2.5-vägare, Seas & Peerless, Spelklara, Låter sådär, vad felar :(
247 svar till detta ämne
Postad 23 March 2011 - 19:59
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Halloj! Satt och lekte lite med några billigare element i Basta. Fortfarande en 2.5 vägare, fast andra element helt enkelt... Här är kurvorna jag fick fram efter lite snabbt pillande... Ser väl inte helt pissigt ut va?? https://www.minhembi...c_id=381804.jpg
Postad 23 March 2011 - 20:13
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Ser fint ut men den stora frågan är vad är det gör element du kört på i senaste simuleringen?
Du får tänka på att simuleringar inte tar med kon-geometrin, så ett element kan ha en spik i registret som inte syns här men som finns när högtalaren är färdig, kolla därför på frekvenskurvan och se om din delning är realistisk.
Postad 23 March 2011 - 21:38
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
...se om din delning är realistisk. 
Postad 24 March 2011 - 11:08
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Ser fint ut men den stora frågan är vad är det gör element du kört på i senaste simuleringen? Du får tänka på att simuleringar inte tar med kon-geometrin, så ett element kan ha en spik i registret som inte syns här men som finns när högtalaren är färdig, kolla därför på frekvenskurvan och se om din delning är realistisk. 
Det är dubbla Scan speak 8,5" basar och en Vifa diskant.
Postad 24 March 2011 - 15:30
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Lite frågor!
Hur har du resonerat kring diskantens delning?
basportarna, har du gått över dem i simuleringen?
Vad tycker du om systemets impedans?(Mörkgrön linje)
Postad 24 March 2011 - 15:59
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Lite frågor! Hur har du resonerat kring diskantens delning? basportarna, har du gått över dem i simuleringen? Vad tycker du om systemets impedans?(Mörkgrön linje)
Diskanten delningen tycker jag inte borde vara ett problem så länge man är i sweetspot, men hamnar man utanför ser det ut att bli risk för en dal i övre mellanregistret. Oj, ja titta inte på impedansen, titta bara på frekvensgången. Har man en bra förstärkare är detta inget större problem, men den går väldigt lågt där ett tag. Väljer han 8-ohms versionen offrar han känslighet men får en mycket mer lätt spelad högtalare. http://www.europe-au...Product_ID=8149
Postad 24 March 2011 - 16:35
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Lite frågor! Hur har du resonerat kring diskantens delning? basportarna, har du gått över dem i simuleringen? Vad tycker du om systemets impedans?(Mörkgrön linje)
Jag har resonerat som så att den verka kunna gå ganska långt ner, och har en väldigt låg resonansfrekvens. Därav delad såpass lågt. Var tvungen att köra med ett 2a ordningens filter på den också annars fick jag en jäkla ojämn kurva. Portarna har jag fipplat lite smått med, satte för tillfället iaf dubbla 75mm portar. Systemets impedans är jag lite orolig över ja, dyker ända ner till runt 2 Ohm där vid ett tillfälle. Diskanten delningen tycker jag inte borde vara ett problem så länge man är i sweetspot, men hamnar man utanför ser det ut att bli risk för en dal i övre mellanregistret.
Oj, ja titta inte på impedansen, titta bara på frekvensgången. Har man en bra förstärkare är detta inget större problem, men den går väldigt lågt där ett tag. Väljer han 8-ohms versionen offrar han känslighet men får en mycket mer lätt spelad högtalare. http://www.europe-au...Product_ID=8149
Hur kan man se att det är risk för dal utanför sweetspot?? Hehe ja impedansen går som sagt väldigt lågt. Kör med en gammal Denon PMA-725 har jag för mig att den heter, men så låg impedans är ju en påfrestning för vilken stärkare som helst nästan. Har sett att det finns 8 Ohms variant på dom basarna också, bara inte hunnit simulera med dom också än.
Postad 24 March 2011 - 17:52
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
För att kolla om du kanske får dal/topp gör du genom att flytta common-mic i baffeldesigner.
Postad 24 March 2011 - 18:56
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Aha ok... Får ta och kolla det sen!
Jag vet att kurvan såg fan ut på dom andra med Seas basarna när micen låg nere i vänster hörn som den gör automatiskt när man klickar fram micen.
Men det som är intressant egentligen är väl hur kurvan isf ser ut till höger och vänster uppe i normal lyssningshöjd?
Postad 24 March 2011 - 19:01
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Jag brukar ta allt i lyssningshöjd men olika avstånd, 1, 3 och 5 meter vid olika vinklar, för att se hur det ser ut. Detta blir så klart utan rummets olika reflektioner, men bättre än att köra på blint.
Postad 24 March 2011 - 21:41
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Jaja men då hajar jag
Enda anledningen egentligen till att jag simulera med andra element var mest för att ha nåt att göra  Och dels för att se om man kunde få till nåt vettigt för lite mindre pengar.
Med Seas basarna och HDS diskanten landar det ändå på strax över 5k med filterkomponenter. Sen blir det ju ett par hundringar till för material och annat lull.
Postad 31 March 2011 - 22:02
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Tjenixen! Länge sedan det hände något här. Har haft massa annat för mig. Men har tatt mig tid att pilla lite mer nu. Satt och kollade runt lite och hittade en design som föll mig i smaken ganska bra. Sen satt jag och kolla på ett annat DIY projekt med liknande design, där ett Peerless SDS 6,5" element användes som mellanregister med fin kritik. Eftersom jag varit lite orolig att basen skulle bli för klen, så tänkte jag att man kanske skulle använda båda Seas basarna som .5 bas, för att få upp trycket lite mer. Och lägga till en SDS 6,5" som mellanbas istället. Sagt och gjort, knåpade ihop det hela i Basta och ändrade lite på lådstorlekar och lite så. Planen är att låta dom två .5 basarna lira i samma låda, och köra mellan och diskant i en egen låda. Såhär ser det ut iaf, vänster är det "nya" systemet, och höger är som det såg ut innan. https://www.minhembi...c_id=382558.jpgJag tycker det ser ganska bra ut faktiskt, Max SPL på basen ökar ganska fint, får till en liten puckel runt 60-80 Hz vilket jag kan tänka mig är bra om man är basglad? Det enda som oroar lite är att impedansen sjunker till runt 3 Ohm mellan 20-30 Hz. Men det är kanske inget jag behöver oroa mig för?? Feedback tack!
Postad 31 March 2011 - 23:15
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Prova avstämma lite tidigare och se om du får fler ohm.  Annars är det ok, du kan behöva en kraftig förstärkare för att få ut bra effekt ur basarna.
Postad 01 April 2011 - 12:16
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Ok... Som det är nu så är basarna avstämda på 27 Hz. Kanske ska prova gå upp till 30-35 hz och se hur det ser ut.
Vad klassas egentligen som en kraftig förstärkare?
Jag har en gammal Denon, 2x65w har jag för mig den lämnar. Men den ska vara väldigt strömstark. Det var iaf ett av säljargumenten när jag köpte den för en 12-13 år sedan!  Men det märks, sitter rejäla dubbla nätdelar i den, den väger ganska mycket för sin storlek, och den brukar kunna stå och gå och gå och gå och gå utan att visa några trötthetstecken
Postad 01 April 2011 - 14:50
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Äldre maskiner brukar vara lite maffigare i nätdelen, det är positivt för dom blir inte "trötta" när man spelar på lite. Det är väl främst där jag menar att det är viktigt med kraft. Effekten behövs dock om man vill spela HÖGT och utan distortion. Säg att dessa två exempel har 0,01% THD den ena vid 500watt och andra vid 100watt. Detta innebär att bege dessa spela väldigt bra vid dessa effekter, men så fort man vill spela högre, dvs mer än 100 watt så går THD upp exponesiellt. Så ska du spela i ett vardagsrum på "normal" lyssningsnivå, säg 80 dB vid lyssnings position(detta fall 3 meters avstånd) med en högtalare som har en känslighet på 90 dB/w/m så behöver du 1 watt. Med 100 watt spelar du 100 dB med 500 watt spelar du 107 dB från samma avstånd. Du kan ta reda på sådant här: http://www.doctorpro...uladores_en.htm(Glöm inte ändra till 1 högtalare) Olika människor har olika syn på detta, men om du kan välja mellan 100 och 500 watt för samma summa med samma nätdel, välj den med fler watt. Men om den med 500 watt skulle ha sämre nätdel än den med 100 watt köp den med 100 watt.  Så hade jag resonerat.
Postad 01 April 2011 - 16:04
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Aha bra beskrivning!
Med andra ord så borde det inte vara några problem med min stärkare då tycker man!
Men men, nu ska jag hem från jobb, knäppa upp en öl, och sen blir det grillning och lite mer öl!  Så man får väl se lite senare ikväll om man kan leka lite till med Basta!
Tror förresten att det blir köp av element och prylar tidigare än väntat
Postad 01 April 2011 - 21:38
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Hola fellow ljudnördar!!
Testade lite snabbt nu att ändra avstämningen på basarna. Om jag gick ända upp till 40 Hz(!) Så landa impedansen på som minst 3 ohm. Men jag förlorade extremt mycket på max output! Så det känns inte som en särskilt bra lösning. Men som sagt så borde min stärkare fixa biffen med tanke på att den är ganska strömstark.
Jag menar det är ju ändå bara under ett 10 Hz intervall som impedansen sjunker under 3 ohm. Så det kan väl inte vara så jäkla illa? Som sagt det är extremt mycket jag tappar jämfört med vad jag tjänar på impedansen när man går upp på 40 Hz avstämning.
Postad 02 April 2011 - 23:05
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
God afton! Satt och pillade lite med Basta precis och ändrade lite komponent värden och så. Lyckades jämna ut kurvan lite och fick till det ganska bra tycker jag. Detta ska jag nog ta och känna mig nöjd med och utgå från! Såhär ser den ut... https://www.minhembi...c_id=382702.jpgHar även börjat med ett litet projekt för att hålla mig sysselsatt tills pengar trillar in Har ju varit sugen på att bygga ny subba till bion ett bra tag eftersom min Definition SW-10 lider av enorma problem med blåsljud från porten. Så jag tänkte vafan varför inte testa bygga ny låda till den bara! Vet att det inte är rätt och bla bla bla. Men nu ville jag ha något att göra, och jag hade redan allt jag behövde hemma så det har inte kostat mig en spänn! Lådan kommer landa på ca 115 liter och jag börjar testa med en avstämning på 25 Hz. Sågat lite 22mm spån https://www.minhembi...c_id=382705.jpgHade inte tillräckligt mycke 22mm spån hemma till alla sidor, så det blev till att limma ihop 2 st 12mm till det sista! https://www.minhembi...c_id=382703.jpgMen bara vikterna räckte inte för att hålla ihop skiten ordentligt, så det fick bli ett gäng tvingar istället. https://www.minhembi...c_id=382704.jpgHar aldrig fräst hål förut, så detta är min allra första cirkeljigg! Körde på en testbit för portarna. https://www.minhembi...c_id=382706.jpgBlev ett par hål innan jag fick till det någorlunda https://www.minhembi...c_id=382711.jpgInget av dom blev så perfekt så man bara kunde klämma fast röret tyvärr, så här har jag limmat det i den bästa försänkningen. https://www.minhembi...c_id=382710.jpgKörde med kopierstål och avrundningsstål för första gången också! Det blev ju bra https://www.minhembi...c_id=382708.jpgFörsänkt och fräst hål för elementet, här hade vi dock lite otur när vi tänkte, så hålet blev 5mm för litet. Men det ska nog gå att lösa! https://www.minhembi...c_id=382707.jpgHär kommer portarna hamna! Fast på andra sidan då naturligtvis! Kör dubbla 70mm aluminium rör, avstämt till 25 Hz. https://www.minhembi...c_id=382709.jpgSå långt har jag hunnit nu. Blir nog till att få ihop lådan imorron hoppas jag!
Postad 09 April 2011 - 11:25
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Hur går det här då'?
Postad 10 April 2011 - 03:03
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Ja du... det går långsamt framåt... Pengarna som sätter käppar i hjulet just nu.
Subben är dock färdig, har bara inte haft tid och ork att lägga upp dom sista bilderna.
Men tyvärr så blev det inte mycket bättre än innan. Missljudet jag trodde mig kom från porten var inte alls därifrån... Utan det är själva elementet som genererar missljudet
Har kontaktat fynda för att se om det går att göra nånting åt detta på garantin. Som iofs är utgången, men fynda lämnar bara 1 år. Och man har som konsument alltid rätt till 3 års reklamation.
I vilket fall som så kommer det ändå bli att bygga ny sub/subbar, men det hade ju varit trevligt med lite kompensation för den kassa subben man ändå lagt ut 3000 spänn på!!
Vet dock inte om jag ska köra på fyndas 12" eller SLS 12". Känns som att det får bli SLS då jag för tillfället iaf är väldigt skeptisk till fyndas basar, framförallt dom med alu kon...
Postad 11 April 2011 - 22:53
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Halloj!! Satt och funderade lite på att jag gärna skulle få ner kostnaden för mitt bygge lite. Det tar faktiskt emot att lägga runt 6k på mitt första bygge. Så jag testade meka ihop en lite billigare variant i Basta. Använde mig av Peerless SLS12, Peerless SDS 6,5 och Vifa XT25 diskant. Såhär ser det ut. Kan det bli något tro? Liten dipp vid 100 Hz och en liten peak vid 400 Hz. Har dock ingen aning om hur påtagligt det skulle bli?? https://www.minhembi...c_id=383636.jpgDet blir bra mycket billigare iaf, och hur som helst så borde det ändå låta bättre än mina Jamo D365 som jag kör på idag tycker jag.
Postad 12 April 2011 - 18:11
80-talet
-
80-talet
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
sls 12 behöver du ju antingen groteskt stor låda till eller mindre sluten men aktivt kompenserad (55l med miniDSP t ex).
Postad 13 April 2011 - 09:52
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Du delar in diskanten vid 300Hz, tror inte det är en bra ide.
Har du med roomgain i simuleringen?
Annars så kommer jag att publicera lite mer tankar kring mitt Feelgood projekt på faktiskt.se i dagarna.
kolla in det, då kan du ju börja med en bas per sida men ha förberett för två.
Det är ju precis som i ditt fall som hela tanken bakom projekt Feelgood startades 
Man ska kunna addera mer bas vid behov/pengar i kassan
Tanken är att kunna bygga på lådor som man sätter på varandra. som blir lite smidigare än det som finns publicerat nu.
du får se när bilden på den tanken kommer.
Faktiskt.se
Diy-delen
Projekt Feelgood-tråden
Postad 13 April 2011 - 14:07
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
sls 12 behöver du ju antingen groteskt stor låda till eller mindre sluten men aktivt kompenserad (55l med miniDSP t ex).
Beror väl lite på vad man klassar som groteskt stor. Hifikits rekommendationer är ju 80l portat. Och 80l tycker inte jag är särskilt groteskt. Jag har simulerat med 80l låda, skulle den behöva vara ännu större menar du? Du delar in diskanten vid 300Hz, tror inte det är en bra ide. Har du med roomgain i simuleringen?
Annars så kommer jag att publicera lite mer tankar kring mitt Feelgood projekt på faktiskt.se i dagarna. kolla in det, då kan du ju börja med en bas per sida men ha förberett för två. Det är ju precis som i ditt fall som hela tanken bakom projekt Feelgood startades  Man ska kunna addera mer bas vid behov/pengar i kassan Tanken är att kunna bygga på lådor som man sätter på varandra. som blir lite smidigare än det som finns publicerat nu. du får se när bilden på den tanken kommer.
Faktiskt.se Diy-delen Projekt Feelgood-tråden
Det la jag inte ens märke till själv. Inte meningen att den skulle in så tidigt, jag knappade in 2000 Hz har jag för mig, så hur den har hamnat så lågt vette fan. Ingen roomgain i simmen. Tycker inte det ger något direkt med tanke på att inga rum är likadana ändå. Men om man ska köra så som du tänker med basarna, så måste man väl ha separat drivning och aktiv delning till dom? Och det är jag inte intresserad av. Blir för dyrt! Detta är fortfarande tänkt som en 2.5 vägare.
Postad 13 April 2011 - 14:45
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Ingen roomgain i simmen. Tycker inte det ger något direkt med tanke på att inga rum är likadana ändå.
Men om man ska köra så som du tänker med basarna, så måste man väl ha separat drivning och aktiv delning till dom? Och det är jag inte intresserad av. Blir för dyrt!
Detta är fortfarande tänkt som en 2.5 vägare.
Gör en beräkning för ditt eget rum då kanske?  Nä inga separata drivningar här inte, 2kanaler och passiva filter ska räcka hela vägen. 8)
Postad 13 April 2011 - 16:02
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Gör en beräkning för ditt eget rum då kanske? 
Nä inga separata drivningar här inte, 2kanaler och passiva filter ska räcka hela vägen. 8)
Kan man göra det? Får väl kolla upp det lite. Ahaa du menar det som du snackade något om när vi sågs. Det här med nån kondning paralellt eller hur det nu var. Jo så kan man kanske göra. Men det är ju isf ett lätt ingrepp längre fram i tiden om man skulle vilja komplettera lite. Men att jag valt sls12 här nu istället var egentligen inte för tryckets skull, utan för att få ner kostnaden.
Postad 15 April 2011 - 17:27
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Kan man göra det? Får väl kolla upp det lite.
Ahaa du menar det som du snackade något om när vi sågs. Det här med nån kondning paralellt eller hur det nu var. Jo så kan man kanske göra. Men det är ju isf ett lätt ingrepp längre fram i tiden om man skulle vilja komplettera lite.
Men att jag valt sls12 här nu istället var egentligen inte för tryckets skull, utan för att få ner kostnaden.
800 sls 200 sds 300 xt25 800 ca22 600 HDS Du sparar en hundring på elementen, men filtret kommer ju att bli dyrare då du behöver fler och någon större spole så antagligen blir det dyrare med. Värt att räkna på iaf  Jag har tänkt en mer raffinerad lösning än den du tänker på men den funkar ju fin fint med och då tillkommer bara 7-80kr extra utöver extra elementen Undrar lite hur det kommer sig att du ändrat dig, du verkade rätt säker i ditt val på ca22 efter du hört enforcer-varianten iaf
Postad 16 April 2011 - 09:04
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
800 sls 200 sds 300 xt25
800 ca22 600 HDS
Du sparar en hundring på elementen, men filtret kommer ju att bli dyrare då du behöver fler och någon större spole så antagligen blir det dyrare med. Värt att räkna på iaf 
Jag har tänkt en mer raffinerad lösning än den du tänker på men den funkar ju fin fint med och då tillkommer bara 7-80kr extra utöver extra elementen Undrar lite hur det kommer sig att du ändrat dig, du verkade rätt säker i ditt val på ca22 efter du hört enforcer-varianten iaf 
Ska jag köra på CA22 så ska jag isf ha dubbla, så det blir runt en tusenlapp billigare, per högtalare. Med andra ord 2000 spänn billigare allt som allt. Och eftersom man inte skiter pengar så. Jo som sagt jag gillar verkligen CA22, men det är mycket pengar. Dessutom första bygget...
Postad 16 April 2011 - 10:18
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Ska jag köra på CA22 så ska jag isf ha dubbla, så det blir runt en tusenlapp billigare, per högtalare. Med andra ord 2000 spänn billigare allt som allt. Och eftersom man inte skiter pengar så.
Jo som sagt jag gillar verkligen CA22, men det är mycket pengar. Dessutom första bygget...
Ok, annars kan man spara lite längre för att sen sitta nöjd utan att behöva fundera på att uppgradera i framtiden.  Annars hade jag kört sls12:ona i separata lådor o delat med en hembioreciever med de elementen. kopiera detta tex: http://www.faktiskt....o...pic&t=42994 och byggt ett litet fint toppsystem med de andra elementen. Har du zon2 på din reciever så behöver du inte ens köpa till ett externt slutsteg.
Postad 19 April 2011 - 16:23
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Ok, annars kan man spara lite längre för att sen sitta nöjd utan att behöva fundera på att uppgradera i framtiden.  Annars hade jag kört sls12:ona i separata lådor o delat med en hembioreciever med de elementen. kopiera detta tex: http://www.faktiskt....o...pic&t=42994 och byggt ett litet fint toppsystem med de andra elementen. Har du zon2 på din reciever så behöver du inte ens köpa till ett externt slutsteg.
Jo men uppgradera vill man väl alltid göra förr eller senare ändå!  Det är ju kul att uppgradera Men nån separat delning och jadda jadda är det inte tal om. Absolut inte. Dessutom kör jag inte med hembioreciever, inte till musiklyssnings anläggningen iaf. Bio reciever lämnar jag där den hör hemma, i bion:D Men jag får se, ska kolla lite om man kan få till nåt vettigt i samma stil som ursprungsplanen, fast med några billigare element. Gillade inte riktigt kurvan jag fick med SLS12, den ska nog hålla sig till subbar verkar det som. Annars får jag helt enkelt bita i det sura äpplet och spara lite till! Faen jag är otålig
Redigerat av Unregistered8ac02edf, 19 April 2011 - 16:23.
Postad 20 April 2011 - 10:06
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Skulle mäta ihelgen, men det blev lite problem då det fattades kablar och lite tålamod 
Det blev att vi istället satt o lyssnade på musik o drack öl hela kvällen.
Och skillnaden mellan oa51.3diskanten som du hörde och HDS:en, var brutalstor!
.3 diskanten lät inte alls rolig efter lyssning till HDS:en.
Jag är väldigt entusiastisk över hur bra det kan bli med dessa element, med tanke på hur bra det låter redan nu, innan det är mätt och anpassat med korrekta filter!
Postad 20 April 2011 - 21:10
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Skulle mäta ihelgen, men det blev lite problem då det fattades kablar och lite tålamod  Det blev att vi istället satt o lyssnade på musik o drack öl hela kvällen. Och skillnaden mellan oa51.3diskanten som du hörde och HDS:en, var brutalstor! .3 diskanten lät inte alls rolig efter lyssning till HDS:en. Jag är väldigt entusiastisk över hur bra det kan bli med dessa element, med tanke på hur bra det låter redan nu, innan det är mätt och anpassat med korrekta filter! 
Hehe de låter ju bra... Men är du säker på att det inte bara var ölen som gjorde lite varm om öronen?
Postad 21 April 2011 - 21:15
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Gokväll i stugan! Satt precis och lekte lite med Basta... Började leka med tanken om dubbla 10" Så jag slängde ihop en liten sim, med dubbla SLS10, enkel CA22RNY och HDS diskanten. Så här ser det ut! https://www.minhembi...c_id=384363.jpgDet ser väl inte helt illa ut faktiskt? Som jag tolkar kurvan borde det kunna bli en högtalare med bra tryck som är rolig att lyssna på. Känns som en bra kombo, den fina kvalitén och djupet från CA22, en enligt uppgift äckelfin diskant. Och 2 st enligt uppgift potenta 10or. Eller är jag helt ute och snurrar?
Postad 22 April 2011 - 12:23
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Tror inte sls-basarna är bästa valet, dubbelt så mycket är sällan dubbelt så bra, prova en stor 12a med hög känslighet så kanske du tjänar på pengarna och kvalitet.
Sen varför en 8-tummare som midbas, finns ingen logisk anledning att ha så stort mellanregister om du inte är specifikt ute efter exakt de egenskaperna som det elementet har eller vill ha hög känslighet.
Prova en diskant, ett 4-5 tums mellanregister och en 12-15 tummare till bas. Det blir enklare att få en bra tonkurva med element som naturligt har platt kurva, den där 8-tummaren har acceptabel tonkurva men det kan vara bättre men då måste du antagligen gå upp i pris eller ner i storlek. Dessutom drar du ner THD om du kör tre-vägare än en 2,5a. Konfigurationen du vill använda med diskant, 8-tums midbas och dubbla 10or är lite onödigt, misstänker att detta blir en bra disco låda... men långt från hifi.
Postad 22 April 2011 - 22:09
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Tror inte sls-basarna är bästa valet, dubbelt så mycket är sällan dubbelt så bra, prova en stor 12a med hög känslighet så kanske du tjänar på pengarna och kvalitet. 
Sen varför en 8-tummare som midbas, finns ingen logisk anledning att ha så stort mellanregister om du inte är specifikt ute efter exakt de egenskaperna som det elementet har eller vill ha hög känslighet.
Prova en diskant, ett 4-5 tums mellanregister och en 12-15 tummare till bas. Det blir enklare att få en bra tonkurva med element som naturligt har platt kurva, den där 8-tummaren har acceptabel tonkurva men det kan vara bättre men då måste du antagligen gå upp i pris eller ner i storlek. Dessutom drar du ner THD om du kör tre-vägare än en 2,5a. Konfigurationen du vill använda med diskant, 8-tums midbas och dubbla 10or är lite onödigt, misstänker att detta blir en bra disco låda... men långt från hifi. 
Hmmm... Ok... Om från början igen då... Men ska man upp på 12" så är det enda vettiga inom rimliga priser en SLS12, eller en Dayton SD315-88. Nån som vet nåt om hur dom är? Nåt att ha eller? Att valet föll på en 8a som mid var från början att jag ville ha en lite mindre högtalare men som ändå skulle kunna leverera lite kännbar bas. Sen har jag hållt kvar på det. Men det är sant som du säger, kollar man ändå på andra alternativ så kan man kolla på andra storlekar också ju. Men under 6,5" vill jag inte gå, mest för jag tycker det ser fjantigt ut me små högtalare  Har kollat lite på Peerless SDS och HDS 6,5", riktigt raka tonkurvor på dom faktiskt. SDS 6,5 är dessutom riktigt billig, men frågan är om det är värt att lägga några hundringar mer och gå upp på en HDS isf, kurvan är ännu rakare på dom nämligen. Men som sagt, väger den extra rakheten upp till dom extra lapparna? Hmm jaha så man ska kanske försöka ge sig på en 3 vägare då. Är rädd att det blir pannkaka av det efter alla varningar man läst om hur svårt det är att få till... Men varför blir det onödigt med den konfigurationen jag lekte med nu sist? Blir det verkligen disco låda av det? Jag menar diskant och mid kombon är ju fin och levererar definitivt hifi. Och SLS10 har jag ändå läst goda omdömen om?
Postad 23 April 2011 - 13:17
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Har kollat lite på Tarkus bygget tidigare. Tyckte det verkade lite intressant. Så jag lekte lite med det i Basta, men bytade element mot SLS12, HDS Nomex 6,5" och HDS diskanten. Behöll filterkonfigurationen som den var, förutom att jag hoppade över L-paden och notch filtret på Mid. L-pad skippade jag för att jag tyckte kurvan såg bättre ut utan, och notch filtret skippade jag för att jag inte vet hur man får in ett sånt i Basta  Tycker det ser ganska bra ut, förutom en jäkla dal strax över 100 Hz. Lyckas inte bli av med den, går det ens? Hur pass påtaglig kommer den annars att vara om den inte går att bota? https://www.minhembi...c_id=384461.jpg
Postad 24 April 2011 - 14:00
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Onödigt är ett starkt ord, men ett stort element kan blir stört om det ska ta hand om långsamma rörelser(bas) och snabba samtidigt(mellanregister och diskant). Det gör att mellanregistret blir lite odetaljerat och smutsigt, om man inte behöver just den storleken så välj något som passar bättre som mellanregisterelement.  Inte för att säga att alla 8-10 tummaren har dåligt mellanregister men de flesta är bättre att arbeta med bas oktaverna.
Angående Tarkus tror inte du behöver byta mellanregistret, min erfarenhet av de mindre sls är att de är väldigt fina i mellanregistret.  De är väldigt bra med basen med, för sin storlek dvs. Tarkus är nog väldigt bra som den är eftersom overnight sensation fått massor av bra recensioner.
Postad 24 April 2011 - 19:39
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Onödigt är ett starkt ord, men ett stort element kan blir stört om det ska ta hand om långsamma rörelser(bas) och snabba samtidigt(mellanregister och diskant). Det gör att mellanregistret blir lite odetaljerat och smutsigt, om man inte behöver just den storleken så välj något som passar bättre som mellanregisterelement. Inte för att säga att alla 8-10 tummaren har dåligt mellanregister men de flesta är bättre att arbeta med bas oktaverna.
Angående Tarkus tror inte du behöver byta mellanregistret, min erfarenhet av de mindre sls är att de är väldigt fina i mellanregistret. De är väldigt bra med basen med, för sin storlek dvs. Tarkus är nog väldigt bra som den är eftersom overnight sensation fått massor av bra recensioner. 
Ok. Man behöver kanske inte byta mellanregistret i Tarkus, men det kan väl knappast skada  Jag tycker med tanke på pris så borde ju HDS Nomex 6,5an vara snäppet finare än SDS 6,5an? Visst så är det kanske inte fel att spara in lite extra kosing man kan lägga på annat istället, plus att om man vill så blir det billigare att uppgradera i framtiden. Men diskanten vill jag nog gärna byta ut, har läst om många som tycker att Vifas DX25 är väldigt vass och otrevlig, medans jag däremot har läst om många som tycker att HDS diskanten är äckelfin!
Postad 24 April 2011 - 22:58
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Byta om du vill. Diskanten och mellanregistret är säkert bra i den kombinationen men både hds och hds nomex är bättre än sls och dx. Men matchningen med delningsfiltret är det som antagligen är bland det bästa med tarkus. Ska du byta mer än hälften så får du göra en ny högtalare med inspiration från tarkus så du inte säger att det är en modifikation.  Dock skulle jag göra det i moduler, så du så fall kan byta bas-lådan emot en bättre om du skulle vilja.
Postad 26 April 2011 - 23:09
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Ghaa jag blir galen av beslutsångest! Har suttit och mekat massa med Basta nu. Fått till en ganska bra kurva på en Tarkus liknande historia med SLS12, HDS Nomex 6,5" och HDS diskant. Och pillat lite mer med CA22RNY 2.5 vägaren. Priset landar nästan lika högt på Tarkus varianten, blev bara ca 700 kr billigare. Så här ser det iaf ut! https://www.minhembi...c_id=384693.jpgTill vänster är Tarkus varianten, och till höger CA22RNY 2.5 vägare. Tycker dom ser fina ut båda två. Det som väger åt Tarkus hållet är att det är en 12" bas, vilket jag fortfarande tror skapar mer kännbar bas än 8". Och det som väger åt CA22 är att jag vet att det elementet låter bra, och att den i teorin iaf spelar bättre. Ghaaaa vad ska jag välja!?
Postad 26 April 2011 - 23:21
Unregisteredf4855e32
-
Unregisteredf4855e32
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Mellan dessa två 2,5an hands down... grafen visa mer bas och finare kurva. Hade lagt pengarna där.
Postad 27 April 2011 - 16:27
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Ok... Ett steg närmre ett beslut då... Nån annan? Kanske skulle starta en omröstning
Faen va det kliar i bygg fingrarna nu!
Postad 27 April 2011 - 16:58
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Du vet vad jag tycker  men lite högre delning på diskanten hade jag nog siktat på eller iaf inte så flack från 700 o uppåt. Kanske mer åt detta hållet:
Postad 27 April 2011 - 18:37
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Hehe jo jag vet vad du tycker  Du och Herr Arazand är ju i stort sett dom enda som visat nåt intresse för denna tråden... Tycker det är lite konstigt faktiskt, såna här trådar brukar vara riktigt populära annars. Men hur som... Ändrade till ett 2a ordningens filter på diskanten, så nu skär den lite brantare. Var det nåt i denna stilen du menade?? Vänster är ursprunget, och höger är med ändringen. https://www.minhembi...c_id=384741.jpgTycker själv att den ser lite jämnare och finare ut nu, men ska man verkligen sträva efter en totalt rak kurva? Jag har läst lite om vissa som tycker att helt raka högtalare spelar lite tråkigt...
Postad 27 April 2011 - 20:07
gsson
-
gsson
-
Beroende
-
-
1271 inlägg
Det beror på hur man menar kanske.
Om du tar bort baffelsteg och roomgain så simulerar ju inte dessa högtalare särskilt rakt, eller hur 
Sen så får man ju mäta o tolka totalljud och hur högtalarna sprider ljudet osv osv.
man kan ju sänka lite från ca 2khz med ngn db för att få till en slags korrigering eller så styr man hur högtalaren ska sprida ljudet från början. lite över min nivå men jag tänker testa många olika ideer iaf.
Jag vill fortfarande ha in delningen av diskanten lite högre, den får jobba onödigt hårt annars.
Om du högerklickar på response-fönstret så har du valet "Copy response" välj det, öppna paint o klistra in.
Postad 27 April 2011 - 20:40
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Har inte sett tråden direkt...men
Lite tips vill du ha
-Spridningen i horisontalplanet kontra onaxis är något som man får kompromissa med.
-Peerless diskanten hade jag inte delat lägre än 1700-2000Hz,
/Johan
Postad 28 April 2011 - 00:13
Unregistered365189ea
-
Unregistered365189ea
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Kör på 2,5vägaren, mycket fräckare än en bred högtalare med 12a. 4st 8or kommer att ge mycket bas. Ska bli kul att följa det här bygget! När kommer du kunna starta?
Postad 28 April 2011 - 06:30
jockeee_övik
-
jockeee_övik
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Själv skulle jag kört på 2.5-vägaren av rent estetiska skäl, antar att den blir något smalare och mindre än den med 12:an. Kurvorna ser ju väldigt lika ut men två st 8:or motsvarar en 11-tummare i konarea så jag tror nog du kommer få bra bas ändå
Postad 28 April 2011 - 09:27
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Haha nu jäklar rassla det till!  Det beror på hur man menar kanske. Om du tar bort baffelsteg och roomgain så simulerar ju inte dessa högtalare särskilt rakt, eller hur  Sen så får man ju mäta o tolka totalljud och hur högtalarna sprider ljudet osv osv. man kan ju sänka lite från ca 2khz med ngn db för att få till en slags korrigering eller så styr man hur högtalaren ska sprida ljudet från början. lite över min nivå men jag tänker testa många olika ideer iaf. Jag vill fortfarande ha in delningen av diskanten lite högre, den får jobba onödigt hårt annars.
Om du högerklickar på response-fönstret så har du valet "Copy response" välj det, öppna paint o klistra in.
Det är iofs sant. Jag såg på faktiskt att du funderade lite på waveguide, det är en tanke som har lockat mig lite också faktiskt. Men vi får se. Ahaa copy response, det var ett bra tips!  Ok får försöka få upp den lite mer då, tyckte inte jag fick till en snygg kurva bara när den gick högre. Har inte sett tråden direkt...men Lite tips vill du ha 
-Spridningen i horisontalplanet kontra onaxis är något som man får kompromissa med. -Peerless diskanten hade jag inte delat lägre än 1700-2000Hz,
/Johan
Som sagt till föregående talare, ska försöka få upp delningen lite. Kör på 2,5vägaren, mycket fräckare än en bred högtalare med 12a. 4st 8or kommer att ge mycket bas. Ska bli kul att följa det här bygget! När kommer du kunna starta?
Ja det verkar som majoriteten har talat  Så det blir nog fasen 2.5 vägaren. Vet inte riktigt när jag kommer kunna starta, behöver lite mer lovor innan jag kan beställa hem prylarna! Själv skulle jag kört på 2.5-vägaren av rent estetiska skäl, antar att den blir något smalare och mindre än den med 12:an. Kurvorna ser ju väldigt lika ut men två st 8:or motsvarar en 11-tummare i konarea så jag tror nog du kommer få bra bas ändå 
Jo något smalare blir den ju. Men jag förstår inte riktigt varför 2 st 8" inte motsvarar en 16"?? Jag menar konarean blir ju sammanlagt 16".
Postad 28 April 2011 - 18:20
Unregistered8ac02edf
-
Unregistered8ac02edf
-
Lärjunge
-
-
467 inlägg
Lite snabbt pillande nu när man kom hem från jobb.
Lyckades få till det nåt sånär, nu hoppar diskanten in vid ca 1500 Hz. Såg att Fs ligger på 700 Hz på diskanten, så från 1500 borde väl inte va några problem?
Fick ändra lite på mid filtret också, fick bli ett andra ordningens där med. Och nu är varken mid eller diskant fasvänd.
Så här ser det ut!
Seas_2.5_diskant_mid__ndring.jpg 134.81K
2 Antal nerladdningar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|