Allt kunde ha gått bra men problem har uppstått med NX, den kan nämligen inte visa vanliga jpg-bilder skapade i Photoshop från Nikon raw-filer. Jag har tusentals bilder anpassade för skärmformatet och upplösningen. Endast de fyra Sony exempelbilderna (.jpg) och filer från en gammal epsonscanner kan visas. Har försökt med både USB och wifi. Förstår inte varför Sony måste spärra vanliga jpg-filer. Jag har även en äldre 46" Sony som inte har några problem att visa bilderna. Om det inte finns någon lösning måste jag tyvärr lämna tillbaka den f.ö. fina skärmen.
Sony Bravia KDL-55NX720
(TV)
|
6
|
(18)
|
Inga priser |
Sony TV-2011 (449 inlägg)
|
13 år sedan |
Svårt att välja tv (8 inlägg)
|
14 år sedan |
Samsung UE46D7005/8005 eller Sony KDL-46NX720 ??? (12 inlägg)
|
14 år sedan |
Termostatstyrd mediabänk! (18 inlägg)
|
14 år sedan |
NY TV! MAX 20.000 CA 50 ". (76 inlägg)
|
14 år sedan |
Postad 16 May 2012 - 08:45
Allt kunde ha gått bra men problem har uppstått med NX, den kan nämligen inte visa vanliga jpg-bilder skapade i Photoshop från Nikon raw-filer. Jag har tusentals bilder anpassade för skärmformatet och upplösningen. Endast de fyra Sony exempelbilderna (.jpg) och filer från en gammal epsonscanner kan visas. Har försökt med både USB och wifi. Förstår inte varför Sony måste spärra vanliga jpg-filer. Jag har även en äldre 46" Sony som inte har några problem att visa bilderna. Om det inte finns någon lösning måste jag tyvärr lämna tillbaka den f.ö. fina skärmen.
Postad 16 May 2012 - 09:07
Bilder tackJag fick en NX72X istället för en Grundig 55" eftersom Grundig-skärmen hade besvärande clouding. Tog ett par jämförande bilder på skärmarna som kanske kan vara av allmänt intresse. Första bilden är Grundig andra Sony.
Postad 16 May 2012 - 13:14
Postad 16 May 2012 - 13:22
Den första bilden är alltså på Grundig, som jag fick Media Markt att ta tillbaka. den andra är motsvarande bild på NX. Det finns fler bilder om någon vill se.
Bifogad fil(er)
Postad 16 May 2012 - 13:27
Redigerat av klauzer, 16 May 2012 - 13:39.
Postad 16 May 2012 - 18:16
Min NX har samma svärta - Jag är fortfarande jättenöjd!Vilken skillnad. Bilden är ju helt svart på NX (på min skärm i alla fall).
Postad 19 May 2012 - 09:06
Postad 19 May 2012 - 09:40
Att TVn inte spelar upp en del AVI filer kanske beror på vilken codec som användes då man skapade AVI'n. Här finns en tabell över vilka codecs som stödjs av TVn.Hej igen! Har nu slagit till på en kdl-55nx723 och är så här långt nöjd med mitt köp. Jag har även installerat serviio som även det funkar bra. Dock har jag ett problem... Det verkar som att tv:n inte tar vissa avi filer, inte ens via serviio. Vad kan det bero på? Dessutom undrar jag om man kan få upp datorns skärm till tv:n trådlöst (om man tex vill se streamad fotboll etc). Tack på förhand för all hjälp, då jag är ett teknikens offer...
Ställ in Serviio för att leverera internetströmmarna direkt till TVn, det borde funka. Kolla in Serviios forumsidor.
Postad 19 May 2012 - 22:49
Att TVn inte spelar upp en del AVI filer kanske beror på vilken codec som användes då man skapade AVI'n. Här finns en tabell över vilka codecs som stödjs av TVn.
Ställ in Serviio för att leverera internetströmmarna direkt till TVn, det borde funka. Kolla in Serviios forumsidor.
Tack så hemskt mycket för hjälpen slickepott! Ska kika på det där serviio forumet! :-)
Redigerat av jimpan123456, 19 May 2012 - 22:50.
Postad 20 May 2012 - 10:23
Så kom julafton...lite tidigare än väntat
Döm om min förvåning när jag packar upp lådan och finner att det inte alls är en 55NX720 utan en NX723. Det är ju ingen dramatisk skillnad (723 har även DVB-T2, i övrigt är de väl lika?), men ändå.
Jag kan ha fel, men 723 ska ha en annan / extra GPU som ska stödja flash.
Postad 20 May 2012 - 12:19
Rätta mig gärna om jag har fel, men såvitt jag vet har inte Sony någon modell med stöd för flash i webbläsaren.Jag kan ha fel, men 723 ska ha en annan / extra GPU som ska stödja flash.
Postad 20 May 2012 - 16:48
Postad 22 May 2012 - 19:57
Det går inte att installera flash från Adobes hemsida - "Device or browser does not meet the system requirements".Enligt försäljaren på sony center regeringsgatan, ska det tydligen finnas
Postad 23 May 2012 - 20:49
Postad 24 May 2012 - 07:00
Jag har några frågor att ställa så jag börjar med några här.
Vad är funktionen REKOMMENDATION till för?
På Sonys hemsida står det att deras tv kan ha appar som till schack eller väder. Inget av detta har min tv. Var kan man hitta dom?
Postad 24 May 2012 - 09:13
Haha, säljare...Mm samma för mig dock har jag en 720 modellen. Vet därmot inte riktigt hur det funkar med flash, trodde det var förinstallerad. Kan oxå vara att försäljar drev på lite, han va ändå lite klantig när han sa att flash suger och är inget o ha, då påpekade jag att är flashutveclare och då blev det panik för honom att rädda försäljningen :-P
Näe det verkar som att det är antingen hårdvaran eller webbläsaren (Opera) som gör att flash inte kan installeras från adobes hemsida. Vill man se te x SVT Play så måste man gå via någon annan burk. Jag kör själv Serviio.
Apparna är väl vad Sony kallas för Widgets?Nu har jag införskaffat en 55NX720. Än så länge så är jag mycket nöjd.
Jag har några frågor att ställa så jag börjar med några här.
Vad är funktionen REKOMMENDATION till för?
På Sonys hemsida står det att deras tv kan ha appar som till schack eller väder. Inget av detta har min tv. Var kan man hitta dom?
Postad 24 May 2012 - 09:27
Apparna är väl vad Sony kallas för Widgets?
Vet ej vad skillnaden är mellan app och widget men här finns en länk http://www.sony.se/h...ning-on-demand.
Jag har inte så många widget i min tv. Den som kanske kommer användas är facebook av dessa 5 eller 6 som finns. Lite snålt :-(
Postad 24 May 2012 - 21:27
Postad 25 May 2012 - 07:20
Sen fråga som blev missad :-) Vad är "recommendation" till för under "home" menyn? Där finns ingenting.
Postad 27 May 2012 - 09:46
eller beror det på att jag inte har hittat rätt inställning?
jag bytte också ställ idag, från monolithic-stället(s-b551s)
till bordsstativet som följer med tv vilket ger att min tv nu "lutar" 8mm i sidled. dvs på vänstra sidan är det 26mm ner till bordsskivan och på höger är det 34mm.
någon mer som har detta problem? tips på lösning? sonycenters kundsupport var stängd idag och min distansköpslagsångerrätt går ut på onsdag, så det vill jag gärna få ordning på innan dess.
Postad 27 May 2012 - 10:18
Ang Motionflow så kör jag fabriksinställningarna, jag har inte experimenterat så mycket och tycker att skärpan i snabba rörelser är kanonbra, jag ser en hel del på MLB på ESPN HD och bilden är grym, likaså vid andra snabba sporter.vad gör ni för inställning på motionflow? jag upplever att min bild inte känns riktigt lika snabb som brorson 200hz samsung. lite skillnad borde vara ok men eftersom 55nx720 ska kunna simulera 200hz så tycker jag att det inte borde märkas speciellt mycket.
jag bytte också ställ idag, från monolithic-stället(s-b551s)
till bordsstativet som följer med tv vilket ger att min tv nu "lutar" 8mm i sidled. dvs på vänstra sidan är det 26mm ner till bordsskivan och på höger är det 34mm.
någon mer som har detta problem? tips på lösning? sonycenters kundsupport var stängd idag och min distansköpslagsångerrätt går ut på onsdag, så det vill jag gärna få ordning på innan dess.
Är det vid spel eller TV tittande som du tycker att den är lite slö?
När det gäller stativet så tycks en del ha drabbats av att "foten" ät lite krökt/böjd (står en del här på AVS-forum) med lutande TV som följd. Tydligen har Sony bytt ut stativet för de som drabbats.
Postad 27 May 2012 - 11:09
känslan är att man tittar på en film som inte har "mjukats upp" för att passa tv-formatet, detta gäller såväl reklam som serier och filmtittade(då dvd).
jag upplever att det finns ett annat djup i bilden iochmed den råheten
- något som jag inte lyckats hitta på min sony än då ljusstyrkan verkar lida enormt mycket om man väljer något av de högre alternativen på motionflow.
ni som har upplevt clouding eller bleeding - hur har ni kollat detta? jag uppllever att det sipprar ut lite "vita" i det svarta t ex då man kollar på vita eftertexter mot svart skärm, men det kanske är att räkna med?
Postad 29 May 2012 - 10:34
Har en digital dekoder och boxee box koppla via HDMI.
När jag startar någon av dessa, ska inte tv:n automatiskt byta kanal för denna HDMI?
Detta fungerar bra med en annan sony tv jag har där en PS3 är kopplad. Den till och sätter på tv:n automatisk när jag startar PS3.
Postad 29 May 2012 - 15:43
Nej, HDMI skickar ingen signal till TVn om att byta kanal som SCART gör...eller egentligen så beror det på att Boxee (och din dekoder) saknar stöd för HDMI CEC - Consumer Electronics Control.Har en digital dekoder och boxee box koppla via HDMI.
När jag startar någon av dessa, ska inte tv:n automatiskt byta kanal för denna HDMI?
Detta fungerar bra med en annan sony tv jag har där en PS3 är kopplad. Den till och sätter på tv:n automatisk när jag startar PS3.
Det är vad Sony kallar för BRAVIA Link eller BRAVIA sync. Det är CEC funktionen "One Touch Play" som fixar så att TVn går igång automatiskt och med rätt ingång när du startar PS3an.
Postad 29 May 2012 - 20:29
Boxee (och din dekoder) saknar stöd för HDMI CEC - Consumer Electronics Control.
tack för informationen. Det visste jag inte. Det var ju riktigt dåligt. Så innan HDMI fanns, var redan då tekniken bättre med SCARTen än vad den är nu med HDMI.
Synd.
Postad 29 May 2012 - 21:21
HDMI är rätt sofistikerat, SCART är ett järnspett i jämförelse. Man kan undra varför Boxee inte implementerat CEC?Så innan HDMI fanns, var redan då tekniken bättre med SCARTen än vad den är nu med HDMI.
Synd.
Postad 30 May 2012 - 20:20
Postad 30 May 2012 - 22:10
Är det avstängningsgrejen som stänger av hela TVn eller är det bara ECOfunktionen, som enbart släcker skärmen om man lämnar kamerans synfält?Jag har ställt in på att tv:n ska stängas av när ingen är i rummet. Men stängs av fast man är i rummet. Är det inte så att den känner av på "ögonen" att någon är i rummet? Då fungerar inte den funktionen. Eller har jag ställt in något galet?
Postad 31 May 2012 - 06:59
Ska man kanske kalibrera?
Postad 31 May 2012 - 07:15
I inställningarna så får man upp en bild över rummet så att man kan kolla att TVns kamera "ser" dig, det blir en ruta runt skallen, typ. Du kanske ska prova att dra ner känsligheten något - det finns några lägen att välja på.Det måste vara eco. Eftersom man får röra på sig. då tänds skärmen. Men så fort man är stilla så släcks den. Jag torde att den kände igen på ögonen att någon finns i rummet. Men det gör den inte.
Ska man kanske kalibrera?
Postad 31 May 2012 - 12:25
vad gör ni för inställning på motionflow? jag upplever att min bild inte känns riktigt lika snabb som brorson 200hz samsung. lite skillnad borde vara ok men eftersom 55nx720 ska kunna simulera 200hz så tycker jag att det inte borde märkas speciellt mycket.
Vad kom du fram till för inställning som lirar?
Är lite nyfiken då jag med tycker mig ha det fenomenet på min 60NX723.
Postad 01 June 2012 - 06:55
Tycker också bilden är sämre nu efter senaste firmwaren. Hade min på mjuk innan och det var inga som helst problem, bilden hängde med perfekt. Vi kanske ska ringa Sony och klaga så kanske vi får en ny firmware som funkar! Jag kör själv med Canal digital boxen Adb 5720sx och 1080i som upplösning. Har provat 720p också sen jag upptäckte detta fenomen men ingen skillnad. Kör nu på standard motionflow och det funkar bättre! Kollade på Golden league på svt1&2 och där fanns ingen eftersläpning på inställning mjuk vilket jag tycker är konstigt!
Redigerat av gockelinus, 01 June 2012 - 06:56.
Postad 01 June 2012 - 09:07
Jag kör också i läget "Standard". I läget "Mycket tydlig" tycker jag att bilden blir alltför mörk. Jag kan inte säga nåt om skillnaden mellan nuvarande FW och förra.Hej!
Tycker också bilden är sämre nu efter senaste firmwaren. Hade min på mjuk innan och det var inga som helst problem, bilden hängde med perfekt. Vi kanske ska ringa Sony och klaga så kanske vi får en ny firmware som funkar! Jag kör själv med Canal digital boxen Adb 5720sx och 1080i som upplösning. Har provat 720p också sen jag upptäckte detta fenomen men ingen skillnad. Kör nu på standard motionflow och det funkar bättre! Kollade på Golden league på svt1&2 och där fanns ingen eftersläpning på inställning mjuk vilket jag tycker är konstigt!
Postad 06 June 2012 - 18:31
någon som för övrigt har testat input lag för konsol-gaming? verkar för övrigt som att .mkv ej är kompatibelt via usb - synd.
Postad 06 June 2012 - 22:50
Ang 710 vs 720, kolla denna post.sorry om detta redan tagits upp, men är det någon signifikativ skillnad mellan nx710 och 720 som är värt en tusenlapp i pris? kollar på 46''-modellen och nx720 är 1000:- billigare.
någon som för övrigt har testat input lag för konsol-gaming? verkar för övrigt som att .mkv ej är kompatibelt via usb - synd.
Jag spelar inte, men en nära vän har en 46NX723 och spelar MYCKET, särskilt m XBOX 360. Han säger att han inte upplever nåt lag. (Tror det finns en länk om detta tidigare i tråden)
Postad 07 June 2012 - 07:44
Redigerat av Unregistered50ff1e23, 07 June 2012 - 07:44.
Postad 07 June 2012 - 17:45
Jag har tidigare haft en Sony EX-501, var i stort nöjd med TVn. Men jag störde mig på att man är man tvungen att gå in i menyn för att växla mellan TV-högtalre eller förstärkare. Om jag inte minns fel så är problemet bara med surround-ljud, i stereo så får man ljud på båda (tv och förstärkare samtidigt) Det är mycket klickande och känns lite onödig när det finns en mute knapp på tvn.
Funderar på att köpa en EX/NX 720, är det nån som vet om det är så fortfaranade?
Tack i förhand!
Postad 19 June 2012 - 14:34
En polare beställde samma TV som jag d.v.s. KDL-55NX720 men den apparat som levererades var en 55NX723 som är ca 1500kr dyrare (723 klarar HD via inbyggda Boxermottagaren). Fraktfritt hem till dörren.
Postad 20 June 2012 - 10:24
Jag äger sedan någon månad sony bravia nx723 och har kopplat tv till en trådlös router (asus n56u). Det funkar bra i början, men efter ett tag så börjar den bli mycket seg och får ibland inte kontakt med servern. Jag har uppdaterat routern men det hjälper inte.... Vad kan det vara för fel? Vilken router använder ni andra? Tacksam för svar. :-)
Postad 20 June 2012 - 11:00
Hej alla!
Jag äger sedan någon månad sony bravia nx723 och har kopplat tv till en trådlös router (asus n56u). Det funkar bra i början, men efter ett tag så börjar den bli mycket seg och får ibland inte kontakt med servern. Jag har uppdaterat routern men det hjälper inte.... Vad kan det vara för fel? Vilken router använder ni andra? Tacksam för svar. :-)
Har samma problem med 32EX720 och 55NX720. Har samma router. Det man måste göra är att söka nätverket på nytt. Men efter ett tag så är problemet där igen. Kan det vara så att felet ligger i vår router?
Postad 20 June 2012 - 18:56
Jag har en DIR-655 och har inte haft några problem.Har samma problem med 32EX720 och 55NX720. Har samma router. Det man måste göra är att söka nätverket på nytt. Men efter ett tag så är problemet där igen. Kan det vara så att felet ligger i vår router?
Postad 20 June 2012 - 19:10
Jag har en DIR-655 och har inte haft några problem.
Då måste det vara våran router.
Postad 24 June 2012 - 17:03
Köpte en 55nx720 för någon månad sen och blev förvånad när jag packade upp den och såg att de levererat en 55nx723 istället. =)
Jag har varit grymt nöjd så här långt men den senaste veckan har det börjat "surra" från skärmen. Tänk er el-surr från en nätdel.
Surret kommer och går och är så pass tydligt att man hör det om volymen är normal.
Till frågan: Det måste väl vara ett solklart skäl att reklamera? Någon med tidigare erfarenhet av detta?
Redigerat av macke83, 24 June 2012 - 17:04.
Postad 24 June 2012 - 18:50
Hej.
Köpte en 55nx720 för någon månad sen och blev förvånad när jag packade upp den och såg att de levererat en 55nx723 istället. =)
Jag har varit grymt nöjd så här långt men den senaste veckan har det börjat "surra" från skärmen. Tänk er el-surr från en nätdel.
Surret kommer och går och är så pass tydligt att man hör det om volymen är normal.
Till frågan: Det måste väl vara ett solklart skäl att reklamera? Någon med tidigare erfarenhet av detta?
Jag har haft samma problem med min EX720. Jag lämnade in den på lagning. Nu hörs ingenting från tv:n.
Postad 01 July 2012 - 22:52
Postad 13 August 2012 - 18:57
55" säljs väldigt billigt i Norge nu (där jag bor) och efter att ha läst på forumet tänkte jag köpa den men bestämde mig för att se på den i göteborg under semestern. Blev dock lite besviken..
Jag jämförde den på Siba Göteborg och där stod den över en Samsung 7005 och jag kunde konstatera två saker direkt, samsungen var mycket skarpare/mer detaljrik och man fick upp ljusstyrkan till flera gånger mer än Sonyn.
Sonyn såg mörkare ut speciellt i betraktningsvinkeln från sidan.
Vad säger ni?
Redigerat av Benji_9, 15 August 2012 - 14:59.
Postad 14 August 2012 - 20:29
Vad kostade den på SIBA i göteborg?
Har bestämt mig för att det blir en Sony. Nya hx855 verkar fantastisk, men priset på nx720 (ljud&bild 12990:-) lockar mer, tycker även designen är strået vassare. Hoppas bara den finns kvar någonstanns.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
Sony TV-2011
9 bilder
26 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?