Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på bra skräck/rysare?

170 svar i tråden

Skickat 24 januari 2005 - 17:33

Vad finns det för riktigt bra rysare/skräck filmer?

Skickat 24 januari 2005 - 17:48

Stir of echos är riktigt bra. En sann nagelbitare.

Postad bild

Skickat 24 januari 2005 - 17:50

The Ring, både den amerikanska o japanska versionen

Skickat 24 januari 2005 - 21:49

Räknas Saw som skräck?

annars så kan jag nämna House of 1000 corpses

Skickat 24 januari 2005 - 22:04

• Gäst_vinge_*
du kan ju börja med att se den mest legendariska skräckfilmen av alla, nämligen alien.
sen kan du forsätta med alien II, alien III o.s.v.

Skickat 25 januari 2005 - 00:37

Någon har redan sagt "Alien" så då säger jag "The Thing" av John Carpenter. Riktigt ruggig på sina ställen faktiskt, och fenomenala specialeffekter!

Skickat 25 januari 2005 - 00:48

Changeling
Exorcisten
Eye
Omen

Skickat 25 januari 2005 - 00:57

Tycker som nån sa The Ring, Värt att knalla iväg på The Grudge oxå för den delen

//Loofy

Skickat 25 januari 2005 - 01:43

Eller ägna en heldag med Jason......... :blink:

Skickat 25 januari 2005 - 12:15

• krib
  • Användare

• 190 inlägg
En asiatisk skräckis som verkar ha glömts bort är Dark Water. Klart ruggig stämning och nagelbitande slut. (Nåja, nästan slutet. Det kommer en epilog i slutet som lika gärna kunde ha skippats.)

Kommer för övrigt en Hollywood remake på denna snart, ska bli intressant att se om de lyckas fånga samma stämning.

Skickat 25 januari 2005 - 18:49

• Gäst_Fredrik_*
The Others har helt klart sina stunder då nackhåren reser sig.

Skickat 26 januari 2005 - 16:39

Dolt under ytan är en bra film som bitvis är riktigt otäck!

Skickat 23 juni 2005 - 21:39

Tänkte höra om någon vet en bra skräckfilm som också har riktigt bra LJUD.
Både att den har mycket effekter i alla kanaler och att den är komponerad på ett så bra sett så att man kan övertyga kompisarna att hembio är något att ha.
(The ring japanska och amerikanska har jag sett).

Skickat 24 juni 2005 - 15:25

• skum
  • Lärjunge

• 274 inlägg

Martinl_ Jun 23 2005, 21:39 skrev:

Tänkte höra om någon vet en bra skräckfilm som också har riktigt bra LJUD.
Både att den har mycket effekter i alla kanaler och att den är komponerad på ett så bra sett så att man kan övertyga kompisarna att hembio är något att ha.
(The ring japanska och amerikanska har jag sett).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan tipsa dig om filmen "Deathwatch" den säljs ihop med filmen "May" i en skitbillig box. Möjligt att den går att köpa löst också. Men iaf, filmen presterar ett DTS-spår i samtliga kanaler som jag inte hört på någon annan av mina 350 dvdfilmer!

Skickat 05 juli 2005 - 20:42

Något mer tips?

Skickat 05 juli 2005 - 21:22

28dagar senare är faktist ganska hemsk.

Skickat 05 juli 2005 - 21:33

Martinl_ Jul 5 2005, 20:42 skrev:

Något mer tips?

<{POST_SNAPBACK}>

The haunting har ett grymt ljud. Min svs pallar inte med basen, krävs nog en svs med dubbla 12" eller en större velodyne för att hantera det bra med hög volym.
Har för mig att ljudet i övrigt är ganska bra med.

Skickat 05 juli 2005 - 22:27

Texas Chainsaw Massacre

Skickat 06 juli 2005 - 02:23

Tess79 Jul 5 2005, 22:27 skrev:

Texas Chainsaw Massacre

<{POST_SNAPBACK}>

Originalet i så fall, för remaken var enligt mig rent pinsam... :(

För övrigt rekommenderar jag Switchblade Romance till den här genren...
Dock lite osäker om den platsar... ;)

Det här inlägget har ändrats av Velodyne 06 juli 2005 - 02:26

Skickat 08 juli 2005 - 02:11

Mästaren John Carpenters "Halloween" är så bra, annat tips är"A Tale of two sisters" från Korea den är så där ryskit bra att man skruvar på sig lite i en del sener när man inte kan sitta still

Skickat 09 juli 2005 - 23:03

Huset som Gud glömde är väldigt bra.
Har sett den ett antal ggr och fast man vet vad som händer så är det skrämmande :D

Skickat 11 juli 2005 - 00:15

Cabin Fever är en förbaskat bra rulle, med schyst ljud.

Skickat 12 juli 2005 - 13:36

Wrong Turn tyckte ja var hyffsad. Härligt med inbreedsfilmer :P

Skickat 12 juli 2005 - 14:54

Jag skulle vela slå ett slag för Koreanska Janghwa, Hongryeon (A tale of two sisters). Enligt mig bland det bästa i genren... dock så skall man inte se filmen helt som skräck/rysare, utan det är en rätt smart film, som man får se två-tre gånger innan man förstår allt. Dock verkar filmen vara en älska- eller hatafilm, de flesta verkar tycka den är mycket bra, men vissa avskyr den :P

Skickat 20 december 2005 - 22:27

Såg precis Saw 2.. betyg 9/10

jag tyckte den var äcklig men det e nog bara jag haha

Skickat 21 december 2005 - 20:15

• Drem
  • Beroende

• 1 359 inlägg
Det var någon scen i "The Exorcism of Emily Rose" där subben gjorde upplevelsen mkt stark. En kvinnlig medpassagerare i soffan skrek högt och drog upp fötterna i soffan.

Skickat 27 december 2005 - 12:28

Drem Dec 21 2005, 20:15 skrev:

Det var någon scen i "The Exorcism of Emily Rose" där subben gjorde upplevelsen mkt stark. En kvinnlig medpassagerare i soffan skrek högt och drog upp fötterna i soffan.

<{POST_SNAPBACK}>

Vill också tipsa om denna film.
Såg den igår och tyckte den var riktigt bra och riktigt läskig.

Tjejen som spelar Emily Rose gjorde en helt makalös insats enligt mig! :)

//Jensa

Skickat 05 januari 2006 - 10:43

Sambuccashake Dec 27 2005, 12:28 skrev:

Drem Dec 21 2005, 20:15 skrev:

<{POST_SNAPBACK}>

Vill också tipsa om denna film.
Såg den igår och tyckte den var riktigt bra och riktigt läskig.

Tjejen som spelar Emily Rose gjorde en helt makalös insats enligt mig! B)

//Jensa

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med, fasen va rädd ja blev :)
länge sen ja såg en film med bra skrämselfaktor

Skickat 05 januari 2006 - 12:18

"Session 9"

/jantan

Skickat 05 januari 2006 - 14:44

• Nanoo
  • Användare

• 118 inlägg
Descent tyckte jag var en riktig nagelbitare, men då är jag ingen vän av klaustrofobiska utrymmen heller... :)

Skickat 05 januari 2006 - 15:11

Velodyne Jul 6 2005, 03:23 skrev:

Tess79 Jul 5 2005, 22:27 skrev:

Texas Chainsaw Massacre

<{POST_SNAPBACK}>

Originalet i så fall, för remaken var enligt mig rent pinsam... :)

För övrigt rekommenderar jag Switchblade Romance till den här genren...
Dock lite osäker om den platsar... ;)

<{POST_SNAPBACK}>

No, no no, håller inte med om texas chainsaw, bra remake med jessica biel i huvudrollen B)

Däremot switchblade romance tyckte jag var otroligt otäck film, bara för dom mest oömma eller härdade, om man så vill.

Förövrigt älskar man teenslashers..

Det här inlägget har ändrats av pointbreak 05 januari 2006 - 15:15

Skickat 05 januari 2006 - 17:01

• japs
  • Lärjunge

• 487 inlägg
Instängd på bio var helt klart sevärd. Lagom mycket splatter och spänning.
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Däremot så hade jag seriös träsmak och var riktigt uttråkad under den kritikerrosade Tail of Two Sisters.

Det här inlägget har ändrats av MalcolmX7 07 januari 2006 - 20:48

Skickat 07 januari 2006 - 20:38

Psycho, The Shining, Jaws (Hajen), Rosemary's baby osv.

Jag såg inget krav på att filmen skall vara ny, bara bra :) .

Skickat 07 januari 2006 - 21:25

"Dead Birds" tyckte jag va en ganska obehaglig skräckis.

Skickat 07 januari 2006 - 22:02

Det är tråkigt att behöva upprepa detta i varje sådana här "bra/bästa/sämsta film"-tråd, men det verkar tyvärr nödvändigt. För att jag inte ska låsa denna tråd ska alla som postar utförligt motivera varför man anser att en specifik film är en bra skräckfilm/rysare.

Det här inlägget har ändrats av MalcolmX7 07 januari 2006 - 22:03

Skickat 09 januari 2006 - 18:06

The Dentist (1996)

http://www.imdb.com/title/tt0116075/

Jag tycker det är känsligt med tänder & tandkött och får därför en massa rysningar när jag ser filmen.
Snacka om att man var rädd att gå till tandläkaren efteråt då man såg filmen som liten :P.

Skickat 10 januari 2006 - 13:49

Martin.M Jul 5 2005, 21:33 skrev:

The haunting har ett grymt ljud. Min svs pallar inte med basen, krävs nog en svs med dubbla 12" eller en större velodyne för att hantera det bra med hög volym.

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som du har den fel inställd eller har ett felexemplar för min REL klarar basen galant.

Skickat 11 januari 2006 - 16:05

White Noise med riktigt bra ljud.. Det var nästan jobbigt o titta på, man var spänd inombords i 1.5 timmar haha nästan iaf.. Se den..

Skickat 15 januari 2006 - 13:00

• tb303
  • Music for the new generation

• 3 392 inlägg

Scarecrow Jan 10 2006, 13:49 skrev:

Martin.M Jul 5 2005, 21:33 skrev:

<{POST_SNAPBACK}>

Låter som du har den fel inställd eller har ett felexemplar för min REL klarar basen galant.

<{POST_SNAPBACK}>

När jag var hos Martin och testade hans bas med denna film var inte subbens placering den bästa sen vet jag inte om fasen hade ställts in rätt heller... :P
Men membranet fladdrade på bra, bottnade säkert också ;)

Skickat 17 januari 2006 - 01:07

The Cave var rätt kuslig i sina stunder. Imdb har rätt lågt betyg på den, men det är rätt ofta deras betygsättning kan verka lite konstig. Tyckte själv den va bra när jag såg den utan hypade förväntningar. :)

/Adam

ps.
The Fog bör man iaf akta sig för. Har sett porrfilm med bättre handling. :)
ds.

Skickat 17 januari 2006 - 19:43

Hej!!

Såg The Cave igår kväll!!

Tyckte den var riktigt usel.........

Hade höga föväntningar på den dock....men
där fick man........

Nä tacka vet jag Saw, och the Thing,,,,riktigt bra skräckisar
+ Seven inte att förglömma.........

//Elf

Skickat 19 januari 2006 - 00:15

Någon som har sett A Chinese Gost Story?

En helskruvad blandning av Hong Kong-kampsport och zombie-film, med en god protion romanik och ett musikalnummer mitt i filmen!! :lol:

Specialeffekterna varierar från King Kong-nivå (gamla filmen från 30-talet :blink: ) till riktigt övertygande faktiskt. Filmen är bitvis ganska infernalisk men släpper aldrig den där glimten i ögat.

En riktig juvel.

Skulle också vilja tipsa om Dagon, en lyckad filmatisering av en H.P. Lovecraft-roman. Filmen är också ganska skruvad och påminner en hel del om zombie-film, den också, fast här är det mera muterade amfibiska människor. Specialeffekterna, och då i synnerhet make up-effekterna, är lysande..... Handlingen är väl ordinär, men det är känslan som hamnar mitt i prick....om man tycker om bisarr skräck det vill säga :D

Sen finns det en uppsjö av kvalitetsskräck som de flesta säkert har sett och som redan har räknats upp. Vill bara nämna ett axplock som ännu inte har nämnts:

En Amerikansk Varulv i London (Den bästa varulvsfilmen och en av få som har lyckats kombinera humor med skräck)

The Beyond (En klassisk Lucio Fulci-rulle som har sin egen inre logik men som erbjuder en hel del visuella stunder att minnas. En originell zombierulle)

The House by the Cemetary (Min favorit med Lucio Fulci; visuellt välgjord och med den rätta känslan som aldrig släpper)

Suspiria (Ett visuellt och stilistisk mästerverk signerat Dario Argento. Innehåller en av historiens otäckaste mordscener)

The Bunker (En hyfsat lyckad kombination av krigsfilm och spökhistoria)

Dead & Buried (En originell variant på zombie-temat med ett smart manus)

Dog Soldiers (En fräsch varulvsfilm som kombinerar krig och skräck på ett bra sätt och ger en intensiv eftersmak)

Excorcisten III (En lyckad uppföljare med egen originalitet)

The Howling (En nyskapande varulvsfilm när den kom)

Interview with a Vampire (En originell vampyrfilm från vampyrens synvinkel, med betoning på tragedin)

Bram Stoker's Dracula (Den hittills bästa och mest äkta romantiska filmatiseringen på romanen)

Motorsågsmassakern (Tobe Hoopers version är ohyggeligt realistisk och dokumentär i sin känsla så att man tror att det är verkligt)

Ondskans Hus (En kul hyllning till gore-genren signerat Wes Craven)

The Serpent and the Rainbow (En ovanligt övertygande skräckfilm av Wes Craven)

The Shining (Behöver väl knappas någon motivering... Räcker att man säger Stanley Kubrick)

The Toolbox Murders (En av få slashers som vågar sig på en psykologisk analys av mördaren)

Romeros Dead-serie (Alla i serien är bra och är stilbildande i genren)

Videodrome (David Cronenberg i högform; en hallucogen tripp i TV-träsket)

Världsrymden Anfaller (70-talsversionen är en otäck och samtidigt intelligent film med bra skådespelarensamble som gör trovärdiga rolltolkningar)

Det här inlägget har ändrats av Videofilur 19 januari 2006 - 00:18

Skickat 06 juni 2006 - 12:54

Skulle villa ha lite tips på lite längre skräck filmer. Som är av den längre sorten ca 5-6timmar.
Liknade dom Stephen Kings har gjort (skrivet) T.ex. Rose red och Pestens tid.

Alla tips är välkomna

Skickat 21 augusti 2006 - 06:32

• jive
  • Wannabe

• 17 inlägg
Silent hill är otroligt bra visuellt och ljudmässigt. Det märks att man lagt ner en del arbete på specialeffekter... Men även storyn tilltalar mig.

Det bör tilläggas att jag är ett stort fan uttav spelen och tror att man kanske inte uppskattar filmen lika mycket om man inte är insatt i fenomenet Silent Hill. Jag tycker att man lyckats rätt bra med att tillgodose fansen av spelen! Då man har med olika karaktärer och musikspår från dom olika spelen. Jag säger bara pyrmamidskallen...

Skickat 21 augusti 2006 - 08:04

• Hylle
  • Mästare

• 3 677 inlägg
Låter bra det... har lagt in en förbeställning av Silent Hill på Play.com så man har ett ex. när den släpps här snart. Ingår även 4 st art cards i deras släpp...!!

Annars kan väl rekommendera ett helt gäng med skräckisar från Japan/Korea typ Dark Water, A Tale Of Two Sisters, Kairo/Pulse mfl mfl.

Skickat 21 augusti 2006 - 09:04

Nu har den några år på nacken (och många fnyser väl idag?) men jag kan än idag komma ihåg hur jäkla skrämd jag var då jag såg Blairwitch project på en halvtom biograf! :P

Jag förväntade mig en "normal" Hollywood-produktion och istället denna hemska upplevelse. Jag vet inte vad som var värst men scenen då tre av dem sitter i ett litet tält och man kan se några ansikten stryka mot tältduken får mina armhår att ställa sig JUST NU!!! :P

Den natten hade jag svårt att sova! Och jag kan säga att jag är ganska svårskrämd i annat fall! Kanske var jag sjuk den kvällen eller något... :D

Skickat 17 september 2006 - 10:19

jag har ca 80 skräck/ thrillers

de beror på om du vill bara ha en kille som går runt o slaktar eller om du vill ha mera spänning..

blair witch(funkar alltid), creep, dog soldiers, amitvylle horror, wolf creek, the hills have eyes, phantoms, identity, the eye, phone, house on haunted hill, roadkill, vildmark(svensk) eller varför inte en gammal zombiefilm? men SNÄLLA köp INTE nån Dario Argento film, jag tycker inte han håller måttet med vare sej film eller sina skådespelare.

med mycket nöje ;) :)

Skickat 18 september 2006 - 00:08

SebTheTank Jan 7 2006, 22:25 skrev:

"Dead Birds" tyckte jag va en ganska obehaglig skräckis.

<{POST_SNAPBACK}>

jassÅ? du var den första jag har hört tycka det.
är en sån film man tycker att manusförfattaren och direktören ska följa med när man köper/hyr filmen . som ska sitta brevid och förklara va dom igenteligen hade tänkt.

Skickat 18 september 2006 - 07:22

• Drem
  • Beroende

• 1 359 inlägg
Shutter

Garanterat nagelbitande och soffhopp :P samt ljudet är bra (DTS).

Det här inlägget har ändrats av Drem 18 september 2006 - 07:24

Skickat 18 september 2006 - 16:44

Iofs redan nämnda...

Switchblade Romance/Haute Tension = mycket bra och rå fransk slasher med bra twist

The Descent = stenhård skräckis under jorden, yeah..baby!

Below = ganska bra ubåts skräckis!

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Prisjakt © 2000 - 2013 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.