antal nerladdningar

2 frontar och 10 st botten/topp/stag.
Bifogad fil  DSC00760.JPG   2.16MB   0 Antal nerladdningar

Labbade lite för att försöka få till en bra mall. Vad gör man när man inte har någon bra sticksåg och fräsen är svår att köra på frihand med?

Då knåpar man ihop ett fräsbord :D
Bifogad fil  DSC00765.JPG   2.17MB   1 Antal nerladdningar

Då får man till en sån här fin bit. Tror det är ganska jämnt.
Bifogad fil  DSC00766.JPG   2.26MB   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC00767.JPG   2.32MB   1 Antal nerladdningar

Här ser ni problemet med för kort kopierstål. Får fara in till Jula eller nåt och fixa ett längre!
Bifogad fil  DSC00770.JPG   1.94MB   1 Antal nerladdningar

Sådär det var allt jag hade att bjuda på idag. Får se hur mycket man får gjort imorron då :D

Postad 22 May 2011 - 09:12

jockeee_övik
  • jockeee_övik
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Kul att du kommit igång med bygget, och det ser bra ut. Att få se lite byggbilder är höjdpunkten på DIY-trådar. ;)

Postad 23 May 2011 - 22:56

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Ja visst är det så! Alltid lika trevligt när DIY trådarna drar igång ;)

Jag har tyvärr inte hunnit meka mer med lådorna, jobbar ute också så igår var ju inte direkt läge att göra nåt.
Men jag har däremot fått köpt lite frässtål så jag kan fortsätta!

Och idag hämtade jag paket ;) :D

Nyss hemkommet :D
Bifogad fil  DSC00771.JPG   2.23MB   2 Antal nerladdningar

Välpaketerat!
Bifogad fil  DSC00773.JPG   2.2MB   1 Antal nerladdningar

Mmmmmm :)
Bifogad fil  DSC00776.JPG   2.29MB   3 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC00777.JPG   2.33MB   1 Antal nerladdningar

Kan nog spela fint tillsammans ;)
Bifogad fil  DSC00781.JPG   2.18MB   0 Antal nerladdningar

Lite filterprylar också!
Bifogad fil  DSC00784.JPG   2.44MB   0 Antal nerladdningar

Har mekat ihop ett filter lite snabbt och haffsigt för en provspelning... Men jag tänkte kolla här om allt ser rättkopplat ut.
Jag tror att jag har fått det rätt, men lika bra att dubbelkolla.

Alla prylarna!
Bifogad fil  DSC00786.JPG   2.23MB   1 Antal nerladdningar

Och såhär har jag kopplat... Bortse från plus och minus tecknen som är ritade på kartongen, blå med gul krympslang är plus, och brun med svart krympslang är minus.

Bifogad fil  DSC00791.JPG   2.29MB   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  DSC00789.JPG   2.19MB   0 Antal nerladdningar

Som sagt så tror jag det är rätt! Ska såga till en liten baffel att sätta elementen i för inspelning medans jag bygger klart lådorna...

Bifogad fil(er)

Postad 24 May 2011 - 12:15

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Wohoo! Raketfart! :)
Jag måste få tummen ur härborta...
Men hur ska lådorna se ut!? ;)
55 liter, 25Hz? ska funka rätt bra har jag hört 8)

Ska du försänka alla element?

Postad 24 May 2011 - 12:35

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Wohoo! Raketfart! ;)
Jag måste få tummen ur härborta...
Men hur ska lådorna se ut!? ;)
55 liter, 25Hz? ska funka rätt bra har jag hört 8)

Ska du försänka alla element?

Hehe ja det måste ju gå undan! ;) Även om jag har jäkligt mycket annat på tapeten just nu så försöker jag lägga varje ledig minut på bygget.

Hur lådorna ska se ut får ni väl vänta och se :) Men det blir 55 liter 25-27 Hz, 55 liter var då :D
Och alla element ska absolut försänkas!

Postad 24 May 2011 - 21:28

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Vart tänkte du dela?

Postad 24 May 2011 - 23:02

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
På mitten ungefär :)

Nä men kolla en sida bak ungefär, där finns massa simuleringar.

EDIT: Hur ser filtret ut förresten? Är kopplingen rätt? Hur mäter man annars att man inte kopplat nåt galet?
Skulle gärna vilja kunna löda prylarna imorron ;)

Redigerat av Unregistered8ac02edf, 24 May 2011 - 23:05.

Postad 25 May 2011 - 10:48

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0

EDIT: Hur ser filtret ut förresten? Är kopplingen rätt? Hur mäter man annars att man inte kopplat nåt galet?
Skulle gärna vilja kunna löda prylarna imorron ;)

Hmmm, svårt att se, lättast är ju att rita upp ditt kopplingsschema sen jämföra var saker ligger i serie och var saker ligger paralellt och att det stämmer med kopplingsschemat. För att se om det är rätt mäter du högtalaren när den spelar med mikrofon alla fel kommer synas då, därför är det klokt att låta delningsfiltret ligga på utsidan av lådan tills man känner sig säker. :)

Eller så har du en servicelucka. Jag brukar ha min i botten som går att skruva loss. (Bör vara en egen volym i lådan för att undvika läckage)

Postad 25 May 2011 - 11:04

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Hmmm, svårt att se, lättast är ju att rita upp ditt kopplingsschema sen jämföra var saker ligger i serie och var saker ligger paralellt och att det stämmer med kopplingsschemat. För att se om det är rätt mäter du högtalaren när den spelar med mikrofon alla fel kommer synas då, därför är det klokt att låta delningsfiltret ligga på utsidan av lådan tills man känner sig säker. :)

Eller så har du en servicelucka. Jag brukar ha min i botten som går att skruva loss. (Bör vara en egen volym i lådan för att undvika läckage)

Jo jag vet att det är lite svårt att se. Det blir så jäkla stort om jag skulle lägga upp det som jag ritat schemat. Jag tror jag har kopplat enligt schemat även om det inte ser likadant ut.
Sen menade jag hur man mäter med multimeter på filtret för att se så det inte är kortis nånstans, innan man kopplar på högtalarna så inget går sönder.

Nu till att börja med hade jag tänkt ha filtret löst så man lätt kan modda nånting om det skulle behövas, när jag väl är helt nöjd kommer det byggas in, förmodligen i en fot eller liknande så man lätt kommer åt i framtiden ja ;)

Postad 25 May 2011 - 11:18

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Men om det bara är kopplingar du ska kolla så kan du ta en multimeter och ställa den på kopplingsfunktionen(då den pipper när det kopplar) och mäta mellan komponenten och kablen och från terminal till element-terminalen. :) Den kommer inte påverkas av diverse skiftningar i olika värden utan bara söka efter koppling. ;)

Postad 25 May 2011 - 11:48

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Men om det bara är kopplingar du ska kolla så kan du ta en multimeter och ställa den på kopplingsfunktionen(då den pipper när det kopplar) och mäta mellan komponenten och kablen och från terminal till element-terminalen. :) Den kommer inte påverkas av diverse skiftningar i olika värden utan bara söka efter koppling. ;)

Ah ok, så tex mellan plus på terminalen och plus på diskanten ska det vara kontakt, men inte mellan plus på terminalen och minus på diskanten. Och så samma historia för alla 3 element.

Om så är fallet för alla 3, så är det bara till att tuta och köra då? ;)

Postad 25 May 2011 - 12:31

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0

Ah ok, så tex mellan plus på terminalen och plus på diskanten ska det vara kontakt, men inte mellan plus på terminalen och minus på diskanten. Och så samma historia för alla 3 element.

Om så är fallet för alla 3, så är det bara till att tuta och köra då? ;)

Precis, då ar du iallafall inga kopplingsfel i form av klappande och liknaden. :)

Postad 25 May 2011 - 22:59

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Tjoho!

Nu har jag provspelat för första gången :unsure: Filtret verkar funka och vara rättkopplat, låter fint redan nu helt fritt i luften bara!

Har lödat filtret nu, sitter väldigt provisoriskt på en kartong bit, ville bara få ihop det för att provspela ju :)

Bifogad fil  DSC00798.JPG   2.42MB   0 Antal nerladdningar

Tycker jag fick till ganska fina lödningar! Trots att jag sakna lödställ...

Bifogad fil  DSC00801.JPG   2.38MB   0 Antal nerladdningar

Finns det några för eller nackdelar med att sätta komponenterna såhär jämfört med...

Bifogad fil  DSC00803.JPG   812.29K   0 Antal nerladdningar

Såhär??

Bifogad fil  DSC00807.JPG   2.17MB   0 Antal nerladdningar

Och här spelas det för första gången :rolleyes: :lol:

Bifogad fil  DSC00814.JPG   2.4MB   0 Antal nerladdningar

Hur är det med komponent placering och så? Hur pass nära kan man sätta? Har läst lite om att sätta spolarna i olika vinklar mot varandra, är det nåt att bry sig om?

Imorron tänkte jag försöka få gjort det andra filtret och såga till provisoriska bafflar!

Postad 26 May 2011 - 21:18

Unregistered365189ea
  • Unregistered365189ea
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Postad bild

Den går jag efter. ;)

Postad 26 May 2011 - 22:20

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Ahh perfekt! Tack så mycket! ;)

Postad 03 June 2011 - 10:32

gsson
  • gsson
  • Beroende

• 1271 inlägg
  • 0
Har fått hemma mina enforcer och sitter o terrar grannarna.
Fy fan vad bra det låter!:(
Mer bröstsnärt än mina oa51, kan tänka mig att det blir riktigt najs med2 ca22....
Så nu vill jag se lite bilder o få lite uppdateringar från din sida!

Postad 08 June 2011 - 20:03

Unregistered8ac02edf
  • Unregistered8ac02edf
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Ja jag vet att jag har varit lite seg att svara... Men den bärbara datorn som jag har använt hittils har muppat sig. Därav den dåliga uppdateringen.

Har tyvärr inga bilder att bjuda på på denna datorn, har inte fört över något här än. Men det kommer! =)

Däremot så kan jag berätta att båda filter är lödade, och elementen sitter i varsin baffel för inspelning =) Låter ganska bra redan, men vill inte yttra mig för mycket om det innan lådorna är klara så elementen hamnar i sin rätta miljö.

Har haft lite otur med ett kopierstål från Jula, så därför har det tyvärr inte hänt något alls med lådorna i princip. Det är ju en fördel om kullagret sitter fast ordentligt :)
Så innan jag kan göra mer måste jag in och byta det, igen... för andra gången...

Postad 11 June 2011 - 20:56

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Postad bild

Den går jag efter. ;)

Varför skulle detta spela någon roll? Den skolan jag fått så spelar det ingen roll hur spolarna står så länge de inte rör på sig, för då går det en ström igenom. En fråga bara :)

Postad 11 June 2011 - 21:22

Unregisteredf4855e32
  • Unregisteredf4855e32
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0

Varför skulle detta spela någon roll? Den skolan jag fått så spelar det ingen roll hur spolarna står så länge de inte rör på sig, för då går det en ström igenom. En fråga bara ;)

troelsgravesen.dk/coils.htm
Läs och lär. :) spolar skapar magnetfält, två närstående magnetfält påverkar varandra och spolarna får poler, nord och syd. Och därför så är placeringen så viktig.

Postad 11 June 2011 - 22:56

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

troelsgravesen.dk/coils.htm
Läs och lär. ;) spolar skapar magnetfält, två närstående magnetfält påverkar varandra och spolarna får poler, nord och syd. Och därför så är placeringen så viktig.

Jo att elledningar skapar ett magnetfält när en ström flödar genom är jag med på. Men det jag inte är med på är varför placeringen skulle spela någon roll när ingen av spolarna rör/förflyttar sig i detta fallet så att en ström skapas på grund av magnetfältet. Skulle vilja se en utförlig beskrivning av problemet, din länk var knapphändig på information om fenomenet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.