Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surfplatta som musikspelare ?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 April 2011 - 19:13

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Tror min gamla iPOD börjar ha gjort sitt och har börjat kika efter ett alternativ för att i första hand spela upp musik på. Kom rätt fort in på olika surfplattor och började fundera på om en sån kanske vore nåt.

Men sen börjar jag läsa i olika forum om hur dåligt ljud Archos har och att en Cowon mp3spelare har så otroligt mycket bättre ljud. Stämmer det verkligen, fungerar inte Archos som musikspelare ?

Postad 28 April 2011 - 13:22

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
På vilket sätt har du tänkt spela upp?

Via hörlurar eller högtalare, analogt eller digitalt ut från plattan?

Postad 28 April 2011 - 16:14

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

På vilket sätt har du tänkt spela upp?

Via hörlurar eller högtalare, analogt eller digitalt ut från plattan?

Större delen blir nog från bilens AUX ingång

Postad 29 April 2011 - 06:38

Corpze
  • Corpze
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Jag kan bara tala för mig själv och min iPad men jag tycker ljudet är helt ok, kör ut ljudet analogt i lurar och har rippat hela Skivsamlingen i lossless (ALAC)

Postad 29 April 2011 - 07:00

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
Så länge det är digitalt så ska det inte vara någon skillnad, men det är klart, kopplar man via 3.5mm-pluggen så använder man D/A:n i surfplattan och de finns de som hävdar att det kan innebära skillnad på ljudet...

Postad 29 April 2011 - 12:52

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Om det sitter samma ljudchip och D/A-omvandlare i iPad som i iPod Touch 4G så är den riktigt bra för att vara en portabel spelare (prestanda ungefär som en billig stationär CD-spelare).
https://www.minhembi...howtopic=281296

Fast i bilen är det ju smidigare med en iPod Touch, antingen via aux (3,5mm) eller USB om bilen har det.

Redigerat av Ageve, 29 April 2011 - 12:56.

Postad 29 April 2011 - 22:57

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0
Men det brukar ju vara stor skillnad på ljudnivån när man använder 3.5mm utgången. På min iPOD så måste jag använda line out för att ljudnivån ska bli ungefär lika som när man tex växlar över och lyssnar på radio.

Kör jag via 3.5 utgången så är ljudet säkert 40% lägre, är det inte så på alla spelare/plattor som säljs i Europa ?

Postad 30 April 2011 - 00:50

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Men det brukar ju vara stor skillnad på ljudnivån när man använder 3.5mm utgången. På min iPOD så måste jag använda line out för att ljudnivån ska bli ungefär lika som när man tex växlar över och lyssnar på radio.

Kör jag via 3.5 utgången så är ljudet säkert 40% lägre, är det inte så på alla spelare/plattor som säljs i Europa ?

När du kör via 3.5mm så har du en analog signal, och styrkan på den beror på hur mycket surfplattan/MP3-spelaren förstärker den. Oftast är denna förstärkning väldigt låg och syftar för hörlurar; i andra fall är den tillräckligt stark för att kopplas till en aktiv högtalare eller förstärkare.

Kör man ut musiken digitalt (tex via USB) så används inte D/A och förstärkning sker därmed inte heller då det inte är en analog signal. Då ska det, i praktiken, inte spela någon större roll vilken surfplatta eller spelare man använder.

Mvh,
Peter

Postad 30 April 2011 - 15:54

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

När du kör via 3.5mm så har du en analog signal, och styrkan på den beror på hur mycket surfplattan/MP3-spelaren förstärker den. Oftast är denna förstärkning väldigt låg och syftar för hörlurar; i andra fall är den tillräckligt stark för att kopplas till en aktiv högtalare eller förstärkare.

Kör man ut musiken digitalt (tex via USB) så används inte D/A och förstärkning sker därmed inte heller då det inte är en analog signal. Då ska det, i praktiken, inte spela någon större roll vilken surfplatta eller spelare man använder.

Mvh,
Peter

Vad rekommenderas för surfplatta då ? Har bara AUX in på bilstereon och välja på.
AUX+bluetooth adapter är väl begränsat till 256kb och FM sändare fick jag inget bra ljud från när jag testade.

Men vad är skillnaden när jag växlar mellan 3.5 och line out på min iPOD idag då ? Line out är ju överlägset bättre ljud.

Postad 30 April 2011 - 17:49

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Förstår inte riktigt vad du menar.

3,5mm utgången på t ex iPod touch kan ju användas både som line-out och till hörlurar. Det samma gäller iPad.

Menar du line-out via den avlånga/platta kontakten? Vilken iPod-modell har du nu?

Redigerat av Ageve, 30 April 2011 - 17:53.

Postad 30 April 2011 - 20:16

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Förstår inte riktigt vad du menar.

3,5mm utgången på t ex iPod touch kan ju användas både som line-out och till hörlurar. Det samma gäller iPad.

Menar du line-out via den avlånga/platta kontakten? Vilken iPod-modell har du nu?

Apple iPod classic 6th Generation Silver (120 GB) och Griffin AutoPilot for iPhone and iPod www.griffintechnology.com/products/autopilot

"AutoPilot uses a line-level output jack to send the best possible sound from your iPhone or iPod to the Auxiliary-In jack of your car stereo."

Använder den "platta" kontakten i botten. Men finns det inga andra surfplattor eller liknande som också har den här funktionen ? Använder jag hörlursutgången så blir ljudet för lågt för att man ska lyssna på det.

Postad 01 May 2011 - 00:47

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0

Använder den "platta" kontakten i botten. Men finns det inga andra surfplattor eller liknande som också har den här funktionen ? Använder jag hörlursutgången så blir ljudet för lågt för att man ska lyssna på det.

Ja det är också min erfarenhet när det gäller mp3spelare -> bilstereo AUX via analogt. Digitalt är att föredra eller en mp3 spelare som skickar ut en rejäl signal tänkt för en högtalarförstärkare.

Postad 01 May 2011 - 10:28

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Ja det är också min erfarenhet när det gäller mp3spelare -> bilstereo AUX via analogt. Digitalt är att föredra eller en mp3 spelare som skickar ut en rejäl signal tänkt för en högtalarförstärkare.

Några tips om surfplattor som har den funktionen, eller finns det någon adapter eller liknande att köpa ?
Om man kör Bluetooth från surfplattan till en Bluetooth/AUX reciver hur blir ljudkvaliten då ?

Sen är det väl så att 3.5mm ut är dämpad enligt EU regler. Om man har en enhet utan den dämpningen, hur pass mycket skillnad märker man då ? Enligt vad jag läst så ska dämpningen vara runt 30-40%.

Postad 01 May 2011 - 10:42

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Några tips om surfplattor som har den funktionen, eller finns det någon adapter eller liknande att köpa ?
Om man kör Bluetooth från surfplattan till en Bluetooth/AUX reciver hur blir ljudkvaliten då ?

Sen är det väl så att 3.5mm ut är dämpad enligt EU regler. Om man har en enhet utan den dämpningen, hur pass mycket skillnad märker man då ? Enligt vad jag läst så ska dämpningen vara runt 30-40%.

Har du USB-koppling i bilen? Isf kan du välja vilken surfplatta/spelare som helst då du kör ut musiken digitalt. Jag hade valt iPod Touch för den är lagom liten och har väldigt bra användargränssnitt.

Bluetooth brukar fungera ok i bilen, då det är korta avstånd mellan sändare och mottagare. Hemma brukar det vara en dålig kompromiss.

Mvh,
Peter

EDIT: snacket om BT

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 01 May 2011 - 10:44.

Postad 01 May 2011 - 13:27

deadwood
  • deadwood
  • Användare

• 235 inlägg
  • 0

Har du USB-koppling i bilen? Isf kan du välja vilken surfplatta/spelare som helst då du kör ut musiken digitalt. Jag hade valt iPod Touch för den är lagom liten och har väldigt bra användargränssnitt.

Bluetooth brukar fungera ok i bilen, då det är korta avstånd mellan sändare och mottagare. Hemma brukar det vara en dålig kompromiss.

Mvh,
Peter

EDIT: snacket om BT

Det är det som är problemet. AUX in är det som finns och välja på :)
Så AUX, BT med AUX-reciver & FM sändare är väl det jag har och välja på ?

AUX fungerar väldigt bra med iPOD, fast då kör ju iPOD'en på line-out till AUX

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.