De övre basmodulerna vilar bara på hyllan. Hur hyllan är byggd uppe syns i galleriet. Den går ju in i hörnet och bygger 150mm från sidväggen och 250 från högtalarväggen. Således sticker den ut en bra bit utanför diagonallinjen på basmodulens undersida. Det sviktar en aning, men kan aldrig trilla ned. Det är svårt att förklara bättre än så med ord varför det är så, men ni får tro mig på mitt ord. Modulerna är inte så billiga att jag vågar riskera dem
Kommentarer till Köksstereon som den en gång var. av Komorok
Startad av
Komorok, apr 26 2011 19:42
166 svar i tråden
Skickat 29 december 2011 - 17:23
Jag kör med mycket toe-in för att jag med hjälp av högtalarens direktivitet/spridning kan kontrollera hur ljudbilden kantrar för de lyssnare som inte sitter i mitten av soffan. Så det är inget speciellt konstigt
.
De övre basmodulerna vilar bara på hyllan. Hur hyllan är byggd uppe syns i galleriet. Den går ju in i hörnet och bygger 150mm från sidväggen och 250 från högtalarväggen. Således sticker den ut en bra bit utanför diagonallinjen på basmodulens undersida. Det sviktar en aning, men kan aldrig trilla ned. Det är svårt att förklara bättre än så med ord varför det är så, men ni får tro mig på mitt ord. Modulerna är inte så billiga att jag vågar riskera dem
.
Skickat 02 januari 2012 - 10:24
Ja det är sannerligen en redig uppställning som Findus har skaffat sig, och vetskapen om nerlagt arbete gör inget annat än att verkligen förgylla slutresultatet ytterligare!
Helt enkelt majestätiskt fina högtalare, och som man brukar säga så, det ÄR bättre i verkligheten !
Och i det trivsamma och lugna vardagsrummet, som genomsyras av viljan att få gå sin egen väg och testa drömmar !
I den miljön så blir dessa skapelser inget annat än kronan på verket !
Helheten är bara så himla bra, det speglar på så många sätt så som jag upplever Findus som person.
Stort Grattis, åter igen !
Kanske jag sagt det någon gång för mycket nu kan tyckas... men jag tycker ändå att du är värd det efter allt jobb du lagt ner och hur du i både motgångar och snedsteg kämpat dig målmedvetet mot det som nu står färdigt i ditt vardagsrum!
med vänliga hälsningar// Pettson
Helt enkelt majestätiskt fina högtalare, och som man brukar säga så, det ÄR bättre i verkligheten !
Och i det trivsamma och lugna vardagsrummet, som genomsyras av viljan att få gå sin egen väg och testa drömmar !
I den miljön så blir dessa skapelser inget annat än kronan på verket !
Helheten är bara så himla bra, det speglar på så många sätt så som jag upplever Findus som person.
Stort Grattis, åter igen !
Kanske jag sagt det någon gång för mycket nu kan tyckas... men jag tycker ändå att du är värd det efter allt jobb du lagt ner och hur du i både motgångar och snedsteg kämpat dig målmedvetet mot det som nu står färdigt i ditt vardagsrum!
med vänliga hälsningar// Pettson
Skickat 02 januari 2012 - 23:04
Jag gillar min stenbänk jag har där framme. Jag vill ge apparaterna så lite plats som möjligt i vardagsrummet. CD-spelare, delningsfilter och slutsteg står i rummet bakom högtalarväggen så att jag slipper se det hela. Detta är i det närmaste perfekt för mig
.
Vad det kostade? Det vill jag inte ens fundera på. Men så nöjd som jag är så var det värt det.
Vad det kostade? Det vill jag inte ens fundera på. Men så nöjd som jag är så var det värt det.
Skickat 02 januari 2012 - 23:45
Nej. De är inställda på att fungera som övre ht. får dom inte att sitta där de ska bara..
Såg inte ditt svar.. Sorry..
Har läst en del om ditt set.. Jag säger,, hatten av för dig. Jag är dock icke övertygad. Jesus! Kan d verkligen låta sååå bra?? Jag köper en kvällsbiljett, (15 min) för en liten slant :-)
Såg inte ditt svar.. Sorry..
Har läst en del om ditt set.. Jag säger,, hatten av för dig. Jag är dock icke övertygad. Jesus! Kan d verkligen låta sååå bra?? Jag köper en kvällsbiljett, (15 min) för en liten slant :-)
Det här inlägget har ändrats av smaskinen 02 januari 2012 - 23:53
Skickat 03 januari 2012 - 00:03
Tja.. jag har semester denna vecka, så kommer du lunchtid ons eller torsdag så går det väl bra att undersöka hur bra det låter. Kvälltid fungerar inte.
Är det inte bättre att låta dina frontar spela upp höjdinformationen också? Bra frontar klarar det galant om inspelningen har fått med den.
Är det inte bättre att låta dina frontar spela upp höjdinformationen också? Bra frontar klarar det galant om inspelningen har fått med den.
Skickat 03 januari 2012 - 09:41
Menar du att folket på detta forum inte har koll, eller menar du att du inte har koll? Det finns syftningsfel i ditt inlägg som gör det svårt att förstå riktigt. Men jag är glad att DU har förstått hur det fungerar
. Hoppas du är nöjd också.
Förresten: För vem får du inte sätta upp dina höjdhögtalare?
Förresten 2: Vet du hur höjdkanalen är kodad? Finns den kanalen på BD-filmerna eller är det en extra kanal som receivern hittar på? Är det det senare så skulle jag nog förhålla mig lite skeptisk till det hela då höjdinformationen förmedlas dubbelt.
Förresten: För vem får du inte sätta upp dina höjdhögtalare?
Förresten 2: Vet du hur höjdkanalen är kodad? Finns den kanalen på BD-filmerna eller är det en extra kanal som receivern hittar på? Är det det senare så skulle jag nog förhålla mig lite skeptisk till det hela då höjdinformationen förmedlas dubbelt.
Skickat 17 mars 2012 - 19:01
Jag har alltid lyssnat på musik, men aldrig stött på en anläggning som har låtit som jag tyckte det skulle låta, så hela hifi-svängen verkade inte så lockande. Verkade bara vara en djungel av tramsiga leksaksakustiktillbehör och healingstenar. Sen slumpade det sig att jag till slut ändå ville bygga egna högtalare och då fick jag numret till IÖ av en fd Studio Blue-elev som tyckte att det kunde vara bra att jag lyssnade på en kunnig högtalarkonstruktör innan ajg började bygga. Så jag ringde honom och vi pratade en halvtimme. Han verkade ju kunna lite om högtalare så jag åkte till Lahäll och vi snackade och lyssnade på musik i några timmar. Sen började jag bygga ett par piP i sten och när det var klart började jag på mina pi60s-s, som nu står hos Nattlorden. Men jag tyckte att det behövdes mer kapacitet ändå, så då byggde jag det största systemet IÖ har ritat. Räckte inte det så räckte väl inget alls. Jag är mycket nöjd nu. Det låter som det skall, ljudbilden är perfekt och kapaciteten är alltid tillräcklig. Och det distar inte hörbart.
Typ så då.
Typ så då.
Skickat 28 juli 2012 - 20:39
Tack ska ni ha.
Sten är hårt och resonant och behöver lamineras för att fungera bra i högtalare, så det har jag följaktligen gjort. Bafflarna består av över 40mm tjock sten, men alla andra sidor består av 10mm sten + 1mm dämpskikt + 10mm sten. Alla vibrationer omvandlas till värme i dämpskiktet.
Sten är hårt och resonant och behöver lamineras för att fungera bra i högtalare, så det har jag följaktligen gjort. Bafflarna består av över 40mm tjock sten, men alla andra sidor består av 10mm sten + 1mm dämpskikt + 10mm sten. Alla vibrationer omvandlas till värme i dämpskiktet.
Skickat 28 juli 2012 - 22:32
Sjuuuuk setup. Jag tycker jag har bra tryck i min lilla minibio..visst saknar den djupaste basen men tycker jag har bra tryck som fan för övrigt..men detta. Det är verkligen off the charts!
Måste vart svårt att få in dom i huset ställa upp dom. Tänkte bara höra också om en sak. De flesta inobasägare har de riktade mot varande. Har läst att ifall man har mer än 2 basar borde man börja stapla dom i hörnen men varför rikta dom mot varande. Är lite intresserad av detta.
MVH
Phille
Måste vart svårt att få in dom i huset ställa upp dom. Tänkte bara höra också om en sak. De flesta inobasägare har de riktade mot varande. Har läst att ifall man har mer än 2 basar borde man börja stapla dom i hörnen men varför rikta dom mot varande. Är lite intresserad av detta.
MVH
Phille
Skickat 29 juli 2012 - 07:01
@Philipbtz: Det där med basplacering är inte så lätt. Det beror så mycket på hur rummet beter sig. Hos mig är sidväggarna extremt hårda och kräver att basarna placeras exakt 1/4 av rumsbredden från sidväggarna. Annars hörs resonanser direkt. Att sedan få systemet att se estetiskt acceptabelt och ge plats för dämpning lämnade bara detta alternativ kvar. Att de spelar vänta mot varandra är inte något som betyder något. Det är bara en möbleringsfråga. Kom gärna förbi någon dag (har för mig att du inte bodde så överdrivet långt borta) så förklarar jag gärna mer.
Tja, vem som helst som är trevlig är ju välkommen förbi vid lämpligt tillfälle.
Tja, vem som helst som är trevlig är ju välkommen förbi vid lämpligt tillfälle.
Skickat 11 augusti 2012 - 21:39
Tänkte bara berätta att jag håller på att uppgradera bassystemet:
Byggtråd på faktiskt.se som vanligt.
http://www.faktiskt....ewtopic&t=50138
Byggtråd på faktiskt.se som vanligt.
http://www.faktiskt....ewtopic&t=50138
Skickat 14 oktober 2012 - 10:18
Folk har ju bokhyllor som väger mer i sina hem än mina fjutthögtalare. Jag blir rörd av din oro, men den är helt obefogad. Du kan sova lugnt.
Ino-folk brukar vara heltrevliga och kul att diskutera med. Har knappt träffat en enda jag inte gillar trots radikalt avvikande åsikter. De brukar förstå att fasad och dyra prylar inte är viktigt. Det de brukar vilja uppnå är total funktionalitet och lycka. Vissa funktioner ÄR dock tyvärr dyra och då är det ju bara att slanta upp
. Så du har nog lite rätt. Ino-folket är nog lite speciellt.
Ino-folk brukar vara heltrevliga och kul att diskutera med. Har knappt träffat en enda jag inte gillar trots radikalt avvikande åsikter. De brukar förstå att fasad och dyra prylar inte är viktigt. Det de brukar vilja uppnå är total funktionalitet och lycka. Vissa funktioner ÄR dock tyvärr dyra och då är det ju bara att slanta upp
1 användare läser den här tråden
Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0
Sökningen pågår
Visa alla träffar (sökning på Prisjakt)
78 bilder
2 annonser

2 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna
Hembiobutiken ordnar butiksevent och tävling
Prisjakt Pryl - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?