Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bredbandsbolaget IPTV

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 May 2011 - 15:55

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Skaffade Canal+ Film via BBBs IPTV häromdagen och nu verkar det som om dom inte sänder C+ i 5.1 utan endast i stereo!!?
Ringde dem nyss och fick svaret att dom endast sänder vidare signalen dom får från tv-bolagen... det känns lite bullshit tycker jag då Comhem som jag hade förut sänder C+ Film i 5.1 !!

Nån som har samma "problem" som mig?

Även lite trist att C+ Film HD inte hänger med heller.

Kan passa på å önska TV3 HD och Kanal5 HD också :)
Låt SDTV dö ut nångång!!

Postad 16 July 2011 - 17:02

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Har idag pratat med BBB och jag har fått bekräftat av deras tekniks avdelning att Bredbandsbolaget mixar ned ljudkällan innan den sänds till slutkunden till 2-kanal stereo istället för Dolby Digital 5.1 som Canal+ skickar till BBB.

Han jag talade med visste inte exakt varför man gör så... däremot när BBB höjer sin hastighet i nätet till 1 gbit istället för 100mbit så trodde han att det kommer.

Tycker det är dåligt att man inte informerar om detta på deras hemsida.

Postad 06 September 2011 - 18:29

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Ja värdelöst! Är det så på alla kanaler eller? Tex SVT HD osv?

Postad 03 January 2012 - 20:15

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Ja värdelöst! Är det så på alla kanaler eller? Tex SVT HD osv?

Nej, SVT HD sänder i flerkanal, även National Geographic HD, Discovery HD samt TV4 HD.

Postad 10 January 2012 - 00:39

marcell
  • marcell
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Finns något annat att störa sig på vad gäller BBB IPTV? Flyttar till lägenhet med fiber från BBB och tänkte byta från Comhem TV till BBB IPTV.

Hur känns boxen man får? Några buggar eller segheter? Hur känns bildkvalitén? Hörde från en kollega att olika operatörer har olika mycket kapacitet och att "IPTV" trots HD-kanaler har sämre bild (även om det är högupplöst - HD) än vad man tex lyckas åstadkomma med satelit menade han. Jag har inte orkat sätta mig in i det alls.

Postad 03 February 2012 - 21:06

keffo
  • keffo
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Jag är för övrigt jättenöjd med BBB's IPTV förutom att deras kundtjänst är totalt inkompetent samt att de saknar vissa HD-kanaler.

Har haft Comhem innan och jag tycker bildkvaliteten är bättre med BBB.
Boxen är lite seg mellan kanalbyten och menyer, men så hemskt är det inte. Viktigast är bildkvaliteten.

Hoppas det kommer lite nya kanaler och sånt snart hos dem bara!

Postad 03 April 2012 - 10:22

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Hej, har beställt TV från BBB nu, tänkte testa det... får med trådlös adapter från modem till boxer, dom sa att man ska kunna streama HD kanalerna genom den med, nån som testat det?
Har 40/10 i hastighet, risk för att det blir problem med HD kanalerna då tro? Laddar ner och laddar upp rätt myckert, kommer TV hastigheten prioriteras automatiskt då..?
Är även nyfiken om boxern man får med är smidig att använda, till spela in etc? :)

Redigerat av Garrett, 03 April 2012 - 10:23.

Postad 03 April 2012 - 14:54

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Även jag har hittat till BBB IPTV och än så länge är jag bara nöjd.

Jag valde Netgear Powerline för att få en kabelkonnektion mellan modemets port och HD-boxen. Detta fungerar bra och om man behöver flytta box och tv så är det väldigt enkelt då signalerna går via elnätet i huset. :-)

Postad 03 April 2012 - 17:49

Garrett
  • Garrett
  • Mega-Guru

• 7007 inlägg
  • 0
Ok, kör du HD kanalerna med?
Och är boxen smidig att spela in program på? :)

Postad 03 April 2012 - 19:18

Kurvis
  • Kurvis
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Jag kör inte HD då jag bara har 24/1.
Inspelningar fungerar som dom ska.

Jag kommer från Sagem-träsket (hd pvr 101 st) skall jag kanske tillägga...där funkade inte mycket.

Redigerat av Kurvis, 03 April 2012 - 19:20.

Postad 25 May 2012 - 22:34

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Jag är nybliven TV-kund hos Bredbandsbolaget sen en vecka tillbaka, och eftersom det skrivs så lite i trådarna om TV från BBB så tänkte jag berätta lite om mina första intryck. Jag kommer från Comhem, så alla jämförelser relaterar till det.

Jag har en Thomson inspelningsbar box, och den Comhembox jag jämför med är Humax HDPVR-1000c.

Jag har 100/10 bredband via fiber. Jag hade läst på lite innan så jag visste att man inte kan ha NAT:at nätverk fram till boxen så det var förberett redan innan. Kul nog så fungerade allt klockrent från start, bara att stoppa i kablarna och köra. Jag har övertagit ett befintligt abb med bindningstid kvar på Viasat Silver, så jag tänkte leva med det tills dess jag är fri.

Bättre än Comhem/Humax HDPVR-1000c:

Jag upplever att bilden är bättre än Comhem på både SD och HD-kanalerna. Svårt att peka på vad det är som är bättre men det känns som att bilden är krispigare hos BBB.

Kanallistan i boxen verkar bara visa de kanaler man har abbonemang på, så listan "Alla kanaler" blir renare än hos Comhem.

Om man dubbelklickar på ett program som man vill spela in så frågar den om man vill spela in alla kommande avsnitt av den serien. Smidigt!

TV4 och Sjuan play ingår gratis och det verkar fungera bra.

TV-guiden verkar sträcka sig två veckor istället för CH:s tre dagar.

Sämre än Comhem/Humax HDPVR-1000c:

Det första irriterande jag stötte på var hur boxen hanterar 4:3 sändningar. Jag visste inte ens att det fanns såna kvar fortfarande då min Comhembox sträckte ut dem automatiskt. Thomsonboxen visar 4:3 i originalformat med breda balkar på sidorna. Om man istället sträcker ut bilden i TV:n så får man ju samma sträckning även när det blir 16:9 så det är nog bara att vänja sig vid balkarna och hoppas att de sändningarna snart är borta.

Boxen verkar inte ha någon automatisk time-shift, det går såklart att pausa med knappen men den buffrar ingenting med automatik.

Boxens gränssnitt för inspelningar verkar vara klart mycket sämre upplagt än på min gamla CH-box.

Boxen klarar att spela in en kanal samtidigt som man tittar på en annan. Det går dock inte att spela in två kanaler samtidigt. Där var den gamla Humaxen betydligt bättre.

TV-guiden har en liten paus när man bläddrar så långt så att den måste byta bild, verkar som den läser ned en sida i taget.

Kvalitetskänslan i Thomsonboxen är klart underlägsen Humaxen. BBB har tidigare skrivit att den har ett ordinarie pris på 4995:-, det känns som att det är ett rent fantasipris. Jag skulle uppskatta att ett riktigt ordinarie pris kanske ligger runt tusenlappen.

Displayen på boxen känns som tillbaka till 70-talet.

Likvärdigt med Comhem/Humax HDPVR-1000c:

Kanalbyten tar ungefär lika lång tid med båda boxarna.
De medföljande fjärrkontrollerna är också likvärdiga.

Postad 01 September 2012 - 18:53

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Hej

Någon som har bbb iptv via adsl och har hd-paket som kan berätta hur kvalitén är på bilden samt ljudet ? Har idag comhem.

Tar den mycket bandbredd av bredbandet när digitalboxen är på ?

Mvh

Postad 01 September 2012 - 19:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

Det första irriterande jag stötte på var hur boxen hanterar 4:3 sändningar. Jag visste inte ens att det fanns såna kvar fortfarande då min Comhembox sträckte ut dem automatiskt. Thomsonboxen visar 4:3 i originalformat med breda balkar på sidorna. Om man istället sträcker ut bilden i TV:n så får man ju samma sträckning även när det blir 16:9 så det är nog bara att vänja sig vid balkarna och hoppas att de sändningarna snart är borta.

Frågar man mig så hanterar BBB's box 4:3 sändningar precis som dom ska vara.
4:3 sändningar ska ha svarta kanter på sidorna, 16:9 ska fylla hela rutan, 21:9 (2.35.1 filmer) ska ha svarta kanter över och under trots att det är 16:9 TV. Sen brukar det finnas inställningar för det där men jag förstår iaf inte varför man vill sträcka ut bilden så folk ser ut som dvärgar osv blir totalt fel. Tycker man bilden är för liten så skaffar man en större TV apparat istället.

Postad 01 September 2012 - 21:16

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Hej

Någon som har bbb iptv via adsl och har hd-paket som kan berätta hur kvalitén är på bilden samt ljudet ? Har idag comhem.

Tar den mycket bandbredd av bredbandet när digitalboxen är på ?

Mvh

Jag hade Comhem tidigare och bilden skulle jag säga är kanske ett snäpp bättre än comhem. Ljudet kör jag bara genom TV-högtalarna så där är jag nog inte rätt person att uttala mig om. På mitt 100/10 så sjunker downloaden när man kör bredbandskollen med ca 10 Mbit/s som mest med TV:n på en HD-kanal.

Det största problemet som jag upptäckt under de fem månader jag har haft TV från BBB, är att deras kundtjänst är totalt odugliga.

De har nåt problem med SD-varianterna av SVT1 och 2 där jag bor. Nåt med att få till de regionala sändningarna, så de kanalerna har inte haft bild på hela tiden. Det tog två månader för dem att komma fram till att det inte var problem hos mig utan nåt större. Den enda åtgärd de verkar ha gjort på de tre månader som gått sen dess är att de stängde mitt ärende.

När TV4 Science fiction stängde ned så blev det bara så att kanalen försvann utan att ersättas av Fakta Extra. Deras svar på varför det var så var bara att de inte hade tekniska förutsättningar för att sända den nya kanalen, och om det skulle komma någon ersättningskanal hade de ingen aning om.

Redigerat av xrs99, 01 September 2012 - 21:17.

Postad 02 September 2012 - 04:36

Natal
  • Natal
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Tack för svar, dock så kommer jag endast kunna ha adsl och inte fiber som du har.
Jag vet inte om det skiljer i kvalité mellan adsl/fiber på iptv ? någon som vet ?

Postad 02 September 2012 - 08:38

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
Låter ju som BS att dom inte har tekniska förutsättningar att sända TV4 Fakta XL då den egentligen bara ersatte själva kanalplatsen.
Tvärtom så sänds kanalen ut i MPEG4 istället för MPEG2 som den gamla kanalen så tekniska förutsättningarna borde tom vara lägre då kanalen tar mindre bandbredd.
Snarare avtalsfråga då isf som gör att dom inte kan sända den.

Postad 02 September 2012 - 18:34

xrs99
  • xrs99
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Låter ju som BS att dom inte har tekniska förutsättningar att sända TV4 Fakta XL då den egentligen bara ersatte själva kanalplatsen.
Tvärtom så sänds kanalen ut i MPEG4 istället för MPEG2 som den gamla kanalen så tekniska förutsättningarna borde tom vara lägre då kanalen tar mindre bandbredd.
Snarare avtalsfråga då isf som gör att dom inte kan sända den.

Så är det såklart. Det inger inte förtroende när de uppenbart ljuger en rakt i ansiktet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.